ECSMM672/2013
ID intern unic:  347861
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII
EXTRAS Nr. 672
din  10.05.2013
din Hotărîrea Consiliului Superior al Magistraturii
nr. 212/8 din 5 martie 2013 cu privire la aprobarea
 Regulamentului privind criteriile de evaluare, indicatorii
şi procedura de evaluare a performanţelor judecătorilor
Publicat : 10.05.2013 în Monitorul Oficial Nr. 104-108     art Nr : 672
    MODIFICAT
   
ECSM1628 din 02.11.18, MO410-415/02.11.18 art.1628
    ESCM618 din 04.05.18, MO142-148/04.05.18 art.618
    ECSNM1752 din 29.11.13, MO276-280/29.11.13 art.1752


    Consiliul Superior al Magistraturii
H O T Ă R Ă Ş T E:
    1. A aproba Regulamentul privind criteriile de evaluare, indicatorii şi procedura de evaluare a performanţelor judecătorilor, conform anexei la prezenta hotărîre.
    2. Prezenta hotărîre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe pagina web a Consiliului Superior al Magistraturii.

    PREŞEDINTELE CONSILIULUI
    SUPERIOR AL MAGISTRATURII                                       Nichifor COROCHII


APROBAT
prin Hotărîrea Consiliului Superior
al Magistraturii nr. 212/8 din 05 martie 2013

REGULAMENTUL
cu privire la criteriile, indicatorii şi procedura de evaluare
a performanţelor judecătorilor
    Prezentul Regulament este elaborat în conformitate cu Legea nr. 947-XIII din 19 iulie 1996 cu privire la Consiliul Superior al Magistraturii, cu modificările ulterioare, Legea nr. 154 din 05 iulie 2012 privind selecţia, evaluarea performanţelor şi cariera judecătorilor, Legea Republicii Moldova nr. 544-XIII din 20 iulie 1997 cu privire la statutul judecătorului, cu modificările ulterioare, alte acte normative ce reglementează administrarea justiţiei şi activitatea judecătorilor.
    Scopul evaluării judecătorilor are ca obiectiv stabilirea nivelului de competenţă profesională al acestora şi vizează judecătorii despre punctele lor forte şi punctele slabe, şi de a promova îmbunătăţirea performanţelor profesionale, creşterea eficienţei activităţii instanţelor judecătoreşti şi a sporirii încrederii publice în sistemul judiciar, ridicarea responsabilităţii în respectarea legislaţiei la judecarea cauzelor.
    Judecătorii sunt evaluaţi în ceea ce priveşte eficienţa, calitatea activităţii şi integritatea, formarea profesională continuă.
NOŢIUNI
    Evaluarea – procesul prin care performanţa (nivelul calitativ) la care judecătorul îşi îndeplineşte atribuţiile sale în instanţă, este apreciată în raport cu un cadru de referinţă, care defineşte indicatorii relevanţi pentru citeriile de evaluare.
    Procesul de evaluare – presupune analiza modului cum un judecător îşi îndeplineşte activităţile profesionale curente, pentru a aprecia comportamentele şi acţiunile profesionale îndeplinite la un nivel adecvat cerinţelor profesionale şi pentru a identifica modurile de acţiune profesională în care judecătorul are nevoie de perfecţionare şi autodezvoltare.
    Criterii de evaluare – reprezintă domeniile directoare conform cărora se apreciază performanţa judecătorilor.
    Indicatorii de performanţă – reprezintă un set de valori, cantitative şi calitative, în baza cărora se măsoară performanţa judecătorilor.
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Evaluarea judecătorilor are ca scop stabilirea nivelului de cunoştinţe şi aptitudini profesionale ale judecătorilor, cît şi a capacităţii de a aplica cunoştinţele teoretice şi aptitudinile necesare în practica profesiei de judecător, stabilirea aspectelor slabe şi aspectelor forte din activitatea judecătorilor, stimularea tendinţei de perfecţionare a abilităţilor profesionale şi sporirea eficienţei activităţii judecătorilor la nivel individual şi la nivel de instanţe judecătoreşti.
    2. Rezultatele evaluării performanţelor judecătorilor sunt utilizate pentru:
    a) organizarea formării profesionale adecvate a judecătorilor (stabilirea direcţiilor de formare, dezvoltarea şi îmbunătăţirea programelor de instruire continuă pentru judecători, selectarea formelor de instruire);
    b) stabilirea obiectivă a nivelului corespunderii judecătorilor funcţiei pe care o deţin sau la care pretind pe parcursul carierei acestora;
    c) asigurarea unei comparaţii obiective dintre mai mulţi judecători în cazul promovării;
    d) stimularea judecătorilor de a-şi perfecţiona nivelul de pregătire şi abilităţile profesionale;
    e) perfecţionarea administrării instanţelor;
    f) propunerea de acordare judecătorilor a gradelor de calificare.
