HKK7/2007
ID intern unic:  323712
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 7
din  22.02.2007
privind raportul asupra gestionării patrimoniului public de
către "Tutun-CTC" S.A. în perioada anilor 2004-2005
Publicat : 11.05.2007 în Monitorul Oficial Nr. 064     art Nr : 11
Curtea de Conturi, în prezenţa directorului general al Agenţiei Agroindustriale "Moldova-Tutun" dl Petru Tărîţă, şefului-adjunct al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat dl Ion Sturzu, directorului general al "Tutun-CTC" S.A. dl Gheorghe Naforniţă şi ex-directorului pentru economie şi finanţe dl Ion Prisăcaru, călăuzindu-se de art.27 alin.(4) din Legea nr.312-XIII din 08.12.1994 "Privind Curtea de Conturi"1 (cu modificările şi completările ulterioare), a examinat raportul asupra gestionării patrimoniului public de către "Tutun-CTC" S.A. în perioada anilor 2004-2005. Acţiunile de control s-au efectuat conform Programului activităţii de control a Curţii de Conturi, avînd drept obiectiv verificarea respectării prevederilor legislaţiei la administrarea proprietăţii de stat, în activitatea economico-financiară, la efectuarea tranzacţiilor societăţii, exercitarea atribuţiilor de către organele de conducere a societăţii, precum şi la exercitarea funcţiilor şi împuternicirilor reprezentantului statului.
Societatea pe Acţiuni "Tutun-CTC" de tip deschis (c/f 1002600005141) a fost înregistrată de către Camera Înregistrării de Stat la 13 aprilie 1998.
În perioada supusă controlului, persoanele cu funcţii de răspundere au fost: directorul general al societăţii dl Gheorghe Naforniţă (cu dreptul la prima semnătură), directorul pentru economie şi finanţe dl Ion Prisăcaru, şeful secţiei finanţe dl Gheorghe Nohailîc (cu dreptul la a doua semnătură).
Conform statutului, societatea practică următoarele genuri principale de activitate: fabricarea şi (sau) prelucrarea tutunului, realizarea angro a produselor din tutun, comerţul cu amănuntul al produselor din tutun, proiectări pentru toate categoriile de construcţii, urbanism şi inginerie, reconstrucţii, restaurări etc.
În scopul verificării legalităţii unor tranzacţii şi îndeplinirii conforme a obligaţiilor financiare faţă de stat, s-au efectuat controale de contrapunere la următoarele entităţi: S.R.L. "Cerochi" (c/f 1060018); S.R.L. "Malabar" (c/f 1003600046035); S.R.L. "Sanocta" (c/f 1003600054434), S.R.L. "Algaboro" (c/f 1003600054423) şi S.R.L. "Ledomax" (c/f 1003600054548).
În procesul derulării controlului, probele de control au fost colectate la faţa locului, prin studierea şi analiza selectivă a hotărîrilor şi proceselor-verbale ale adunării generale a acţionarilor şi Consiliului societăţii, analiza şi contrapunerea selectivă a documentelor primare cu datele evidenţei contabile, datele analitice şi sintetice anexate la registrele contabile, examinarea altor documente (contracte, ordine, procese-verbale ale organelor de conducere etc.), informaţiilor de care dispune Curtea de Conturi, conform bazei de date "declaraţii vamale", rapoartelor financiare şi explicaţiilor persoanelor responsabile.
Examinînd rezultatele controlului, audiind raportul prezentat şi explicaţiile persoanelor cu funcţii de răspundere prezente la şedinţă, Curtea de Conturi
a constatat:
Situaţia privind proprietatea de stat transmisă "Tutun-CTC" S.A. cu drept de administrare economică
"Tutun-CTC" S.A., conform prevederilor statutului, a fost fondată în baza Legii nr.627-XII din 04.07.1991 "Cu privire la privatizare"2 (cu modificările şi completările ulterioare), Legii nr.1134-XIII din 02.04.1997 "Privind societăţile pe acţiuni"3 (cu modificările şi completările ulterioare; în continuare - Legea nr.1134-XIII) şi Hotărîrii Parlamentului nr.1429-XIII din 23.12.1997 "Cu privire la reorganizarea întreprinderilor din industria tutunului şi la concepţia de privatizare a acestora"4, prin reorganizarea întreprinderii de stat Combinatul de Tutun din Chişinău, fiind succesorul ei în drepturile şi obligaţiile patrimoniale. Capitalul social al societăţii a fost constituit în mărime de 111,8 mil. lei, divizat în 5591 mii de acţiuni nominale ordinare cu valoarea de 20 lei fiecare, din care 5077 mii de acţiuni (90,8%) aparţin statului.
