HCNPF49/14/2014
ID intern unic:  355969
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
COMISIA NAŢIONALĂ A PIEŢEI FINANCIARE
HOTĂRÎRE Nr. 49/14
din  09.10.2014
cu privire la aprobarea Regulamentului privind avizarea
constituirii şi funcţionării organismelor de plasament colectiv
în valori mobiliare
Publicat : 19.12.2014 în Monitorul Oficial Nr. 372-384     art Nr : 1860     Data intrarii in vigoare : 19.12.2014

ÎNREGISTRAT:
la Ministerul Justiţiei
al  Republicii Moldova
nr. 1009 din 11 decembrie 2014
Ministru
______________Oleg EFRIM


    În temeiul art. 90 alin. (1)  şi alin. (6), art. 106 şi art. 111 din Legea nr. 171 din 11.07.2012 „Privind piaţa de capital” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr. 193-197, art. 665),
 COMISIA NAȚIONALĂ A PIEȚEI FINANCIARE
 HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul privind avizarea constituirii şi funcţionării organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare, conform anexei.
    2. Prezenta hotărîre intră în vigoare din data publicării.

    PREȘEDINTELE COMISIEI
    NAȚIONALE A PIEȚEI FINANCIARE                                 Artur GHERMAN

    Nr. 49/14. Chişinău, 9 octombrie 2014.


Anexă
la Hotărîrea Comisiei Naţionale
a Pieţei Financiare
nr. 49/14 din 09.10.2014
REGULAMENT
privind avizarea constituirii şi funcţionării organismelor
de plasament colectiv în valori mobiliare
    Prezentul Regulament transpune parţial Directiva 2009/65/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iulie 2009 de coordonare a actelor cu putere de lege şi a actelor administrative privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM) (reformare), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 302 din 17 noiembrie 2009, şi Directiva 2010/43/UE a Comisiei din 1 iulie 2010 de punere în aplicare a Directivei 2009/65/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele organizatorice, conflictele de interese, regulile de conduită, administrarea riscului şi conţinutul acordului dintre depozitar şi societatea de administrare, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene  L 176 din 10 iulie 2010.
Capitolul I
Dispoziţii generale
    1. Prezentul Regulament stabileşte modul de solicitare, examinare şi eliberare de către Comisia Naţională a Pieţei Financiare (în continuare – Comisia Naţională) a avizului prealabil la constituirea companiilor investiţionale şi a fondurilor de investiţii şi la operarea modificărilor şi/sau completărilor în documentele care au stat la baza eliberării avizului prealabil, precum şi în cazul înlocuirii societăţii de administrare fiduciară a investiţiilor (în continuare - SAFI) şi a depozitarului. De asemenea, Regulamentul stabileşte cerinţele faţă de persoanele cu funcţie de răspundere ale SAFI, companiei investiţionale şi depozitarului.
    2. Termenii şi expresiile utilizate în prezentul Regulament au semnificaţia prevăzută în Legea nr.171 din 11.07.2012 „Privind piaţa de capital” (în continuare – Legea nr. 171 din 11.07.2012). În sensul prezentului Regulament, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    persoane cu funcţie de răspundere – persoane fizice care deţin o funcţie de conducere şi administrare în cadrul SAFI, companiei investiţionale şi depozitarului şi care pot influenţa deciziile acestora.
    În cazul companiei investiţionale: membrii consiliului de administraţie şi organului executiv unipersonal sau colegial.
    În cazul SAFI ce nu sînt bănci comerciale: membrii consiliului de administraţie şi organului executiv unipersonal sau colegial, conducătorii subdiviziunii responsabile de activitatea de admnistrare fiduciară a investiţiilor.
    În cazul SAFI - bănci comerciale: conducătorii subdiviziunii responsabile de activitatea de admnistrare fiduciară a investiţiilor.
    În cazul depozitarului: conducătorii subdiviziunii responsabile de activitatea de depozitare.
    Persoane cu funcţie de răspundre sunt şi persoanele care îşi desfăşoară activitatea în temeiul unui contract individual de muncă şi care, conform reglementărilor interne ale SAFI, companiei investiţionale şi depozitarului, deţin funcţie de verificare a conformităţii, funcţie de gestionare a riscurilor şi funcţie de audit intern din cadrul entităţilor nominalizate;
    intermediar – societate de investiţii, care deţine licenţă de categoria B sau C pe piaţa de capital, şi agenţii ei delegaţi, care prestează servicii de intermediere la subscrierea/plasamentul titlurilor de participare şi/sau oferă consultanţă cu privire la investiţiile potenţiale în OPCVM, în baza contractului încheiat cu SAFI/compania investiţională;
    titluri de participare – acţiuni sau unităţi de fond emise de companii investiţionale sau, respectiv, de fonduri de investiţii, care sunt plasate şi răscumpărate în mod continuu.
Capitolul II
Eliberarea avizului prealabil la constituirea OPCVM
    3. Pentru obţinerea avizului prealabil, compania investiţională/SAFI prezintă Comisiei Naţionale o cerere de modelul stabilit în Anexa nr.1 la prezentul Regulament (în continuare – cerere), semnată de persoana împuternicită să reprezinte compania investiţională/SAFI, cu anexarea documentelor prevăzute de prezentul Regulament.
    4. În cazul constituirii unei companii investiţionale, se vor prezenta următoarele documente:
    1) copia actelor de constituire, întocmite în conformitate cu prevederile Legii nr. 1134-XIII din 02.04.1997 „Privind societăţile pe acţiuni” (în continuare – Legea nr. 1134-XIII din 02.04.1997) şi care conţin informaţia prevăzută la art. 90 alin. (5) din Legea nr. 171 din 11.07.2012, inclusiv a procesului-verbal al adunării fondatorilor, autentificate în conformitate cu prevederile legislaţiei;
    2) lista fondatorilor, care va include:
    a) în cazul fondatorului persoană fizică -  numele şi prenumele, domiciliul şi IDNP, sumele depuse în contul achitării capitalului social şi numărul acţiunilor subscrise;
    b) în cazul fondatorului persoană juridică – denumirea, IDNO şi data înregistrării în Registrul de stat al persoanelor juridice, adresa juridică, sumele depuse în contul achitării capitalului social şi numărul acţiunilor subscrise;
    3) confirmarea bancară a depunerii mijloacelor băneşti în contul achitării capitalului social;
    4) copia documentului de proprietate, contractului de locaţiune/sublocaţiune, comodat sau a altui document ce confirmă deţinerea încăperilor în care va funcţiona compania investiţională;
    5) în cazul depunerii în capitalul social a imobilelor necesare pentru desfăşurarea activităţii companiei investiţionale – actul de predare-primire către companie a imobilelor în contul achitării acţiunilor subscrise, decizia adunării de constituire privind aprobarea valorii acestora şi copia raportului organizaţiei specializate care a efectuat estimarea valorii de piaţă a imobilelor, care nu este persoană afiliată companiei investiţionale;
    6) proiectul contractului de administrare fiduciară a investiţiilor, cu indicarea SAFI în caz dacă compania investiţională nu se va autoadministra, şi programul de activitate conform pct. 8 subpct. 7) din prezentul Regulament;
    7) proiectul contractului de depozitare, cu indicarea societăţii de investiţii care va presta servicii de depozitare, şi programul de activitate conform pct. 8 subpct. 8) din prezentul Regulament;
    8) politica de investiţii, cu indicarea activelor în care se va investi, limitele cu privire la tipul de instrumente, ponderea maximă a investiţiilor, distribuirea sau reinvestirea veniturilor, aprobată de fondatori;
    9) informaţiile şi documentele prevăzute de prezentul Regulament, ce confirmă corespunderea persoanelor cu funcţie de răspundere din cadrul companiei investiţionale, SAFI şi depozitarului cerinţelor prevăzute de prezentul Regulament;
    10) lista persoanelor cu care fondatorii companiei investiţionale au legături strînse, care va cuprinde numele, prenumele, patronimicul/denumirea,  domiciliul/adresa juridică,  numărul de identificare personal (IDNP)/numărul de identificare de stat (IDNO). Fondatorii companiei investiţionale vor notifica persoanele vizate despre furnizarea informaţiilor necesare şi despre scopul prelucrării acestor informaţii;
    11) dovada achitării taxei în mărimea stabilită în anexa la bugetul anual al Comisiei Naţionale, aprobat prin hotărârea Comisiei Naționale.
