HGM1254/2008
ID intern unic:  329697
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1254
din  10.11.2008

pentru aprobarea Regulamentului cu privire la mărcile poştale,

efectele poştale şi ştampilele poştale speciale ale Republicii Moldova

Publicat : 18.11.2008 în Monitorul Oficial Nr. 206-207     art Nr : 1268

    MODIFICAT

    HG1013 din 17.10.18, MO410-415/02.11.18 art.1113; în vigoare 02.11.18

    HG738 din 20.07.18, MO309-320/17.08.18 art.850

    HG68 din 02.02.12, MO30-33/10.02.12 art.91


     NOTĂ:

    pe tot parcursul textului Regulamentului, cuvîntul „program”, la orice caz gramatical, se substituie cu cuvîntul „plan”, la cazul gramatical corespunzător prin HG1013 din 17.10.18, MO410-415/02.11.18 art.1113; în vigoare 02.11.18

    în tot textul hotărîrii, sintagma „Ministerul Dezvoltării Informaționale”, la orice caz gramatical, se substituie cu sintagma „Ministerul Economiei și Infrastructurii”, la cazul gramatical corespunzător prin HG738 din 20.07.18, MO309-320/17.08.18 art.850



    În temeiul art. 6 din Legea comunicațiilor poștale nr. 36/2016 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr. 114-122, art. 225), art. 8 al Convenției Poștale Universale, ratificate prin Legea nr. 164/2016 privind ratificarea Convenției poștale universale și a Protocolului ei final (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr. 277-287, art. 592), Guvernul HOTĂRĂŞTE:

     [Clauza de emitere modificată prin HG738 din 20.07.18, MO309-320/17.08.18 art.850]

    1. Se aprobă Regulamentul cu privire la mărcile poştale, efectele poştale şi ştampilele poştale speciale ale Republicii Moldova (se anexează).

    2. Ministerul Dezvoltării Informaţionale va asigura prin tematica mărcilor poştale reflectarea istoriei, culturii, ştiinţei, principalelor evenimente social-politice din ţară şi din lume.

    3. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Dezvoltării Informaţionale.


    PRIM-MINISTRU                                               Zinaida GRECEANÎI

    Contrasemnează:

    Prim-viceprim-ministru,

    ministrul economiei şi comerţului                        Igor Dodon

    Ministrul dezvoltării informaţionale                     Pavel Buceaţchi 

    Ministrul finanţelor                                               Mariana Durleşteanu

    Nr. 1254. Chişinău, 10 noiembrie 2008.


Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului nr.1254

din 10 noiembrie 2008

REGULAMENTUL

cu privire la mărcile poştale, efectele poştale şi

ştampilele poştale speciale ale Republicii Moldova

I. Dispoziţii generale

    1. Regulamentul cu privire la mărcile poştale, efectele poştale şi ştampilele poştale speciale ale Republicii Moldova (în continuare – Regulament) stabileşte principiile generale de elaborare a planurilor emisiunilor de mărci şi efecte poştale, modul de emitere, editare, punere în circulaţie, comercializare a acestora, precum şi a mărcilor poştale personalizate şi a ştampilelor poştale speciale.
    2. Prezentul Regulament reglementează relaţiile între Ministerul Economiei și Infrastructurii (în continuare - Minister), Furnizorul de serviciu poștal universal – Întreprinderea de stat „Poşta Moldovei” (în continuare - Î.S. „Poşta Moldovei”), întreprinderile tipografice, beneficiarii de servicii în ceea ce priveşte elaborarea planurilor emisiunilor de mărci şi efecte poştale, comenzilor mărcilor poştale personalizate, fabricarea, stocarea şi comercializarea mărcilor şi efectelor poştale, elaborarea planurilor de obliterări speciale.

