HKK11/2018
ID intern unic:  375711
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 11
din  11.04.2018
privind Raportul auditului conformității asociat auditului performanței
„Managementul serviciilor publice de transport urban și impactul
fiscal-bugetar al acestora”
Publicat : 01.06.2018 în Monitorul Oficial Nr. 176-180     art Nr : 18
    Curtea de Conturi, în prezența dlui Iurii Lichii, director adjunct al Serviciului Fiscal de Stat; dlui Ghenadii Șmulischii, viceprimar al mun. Bălți; dlui Serghei Avramenco, director al ÎM „Direcția de troleibuze Bălți”; dnei Zinaida Jaloba, șef interimar al Direcției generale finanțe a Consiliului municipal Chișinău; dlui Vitalie Butucel, șef al Direcției Generale Transport Public și Căi de Comunicație a Consiliului municipal Chișinău; dlui Vitalie Copaci, director interimar al ÎM „Parcul Urban de Autobuze”; dlui Marcel Lupanciuc, director adjunct pentru exploatare al ÎM „Parcul Urban de Autobuze”; dnei Ala Mandrila, contabil-șef al ÎM „Parcul Urban de Autobuze”; dlui Dorin Ciornîi, director al ÎM „Regia transport electric”; dlui Ghenadie Zadeseneț, inginer-șef al ÎM „Regia transport electric”; dnei Veronica Cheianu, contabil-șef al ÎM „Regia transport electric”; dnei Lidia Golomoz, șef al Serviciului analiză și prognoză din cadrul ÎM „Regia transport electric”, precum și a altor persoane cu funcții de răspundere din cadrul Ministerului Economiei și Infrastructurii și Agenției Naționale Transport Auto, călăuzindu-se de art.3 alin.(1) și art.5 alin.(1) lit.a) din Legea nr.260 din 07.12.2017 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi a Republicii Moldova1, a examinat Raportul auditului conformității asociat auditului performanței „Managementul serviciilor publice de transport urban și impactul fiscal-bugetar al acestora”.
    __________________________________________
    1Legea privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi a Republicii Moldova nr.260 din 07.12.2017 (în continuare – Legea nr.260 din 07.12.2017).

    Misiunea de audit a fost efectuată în temeiul art.28, art.30 și art.31 din Legea nr.261-XVI din 05.12.20082 și art.9, art.31 și art.32 din Legea nr.260 din 07.12.2017, în conformitate cu Programele activității de audit ale Curții de Conturi3. Auditul a avut drept scop oferirea unei asigurări rezonabile asupra faptului dacă administrarea serviciilor publice de transport urban și a întreprinderilor ce prestează servicii publice a fost realizată de către autoritățile publice locale (în continuare – APL) și centrale (în continuare – APC) conform clauzelor sistemului de management corporativ și financiar, precum și în spiritul eficacității și legalității administrării patrimoniului public.
    __________________________________________
    2Legea Curții de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008, abrogată prin Legea nr.260 din 07.12.2017.
    3Hotărârile Curții de Conturi nr.47 din 05.12.2016 „Privind aprobarea Programului activității de audit a Curții de Conturi pe anul 2017” (cu modificările și completările ulterioare) și nr.75 din 29.12.2017 „Privind aprobarea Programului activității de audit a Curții de Conturi pe anul 2018”.

    Auditul a fost efectuat în conformitate cu Standardele Internaționale de Audit, puse în aplicare de Curtea de Conturi4. Probele de audit au fost obținute prin examinarea rapoartelor financiare, registrelor contabile, verificarea documentelor primare, analiza indicatorilor și a unor date semnificative, prin observații directe, precum și prin analiza explicațiilor persoanelor cu funcții de răspundere din cadrul entităților supuse auditului.
    __________________________________________
    4Hotărârea Curții de Conturi nr.60 din 11.12.2013 „Cu privire la aplicarea Standardelor Internaționale de Audit ale Instituțiilor Supreme de Audit de nivelul 3 – ISSAI 100, ISSAI 200, ISSAI 300, ISSAI 400, în cadrul misiunilor de audit ale Curții de Conturi”; Hotărârea Curții de Conturi nr.7 din 10.03.2014 „Cu privire la aplicarea Liniilor Directoare de Audit (ISSAI 1000-9999) în cadrul auditului public”.