    [Pct.4 subpct.11) modificat prin HCNPF19/14 din 23.04.18, MO157-166/18.05.18 art.669]
    5. Prin avizul eliberat la constituirea companiei investiţionale, Comisia Naţională totodată avizează actele de constituire, politica de investiţii, selectarea SAFI, după caz, şi a depozitarului şi confirmă persoanele cu funcţie de răspundere ale companiei investiţionale.
    6. Compania investiţională, în termen de 15 zile calendaristice din data înregistrării de stat în conformitate cu Legea nr. 220-XVI din 19.10.2007 „Privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali”, va prezenta Comisiei Naţionale cererea pentru înregistrarea de stat a acţiunilor plasate la înfiinţarea sa conform prevederilor Legii nr.1134-XIII din 02.04.1997.
    7. Concomitent cu cererea menţionată la pct.6 din prezentul Regulament, compania investiţională va depune la Comisia Naţională şi cererea privind înregistrarea ofertei publice de acţiuni conform reglementărilor privind piaţa de capital.
    8. În cazul constituirii unui fond de investiţii, SAFI care intenţionează să înfiinţeze fondul respectiv depune la Comisia Naţională următoarele documente:
    1) copia procesului-verbal al organului competent al SAFI în adoptarea deciziei cu privire la înfiinţarea fondului de investiţii;
    2) regulile fondului de investiţii adoptate de organul competent al SAFI care înfiinţează respectivul fond şi care conţin informaţia prevăzută la art.90 alin.(5) din Legea nr.171 din 11.07.2012;
    3) proiectul contractulului de societate civilă întocmit conform prevederilor legislaţiei civile şi Legii nr.171 din 11.07.2012;
    4) contractul de depozitare încheiat între SAFI şi depozitar (care va intra în vigoare după obţinerea avizului prealabil de constituire a fondului de investiţii);
    5) documentele necesare în vederea înregistrării ofertei publice de unităţi de fond conform reglementărilor privind piaţa de capital;
    6) politica de investiţii, cu indicarea activelor în care se va investi, limitele cu privire la tipul de instrumente, ponderea maximă a investiţiilor, distribuirea sau reinvestirea veniturilor, elaborată şi aprobată de consiliul de administraţie al SAFI;
    7) programul de activitate al SAFI, aprobat prin decizia organului competent, care conţine: structura organizatorică a SAFI, invlusiv structura şi funcţiile departamentului/serviciului care desfăşoară operaţiuni legate de activitatea de administrare fiducairă a investiţiilor, personalul alocat acestuia, cu precizarea responsabilităţilor şi limitelor de competenţă pentru personalul cu putere de decizie, modalitatea de luare şi transmitere a deciziilor şi modalităţile interne de control, informaţii cu privire la modul în care SAFI intenţionează să acţioneze pentru desfăşurarea activităţii într-un mod sigur şi prudent;
    8) programul de activitate al depozitarului, aprobat prin decizia organului competent, care conţine: structura organizatorică a băncii comerciale inclusiv structura şi funcţiile departamentului/serviciului care desfăşoară operaţiuni legate de activitatea de depozitare, personalul alocat acestuia, modalitatea de luare şi transmitere a deciziilor şi modalităţile interne de control, procedurile de securitate, control şi cele aplicabile în cazul apariţiei unor evenimente de forţă majoră, care să permită păstrarea în siguranţă a tuturor activelor OPCVM pe care le depozitează, o descriere a capacităţilor tehnice şi a echipamentelor de care dispune în acest scop; procedurile scrise aprobate de către organul competent al băncii privind exercitarea atribuţiilor şi desfăşurarea activităţilor incidente activităţii de depozitare, inclusiv separarea activelor acesteia de cele ale OPCVM pentru care desfăşoară activitatea de depozitare şi între acestea;
    9) informaţiile şi documentele prevăzute de prezentul Regulament, ce confirmă corespunderea persoanelor cu funcţie de răspundere din cadrul SAFI şi depozitarului cerinţelor prevăzute de prezentul Regulament;
    10) dovada achitării taxei în mărimea stabilită în anexa la bugetul anual al Comisiei Naţionale, aprobat prin hotărârea Comisiei Naționale.
    [Pct.8 subpct.10) modificat prin HCNPF19/14 din 23.04.18, MO157-166/18.05.18 art.669]
    9. Prin avizul eliberat la constituirea fondului de investiţii, Comisia Naţională  avizează regulile fondului, politica de investiţii, SAFI şi depozitarul.
    10. În termen de cel mult 30 de zile calendaristice din data depunerii tuturor documentelor stabilite, Comisia Naţională examinează documentele prezentate şi, în cazul în care nu se constată vreo încălcare a legislaţiei, eliberează avizul prealabil pentru constituirea unui OPCVM. Totodată, în cazul constituirii fondului de investiţii Comisia Naţională înregistrează oferta publică de unităţi de fond în conformitate cu reglementările privind piaţa de capital.
    11. Orice solicitare din partea Comisiei Naţionale pentru prezentarea informaţiei suplimentare sau operarea de modificări în documentele depuse iniţial, suspendă curgerea termenului stabilit la pct.10. În cazul în care solicitantul nu depune la Comisia Naţională informaţia sau modificările respective în termen de cel mult 30 de zile lucrătoare din data primirii adresării Comisiei Naţionale, aceasta poate refuza eliberarea avizului.
    12. În cazul în care documentele depuse sunt incomplete, ilizibile sau neautentice, Comisia Naţională este în drept să restituie cererea fără examinare în termen de 10 zile lucrătoare din data recepţionării acesteia.
    13. Toate documentele prevăzute în prezentul Regulament, necesare eliberării avizului prealabil, se prezintă Comisiei Naţionale în limba de stat.