    [Pct.2 modificat prin HG1013 din 17.10.18, MO410-415/02.11.18 art.1113; în vigoare 02.11.18]

    [Pct.2 modificat prin HG738 din 20.07.18, MO309-320/17.08.18 art.850]

    3. În sensul prezentului Regulament se definesc următoarele noţiuni:
    coală de mărci poştale – coală de hîrtie, de obicei de formă dreptunghiulară, conţinînd un ansamblu de mărci imprimate;
    coală mică – coală de mărci poştale ce cuprinde un număr mic de mărci (cel mult 12), purtînd inscripţii sau elemente ornamentale pe margine, emisă cu o anumită ocazie;
    coliţă – coală de hîrtie de dimensiuni mici pe care sînt tipărite una sau mai multe mărci poştale (cel mult 6) identice sau diferite, dantelate sau nedantelate, avînd ca fundal imprimate ornamente şi inscripţii legate de tema emisiunii;
    efect poştal – plic, carte poştală sau aerogramă cu marcă fixă, constituind un întreg poştal;
    emisiune poştală – acţiune de producere şi punere în circulaţie a mărcilor şi efectelor poştale; mărcile poştale şi efectele poştale puse în circulaţie cu ocazia apariţiei unei emisiuni;
    francare – plata anticipată a taxelor necesare pentru expedierea trimiterilor poştale;
    marcă poştală – imprimat de valoare de orice formă, sub rezerva ca dimensiunile lui verticale şi orizontale să nu fie inferioare la 15 mm nici superioare la 50 mm, tipărit în una sau mai multe culori, adeziv ori neadeziv, aplicat sau imprimat pe întreguri poştale, avînd rolul de a atesta plata taxelor poştale aferente transportului trimiterilor poştale de la expeditor la destinatar; timbru poştal;
    mărci poştale personalizate – mărci emise în scopul plasării ulterioare, contra plată, la solicitarea persoanelor fizice sau juridice, a imaginilor prezentate de solicitant (fotografii, logouri, sigle etc.);
    mărci poştale uzuale – mărci poştale emise în tiraje mari cu un termen de lungă durată în circuitul poştal;
    obliterare – acţiune de anulare prin ştampilare a puterii de francare a unei mărci poştale amplasate pe o scrisoare sau pe un efect poştal, cu scopul de a evita refolosirea acesteia, precum şi pentru a indica data şi locul depunerii trimiterii poştale;
    plic „prima zi” – plic special destinat a fi francat cu o anumită emisiune de mărci poştale nou-emise, în vederea expedierii prin poştă în ziua punerii în circulaţie a emisiunii respective;
    serie – ansamblul mărcilor poştale ce formează o anumită emisiune;
    suprataxă (de binefacere) – taxă suplimentară la valoarea nominală a mărcilor poştale cu diferite destinaţii;
    supratipar – inscripţie (cuvinte, litere, cifre, semne, imagini grafice) tipărită pe o marcă poştală sau pe un efect poştal cu scopul de a-i modifica valoarea nominală, destinaţia sau alte elemente ale mărcii;
    ştampile poştale speciale – ştampile emise special cu o anumită ocazie pentru obliterarea corespondenţei poştale;
    valoare nominală – valoarea înscrisă pe o marcă poştală, exprimată în moneda ţării emitente, reprezentînd taxa poştală pentru care este valabilă marca conform tarifului în vigoare;
    vinietă – figurină de mici dimensiuni alăturată unor mărci poştale şi separată de acestea prin perforare.
    4. Subiectele şi motivele mărcilor şi efectelor poştale trebuie să fie în conformitate şi în spiritul preambulului Constituţiei Uniunii Poştale Universale, să fie în strînsă legătură cu identitatea culturală a Republicii Moldova, să contribuie la promovarea istoriei, ştiinţei, naturii, principalelor evenimente social-politice din ţară şi din lume, să fie lipsite de caracter politic sau ofensator pentru o personalitate sau o ţară.
    5. La elaborarea tematicii sînt antrenaţi specialişti din diferite domenii de activitate, precum şi reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale.
    6. Mărcile şi efectele poştale sînt puse în circulaţie poştală prin ordinul ministrului. Prin acest ordin mărcilor poştale li se atribuie un număr de ordine (număr de identificare). În ordin se indică, de asemenea, data şi oficiul poştal în care va avea loc punerea în circulaţie şi datele tehnice ale emisiunii.
    7. Î.S. „Poșta Moldovei„ emite Catalogul mărcilor poştale ale Republicii Moldova. Catalogul trebuie să conţină datele tehnice despre mărcile poştale, coliţele, colile mici, efectele poştale, ştampilele poştale speciale, alte piese filatelice emise: data emisiunii, denumirea seriei, modul de tipar, tipul hîrtiei, numărul de culori, dantelura, formatul mărcii, formatul colii, tipografia, numele machetatorului, numărul de identificare, valoarea nominală, descrierea succintă a imaginii, preţul şi tirajul.

