HGM790/2017
ID intern unic:  371900
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 790
din  10.10.2017
cu privire la Corpul de Control al Prim-ministrului
Publicat : 13.10.2017 în Monitorul Oficial Nr. 360-363     art Nr : 896
    MODIFICAT
   
HG1231 din 12.12.18, MO480-485/14.12.18 art.1310; în vigoare 14.12.18
    HG269 din 28.03.18, MO108-112/30.03.18 art.304



    În temeiul art. 32 din Legea nr. 136 din 7 iulie 2017 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr. 252, art. 412), Guvernul HOTĂRĂȘTE:
    1. Se aprobă Regulamentul de organizare și funcționare a Corpului de Control al Prim-ministrului (se anexează).
    2. Se stabilește efectivul-limită al Corpului de Control al Prim-ministrului în număr de 8 unități de personal, parte a efectivului-limită al Cancelariei de Stat.
    3. Cancelaria de Stat:
    1) în termen de 1 lună de la data intrării în vigoare a prezentei hotărîri, va modifica corespunzător statele de personal ale Cancelariei de Stat și va întreprinde măsurile ce se impun pentru asigurarea organizatorică a activității Corpului de Control al Prim-ministrului;
    2) în termen de 2 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărîri, va asigura crearea pe pagina web oficială a Guvernului a unui compartiment destinat publicării informațiilor cu caracter public despre activitatea Corpului de Control al Prim-ministrului.
    4. În termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărîri, șeful Corpului de Control al Prim-ministrului va prezenta Prim-ministrului pentru aprobare procedurile operaționale specifice activității de monitorizare și control desfășurate.

    PRIM-MINISTRU                                                              Pavel FILIP

    Nr. 790. Chişinău, 10 octombrie 2017.

Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr.790
din 10 octombrie 2017

REGULAMENT
de organizare și funcționare a Corpului de Control al Prim-ministrului
Capitolul I
DISPOZIȚII GENERALE
    1. Regulamentul de organizare și funcționare a Corpului de Control al Prim-ministrului (în continuare – Regulament) reglementează misiunea, funcțiile, atribuțiile, modul de organizare, competența și statutul juridic al personalului angajat în cadrul Corpului de Control al Prim-ministrului.
    2. Subiecți ai monitorizării și controlului exercitat de Corpul de Control al Prim-ministrului sînt Cancelaria de Stat, ministerele, alte autorități administrative centrale subordonate Guvernului și structurile organizaționale din sfera lor de competență: autoritățile administrative din subordine, inclusiv serviciile publice desconcentrate și cele aflate în subordine, instituțiile publice în care Cancelaria de Stat, ministerul sau altă autoritate administrativă centrală are calitatea de fondator.
    3. Corpul de Control al Prim-ministrului este o structură fără personalitate juridică, organizată în cadrul Cancelariei de Stat, care se subordonează direct Prim-ministrului.
    4. În activitatea sa, Corpul de Control al Prim-ministrului se conduce de Constituția Republicii Moldova, de Legea nr.136 din 7 iulie 2017 cu privire la Guvern, de alte acte normative, de prezentul Regulament, precum și de dispozițiile Guvernului și deciziile Prim-ministrului.
    5. Consilierii din cadrul Corpului de Control al Prim-ministrului au statut de personal din cabinetul persoanelor cu funcții de demnitate publică și cad sub incidența prevederilor Legii nr. 80 din 7 mai 2010 cu privire la statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcții de demnitate publică, fiind remunerați în conformitate cu legislația privind sistemul de salarizare în sectorul bugetar.