    14. Documentele referitoare la persoanele fizice şi juridice străine, emise într-o altă limbă, se prezintă în traducere legalizată şi autentificate în modul stabilit de legislaţie.
    15. Documentele specificate în prezentul Regulament se prezintă nemijlocit la sediul Comisiei Naţionale în original sau în copie legalizată conform legislaţiei în vigoare sau în copii autentificate cu ştampila şi semnătura persoanei cu funcţie de răspundere.
    16.  Cererea de eliberare a avizului prealabil la constituirea OPCVM, precum şi documentele anexate la aceasta, pot fi retrase de solicitant înainte de eliberarea avizului sau de respingerea cererii respective.
    17. Comisia Naţională respinge cererea dacă:
    1) documentele şi/sau informaţiile prezentate contravin prevederilor legislaţiei în vigoare şi/sau au fost elaborate, aprobate şi prezentate contrar procedurilor legislaţiei în vigoare;
    2) persoanele cu funcţii de răspundere din cadrul companiei investiţionale, SAFI şi a depozitarului nu corespund cerinţelor prevăzute de Legea nr.171 din 11.07.2012 şi prezentul Regulament;
    3) se constată că SAFI/compania investiţională nu va putea asigura o administrare prudenţială a activelor şi va prejudicia interesele investitorilor.
    18. În cazul respingerii cererii de eliberare a avizului prealabil, Comisia Naţională informează în scris solicitantul şi comunică motivele refuzului.
    19. În cazul respingerii cererii de eliberare a avizului prealabil, documentele depuse de solicitant vor fi returnate acestuia la solicitare. După înlăturarea cauzelor ce au servit temei pentru neeliberarea avizului, solicitantul poate prezenta repetat cererea de eliberare a avizului prealabil la constituirea OPCVM, care se examinează în termenul stabilit la pct.10.
Capitolul III
Eliberarea avizului la operarea modificărilor şi/ sau
completărilor în actele ce vizează funcţionarea OPCVM

    20. Orice modificare şi/sau completare a documentelor care au stat la baza eliberării avizului prealabil la constituirea OPCVM este condiţionată de obţinerea avizului Comisiei Naţionale. Modificările trebuie să fie însoţite de o fundamentare a acestora, precum şi de documentele actualizate.
    21. Pentru obţinerea avizului cu privire la operarea modificărilor şi/sau completărilor în actele de constituire, compania investiţională prezintă la Comisia Naţională cererea întocmită conform anexei nr. 1 la prezentul Regulament cu anexarea următoarelor documente:
    1) copia procesului – verbal al organului competent pentru aprobarea modificărilor şi/sau completărilor operate în actele de constituire sau privind adoptarea statutului în redacţie nouă, autentificată în conformitate cu legislaţia;
    2) proiectul actului adiţional cu privire la modificarea şi/sau completarea actelor de constituire a companiei investiţionale sau, după caz, statutul în redacţie nouă semnat şi autentificat conform prevederilor legislaţiei;
    3) după caz, dovada publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a avizului despre schimbarea denumirii sau, după caz, a adresei juridice a companiei investiţionale;
    4) după caz, certificatul de rezervare a denumirii, eliberat de organul înregistrării de stat.
    22. În cazul deschiderii/închiderii filialei/reprezentanţei, suplimentar la documentele menţionate la pct. 21 subpct. 1) şi 2) din prezentul Regulament, compania investiţională anexează la cerere:
    1) regulamentul cu privire la organizarea şi funcţionarea filialei/reprezentanţei, care va cuprinde proceduri speciale privind evidenţa şi controlul activităţii desfăşurate la filiale/reprezentanţe în legătură cu atribuţiile şi răspunderea personalului care îşi desfăşoară activitatea la respectivele filiale/reprezentanţe, arhivarea documentelor, transmiterea situaţiei şi/sau a documentelor la sediul principal în cazul închiderii filialei/reprezentanţei, aprobat de organul competent;
    2) copia documentului de proprietate, contractului de locaţiune/sublocaţiune, comodat sau a altui document ce confirmă deţinerea încăperilor în care va funcţiona filiala sau reprezentanţa companiei investiţionale;
    3) informaţiile şi documentele prevăzute de prezentul Regulament ce confirmă corespunderea conducătorului filialei/reprezentanţei cerinţelor prevăzute de prezentul Regulament;
    4) nota explicativă privind situaţia arhivei, în cazul închiderii filialei/reprezentanţei.
    23. Pentru avizarea modificărilor operate în regulile fondului de investiţii, SAFI prezintă Comisiei Naţionale cererea întocmită conform anexei nr. 1 la prezentul Regulament şi documentele indicate în art. 99 alin. (3) din Legea nr.171 din 11.07.2012.
    24. Pentru avizarea modificărilor capitalului social al companiei investiţionale ca urmare a emisiunii şi răscumpărării de acţiuni, compania investiţională depune la Comisia Naţională documentele prevăzute de reglementările privind piaţa de capital.
    25. În cazul modificării politicii de investiţii, compania investiţională depune la Comisia Naţională următoarele documente:
    1) copia procesului- verbal al organului competent care a aprobat modificarea politicii de investiţii;
    2) politica de investiţii modificată;
    3) documentele care urmează a fi modificate ca rezultat al modificării politicii de investiţii.
    26. Comisia Naţională este în drept să solicite adoptarea de modificări ale documentelor, dacă acestea contravin prevederilor prezentului Regulament şi/sau ale prevederilor legislaţiei în vigoare.
    27. Comisia Naţională decide asupra eliberării avizului pentru operarea modificărilor şi/sau completărilor în actele ce vizează funcţionarea OPCVM în termen de 10 zile lucrătoare din data depunerii tuturor documentelor stabilite de Legea nr.171 din 11.07.2012 şi de prezentul Regulament.
    28. Orice solicitare din partea Comisiei Naţionale pentru prezentarea informaţiei suplimentare sau operarea de modificări în documentele depuse iniţial suspendă curgerea termenului stabilit la pct. 27. În cazul în care solicitantul nu depune la Comisia Naţională informaţia sau modificările respective în termen de cel mult 30 de zile lucrătoare din data primirii adresării Comisiei Naţionale, aceasta poate refuza eliberarea avizului.
    29. Prevederile pct. 12-18 din prezentul Regulament se aplică corespunzător la eliberarea avizului pentru operarea modificărilor şi/sau completărilor în actele ce vizează funcţionarea OPCVM.
    30. În cazul respingerii cererii de eliberare a avizului pentru operarea modificărilor şi/sau completărilor în actele ce vizează funcţionarea OPCVM, documentele depuse de solicitant vor fi returnate acestuia la solicitare. După înlăturarea cauzelor ce au servit temei pentru neeliberarea avizului, solicitantul poate prezenta repetat cererea, care se examinează în termenul stabilit la pct. 27.
    31. În termen de 5 zile lucrătoare din data primirii avizului de la Comisia Naţională, SAFI publică textul regulilor modificate în organul de presă indicat în regulile fondului şi pe pagina web proprie şi expediază notificarea deţinătorilor de unităţi de fond.