    3. Toţi judecătorii sunt evaluaţi pentru activitatea în calitate de judecător conform următoarelor criterii: eficienţa activităţii, calitatea activităţii şi integritatea lor profesională. Preşedinţii şi vicepreşedinţii tuturor instanţelor judecătoreşti, curţilor de apel şi ai Curţii Supreme de Justiţie sunt evaluaţi atît în ceea ce priveşte activitatea de judecător, cît şi activitatea lor în funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte, conform următoarelor criterii: capacitatea de conducere, control şi comunicare.
    4. Evaluarea performanţelor judecătorului poate avea loc periodic sau extraordinar. Evaluarea periodică are loc o dată la trei ani, conform orarului stabilit de către Colegiul de evaluare (în continuare "Colegiul"). Termenul de trei ani se calculează de la ultima evaluare ordinară sau extraordinară a judecătorului. Evaluarea activităţii preşedintelui sau vicepreşedintelui de instanţă are loc concomitent cu evaluarea periodică a activităţii acestuia în calitate de judecător.
    5. Evaluarea extraordinară are loc în cazul:
    a) numirii în funcţie pînă la atingerea plafonului de vîrstă;
    b) solicitării promovării la o instanţă superioară;
    c) candidării pentru numirea în funcţia de preşedinte sau de vicepreşedinte de instanţă;
    d) transferului la o instanţă de acelaşi nivel sau la o instanţă inferioară;
    e) acordării calificativului insuficient la evaluare.
    În cazurile menţionate la p. 5 lit. b) - d), judecătorul nu va fi supus evaluării extraordinare dacă în ultimii 2 ani acesta a fost supus evaluării periodice sau extraordinare. În acest caz, vor fi luate în calcul rezultatele ultimei evaluări.
    Chiar dacă judecătorul a fost evaluat în ultimii 2 ani, acesta poate solicita evaluarea extraordinară. Cererea scrisă de evaluare extraordinară urmează a fi anexată la documentele de participare la concurs. În acest caz, vor fi luate în calcul rezultatele evaluării extraordinare solicitate de judecător.
    În cazurile prevăzute la p. 5 lit. a) - d), este evaluată activitatea judecătorului pentru ultimii 3 ani premergători evaluării extraordinare. În cazul prevăzut la p. 5 lit. e), este evaluată activitatea judecătorului care a urmat după obţinerea calificativului insuficient.
    Judecătorul, preşedintele sau vicepreşedintele de instanţă care a fost apreciat cu calificativul insuficient este evaluat extraordinar potrivit tuturor criteriilor şi indicilor de performanţă prevăzuţi pentru evaluarea periodică, atît pentru activitatea de judecător, cît şi pentru activitatea în funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte al instanţei de judecată.
    6. Evaluarea performanţelor judecătorului se iniţiază de către:
    a) judecătorul care solicită evaluarea performanţelor din propria iniţiativă;
    b) Colegiu - în cazul evaluării periodice şi în cazul obţinerii calificativului insuficient la evaluarea periodică sau extraordinară;
    c) membrii Consiliului Superior al Magistraturii din oficiu sau la propunerea inspectorului judiciar, fie de către preşedintele instanţei judecătoreşti în care activează judecătorul, cu indicarea motivelor pentru care este necesară evaluarea.
    7. În cazul aprecierii cu calificativul insuficient, judecătorul este supus evaluării extraordinare în termenul stabilit de Colegiul de evaluare, dar nu mai tîrziu de 12 luni din momentul ultimei evaluări.
II. EVALUAREA ACTIVITĂŢII ÎN CALITATE DE JUDECĂTOR
    A. Criteriile şi indicii de performanţă
    8. Activitatea în calitate de judecător este evaluată de către Colegiu în baza criteriilor, indicilor, surselor de verificare şi punctajului indicat în Anexa nr. 1 la Regulament. Criteriile de evaluare vizează eficienţa activităţii, calitatea activităţii şi integritatea profesională. Punctajul maxim care poate fi acordat este 100 pentru judecătorii judecătoriilor şi a curţilor de apel şi de 90 pentru judecătorii Curţii Supreme de Justiţie.
    9. Eficienţa activităţii judecătorului este evaluată în baza următorilor indicatori:
    9.1 Rata de soluţionare a dosarelor - Aceasta reprezintă numărul de dosare examinate de judecător în complet sau unipersonal exprimat ca procent în raport cu numărul dosarelor repartizate judecătorului sau completului de judecători. Acest număr este apreciat în funcţie de rata medie de soluţionare a dosarelor pe ţară şi în instanţa unde activează judecătorul. Datele despre rata de soluţionare a dosarelor sunt datele din Programul Integrat de Gestionare a Dosarelor (PIGD). Ca soluţie provizorie, în cazul în care în PIGD nu sunt introduse informaţii despre toate cauzele din instanţă, datele vor fi luate de la Direcţia/Secţia/Serviciul de evidenţă şi documentare al instanţei de judecată în care activează judecătorul.
