OCNASC99/2015
ID intern unic:  359334
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CASA NAŢIONALĂ DE ASIGURĂRI SOCIALE
ORDIN Nr. 99
din  15.05.2015
cu privire la aprobarea Instrucţiunii privind modul
de eliberare a certificatului privind lipsa datoriilor faţă
de bugetul asigurărilor sociale de stat
Publicat : 19.06.2015 în Monitorul Oficial Nr. 150-159     art Nr : 1057
    În scopul executării prevederilor Legii bugetului asigurărilor sociale de stat anuale şi reglementării modului de eliberare a certificatului privind lipsa datoriilor faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat în cazul iniţierii procedurii de lichidare a întreprinderii individuale,
ORDON:
    1. Se aprobă Instrucţiunea privind modul de eliberare a certificatului privind lipsa datoriilor faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat, conform anexei.
    2. Direcţia generală evidenţa contribuabililor va aduce la cunoştinţă Caselor teritoriale de asigurări sociale Instrucţiunea privind eliberarea certificatului privind lipsa datoriilor faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat.
    3. Şefii Caselor teritoriale de asigurări sociale vor aduce la cunoştinţă Instrucţiunea privind eliberarea certificatului privind lipsa datoriilor faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat specialiştilor din subordine şi urmează să întreprindă măsuri de informare a plătitorilor de contribuţii la bugetul asigurărilor sociale de stat.
    4. Din data aprobării Instrucţiunii privind modul de eliberare a certificatului privind lipsa datoriilor faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat se abrogă scrisoarea Casei Naţionale de Asigurări Sociale nr. IX-03/09-3875 din 20.08.2008.
    5. Controlul asupra executării prevederilor prezentului ordin se pune în sarcina doamnei Tatiana Popa, vicepreşedinte al CNAS.

    PREŞEDINTELE CASEI NAŢIONALE
    DE ASIGURĂRI SOCIALE                                              Maria BORTA

    Nr. 99-A. Chişinău, 15 mai 2015.

Aprobată prin Ordinul
Casei Naţionale de Asigurări Sociale
nr. 99-A din 15.05.2015

Instrucţiune

privind eliberarea certificatului privind lipsa datoriilor
faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat

I. Dispoziţii generale
    1. Instrucţiunea privind eliberarea certificatului privind lipsa datoriilor faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat (în continuare – Instrucţiune) este elaborată în conformitate cu prevederile punctului 8 din anexa nr. 3 a Legii bugetului asigurărilor sociale de stat anuale şi stabileşte mecanismul de eliberare a certificatului privind lipsa datoriilor faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat (în continuare – Certificat) în legătură cu iniţierea procedurii de lichidare a întreprinderii individuale.
    2. Prevederile prezentei Instrucţiuni sînt executorii pentru structurile teritoriale ale Casei Naţionale de Asigurări Sociale (în continuare – CTAS) şi întreprinderile individuale.
II. Modul de solicitare a Certificatului
    3. Întreprinderea individuală calculează, achită contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii şi prezintă declaraţia privind calcularea şi utilizarea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii sau declaraţia privind calcularea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi declaraţia persoanei asigurate pentru perioada de activitate pînă sau la data solicitării Certificatului.
    4. Întreprinderea individuală solicită Certificatul,
adresîndu-se la CTAS, unde îşi are adresa juridică întreprinderea, prin depunerea cererii cu privire la eliberarea certificatului privind lipsa datoriilor faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat (în continuare – Cerere) cu indicarea obligatorie a datelor aferente plătitorului de contribuţii la bugetul asigurărilor sociale de stat (în continuare – plătitor de contribuţii la BASS): codul CNAS, codul fiscal, denumirea, localitatea, adresa şi destinaţia certificatului. Modelul cererii este expus în anexa nr. 1 la prezenta Instrucţiune.
    5. Cererea se prezintă în 2 exemplare. După completarea menţiunilor aferente CTAS un exemplar se returnează solicitantului şi unul se păstrează în dosarul plătitorului de contribuţii la BASS.
    6. La Cerere se anexează, în funcţie de caz:
    a) declaraţia privind calcularea şi utilizarea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii sau declaraţia privind calcularea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi declaraţia persoanei asigurate sau recipisa ce confirmă prezentarea acestora în cadrul sistemului informaţional „e-Reporting” pentru perioada de activitate şi neprezentate pînă la data depunerii cererii;
    b) copia ordinului de plată sau ale altor documente confirmative, ce atestă faptul achitării sumelor la bugetul asigurărilor sociale de stat în lipsa sumelor înregistrate în contul curent al plătitorului de contribuţii la BASS;
    c) copia hotărîrii fondatorului (lor) de lichidare a întreprinderii;
    d) copia extrasului din Registrul de stat al întreprinzătorilor individuali;
    e) copia buletinului de identitate;
    f) procură autentificată de notar (fondatorul oferă dreptul altei persoane).
    7. În cazul în care întreprinderea individuală, la data solicitării certificatului, nu a declarat şi plătit contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii, aceasta este în drept să depună, alăturat cererii, declaraţia pe propria răspundere (în continuare - Declaraţie), că nu a desfăşurat activitate, cu indicarea obligatorie a datelor aferente fondatorului (fondatorilor) şi plătitorului de contribuţii la BASS (codul fiscal, denumirea, localitatea, adresa), perioadei în care nu a desfăşurat activitate. Pentru perioadele declarate că întreprinderea nu a desfăşurat activitate se prezintă declaraţia privind calcularea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii completată cu indicii egali cu zero. Modelul Declaraţiei este expus în anexa nr. 2 la prezenta Instrucţiune.
    8. Declaraţia se depune de întreprinderea individuală în 2 exemplare. După completarea menţiunilor aferente CTAS un exemplar se returnează solicitantului şi unul se păstrează în dosarul plătitorului de contribuţii la BASS.
    9. Cererea, în cazul în care fondatorul ce a constituit întreprinderea individuală a decedat, se depune de către un membru al familiei fondatorului. La Cerere se anexează: certificatul de deces, copia buletinului de identitate al solicitantului şi, în cazul în care întreprinderea are obligaţii neachitate, declaraţia privind calcularea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii de tipul „de corectare”, dat fiind faptul că achitarea contribuţiei în cuantumul taxei fixe constituie o obligaţie personală a defunctului pentru asigurarea individuală.
    10. Întreprinderea individuală, care la iniţierea procedurii de lichidare are înregistrate datorii faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat poate depune Cererea şi Declaraţia. În acest caz CTAS solicită o confirmare de la organul fiscal, cu constatări despre faptul că întreprinderea nu a desfăşurat activitate pe perioadele declarate şi neachitate.
III. Acţiunile CTAS la solicitarea Certificatului
    11. CTAS recepţionează şi înregistrează Cererea şi Declaraţia în Registrul de evidenţă a documentelor de intrare.
    12. Informaţia indicată de solicitant în Cerere şi, după caz, în Declaraţie se verifică cu datele din sistemul informaţional „Protecţia socială”, inclusiv contul curent al plătitorului de contribuţii la BASS, în prezenţa acestuia.
    13. CTAS este obligat să informeze solicitantul despre indicatorii completaţi incorect şi despre măsurile care urmează a fi întreprinse pentru înlăturarea acestora (prezentarea declaraţiilor, achitarea datoriilor, etc.).
    14. Cererea cu documentele anexate se păstrează în dosarul plătitorului de contribuţii la BASS.
    15. Întreprinderii individuale, care a depus Declaraţia, i se eliberează Certificatul privind lipsa datoriilor faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat. Perioadele (lunile) pentru care nu au fost achitate contribuţiile de asigurări sociale de stat nu se includ la calcularea stagiului de cotizare.
    16. Certificatul se eliberează solicitantului în termen de 3 zile lucrătoare sau după întreprinderea măsurilor enunţate la punctul 10. Modelul certificatului este expus în anexa nr. 3 la prezenta Instrucţiune.
    17. Nu se eliberează Certificatul în cazul existenţei datoriilor faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat.
    18. Certificatele întocmite de CTAS sînt înregistrate în Registrul de înregistrare a certificatelor privind lipsa datoriilor faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat, conform modelului prezentat în anexa nr. 4, pe suport de hîrtie, în care sînt consemnate următoarele date:
    a) numărul, data certificatului;
    b) numărul şi data cererii;
    c) numărul şi data declaraţiei pe propria răspundere;
    d) plătitorul de contribuţii la BASS: denumirea, cod CNAS, codul fiscal (IDNO);
    e) numele/semnătura solicitantului privind recepţionarea certificatului;
    f) numele/semnătura specialistului CTAS care a eliberat certificatul.
    19. Certificatul se emite şi se perfectează de CTAS, conţinînd următoarele date:
    a) numărul şi data;
    b) destinatarul;
    c) date despre plătitorul de contribuţii la BASS;
    d) menţiunile CTAS;
    e) autentificarea CTAS.
IV. Dispoziţii finale
    20. Anexele nr. 1 - nr. 4 constituie parte componentă a prezentei Instrucţiuni.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4