    32. SAFI este obligată să prezinte Comisiei Naţionale, în termen de 2 zile lucrătoare din data expirării termenului indicat la pct. 31 din prezentul Regulament, dovada publicării textului regulilor modificate şi a expedierii notificării deţinătorilor de unităţi de fond.
    33. Compania investiţională este obligată, în termen de 5 zile de la data înregistrării de stat a modificărilor şi completărilor operate în actele de constituire, să prezinte Comisiei Naţionale, după caz: o copie legalizată a deciziei organului înregistrării de stat despre înregistrarea modificărilor şi să dezvăluie informaţia referitoare la modificările operate în conformitate cu art. 119 alin. (5) din Legea nr.171 din 11.07.2012.
    [Pct.33 modificat prin HCNPF11/8 din 18.03.16, MO123-127/06.05.16 art.757; în vigoare 06.05.16]
Capitolul IV
Obţinerea avizului la înlocuirea SAFI
    34. Compania investiţională/SAFI, după caz, va solicita avizul Comisiei Naţionale pentru înlocuirea SAFI ca rezultat al rezilierii contractului de administrare fiduciară a investiţiilor, în cazurile stabilite de art. 106 alin. (2) din Legea nr.171 din 11.07.2012.
    35. Cererea privind obţinerea avizului pentru înlocuirea SAFI se va depune în termen de cel puţin 60 de zile pînă la data la care decizia de reziliere va intra în vigoare.
    36. Pentru obţinerea avizului compania investiţională prezintă la Comisia Naţională o cerere întocmită conform anexei nr. 1 la prezentul Regulament, însoţită de următoarele documente:
    1) copia procesului-verbal al adunării generale a acţionarilor sau al şedinţei consiliului companiei investiţionale privind adoptarea deciziei de reziliere a contractului cu SAFI şi încheierea contractului cu o altă SAFI;
    2) copia procesului-verbal al adunării generale a acţionarilor sau al şedinţei consiliului SAFI succesoare, care va conţine decizia privind preluarea administrării companiei investiţionale;
    3) proiectul contractului de administrare fiduciară a investiţiilor, care va fi încheiat cu SAFI succesoare licenţiată de Comisia Naţională;
    4) acordul din partea depozitarului cu care SAFI succesoare intenţionează să încheie contract de depozitare a activelor companiei investiţionale, indiferent dacă depozitarul existent pînă la momentul iniţierii transferului companiei investiţionale este înlocuit sau nu;
    5) programul de activitate al SAFI succesoare, aprobat prin decizia organului competent, care conţine: structura organizatorică a SAFI, inclusiv structura şi funcţiile departamentului/serviciului care desfăşoară operaţiuni legate de activitatea de administrare fiducairă a investiţiilor, personalul alocat acestuia, cu precizarea responsabilităţilor şi limitelor de competenţă pentru personalul cu putere de decizie, modalitatea de luare şi transmitere a deciziilor şi modalităţile interne de control, informaţii cu privire la modul în care SAFI intenţionează să acţioneze pentru desfăşurarea activităţii într-un mod sigur şi prudent;
    6) informaţiile şi documentele prevăzute de prezentul Regulament, ce confirmă corespunderea persoanelor cu funcţie de răspundere din cadrul  SAFI succesoare cerinţelor prevăzute de prezentul Regulament.
    37. În cazul în care compania investiţională decide să se autoadministreze, aceasta urmează să depună la Comisia Naţională o cerere pentru obţinerea licenţei de categoria B sau C în condiţiile Legii nr.171 din 11.07.2012 şi reglementărilor privind piaţa de capital.
    38. În cazul înlocuirii SAFI ce administrează un fond de investiţii, avizul va fi solicitat de SAFI care administrează fondul de investiţii în baza unei cereri întocmită conform anexei nr. 1 la prezentul Regulament, însoţită de următoarele documente:
    1)  copia procesului-verbal al adunării generale a acţionarilor sau al şedinţei consiliului  SAFI care administrează fondul de investiţii privind transmiterea în administrare SAFI succesoare a fondului de investiţii;
    2) copia procesului-verbal al adunării generale a acţionarilor sau al şedinţei consiliului SAFI succesoare privind preluarea în administrare a fondului de investiţii;
    3) acordul din partea depozitarului cu care SAFI succesoare intenţionează să încheie contract de depozitare a activelor fondului de investiţii, indiferent dacă depozitarul existent pînă la momentul iniţierii transferului fondului de investiţii este înlocuit sau nu;
    4) programul de activitate al SAFI succesoare, aprobat prin decizia organului competent, care conţine: structura organizatorică a SAFI, invlusiv structura şi funcţiile departamentului/serviciului care desfăşoară operaţiuni legate de activitatea de administrare fiducairă a investiţiilor, personalul alocat acestuia, cu precizarea responsabilităţilor şi limitelor de competenţă pentru personalul cu putere de decizie, modalitatea de luare şi transmitere a deciziilor şi modalităţile interne de control, informaţii cu privire la modul în care SAFI intenţionează să acţioneze pentru desfăşurarea activităţii într-un mod sigur şi prudent;
    5) informaţiile şi documentele prevăzute de prezentul Regulament ce confirmă corespunderea persoanelor cu funcţie de răspundere din cadrul  SAFI succesoare cerinţelor prevăzute de prezentul Regulament.
    39. În termen de cel mult 10 zile lucrătoare din data depunerii tuturor documentelor stabilite, Comisia Naţională examinează documentele prezentate şi, în cazul în care nu se constată vreo încălcare a legislaţiei, eliberează avizul.
    40. Orice solicitare din partea Comisiei Naţionale pentru prezentarea informaţiei suplimentare sau operarea de modificări în documentele depuse iniţial suspendă curgerea termenului stabilit la pct. 39. În cazul în care solicitantul nu depune la Comisia Naţională informaţia sau modificările respective în termen de cel mult 30 de zile lucrătoare din data primirii adresării Comisiei Naţionale, aceasta poate refuza eliberarea avizului.
    41. Prevederile pct. 12-18 din prezentul Regulament se aplică corespunzător la eliberarea avizului pentru înlocuirea SAFI.
    42. În cazul respingerii cererii de eliberare a avizului pentru înlocuirea SAFI, documentele depuse de solicitant vor fi returnate acestuia la solicitare. După înlăturarea cauzelor ce au servit temei pentru neeliberarea avizului, solicitantul poate prezenta repetat cererea, care se examinează în termenul stabilit la pct. 39.
    43. În cazul retragerii de către Comisia Naţională a licenţei SAFI, companiile investiţionale care au încheiat contracte de administrare fiduciară a investiţiilor cu acestea vor rezilia în mod unilateral contractul şi vor depune la Comisia Naţională documentele prevăzute în pct. 36 din prezentul Regulament pentru obţinerea avizului la înlocuirea SAFI, sau vor depune la Comisia Naţională o cerere pentru obţinerea licenţei de categoria B sau C în condiţiile Legii nr.171 din 11.07.2012 şi  reglementărilor privind piaţa de capital. În cazul neconformării cerinţelor menţionate, companiilor investiţionale li se vor aplica prevederile art. 117 din Legea nr.171 din 11.07.2012.