________________________________
1 Republicată în M.O., ediţia specială din 09.12.2005.
2 Republicată în M.O., 2004, nr.61-63, art.337.
3 Republicată în M.O., ediţia specială din 03.10.2006.
4 M.O., 1998, nr.5, art.15.
Societatea, conform statutului său, înregistrat la 18.08.2005, dispunea de 6 puncte de colectare a tutunului, amplasate în raioanele Briceni, Căuşeni, Cimişlia, Glodeni, Hînceşti şi Ştefan Vodă, de Baza de odihnă "Coroana" din or. Vadul lui Vodă, 6 depozite, 59 magazine de firmă teritoriale şi de întreprinderile afiliate: Baza de odihnă "Fluieraş", or. Coblevo, r-nul Berezani, reg. Nicolaev, Ucraina; "UcrMoldTutun", or. Odesa, Ucraina; "Moldova-Tutun" S.R.L., or. Moscova, Federaţia Rusă.
Conform contractelor de cesionare (transmitere) nr.15/1 din 03.09.2003 şi nr.16/03 din 09.08.2004, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare (în continuare - MAIA) şi Departamentul Privatizării (actualmente - Agenţia Privatizare pe lîngă Ministerul Economiei şi Comerţului) au cesionat, iar Departamentul Agroindustrial "Moldova-Tutun" (actualmente - Agenţia Agroindustrială "Moldova-Tutun") a preluat exercitarea drepturilor şi obligaţiilor de reprezentare a statului şi de gestionare a patrimoniului de stat în calitatea sa de acţionar al "Tutun-CTC" S.A.
În anii 2004 - 2005, societatea, conform rapoartelor financiare, dispunea de patrimoniu (reprezentat prin totalitatea resurselor economice - "active") în valoare de, respectiv, 297,1 mil. lei şi 353,2 mil. lei, majorîndu-se cu 56,1 mil. lei din contul investiţiilor de retehnologizare efectuate. Componentele de bază ale patrimoniului au fost mijloacele fixe în cuantum de 56,8 % şi, respectiv, 57,5 %, precum şi stocurile de mărfuri şi materiale cu cota de 28 % şi, respectiv, 24 %.
Investiţiile efectuate de societate pentru reînnoirea mijloacelor fixe au determinat micşorarea gradului de uzură de la 65,2% (în anul 2003) pînă la 55,0% (în anul 2005), sau cu 10,2 puncte procentuale.
În perioada supusă controlului, factorii de decizie n-au verificat oportunitatea fondării întreprinderilor afiliate, precum şi transmiterii în arendă a bunurilor. Astfel, la momentul controlului, "Tutun-CTC" S.A. nu dispunea de documentele privind constituirea întreprinderilor afiliate "UcrMoldTutun" (or. Odesa, Ucraina) şi S.R.L. "Moldova-Tutun" (or. Moscova, Federaţia Rusă), precum şi de rapoartele privind activitatea economico-financiară a acestora în perioada raportată. Consiliul societăţii a decis lichidarea întreprinderilor nominalizate în lunile februarie 2006 şi, respectiv, ianuarie 2007.
"Tutun-CTC" S.A., în perioada raportată, a transmis în arendă unele încăperi şi mijloace fixe în lipsa autorizaţiei Departamentului Agroindustrial "Moldova-Tutun", ceea ce n-a permis supravegherea de către ultimul a procesului de transmitere în arendă a bunurilor societăţii în conformitate cu contractele de cesionare.
Funcţia de reprezentant al statului la "Tutun-CTC" S.A. în perioada 02.04.2004 - 29.07.2005 a fost exercitată de şeful Direcţiei Generale Industria Alimentară a MAIA, ulterior şef al Direcţiei Producere a Departamentului Agroindustrial "Moldova-Tutun". În unele cazuri, funcţiile reprezentantului statului în societate s-au limitat doar la întocmirea raportului trimestrial, cu enumerarea indicatorilor economici din rapoartele financiare ale "Tutun-CTC" S.A.
Consiliul societăţii a atribuit reprezentantului statului funcţia (remunerată) de secretar al consiliului, prin ce n-au fost respectate prevederile pct.31 subpct.1) din Regulamentul "Cu privire la reprezentarea statului în societăţile economice", aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.109 din 02.02.19995 (cu modificările ulterioare; în continuare - Regulamentul aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.109).
