RIM388/2008
ID intern unic:  328680
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
INSPECŢIA MUNCII
RAPORT Nr. 388
din  25.07.2008
de activitate al Inspecţiei Muncii pe anul 2007
Publicat : 25.07.2008 în Monitorul Oficial Nr. 134-137     art Nr : 388
    Activitatea Inspecţiei Muncii în anul 2007 a fost orientată spre contribuirea la realizarea Programului de Activitate a Guvernului Republicii Moldova pe anii 2005-2009 „Modernizarea ţării – bunăstarea poporului” şi a Strategiei de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei (2004-2006). Potrivit acestor documente, precum şi Legii nr. 140-XV din 10 mai 2001, obiectivul principal, pus în seama Inspecţiei Muncii, este asigurarea aplicării dispoziţiilor legale referitoare la condiţiile de muncă şi la protecţia salariaţilor în exercitarea atribuţiilor lor.
    Întru realizarea acestui obiectiv, Inspecţia Muncii exercită controlul respectării cadrului legal de reglementări în domeniul muncii în întreprinderi, instituţii, organizaţii (în continuare unităţi) şi întreprinde acţiuni în vederea prevenirii şi combaterii ilegalităţilor din acest domeniu.
    Activitatea Inspecţiei Muncii este determinată de efectivul de personal cu care este încadrată. În contextul Strategiei de reformă a administraţiei publice, Inspecţia Muncii la finele anului 2006, prin Hotărîrea Guvernului nr. 1268 din 1 noiembrie a suportat modificări atît organizaţionale cît şi ale efectivului de personal. Astfel, potrivit acestei Hotărîri, începînd cu luna ianuarie 2007 Inspecţia Muncii dispune de un efectiv de personal de 95 unităţi, din care 14 unităţi distribuite în aparatul central, iar 81 unităţi distribuite în 10 inspectorate teritoriale de muncă. Structura organizatorică a Inspecţiei Muncii este reflectată în anexa nr.1 la prezentul Raport.
    Urmărind realizarea obiectivelor ce-i revin, Inspecţia Muncii cu subdiviziunile sale teritoriale, în anul 2007 a realizat 6362 controale privind respectarea legislaţiei şi altor acte normative în domeniul muncii în unităţi. Din numărul total al acestora, 3415 controale au avut drept subiect modul în care se respectă legislaţia şi alte acte normative referitoare la relaţiile de muncă, iar 2947 controale au avut în vizor modul în care se respectă legislaţia şi alte acte normative de protecţie a muncii. Controalele întreprinse s-au finalizat cu întocmirea proceselor-verbale de control în care, de către inspectorii de muncă, au fost înregistrate 63728 cazuri de încălcare a prevederilor legale şi dispuse măsuri necesare pentru asigurarea respectării normelor de drept din domeniul muncii.
    Indicatori referitori la activitatea Inspecţiei Muncii şi la numărul controalelor întreprinse de inspectorii de muncă în anul 2007 sînt reflectaţi în anexele nr.2 şi nr.3 la prezentul Raport.
    În cadrul activităţilor desfăşurate pe parcursul anului raportat, Inspecţia Muncii a întreprins şi o serie de controale specificate orientate spre două repere:
    - monitorizarea riscurilor de accidentare la efectuarea diverselor activităţi economice şi
    - monitorizarea modului de achitare a salariilor şi de lichidare a restanţelor la plata salariilor.
    Numărul acestora este înglobat în numărul total de controale efectuate.
    În cadrul controalelor desfăşurate de către inspectorii de muncă la circa 120 de agenţi economici au fost depistate peste 270 persoane, care au fost admise la muncă fără perfectarea relaţiilor de muncă în formă scrisă, or aceasta nu este altceva decît utilizarea forţei de „muncă la negru”. Acest fenomen are loc în sectorul privat.
    În temeiul Dispoziţiei nr. 105 din 30 mai 2007 a Inspectorului General de Stat al Muncii au fost întreprinse acţiuni de control privind respectarea actelor legislative şi altor acte normative din domeniul muncii referitoare la persoanele mai tinere de 18 ani. Ca rezultat al controalelor desfăşurate, în cadrul a 54 unităţi au fost depistaţi 432 adolescenţi printre care 19 persoane mai tinere de 16 ani. În 38 de unităţi economice au fost depistate încălcări a prevederilor legislaţiei muncii faţă de minori (Î.C.S. „Marthatex” SRL Făleşti, S.R.L. „Trabo Plus” Bălţi, S.R.L. „Aquavista” Bălţi, S.R.L. „Romina Cablaggi” Făleşti, Î.C.S. „Surprize Plast” Glodeni ş.a.). Ca urmare a neconformării la prevederile actelor legislative din domeniul muncii, inspectorii de muncă au emis angajatorilor prescripţii de diminuare a încălcărilor depistate şi au întocmit procese-verbale cu privire la contravenţia administrativă (art.41 al.2 Codul cu privire la contravenţiile administrative).