    44. În cazul retragerii de către Comisia Naţională a licenţei SAFI care administrează un fond de investiţii, Comisia Naţională decide asupra eliberării avizului pentru transferul fondului de investiţii respectiv la un alt SAFI (în cazul recepţionării ofertelor din partea altor SAFI luîndu-se în consideraţie experienţa şi performanţele obţinute, politica investiţională şi nivelul cheltuielilor legate de administrarea SAFI licenţiate care şi-au prezentat ofertele), în caz contrar fondul de investiţii se va dizolva în conformitate cu prevederile art. 102 sau art. 146 din Legea nr.171 din 11.07.2012 şi reglementările Comisiei Naţionale.
    45. La data retragerii licenţei SAFI încetează orice activitate de administrare a OPCVM, cu excepţia celei ce ţine de transferul sau lichidarea OPCVM administrat.
    46. Înlocuirea SAFI nu produce efecte asupra derulării contractelor de depozitare a OPCVM administrate. Depozitarul trebuie să-şi îndeplinească în continuare atribuţiile pînă la încheierea unui contract de depozitare cu SAFI succesoare sau, după caz, pînă la predarea activelor către un nou depozitar.
Capitolul V
Transferul OPCVM
    47. În termen de 7 zile lucrătoare după obţinerea avizului de la Comisia Naţională, SAFI care administrează compania investiţională publică în Monitorul Oficial, în organul de presă indicat în actele de constituire şi pe pagina web proprie o notificare prin care informează despre decizia de reziliere a contractului de administrare fiduciară a investiţiilor şi transferul OPCVM sau despre intenţia companiei investiţionale de a se autoadministra.
    48. În termen de 7 zile lucrătoare după obţinerea avizului de la Comisia Naţională, SAFI care administrează fondul de investiţii publică în Monitorul Oficial, în organul de presă indicat în regulile fondului şi pe pagina web proprie şi expediază deţinătorilor de unităţi de fond o notificare prin care informează despre decizia de reziliere a contractului de administrare fiduciară a investiţiilor şi despre transferul OPCVM către SAFI succesoare.
    49. Notificarea trebuie să cuprindă următoarele informaţii, fără a se limita la acestea:
    1) informaţie referitoare la etapele şi termenele procesului de transfer al OPCVM;
    2) date de identificare a SAFI succesoare: denumirea, IDNO şi data înregistrării în Registrul de stat al persoanelor juridice, adresa juridică, numărul de telefon, fax, adresa paginii web, numărul şi data licenţei de activitate pe piaţa de capital eliberată de Comisia Naţională;
    3) comisionul de administrare pe care îl va percepe SAFI succesoare;
    4) comisioanele de emisiune/răscumpărare (dacă acestea se modifică);
    5) datele de identificare a intermediarilor (dacă este cazul);
    6) obiectivele OPCVM şi politica de investiţii a acestuia;
    7) orice alte modificări ale documentelor OPCVM;
    8) date de identificare a depozitarului, în caz că se modifică: denumirea, numărul de identificare de stat şi data înregistrării în Registrul de stat al persoanelor juridice, adresa juridică, numărul de telefon, fax, adresa paginii web, numărul şi data licenţei de activitate pe piaţa de capital eliberată de Comisia Naţională şi a licenţei pentru desfăşurarea de activităţi financiare eliberată de Banca Naţională a Moldovei, limita maximă a comisionului de depozitare;
    9) dreptul investitorilor de a cere răscumpărarea acţiunilor/unităţilor de fond.
    50. SAFI care administrează compania investiţională/fondul de investiţii este obligată să prezinte Comisiei Naţionale, în ziua lucrătoare următoare, dovada publicării şi expedierii investitorilor a notificării prevăzute în pct. 47 şi, respectiv, pct. 48 ale prezentului Regulament.
    51. În conformitate cu prevederile art. 115 din Legea nr.171 din 11.07.2012, în vederea realizării transferului OPCVM, poate fi suspendată emisiunea şi răscumpărarea titlurilor de participare ale acestuia pe perioada efectuării transferului complet.
    52. SAFI care administrează OPCVM are obligaţia de a onora toate cererile de răscumpărare depuse pînă la data suspendării răscumpărării titlurilor de participare şi/sau, după caz, a rezilierii contractului.
    53. În perioada de suspendare a emisiunii şi răscumpărării acţiunilor/unităţilor de fond ale OPCVM transferat, SAFI care administrează OPCVM transferat are obligaţia de a transfera către SAFI succesoare atribuţiile şi operaţiunile specifice activităţii de administrare, precum şi registrele şi evidenţele, corespondenţa, materialele publicitare (dacă este cazul), contractele şi orice alte documente, în original, ale OPCVM respectiv.
    54. În termen de 3 zile lucrătoare de la data finalizării transferului complet al activelor şi documentelor menţionate la pct. 53 al prezentului Regulament, SAFI care a transferat OPCVM, va transmite la Comisia Naţională un exemplar al procesului-verbal de predare-primire încheiat cu SAFI succesoare şi contractul de administrare fiduciară a investiţiilor pentru compania investiţională.
    55. În cadrul perioadei menţionate la pct. 54 din prezentul Regulament, SAFI succesoare va solicita Comisiei Naţionale avizarea/înregistrarea modificărilor survenite în actele ce vizează modul de funcţionare a OPCVM respectiv (actele de constituire al companiei investiţionale/regulile fondului, prospectul de emisiune, politica de investiţii, contractul de societate civilă etc.), în conformitate cu prevederile prezentului Regulament şi reglementările privind piaţa de capital.
Capitolul VI
Obţinerea avizului la înlocuirea depozitarului
    56. SAFI/compania investiţională, după caz, va solicita avizul Comisiei Naţionale cu privire la înlocuirea depozitarului ca rezultat al rezilierii contractului de depozitare, în cazurile stabilite de art. 111 din Legea nr.171 din 11.07.2012.
    57. Cererea privind obţinerea avizului pentru înlocuirea depozitarului se va depune în termen de cel puţin 60 de zile pînă la data la care decizia de reziliere va intra în vigoare.
