HGC967/2017
ID intern unic:  372537
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 967
din  14.11.2017
pentru modificarea și completarea Regulamentului
cu privire la modul de stabilire şi plată a ajutorului social
Publicat : 17.11.2017 în Monitorul Oficial Nr. 399-410     art Nr : 1077
    Pentru executarea Legii nr. 133-XVI din 13 iunie 2008 cu privire la ajutorul social (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr. 179, art. 625), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Regulamentul cu privire la modul de stabilire şi plată a ajutorului social, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 1167 din 16 octombrie 2008 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr. 189, art. 1173), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1) la punctul 1:
    după noțiunea „familie” se intoduce următoarea noțiune:
    „familie defavorizată – familie care are un venit global mediu lunar mai mic decît venitul lunar minim garantat şi care a acumulat pe indicatorii de bunăstare un punctaj mai mic decît cel stabilit pentru evaluarea bunăstării familiei”;
    noțiunea „copil” va avea următorul cuprins:
    „copil – persoană care nu a atins vîrsta de 18 ani. Se aplică un statut juridic similar și persoanei care urmează o formă de învățămînt cu frecvență (inclusiv pentru perioadele de vacanță) pînă la finalizarea studiilor, însă cel mult pînă la atingerea vîrstei de    23 de ani, precum și în perioada de la data de finalizare a învățămîntului general pînă la 1 septembrie a aceluiași an”;
    noțiunea „solicitant” va avea următorul cuprins:
    „solicitant –  unul dintre membrii familiei cu capacitate deplină de exerciţiu, care depune solicitarea de acordare a ajutorului social. Solicitarea poate fi depusă în numele familiei de către ocrotitor sau altă persoană, împuternicită în modul corespunzător, dacă asupra tuturor membrilor familiei cu capacitate deplină de exercițiu a fost instituită o măsură de ocrotire (contract de asistenţă, mandat de ocrotire în viitor) sau judiciară (ocrotire provizorie, curatelă, tutelă)”;
    2) la punctul 3:
    literele c) și e) vor avea următorul cuprins:
    „c) sînt şomeri înregistraţi la agenţia teritorială pentru ocuparea forţei de muncă”;
    „e) îngrijesc un membru/membri ai familiei care necesită îngrijire din partea unei terțe persoane conform concluziei Consiliului Medical Consultativ al instituției medico-sanitare publice”;
    3) la capitolul III:
    a) secțiunea 1 va avea următorul cuprins:
    „Secţiunea 1
    Solicitarea
    51. Solicitarea de acordare a ajutorului social se înregistrează la reprezentantul direcţiei/secţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei din localitatea unde familia solicitantă îşi are reşedinţa curentă sau prin intermediul telefonului, conform punctului 52 al prezentului Regulament.
    52. Solicitarea de acordare a ajutorului social poate fi înregistrată prin telefon dacă se încadrează în cazurile pentru care autoritatea administrației publice centrale de specialitate în domeniul protecției sociale a stabilit posibilitatea unei astfel de solicitări.
    53. Solicitarea va fi înregistrată dacă a fost exprimat, în formă scrisă sau electronică, consimțămîntul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, verificarea informației furnizate, colectarea și verificarea informațiilor relevante pentru examinarea dreptului la prestație, inclusiv asumarea obligației de a restitui sumele primite nelegitim, în cazul declarației false sau incomplete, precum şi asumarea obligației de utilizare a ajutorului social în folosul familiei conform prevederilor punctului 392 al prezentului Regulament.
    54. Solicitarea se înregistrează în Sistemul Informațional Automatizat „Asistență Socială”;
    b) se completează cu secțiunile 11 și 12 cu următorul cuprins:
„Secțiunea 11
Solicitarea înregistrată la reprezentantul direcției/secției
asistență socială și protecție a familiei
din localitatea
unde familia solicitantă
îşi are reşedinţa curentă
    6. Pentru determinarea dreptului la ajutor social şi/sau la ajutor pentru perioada rece a anului, solicitantul poate opta pentru una dintre metodele ce urmează:
    a) să depună o cerere, completată pe suport de hîrtie (în continuare – cerere), conform anexei nr. 1 la prezentul Regulament;
    b) să solicite reprezentantului direcției/secției asistență socială și protecție a familiei înregistrarea cererii, în format electronic, în baza datelor declarate verbal, conform secțiunii 12 al prezentului Regulament.
    7. Solicitantul prezintă actul de identitate (permisul de ședere/buletinul de identitate pentru apatrizi, eliberat de autorităţile competente, în cazul străinilor specificați la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 274 din 27 decembrie 2011 privind integrarea străinilor în Republica Moldova) și copia acestuia, certificatul privind componența familiei şi, după caz, următoarele acte confirmative:
    a) copia actului ce confirmă gradul şi termenul dizabilității;
    b) certificatul de salariu de la locul de muncă, cu indicarea mărimii salariului net. Certificatul trebuie sa fie semnat, ștampilat și să conțină numărul și data eliberării;
