OMEIC169/2018
ID intern unic:  375496
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL ECONOMIEI ȘI INFRASTRUCTURII
ORDIN Nr. 169
din  29.03.2018
cu privire la aprobarea Regulamentului general
de metrologie legală RGML 02:2018
Publicat : 18.05.2018 în Monitorul Oficial Nr. 157-166     art Nr : 656
    În temeiul prevederilor art. 5 alin. (3) lit. c) și f), alin. (4), art. 6, alin. (2) și art. 16 din Legea metrologiei nr. 19 din 4 martie 2016 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.100-105, art.190), pentru asigurarea uniformităţii, legalităţii şi exactităţii măsurărilor în domeniile de interes public pe teritoriul Republicii Moldova,
ORDON:
    1. Se aprobă Regulamentul general de metrologie legală RGML 02:2018 ”Condiţii pentru înregistrarea persoanelor fizice sau juridice care activează în domeniul metrologiei legale”, conform anexei.
    2. Se abrogă Ordinul Ministerului Economiei nr. 143 din 8 iulie 2016 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.185-189, art. 1283) cu privire la aprobarea Regulamentului general de metrologie legală RGML 02:2016 „Condiţii pentru acordarea avizului tehnic de înregistrare”.
    3. Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi se plasează pe pagina web a Ministerului Economiei și Infrastructurii.
    4. Se pune în sarcina I.P. ”Institutul Naţional de Metrologie” plasarea pe pagina web a prezentului ordin şi publicarea acestuia în revista de specialitate “Metrologie”.

    MINISTRUL ECONOMIEI
    ŞI INFRASTRUCTURII                                                 Chiril GABURICI

    Nr. 169. Chişinău, 29 martie 2018.


Anexă
la Ordinul nr. 169 din 29.03.2018

RGML 02:2018 „Condiţii pentru înregistrarea persoanelor fizice
sau juridice care activează în domeniul metrologiei legale”
I. OBIECTUL ŞI DOMENIU DE APLICARE
    1. Prezentul Regulament general de metrologie legală (în continuare – regulament) este elaborat în baza Legii metrologiei nr.19 din 4 martie 2016, cu modificările și completările ulterioare, şi stabileşte modul de înregistrare a persoanelor fizice sau juridice care desfășoară activități de:
    1) reparare, montare şi punere în funcțiune a mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal;
    2) preambalare a produselor, producere şi/sau import al sticlelor utilizate ca recipiente de măsură, precum şi modalitatea de notificare în scopul înregistrării, suspendare a înregistrării și radiere din Registrul persoanelor fizice şi juridice care repară, pun în funcţiune şi montează mijloace de măsurare, precum şi al persoanelor juridice care efectuează preambalarea produselor, producerea şi/sau importul sticlelor utilizate ca recipiente de măsură (în continuare – Registru).
    2. Prezentul regulament este destinat pentru a fi utilizat de persoanele juridice şi persoanele fizice autorizate pentru activitatea de întreprinzător care desfășoară activitățile menționate în pct.1, precum și de Institutul Național de Metrologie (în continuare – INM).
II. TERMINOLOGIE
    3. Pentru a interpreta corect prezentul regulament se aplică termenii conform Legii metrologiei nr.19 din 4 martie 2016 și Legii nr.71-XVI din 22.03.2007 cu privire la registre.
III. GENERALITĂŢI
    4. Persoanele fizice sau juridice care repară, montează şi pun în funcțiune mijloacele de măsurare supuse controlului metrologic legal, precum și persoanele juridice care efectuează preambalarea produselor, producerea şi/sau importul sticlelor utilizate ca recipiente de măsură, înainte de a începe să desfăşoare aceste activităţi, sînt obligate să se înregistreze la INM, depunând o notificare privind îndeplinirea cerinţelor stabilite în pct. 8-10, care conţine inclusiv declaraţia pe propria răspundere.
