HKK72/2017
ID intern unic:  374292
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 72
din  20.12.2017
privind Raportul auditului performanței Fondului republican
și fondurilor locale de susținere socială a populației
Publicat : 16.02.2018 în Monitorul Oficial Nr. 48-57     art Nr : 10
    Curtea de Conturi, în prezența secretarului de stat al Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, președinte al Consiliului de administrație al Fondului republican de susținere socială a populației, dna Viorica Dumbrăveanu; directorului adjunct al Serviciului Fiscal de Stat, dl Iuri Lichii; șefului adjunct al Direcției finanțele în ocrotirea sănătății și protecție socială din cadrul Ministerului Finanțelor, dna Angela Cojocaru; directorului executiv al Fondului republican de susținere socială a populației, dna Nadejda Boboc, precum și a altor persoane cu funcții de răspundere, călăuzindu-se de art.2 alin.(1) lit.a) din Legea Curții de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008 1, a examinat Raportul auditului performanței Fondului republican și fondurilor locale de susținere socială a populației.
    _________________________________
    1M.O., 2008, nr.237-240, art.864 (în continuare – Legea nr.261-XVI din 05.12.2008).
    Misiunea de audit s-a desfăşurat în temeiul art.28 şi art.31 din Legea nr.261-XVI din 05.12.2008 şi conform Programului activităţii de audit pe anul 2017, aprobat prin Hotărârea Curții de Conturi nr.47 din 05.12.2016, având ca scop evaluarea performanței domeniului, prin prisma eficienței și eficacității utilizării mijloacelor Fondului republican și fondurilor locale de susținere socială a populației, acordate în calitate de ajutoare materiale păturilor socialmente vulnerabile ale populației.
    Auditul a fost efectuat în conformitate cu Standardele de audit 2 și bunele practici în domeniu. Pentru susținerea constatărilor, concluziilor și formularea recomandărilor, auditul s-a desfășurat la Fondul republican de susținere socială a populației, 2 fonduri municipale de susținere socială a populației – Chișinău și Bălți, și 3 fonduri locale – Orhei, Strășeni și Ialoveni.
    ___________________________________
    2Hotărârea Curţii de Conturi nr.60 din 11.12.2013 „Cu privire la aplicarea Standardelor Internaţionale de Audit ale Instituţiilor Supreme de Audit de nivelul 3 – ISSAI 100, ISSAI 200, ISSAI 300, ISSAI 400, în cadrul misiunilor de audit ale Curţii de Conturi”; Hotărârea Curţii de Conturi nr.7 din 10.03.2014 „Cu privire la aplicarea Liniilor Directoare de Audit (ISSAI 1000-9999) în cadrul auditului public”.

    Examinând rezultatele auditului și audiind Raportul prezentat, precum și explicațiile persoanelor cu funcții de răspundere prezente în ședința publică, Curtea de Conturi
A CONSTATAT:
    politicile strategice ale statului 3 stabilesc obiective și acțiuni prioritare pentru reducerea sărăciei și asigurarea protecției sociale. Finanțarea acestora a fost asigurată din mai multe surse, printre care și fondurile de susținere socială a populației.
    Fondul republican și fondurile locale de susținere socială a populației au fost create pentru acordare de ajutor material păturilor socialmente vulnerabile ale populației 4, fiind instituții publice autonome.
    ___________________________________
    3Legea nr. 166 din 11.07.2012 pentru aprobarea Strategiei naţionale de dezvoltare „Moldova 2020”.
    4Legea Fondului republican şi a fondurilor locale de susţinere socială a populaţiei nr.827-XIV din 18.02.2000.

