HGM374/2014 ID intern unic: 353185 Версия на русском |
Versiunea originala Fişa actului juridic | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Republica Moldova | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
GUVERNUL | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
HOTĂRÎRE
Nr. 374
din 27.05.2014 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
cu privire la aprobarea Metodologiei de planificare a controlului de stat în baza analizei criteriilor de risc efectuat de către Inspectoratul Energetic de Stat la instalaţiile energetice ale agenţilor economici ce prestează activităţi de întreprinzător | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicat : 03.06.2014 în Monitorul Oficial Nr. 142-146 art Nr : 423 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Abrogată din 31.12.18 prin HG906 din 24.09.18, MO366-376/28.09.18 art.969 MODIFICAT
Aprobată M E T O D O L O G I A 1. În scopul eficientizării controlului de stat a instalaţiilor energetice ale agenţilor economici ce prestează activităţi de întreprinzător conform Legii nr. 1525-XIII din 19 februarie 1998 cu privire la energetică şi Legii nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, Inspectoratul Energetic de Stat execută planificarea activităţii de control în baza analizei criteriilor de risc. II. Stabilirea criteriilor de risc 4. Criteriul de risc sumează un set de circumstanţe sau de însuşiri ale subiectului şi/sau obiectului pasibil controlului, şi/sau raporturilor anterioare ale persoanei controlate de către Inspectoratul Energetic de Stat, a căror existenţă şi intensitate indică probabilitatea cauzării de daune securităţii naţionale/ordinii publice, mediului înconjurător, provocării de avarii, incendii sau a unui pericol pentru viaţa şi sănătatea oamenilor în urma activităţii persoanei fizice sau juridice şi gradul acestor daune. III. Gradarea intensităţii riscului 6. Fiecare criteriu de risc se repartizează pe grade/niveluri de intensitate, punctate conform valorii gradului de risc. Scara valorică este cuprinsă între 1 şi 5, unde 1 reprezintă gradul minim şi 5 – gradul maxim de risc.
2) Data efectuării ultimului control Raţionamentul specific: cu cît mai lungă este perioada în care agentul economic pasibil controlului nu a fost inspectat, cu atît mai mare este incertitudinea legată de conformarea acestuia la prevederile normative, atribuind riscul minim entităţilor controlate recent şi riscul maxim entităţilor care nu au fost supuse anterior (1-3 ani) controlului de stat.
3) Complexitatea și parametrii tehnici ai instalațiilor energetice Raţionamentul specific: cu cît mai complicate sînt instalațiile energetice destinate pentru producerea, transportarea, distribuția și utilizarea energiei electrice (existența de generatoare electrice, cazane, transformatoare de putere, întrerupătoare, linii electrice aeriene și în cablu de înaltă tensiune etc.) la întreprinderi, cu atît mai mari sînt cerinţele Normelor privind deservirea, întreţinerea, exploatarea şi asigurarea măsurilor de securitate a instalațiilor de către personalul electrotehnic și riscul nerealizării lor este mai mare. Categoriile de întreprinderi și caracteristica lor sînt stabilite în anexa la prezenta Metodologie.
[Pct.7 subpct.3) în redacţia HG845 din 04.12.15, MO332-339/11.12.15 art.948] 4) Condițiile de exploatare a instalaţiilor energetice şi nivelul de securitate reieşind din arealul amplasării lor Raţionamentul specific: cu cît mai aspre sînt condițiile din încăperile în care se mențin și utilizează instalaţiile electrice prevăzute în Normele de amenajare a instalațiilor electrice privind pericolul de electrocutare, avarie sau explozie, cu atît mai mari sînt cerințele în vederea asigurării inofensivității instalațiilor și securității personalului și riscul nerealizării lor este mai mare.
[Pct.7 subpct.4) în redacţia HG845 din 04.12.15, MO332-339/11.12.15 art.948] 5) Încălcările anterioare Raţionamentul specific: lipsa încălcărilor identificate în cadrul ultimului control indică buna-credinţă a antreprenorului şi, respectiv, riscul scăzut de încălcare a legii. Acest fapt poate exonera agentul economic de următorul control. Totodată, existenţa încălcărilor la ultima dată de efectuare a controlului atribuie agentului economic un grad înalt de risc.