    5. Persoana fizică sau juridică care depune notificare pentru unul sau câteva genuri de activitate trebuie să fie înregistrată în Republica Moldova.
    6. Prin declararea pe proprie răspundere solicitantul afirmă competenţa legală, organizatorică şi tehnică de desfăşurare a activităţii metrologice solicitate, care face obiectul controlului metrologic legal, al unei persoane juridice sau fizice, autorizate pentru activitatea de întreprinzător.
    7. Urmare a examinării notificării și declaraţiei pe proprie răspundere recepţionate INM, în conformitate cu prevederile prezentului regulament, înregistrează solicitantul în Registrul pe care îl gestionează, de asemenea gestionează baza de date corespunzătoare.
IV. CERINŢE PENTRU ÎNREGISTRARE
    8. În vederea desfăşurării activităţii de reparare a mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal, persoana fizică sau juridică trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
    1) să dispună de condiţii tehnico-organizatorice adecvate, şi anume de:
    a) încăperi care să corespundă cerinţelor de organizare a reparării mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal şi condiţiilor de păstrare a lor;
    b) utilaj tehnologic necesar, mijloace de măsurare şi documentaţie de reparare;
    c) personal calificat pentru executarea lucrărilor de reparare;
    2) să deţină acordul cu producătorul sau cu reprezentantul autorizat al acestuia în vederea asigurării cu piese de schimb pe o perioadă egală cu cel puţin durata de exploatare a mijloacelor de măsurare declarată de producător;
    3) să asigure şi să efectueze reparaţia mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal;
    4) să asigure garanţia reparaţiei;
    5) să asigure efectuarea verificării metrologice după reparare, în condiţiile prevăzute de documentele normative aplicabile;
    6) să prezinte, la solicitarea laboratorului de metrologie în care urmează să se efectueze verificarea metrologică după reparare, fişa de reparaţii referitoare la conţinutul lucrărilor efectuate;
    7) să efectueze înregistrări referitor la mijloacele de măsurare reparate;
    8) îndeplinirea cerinţelor de la enumerările 1) – 7) se confirmă de către solicitant prin prezentarea notificării cu declaraţia pe proprie răspundere.
    9. În vederea desfăşurării activităţii de montare şi punere în funcțiune a mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal, persoana fizică sau juridică trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
    1) să dispună de utilaj tehnologic necesar, mijloace de măsurare şi documentaţie de montare şi punere în funcțiune;
    2) să dispună de personal calificat pentru executarea lucrărilor de montare şi punere în funcțiune;
    3) să asigure şi să execute montarea şi punerea în funcțiune numai a mijloacelor de măsurare verificate metrologic, în condiţiile prevăzute de documentele normative aplicabile;
    4) să asigure garanţia lucrărilor efectuate pentru fiecare mijloc de măsurare montat sau dat în folosinţă, în condiţiile prevăzute de documentele producătorului;
    5) să asigure executarea cerinţelor producătorului şi, după caz, a prevederilor specificate în certificatul aprobării de model pentru mijloacele de măsurare montate şi/sau puse în funcțiune;
    6) să efectueze înregistrări referitor la mijloacele de măsurare montate şi/sau puse în funcțiune;
    7) îndeplinirea cerinţelor de la enumerările 1) – 6) se confirmă de către solicitant prin prezentarea notificării cu declaraţia pe proprie răspundere.
    10. În vederea desfăşurării activităţii de preambalare a produselor, de producere şi/sau import al sticlelor utilizate ca recipiente de măsură, persoana juridică trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
    1) să deţină un sistem de management documentat pertinent domeniului şi volumului de lucrări efectuate;
    2) să preambaleze produsele, să producă şi/sau să importe sticlele utilizate ca recipiente de măsură conform documentelor normative aplicabile;
    3) îndeplinirea cerinţelor de la enumerările 1) – 2) se confirmă de către solicitant prin prezentarea notificării cu declaraţia pe proprie răspundere.