    Pe baza Dispoziţiei Inspectorului General de Stat al Muncii nr. 02 din 2 ianuarie 2007 au fost supuse controlului 10 unităţi, care desfăşoară activităţi de separare a componentelor aerului şi îmbutelierea oxigenului, în cadrul cărora activează 118 salariaţi, din care 26 femei, printre care se înscriu S.R.L. „OXIGEN-MT”, SA „MEZON”, Uzina  „Metacon” SA ş.a. În urma controalelor au fost depistate 125 cazuri de încălcare a prevederilor actelor legislative şi altor acte normative din domeniul muncii.
    În contextul monitorizării modului şi termenelor de achitare a salariilor în sectorul real şi întru executarea Hotărîrii Guvernului nr. 678 din 11 iulie 2005 Inspecţia Muncii în perioada de referinţă a efectuat controale la agenţii economici, care admit restanţe la plata salariilor.
    În această ordine de idei, 70 la sută din numărul total de controale au avut drept obiectiv prioritar modul de achitare a salariilor. În urma controalelor au fost depistate diverse cazuri de încălcare a legislaţiei din domeniul salarizării.
    E de menţionat că, la 01.01.2007 conform datelor Biroului Naţional de Statistică, lista întreprinderilor care admiteau restanţe la plata salаriului se constituia din 534 unităţi, iar la 31.12.2007 – 402 unităţi. Din numărul total de unităţi economice ce au admis restanţe la salariu în anul raportat 20 la sută sînt proprietate publică. Numărul unităţilor care admit restanţe la plata salariului este în descreştere. Restanţele constituiau respectiv 97,0 mil. lei la 01.01.2007 şi 72,1mil. lei la 31.12.2007. La circa 350 de unităţi economice din numărul total de restanţieri, datoriile poartă un caracter istoric. La majoritatea din acestea s-au întreprins măsuri de plată a salariilor curente, iar datoriile istorice, plătindu-se eşalonat sînt în descreştere stabilă.
    Conform datelor statistice, în anul 2007 s-a atestat o situaţie de diminuare stabilă a sumelor restante la plata salariilor şi a agenţilor economici, care admit restanţe la plata salariilor.
    Acţiuni cu caracter specific (inclusiv controale) au fost realizate de Inspecţia Muncii în comun cu reprezentanţi ai diferitor organe cu atribuţii de control, cu reprezentanţi ai sindicatelor.
    Activităţile de control întreprinse de Inspecţia Muncii scot în evidenţă faptul, că angajatorii comit cel mai frecvent încălcări ale normelor legale referitoare la:
    - contractul individual de muncă – iniţierea relaţiilor de muncă şi utilizarea forţei de muncă fără respectarea procedurilor stabilite de legislaţie (Titlul III Contractul individual de muncă, art. 47, 49, 55, 85, 86);
    - durata timpului de muncă – depăşirea duratei legale a timpului de muncă, caracterizată prin nerespectarea dreptului la durata redusă a timpului de muncă, de repartizarea prejudicioasă şi contrar legislaţiei a timpului de muncă în cadrul săptămînii şi altele (Titlul IV Timpul de muncă şi timpul de odihnă, art. 95 – 105, 107,109, 110, 111);
    - salarizare – angajarea cu un salariu mai mic decît salariul minim stabilit de stat; nerespectarea modalităţilor de salarizare prevăzute de legislaţie; neefectuarea plăţilor compensatorii; încălcarea termenelor legale de plată a salariilor şi altele (Titlul V Salarizarea şi normarea muncii, art. 128 alineat (2), 131, 139, 141, 142, 152, 153);
    - protecţia muncii – admiterea la lucru a persoanelor fără pregătire profesională şi fără instruire în materie de protecţie a muncii; prestarea muncii în condiţii de risc sporit; aplicarea tehnologiilor depăşite şi periculoase; neasigurarea echipamentului de protecţie; amplasarea proceselor tehnologice în încăperi neadecvate; exploatarea echipamentelor de muncă improvizate fără dispozitive de protecţie, ceea ce creează pericol de accidentare; neefectuarea atestării locurilor de muncă (Titlul IX Protecţia muncii, art. 225, 226, 229 – 243).