    [Pct.9.1 modificat prin ECSNM1752 din 29.11.13, MO276-280/29.11.13 art.1752]
    9.2 Respectarea termenelor rezonabile în procesul de înfăptuire a justiţiei - Acest indicator este apreciat în funcţie de termenul de examinare a cauzelor pe ţară şi în instanţa unde activează judecătorul. Aprecierea va fi efectuată în baza datelor din PIGD, explicaţiilor judecătorului, opiniei scrise a preşedintelui instanţei în care activează judecătorul şi în baza hotărîrilor instanţelor judecătoreşti în care se constată încălcarea de către judecător a termenului rezonabil în procesul de înfăptuire a justiţiei.
    În cazul evaluării preşedintelui de instanţă, Colegiul va solicita opinia scrisă a preşedintelui următoarei instanţe ierarhic superioare. În cazul evaluării activităţii în calitate de judecător a Preşedintelui Curţii Supreme de Justiţie, Colegiul va solicita opinia scrisă a Consiliului Superior al Magistraturii.
    9.3 Respectarea termenului de redactare a hotărîrii - Acest indicator este apreciat în urma examinării a 3 hotărîri emise de către judecător, pentru fiecare an supus evaluării. Aceste hotărîri sunt selectate în mod aleatoriu de către membrii Colegiului prin intermediul PIGD. Selectarea trebuie efectuată astfel încît hotărîrile selectate să se refere la toate categoriile de cauze examinate de judecătorul supus evaluării.
    Acest indicator este evaluat şi în baza notei informative a inspecţiei judiciare în ceea ce priveşte plîngerile primite cu privire la activitatea judecătorului.
    [Pct.9.3 modificat prin ECSNM1752 din 29.11.13, MO276-280/29.11.13 art.1752]
    9.4 Îndeplinirea în termen legal a altor atribuţii stabilite prin lege - Prin îndeplinirea altor atribuţii pot fi considerate conducerea practicii persoanelor repartizate la practică, implicarea în procesul de elaborare a actelor normative, generalizarea practicii judiciare, participarea la şedinţe sau cursuri de instruire cu reprezentanţi ai organelor de drept la care s-au discutat chestiuni legate de efectuarea justiţiei, etc. Acest indicator este evaluat în baza înscrisurilor prezentate de judecător şi care confirmă îndeplinirea acestor atribuţii şi în baza opiniei scrise a preşedintelui instanţei unde activează judecătorul.
    9.5 Cunoştinţele şi aplicarea tehnologiilor informaţionale - Se va lua în considerare cunoaşterea aplicarea cunoştinţelor de către judecător a programelor MS Word şi Excel, capacitatea de a naviga pe internet şi de a utiliza poşta electronică, precum şi nivelul de folosire a PIGD şi a Programului Femida.
    Acest indicator este evaluat în baza verificării de către membrii Colegiului a informaţiei din PIGD cu privire la dosarele examinate de judecător, interviurilor cu angajaţii instanţei de judecată şi a certificatelor sau documentelor corespunzătoare care confirmă frecventarea de către judecător a cursurilor de formare în domeniul tehnologiilor informaţionale.
    [Pct.9.5 modificat prin ECSNM1752 din 29.11.13, MO276-280/29.11.13 art.1752]
    10. Calitatea activităţii judecătorului este evaluată în baza următorilor indicatori:
    10.1 Procentajul hotărîrilor/încheierilor menţinute din cele contestate, cu excepția hotărîrilor casate din motive neimputabile judecătorului (ex: examinarea circumstanțelor noi de instanța de apel, aplicarea retroactivităţii legii noi, amnistiei, etc.), - În acest sens, vor fi luate în considerare doar hotărîrile în cauzele care la momentul verificării exista o hotărîre irevocabilă. Procentajul va fi calculat din numărul hotărîrilor/încheierilor care au fost contestate.
    Acest indicator este evaluat în baza datelor din PIGD. Ca soluţie provizorie, în cazul în care în PIGD nu sunt introduse informaţii despre toate cauzele din instanţă, datele vor fi luate de la cancelaria instanţei de judecată în care activează judecătorul. Pe lîngă aceasta, vor fi examinate 9 hotărîri casate (dacă există) ale judecătorului. 3 din aceste hotărîri sunt propuse de către judecător şi 6 sunt alese aleatoriu de către membrul Colegiului. Aprecierea finală a acestui indicator are loc în urma interviului cu judecătorul.
    Acest indicator nu va fi luat în consideraţie în cazul judecătorilor Curţii Supreme de Justiţie.
    [Pct.10.1 modificat prin ECSNM1752 din 29.11.13, MO276-280/29.11.13 art.1752]
    10.11 Numărul şi procentul hotărîrilor/încheierilor casate din cele examinate, cu prezentarea extrasului confirmativ din PIGD. Prevede un punctaj maxim de 6 puncte.
    Acest indicator nu va fi luat în consideraţie în cazul judecătorilor Curţii Supreme de Justiţie.