V. ÎNREGISTRAREA
    11. Persoanele fizice sau juridice care îndeplinesc cerinţele prevăzute la punctele 8-10 au dreptul să iniţieze activitatea doar după depunerea la INM a notificării, cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de începerea activităţii în domeniul metrologiei legale.
    12. Notificarea se efectuează pe hârtie – la sediul INM sau în formă electronică – pe poșta electronica a INM. Persoana care efectuează notificarea este obligată să introducă toate datele în conformitate cu formularul de notificare din anexa 1 la care se anexează declaraţia pe proprie răspundere, conform anexei 2 sau 3, în funcţie de domeniul de activitate.
    13. La momentul recepţionării formularului de notificare completat, fără examinarea prealabilă a conţinutului notificării, INM eliberează persoanei respective confirmarea (conform anexei 4), pe hârtie sau în format electronic. Notificarea se consideră efectuată la data confirmării acesteia de către INM.
    14. INM efectuează expertiza notificării și a declarației prezentate în vederea verificării completivităţii şi constatării conformităţii informaţiei declarate cu cerinţele prezentului regulament. Notificarea unor date eronate sau incomplete atrage nulitatea întregii notificări şi, respectiv, ilegalitatea activităţii în domeniile stabilite de prezentul regulament. Dacă notificarea se constată nulă, INM, în termen de 5 zile lucrătoare din momentul eliberării confirmării, informează în scris persoana fizică sau juridică care a efectuat notificarea, cu prezentarea argumentelor care au stat la baza acestei constatări.
    15. Drept temei pentru a constata nulă notificarea servesc următoarele:
    1) Persoana fizică sau juridică care depune notificare pentru unul sau câteva genuri de activitate nu este înregistrată în Republica Moldova;
    2) INM a depistat date neautentice sau incomplete în informaţia prezentată.
    16. În situaţia în care, în urma expertizei, notificarea nu a fost constatată a fi nulă, în decursul a 10 zile lucrătoare de la notificare, INM va înregistra persoana fizică sau juridică care a efectuat notificarea în Registrul şi va comunica acesteia despre faptul înregistrării.
    17. INM este posesorul, deţinătorul şi registratorul Registrului nominalizat.
    18. INM, în calitate de posesor al Registrului, este obligat:
    1) să asigure ţinerea registrului în conformitate cu regulile de ţinere a registrelor;
    2) să înregistreze, modifice și să radieze din Registru persoanele fizice şi juridice care repară, pun în funcţiune şi montează mijloace de măsurare, precum şi al persoanelor juridice care efectuează preambalarea produselor, producerea şi/sau importul sticlelor utilizate ca recipiente de măsură;
    3) să asigure autenticitatea, plenitudinea şi integritatea datelor din Registru, precum şi securitatea şi protecţia acestora;
    4) să asigure tuturor destinatarilor acces la datele din Registru în conformitate cu Legea nr.71 din 22 martie 2007 cu privire la registre, precum şi cu regulile de ţinere a registrelor;
    5) să arhiveze documentele Registrului, precum şi materialele în baza cărora s-a efectuat înregistrarea.
    19. INM, în calitate de deţinător al Registrului, este obligat:
    1) să asigure păstrarea Registrului până la adoptarea deciziei despre lichidarea acestuia;
    2) să asigure integritatea datelor Registrului;
    3) să monitorizeze utilizarea datelor în modul stabilit de condiţiile privind protecţia datelor.
    20. INM, în calitate de registrator al Registrului, este obligat:
    1) să înregistreze și să modifice datele în Registru în conformitate cu prevederile prezentului regulament;
    2) să delege funcţii de introducere nemijlocită a datelor în computer persoanei responsabile de aceasta, cu condiţia capacităţii ei depline de exerciţiu şi calificării adecvate;
    3) în cazul în care registratorul se schimbă, avizul respectiv urmează a fi publicat în mijloacele de informare în masă sau pe pagina web a deţinătorului registrului, cu cel mult 10 zile calendaristice înainte de încetarea mandatului acestuia.