    [Pct.7 modificat prin HG1013 din 17.10.18, MO410-415/02.11.18 art.1113; în vigoare 02.11.18]

    8. Pe întreg teritoriul Republicii Moldova unităţile poştale ale Î.S. „Poşta Moldovei” efectuează recepţia şi perfectarea trimiterilor poştale interne şi internaţionale francate numai cu mărci poştale ale Republicii Moldova sau cu amprente ale maşinilor de francare autorizate şi a trimiterilor poştale prezentate în baza efectelor poştale emise oficial.

II. Elaborarea planurilor emisiunilor de mărci şi efecte poştale

    9. Ministerul aprobă planuri anuale ale emisiunilor de mărci şi efecte poştale, în baza propunerilor autorităţilor publice centrale, instituţiilor, organizaţiilor, întreprinderilor, persoanelor fizice. Propunerile vor fi înaintate în adresa Î.S. „Poșta Moldovei nu mai tîrziu de 1 iulie al anului ce-l precedează pe cel de planificare.

    [Pct.9 modificat prin HG1013 din 17.10.18, MO410-415/02.11.18 art.1113; în vigoare 02.11.18]

    10. La elaborarea planurilor emisiunilor de mărci şi efecte poştale se va ţine cont de următoarele:
    a) evenimentele de importanţă istorică se vor reproduce pe mărcile poştale, coliţe şi coli mici la date jubiliare;
    b) jubileele fondării localităţilor, edificiilor cu valoare istorico-culturală, instituţiilor, întreprinderilor, de regulă, vor fi marcate prin emiterea efectelor poştale;
    c) se admit emisiuni de binefacere ce vor consta din mărci poştale tematice de ajutor cu suprataxă.
    11. Mărcile poştale uzuale se emit în funcţie de necesităţile poştei, dar nu mai rar de o data în 5 ani. Se admite reeditarea tirajului uzual.
    12. Pe mărcile poştale ale Republicii Moldova se admite efectuarea supratiparelor în baza ordinului ministrului.
    13. La elaborarea tematicii pentru planurile emisiunilor de mărci şi efecte poştale se antrenează Consiliul Filatelic.

    [Pct.13 modificat prin HG1013 din 17.10.18, MO410-415/02.11.18 art.1113; în vigoare 02.11.18]

    14. Consiliul Filatelic este format din reprezentanţi ai Ministerului, Î.S. „Poşta Moldovei”, autorităţilor publice centrale, uniunilor de creaţie, organizaţiilor filatelice, altor organizaţii neguvernamentale din Republica Moldova şi activează în baza propriului Regulament, aprobat de Minister.

III. Numărul de mărci şi efecte poştale, valoarea nominală, tirajul

    15. Numărul de diferite mărci, care se vor edita in decursul unui an nu va depăşi 50, inclusiv cel mult 5 – cu suprataxă.
    16. Valoarea nominală a mărcilor şi a mărcilor fixe de pe efectele poştale se stabileşte în corespundere cu tarifele poştale în vigoare.
    17. Tirajele mărcilor şi efectelor poştale sunt stabilite de Î.S. „Poșta Moldovei” şi trebuie să asigure necesităţile serviciilor poştale ale colecţionarilor de mărci şi efecte poştale, de popularizare (expediate în adresa operatorilor poștali desemnați ai ţărilor-membre ale Uniunii Poştale Universale, revistelor de profil etc.), precum şi de reclamă şi reprezentare, prestate de Minister şi Î.S. „Poşta Moldovei”.