    [Pct.5 modificat prin HG1231 din 12.12.18, MO480-485/14.12.18 art.1310; în vigoare 14.12.18]
    6. Corpul de Control al Prim-ministrului este amplasat în sediul Guvernului.
Capitolul II
COMPETENȚA CORPULUI DE CONTROL
AL PRIM-MINISTRULUI
    7. Misiunea Corpului de Control al Prim-ministrului constă în monitorizarea și controlul sistemic, sub aspect cantitativ și calitativ, al modului de realizare de către subiecții monitorizării și controlului a atribuțiilor prevăzute de cadrul normativ și a sarcinilor stabilite în actele Guvernului, în Programul de activitate al Guvernului și în alte documente de politici publice, în deciziile și indicațiile Prim-ministrului, precum și în compararea modului de realizare a atribuțiilor și sarcinilor respective cu obiectivele și direcțiile strategice ale activității Guvernului și propunerea măsurilor pentru menținerea stării de normalitate a activității Guvernului în ansamblu și a subiectului monitorizării și controlului în particular.
    8. În vederea realizării misiunii sale, Corpul de Control al Prim-ministrului exercită următoarele funcții:
    1) funcția de monitorizare – colectarea, în cadrul unor proceduri operaționale specifice, a informațiilor privind modalitatea în care se implementează anumite documente de politici publice, se pun în aplicare acte normative sau se execută deciziile ori indicațiile Prim-ministrului, precum și supravegherea modului de soluționare a deficiențelor constatate în procesul de monitorizare și control;
    2) funcția de evaluare – aprecierea, în baza informațiilor acumulate în procesul de monitorizare, a performanțelor obținute de către subiectul monitorizării și controlului, prin compararea acestor performanțe cu obiectivele stabilite în procesul de implementare a documentelor de politici, de punere în aplicare a actelor normative și de executare a deciziilor și indicațiilor Prim-ministrului;
    3) funcția de control – exercitarea controlului modului de implementare a documentelor de politici de către subiecții monitorizării și controlului, de punere în aplicare a actelor normative și de executare a deciziilor și indicațiilor Prim-ministrului;
    4) funcția de eficientizare a actului de guvernare – oferirea de soluții, bazate pe informații documentate, necesare în procesul de luare a deciziilor de către Prim-ministru sau de înaintare de către acesta Guvernului a proiectelor de decizii.
    9. În scopul realizării misiunii și exercitării funcțiilor sale, Corpul de Control al Prim-ministrului îndeplinește următoarele atribuții:
    1) colectează și analizează informațiile, inclusiv rapoartele de monitorizare, disponibile la subiecții monitorizării și controlului privind procesul de implementare a documentelor de politici, de punere în aplicare a actelor normative și de executare a deciziilor și indicațiilor Prim-ministrului;
    2) analizează modul în care, la nivelul subiectului monitorizării și controlului, au fost stabilite sarcinile și se respectă responsabilitățile privind prevenirea și eliminarea riscurilor de erori sau de încălcare a legislației, precum și riscurile de neglijență prin omisiune;
    3) supraveghează modul în care subiecții monitorizării și controlului desfășoară acțiunile de înlăturare a deficiențelor constatate în procesul de monitorizare și control;
    4) informează Prim-ministrul despre rezultatele monitorizării și înaintează recomandări privind soluționarea problemelor constatate;
    5) efectuează nemijlocit acțiuni de control, al activității subiecților monitorizării și controlului în procesul de implementare a documentelor de politici, de punere în aplicare a actelor normative și de executare a deciziilor și indicațiilor Prim-ministrului;
    [Pct.9 subpct.5) modificat prin HG269 din 28.03.18, MO108-112/30.03.18 art.304]
    6) verifică modul în care se efectuează raportările periodice prevăzute de documentele de politici și de cadrul normativ, modul în care se asigură transparența acestor raportări de către subiecții monitorizării și controlului, precum și corectitudinea și veridicitatea rapoartelor și informațiilor prezentate de către aceștia Guvernului sau Prim-ministrului;
    7) evaluează procedurile și activitățile administrative interne ale subiecților monitorizării și controlului, raporturile de interacțiune și de colaborare dintre subiecții monitorizării și controlului, dintre aceștia și alte autorități publice sau persoane juridice, precum și înaintează propuneri de raționalizare a procedurilor, de sporire a eficienței și de responsabilizare în realizarea actului de guvernare;
    8) examinează sesizările adresate Prim-ministrului, analizează și verifică informațiile conținute în acestea privind presupusele încălcări ale legii de către subiecții monitorizării și controlului;
    9) îndeplinește alte atribuții care sînt necesare pentru realizarea misiunii și exercitarea funcțiilor sale care decurg din cadrul normativ și sînt stabilite de Prim-ministru.