În perioada lunilor august-decembrie 2005, "Tutun-CTC" S.A. a activat în lipsa reprezentantului statului şi, în consecinţă, toate deciziile Consiliului societăţii au fost adoptate fără participarea acestuia, prin ce s-au încălcat prevederile pct.1 lit.f) din Hotărîrea Guvernului nr.833 din 04.09.1997 "Cu privire la delegarea funcţiilor de administrare a proprietăţii de stat organelor centrale de specialitate"6 (cu modificările şi completările ulterioare).
Contrar prevederilor regulamentare, în lipsa reprezentantului statului, Consiliul societăţii a acceptat (la 30.08.2005) propunerea Organului executiv de a fonda pe teritoriul Rom\x01+niei S.R.L. "Tutun-CTC-International", pentru desfăşurarea activităţii cu produse accizabile, aceasta ulterior fiind lichidată (10.02.2006).
La momentul controlului lipsea Regulamentul Consiliului societăţii, prin ce n-au fost respectate prevederile statutului "Tutun-CTC" S.A.
Rezultatele activităţii economico-financiare
Indicatorii de bază ai activităţii economico - financiare*

Nr.d/o Indicatorii Realizări Diferenţa (a.2005 faţă de a.2004) a.2005 comparativ cu a.2004, %
2003 2004 2005
1. Producţie fabricată, (mlrd. bucăţi) 7,0 7,0 6,2 -0,8 88,6
2. Venituri din vînzări, (mil. lei) 363,9 390,4 362,0 -28,4 92,7
3. Venituri din vînzări la 1 leu mijloace fixe, (lei) 1,48 1,47 1,15 -0,32 78,2
4. Profit net, (mil. lei)   30,0 18,2 -11,8 60,7
5. Datorii pe termen scurt, (mil. lei) 38,7 48,0 62,0 +14,0 129,2
6. Creanţe pe termen scurt, (mil. lei) 14,1 59,7 49,1 -10,6 82,2

* Sursa: rapoarte financiare şi statistice ale societăţii.
În perioada anilor 2004-2005, pronosticul producerii articolelor din tutun, potrivit "Programului de dezvoltare a ramurii tutunului în anii 2003-2010", aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 1539 din 28.11.20027 (cu modificările ulterioare), a constituit 7,8 mlrd. bucăţi şi, respectiv, 8,0 mlrd. bucăţi. În anul 2005, conform rapoartelor statistice "producţie", s-au produs 6,2 mlrd. bucăţi de ţigarete, faţă de 7,0 mlrd. bucăţi în anul 2004, sau cu 12,1 % mai puţin, iar comparativ cu anul 2003 - cu 12,4 % mai puţin. Livrările în anul 2005 au constituit 6,4 mlrd. bucăţi, sau cu 8,6% mai puţin faţă de anul 2004 (7,0 mlrd. bucăţi) şi cu 12,8% mai puţin faţă de anul 2003.
_______________________________________
5 M.O., 1999, nr.19-21, art.128.
6 M.O., 1997, nr.72-73, art.736.
7 M.O., 2002, nr.162-165, art.1676.
În anul 2004, societatea nu a exportat articole din tutun, iar în anul 2005 volumul exportului a constituit 47,7 mii dolari SUA, sau 600,0 mii lei (12,4 mil. bucăţi), în timp ce în această perioadă importul ţigărilor în republică, conform bazei de date "declaraţii vamale", a constituit 1,7 mlrd. bucăţi (251,6 mil. lei) şi, respectiv, 2,5 mlrd. bucăţi (413,6 mil. lei).
Conform rapoartelor financiare, veniturile din vînzări în anii 2004-2005 au constituit, respectiv, 390,4 mil. lei şi 362,0 mil. lei, micşorîndu-se cu 7,3% (28,4 mil. lei). Veniturile din vînzări la un leu mijloace fixe au constituit, respectiv, 1,47 lei şi 1,15 lei, micşorîndu-se cu 21,8%. De asemenea, profitul net obţinut a constituit 30,0 mil. lei şi, respectiv, 18,2 mil. lei, micşorîndu-se cu 11,8 mil. lei, sau cu 39,3%.
Datoriile pe termen scurt, la 01.01.2006, au constituit 62,0 mil. lei, inclusiv  credite bancare - 19,3 mil. lei, majorîndu-se, faţă de 01.01.2005, cu 14,0 mil. lei, iar faţă de 01.01.2004 - cu 23,3 mil. lei.