    [Pct.17 modificat prin HG1013 din 17.10.18, MO410-415/02.11.18 art.1113; în vigoare 02.11.18]

IV. Editarea mărcilor şi efectelor poştale

    18. În baza planurilor emisiunilor de mărci şi efecte poştale, aprobate de Minister, Î.S. „Poşta Moldovei” editează mărcile şi efectele poştale. În acest scop se elaborează caiete de sarcini pentru fiecare emisiune de mărci sau efecte poştale şi, în baza lor, se elaborează machete, antrenînd sau selectînd prin concurs pictori profesionişti cu experienţă în domeniul miniaturii artistice.
    19. În conformitate cu actele Uniunii Poştale Universale pe mărcile şi pe efectele poştale ale Republicii Moldova trebuie să fie indicată cu litere latine denumirea ţării „Republica Moldova” sau „Moldova”. Totodată, pot fi indicate cu cifre arabe valoarea nominală şi anul emisiei. Pe marca poştală sau pe cîmpul colii de mărci poştale, pe coliţă, pe coala mică, pe efectele poştale poate fi indicat numele machetatorului.
    20. Stema ţării, denumirea ţării, înscrisurile oficiale de serviciu, logotipul instituţiilor de stat reproduse pe mărcile poştale sînt protejate în conformitate cu reglementările Convenţiei de la Paris pentru protecţia proprietăţii industriale din 20 martie 1883.
    21. Ca obiect al drepturilor de proprietate intelectuală mărcile poştale pot conţine indicaţia dreptului Ministerului de a utiliza drepturile respective de proprietate intelectuală, şi anume:
    a) drepturile de autor, prin aplicarea semnului de drepturi de autor ©, indicarea titularului drepturilor de autor şi menţionarea anului de emitere;
    b) marca comercială înregistrată pe teritoriul Republicii Moldova, prin aplicarea semnului de înregistrare a mărcii comerciale ® după simbolul mărcii comerciale.
    22. Drepturile patrimoniale de autor privind reproducerea operelor pe mărcile poştale şi efectele poştale, în condiţiile legii, pot fi transmise de către autor sau alţi titulari ai dreptului de autor prin contracte de autor în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare privind dreptul de autor şi drepturile conexe.

    [Pct.22 modificat prin HG68 din 02.02.12, MO30-33/10.02.12 art.91]

    23. Machetele mărcilor şi efectelor poştale sînt aprobate de Î.S. „Poșta Moldovei”.

    [Pct.23 modificat prin HG1013 din 17.10.18, MO410-415/02.11.18 art.1113; în vigoare 02.11.18]

    24. În scopul tipăririi mărcilor şi efectelor poştale incluse în planurile emisiunilor de mărci şi efecte poştale, Î.S. „Poşta Moldovei” încheie contracte cu întreprinderi tipografice. Contractele vor prevedea:
    a) tipărirea mărcilor şi efectelor poştale numai după aprobarea de către Î.S. „Poșta Moldovei” a probelor tipografice („Bun de tipar”);
    b) întocmirea actului de nimicire a clişeelor, rebutului şi a maculaturii după finalizarea tiparului mărcilor şi efectelor poştale.

    [Pct.24 modificat prin HG1013 din 17.10.18, MO410-415/02.11.18 art.1113; în vigoare 02.11.18]