    58. SAFI/compania investiţională care se autoadministrează obţine avizul la înlocuirea depozitarului prezentînd la Comisia Naţională o cerere întocmită conform anexei nr. 1 la prezentul Regulament, însoţită de următoarele documente:
    1) copia procesului-verbal al şedinţei consiliului SAFI/companiei investiţionale care se autoadministrează privind adoptarea deciziei de reziliere a contractului şi de înlocuire a depozitarului;
    2) proiectul contractului de depozitare care va fi încheiat cu un nou depozitar licenţiat de Comisia Naţională;
    3) programul de activitate al depozitarului succesor, aprobat prin decizia organului competent, care conţine: structura organizatorică a băncii comerciale, inclusiv structura şi funcţiile departamentului/serviciului care desfăşoară operaţiuni legate de activitatea de depozitare, personalul alocat acestuia, modalitatea de luare şi transmitere a deciziilor şi modalităţile interne de control, procedurile de securitate, control şi cele aplicabile în cazul apariţiei unor evenimente de forţă majoră, care să permită păstrarea în siguranţă a tuturor activelor OPCVM pe care le depozitează, o descriere a capacităţilor tehnice şi a echipamentelor de care dispune; procedurile scrise, aprobate de către organul competent al băncii, privind exercitarea atribuţiilor şi desfăşurarea activităţilor incidente activităţii de depozitare, inclusiv separarea activelor acesteia de cele ale OPCVM pentru care desfăşoară activitatea de depozitare şi între acestea;
    4) informaţiile şi documentele prevăzute de prezentul Regulament ce confirmă corespunderea persoanelor cu funcţie de răspundere din cadrul depozitarului succesor cerinţelor prevăzute de prezentul Regulament.
    59. Comisia Naţională decide asupra eliberării avizului pentru înlocuirea depozitarului în termen de 10 zile lucrătoare din data depunerii tuturor documentelor stabilite.
    60. Orice solicitare din partea Comisiei Naţionale pentru prezentarea informaţiei suplimentare sau operarea de modificări în documentele depuse iniţial suspendă curgerea termenului stabilit la pct. 59. În cazul în care solicitantul nu depune la Comisia Naţională informaţia sau modificările respective în termen de cel mult 30 de zile lucrătoare din data primirii adresării Comisiei Naţionale, aceasta poate refuza eliberarea avizului.
    61. Prevederile pct. 12-18 din prezentul Regulament se aplică corespunzător la eliberarea avizului pentru înlocuirea depozitarului.
    62. În cazul respingerii cererii de eliberare a avizului pentru înlocuirea depozitarului, documentele depuse de solicitant vor fi returnate acestuia la solicitare. După înlăturarea cauzelor ce au servit temei pentru neeliberarea avizului, solicitantul poate prezenta repetat cererea, care se examinează în termenul stabilit la pct. 59.
    63. În termen de 7 zile lucrătoare după obţinerea avizului Comisiei Naţionale, SAFI/compania investiţională care se autoadministrează publică în organul de presă indicat în actele de constituire ale companiei investiţionale/regulile fondului, în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, pe pagina web proprie o notificare cu privire la decizia de reziliere a contractului de depozitare şi înlocuirea depozitarului.
    64. SAFI/compania investiţională care se autoadministrează au obligaţia de a încheia contractul de depozitare avizat de către Comisia Naţională pînă la data intrării în vigoare a deciziei de reziliere a contractului, intrarea în vigoare a noului contract urmînd a se realiza în prima zi lucrătoare următoare intrării în vigoare a deciziei de reziliere a contractului precedent.
    65. În termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data rezilierii contractului de depozitare, depozitarul cedent transmite toată evidenţa privind patimoniul OPCVM către depozitarul succesor.
    66. În termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data încheierii transferului activelor, depozitarul cedent are obligaţia de a transmite Comisiei Naţionale copia procesului-verbal de predare-primire a activelor. În acelaşi termen, depozitarul cedent are obligaţia de a transmite Comisiei Naţionale şi SAFI/companiei investitionale care se autoadministrează, după caz, un raport care conţine descrierea detaliată a modului în care a fost operat transferul activelor, valoarea certificată a activului net şi a activului net unitar, numărul de deţinători de titluri de participare şi numărul de titluri de participare emise, la data la care a fost efectuată ultima operaţiune de transfer.
    67. În cazul retragerii licenţei depozitarului de activitate pe piaţa de capital sau a licenţei pentru desfăşurarea de activităţi financiare, Comisia Naţională comunică despre deciziile respective SAFI/companiei investiţionale care se autoadministrează, care au încheiate contracte de depozitare cu acesta.
    68. În termen de 7 zile lucrătoare de la primirea deciziei prevăzute în pct. 67 din prezentul Regulament, SAFI/compania investiţională care se autoadministrează vor rezilia în mod unilateral contractul de depozitare şi vor depune la Comisia Naţională documentele prevăzute în pct. 58 din prezentul Regulament pentru obţinerea avizului la înlocuirea depozitarului, urmînd procedura prevăzută la pct. 59-66 din prezentul Regulament.
    69. În conformitate cu prevederile art. 115 din Legea nr.171 din 11.07.2012, în vederea realizării transferului OPCVM, poate fi suspendată emisiunea şi răscumpărarea titlurilor de participare ale acestuia pe perioada efectuării transferului.
    70. În termen de 30 de zile de la data încheierii contractului cu depozitarul succesor, SAFI/compania investiţională care se autoadministrează au obligaţia de a actualiza documentele aferente funcţionării OPCVM cu datele depozitarului succesor şi de a le transmite Comisiei Naţionale în vederea avizării modificărilor respective, în conformitate cu prevederile prezentului Regulament şi reglementările privind piaţa de capital.
Capitolul VII
Cerinţe faţă de persoanele cu funcţie de răspundere
ale SAFI, companiei
investiţionale şi depozitarului
    71. În vederea asigurării unei protecţii adecvate a intereselor investitorilor, este necesar ca persoanele cu funcţie de răspundere ale SAFI, companiei investiţionale şi depozitarului să corespundă cerinţelor prevăzute în art. 39 alin.(1) lit.a), c), d), e) din Legea nr.171 din 11.07.2012, cu particularităţile stabilite de prezentul Regulament, precum şi:
    1) să nu fie membri ai consiliului de administraţie, conducători, angajaţi  sau să  aibă orice fel de relaţie contractuală directă sau indirectă cu un alt SAFI, companie investiţională, depozitar sau societate de investiţii cu care SAFI/compania investiţională are încheiat contract de prestare a serviciilor de intermediere;
    2) să deţină, direct sau indirect, individual ori împreună cu persoanele cu care are legături strînse, o cotă mai mare de 5% din capitalul social al altei SAFI sau al unui depozitar;
    3) să nu deţină mai mult decît o funcţie aparte în cadrul unităţii administrate, în cazul în care deţinerea mai multor funcţii ar putea conduce la apariţia unor conflicte de interese.
    72. Membrii consiliului de administraţie şi ai organului executiv al SAFI ce nu este bancă comercială vor corespunde cerinţelor prevăzute la pct. 71, iar majoritatea membrilor consiliului de administraţie, precum şi persoanele care reprezintă organul executiv, trebuie să dispună de studii superioare absolvite şi o experienţă profesională  în domeniul economic, financiar-bancar, pieţei de capital sau în cel al administrării activelor (administrare fiduciară) de cel puţin 3 ani. Persoana cu funcţie de verificare a conformităţii şi conducătorul subdiviziunii responsabile de activitatea de admnistrare fiduciară a investiţiilor vor deţine certificat de calificare eliberat de Comisia Naţională.
