HGC553/2017
ID intern unic:  370931
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 553
din  12.07.2017
cu privire la instituirea centrelor de integrare pentru străini
Publicat : 14.07.2017 în Monitorul Oficial Nr. 244-251     art Nr : 637
    În temeiul art. 5 din Legea nr.200 din 16 iulie 2010 privind regimul străinilor în Republica Moldova (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr. 179-181, art. 610), cu modificările și completările ulterioare, al măsurii de implementare nr. 27 a prevederii nr. 14 a Acordului de Asociere din titlul III al Planului național de acțiuni pentru implementarea Acordului de Asociere Republica Moldova–Uniunea Europeană în perioada 2014-2016, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 808 din 7 octombrie 2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr. 297-309, art. 851), precum și al acțiunii 1) pentru realizarea Obiectivului nr. 20 al Planului de acțiuni pentru anii 2016-2020 privind implementarea Strategiei naționale în domeniul migrației și azilului (2011-2020), aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 736 din 10 iunie 2016 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr. 163-168, art. 797), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se instituie, în cadrul Biroului migrație și azil al Ministerului Afacerilor Interne, 3 centre de integrare pentru străini (în municipiul Chișinău, în municipiul Bălți și în municipiul Cahul).
    2. Se aprobă Regulamentul centrelor de integrare pentru străini (se anexează).
    3. Anexa nr. 3 la Hotărîrea Guvernului nr. 914 din 7 noiembrie 2014 „Cu privire la aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a structurii și a efectivului-limită ale Biroului migrație și azil din subordinea Ministerului Afacerilor Interne” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr. 340-343, art. 982) se completează cu următoarele poziții:
    „Centrul de integrare pentru străini Serviciul regional Nord
    Centrul de integrare pentru străini Centru (Chișinău)
    Centrul de integrare pentru străini Serviciul regional Sud”.
    4. Ministerul Afacerilor Interne, în vederea bunei desfășurări a activității centrelor de integrare pentru străini, va asigura dotarea Biroului migrație și azil cu echipamentul necesar.
    5. Acoperirea financiară a funcționării centrelor de integrare pentru străini se va efectua din contul și în limitele alocațiilor aprobate în bugetul Ministerului Afacerilor Interne.
    6. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Afacerilor Interne.

    PRIM-MINISTRU                                            Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Ministrul afacerilor interne                               Alexandru Jizdan

    Nr. 553. Chişinău, 12 iulie 2017.


Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr. 553
din 12 iulie 2017

REGULAMENTUL
CENTRELOR DE INTEGRARE PENTRU STRĂINI
Capitolul I
DISPOZIȚII GENERALE
    1. Regulamentul centrelor de integrare pentru străini (în continuare – Regulament) stabilește modul de organizare și funcționare a centrelor de integrare pentru străini (în continuare – centre), procedura de recepționare, consiliere și asistare a străinilor în centrele de integrare pentru străini, drepturile și obligațiile străinilor, precum și ale funcționarilor centrelor.
    2. Centrul de integrare pentru străini este un centru specializat aflat în subordinea Biroului migrație și azil, fiind un serviciu partajat, destinat activităţilor de integrare, consiliere, informare şi asistare a străinilor. Centrul nu are statut de persoană juridică.
    3. Centrele își desfășoară activitatea zonală: Nord – în municipiul Bălți, Centru – în municipiul Chișinău, Sud – în municipiul Cahul, după cum urmează:
    1) Centrul de integrare pentru străini Serviciul regional Nord (Bălți) deservește municipiul Bălți și raioanele: Rezina, Șoldănești, Telenești, Sîngerei, Fălești, Glodeni, Rîșcani, Florești, Drochia, Soroca, Dondușeni, Edineț, Briceni, Ocnița;
    2) Centrul de integrare pentru străini Centru (Chișinău) deservește municipiul Chișinău și raioanele: Ialoveni, Hîncești, Anenii Noi, Căușeni, Ștefan Vodă, Criuleni, Dubăsari, Orhei, Strășeni, Călărași, Ungheni, Nisporeni;
    3) Centrul de integrare pentru străini Serviciul regional Sud (Cahul) deservește unitatea teritorială autonomă Găgăuzia și raioanele: Basarabeasca, Cantemir, Leova, Taraclia, Cimișlia și Cahul.
    4. Centrele sînt finanțate din contul alocațiilor de la bugetul de stat, aprobate pentru Ministerul Afacerilor Interne, precum și din alte surse de finanțare care nu contravin legislației în vigoare.
    5. Activitatea centrelor este administrată și coordonată de către subdiviziunea specializată din cadrul Biroului migrație și azil.
Capitolul II
MISIUNEA, SARCINILE DE BAZĂ ȘI ATRIBUȚIILE
CENTRELOR