    [Pct.101 modificat prin ESCM618 din 04.05.18, MO142-148/04.05.18 art.618]
    [Pct.101 introdius prin
ECSNM1752 din 29.11.13, MO276-280/29.11.13 art.1752]
    10.2 Claritatea expunerii şi calitatea motivării hotărîrilor – Acest indicator este evaluat în baza studierii de către Colegiu a 9 hotărîri motivate emise de judecător în perioada evaluată. Aceste hotărîri trebuie să fie adoptate proporţional pe toată perioada supusă evaluării, hotărîrile urmînd a fi propuse de către judecător şi selectate aleatoriu de către membrul Colegiului prin intermediul PIGD. 3 din aceste hotărîri sînt propuse de către judecător, iar 6 sunt alese aleatoriu de către membrul Colegiului.
    [Pct.10.2 modificat prin ECSNM1752 din 29.11.13, MO276-280/29.11.13 art.1752]
    10.3 Modalitatea de organizarea a activităţii profesionale - În acest sens vor fi examinate modul de pregătire a cauzelor pentru examinare, punctualitatea, modul de conducere a şedinţelor de judecată (asigurarea disciplinei în şedinţă, ascultarea cu atenţie a părţilor, etc.) şi comportamentul (folosirea unui limbaj politicos, atitudinea corespunzătoare faţă de participanţii procesului, evitarea exprimării atitudinilor negative, etc.) judecătorului.
    Acest indicator este evaluat în baza studierii a 5 dosare selectate aleatoriu de către membrul Colegiului prin intermediul PIGD, observării (de către membrii desemnaţi ai Colegiului) comportamentului judecătorului în cadrul şedinţelor de judecată ale judecătorului evaluat sau audierea înregistrării audio a 5 şedinţe a judiciare alese aleatoriu de către membrul Colegiului sau persona desemnată pentru a asista la şedinţa judecătorească şi a opiniei scrise a preşedintelui instanţei în care activează judecătorul.
   10.4. Formarea profesională a judecătorului - În acest sens, va fi examinată formarea profesională a judecătorului în perioada supusă evaluării. Vor fi examinate atît instruirea profesională din cadrul Institutului Naţional al Justiţiei, cît şi în alt mod, acceptat de CSM.
    Judecătorilor care au acumulat 40 de ore de instruire continuă li se vor acorda 4 puncte. În cazul în care numărul de ore de instruire continuă acumulat este mai mic de 40 de ore, judecătorilor li se va scădea cîte un punct pentru fiecare 8 ore neacumulate.
    Acest indicator este evaluat în baza înscrisurilor ce confirmă participarea la programe de instruire continuă.
    [Pct.10.4 în redacția ESCM618 din 04.05.18, MO142-148/04.05.18 art.618]
    [Pct.10.4 în redacția ECSNM1752 din 29.11.13, MO276-280/29.11.13 art.1752]
    11. Integritatea profesională a judecătorului este evaluată în baza următorilor indicatori:
    11.1 Respectarea eticii profesionale - În acest sens va fi evaluată respectarea de către judecător a prevederilor Codului de etică al judecătorului, în măsura în care aceasta nu constituie abatere disciplinară. În cazul în care aceasta constituie abatere disciplinară, ea va fi evaluată conform indicatorului 11.3.
    Acest indicator este evaluat în baza notei informative a inspecţiei judiciare în ceea ce priveşte verificările efectuate şi plîngerile primite cu privire la judecătorul vizat, asistării la şedinţele judiciare ale judecătorului sau audierea înregistrării audio a cel puţin 5 şedinţe a judiciare alese aleatoriu de către membrul Colegiului.
    11.2 Reputaţia profesională - În acest sens va fi luată în consideraţie opinia generală despre judecător, precum şi autoritatea judecătorului în sectorul justiţiei.
    Acest indicator este evaluat în baza opiniei scrise a preşedintelui instanţei în care activează judecătorul, deţinerii de către judecător a funcţiilor în organele de administrare sau de promovare a intereselor judecătorilor şi din alte surse, cum ar fi, spre exemplu, mass-media.
    [Pct.11.2 modificat prin ECSNM1752 din 29.11.13, MO276-280/29.11.13 art.1752]
    11.3 Prezenţa abaterilor disciplinare - În acest sens, vor fi luate în consideraţie abaterile disciplinare constatate de către Colegiul disciplinar în perioada supusă evaluării. În cazul evaluării extraordinare, vor fi luate în consideraţie abaterile disciplinare constatate de către Colegiul disciplinar în ultimii 3 ani.
    Acest indicator este evaluat în baza informaţiei primite de la Colegiul disciplinar.