    73. În cazul SAFI –bancă comercială, cerinţele prevăzute la pct. 71 se vor aplica faţă de conducătorul subdiviziunii responsabile de activitatea de administrare fiduciară a investiţiilor care trebuie să dispună de studii superioare absolvite şi o experienţă profesională  în domeniul economic, financiar-bancar, pieţei de capital sau în cel al administrării activelor (administrare fiduciară) de cel puţin 3 ani. Persoana cu funcţie de verificare a conformităţii şi conducătorul subdiviziunii responsabile de activitatea de admnistrare fiduciară a investiţiilor vor deţine certificat de calificare eliberat de Comisia Naţională.
    74. În cazul companiei investiţionale care se autoadministrează se vor aplica similar cerinţele prevăzute în
pct. 72 pentru SAFI.
    75. Compania investiţională este administrată de un consiliu de administraţie format din cel puţin 5 membri, iar conducerea efectivă a activităţii acesteia trebuie să fie asigurată de organul executiv unipersonal sau colegial constituit conform cerinţelor Legii nr.1134-XIII din 02.04.1997.
    76. Membrii consiliului de administraţie şi ai organului executiv al companiei investiţionale trebuie să corespundă cerinţelor prevăzute la pct. 71, iar majoritatea membrilor consiliului de administraţie, precum şi persoanele care reprezintă organul executiv, trebuie să dispună de studii superioare absolvite şi o experienţă profesională  în domeniul economic, financiar-bancar, pieţei de capital sau în cel al administrării activelor (administrare fiduciară) de cel puţin 3 ani.
    77. Întru realizarea prevederilor prezentului Regulament, faţă de interimarii funcţiilor de răspundere se aplică aceleaşi cerinţe prevăzute pentru funcţiile de răspundere.
    78. Faţă de conducătorii filialelor şi reprezentanţelor SAFI/companiei investiţionale (cu condiţia prestării serviciilor de administrare fiduciară a investiţiilor de către subdiviziunile menţionate) se aplică cerinţele prevăzute pentru membrii organului executiv, cu condiţia deţinerii certificatui de calificare eliberat de Comisia Naţională.
    79. SAFI/compania investiţională care se autoadministrează trebuie să stabilească şi să menţină în mod permanent şi operativ funcţia de verificare a conformităţii, care se va desfăşura în mod independent.
    80. Persoana numită în funcţia de verificare a conformităţii trebuie să corespundă cerinţelor prevăzute în pct. 71 din prezentul Regulament, precum şi:
    1) să fie angajată cu contract de muncă la SAFI/compania investiţională care se autoadministrează şi să desfăşoare activităţi de verificare a conformităţii numai în cadrul acelei SAFI sau companii investiţionale;
    2) să aibă studii superioare economice sau juridice absolvite şi experienţă profesională  în domeniul economic, financiar-bancar, pieţei de capital sau în cel al administrării activelor (administrare fiduciară) de cel puţin 2 ani. În cazul în care experienţa este mai mare de 5 ani, studiile superioare pot avea şi alt profil decît cel economic sau juridic.
    81. Pînă la obţinerea certificatului de calificare eliberat de Comisia Naţională, organul executiv al SAFI/companiei investiţionale care se autoadministrează răspunde solidar cu persoana numită în funcţia de verificare a conformităţii de activitatea de verificare a conformităţii din cadrul SAFI/companiei investiţionale care se autoadministrează, dar pentru o perioadă de maximum 3 luni.
    82. În situaţia în care SAFI/compania investiţională care se autoadministrează nu mai are persoană numită în funcţia de verificare a conformităţii sau în cazul indisponibilităţii temporare a acesteia, în conformitate cu prevederile prezentului Regulament, organul executiv va îndeplini provizoriu, pentru o perioadă de maximum 3 luni, şi funcţia de verificare a conformităţii.
    83. SAFI/compania investiţională care se autoadministrează trebuie să stabilească şi să menţină o persoană cu funcţie de audit intern care este separată şi independentă de alte funcţii şi activităţi.
    84. SAFI/compania investiţională care se autoadministrează trebuie să stabilească şi să menţină o persoană cu funcţie permanentă de gestionare a riscului care trebuie să fie ierarhic şi funcţional independentă de celelalte compartimente.
    85.  Persoanele care vor îndeplini funcţiile de audit intern şi de gestionare a riscurilor vor corespunde cerinţelor stabilite de prezentul Regulament pentru funcţia de verificare a conformităţii, cu excepţia deţinerii certificatului de calificare.
    86.  În situaţia în care, în raport cu natura, dimensiunea şi complexitatea activităţii sale, SAFI/compania investiţională care se autoadministrează stabileşte să nu menţină o funcţie independentă de gestionare a riscului, ea trebuie să poată demonstra că a adoptat măsuri adecvate de protecţie împotriva conflictelor de interese pentru a permite exercitarea independentă a activităţilor de gestionare a riscului.
    87. Întru executarea pct.86 SAFI/compania investiţională care se autoadministrează prezintă motivaţiile, argumentarea şi documentaţia necesară care să demonstreze necesitatea suprapunerii funcţiilor solicitate şi faptul că aceasta nu generează un conflict de interese şi nu compromite eficienţa funcţiilor şi că acestea se realizează într-un mod profesionist, onest şi adecvat.
    88. Persoanelor cu funcţie de răspundere din cadrul subdiviziunii responsabile de conducerea efectivă a activităţii de depozitare, care îşi desfăşoară activitatea în cadrul băncii comerciale în temeiul unui contract individual de muncă, li se aplică în mod corespunzător prevederile pct. 71 ale prezentului Regulament. Conducătorul subdiviziunii responsabile de conducerea efectivă a activităţii de depozitare va dispune de studii superioare absolvite şi o experienţă profesională  în domeniul economic, financiar-bancar, pieţei de capital sau în cel al administrării activelor (administrare fiduciară) de cel puţin 3 ani şi va deţine certificat de calificare eliberat de Comisia Naţională.
    89. Persoana numită în funcţia de verificare a conformităţii depozitarului trebuie să corespundă cerinţelor prevăzute în pct.80 din prezentul Regulament.
Capitolul VIII
Corespunderea persoanelor cu funcţie de răspundere ale
SAFI, companiei investiţionale şi depozitarului prezentului
Regulament

    90. Persoanele cu funcţie de răspundere ale unei companii investiţionale vor fi numite cu acordul prealabil al Comisiei Naţionale. Verificarea corespunderii persoanelor cu funcţie de răspundere ale SAFI şi depozitarului cerinţelor prevăzute de prezentul Regulament se va efectua concomitent cu eliberarea avizului la constituirea OPCVM.