    c) certificatul confirmativ de la organele abilitate sau copia documentelor ce confirmă dreptul deţinătorului de teren privind terenurile agricole de pe lîngă casă (intravilanul localităţilor), precum şi din extravilanul localităţilor;
    d) copia deciziei de plasament în instituţie, copia actului privind instituirea măsurilor de ocrotire;
    e) certificatul privind tipul de studii pe care le urmează orice membru al familiei cu vîrsta mai mare de 18 ani (cu finanţare bugetară sau prin contract, cu frecvență sau cu frecvență redusă), cu indicarea mărimii bursei, după caz. Certificatul trebuie să fie semnat, ștampilat și să conțină numărul și data eliberării;
    f) copia contractului de arendă a terenurilor şi bunurilor agricole, copia contractului de locaţiune a locuinței;
    g) copia certificatului medical despre confirmarea sarcinii şi termenului acesteia;
    h) copia certificatului (patentei, licenţei) care confirmă realizarea activităţii de antreprenoriat, conform legislaţiei;
    i) copia certificatului de naştere al copilului;
    j) copia concluziei Consiliului Medical Consultativ al instituției medico-sanitare publice;
    k) copia certificatului privind plata pensiei alimentare.
    8. Reprezentantul direcţiei/secţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei verifică informaţia indicată şi actele anexate la cerere în conformitate cu prevederile pct.7 al prezentului Regulament.
    9. Cererea se consideră completă și se acceptă pentru examinarea dreptului dacă toate datele necesare și actele confirmative au fost oferite de către solicitant.
    10. Cererea incompletă se acceptă pentru examinarea dreptului dacă pe parcursul a 5 zile lucrătoare de la data înregistrării este completată cu toate datele și actele necesare, în caz contrar, aceasta nu se admite spre examinare și se emite decizia de neacordare a dreptului la ajutor social și/sau ajutor pentru perioada rece a anului.
    11. Solicitantului i se eliberează recipisă de primire a cererii, indicîndu-se data şi numărul de înregistrare, iar în cazul cererii incomplete, recipisa va conține inclusiv informația privind actele lipsă.
    12. Data înregistrării se consideră data la care cererea completă/incompletă a fost recepționată de către reprezentantul direcției/secției asistență socială și protecție a familiei din localitatea unde familia solicitantă îşi are reşedinţa curentă.
Secțiunea 12
Solicitarea prin intermediul apelului telefonic
    121. Solicitarea de acordare a ajutorului social prin apel telefonic se efectuează la numerele de telefon specificate de către direcția/secția asistență socială și protecție a familiei în limita unității administrativ-teritoriale unde familia solicitantă îşi are reşedinţa curentă.
    122. Solicitarea înregistrată prin telefon se consideră completă și se acceptă dacă toate datele necesare pentru examinarea dreptului au fost furnizate de către solicitant în conformitate cu instrucțiunile aprobate de autoritatea administrației publice centrale de specialitate în domeniul protecției sociale.
    123. Solicitarea incompletă este acceptată, de asemenea, pentru examinarea dreptului dacă pe parcursul a 5 zile lucrătoare de la data înregistrării este completată cu toate datele necesare, în caz contrar, aceasta nu se admite spre examinare și se emite decizia de neacordare a dreptului. Cererea incompletă poate fi completată inclusiv la reprezentantul direcţiei/secţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei din localitatea unde familia solicitantă îşi are reşedinţa, conform prevederilor specificate în secțiunea 11 al prezentului Regulament.
    124. Data înregistrării solicitării se consideră data inițierii completării cererii de către reprezentantul direcției/secției asistență socială și protecție a familiei.
    125. Solicitant de ajutor social se consideră, cu excepția cazului în care se dovedește contrariul, persoana al cărei nume este declarat, verificat și înregistrat în Sistemul Informațional Automatizat „Asistență Socială”.
    126. Orice informație livrată prin intermediul unui apel telefonic în numele sau despre altă persoană este considerată ca fiind livrată de persoana vizată, cu excepția cazului în care se dovedește că aceasta a fost livrată fără știrea sau acordul ei.”;
    c) secțiunea 2 va avea următorul cuprins:
„Secţiunea 2
Examinarea cererilor
    13. Cererea se examinează de persoanele din cadrul direcției/secției asistență socială și protecție a familiei desemnate să introducă datele în Sistemul Informațional Automatizat „Asistență Socială”.
    14. Sistemul Informațional Automatizat „Asistență Socială” confruntă datele introduse de către angajații direcției/secției asistență socială și protecție a familiei cu datele livrate de alte sisteme informaționale.
    15. Cererea completă se examinează în cadrul Sistemului Informațional Automatizat „Asistență Socială”, care verifică eligibilitatea pentru acordarea/neacordarea dreptului și emite decizii.
    16. În cazul acordării dreptului la ajutor social sau, după caz, la ajutor pentru perioada rece a anului, decizia va conţine termenul pentru care a fost stabilit ajutorul social sau, după caz, ajutorul pentru perioada rece a anului, cuantumul acestuia, modalitatea de plată şi termenele de revizuire a dreptului la ajutor social/ajutor pentru perioada rece a anului, precum şi obligaţiile beneficiarului.