V. Punerea mărcilor şi efectelor poştale în circuitul poştal

    25. Î.S. „Poşta Moldovei” organizează punerea în circuitul poştal a mărcilor şi efectelor poştale, tipărite în conformitate cu ordinul ministrului, şi informează beneficiarii de servicii, filateliştii, publicul larg despre mărcile şi efectele poştale puse în circulaţie.
    26. Î.S. „Poşta Moldovei” va transmite Ministerului trei seturi de mărci, efecte poştale şi plicuri „prima zi” (un set  pentru perfectarea ordinului de punere în circulaţie, al doilea set  pentru clasorul ministrului şi al treilea set pentru clasorul direcţiei responsabile de emitere a mărcilor şi efectelor poştale).
    27. Informaţia despre punerea în circulaţie a noilor emisiuni poştale se face publică prin intermediul avizelor în oficiile poştale, mass-media, înştiinţărilor remise organizaţiilor filatelice.
    28. Oficiul poştal desemnat pentru punerea în circulaţie a noilor emisiuni poştale, asigură beneficiarii cu serii complete de mărci poştale, efecte poştale care se pun în circulaţie. Cu ocazia punerii în circulaţie a unei noi serii, poate fi confecţionat şi pus în vînzare un plic special – plic „prima zi”.
    29. În ziua punerii în circulaţie a mărcilor şi efectelor poştale se recomandă să se aplice ştampila poştală specială „prima zi”.
    30. Obliterarea mărcilor poştale puse în circulaţie se face pe plicuri şi cărţi poştale care corespund normelor stabilite de Uniunea Poştală Universală.
    31. Recepţionarea, obliterarea, expedierea şi distribuirea plicurilor şi cărţilor poştale, francate cu mărcile poştale puse în circulaţie, se efectuează conform Regulilor privind prestarea serviciilor poştale.
    32. O parte din mărcile şi efectele poştale emise, dar nu mai mare de 5%, se depun în conservator ca patrimoniu al Î.S. „Poşta Moldovei”.
    33. Pentru popularizarea mărcilor poştale moldoveneşti în adresa redacţiilor revistelor şi cataloagelor filatelice, conform listei aprobate de directorul general al Î.S. „Poşta Moldovei”, se expediază cîte o serie de mărci poştale şi cîte un plic „prima zi”.
    34. Fabricarea sau punerea în circulaţie a mărcilor şi efectelor poştale false atrage pedeapsă penală conform legislaţiei în vigoare a Republicii Moldova.

VI. Comercializarea mărcilor şi efectelor poştale

    35. Mărcile şi efectele poştale sînt comercializate de unităţile poştale ale Î.S. „Poşta Moldovei” şi de agenţi comerciali în temeiul contractului încheiat cu Î.S. „Poşta Moldovei”. Mărcile şi efectele poştale se află în circuitul poştal pînă la epuizarea stocurilor, cu excepţia cazurilor de retragere din circulaţie, conform ordinului ministrului. Mărcile şi efectele poştale retrase din circulaţie nu pot fi folosite ulterior pentru francarea trimiterilor poştale.
    [Pct.36 abrogat prin HG1013 din 17.10.18, MO410-415/02.11.18 art.1113; în vigoare 02.11.18]

VII. Emiterea mărcilor poştale personalizate

    37. Mărcile poştale personalizate sînt emise de Minister. Ele trebuie să conţină elementele prevăzute la punctul 19 din prezentul Regulament. Mărcile poştale personalizate pot avea următoarele forme:
    a) marcă poştală cu chenar atribuit; imaginea prezentată de beneficiar se plasează pe marcă în interiorul chenarului atribut;
    b) marcă poştală în pereche cu vinieta; imaginea prezentată de beneficiar se plasează pe vinietă.
    38. Î.S. „Poşta Moldovei” organizează serviciul de plasare a imaginilor prezentate de beneficiar pe mărcile poştale personalizate emise de Minister.
    39. Plasarea imaginilor pe mărcile poştale personalizate se efectuează la cerere, în baza unui contract încheiat între beneficiar şi Î.S. „Poşta Moldovei”. În contract vor fi indicate: numele şi prenumele, adresa poştală, telefoanele de contact, e-mail-ul beneficiarului, forma (prevăzută în punctul 37 din prezentul Regulament) şi cantitatea mărcilor poştale personalizate solicitate, anexînd la acesta imaginile în formă de fotografii, sigle, logouri etc., care urmează a fi plasate pe marca poştală personalizată. Imaginile trebuie să fie de calitate şi să nu contravină bunelor moravuri. Beneficiarii deţin dreptul de autor asupra imaginilor plasate pe mărcile poştale personalizate, în conformitate cu prevederile legislaţiei privind dreptul de autor şi drepturile conexe.