La 01.01.2006, creanţele pe termen scurt ale societăţii au constituit 49,1 mil. lei, sau de 3,5 ori mai mult, comparativ cu 01.01.2004, inclusiv creanţele pe termen scurt aferente facturilor comerciale la 01.01.2006 - de 29,8 mil. lei, care la fel s-au majorat, faţă de 01.01.2005, de 3 ori, la 01.01.2004 constituind 0,2 mil. lei.
În urma utilizării, în perioada anilor 2004-2005, a resurselor economice (activelor) în valoare medie de 282,3 mil. lei şi, respectiv, 325,1 mil. lei, "Tutun-CTC" S.A., conform rapoartelor financiare, a obţinut profit (pînă la impozitare) în sumă de 39,1 mil. lei şi, respectiv, 20,5 mil. lei. Astfel, rentabilitatea utilizării activelor în anul 2004 a constituit 13,8%, iar în anul 2005 - 6,3%, sau cu 7,5 puncte procentuale mai puţin faţă de anul precedent.
În anii 2004 şi 2005, numărul mediu al angajaţilor "Tutun-CTC" S.A. a constituit 1322 şi, respectiv, 1358 de persoane, salariul mediu lunar al unui lucrător fiind de 3381 lei şi 3909 lei.
Prin acordarea de avansuri în bani producătorilor agricoli, "Tutun-CTC" S.A. a realizat unele măsuri de susţinere a sectorului agrar. Astfel, în perioada anului 2004 au fost transferate în acest scop mijloace financiare în sumă de 14,4 mil. lei, iar în anul 2005 - de 9,5 mil. lei.
"Tutun-CTC" S.A. are o contribuţie importantă în economia republicii, deţinînd cota preponderentă din acumulările de mijloace financiare în bugetul public naţional, deşi în perioada supusă controlului acestea au fost în descreştere. Astfel, în anul 2005, în bugetul public naţional s-au transferat mijloace financiare în sumă de 102,1 mil. lei, inclusiv în bugetul consolidat - 86,4 mil. lei, contribuţii la bugetul asigurărilor sociale de stat - 13,4 mil. lei, decontări privind fondurile asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală - 2,3 mil. lei, ceea ce constituie 83,4 %  faţă de suma transferată în anul 2004, sau cu 20,3 mil. lei mai puţin. Povara fiscală (raportul totalului impozitelor, taxelor şi altor plăţi la bugetul public naţional, calculate faţă de totalul veniturilor brute) în anul 2004 a constituit 40%, micşo-rîndu-se în anul 2005 cu 1,4 puncte procentuale (38,6%).
În anul 2004, "Tutun-CTC" S.A. a transferat în buget dividende în sumă de 7,9 mil. lei, ceea ce constituie 30 % din profitul net obţinut în anul 2003. Pentru anii 2004-2005 n-au fost calculate şi transferate la buget dividende, acest fapt fiind unul dintre condiţiile stabilite de legislaţie în rezultatul acordării sau beneficierii de facilităţi la efectuarea plăţilor în buget, care în această perioadă au constituit 6,5 mil. lei. Conform prevederilor art.8 alin.(1) lit. d) din  Codul fiscal, aprobat prin Legea nr.1163-XIII din 24.04.19978 (în redacţia Legii nr.350-XV din 21.10.2004; în continuare - Codul fiscal), condiţia acordării facilităţilor a fost că, pe parcursul întregii perioade de beneficiere de facilităţi, întîrzierea achitării integrale la bugetul public naţional a obligaţiilor fiscale şi a altor plăţi declarate, precum şi calculate în urma controlului efectuat, nu va depăşi 30 de zile calendaristice. Totodată, conform deciziei Inspectoratului Fiscal Principal de Stat din 16.05.2005, în rezultatul controlului fiscal efectuat la "Tutun-CTC" S.A. pe perioada 10.06.2001 - 31.12.2004, ultimei i s-au aplicat sancţiuni fiscale şi majorări de întîrziere în sumă totală de 3026,4 mii lei, care au fost achitate pînă la 01.01.2006  în sumă de 1608,5 mii lei. Cît priveşte corectitudinea beneficierii de facilităţi sub formă de scutire de plata impozitului pe venit din activitatea de întreprinzător pentru anul 2004, din investiţii privind procurarea mijloacelor fixe, IFPS urma să emită o decizie suplimentară (pct. IV din decizia nominalizată).  