    Mijloacele acestor fonduri sunt constituite din fondurile speciale incluse în componența bugetelor respective ale bugetului public național, cele mai semnificative provenind din transferurile de la operatorii de telefonie mobilă, precum și din plățile suplimentare achitate la cumpărarea valutei străine.
    Astfel, Curtea de Conturi și-a propus de a audita performanța formării și utilizării mijloacelor Fondului republican şi ale fondurilor locale de susținere socială a populației în perioada 2015–2017 (9 luni), în scopul identificării îmbunătățirilor necesare, pentru eficientizarea gestionării acestora și, respectiv, satisfacerea necesităților păturilor socialmente vulnerabile ale populației.
    Auditarea formării veniturilor în această perioada a stabilit că acest proces a fost afectat de inconsecvența cadrului legal-normativ. Astfel, începând cu anul 2016 au fost dispersate funcțiile de administrare a veniturilor, adică Serviciul Fiscal de Stat deținea informațiile privind calcularea acestora, pe când fondurile de susținere socială a populației – pe cele achitate real. Lipsa pârghiilor de urmărire a plenitudinii calculării și achitării integrale a plăților la aceste fonduri a determinat neîncasarea veniturilor de la casele de schimb valutar în sumă de 2,7 mil.lei.
    Totodată, se denotă că, în perioada auditată, la finele anului bugetar, în condiții de imposibilitate a valorificării depline a mijloacelor de către fondurile de susținere socială a populației, soldurile acestora au fost retrase în bugetul de stat, în sume semnificative (27,9 mil.lei). Aceste circumstanțe au generat dificultăți în activitatea organului executiv al Fondului republican și nedispunerea de resurse pentru acordarea ajutoarelor materiale potențialilor beneficiari, deoarece volumul mijloacelor distribuite sunt direct proporționale cu volumul veniturilor disponibile.
    La capitolul utilizarea mijloacelor acordate ca ajutor material au fost constatate unele probleme și carențe în cadrul acestui proces, în special ce țin de: abordarea neunificată la selectarea beneficiarilor, lipsa criteriilor de stabilire a cuantumului acestora, neconcordanța cuantumului ajutoarelor cu nevoile reale ale beneficiarilor, precum și acordarea unor ajutoare materiale în cadrul programelor cu destinație specială, care nu corespund scopului de bază al fondurilor etc.
    Astfel, acest proces necesită îmbunătățiri prin elaborarea reglementărilor exhaustive și unificate la nivel de țară, ceea ce ar asigura tratarea egală a titularilor de dreptul la ajutor material și, respectiv, imparțialitatea și echitatea la acordarea ajutoarelor, precum și eficiența și eficacitatea utilizării mijloacelor financiare publice.
    Constatările auditului public extern sunt expuse în Raportul de audit, prezentat în Anexa la prezenta Hotărâre, fiind urmate de recomandări specifice de remediere a problemelor și de îmbunătățire a proceselor auditate.
    Reieșind din cele expuse, în temeiul art.7 alin.(1) lit.a), art.15 alin.(2) și alin.(4), art.16 lit.c) și art.34 alin.(3) din Legea nr.261-XVI din 05.12.2008, Curtea de Conturi
HOTĂRĂȘTE:
    1. Se aprobă Raportul auditului performanței Fondului republican și fondurilor locale de susținere socială a populației, care este parte componentă a prezentei Hotărâri.
    2. Prezenta Hotărâre și Raportul de audit se remit:
    2.1. Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, pentru documentare, și se cere să întreprindă acțiuni conform competențelor, în vederea implementării recomandărilor expuse în Raportul de audit;
    2.2. Ministerului Finanțelor, pentru documentare, și se cere să asigure, în comun cu Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, elaborarea reglementărilor privind procesul și modul de formare și administrare a veniturilor fondurilor de susținere socială a populației, pentru asigurarea acumulării integrale, precum și oferirea posibilității de valorificare deplină a mijloacelor publice;
    2.3 Serviciului Fiscal de Stat, pentru documentare, și se cere să asigure verificarea declarării depline și în termen a veniturilor de către potențialii plătitori, prin contrapunerea datelor sale cu informațiile deținute de Banca Națională a Moldovei și verificarea plenitudinii încasării plăților în fondurile de susținere socială a populației, ținând cont de sumele declarate și cele achitate de facto la conturile fondurilor, precum și să întreprindă măsuri în vederea acumulării plăților netransferate;
    2.4. Guvernului Republicii Moldova, pentru documentare;
    2.5. Comisiei parlamentare permanente economie, buget și finanțe și Comisiei parlamentare permanente protecție socială, sănătate și familie, pentru informare;
    2.6. Președintelui Republicii Moldova, pentru informare.
    3. Despre acțiunile întreprinse pentru executarea subpunctelor 2.1. – 2.3. din prezenta Hotărâre, se va informa Curtea de Conturi în termen de 6 luni din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    4. Prezenta Hotărâre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea nr.261-XVI din 05.12.2008.

    PREȘEDINTELE CURȚII DE CONTURI                 Veaceslav UNTILA

    Nr. 72. Chişinău, 20 decembrie 2017.

   
raport