    6. Centrele sînt create pentru sprijinirea pe termen lung a străinilor în procesul de integrare, reprezentînd un ghişeu unic de recepţionare a cererilor de solicitare a activităţilor sau programelor de integrare, de implementare a mecanismului de redirecționare, de asigurare a coordonării interinstituționale în teritoriu, precum și un serviciu orientat față de populația locală majoritară pe termen lung.
    7. În procesul de integrare a străinilor, centrele au următoarele sarcini de bază:
    1) asigurarea accesului străinilor la activităţile și programele de integrare;
    2) implementarea mecanismului de redirecționare acceptat între autorități;
    3) asigurarea coordonării interinstituționale în zona deservită;
    4) oferirea consilierii pentru facilitarea procesului de integrare în societatea-gazdă;
    5) stabilirea și promovarea legăturilor cu comunităţile/asociaţiile de imigranţi, prin desfășurarea activităților comune;
    6) monitorizarea procesului de integrare în zona deservită.
    8. În procesul de integrare a străinilor, centrele îndeplinesc următoarele atribuţii:
    1) informează și consiliază străinii, autoritățile administrației publice centrale desconcentrate și autoritățile administrației locale, societatea civilă, precum și societatea-gazdă cu privire la aspecte ce vizează integrarea străinilor;
    2) recepționează și procesează cererile de solicitare a activităților sau a programelor de integrare;
    3) asigură interacțiunea dintre serviciile desconcentrate ale autorităților administrației publice centrale în teritoriu, precum și cu autoritățile administrației publice locale;
    4) asigură transmiterea către autoritățile responsabile a solicitărilor străinilor privind activitățile de integrare;
    5) organizează sesiuni de informare pentru străini, autorități ale administrației publice centrale și locale, societatea civilă și societatea-gazdă;
    6) cooperează cu societatea civilă în vederea diversificării serviciilor prestate străinilor în zona deservită;
    7) evaluează anual situația străinilor aflaţi în zona deservită privind integrarea;
    8) elaborează profilul străinilor aflaţi în teritoriu care solicită activități de integrare;
    9) înaintează recomandări pentru măsurile de integrare care urmează a fi promovate şi susţinute la nivel central de Biroul migrație și azil;
    10) efectuează vizite la locul de trai al străinilor pentru informare, consiliere și, după caz, pentru evaluarea condițiilor de trai în vederea asistării de către organele de specialitate;
    11) identifică şi pregătesc mediatori culturali care să faciliteze interacţiunea nemijlocită dintre autoritățile administrației publice centrale și locale și străini;
    12) monitorizează implementarea legislației în domeniul integrării străinilor în zona deservită.
Capitolul III
ORGANIZAREA ACTIVITĂȚII CENTRELOR
Secțiunea 1. Modul de organizare
    9. Activitatea centrelor este organizată conform programului de activitate stabilit și asigurat de către funcționarii Biroului migrație și azil.
    10. Centrele sînt instituite în spațiile aflate în proprietate sau închiriate de către Biroul migrație și azil. Astfel, centrele sînt instituite în cadrul subdiviziunilor teritoriale: Serviciul regional Nord, Serviciul regional Sud, sediul Biroului migrație și azil din municipiul Chișinău, precum și în cadrul Centrului de cazare aflat în subordinea Biroului.
    11. Centrele sînt constituite din spații amenajate pentru asigurarea consilierii și asistării străinilor de către funcționari, precum și din spații destinate organizării activităților de integrare.
    12. Centrele sînt amenajate și dotate astfel încît să ofere un mediu deschis spre comunicare străinilor, în condiții corespunzătoare de siguranță, confort și accesibilitate.
    13. Centrele își desfășoară activitatea în conformitate cu legislația în vigoare, cu prezentul Regulament și cu actele interne ale Biroului migrație și azil și ale Ministerului Afacerilor Interne.
    14. În cadrul centrelor, străinii pot solicita activități de integrare sau includerea acestora în programul de integrare în conformitate cu prevederile Legii nr. 274 din 27 decembrie 2011 privind integrarea străinilor în Republica Moldova.
    15. Activitățile de integrare pot fi solicitate de către străini din momentul legalizării șederii acestora pe teritoriul Republicii Moldova.
    16. Centrele își coordonează activitățile cu subdiviziunea specializată din cadrul Biroului migrație și azil.
    17. Deciziile privind accesul la activitățile de integrare sau includerea în program, precum și determinarea volumului de asistență acordat străinului se iau nemijlocit de centrul unde s-a adresat străinul.
    18. Centrele prestează servicii în funcție de necesitățile beneficiarilor, iar fiecare caz este examinat în conformitate cu modul de operare al unității specializate din cadrul Biroului migrație și azil.
    19. Funcționarii din cadrul centrelor cooperează cu structurile teritoriale ale ministerelor responsabile/instituțiile din subordinea ministerelor, autoritățile administrative și instituțiile publice autonome implicate în procesul de integrare al străinilor și, după caz, redirecționează străinul către instituția competentă, în baza mecanismului de includere a străinilor în activități de integrare.
    20. Funcționarii centrelor își exercită atribuțiile în conformitate cu prezentul Regulament, cu fișa postului și cu normele deontologice.