În evidenţa contabilă a "Tutun-CTC" S.A. la 01.01.2004 şi la 31.12.2004 s-au înregistrat datorii la amenzi în sumă de numai 469,7 mii lei, în timp ce în anii 2004-2005 societăţii i-au fost anulate penalităţi şi amenzi în sumă totală de 8,6 mil. lei (existente la 01.11.2001 - 6,8 mil. lei, la 31.12.2004 - 1,8 mil. lei), ceea ce contravine prevederilor art.3 din Legea contabilităţii nr.426-XIII din 04.04.19959 (cu modificările şi completările ulterioare; în continuare - Legea nr.426-XIII).
____________________________________
8 Republicat în M.O., 2005, ediţie specială.
9 Republicată în M.O., 2003, nr.87-90, art.398.
Eficienţa încheierii şi executării tranzacţiilor
La "Tutun-CTC" S.A., în unele cazuri, nu s-a controlat la nivelul cuvenit executarea contractelor în termenele stabilite şi conform obligaţiunilor, ceea ce a cauzat formarea creanţelor cu risc înalt de nerecuperare.
Controlul selectiv asupra contractelor a stabilit că acestea n-au fost executate pe deplin, în rezultat formîndu-se creanţe, care se menţin. Astfel, condiţiile contractului încheiat cu S.R.L. "Irumelon" (c/f 1003606005483) privind livrarea articolelor din tutun n-au fost îndeplinite, ultima neachitînd pe deplin costul mărfii primite şi nefiindu-i contractat împrumut de marfă. Creanţele la 01.01.2006 au constituit 488,7 mii lei şi s-au menţinut pînă la momentul controlului. De asemenea, n-au fost respectate condiţiile contractului încheiat la 14.04.2003 cu Î.I. "V.Turtă" (c/f 13736768), ceea ce a contribuit la formarea creanţei în sumă de 127,7 mii lei, care pînă la momentul controlului n-a fost încasată, iar la înaintarea cererii de chemare  în judecată (din 24.01.2005) nu s-a cerut aplicarea  sechestrului pe bunurile reclamantului  întru asigurarea executării acţiunii.
Conform contractului încheiat la 24.02.2004 cu S.R.L. "Măşcăuţan-Indcomagro" (c/f 20698), aceasta urma să livreze, în lunile august-decembrie ale anului 2004, 80 tone de tutun nefermentat  calitatea I, beneficiind în perioada 27.02.2004 - 21.08.2004 de un avans în bani  de 775,0 mii lei şi de materiale în valoare de 24,5 mii lei (76,9 % din valoarea producţiei contractate). N-a fost respectat graficul de livrare, cantitatea  stabilită şi condiţiile privind calitatea producţiei, astfel formîndu-se la 03.01.2005 creanţe în sumă de 454,8 mii lei, care la momentul controlului constituiau 425,2 mii lei.
La 01.01.2006, creanţele privind reclamaţiile înaintate către debitori au constituit 12,9 mil. lei, pentru unele din care au fost încheiate Acorduri-memorandumuri de prolongare a plăţilor, iar pentru altele s-au intentat dosare penale. Creanţele  cu termenul de prescripţie expirat au însumat 1,6 mil. lei, acestea fiind formate în perioada anilor 1994-1999. Analiza selectivă a acţiunilor înaintate în instanţele judecătoreşti denotă că unele din acestea nu conţin cerinţe privind aplicarea sechestrului  pe bunurile  debitorului pentru asigurarea încasării datoriilor, iar unele titluri executorii de încasare a datoriilor au fost înaintate cu întîrziere Departamentului de executare.
În componenţa creanţelor pe termen scurt a fost inclusă şi creanţa  Punctului de colectare a tutunului Hînceşti în sumă de 524,5 mii lei (existentă la 01.01.2006). Contrar prevederilor art.40 din Legea nr.426-XIII, la înlocuirea gestionarului acestei filiale n-a fost efectuată inventarierea bunurilor materiale (13.10.2003). Potrivit actelor de inventariere din 10.02.2004, întocmite de comisie (instituită prin ordinul nr.456 din 24.10.2003), valoarea bunurilor materiale a fost stabilită în mărime de 155,4 mii lei, care în raportul financiar al filialei Hînceşti la 01.02.2004  figura în mărime de 586,7 mii lei. Materialele privind recuperarea acestor creanţe au fost transmise organelor de drept cu întîrziere şi nu s-au examinat din cauza lipsei documentelor justificative.