    21. Registrul se ţine în limba de stat. Ținerea Registrului în varianta manuală şi electronică se efectuează de către INM. Registrul electronic este plasat pe pagina web a INM.
    22. Persoanei fizice sau juridice menționate în pct. 16 i se atribuie un număr de înregistrare format din seria, numărul curent de înregistrare și anul înregistrării.
    Se stabilesc seriile pentru următoarele activităţi:
    R – reparare a mijloacelor de măsurare;
    M – montarea şi/sau punerea în funcțiune a mijloacelor de măsurare;
    PP – efectuarea preambalării produselor;
    S – producerea sticlelor utilizate ca recipiente de măsură;
    IS – importul sticlelor utilizate ca recipiente de măsură.
    Numărul curent de înregistrare este numărul de ordine din Registru, cu care a fost înregistrată persoana.
    23. În Registru se introduce următoarea informație:
    1) elementele de identificare a persoanei fizice sau juridice;
    2) data înregistrării acesteia;
    3) numărul de înregistrare atribuit;
    4) genul de activitate;
    5) sortimentul mijloacelor de măsurare (produselor preambalate, sticlelor utilizate ca recipiente de măsură);
    6) caracteristicile metrologice de bază ale acestora;
    7) înscrieri privind suspendarea înregistrării sau radierea din Registru;
    8) note.
    24. La solicitarea persoanei înregistrate, INM este obligat să-i acorde acesteia extras din Registru în formă scrisă, gratis, în cel mult 3 zile lucrătoare de la recepţionarea solicitării respective.
    25. Persoana înregistrată este obligată să informeze INM despre orice schimbare în informaţia cuprinsă în notificare nu mai târziu de 10 zile lucrătoare de la survenirea modificărilor corespunzătoare, prin depunerea la INM a notificării respective. În scopul înregistrării şi ţinerii Registrului, la solicitarea INM, persoana înregistrată este obligată să ofere documente şi informaţii necesare pentru confirmarea sau clarificarea informaţiei notificate.
    26. Suspendarea înregistrării sau radierea din Registru se efectuează de către INM, la decizia Agenţiei pentru Protecţia Consumatorilor şi Supravegherea Pieţei (în continuare - APCSP), cu excepţia cazului cînd suspendarea sau radierea este solicitată de persoana înregistrată. INM este obligat, în termen de 3 zile lucrătoare, să informeze în scris persoana fizică sau juridică înregistrată despre suspendare sau radiere. Suspendarea înregistrării sau radierea din Registru a agenţilor economici se aplică de APCSP doar în cadrul controlului de stat, în calitate de măsură restrictivă, în modul şi limitele stabilite de Legea nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător.
    27. Drept temei pentru suspendarea înregistrării servesc:
    1) cererea persoanei fizice sau juridice înregistrate privind suspendarea înregistrării;
    2) constatările APCSP referitoare la încălcarea cerinţelor prevăzute în art. 16 din Legea metrologiei nr. 19 din 4 martie 2016, precum şi depistarea încălcărilor care afectează integral activitatea desfăşurată, inclusiv nerespectarea condiţiilor de mediu sau de desfăşurare a activităţii, întocmirea incorectă a documentelor de evidenţă pentru mijloacele de măsurare reparate, montate ori date în folosinţă, pentru preambalate sau sticlele utilizate ca recipiente de măsură, produse ori importate.
    28. Suspendarea înregistrării în Registru are drept urmare încetarea, pe perioada de suspendare, a executării activităţilor metrologice indicate în acesta. Perioada maximă de suspendare este de 30 de zile calendaristice.
    29. În perioada de suspendare, persoana înregistrată prezintă APCSP informaţii despre măsurile întreprinse în vederea eliminării încălcărilor prevăzute la pct. 27 alin.2), iar în caz de dezacord, prezintă explicaţii, obiecţii şi dovezi care justifică poziţia sa. Explicaţiile, obiecţiile şi informaţiile prezentate de persoana înregistrată se examinează în mod obligatoriu şi se păstrează la APCSP.