    17. În cazul neacordării dreptului, decizia va conţine motivele care au stat la baza acesteia, precum şi modalitatea de contestare.
    171. Decizia despre acordarea sau neacordarea dreptului la ajutor social şi/sau ajutor pentru perioada rece a anului este emisă în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii.
    172. În termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii, decizia privind acordarea sau neacordarea dreptului la ajutor social şi/sau ajutor pentru perioada rece a anului se expediază solicitantului.
    173. Lunar, șeful direcției/secției asistență socială și protecție a familiei, în baza deciziilor, emite ordinul pentru acordarea/neacordarea/stoparea dreptului la ajutor social sau, după caz, ajutor pentru perioada rece a anului, precum și listele de plată și registrul listelor privind numărul beneficiarilor şi suma calculată.”;
    4) la punctul 22 litera o), cuvîntul „obținute” se substituie cu cuvîntul „stabilite”;
    5) punctul 23 va avea următorul cuprins:
     „23. Veniturile indicate la pct. 22 lit. a)-g)  al prezentului Regulament se iau în considerare ca sumă medie lunară calculată pentru ultimele 12 luni anterioare celei în care a fost depusă cererea de acordare a ajutorului social.”;
    6) la punctul 31, propoziția a doua se exclude;
    7) punctul 34 va avea următorul cuprins:
    „34. Schimbarea titularului ajutorului social și/sau ajutorului pentru perioada rece a anului se realizează prin ordinul şefului direcţiei/secţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei la recomandarea comisiei sau în baza cererii înaintate de familie.”;
    8) la punctul 35, textul „pct.6-12 ale” se exclude;
    9) punctul 38 va avea următorul cuprins:
    „38. În cazul în care cuantumul lunar al ajutorului social calculat pentru o familie este mai mic de 25 de lei, ajutorul social se va stabili în cuantum de 25 de lei pe lună.”;
    10) la punctul 39, propoziția a doua va avea următorul cuprins: „Ajutorul social și/sau ajutorul pentru perioada rece a anului neîncasat în legătură cu decesul solicitantului se stabilește și se achită inclusiv pentru luna decesului, în baza permisiunii eliberate de către direcţia/secţia asistenţă socială şi protecţie a familiei, unui membru adult al familiei sau, în cazul lipsei acestuia, persoanei care dovedeşte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces.”;
     11) se completează cu secțiunea 6 cu următorul cuprins:
„Secțiunea 6
Acordul de cooperare
    392. Beneficiarul utilizează ajutorul social în folosul familiei, în mod primordial pentru satisfacerea necesităţilor privind alimentaţia, vestimentaţia, locuinţa, igiena, îngrijirea medicală, educaţia şi şcolarizarea obligatorie a copiilor, conform acordului de cooperare încheiat cu direcția/secția asistență socială și protecție a familiei.
    393. La sesizarea şefului direcţiei/secţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei, a reprezentanţilor autorităţilor administrației publice locale, precum şi la autosesizare, comisiile verifică, la reşedinţa curentă a beneficiarului, corectitudinea utilizării ajutorului social conform prevederilor punctului 392 al prezentului Regulament, întocmind raportul de utilizare a ajutorului social. În raport se reflectă constatările cu privire la respectarea sau nerespectarea obligațiilor asumate, precum și, după caz, recomandările pentru depășirea situației.
    Verificarea repetată nu poate fi efectuată mai devreme de 45 de zile calendaristice de la data întocmirii raportului de utilizare a ajutorului social.
    394. Asistentul social comunitar, în termen de două zile lucrătoare de la data întocmirii raportului de utilizare a ajutorului social, informează şeful direcţiei/secţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei referitor la constatările comisiei. În cazul neîndeplinirii de către beneficiar a obligaţiilor asumate în acordul de cooperare, şeful direcţiei/secţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei, în termen de 5 zile lucrătoare de la data întocmirii raportului de utilizare a ajutorului social, avertizează, în scris, beneficiarul despre încetarea dreptului la ajutor social, în cazul constatării de către comisie a neîndeplinirii repetate a obligaţiilor.
    395. În cazul familiilor identificate care nu utilizează ajutorul social conform prevederilor punctului 392 al prezentului Regulament, asistentul social/managerul de caz realizează evaluarea necesităților și elaborează un plan individualizat de asistență pentru utilizarea rațională a prestației date. Planul de asistență este semnat de către toți membrii adulți ai familiei.
    396. Pentru familiile cu copii în situaţie de risc,  managerul de caz este responsabil de monitorizarea utilizării ajutorului social conform prevederilor acordului de cooperare și planului individualizat de asistență, folosind în calitate de criteriu de bază în procesul monitorizării satisfacerea necesităților familiei, precum și respectarea interesului superior al copilului.”;
    12) denumirea capitolului V va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL V
MODIFICAREA CUANTUMULUI AJUTORULUI SOCIAL
ȘI ÎNCETAREA DREPTULUI”;