    [Pct.11.3 modificat prin ECSNM1752 din 29.11.13, MO276-280/29.11.13 art.1752]
    11.4 Prezenţa violărilor Convenţiei Europene pentru Drepturile Omului (CEDO) constatate de Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CtEDO) - În acest sens va fi examinat faptul dacă, din motive imputabile judecătorului, CtEDO nu a constatat o violare a CEDO printr-o hotărîre definitivă. Este luat în calcul doar comportamentul judecătorului care a avut loc cu cel mult 6 ani pînă la evaluare. În cazul evaluării extraordinare, vor fi luate în consideraţie violările CEDO luate în calcul la evaluarea periodică anterioară şi violările constatate în hotărîrile CtEDO adoptate după data evaluării periodice, cu condiţia că ultimele violări se referă la comportamentul judecătorului care a avut loc cu cel mult 6 ani pînă la evaluare.
    Acest indicator este evaluat în baza informaţiei primite de la Agentul Guvernamental sau obţinute din alte surse.
    [Pct.11.4 modificat prin ECSNM1752 din 29.11.13, MO276-280/29.11.13 art.1752]
    [Pct.11.5 exclus prin ECSNM1752 din 29.11.13, MO276-280/29.11.13 art.1752]
    B. Procedura evaluării activităţii în calitate de judecător
    12. Fiecare membru al Colegiului completează fişa de evaluare şi acordă judecătorului evaluat, potrivit propriei convingeri, punctajul pentru fiecare indicator de mai sus, însă nu mai mult decît punctajul maxim prevăzut în Anexa nr. 1 la Regulament. Punctajul final este stabilit după interviul cu judecătorul evaluat, fişa de evaluare semnată fiind transmisă secretarului Colegiului. După transmiterea fişei de evaluare secretarului Colegiului, membrul Colegiului nu poate modifica sau completa fişa de evaluare. Fişele de evaluare sunt păstrate cel puţin 4 ani de zile.
    Punctajul final obţinut în urma evaluării reprezintă suma punctajului acordat de membrii Colegiului divizat la numărul de membri ai Colegiului care au evaluat judecătorul.
    După stabilirea punctajului, membrii colegiului adoptă o hotărîre în care menţionează principalele constatări în urma evaluării, inclusiv deficienţele de ordin profesional, administrativ sau organizaţional în activitatea judecătorului evaluat. Colegiul indică în hotărîre recomandările pentru judecătorul evaluat în vederea înlăturării deficienţelor depistate şi îmbunătăţirea performanţelor profesionale ale judecătorului evaluat. Hotărîrea se ia cu votul majorităţii membrilor Colegiului.
    13. Evaluarea performanţelor se consideră susţinută de judecătorii care acumulează cel puţin 40 de puncte. Obţinerea în cadrul acestei evaluări a mai puţin de 40 de puncte echivalează cu eşuarea evaluării. În acest caz, Colegiul notifică Consiliul Superior al Magistraturii, care declanşează procedura prevăzută de art. 23 alin. 3 al Legii nr. 154, din 05 iulie 2012, privind selecţia, evaluarea performanţelor şi cariera judecătorilor.
    14. În funcţie de numărul de puncte acumulat, judecătorii vor obţine următoarele calificative (pentru judecătorii din judecătorii şi curţile de apel):
    mai puţin de 40 puncte – eşuat;
    41 - 55 puncte - insuficient;
    56 - 70 puncte - bine;
    71 - 85 puncte - foarte bine;
    86 - 94 puncte - excelent.
    Judecătorii Curţii Supreme de Justiţie vor obţine următoarele calificative:
    mai puţin de 40 puncte – eşuat;
    40 – 49 puncte - insuficient;
    50 – 59 puncte - bine;
    60 – 69 puncte - foarte bine;
    70 – 78 puncte - excelent.
    [Pct.14 în redacția ESCM618 din 04.05.18, MO142-148/04.05.18 art.618]
    [Pct.14 în redacția
ECSNM1752 din 29.11.13, MO276-280/29.11.13 art.1752]
    15. Judecătorul care a primit calificativul insuficient este supus evaluării extraordinare potrivit tuturor indicatorilor stabiliţi în acest Capitol.
III. EVALUAREA ACTIVITĂŢII PREŞEDINŢILOR ŞI
VICEPREŞEDINŢILOR DE INSTANŢĂ

    A. Criteriile şi indicatorii de performanţă
    16. Conform acestui Capitol este evaluată activitatea preşedinţilor tuturor instanţelor judecătoreşti din ţară şi a vicepreşedinţilor curţilor de apel şi a Curţii Supreme de Justiţie. Activitatea vicepreşedinţilor altor instanţe judecătoreşti nu este evaluată.
    17. Activitatea preşedinţilor tuturor instanţelor judecătoreşti din ţară şi a vicepreşedinţilor curţilor de apel şi a Curţii Supreme de Justiţie este evaluată de către Colegiu în baza criteriilor, indicatorilor, surselor de verificare şi punctajului indicat în Anexa nr. 2 la Regulament. Criteriile de evaluare vizează capacitatea de conducere, control şi comunicare. Punctajul maxim care poate fi acordat este 67.