    10. Pentru realizarea misiunii, funcțiilor și atribuțiilor sale, Corpul de Control al Prim-ministrului dispune de următoarele drepturi generale:
    1) să solicite și să primească de la subiecții monitorizării și controlului documente, informații și explicații privind obiectul acțiunilor de control sau de documentare;
    2) să aibă acces liber în sediile subiecților monitorizării și controlului în scopul desfășurării acțiunilor de control și de documentare;
    3) să aibă acces la resursele și sistemele informaționale de stat necesare realizării misiunii și funcțiilor sale, în conformitate cu legislația;
    4) alte drepturi care decurg din necesitatea realizării misiunii și funcțiilor sale.
    11. În realizarea misiunii, funcțiilor și atribuțiilor sale, Corpul de Control al Prim-ministrului are următoarele obligații generale:
    1) să acționeze în strictă conformitate cu legislația și să respecte etica profesională;
    2) să aprecieze obiectiv și echidistant toate aspectele ce țin de efectuarea controlului;
    3) să asigure integritatea documentelor și a bunurilor subiecților monitorizării și controlului;
    4) să efectueze acțiunile de control și documentare în limitele obiectului controlului stabilit în indicația sau decizia Prim-ministrului;
    5) alte obligații ce decurg din prevederile prezentului Regulament și alte acte normative.
Capitolul III
 ORGANIZAREA ACTIVITĂȚII CORPULUI
DE CONTROL 
AL PRIM-MINISTRULUI
    12. Corpul de Control al Prim-ministrului este constituit din consilieri ai Prim-ministrului.
    13. Corpul de Control al Prim-ministrului este condus de un șef, care este numit în funcție și eliberat din funcție prin decizie a Prim-ministrului, fiind remunerat similar cu șeful cabinetului Prim-ministrului, și care este responsabil în fața Prim-ministrului.
    14. Șeful Corpului de Control al Prim-ministrului exercită următoarele atribuții:
    1) conduce, organizează și controlează activitatea consilierilor Corpului de Control al Prim-ministrului;
    2) reprezintă Corpul de Control al Prim-ministrului în relațiile cu autoritățile publice și alte persoane juridice de drept public și privat din țară și de peste hotare;
    3) propune Prim-ministrului spre aprobare procedurile operaționale interne specifice activității de monitorizare și control exercitate de Corpul de Control al Prim-ministrului;
    4) prezintă Prim-ministrului spre aprobare proiectele de decizii privind efectuarea acțiunilor de control și de documentare;
    [Pct.14 subpct.4) în redacția HG269 din 28.03.18, MO108-112/30.03.18 art.304]
    5) înaintează Prim-ministrului propuneri de inițiere a acțiunilor de control sau de documentare;
    6) dispune, în baza deciziei Prim-ministrului, inițierea acțiunilor de control și de documentare, desemnînd consilierii responsabili;
    7) semnează rapoartele de control și notele de informare adresate Prim-ministrului;
    8) prezintă Prim-ministrului, la solicitare, rapoarte de activitate;
    9) exercită alte atribuții necesare realizării misiunii și funcțiilor Corpului de Control și care decurg din cadrul normativ, deciziile și indicațiile Prim-ministrului.
    15. În exercitarea atribuțiilor sale, șeful Corpului de Control al Prim-ministrului emite delegații de control sau de documentare.
    16. În cazul imposibilității temporare de exercitare a atribuțiilor sale sau în caz de absență, șeful Corpului de Control al Prim-ministrului este înlocuit de către unul dintre consilierii din cadrul Corpului de Control al Prim-ministrului, la decizia Prim-ministrului.