    Încălcările comise de angajatori reprezintă componente ale utilizării nelegale a muncii şi prejudiciază esenţial drepturile salariaţilor ce decurg din raporturile de muncă. Aceste încălcări impun aplicarea diferitor mecanisme ce contribuie la asigurarea respectării prevederilor legale.
    În scopul prevenirii unor eventuale accidente de muncă inspectorii de muncă au dispus oprirea din funcţiune a 849 obiective (secţii, sectoare, echipamente tehnice), exploatarea cărora prezenta pericol iminent de accidentare. Totodată au dispus acţiuni şi măsuri tehnice de înlăturare sau reducere a riscurilor ce determinau pericolul de accidentare. Indicatori referitori la numărul obiectivelor sistate de inspectorii de muncă sînt reflectaţi în anexa nr.4 la prezentul Raport.
    Pentru comiterea încălcărilor, depistate în rezultatul controalelor efectuate, cît şi în vederea combaterii ilegalităţilor din domeniul muncii, inspectorii de muncă au întocmit 1154 procese-verbale cu privire la contravenţia administrativă. Din numărul acestora, 78 procese-verbale cu privire la contravenţia administrativă au fost întocmite pentru neachitarea intenţionată a salariilor şi a altor plăţi (art.41/2 Codul cu privire la contravenţiile administrative). În urma examinării acestora au fost sancţionate administrativ prin aplicarea amenzii 940 persoane cu funcţii de răspundere. Indicatori referitori la procesele-verbale cu privire la contravenţia administrativă întocmite şi examinate în anul raportat sînt reflectaţi în anexa nr.5 la prezentul Raport.
    Suma amenzilor aplicate în anul 2007 pentru comiterea încălcării legislaţiei muncii şi normelor de protecţie a muncii constituie 1530 mii lei.
    Un alt capitol al activităţii Inspecţiei Muncii este examinarea petiţiilor cetăţenilor. În anul raportat, unităţile structurale şi subdiviziunile teritoriale ale Inspecţiei Muncii au examinat 2365 petiţii, care au invocat diferite încălcări ale legislaţiei muncii şi normelor de protecţie a muncii.
    Pe parcursul perioadei raportate, în vederea asigurării realizării ordinii de drept în domeniul muncii, Inspecţia Muncii a întocmit şi înaintat Comisariatelor de poliţie, Organelor de procuratură şi Centrului de Combatere a Crimelor Economice şi Corupţie 78 sesizări.
    În anul 2007 Inspecţia Muncii şi subdiviziunile sale teritoriale au înregistrat 734 de contracte colective de muncă.
    Potrivit datelor oferite de Biroul Naţional de Statistică, în anul 2007 au depus rapoarte statistice ce vizează aspecte de protecţie a muncii 5581 unităţi. În aceste unităţi au fost angajaţi 634624 salariaţi, din care 340709 femei, iar 802 persoane sub 18 ani.
    Numărul unităţilor care au depus rapoarte statistice şi numărul salariaţilor existenţi în scriptele acestor unităţi în anul 2007, structurat prin prisma activităţilor, sînt reflectate în anexa nr. 6 la prezentul Raport.
    În anul raportat au fost ocupaţi în condiţii de muncă necorespunzătoare normelor igienico-sanitare 18368 salariaţi. Aceasta constituie 2,89 la sută din numărul total al salariaţilor angajaţi în unităţile vizate de statistici. Din numărul total al salariaţilor ocupaţi în condiţii de muncă ce nu corespund normelor igienico-sanitare 8263 sînt femei. Situaţia condiţiilor de muncă, inclusiv a condiţiilor de muncă a femeilor sînt reflectate în anexele nr. 7 şi nr. 8 la prezentul Raport.
    Pentru realizarea măsurilor de protecţie a muncii, pe parcursul anului 2007 unităţile, vizate în statistici, au cheltuit în ansamblu circa 173846,11 mii lei. Date referitoare la cheltuielile pentru protecţia muncii se conţin în anexa nr. 9 la prezentul Raport.
    În perioada raportată, la unităţile cuprinse în statistici, s-a înregistrat un număr total de 550 accidentaţi proveniţi din accidente de muncă, ce determină un indice de frecvenţă de 0,8667 (numărul de accidentaţi care revine la o mie de salariaţi).

