HKK19/2013
ID intern unic:  348154
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 19
din  15.04.2013
cu privire la Raportul auditului performanţei privind
impactul financiar rezultat din politica tarifară a S.A.
„Moldtelecom”
Publicat : 07.06.2013 în Monitorul Oficial Nr. 122-124     art Nr : 17
    Curtea de Conturi, în prezenţa consultantului principal al Comisiei permanente economie, buget şi finanţe a Parlamentului Republicii Moldova dna Svetlana Sagaidac, viceministrului tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor dna Dona Şcola, directorului Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei dl Sergiu Sîtnic, directorului general al S.A.„Moldtelecom” dl Vitalie Iurcu, directorului financiar al S.A.„Moldtelecom”  dna Galina Jereghi şi a altor persoane cu funcţii de răspundere, călăuzindu-se de art.2 alin.(1) şi art.4 alin.(1) lit.a) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.20081, a examinat Raportul auditului performanţei privind impactul financiar rezultat din politica tarifară a S.A. „Moldtelecom”.
    Misiunea de audit s-a desfăşurat în conformitate cu Programul activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 20122, avînd drept scop evaluarea reglementărilor politicilor tarifare în perioada anilor 2011-2012, a mecanismelor şi procedurilor aplicate de către S.A. „Moldtelecom”, relevanţei implementării acestora, precum şi  identificarea dificultăţilor şi analiza cauzelor ce au generat unele imperfecţiuni.
    Auditul a fost planificat şi s-a desfăşurat în conformitate cu Standardele de audit ale Curţii de Conturi şi Manualul de audit al performanţei, elaborat de Curtea de Conturi în baza Standardelor Internaţionale de Audit.
    Curtea de Conturi şi-a propus ca obiectiv al auditului: S.A. „Moldtelecom”, în rezultatul aplicării politicii tarifare, a obţinut un impact benefic asupra rezultatelor financiare?
    Examinînd rezultatele auditului, audiind raportul prezentat şi explicaţiile persoanelor cu funcţii de răspundere prezente în şedinţa publică, Curtea de Conturi
A CONSTATAT:
    Comunicaţiile electronice reprezintă un domeniu important al economiei ţării, dezvoltarea căruia asigură şi dezvoltarea altor industrii complementare.
    În Republica Moldova veniturile aferente domeniului comunicaţiilor electronice deţin o cotă semnificativă în Produsul Intern Brut, în anul 2011 acestea constituind 7,6%. Totodată, nivelul poziţionării domeniului respectiv în topurile internaţionale este unul redus.
  Rolul important al S.A. „Moldtelecom” în acest domeniu este determinat de poziţia de lider în acordarea serviciilor de telefonie fixă şi a serviciilor de acces la internet în bandă largă, concomitent acordînd şi servicii de telefonie mobilă.
    Potrivit datelor Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei, în anul 2011, S.A. „Moldtelecom” a deţinut o pondere de 36% în totalul veniturilor realizate în domeniul comunicaţiilor electronice,  înregistrînd o cotă semnificativă a investiţiilor - de 46,5%.
    Politicile de dezvoltare a activităţii S.A. „Moldtelecom” au fost stabilite prin Direcţiile prioritare de dezvoltate a Societăţii în perioada anilor 2010-2014 şi Planurile anuale de afaceri ale Societăţii, prin care s-au aprobat indicatorii economico-financiari.
    ► Evaluarea efectuată de audit a politicilor statului în domeniul reglementării tarifare a serviciilor de comunicaţii electronice denotă faptul că acestea, deşi întrunesc indicatori şi obiective pentru dezvoltarea domeniului comunicaţiilor electronice, sînt influenţate de unii factori care fac dificilă implementarea lor, precum şi realizarea eficientă a obiectivelor. Situaţia creată este determinată, în special, de lipsa Strategiei actualizate a dezvoltării domeniului comunicaţiilor electronice, fapt  ce nu angajează atingerea rezultatelor de rigoare.
    În aceste circumstanţe, se conturează riscul neasigurării dezvoltării performante a domeniului, în special, prin:
    • nedefinirea direcţiilor şi căilor principale de dezvoltare a ramurii;
    • nearmonizarea cadrului legislativ şi regulator naţional cu cel european;
    • neracordarea principalelor componente ale sistemului naţional de telecomunicaţii la sistemul european, cu implementarea serviciului universal, dezvoltarea reţelelor de telecomunicaţii şi interconectarea reţelelor;
    •  lipsa promovării standardizării şi asigurării calităţii serviciilor şi produselor;
    •  neracordarea politicii tarifare, cu echilibrarea intereselor operatorilor şi prestatorilor de servicii cu cele ale utilizatorilor finali etc.
    ► N-a fost creat serviciul universal de telecomunicaţii  în domeniul comunicaţiilor electronice, definit ca un set minim de servicii de calitate determinată, disponibil tuturor utilizatorilor, indiferent de amplasarea lor geografică potrivit condiţiilor naţionale specifice, cu toate că crearea acestuia a fost stabilită ca sarcină actuală3, inclusiv  din considerentele existenţei unor pături semnificative ale populaţiei cu venituri sub coşul minim de consum.