    17. Consilierii din cadrul Corpului de Control al Prim-ministrului exercită următoarele atribuții:
    1) efectuează nemijlocit acțiunile de control sau acțiunile de documentare în baza deciziei Prim-ministrului și a delegației șefului Corpului de Control al Prim-ministrului;
    2) elaborează rapoarte de control și note de informare ca urmare a acțiunilor de control sau de documentare desfășurate nemijlocit și le prezintă spre aprobare șefului Corpului de Control al Prim-ministrului;
    3) asigură integritatea și confidențialitatea informațiilor obținute în cadrul acțiunilor de control sau de documentare conform procedurilor operaționale interne;
    4) examinează, conform legislației, petiții și cereri de acces la informații care vizează activitatea Corpului de Control al Prim-ministrului;
    5) acordă, la indicația șefului Corpului de Control al Prim-ministrului, suport altor consilieri din cadrul Corpului de Control al Prim-ministrului la efectuarea acțiunilor de control sau de documentare;
    6) exercită alte atribuții prevăzute de legislație sau care decurg din necesitatea realizării misiunii, funcțiilor și atribuțiilor Corpului de Control al Prim-ministrului, precum și din deciziile și indicațiile Prim-ministrului.
Capitolul IV
PROCEDURI GENERALE PRIVIND MODUL DE EFECTUARE
A ACTIVITĂȚII DE MONITORIZARE ȘI CONTROL

    18. Corpul de Control al Prim-ministrului desfășoară activități de monitorizare și control în scopul relevării deficiențelor de implementare a documentelor de politici, de punere în aplicare a actelor normative și de executare a deciziilor și indicațiilor Prim-ministrului de către subiecții monitorizării și controlului.
    19. În cadrul activității de monitorizare, Corpul de Control al Prim-ministrului utilizează informațiile și documentele disponibile la subiecții monitorizării și controlului sau la alte autorități publice sau persoane juridice.
    20. Corpul de Control al Prim-ministrului își desfășoară activitatea de control prin realizarea acțiunilor de control și a acțiunilor de documentare.
    [Pct.21 abrogat prin HG269 din 28.03.18, MO108-112/30.03.18 art.304]
    [Pct.22 abrogat prin HG269 din 28.03.18, MO108-112/30.03.18 art.304]
    23. Activitatea de control se inițiază din oficiu, în temeiul deciziei Prim-ministrului, de către șeful Corpului de Control al Prim-ministrului, prin emiterea unei delegații de control.
    [Pct.23 modificat prin HG269 din 28.03.18, MO108-112/30.03.18 art.304]
    24. Delegația șefului Corpului de Control al Prim-ministrului de inițiere a acțiunii de control sau a acțiunii de documentare trebuie să conțină: denumirea subiectului monitorizării sau controlului, obiectul acțiunii de control/documentare, numele, prenumele, funcția deținută a consilierului/consilierilor din cadrul Corpului de Control al Prim-ministrului, termenul efectuării acțiunii de control/documentare și perioada de activitate a subiectului monitorizării sau controlului supusă controlului sau documentării.
    25. Termenul de efectuare a acțiunii de control sau de documentare poate fi prelungit de către șeful Corpului de Control al Prim-ministrului la propunerea motivată a consilierului din cadrul Corpului de Control al Prim-ministrului responsabil de realizarea acțiunii respective.
    26. Pentru efectuarea unor acțiuni de control sau de documentare complexe, șeful Corpului de Control al Prim-ministrului poate crea, în funcție de obiectul controlului, grupuri de control constituite din consilieri din cadrul Corpului de Control al Prim-ministrului. Componența grupului de lucru se consemnează în delegația de control.
    27. În scopul acordării suportului sau consultărilor în cadrul acțiunilor de control sau de documentare desfășurate de Corpul de Control al Prim-ministrului, la propunerea șefului acestuia, prin decizie a Prim-ministrului, pot fi create grupuri de control în care să fie incluși și angajați ai persoanelor juridice indicate în pct.2 din prezentul Regulament și ai altor autorități publice. Pentru emiterea deciziei Prim-ministrului de constituire a grupului de control, autoritățile publice respective deleagă angajații săi prin scrisoare oficială.
    28. În cazul menționat la pct. 27 din prezentul Regulament, în delegația șefului Corpului de Control al Prim-ministrului urmează a fi indicate numele, prenumele, funcția și denumirea persoanei juridice în care este angajată persoana care participă sau acordă suport consultativ în cadrul acțiunii de control sau de documentare.