    [Pct.39 modificat prin HG68 din 02.02.12, MO30-33/10.02.12 art.91]

    40. Î.S. „Poşta Moldovei” este în drept de a refuza cererea de a presta servicii de plasare a imaginilor pe mărcile poştale personalizate beneficiarului care a prezentat imagini ce contravin bunurilor moravuri. Refuzul motivat de a presta serviciile respective trebuie să fie adresat în formă scrisă persoanei care a depus cererea.
    41. Tariful pentru prestarea serviciului de plasare a imaginilor pe mărcile poştale personalizate va fi stabilit de către Î.S. „Poşta Moldovei”, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Achitarea poate fi efectuată în numerar sau prin virament la contul Î.S. „Poşta Moldovei”.
    42. Comanda va fi executată numai după achitarea prealabilă a serviciilor de către beneficiar.
    43. Beneficiarul poate utiliza mărcile poştale personalizate pentru francarea trimiterilor poştale.
    44. Cantitatea integrală a mărcilor stipulată în contract va fi înmînată beneficiarului sau expediată prin poştă, la adresa indicată în contract.

VIII. Ştampile poştale speciale

    45. Ştampilele poştale speciale (în continuare – ştampilele) constituie o formă specifică a ştampilelor poştale de zi. Ele se deosebesc de ştampilele uzuale calendaristice prin aspectul lor exterior (text suplimentar, desen), scopul şi modul lor de aplicare.
    46. Ştampilele sînt emise de către Î.S. „Poşta Moldovei” şi servesc pentru obliterarea specială (cu o anumită ocazie) a corespondenţei poştale pregătite pentru expediere.
    47. Ştampilele pot fi cu dată fixă sau cu dată care se schimbă.
    48. Planurile obliterărilor speciale sînt alcătuite anual de către Î.S. „Poşta Moldovei”, în baza propunerilor autorităţilor publice centrale, instituţiilor, organizaţiilor, întreprinderilor, persoanelor fizice. Propunerile cu privire la tematica obliterărilor speciale se primesc pînă la data de 1 noiembrie a anului precedent celuia în care urmează să se organizeze obliterările.
    49. Proiectele planurilor anuale ale obliterărilor speciale sînt avizate de Consiliul Filatelic şi aprobate de directorul general al Î.S. „Poşta Moldovei”.
    50. Confecţionarea ştampilelor este efectuată în baza desenelor aprobate de către directorul general al Î.S. „Poşta Moldovei”.
    51. În cazul în care se solicită o obliterare specială neprevăzută în planul tematic, solicitantul urmează să prezinte spre aprobare desenul ştampilei nu mai tîrziu decît cu o lună pînă la data obliterării speciale şi ştampila confecţionată nu mai tîrziu decît cu o săptămînă pînă la data obliterării speciale.
    52. Ştampilele se pun în circulaţie în baza ordinului ministrului. În ordin se indică denumirea ştampilei, locul si data aplicării ei, culoarea tuşului folosit, descrierea ştampilei, informaţii despre autor şi termenul de utilizare.
    53. Î.S. „Poşta Moldovei” informează publicul larg cu privire la locul, termenele de folosire a ştampilelor, mărcile, coliţele, colile mici, efectele poştale şi materialele filatelice suplimentare, folosite pentru obliterarea specială.
    54. Ştampilele nu pot fi aplicate pe mărcile poştale scoase din circulaţie, pe cele obliterate sau pe materiale filatelice străine.
    55. În oficiile poştale, în care urmează să aibă loc obliterarea cu ştampile poştale speciale, se va organiza un loc special pentru obliterarea corespondenţei.
    56. Ştampila este restituită serviciului editorial-filatelic al Î.S. „Poşta Moldovei” a doua zi după încheierea obliterării speciale.
    57. După obliterarea materialului filatelic, ştampilele se păstrează în arhiva Î.S. „Poşta Moldovei”.