În anul 2004, "Tutun-CTC" S.A. a efectuat cheltuieli de judecată privind protecţia proprietăţii industriale (marca Doina OMPJ nr.693578) în sumă de 20,0 mii dolari SUA, a căror recuperare n-a fost solicitată de la Fabrica de tutun din or.  Lvov, Ucraina, cu toate că în instanţa de judecată a Ucrainei societatea a obţinut cîştig de cauză.
În rezultatul exportului în anul 2004 a tutunului fermentat către Compania "British American Tabacco", Rusia, societatea a suportat pierderi în sumă de 335,0 mii lei, iar în anul 2005 a obţinut venituri în sumă de 1160,9 mii lei.
"Tutun-CTC" S.A. a încheiat un şir de contracte de livrare a producţiei, care au avut drept scop crearea reţelei de desfacere a ţigaretelor în asortiment, însă executarea unora n-a fost supravegheată, astfel nefiind executate clauzele contractuale, ceea ce a contribuit la formarea creanţelor (8,3 mil. lei - în anul 2004, 29,8 mil. lei - în anul 2005) şi a litigiilor de lungă durată. Întru asigurarea încasării creanţelor, societatea dispune de garanţii cu distribuitorii, care la 31.12.2005 au constituit 5,8  mil. lei.
Volumul lunar de livrare către distribuitori a fost stabilit pentru fiecare lună prin anexele întocmite în baza planurilor de livrări aprobate. Potrivit clauzelor contractelor încheiate, producţia urma să fie livrată cu condiţia achitării acesteia pe decade lunare (I decadă a lunii - 40% din suma lunară, decadele a II-a şi a III-ea - cîte 30%). Majoritatea distribuitorilor n-au respectat această clauză, achitînd în perioada indicată doar 15%-60% din valoarea mărfii, cu toate că aceştia primeau toată marfa. Din volumul vînzărilor în această perioadă  în mărime de 621,5 mil. lei, distribuitorii au beneficiat de mijloace băneşti şi marfă în sumă de 25,8 mil. lei. Creditarea cu marfă şi mijloace băneşti a contribuit la imobilizarea din circuit a unor sume considerabile de mijloace băneşti. Datoriile distribuitorilor la 01.01.2006 au constituit 25,7 mil. lei, majorîndu-se,  faţă de 01.01.2005, cu 7,5 mil. lei. Totodată, astfel de creanţe la 01.01.2004 n-au fost înregistrate.
Neîndeplinirea obligaţiunilor stabilite în contracte a condiţionat majorarea valorii creanţelor, a căror perioadă de rotaţie a crescut considerabil (de la 15 zile - în anul 2003 pînă la 54 de zile - în anul 2005), precum şi sporirea necesităţilor de resurse băneşti.
Controlul selectiv efectuat la 9 distribuitori a constatat, de asemenea, eliberarea articolelor din tutun şi achitarea mijloacelor băneşti pentru executarea planurilor de achiziţionare, în timp ce aceştia aveau datorii debitoare considerabile faţă de "Tutun-CTC" S.A.
În lipsa unui contract de împrumut al mărfurilor, în perioada 01.01.2004 -31.03.2005, S.R.L. "Nistor" (c/f 592608) i s-au livrat articole din tutun cu plăţi eşalonate. În mai 2005, contractul a fost reziliat, datoria în sumă de 12,3 mii lei fiind achitată după finalizarea controlului (la 29.12.2006).
În anii 2004-2005, pentru completarea mijloacelor circulante, au fost angajate credite pe termen scurt în sumă totală de 74,5 mil. lei, inclusiv în anul 2004 - de 7,5 mil. lei şi în anul 2005 - de 67,0 mil. lei. Dobînzile aferente creditelor angajate s-au achitat în  sumă  de 4,3 mil. lei.
La producerea articolelor din tutun, "Tutun-CTC" S.A. a utilizat marca "Astra", înregistrată ca proprietate a unui nerezident al republicii, beneficiind în anii 2004-2005 de discontul în sumă de 2,0 mil. lei, sau 6-4% din valoarea mărfii realizate.
În temeiul Legii nr.588-XIII din 22.09.1995 "Privind mărcile şi denumirile de origine ale produselor"10, "Tutun-CTC" S.A. dispune de certificatul de înregistrare a mărcii "Astru" (nr.7514), eliberat de Agenţia de Stat pentru Protecţia Proprietăţii Industriale la 23.06.1999, această marcă fiind înregistrată în Registrul Naţional al Mărcilor pe un termen de 10 ani (pînă la 23.06.2009).  În anul 2004, "Tutun-CTC" S.A. a fabricat 1095 mii buc. de ţigarete "Astru" în sumă de 37,0 mii lei, care au fost comercializate în magazinele de firmă. Componenţa amestecului la producerea ţigaretelor "Astra" şi "Astru", conform descifrărilor cheltuielilor de producţie şi informaţiei specialiştilor, este identică. Astfel, "Tutun-CTC" S.A., în perioada supusă controlului, în rezultatul neutilizării mărcii "Astru" la producerea şi comercializarea articolelor din tutun, n-a obţinut venituri în mărimea adaosului comercial.  