    29. Consilierii din cadrul Corpului de Control al Prim-ministrului, în procesul de realizare a activităților de monitorizare, a acțiunilor de control sau de documentare, nu pot interveni în acțiunile procedurale specifice activității organelor de control, în activitatea specială de investigații și în activitatea de urmărire penală.
    30. Constatările și rezultatele acțiunii de control, precum și recomandările sînt consemnate în raportul de control.
    31. Raportul de control, însoțit de actele aferente controlului, se semnează de către consilierul responsabil din cadrul Corpului de Control al Prim-ministrului, se aprobă de către șeful Corpului de Control al Prim-ministrului și se aduce la cunoștința Prim-ministrului.
    32. La decizia Prim-ministrului, raportul de control poate fi remis autorităților publice competente pentru efectuarea unor examinări suplimentare ale anumitor aspecte ale obiectului acțiunii de control.
    33. În cazul în care, ca urmare a acțiunii de control, au fost constatate deficiențe în activitatea subiectului controlului, concluziile și recomandările formulate în raportul de control sînt transmise, prin indicație a Prim-ministrului, subiectului controlului și altor autorități/instituții publice responsabile, dacă acestea sînt vizate.
    34. Subiectul controlului și, după caz, alte autorități/instituții responsabile, vizate în raportul de control, au obligația să informeze Prim-ministrul, în termenele solicitate în indicația Prim-ministrului, despre măsurile întreprinse pentru înlăturarea deficiențelor constatate și implementarea recomandărilor formulate.
    35. În cazul în care, în procesul desfășurării acțiunilor de control, consilierii responsabili din cadrul Corpului de Control constată posibile fapte ilegale, de natură penală sau contravențională, aceștia sînt obligați imediat să informeze șeful Corpului de Control și să sesizeze autoritățile competente, inclusiv pînă la finalizarea raportului de control, precum și să pună la dispoziția acestor autorități toate informațiile și documentele necesare, iar după finalizarea acțiunii de control, raportul de control.
    36. În scopul colectării unor informații necesare evaluării și aprecierii modului în care subiecții monitorizării și controlului implementează documentele de politici, pun în aplicare actele normative și execută deciziile și indicațiile Prim-ministrului, Corpul de Control al Prim-ministrului poate desfășura acțiuni de documentare.
    37. Rezultatele acțiunilor de documentare sînt consemnate în nota de informare care se aduce la cunoștința Prim-ministrului.
    38. Acțiunile de documentare au ca scop determinarea necesității dispunerii unor acțiuni de control și informarea asupra modului în care subiecții monitorizării și controlului înlătură deficiențele constatate în rapoartele de control anterioare.
    39. Acțiunile de documentare se dispun, în temeiul deciziei Prim-ministrului, prin delegație, de către șeful Corpului de Control al Prim-ministrului.
Capitolul V
DISPOZIȚII FINALE
    40. Procedurile operaționale specifice activității de monitorizare și control desfășurate de Corpul de Control al Prim-ministrului trebuie să includă, în mod obligatoriu, reglementări care să detalieze prevederile prezentului Regulament, inclusiv privind drepturile, obligațiile și responsabilitățile consilierilor din cadrul Corpului de Control al Prim-ministrului, procedurile administrative specifice acțiunilor de control și celor de documentare, precum și descrierea clară și coerentă a modalităților de interacțiune dintre consilierii din cadrul Corpului de Control al Prim-ministrului, dintre aceștia și subiecții monitorizării și controlului.
    41. Procedurile operaționale specifice activității de monitorizare și control desfășurate de Corpul de Control al Prim-ministrului nu pot conține prevederi care depășesc cadrul de reglementare al prezentului Regulament sau prevederile cadrului normativ.
    42. Cancelaria de Stat asigură publicarea pe pagina web oficială a Guvernului a informațiilor și documentelor cu caracter public ce vizează activitatea și rezultatele acesteia ale Corpului de Control al Prim-ministrului.