    Numărul total de zile-om de incapacitate temporară de muncă al accidentaţilor a fost de 18484, determinînd un indice de durată medie al incapacităţii temporare de muncă pentru accidente de muncă de 33,6073 (număr de zile-om de incapacitate temporară de muncă ce-i revin unui accidentat). Numărul de accidentaţi şi pierderile materiale aferente accidentelor de muncă, produse la unităţile acoperite de sondajul statistic, precum şi repartizarea accidentaţilor în muncă pe activităţi, împrejurări şi cauze se reprezintă în anexele nr. 10 şi nr. 11 la prezentul Raport.



    De către inspectorii de muncă cu atribuţii de control în domeniul protecţiei muncii în anul raportat au fost cercetate împrejurările şi cauzele care au condus la producerea accidentelor de muncă, în urma cărora au fost accidentate mortal – 52 persoane, iar grav – 111 persoane.
    Producerea accidentelor de muncă este cauzată, în mare parte, de încălcarea cerinţelor de protecţie a muncii. Cea mai mare pondere în producerea accidentelor de muncă mortale revine activităţilor din construcţie, în care au fost accidentate mortal 11 persoane, în activităţi de transporturi – 10 persoane accidentate mortal, energie electrică, gaze şi apă – 6 persoane, activităţi de servicii colective, sociale şi personale – 5, activităţi agricole, industria prelucrătoare – cîte 4 persoane, cîte 3 persoane au fost accidentate mortal la exploatarea carierelor, administraţie publică şi apărare, sănătate şi asistenţă socială, în învăţămînt – 2 persoane şi o persoană accidentată mortal în comerţ.
     Numărul accidentelor de muncă mortale şi grave, în raport cu anul precedent a scăzut.
    Pierderile materiale în urma accidentelor de muncă suportate de unităţile, vizate în statistici, în anul 2007 se estimează la circa 4258398 lei, din care 34 la sută constituie plăţile conform certificatelor de concediu medical, 12 la sută reprezintă plăţi pentru repararea prejudiciului cauzat, 53 la sută sînt plăţile indemnizaţiilor unice în cazul reducerii capacităţii de muncă sau decesul angajatului şi 1 la sută constituie valoarea mijloacelor de producţie defectate.
    Pentru realizarea anumitor garanţii stabilite de legislaţie, în anul raportat au beneficiat de înlesniri şi sporuri pentru condiţii nefavorabile de muncă 121418 salariaţi, din care 69943 femei. Înlesnirile şi sporurile pentru condiţii nefavorabile de muncă sînt reflectate în anexele nr. 12 şi nr. 13 la prezentul Raport.
    Succesul activităţilor de inspecţie este determinat de eficienţa planificării şi utilizării fondului timpului de muncă. În anul 2007 utilizarea fondului timpului de muncă de către inspectorii de muncă se reprezintă după cum urmează.
    Pentru efectuarea controalelor au fost consumate 9397 zile-om. Aceasta constituie 64 la sută din fondul timpului utilizat pe teren. Pentru examinarea petiţiilor total au fost consumate 2436 zile-om sau 16 la sută din fondul timpului utilizat pe teren. La cercetarea accidentelor comunicate s-au consumat 1107 zile-om, ceea ce constituie 7 la sută din fondul timpului utilizat pe teren.
    Timpul utilizat de inspectorii de muncă pentru efectuarea unui control variază de la un inspectorat teritorial de muncă la altul. În mediu un control se realizează în 1,5 zile.
   