    Examinând rezultatele auditului și audiind Raportul prezentat, precum și explicațiile persoanelor cu funcții de răspundere prezente în ședința publică, Curtea de Conturi
A CONSTATAT:
    deși autoritățile publice centrale și locale și-au realizat competențele acordate în domeniul organizării și monitorizării activităților de transport public urban de pasageri, există unele rezerve de îmbunătățire a cadrului de reglementare, a controlului funcționării serviciului public de transport local și a utilizării eficiente a resurselor aferente fondurilor publice, care se referă în principal la:
    - imperfecțiunea cadrului normativ privind administrarea serviciului public de transport local prin delegarea gestiunii;
    - capacitățile organizaționale și financiare reduse ale APL au generat lipsa la nivel local a unor strategii realiste, cu obiective etapizate privind dezvoltarea și funcționarea transportului public urban de pasageri;
    - lipsa efectivă la APL a dreptului asupra autorizării și monitorizării activității serviciilor publice de transport în regim de taxi;
    - neconformarea la prevederile legale de atribuire prin concurs a rutelor;
    - monitorizarea neadecvată a respectării condițiilor de autorizare și executare conformă a programelor de transport;
    - lipsa interacțiunii registrelor oficiale de înregistrare/autorizare a mijloacelor de transport în regim de taxi, care ar urma să limiteze desfășurarea de activități ilicite și eschivarea de la plata impozitelor și taxelor în buget;
    - stabilirea neuniformă, nefundamentată economic și netransparentă a cotelor taxelor locale;
    - absența și/sau irelevanța supravegherii din partea fondatorilor a activității întreprinderilor municipale de transport, precum și managementul corporativ vulnerabil au generat un șir de deficiențe și iregularități, care s-au soldat cu: administrarea ineficentă a bunurilor publice; nerecuperarea creanțelor; utilizarea ineficientă și neconformă a fondurilor de salarizare; procurarea bunurilor, lucrărilor și serviciilor în lipsa unor proceduri de achiziții publice transparente etc.;
    - neasigurarea de către întreprinderile municipale a prestării cost-eficiente a serviciilor de transport, ceea ce a cauzat consumul nefondat de mijloace bugetare alocate pentru subvenționarea activităților de transport;
    - acordarea facilităților la achitarea serviciilor de transport în lipsa evaluării impactului economic și social.
    Verificarea executării cerințelor și recomandărilor auditurilor anterioare ale Curții de Conturi5 relevă că APL din mun. Chișinău și managementul întreprinderilor municipale (în continuare – ÎM) nu au dat dovadă de diligență în remedierea încălcărilor depistate, neconformitățile vizate persistând în continuare. Astfel, din 7 recomandări remise ÎM „Regia transport electric” din mun. Chișinău, nu au fost implementate 2 recomandări, iar 3 au fost parțial executate. La ÎM „Parcul urban de autobuze” din mun. Chișinău, din 14 recomandări remise, nu au fost implementate 12, iar 2 recomandări au fost parțial executate. Primăria mun. Chișinău (Direcția generală transport public și căi de comunicație a mun. Chișinău) nu a asigurat gestionarea conformă a pasajelor subterane și a contractului de parteneriat public-privat aferent stațiilor auto.
    _________________________________________
    5Hotărârile Curții de Conturi nr.21 din 08.04.2014 „Privind Raportul auditului conformității administrării fondurilor publice în cadrul întreprinderilor municipale pe anul 2013” și nr.35 din 28.06.2013 „Privind Raportul auditului bugetelor şi gestionării patrimoniului public în 2012 în cadrul unităților administrativ-teritoriale din mun. Chișinău”.

    Urmare a celor menționate, pentru realizarea obiectivelor stabilite, auditul public extern pune accentul pe unele posibile soluții de remediere și de redresare a situațiilor existente în domeniul auditat. Principala soluție constă în revizuirea cadrului legal și normativ, în sensul racordării stării actuale de lucruri la principiile de protecție a intereselor publice și la eficientizarea gestiunii proprietății publice în scopul majorării veniturilor bugetare.
    Reieșind din cele expuse, în temeiul art.7 alin.(2), art.14 alin.(2) și art.15 lit.d) din Legea nr.260 din 07.12.2017, Curtea de Conturi
HOTĂRĂȘTE:
    1. Se aprobă Raportul auditului conformității asociat auditului  performanței „Managementul serviciilor publice de transport urban și impactul fiscal-bugetar al acestora”, anexat la prezenta Hotărâre.
    2. Prezenta Hotărâre și Raportul de audit se remit:
    2.1. autorităților publice locale6, ÎM „Regia transport electric” din mun. Chișinău, ÎM „Parcul urban de autobuze” din mun. Chișinău, ÎM „Direcția de troleibuze Bălți” și se cere:
    __________________________________________
    6Consiliilor locale și primarilor municipiilor Chișinău și Bălți.