    21. Toate serviciile prestate pentru străini de către funcționarii Biroului migrație și azil, care activează în cadrul centrelor, sînt gratuite.
    22. Capacitatea de procesare anuală a fiecărui centru este de 200 de străini.
    23. Străinul nu este restricționat teritorial pentru a solicita activități de integrare sau includerea în program de integrare la un anumit centru.
Secțiunea a 2-a. Managementul de caz
    24. În cadrul centrelor, procedura de includere a străinului într-un program de integrare sau acordarea accesului la anumite activităţi de integrare presupune 7 etape:
    1) informarea/consilierea/promovarea activităților de integrare;
    2) depunerea cererii privind solicitarea activităţilor de integrare pentru străini sau includerea în programul de integrare;
    3) acordarea străinului a dreptului de a participa la anumite activităţi de integrare sau includerea în programul de integrare ori refuzul în acordarea acestor măsuri de integrare;
    4) participarea străinului la activităţile de integrare;
    5) monitorizarea realizării activităţilor de integrare acordate străinilor;
    6) finalizarea activităţilor de integrare de către străini;
    7) evaluarea cazului (impactul/calitatea serviciilor).
    25. În privința persoanelor care solicită activități sau program de integrare, funcționarul centrului întocmește fișa de evaluare a necesităților individuale de integrare.
    Modelul fișei este aprobat prin ordinul directorului Biroului migrație și azil.
    26. În cazul beneficiarilor de protecție internațională incluși în programele de integrare, activitățile de integrare încep odată cu întocmirea în colaborare cu autoritățile relevante, în termen de 30 de zile, a planului individual de integrare, cu semnarea angajamentului de integrare.
    27. Redirecționarea la ministerul responsabil, autoritățile administrative și instituțiile din subordinea ministerelor, autoritățile și instituțiile publice autonome se va realiza în baza mecanismului de includere a străinilor în activități de integrare, aprobat prin ordin comun.
    28. Evaluarea individuală a cazului include, de asemenea, întocmirea raportului de evaluare. Raportul cuprinde nivelul de realizare a activităților de integrare solicitate și propunerea privind încheierea desfășurării acestora, în cazul finalizării, sau prelungirea, după caz.
    29. Pentru fiecare străin inclus în activități sau program de integrare se întocmește un dosar personal care cuprinde: numele, prenumele, patronimicul, sexul, data nașterii, țara de origine, naționalitatea, copia actului de identitate, fotografia persoanei, fișa de evaluare a necesităților de integrare, îndreptările la autorități, raportul de evaluare a cazului etc.
Modul de evidență, ținere și de păstrare a dosarelor se stabilește prin ordinul directorului Biroului migrație și azil.
Secțiunea a 3-a. Colaborarea interinstituțională și
promovarea activităților centrelor
    30. În vederea realizării eficiente a sarcinilor de bază și atribuțiilor, centrele pot servi drept loc de organizare a sesiunilor de acomodare socioculturală, a sesiunilor de informare privind accesul la anumite drepturi (educaţie, servicii medicale, angajare etc.). Aceste activități pot fi realizate în comun cu autoritățile administrației publice centrale/locale, precum și cu atragerea reprezentanților societății civile.
    31. Centrele pot servi drept spaţiu de organizare a întrunirilor şi consultărilor, cu participarea comunităţilor de străini, angajatorilor, reprezentanţilor societăţii civile, de desfăşurare a evenimentelor culturale, a dezbaterilor pe subiectul integrării etc.
    32. Centrele de integrare colaborează cu structurile desconcentrate ale autorităților administrației publice centrale și locale aflate în zona deservită, coordonează cazurile individuale de asistență, precum și monitorizează realizarea activităților de integrare solicitate de către străini.
    33. Centrele de integrare prezintă lunar informația statistică și narativă Biroului migrație și azil, inclusiv informația de tip nominal privind activitățile de integrare sau programele solicitate.
Secțiunea a 4-a. Procedura de depunere și
examinare a plîngerilor

    34. Decizia privind refuzul solicitării activităţilor de integrare sau includerii în program poate fi contestată de către străin în instanţa de contencios administrativ, cu respectarea procedurii prealabile, în modul prevăzut de legislație.
    35. Străinii sînt informați de către funcționarii centrelor despre procedura de depunere și examinare a plîngerilor.
    36. Plîngerile sînt examinate de către Biroul migrație și azil.
Secțiunea a 5-a. Responsabilități
    37. Pentru încălcarea prevederilor prezentului Regulament, funcționarii antrenați în activitatea centrelor poartă răspundere în conformitate cu prevederile legislației în vigoare.
Capitolul IV
DISPOZIȚII SPECIALE
    38. Centrele desfășoară monitorizarea participării străinilor la activitățile și programele de integrare, examinînd refuzul nemotivat de participare al străinilor, precum și abuzarea de sistemul național de integrare în alte scopuri decît integrarea propriu-zisă.
    39. Centrele pot coopera cu reprezentanții societății civile din teritoriu, în coordonare prealabilă cu Biroul migrație și azil, în vederea realizării și promovării sistemului național de integrare.