    Lipsa pînă în prezent a Programului naţional de implementare a serviciului universal a determinat nedefinitivarea elaborării  şi, respectiv, neaprobarea de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei a Regulamentului privind  serviciul universal, normă prevăzută prin art.66 alin.(4) din Legea comunicaţiilor electronice, care ar stabili condiţiile şi procedurile de furnizare a serviciului universal, de desemnare a furnizorilor acestui serviciu şi mecanismul de finanţare şi compensare a costului net al furnizării  serviciului.
    ►S.A. „Moldtelecom”, în perioada auditată, a realizat anumiţi indicatori de performanţă stabiliţi în Direcţiile prioritare de dezvoltate a Societăţii în perioada anilor 2010-2014 şi în Planurile anuale de afaceri, înregistrînd evoluţii pozitive ale veniturilor realizate  de la prestarea serviciilor de telefonie mobilă (134,0 %), serviciilor transport date şi IPTV (122,0 %), interconectarea cu operatorii locali, condiţionate de majorarea numărului de abonaţi şi a venitului mediu lunar per abonat.
    În acelaşi timp, neorientarea tarifelor pentru serviciile de telefonie fixă spre costuri, precum şi tendinţele în orientarea consumatorilor către alte tipuri de servicii au determinat diminuarea veniturilor tarifare de la telefonia fixă (cu 53,0 mil. lei) şi  ale veniturilor aferente traficului internaţional de sosire (cu 28,0 mil. lei), acestea fiind însoţite de diminuarea numărului de abonaţi, precum şi a volumului de servicii, fapt determinat şi de tendinţele în acest domeniu.
     Deşi Societatea a planificat şi a înregistrat un nivel de optimizare a consumurilor şi cheltuielilor, ritmul creşterii acestora în perioada auditată a depăşit ritmul creşterii veniturilor tarifare cu 2,8 puncte procentuale, factor ce indică asupra necesităţii eficientizării/optimizării în continuare a consumurilor şi cheltuielilor la toate capitolele.
    ► Tarifele pentru unele servicii aplicate de către S.A. „Moldtelecom” sînt reglementate de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei, iar pentru alte servicii  le aprobă Societatea.
    Neorientarea tarifelor spre costuri la serviciile de telefonie fixă pentru utilizatorii finali a determinat înregistrarea pierderilor de la prestarea acestor servicii.
    Totodată, la capitolul reglementării tarifelor pentru serviciile de telefonie mobilă şi transport date,  în anul 2012  Societatea nu a aprobat costurile în conformitate cu perioada de raportare financiară pe anul 2011. Tarifele pentru aceste servicii sînt stabilite potrivit susţinerii, recuperării investiţiilor şi modernizării reţelelor prin echiparea acestora cu tehnologii moderne, aplicarea cărora deocamdată determină obţinerea unor rezultate negative.
    În vederea asigurării unui management eficient la determinarea, aprobarea şi aplicarea tarifelor în cadrul Societăţii, se relevă necesitatea realizării şi implementării fişelor de interacţiune între subdiviziunile Societăţii, care ar determina clar circuitul de informaţie, predarea şi utilizarea efectivă a datelor cu referire la costuri, actualizarea, verificarea şi modificarea tarifelor. Actualmente, acest proces este administrat prin intermediul actelor conducerii Societăţii, acestea necuprinzînd şi nereflectînd integral circuitul de informaţii.
    În scopul realizării politicilor statului, asigurării transparenţei şi orientării tarifelor spre costuri, Societatea a realizat raportarea financiară separată, delimitînd Unităţile de Afaceri, cu structurarea veniturilor şi costurilor pe tipuri de servicii. S.A. „Moldtelecom”, cu toate că  întocmeşte rapoarte separate, nu poate remite Agenţiei, spre aprobare, proiectele de modificare a tarifelor pentru serviciile de telefonie fixă cu amănuntul, deoarece lipseşte Metodologia de stabilire a preţurilor sau tarifelor pentru serviciile de telefonie fixă, care urmează a fi aprobată de Agenţie.
    ► Se denotă o situaţie incertă privind nereglementarea în Legea comunicaţiilor electronice a noţiunii „servicii aferente serviciilor de telefonie mobilă”, lipsa căreia generează neacumularea în Fondul republican şi în fondurile locale de susţinere socială a populaţiei  a unor venituri semnificative (1,3 mil. lei)  de la serviciile de interconectare cu operatorii de telefonie mobilă (53,4 mil. lei). Totodată, se relevă că serviciile de interconectare sînt parte componentă a serviciilor de telefonie mobilă, care se acordă  utilizatorilor finali şi se raportează de către S.A. „Moldtelecom” la acelaşi capitol.
    ► Reieşind din cerinţele şi din diversificarea serviciilor în domeniu pe piaţă, în perioada auditată, Societatea  şi-a planificat volume importante de investiţii, ceea ce a asigurat dezvoltarea şi modernizarea reţelelor şi echipamentelor entităţii, astfel deţinînd  poziţia de lider în acordarea serviciilor de transport date şi IPTV.