    13) la punctul 46:
    a) la litera e), propoziția a doua se exclude;
    b) se completează cu literele f) și g) și cu alineatul doi cu următorul cuprins:
    „f) familia a refuzat semnarea acordului de cooperare;
    g) familia care a semnat acordul de cooperare nu îndeplineşte repetat obligațiile asumate în decurs de 180 de zile calendaristice de la data întocmirii precedentului raport, în care s-a constat neîndeplinirea acestora.
    În situaţiile specificate la alineatul unu literele e), f) și g), familiei i se refuză acordarea dreptului pe o perioadă de 3 luni consecutive de la luna stopării dreptului la ajutor social/ajutor pentru perioada rece a anului.”;
    14) la punctul 47, textul „şi se expediază comunicatul titularului, în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii acestuia” se substituie cu textul „şi se expediază decizia titularului, în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii acesteia”;
    15) la punctul 49, cifra „2” se substituie cu cifra „4”;
    16) la punctul 50 litera b), cifra „4” se substituie cu cifra „6”;
    17) punctele 60 și 61 vor avea următorul cuprins:
    „60. Verificarea informațiilor prezentate pentru stabilirea ajutorului social şi/sau a ajutorului pentru perioada rece a anului se efectuează de către direcţia/secţia asistenţă socială şi protecţie a familiei prin intermediul schimbului de informații între sistemele informaționale, confruntării datelor din certificatele prezentate, actele confirmative sau anchetele sociale, conform legislației.
    Controlul legalităţii operaţiunilor de prelucrare a datelor cu caracter personal în cadrul procedurii de stabilire şi plată a ajutorului social se efectuează de către Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal.
    61. Direcţia/secţia asistenţă socială şi protecţie a familiei
creează comisii constituite dintr-un număr impar de membri, nu mai mic de 3 persoane, care includ reprezentanţi ai direcţiei/secţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei, reprezentanţi delegaţi ai autorităţilor administraţiei publice locale şi reprezentanţi ai societăţii civile. Comisiile verifică, selectiv, la reşedinţa curentă a solicitantului/beneficiarului autenticitatea informației prezentate în cererea pentru acordarea ajutorului social, corectitudinea utilizării ajutorului social şi, după caz, întocmesc ancheta socială și/sau raportul de utilizare a ajutorului social.”;
    18) punctul 66 va avea următorul cuprins:
    „66. Cererile pentru acordarea ajutorului social, depuse pe suport de hîrtie, și actele confirmative se transmit, trimestrial, direcţiei/secţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei.”;
    19) se completează cu punctul 68 cu următorul cuprins:
    „68. Modelele raportului de utilizare a ajutorului social, anchetei sociale, procesului-verbal, instrucțiunilor de depunere a cererii prin telefon, deciziilor și alte acte normative necesare implementării vor fi aprobate de către autoritatea administrației publice centrale de specialitate în domeniul protecției sociale.”;
    20) la anexa nr. 1:
    a) punctele 48 și 49 vor avea următorul cuprins:

    tabel

    c) în declarația pentru cererea depusă, alineatul trei va avea următorul cuprins: „De asemenea, direcţia/secţia asistenţă socială şi protecţie a familiei va crea comisii, care, prin vizite la reşedinţa curentă, vor verifica autenticitatea informației prezentate în cerere, întocmind ancheta socială, precum și vor verifica corectitudinea utilizării ajutorului social, întocmind raportul de utilizare a ajutorului social.
    Eu ştiu că trebuie să informez imediat asistentul social despre orice schimbări în circumstanţele mele declarate în prezenta cerere. Eu declar că informaţia prezentată în cerere este corectă şi completă. Eu știu că în cazul în care cererea pentru acordarea ajutorului social va fi incompletă sau nu va conține toate documentele necesare, aceasta va fi acceptată pentru examinarea dreptului dacă, pe parcursul a 5 zile lucrătoare de la data înregistrării, va fi completată cu toate datele și documentele necesare, în caz contrar aceasta nu se admite spre examinare și se va emite decizia de neacordare a dreptului. Pentru cele menționate în prezenta cerere semnez: ”; 
    d) recipisa va avea următorul cuprins:

    recipisă

    21) se completează cu anexele nr. 9 și nr.10 cu următorul cuprins:

    anexa nr.9

    anexa nr.10

    2. Prevederile prezentei hotărîri privind implementarea acordului de cooperare și acordului privind prelucrarea datelor cu caracter personal se aplică doar pentru cererile depuse după intrarea în vigoare a prezentei hotărîri.
    Prevederile privind solicitările de acordare a ajutorului social prin intermediul apelului telefonic vor intra în vigoare la momentul în care autoritatea administrației publice centrale de specialitate în domeniul protecției sociale va stabili proceduri specifice de recepționare a acestora.
    3. Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, în termen de 6 luni, va aproba actele necesare pentru implementarea prezentei hotărîri, perioadă în care se vor utiliza modelele de acte aprobate pînă la intrarea în vigoare a prezentei hotărîri, în măsura în care nu contravin prevederilor actelor normative în vigoare.

    PRIM-MINISTRU                                                            Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Ministrul sănătății,
    muncii și protecţiei sociale                                                Stela Grigoraş
    Ministrul finanţelor                                                            Octavian Armaşu

    Nr. 967. Chişinău, 14 noiembrie 2017.