Potrivit clauzelor contractului încheiat cu un nerezident al republicii (pct.7.1), toate taxele şi impozitele ce ţin de executarea contractului sînt suportate de către societate, ceea ce contravine art.91 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal, care prevede că orice persoană care desfăşoară activitate de întreprinzător reţine din venitul nerezidentului "royalty" în mărime de 15%. Astfel, suma impozitului ce urma a fi reţinută în conformitate cu prevederile articolului nominalizat - de 4,1 mii USD (52,8 mii lei) a fost raportată la cheltuieli.
"Tutun-CTC" S.A a procurat de la S.R.L. "Cerochi" (c/f 1060018) şi  S.R.L. "Malabar" (c/f 1003600046035) hîrtie de tutun în valoare de 62,6 mil. lei, fabricată în Franţa şi expediată de către o firmă germană. În rezultatul analizei bazei de date "declaraţii vamale", s-a constatat că în perioada supusă controlului S.R.L. "Cerochi" şi S.R.L. "Malabar" nu au importat în ţară astfel de marfă, importatorii fiind S.R.L. "Sanocta", S.R.L."Algaboro" şi S.R.L. "Ledomax". Astfel, preţul mărfii livrate către "Tutun-CTC" S.A. a deviat considerabil de la preţul indicat de către importatori la devamarea acesteia.
Controalele de contrapunere efectuate la agenţii economici nominalizaţi au stabilit că tranzacţiile au fost întocmite prin intermediul a diverşi agenţi economici, care nu prezentau dări de seamă în organele de stat şi nu declarau activitatea la onorarea obligaţiilor faţă de stat. Astfel, în perioada raportată, bugetul a ratat venituri în sumă totală de 22,7 mil. lei, inclusiv în rezultatul eschivării de la plata TVA la buget - în sumă de 11,6 mil. lei şi de la plata impozitului pe venit - în sumă de 11,1 mil. lei.
Regularitatea ţinerii evidenţei contabile
În perioada supusă controlului, unele operaţiuni financiare s-au înregistrat cu abateri de la cerinţele regulamentare. Astfel, cheltuielile suplimentare de reîmpachetare a ţigaretelor (returnate din motivul expirării timbrelor de acciz) în sumă de 282,6 mii lei (în a. 2004) şi de 323,8 mii lei (în a. 2005) au fost incluse în costul producţiei finite, deşi urmau să fie reflectate la cheltuielile în perioada respectivă (cont 714 "Alte cheltuieli operaţionale"), prin ce n-au fost respectate prevederile pct.16 lit.a) din Standardul Naţional de Contabilitate nr.2 "Stocuri de mărfuri şi materiale", aprobat prin ordinul ministrului finanţelor nr.174 din 25.12.199711. Unele încăperi ale societăţii (3 depozite) nu s-au utilizat în scopuri de antreprenoriat (2 din care - comercializate ulterior), n-au fost conservate conform pct.1 şi pct.2 din Regulamentul "Cu privire la conservarea şi deconservarea bunurilor nefolosite în procesul tehnologic", aprobat de Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat la 25.03.199812, însă a fost calculată uzura în sumă de 132,6 mii lei.
____________________________________
10 Republicată în M.O., 2001, nr.150-151, art.1187.
11 M.O., 1997, nr.88-91, art.182.
12 M.O., 1998, nr.111-113, art.222.
Contrar art.16 din Legea nr.426-XIII, în lipsa documentelor justificative, în anul 2004 au fost efectuate şi reflectate cheltuieli în sumă de 4590 euro şi, respectiv, 2604,78 euro, din care pe parcursul actualului control s-au restituit 4590 euro (08.12.2006). Generalizînd cele expuse, Curtea de Conturi concluzionează că încălcările şi neajunsurile constatate în rezultatul controlului efectuat la "Tutun-CTC" S.A. şi alte entităţi supuse controlului, care sînt o consecinţă a nerespectării depline de către acestea a prevederilor actelor normative şi legislative, precum şi a lipsei unui control riguros din partea Agenţiei Agroindustriale  "Moldova-Tutun", au determinat gestionarea neadecvată a patrimoniului statului prin admiterea pierderilor, neîncasarea veniturilor, efectuarea cheltuielilor suplimentare, toate acestea, la rîndul lor, generînd majorarea costului articolelor din tutun, precum şi formarea creanţelor.