    30. În cazul înlăturării în termen de 30 de zile a încălcărilor depistate, suspendarea este ridicată.
    1) Suspendarea înregistrării se consideră ridicată la data executării prescripției corespunzătoare, în modul stabilit de APCSP, cu completarea procesul-verbal de control și confirmarea acestei executări de către persoana înregistrată în modul stabilit de Legea nr. 131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător,
    2) INM informează persoana înregistrată despre înscrierea în Registru, nu mai târziu de 3 zile din ziua primirii de către INM a confirmării respective.
    31. În cazul în care informaţiile specificate la pct. 30 nu sunt prezentate în termen de 30 de zile, APCSP informează INM despre decizia sa privind necesitatea radierii persoanei fizice sau juridice din Registru.
    32. Neprezentarea în termenul stabilit sau refuzul de a oferi explicaţii, obiecţii şi/sau dovezi nu privează persoana fizică sau juridică de dreptul de a contesta în instanţa de judecată decizia APCSP privind radierea din Registru.
    33. Drept temei pentru radiere servesc:
    1) cererea persoanei fizice sau juridice înregistrate, ca urmare a unor schimbări în competenţele acesteia;
    2) încheierea activităţii persoanei fizice sau juridice înregistrate;
    3) suspendarea de către persoana fizică sau juridică înregistrată a activităţii sale pentru o perioadă ce depăşeşte 30 de zile calendaristice, confirmată printr-un document oficial;
    4) nesoluţionarea de către persoana fizică sau juridică înregistrată, în termenul stabilit, a încălcărilor ce au dus la suspendarea activităţii desfăşurate;
    5) încălcarea repetată a cerinţelor prevăzute în punctele 8-10, inclusiv depistarea încălcărilor care afectează integral activitatea desfăşurată, nerespectarea condiţiilor de mediu sau de desfăşurare a activităţii, întocmirea incorectă a documentelor de evidenţă pentru mijloacele de măsurare reparate, montate ori date în folosinţă, pentru preambalate sau sticlele utilizate ca recipiente de măsură, produse sau importate;
    6) decizia de radiere din Registrul de stat al persoanelor juridice şi din Registrul întreprinzătorilor individuali;
    7) depistarea unor date neautentice introduse intenţionat în documentele prezentate la notificare.
    34. Radierea din Registru are drept urmare încetarea executării activităţilor metrologice indicate în acesta. Continuarea activităţii metrologice după radiere sau în perioada suspendării înregistrării este interzisă.
    35. În cazul adoptării deciziei privind suspendarea sau radierea, informaţiile respective se introduc în Registru în termen de 3 zile lucrătoare.
    36. Setul de documente al entităţii radiate din Registru se păstrează în arhiva INM timp de 5 ani.
    37. Numărul de înregistrare atribuit persoanei fizice sau juridice excluse din registru nu se atribuie altor entităţi.
VI. TRANSPARENŢA INFORMAŢIEI METROLOGICE
    38. Toate persoanele interesate au acces gratuit la Registru care se publica pe site-ul oficial al INM www.metrologie.md.
    39. INM gestionează baza de date referitor la persoanele fizice și juridice înregistrate și prezintă, la solicitare, informaţia din baza de date respectivă către:
    1) Autoritatea centrală de metrologie – Ministerul Economiei și Infrastructurii;
    2) APCSP;
    3) persoanele interesate.
VII. SUPRAVEGHEREA METROLOGICĂ
A PERSOANELOR FIZICE ȘI JURIDICE
ÎNREGISTRATE

    40. Supravegherea metrologică a respectării de către persoanele fizice şi juridice înregistrate a prevederilor documentelor normative din domeniul metrologiei legale se efectuează de către APCSP în limitele Legii metrologiei nr. 19 din 4 martie 2016 și Legii nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4