    91. Întru executarea pct. 90 la Comisia Naţională se depun următoarele documente:
    1) fişa personală a persoanei cu funcţie de răspundere, întocmită conform anexei nr. 2 la prezentul Regulament;
    2) copia actului de identitate;
    3) hotărîrea organului competent referitor la numirea persoanei în funcţie;
    4) copia actului de studii;
    5) copia de pe documenul ce confirmă experienţa de muncă;
    6) cazierul judiciar, depus în termenul de valabilitate a acestuia;
    7) declaraţia pe propria răspundere, cu semnătura olografă, privind deţinerea directă sau indirectă, împreună cu persoanele cu care acţionează în mod concertat, a participaţiunilor calificate în capitalul social al unei societăţi de investiţii, al unui operator de piaţă, al unui emitent sau deţinerea ce permite exercitarea unei influenţe semnificative asupra gestionării acestora, sau deţinerea de cel puţin 5% din capitalul social al altui SAFI sau depozitar;
    8) copia certificatului de calificare eliberat de Comisia Naţională, după caz;
    9) pentru persoana numită în funcţia de verificare a conformităţii – contractul de confidenţialitate încheiat cu SAFI sau cu compania investiţională care se autoadministrează;
    9) pentru cetăţenii străini şi apatrizi – copiile autentificate ale adeverinţei de imigrant şi/ sau a permisului de şedere eliberat de Ministerul Afacerilor Interne, şi a permisului de muncă eliberat de către Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei în conformitate cu prevederile legislaţiei cu privire la migraţie.
    92. În scopul obţinerii acordului prealabil pentru persoanele cu funcţie de răspundere ale companiei investiţionale, suplimentar la documentele indicate în pct.91, se va depune cererea întocmită conform Anexei nr.1.
    93. În termen de cel mult 10 zile lucrătoare din data depunerii tuturor documentelor stabilite, Comisia Naţională examinează documentele prezentate şi, în cazul în care nu se constată vreo încălcare a legislaţiei, eliberează acordul prealabil pentru persoanele cu funcţie de răspundere ale companiei investiţionale.
    94. Orice adresare din partea Comisiei Naţionale pentru prezentarea informaţiei suplimentare sau operarea de modificări în documentele depuse iniţial suspendă curgerea termenului stabilit la pct. 93. În cazul în care solicitantul nu depune la Comisia Naţională informaţia sau modificările respective în termen de cel mult 30 de zile lucrătoare din data primirii adresării Comisiei Naţionale, aceasta poate refuza eliberarea avizului.
    95. Prevederile pct. 12-18 din prezentul Regulament se aplică corespunzător la eliberarea acordului prealabil pentru persoanele cu funcţie de răspundere.
    96. În cazul respingerii cererii de eliberare a acordului prealabil pentru persoanele cu funcţie de răspundere, documentele depuse de solicitant vor fi returnate acestuia la solicitare. După înlăturarea cauzelor ce au servit temei pentru neeliberarea acordului, solicitantul poate prezenta repetat cererea, care se examinează în termenul stabilit la pct. 93.
    97. Societatea de investiţii, care intenţionează să desfăşoare activitate de administrare fiduciară a investiţiilor sau activitate de depozitare a OPCVM, va prezenta Comisiei Naţionale, în cazurile stabilite de prezentul Regulament, documentele menţionate în pct. 91 ce confirmă corespunderea persoanelor cu funcţie de răspundere.
    98. În cazul în care consideră că există motive obiective şi demonstrabile că persoanele care administrează activitatea SAFI, companiei investiţionale şi depozitarului ar putea să nu asigure o administrare corectă şi prudenţială a OPCVM, Comisia Naţională aplică una din următoarele măsuri:
    1) refuză cererea de eliberare a avizului prealabil la constituirea companiei investiţionale sau fondului de investiţii, în cazul în care în termenul stabilit de Comisia Naţională nu au fost întreprinse măsuri pentru conformare;
    2) aplică măsurile indicate în art.115 alin.(5) din Legea nr.171 din 11.07.2012.
Capitolul IX
ÎNLOCUIREA PERSOANELOR CU FUNCŢIE DE
RĂSPUNDERE DIN CADRUL SAFI, COMPANIEI
INVESTIŢIONALE ŞI DEPOZITARULUI

    99. Înlocuirea persoanelor cu funcţie de răspundere din cadrul SAFI, companiei investiţionale şi depozitarului are loc în următoarele cazuri:
    1) în urma eliberării persoanei cu funcţie de răspundere şi/sau,
    2) ca rezultat al aplicării sancţiunii de către Comisia Naţională conform prevederilor art. 144 alin. (2) lit. c)-e) din Legea nr.171 din 11.07.2012.
    100. SAFI/compania investiţională este obligată să notifice Comisia Naţională şi depozitarul, despre înlocuirea persoanelor cu funcţie de răspundere în următoarea zi lucrătoare după luarea deciziei de aprobare/angajare de către organul competent, cu prezentarea la Comisia Naţională a documentelor menţionate în pct. 91, ce confirmă că noile persoane corespund cerinţelor stabilite de prezentul Regulament.
    101. În cazul înlocuirii persoanelor cu funcţie de răspundere ale companiei investiţionale, aceasta va obţine acordul prealabil eliberat de Comisia Naţională anterior înregistrării modificărilor la Camera Înregistrării de Stat.
    102. Acordul prelabil va fi eliberat de Comisia Naţională în baza documentelor prevăzute la pct. 91 şi pct. 92, ce confirmă că noile persoane corespund cerinţelor stabilite de prezentul Regulament.
    103. Schimbarea persoanelor cu funcţie de răspundere din cadrul depozitarului este notificată Comisiei Naţionale în următoarea zi lucrătoare după data încheierii contractului de muncă, cu prezentarea la Comisia Naţională a documentelor menţionate în pct. 91, ce confirmă că noile persoane corespund cerinţelor stabilite de prezentul Regulament.
    104.  Organul executiv al SAFI/companiei investiţionale, care îndeplineşte provizoriu funcţia de verificare a conformităţii în cazul lipsei persoanei responsabile, notifică despre aceasta Comisia Naţională în următoarea zi lucrătoare.
    105. După încetarea calităţii de persoană cu funcţie de răspundere, la cererea persoanei, aceasta poate fi desemnată în aceeaşi calitate pe numele unei alte SAFI/companii investiţionale/depozitar cu condiţia prezentării documentelor ce confirmă corespunderea persoanei cerinţelor prevăzute de prezentul Regulament.
Capitolul X
Dispoziţii finale
    106. Comisia Naţională, SAFI, compania investiţională, depozitarul, precum şi terţii care vor avea acces la datele cu caracter personal, vor lua măsuri organizatorice şi tehnice necesare pentru protecţia datelor cu caracter personal împotriva distrugerii, modificării, blocării, copierii, răspîndirii, precum şi împotriva altor acţiuni ilicite, măsuri menite să asigure un nivel de securitate şi confidenţialitate adecvat în ceea ce priveşte riscurile prezentate de prelucrarea şi caracterul datelor prelucrate, în conformitate cu cerinţele stabilite de legislaţia privind protecţia datelor cu caracter personal.
    107. Prelucrarea datelor cu caracter personal se efectuează pentru perioada desfăşurării activităţii persoanei cu funcţie de răspundere din cadrul SAFI/ companiei investiţionale /depozitarului, în conformitate cu legislaţia privind protecţia datelor cu caracter personal.
    108. Nerespectarea prevederilor prezentului Regulament trage după sine aplicarea de către Comisia Naţională a sancţiunilor prevăzute de art.144 din Legea nr.171 din 11.07.2012.

    anexa nr.1

    anexa nr.2