    2.1.1. implementarea recomandărilor cuprinse în Raportul de audit, cu remedierea deficiențelor elucidate; elaborarea în termen de o lună a unui plan de acțiuni care ar indica termenele de realizare și persoanele responsabile;
    2.1.2. examinarea/raportarea în ședințele consiliilor locale a rezultatelor auditului, cu luarea de atitudine față de persoanele cu funcții de răspundere;
    2.1.3. contractarea companiilor de audit recunoscute pe plan internațional pentru efectuarea auditului financiar pe perioada anilor 2015-2017 la ÎM „Regia transport electric” și la ÎM „Parcul urban de autobuze” din mun. Chișinău;
    2.2. Agenției Naționale Transport Auto şi se cere:
    2.2.1. asigurarea raportării (cel puțin anual) a activităților de autorizare și monitorizare a executării de către toți operatorii economici ce prestează servicii de transport urban a programelor în transport conform unui cadru procedural  aprobat;
    2.2.2. asigurarea raportării (cel puțin anual) conform unor proceduri exhaustive a activităților de monitorizare a locației de desfășurare a activității în regim de taxi și de excludere a desfășurării acestor activități după itinerare prestabilite (rute regulate);
    2.3. Serviciului Fiscal de Stat și se cere:
    2.3.1. asigurarea inventarierii mașinilor de casă și control înregistrate în evidență după agenții economici ce nu raportează activitate în regim de taxi, asigurând ținerea la zi a registrului de evidență a mașinilor de casă și control;
    2.3.2. aplicarea și raportarea măsurilor de conformare a agenților economici ce prestează servicii de transport auto de pasageri, asigurând calcularea și achitarea taxei locale din prestarea serviciilor de transport de pasageri, precum și a altor impozite și taxe;
    2.3.3. semnarea acordurilor de colaborare cu autoritățile publice locale privind asigurarea schimbului permanent și reciproc de informații cu privire la obiectul și subiecții impunerii cu taxa locală din prestarea serviciilor de transport de pasageri, inclusiv reglementarea modului de aplicare a prevederilor art.293 alin.(5) din Codul fiscal;
    2.4. Ministerului Economiei şi Infrastructurii şi se cere:
    2.4.1. ajustarea Regulamentului transporturilor rutiere de persoane și bagaje la cadrul legal existent, inclusiv reglementarea exhaustivă a competențelor (implicit în aspect teritorial) și a funcțiilor atribute legal autorităților publice locale privind organizarea și monitorizarea serviciului public de transport local de pasageri;
    2.4.2. modificarea cadrului normativ existent în scopul determinării exhaustive a responsabilităților aferente autorităților publice centrale și celor locale în reglementarea/autorizarea serviciului public în regim de taxi (de pasageri și de bunuri) în UAT respectivă, inclusiv a drepturilor de delegare a gestiunii acestui serviciu;
    2.4.3. în comun cu Serviciul Fiscal de Stat, Agenția Servicii Publice și Agenția Națională Transport Auto, asigurarea elaborării și aprobării cadrului regulator privind evidența mijloacelor de transport ce prestează servicii în regim de taxi, prin schimbul permanent și reciproc de informații existente în Registrele informaționale de înregistrare/autorizare a mijloacelor de transport deținute de Agenția Servicii Publice, Agenția Națională Transport Auto și Serviciul Fiscal de Stat;
    2.5. Ministerului Finanțelor, pentru informare;
    2.6. Consiliului Concurenței, pentru informare cu privire la beneficiarii ajutorului de stat;
    2.7.  Procuraturii Generale, pentru informare și examinare conform competențelor a materialelor auditului privind achizițiile efectuate de întreprinderile municipale de transport și gestiunea bunurilor imobile;
    2.8. Guvernului Republicii Moldova, pentru informare;
    2.9. Parlamentului Republicii Moldova, pentru informare.
    3. Se ia act de faptul că, pe parcursul desfășurării misiunii de audit:
    3.1. Serviciul Fiscal de Stat a informat despre stabilirea la 6 agenți economici a încălcărilor la calcularea și achitarea taxei pentru prestarea serviciilor de transport auto, iar la un agent economic s-a constatat diminuarea taxei cu 17,3 mii lei;
    3.2. doi agenți economici din mun. Bălți au calculat taxa pentru prestarea serviciilor de transport auto în sumă totală de 10,3 mii lei;
    3.3. ÎM „Parcul urban de autobuze” din mun. Chișinău a înregistrat în evidență terenurile cu suprafața de 8,737 ha în valoare de 29606,4 mii lei și de 1,45 ha în valoare de 1874,0 mii lei, a restabilit evidența analitică privind retribuirea muncii (cartea pe salariu) pe perioada 2015-2017, s-a adresat organelor de drept privind lipsa pieselor de schimb în sumă de 1107,1 mii lei.
     4. Despre executarea subpunctelor 2.1.-2.4 din prezenta Hotărâre, inclusiv despre implementarea recomandărilor din Raportul de audit, Curtea de Conturi va fi informată trimestrial, în termen de 12 luni din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
     5. Prezenta Hotărâre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    PREȘEDINTELE CURȚII DE CONTURI                                    Veaceslav UNTILA

    Nr. 11. Chişinău, 11 aprilie 2018.


    raport