    [Pct.17 modificat prin ESCM618 din 04.05.18, MO142-148/04.05.18 art.618]
    18. Evaluarea activităţii preşedintelui sau vicepreşedintelui de instanţă are loc concomitent cu evaluarea periodică a activităţii acestuia în calitate de judecător. Totuşi, punctajul este acordat separat pentru activitatea în calitate de judecător şi activitatea în calitate de preşedinte sau vicepreşedinte de instanţă.
    Colegiul de evaluare în cadrul evaluării activității de președinte sau vicepreședinte de instanță va aprecia realizarea acțiunilor incluse în Planul de activitate al instanței, ținînd cont de indicatorii de evaluare prevăzuți în anexa nr. 2 la prezentul Regulament.
    [Pct.18 modificat prin ECSM1628 din 02.11.18, MO410-415/02.11.18 art.1628]
    19. Capacitatea de conducere este evaluată în baza următorilor indicatori:
    19.1 Repartizarea echidistantă a sarcinilor personalului instanţei de judecată - Acest indicator este evaluat în baza informaţiei din PIGD privind performanţa instanţei, opinia judecătorilor şi a personalului instanţei de judecată unde activează preşedintele sau vicepreşedintele evaluat, precum şi actele de control ale Inspecţiei judiciare.
    Opinia judecătorilor şi a reprezentanţilor personalului instanţei este obţinută de către membrii Colegiului în cadrul unor interviuri confidenţiale.
    19.2 Planificarea eficientă a bugetului şi gestionarea eficientă a mijloacelor financiare - Acest indicator este evaluat în baza notei informative a organului de administrare judecătorească, a rezultatelor controalelor Curţii de Conturi, dacă acestea există, şi în baza altor surse.
    19.3 Asigurarea pregătirii profesionale a judecătorilor şi personalului din instanţă, apreciată în baza examinării avizului Institutului Naţional de Justiţie şi opiniei judecătorilor şi personalului instanţei de judecată unde activează preşedintele sau vicepreşedintele evaluat;
    20. Capacitatea de control este evaluată în baza următorilor indicatori:
    20.1 Verificarea modului în care activează cancelaria şi administratorul de instanţă - Acest indicator este evaluat în baza interviului confidenţial cu şeful secretariatului instanţei de judecată sau a altei persoane responsabile de asigurarea activităţii organizatorice şi administrative a subdiviziunii conduse de preşedinte sau vicepreşedinte, vizitelor de observare în instanţă ale Colegiului, opiniei scrie ale Inspecţiei judiciare şi în baza interviului cu judecătorul evaluat.
    20.2 Verificarea procesului de repartizare aleatorie a dosarelor - Acest indicator este evaluat în baza informaţiei din PIGD, a notelor întocmite în urma vizitelor de observare în instanţă de către membrii Colegiului şi Inspecţia judiciară şi în baza interviului cu judecătorul evaluat.
    20.3 Verificarea procesului de înregistrare audio a şedinţelor, gestionarea electronică a dosarelor şi de publicare a hotărîrilor judecătoreşti - Acest indicator este evaluat în baza informaţiei din Programul Femida (modulele de gestionare electronică a dosarelor, publicare a hotărîrilor judecătoreşti pe pagina web şi privind înregistrarea audio a şedinţelor), a notelor întocmite în urma vizitelor de observare în instanţă de către membrii Colegiului, notelor informative ale Inspecţiei judiciare, în cazul în care aceasta a efectuat controale la instanţa de judecată în cauză, în baza informaţiei de pe pagina web a instanţei de judecată şi în baza interviului cu judecătorul evaluat.
    20.4 Verificarea procesului de afişare a informaţiei despre cauzele fixate pentru examinare - Acest indicator este evaluat în baza informaţiei plasate pe pagina web a instanţei, a notelor întocmite în urma vizitelor de observare în instanţă de către membrii Colegiului şi notele informative ale Inspecţiei judiciare în cazul în care aceasta a efectuat controale la instanţa de judecată în cauză în timpul perioadei evaluate , în baza informaţiei de pe pagina web a instanţei de judecată şi în baza interviului cu judecătorul evaluat.
    [Pct.20 subpct.20.5 exclus prin ESCM618 din 04.05.18, MO142-148/04.05.18 art.618]
    20.6 Contribuirea la unificarea practicii judecătoreşti - Acest indicator este evaluat în baza notei informative a instanţei ierarhice următoare cu privire la practica judiciară în instanţa de judecată condusă de preşedintele sau vicepreşedintele şi a informaţiei din PIGD cu privire la hotărîrile casate.
    În cazul evaluării preşedintelui Curţii Supreme de Justiţie, avizul va fi făcut de către Consiliul Superior la Magistraturii.
    21. Capacitatea de comunicare este evaluată în baza următorilor indicatori:
    21.1 Comunicarea corectă şi eficientă cu judecătorii şi personalul instanţei, comunicarea externă, în afara procesului de înfăptuire a justiţiei inclusiv capacitatea de soluţionare a situaţiilor conflictuale - Acest indicator este evaluat în baza vizitelor de observare în instanţa unde activează judecătorul, interviurilor confidenţiale ale membrilor Colegiului cu judecătorii şi reprezentanţii personalului instanţei de judecată şi a interviului cu judecătorul.