    Totodată, la unele servicii (telefonia mobilă - proiectul 3G) se atestă  nerecuperarea investiţiilor în perioadele scontate, ceea ce a determinat Societatea să-şi revizuiască prognozele de recuperare a acestora pentru o perioadă mai îndelungată.
    În contextul celor expuse în Raportul de audit şi în prezenta Hotărîre, se concluzionează că cadrul de reglementare a tarifelor în sectorul de telecomunicaţii, reieşind din atribuţiile S.A. „Moldtelecom” şi ale Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei, necesită a fi îmbunătăţit, factor ce va avea impact benefic asupra situaţiei economico-financiare a Societăţii.
    Este necesar de menţionat că nu toate proiectele care derulează în cadrul Societăţii sînt însoţite de un management instituţional coerent şi unul financiar eficient, fapt ce influenţează realizarea obiectivelor proiectelor iniţiale.
    Neasigurarea  de către autorităţile şi instituţiile de competenţă a acţiunilor de promovare şi realizare a politicilor statului în domeniul comunicaţiilor electronice condiţionează nerealizarea scopului de asigurare a  utilizatorilor cu servicii de comunicaţii electronice de calitate, moderne şi utile, la tarife rezonabile, orientate spre costuri.
    Reieşind din cele expuse, în temeiul art.7 alin.(1) lit.a), art.15, art.16 lit.c), art.34 alin.(3) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008, Curtea de Conturi:
HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Raportul auditului performanţei privind impactul financiar rezultat din politica tarifară a S.A. „Moldtelecom”, care se anexează la prezenta Hotărîre.
    2. Hotărîrea şi Raportul de audit se remit:
    2.1. S.A. „Moldtelecom”, pentru implementarea recomandărilor expuse în Raportul de audit;
    2.2. Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei, pentru informare şi luare de atitudine conform competenţelor privind rezultatele auditului, şi se cere:
    2.2.1. să definitiveze elaborarea şi aprobarea Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciile de telefonie fixă prestate utilizatorilor finali, precum şi a Regulamentului privind serviciul universal;
     2.2.2.  să examineze, la aprobarea noilor tarife, situaţia privind oportunitatea neincluderii  în costurile pentru serviciile de telefonie fixă a cheltuielilor ce ţin de acordarea premiilor, calcularea şi achitarea amenzilor, penalităţilor şi altor sancţiuni de ordin financiar, cheltuielilor destinate sponsorizărilor şi actelor de binefacere;
     2.3. Ministerului Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, pentru luare de cunoştinţă de rezultatele auditului, şi se cere:
     2.3.1. definitivarea elaborării Strategiei privind dezvoltarea domeniului comunicaţiilor electronice, precum şi a Programului naţional de implementare a serviciului universal, cu înaintarea acestora în modul stabilit, spre examinare, Guvernului;
    2.3.2.  examinarea reglementării în Legea comunicaţiilor electronice a noţiunii  „servicii aferente serviciilor de telefonie mobilă”, deoarece lipsa acestei prevederi determină neîncasarea în Fondul republican şi în fondurile locale de susţinere socială a populaţiei  a plăţilor de la acordarea serviciilor de interconectare cu operatorii de telefonie mobilă;
    2.4. Ministerului Economiei şi se cere, în calitate de deţinător unic al pachetului de acţiuni, de comun acord cu Consiliul Societăţii, să examineze rezultatele auditului şi să aprobe un plan de măsuri pentru consolidarea sistemului de control intern şi eficientizarea managementului Societăţii, inclusiv orientat spre recuperarea investiţiilor;
    2.5. Guvernului, pentru documentare asupra rezultatelor auditului şi:
    2.5.1. examinarea situaţiei privind consultarea tarifelor pentru servicii publice de comunicaţii electronice furnizate utilizatorilor finali persoane fizice de către furnizorii cu putere semnificativă pe piaţa de telefonie fixă, care urmează a fi înaintate Guvernului de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei, precum  şi privind neaprobarea de către aceasta a tarifelor vizate, normă prevăzută de art. 9 alin. (1) lit. d) din  Legea comunicaţiilor electronice;
    2.5.2. asigurarea aprobării Programului naţional de implementare a serviciului universal pe termen lung, elaborat de către Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, conform art. 66 alin. (3) din Legea comunicaţiilor electronice;
    2.5.3. examinarea  proiectului Hotărîrii „Cu privire la calificarea unor autorităţi contractante” (inclusiv  S.A. „Moldtelecom”), înaintat de Ministerul Finanţelor;
    2.6. Parlamentului Republicii Moldova, Comisiei permanente economie, buget şi finanţe, pentru documentare;
    2.7. Preşedintelui Republicii Moldova, pentru informare.
    3. Despre implementarea recomandărilor auditului, precum şi despre măsurile întreprinse pentru executarea cerinţelor din punctele 2.1.-2.4. din prezenta Hotărîre, se va informa Curtea de Conturi în termen de 6 luni.
    4. Prezenta Hotărîre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

    PREŞEDINTELE CURŢII DE CONTURI                        Serafim URECHEAN

    Nr. 19. Chişinău, 15 aprilie 2013.


    raport