    Inspecţia Muncii acordă atenţie deosebită formării inspectorilor de muncă şi supravegherii activităţilor desfăşurate de aceştia. Astfel pentru pregătirea inspectorilor de muncă au fost organizate diferite seminare instructiv didactice. Realizarea acestor acţiuni au derulat cu concursul specialiştilor din cadrul Inspecţiei Muncii, experţilor străini. Activităţile de perfecţionare profesională a inspectorilor de muncă au vizat tematici care ţin de politicile de inspecţie a muncii, sursele de autoritate a inspectorilor de muncă, instrumentele de activitate a inspectorilor de muncă, monitorizarea muncii minorilor şi altele. Aceste acţiuni s-au realizat în cadrul diferitor programe ale Organizaţiei Internaţionale a Muncii susţinute de finanţatori străini.
    Se întreprind cu regularitate acţiuni de monitorizare a activităţii inspectoratelor teritoriale de muncă. Obiectivul acestor acţiuni este de a evalua activitatea inspectorilor de muncă şi de a asigura sporirea nivelului de pregătire a inspectorilor de muncă, a eficacităţii şi calităţii activităţilor de inspecţie.
    Acţiuni de dezrădăcinare a încălcării legislaţiei muncii au fost realizate pe baza Acordurilor bilaterale în comun cu reprezentanţi ai sindicatelor şi patronatelor. Probleme ce ţin de aplicarea legislaţiei muncii au fost luate în dezbateri cu participarea Inspecţiei Muncii în cadrul şedinţelor Confederaţiei Sindicatelor din Republica Moldova, Comisiei Naţionale pentru Consultări şi Negocieri Colective.
    S-au realizat acţiuni de informare a populaţiei prin diferite mijloace mass-media despre cele mai eficiente metode de aplicare a Codului muncii şi despre activitatea Inspecţiei Muncii. În această ordine de idei au fost acordate interviuri şi publicate informaţii în diverse publicaţii periodice centrale şi locale.
    Toate acţiunile de inspecţie întreprinse în anul trecut scot în evidenţă o tendinţă stabilă de conformare şi respectare a legislaţiei. Totodată se mai întîlneşte şi atitudinea nerespectuoasă a unor angajatori faţă de onorarea obligaţiunilor reglementate de legislaţia muncii.
    O dificultate semnificativă în derularea relaţiei de muncă o constituie insuficienţa sau lipsa de cunoştinţe necesare angajatorilor pentru a asigura respectarea legislaţiei ce reglementează raporturile de muncă. Această dificultate caracterizează unităţile cu un efectiv de personal mic.
    Pe parcursul anului de referinţă, Inspecţia Muncii a coordonat activitatea de instruire şi formare a persoanelor cu funcţii de răspundere din unităţi în domeniul relaţiilor de muncă şi protecţiei  muncii. Ca rezultat al coordonării activităţii de instruire şi formare, în instituţiile abilitate cu dreptul de instruire în domeniul dat, au fost instruite mai mult de 3000 persoane.
    Potrivit atribuţiilor ce-i revin, Inspecţia Muncii a acordat ajutor metodologic şi consultativ salariaţilor şi angajatorilor în soluţionarea diverselor probleme ce ţin de aplicarea legislaţiei muncii. În perioadă raportată au beneficiat de ajutorul consultativ al Inspecţiei Muncii şi subdiviziunilor sale structurale mai mult de 6000 angajatori şi un număr semnificativ de salariaţi.   
    Soluţionarea inadecvată şi insuficientă a problemelor ce ţin de prevenirea accidentelor de muncă este frecventă la unităţile care nu dispun de serviciul sau specialistul pentru protecţia muncii, sau funcţiile acestuia sînt cumulate de alţi specialişti fără pregătire în materie de protecţie a muncii.
    Un obstacol deosebit în aplicarea legislaţiei îl reprezintă încălcările legislaţiei ce se comit cu acordul tacit al salariaţilor sau a reprezentanţilor acestora. Astfel de încălcări poartă un caracter latent şi sînt dificil de remediat.
    Rezultatele obţinute, confirmă că activitatea Inspecţiei Muncii reprezintă un proces complex în derulare, care cere eforturi şi coerenţă în acţiuni.
    Pentru a asigura realizarea continuă a obiectivelor Inspecţiei Muncii, stabilite de Lege, este oportun şi necesar ca Inspecţia Muncii să-şi menţină şi în continuare orientarea spre dezvoltarea şi promovarea celor mai eficiente măsuri complexe pentru:
    - monitorizarea modului de încadrare în muncă, perfectare a contractelor individuale de muncă şi diminuare a fenomenului „muncii la negru”;
    - monitorizarea modului de achitare a salariilor şi diminuare a restanţelor la plata salariilor;
    - monitorizarea riscurilor de accidentare în muncă. 
    Aceasta va conduce la realizarea mai profundă şi mai integră a drepturilor angajaţilor ce decurg din raporturile de muncă, la o protecţie mai sigură a salariaţilor în exercitarea funcţiilor lor, or acestea sînt obiectivele Inspecţiei Muncii stabilite de Codul muncii, alte acte legislative şi normative din domeniul muncii, precum şi de Legea privind Inspecţia Muncii.