    [Pct.20 subpct.21.1 modificat prin ESCM618 din 04.05.18, MO142-148/04.05.18 art.618]
    21.2 Capacitatea de motivare a personalului - Acest indicator este evaluat în baza interviurilor confidenţiale ale membrilor Colegiului cu judecătorii şi reprezentanţii personalului instanţei de judecată şi a interviului cu judecătorul.
    21.3 Transparenţa în activitatea instanţei conduse - Acest indicator este evaluat în baza informaţiilor plasate pe pagina web a instanţei, interviurilor confidenţiale ale membrilor Colegiului cu judecătorii şi reprezentanţi ai personalului instanţei de judecată şi a interviului cu judecătorul.
    B. Procedura evaluării activităţii în calitate de preşedinte sau vicepreşedinte al instanţei de judecată
    22. Decizia Colegiului cu privire la evaluarea preşedintelui şi vicepreşedintelui, atît în ceea ce priveşte punctajul cît şi în ceea ce priveşte recomandările, este luată conform procedurii descrise în p. 12 al Regulamentului.
    23. Pentru susţinerea evaluării performanţelor în calitate de preşedinte sau vicepreşedinte, acesta urmează să acumuleze cel puţin 30 de puncte. Obţinerea în cadrul acestei evaluări a mai puţin de 30 de puncte echivalează cu eşuarea evaluării performanţelor. În acest caz, Colegiul notifică, în cel mult 5 zile lucrătoare, Consiliul Superior al Magistraturii, care declanşează procedura prevăzută de art. 23 alin. 3 al Legii nr. 154, din 05 iulie 2012, privind selecţia, evaluarea performanţelor şi cariera judecătorilor.
   24. În funcţie de numărul de puncte acumulat, preşedintele sau vicepreşedintele va obţine următoarele calificative:
    mai puţin de 30 puncte – eşuat;
    31-49 puncte - insuficient;
    50-56 puncte - bine;
    57-63 puncte - foarte bine;
    64-70 puncte – excelent.
    [Pct.24 în redacția ECSNM1752 din 29.11.13, MO276-280/29.11.13 art.1752]
III1 Evaluarea extraordinară a activităţii judecătorilor detaşaţi
în interes de serviciu şi a judecătorilor suspendaţi în legătură
cu aflarea în concediu de maternitate sau în concediu pentru
îngrijirea copilului
    A. Criteriile şi indicatorii de performanţă
    241. Conform acestui Capitol este evaluată în mod extraordinar activitatea judecătorilor detaşaţi în interes de serviciu şi judecătorilor suspendaţi în legătură cu aflarea în concediu de maternitate sau în concediu pentru îngrijirea copilului în cazurile în care solicită promovarea la o instanţă judecătorească superioară, numirea în funcţia de preşedinte ori de vicepreşedinte de instanţă judecătorească sau transferul la o instanţă judecătorească de acelaşi nivel ori la o instanţă judecătorească inferioară, cu excepţia stabilită la pct. 321.
   
[Pct.241 modificat prin ESCM618 din 04.05.18, MO142-148/04.05.18 art.618]
    242. Activitatea judecătorilor nominalizaţi este evaluată de către Colegiu în baza criteriilor, indicilor, surselor de verificare şi punctajului indicat la capitolul II şi Anexei nr. 1 la Regulament. 
    B. Procedura evaluării extraordinare a activităţii judecătorilor detaşaţi în interes de serviciu şi a judecătorilor suspendaţi în legătură cu  aflarea în concediu de maternitate sau în concediu pentru îngrijirea copilului
    243. Colegiul de evaluare în mod extraordinar va evalua performanţele judecătorilor detaşaţi în interes de serviciu şi a judecătorilor suspendaţi în legătură cu aflarea în concediu de maternitate sau în concediu pentru îngrijirea copilului potrivit activităţii în ultimele 12 luni efectiv lucrate înainte de detaşare sau suspendare, ori, după caz, următoarele 12 luni efectiv lucrate în instanţă după încetarea detaşării sau suspendării.
   
În cazul judecătorului detașat din funcție sau judecătorului reîncadrat în funcție după detașare, care nu are 12 luni efectiv lucrate în instanță și solicită promovarea la o instanţă judecătorească ierarhic superioară, numirea în funcţia de preşedinte ori de vicepreşedinte de instanţă judecătorească sau transfer la o instanţă judecătorească de acelaşi nivel ori la o instanţă judecătorească inferioară, Colegiul pentru selecția și cariera judecătorilor va ține cont de hotărîrea Colegiului de evaluare pentru activitatea anterior desfășurată detașării din funcție.