Relevanţa acestui criteriu este diferită în timp din cauza mai multor factori, cum ar fi: tendinţa controlorilor de a preveni, de a depista şi, după caz, de a sancţiona în toate cazurile de control; în timp, controalele vor fi din ce în ce mai bine organizate, astfel încît vor conduce la o rată mai înaltă de încălcări depistate, odată cu perfecţionarea mecanismelor de control în baza riscurilor etc. Din aceste considerente se impune reevaluarea periodică a ponderii (importanţei) criteriului în cauză şi a modalităţii de atribuire a gradului de risc. IV. Evaluarea criteriilor 4. Pentru fiecare criteriu este stabilită o pondere în raport cu toate criteriile selectate, ţinînd cont de importanţa lui pentru domeniul energetic. Astfel, aceleaşi criterii pot avea relevanţă (şi pondere) diferită, în funcţie de domeniul de activitate. 5. Ponderea fiecărui criteriu de risc se determină în subunităţi, astfel încît ponderea sumată a tuturor criteriilor să constituie o unitate. Acordarea unei ponderi mai mari pentru un criteriu impune diminuarea ponderii pentru alte criterii.
10. La determinarea ponderii, pentru fiecare criteriu se ţine cont de: V. Aplicarea criteriilor în raport cu persoanele fizice şi juridice 12. După determinarea criteriilor ce vor fi utilizate şi a ponderii lor, acestea se aplică în raport cu fiecare subiect potenţial al controlului, stabilindu-se media ponderată a gradelor specifice de risc în baza următoarei formule: sau unde: VI. Crearea şi menţinerea sistemului de date necesar 18. Sistemul de analiză a controalelor în baza criteriilor de risc este fundamentat pe date statistice relevante, certe şi accesibile, furnizate de Biroul Naţional de Statistică, Reţelele Electrice de Distribuţie, producători, transportatorul de energie electrică, consumatorii finali de energie electrică şi alţi petiţionari.
19. Pentru elaborarea şi aplicarea clasamentului agenţilor economici conform riscului prezentat, Inspectoratul Energetic de Stat menţine o bază de date, care va reflecta cel puţin: 1) lista tuturor persoanelor pasibile de a fi supuse controlului, cu datele individuale de identificare; 2) istoricul activităţii de control; 3) profilul fiecărui agent economic, cu informaţia relevantă pentru criteriile de risc utilizate la clasificarea agentului în cauză etc. 20. Inspectoratul Energetic de Stat reexaminează şi actualizează informaţia necesară pentru aplicarea criteriilor de risc cel puţin o dată pe an. Anexă Categoriile de întreprinderi şi caracteristica lor 1. Producătorii de energie electrică și termică au în gestiune: cazane electrice pentru producere a aburului de înaltă presiune, turbine, generatoare electrice, transformatoare de putere și liniile electrice aeriene (LEA) de 110 kV etc.
2. Transportatorii energiei electrice au în gestiune: stații electrice cu tensiune 110/35/10kV și LEA de înaltă tensiune. 3. Distribuitorii de energie electrică (rețele electrice de distribuție) au în gestiune: transformatoare de putere 10/0,4kV, liniile electrice aeriene și în cablu 10-0,4kV. 4. Consumatorii de energie electrică se grupează în funcție de puterea contractată si nivelul de tensiune: a) consumatori mici – puterea contractată nu depăşeşte 100 kW, inclusiv şi nivel de tensiune pînă la 1000 V, care utilizează instalațiile de iluminat, utilajul electrotehnic, receptoarele și mașinile cu tensiune pînă la 400 V etc.; b) consumatori mici – puterea contractată nu depăşeşte 100 kW inclusiv şi tensiune peste 1000 V, care utilizează instalații de iluminat, electroîncălzitoare, electroboilere și alte receptoare pentru necesitățile de producere și încălzire a încăperilor de producere, au la balanță transformatoare de putere, liniile electrice aeriene și în cablu cu tensiune supra 1000 V; c) consumatori mari – puterea contractată depăşeşte 100 kW şi tensiune pînă la 1000 V, care utilizează rețeaua de iluminat electrică a încăperilor de producere și a teritoriilor, utilaj electric si maşini cu tensiune pînă la 1000 V etc.; d) consumatori mari – puterea contractată depăşeşte 100 kW şi tensiune peste 1000 V, care utilizează rețeaua de iluminat electric a încăperilor de producere și teritoriilor, utilaj electric și maşini, electroboilere, cazane electrice pentru necesități de producere si alimentare cu apa caldă etc., transformatoare de putere, liniile electrice aeriene și în cablu cu tensiune supra 1000 V. [Anexa introdusă prin HG845 din 04.12.15, MO332-339/11.12.15 art.948] |