    Inspectorul General de Stat al Muncii                             Dumitru STĂVILĂ

    Iunie 2008


Anexa nr. 1
la Raportul de activitate al
Inspecţiei Muncii pe anul 2007
    anexa nr.1

Anexa nr. 2
la Raportul de activitate al
Inspecţiei Muncii pe anul 2007
    anexa nr.2

Anexa nr. 3
la Raportul de activitate al
Inspecţiei Muncii pe anul 2007
    anexa nr.3

Anexa nr. 4
la Raportul de activitate al
Inspecţiei Muncii pe anul 2007
    anexa nr.4

Anexa nr. 5
la Raportul de activitate al
Inspecţiei Muncii pe anul 2007
    anexa nr.5

Anexa nr. 6
la Raportul de activitate al
Inspecţiei Muncii pe anul 2007
    anexa nr.6

Anexa nr. 7
la Raportul de activitate al
Inspecţiei Muncii pe anul 2007
    anexa nr.7

Anexa nr. 8
la Raportul de activitate al
Inspecţiei Muncii pe anul 2007
    anexa nr.8

Anexa nr. 9
la Raportul de activitate al
Inspecţiei Muncii pe anul 2007
    anexa nr.9

Anexa nr. 10
la Raportul de activitate al
Inspecţiei Muncii pe anul 2007

Anexa nr. 11
la Raportul de activitate al
Inspecţiei Muncii pe anul 2007
Anexa nr. 12
la Raportul de activitate al
Inspecţiei Muncii pe anul 2007

Anexa nr.13
la Raportul de activitate al
Inspecţiei Muncii pe anul 2007