    [Pct.243 modificat prin ESCM618 din 04.05.18, MO142-148/04.05.18 art.618]
    244. Hotărîrea Colegiului cu privire la evaluarea judecătorilor nominalizaţi, atît în ceea ce priveşte punctajul cît şi în ceea ce priveşte recomandările, este luată conform procedurii descrise la capitolul II lit. B al prezentului Regulament
    [Capitolul III1 introdus prin ECSNM1752 din 29.11.13, MO276-280/29.11.13 art.1752]
IV. ACUMULAREA INFORMAŢIEI DE CĂTRE COLEGIU
ŞI INTERVIEVAREA JUDECĂTORULUI
    25. În vederea exercitării atribuţiilor sale, Colegiul are dreptul să examineze orice materiale. Solicitările Preşedintelui Colegiului sau a membrilor Colegiului în legătură cu evaluarea judecătorilor sunt obligatorii pentru preşedinţii instanţelor de judecată şi alţi judecători, Ministerul Justiţiei şi alte autorităţi publice. Ele sunt obligate să transmită Colegiului, în termenul stabilit de acesta, înscrisurile şi informaţiile solicitate.
    26. Membrii Colegiului au acces nelimitat la PIGD şi la Programul Femida.
    27. În scopul evaluării, Colegiul sau membrii Colegiului pot efectua interviuri conform prevederilor prezentului Regulament. Interviurile pot fi efectuate de Colegiu în componenţă completă sau de cel puţin 1 membri, desemnaţi. Aceste interviuri sunt confidenţiale. În urma interviului, este întocmit un rezumat al declaraţiilor persoanei intervievate, care este semnat de către membrii Colegiului care au participat la interviu. Membrii Colegiului au acces la rezumatele întocmite în urma interviurilor.
    [Pct.27 modificat prin ECSNM1752 din 29.11.13, MO276-280/29.11.13 art.1752]
    28. În scopul evaluării, membrii Colegiului pot efectua vizite de observare în orice instanţă judecătorească şi asista la orice şedinţă de judecată. Pentru efectuarea vizitelor, Colegiul desemnează cel puţin 1 membri. Colegiul sau membrii Colegiului desemnaţi pentru efectuarea vizitei de observare decid dacă acestea urmează a fi anunţate din timp sau nu.
    În urma fiecărei vizite în instanţa sau a asistării la şedinţele de judecată se întocmeşte un raport semnat de către membrul Colegiului care a efectuat vizita sau a asistat la şedinţă.
    Colegiul poate decide audierea înregistrărilor audio a şedinţelor de judecată în cazul în care nu poate fi organizată o vizită de observare la instanţa respectivă sau este suficientă audierea înregistrărilor audio. Pentru audierea înregistrărilor audio a şedinţelor de judecată se aplică reguli similare celor de organizare a vizitelor de observare.
    [Pct.28 modificat prin ECSNM1752 din 29.11.13, MO276-280/29.11.13 art.1752]
    29. Toate materialele acumulate în procesul fiecărei evaluări sunt păstrate în dosarul de evaluare al judecătorului. Acestea sunt păstrate cel puţin 4 ani de zile.
    30. După acumularea tuturor înscrisurilor, examinarea activităţii judecătorului, asistarea la şedinţele judecătorului şi organizarea interviurilor cu terţii despre activitatea judecătorului, Colegiul notifică judecătorul despre aceasta şi îi oferă dreptul să ia cunoştinţă de toate materialele acumulate în cadrul evaluării, cu excepţia rezumatelor întocmite în urma interviurilor şi identitatea persoanelor intervievate.
    Prin notificare, judecătorul va fi chemat să prezinte 3 hotărîri casate pentru indicatorul nr. 6 (procentajul hotărîrilor/încheierilor menţinute) din Anexa nr. 1 la Regulament, 9 hotărîri emise de el pentru indicatorul nr. 7 (claritatea motivării hotărîrilor) din Anexa nr. 1 la Regulament şi alte înscrisuri pe care le consideră relevante pentru evaluarea sa.
    În cazul neprezentării de către judecător a documentelor menţionate în alineatul anterior, Colegiul va evalua judecătorul doar în baza documentelor pe care le-a acumulat pînă la notificare. Neprezentarea hotărîrilor expres indicate în acest regulament este apreciată negativ de Colegiu.
    [Pct.30 modificat prin ECSNM1752 din 29.11.13, MO276-280/29.11.13 art.1752]
    31. Judecătorul poate fi intervievat de către Colegiu peste cel puţin 7 zile de la notificarea menţionată în p. 30.
V. DISPOZIŢII FINALE
    32. Anexa la prezentul Regulament constituie o prezentare schematică a prevederilor acestuia în partea ce ține de criteriile de evaluare a performanțelor judecătorilor şi va servi drept instrument de lucru pentru Colegiul de evaluare.
    33. Prezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe pagina web a Consiliului Superior al Magistraturii.
    34. Prezentul regulament intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial.

    anexa nr.1
    [Anexa nr.1 modificată prin ECSNM1752 din 29.11.13, MO276-280/29.11.13 art.1752]

    anexa nr.2
    [Anexa nr.2 modificată prin ECSNM1752 din 29.11.13, MO276-280/29.11.13 art.1752]