Reieşind din cele expuse, în temeiul art.27, art.28 şi art.29 din Legea nr.312-XIII din 08.12.1994 "Privind Curtea de Conturi", Curtea de Conturi
h o t ă r ă ş t e:
1. Se cere de la Consiliul societăţii, în comun cu Organul executiv al "Tutun-CTC" S.A.:
1.1. elaborarea regulamentului consiliului societăţii, cu înaintarea în modul stabilit spre aprobare la adunarea generală a acţionarilor;
1.2. întreprinderea măsurilor, în conformitate cu legislaţia, de încasare a creanţelor şi de rambursare a creditelor, excluderea practicii de formare a creanţelor cu termenul de prescripţie expirat, precum şi de procurare a bunurilor materiale de la agenţii economici intermediari;
1.3. asigurarea controlului înregistrării pe conturile contabile ale "Tutun-CTC" S.A. a tuturor operaţiunilor economice efectuate conform normelor regulamentare;
1.4. întreprinderea măsurilor în vederea restabilirii documentelor justificative ale Punctului de colectare a tutunului Hînceşti, cu transmiterea lor organelor competente;
1.5. întreprinderea măsurilor legale pentru recuperarea cheltuielilor de judecată în sumă de 20,0 mii dolari SUA.
2. Se informează conducerea Agenţiei Agroindustriale "Moldova Tutun"  (dl P. Tărîţă) despre încălcările şi neajunsurile constatate la gestionarea patrimoniului statului de către "Tutun-CTC" S.A. în perioada anilor 2004-2005 şi, conform competenţei atribuite prin Regulamentul aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.492 din 10.05.2004 şi contractul nr.16/03 din 09.08.2004 privind cesionarea (transmiterea) drepturilor de acţionar şi de administrare a proprietăţii de stat, se cere să asigure:
2.1. convocarea Adunării generale a acţionarilor "Tutun-CTC" S.A., la care să se examineze rezultatele controlului efectuat, cu elaborarea planului de măsuri concrete privind asigurarea gestionării eficiente a proprietăţii transmise în administrare;
2.2. respectarea prevederilor regulamentare la numirea reprezentantului statului.
3. Se recomandă Inspectoratului Fiscal Principal de Stat să verifice corectitudinea beneficierii de către "Tutun-CTC" S.A. a facilităţilor fiscale sub formă de scutire de plata impozitului pe venit în sumă de 6,5 mil. lei.
4. Se remit Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, conform art.5 din Legea nr.1104-XV din 06.06.2002 "Cu privire la Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei"13, materialele controlului privind procurarea hîrtiei de tutun de către "Tutun-CTC" S.A. de la S.R.L. "Cerochi" şi S.R.L. "Malabar", prin diverse firme intermediare, cu eschivarea de la  plata impozitelor la buget în sumă de 22,7 mil. lei, inclusiv TVA - 11,6 mil. lei şi impozitul pe venit - 11,1 mil. lei, pentru investigaţii după competenţă.
___________________________________
13 M.O., 2002,nr.91-94, art.668.
5. Se ia act că:
5.1. în timpul controlului au fost restabilite creanţe în sumă de 12,3 mii lei şi cheltuieli nejustificate în sumă de 4,6 mii euro;
5.2. la 10.02.2006, Consiliul societăţii a decis lichidarea întreprinderii afiliate "Moldova-Tutun" S.R.L., or. Moscova;
5.3. la 26.01.2007, Consiliul societăţii a decis lichidarea întreprinderii afiliate "UcrMoldTutun", or. Odesa.
6. Se informează Guvernul Republicii Moldova şi Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare despre rezultatele controlului asupra gestionării patrimoniului public de către "Tutun-CTC" S.A. în perioada anilor 2004-2005.
7. Despre măsurile întreprinse în vederea executării pct.1 şi pct.2 din prezenta hotărîre se va informa Curtea de Conturi în termen de trei luni.
8. Prezenta hotărîre  poate fi atacată în modul stabilit de legislaţie şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art. 6 alin. (3) din Legea privind Curtea de Conturi.
Preşedintele Curţii de Conturi           Ala Popescu
Nr. 7. Chişinău, 22 februarie 2007.