OMSMPSC653/205/2018
ID intern unic:  375800
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL SĂNĂTĂȚII, MUNCII ȘI PROTECȚIEI SOCIALE
ORDIN Nr. 653/205
din  24.05.2018
privind aprobarea Normelor metodologice cu privire la elaborarea și
aprobarea devizului de venituri şi cheltuieli (business-plan) şi gestionarea
 mijloacelor financiare provenite din fondurile asigurării obligatorii de
asistenţă medicală de către instituţiile medico-sanitare încadrate în
sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală
Publicat : 05.06.2018 în Monitorul Oficial Nr. 182     art Nr : 855     Data intrarii in vigoare : 05.06.2018
    Întru executarea prevederilor Legii cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală nr.1585-XIII din 27.02.1998, Hotărîrii Guvernului cu privire la aprobarea Contractului-tip de acordare a asistenţei medicale (de prestare a serviciilor medicale) în cadrul asigurării obligatorii de asistenţă medicală nr.1636 din 18.12.2002, pct. 9 din Regulamentul privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.694 din 30.08.2017, pct.29 lit.e) din Statutul Companiei Naționale de Asigurări în Medicină, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.156 din 11.02.2002, cu modificările și completările ulterioare,
ORDONĂM:
    1. Se aprobă Normele metodologice cu privire la elaborarea și aprobarea devizului de venituri şi cheltuieli (business-plan) şi gestionarea mijloacelor financiare provenite din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală de către instituţiile medico-sanitare încadrate în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală (în continuare – Norme metodologice), conform anexei.
    2. Conducătorii instituţiilor medico-sanitare încadrate în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală vor asigura respectarea Normelor metodologice aprobate prin prezentul ordin.
    3. Conducătorii instituţiilor medico-sanitare publice încadrate în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală vor aplica modul de elaborare a devizului de venituri și cheltuieli (business-plan) și gestionare a mijloacelor financiare provenite din prestarea serviciilor contra plată, lucrărilor și altor surse financiare premise de legislație, în conformitate cu particularitățile stabilite în prezentele Norme metodologice.
    4. Secția planificare asigurări sociale și medicale din cadrul Ministerului Sănătăţii, Muncii și Protecției Sociale şi Direcția economie și finanțe din cadrul Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină vor acorda suportul consultativ-metodic necesar în vederea realizării prevederilor Normelor metodologice aprobate prin prezentul ordin.
    5. Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    6. Se abrogă Normele metodologice cu privire la formarea devizului de venituri şi cheltuieli (business-plan) şi gestionarea surselor financiare provenite din fondurile asigurării obligatorii de asistență medicală de către instituţiile medico-sanitare publice încadrate în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală, aprobate prin Ordinul Ministerului Sănătății și Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină nr. 396/209-A din 27.05.2015, cu modificările și completările ulterioare, și Normele metodologice cu privire la întocmirea și aprobarea devizului de venituri şi cheltuieli (business-plan) din mijloacele fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală de către instituţia medico-sanitară privată, aprobate de Ministerul Sănătății nr. 01-3/13-137 și Compania Naţională de Asigurări în Medicină nr. 01/17-1173 din 26.10.2012.
    7. Controlul asupra executării prezentului ordin ni-l asumăm.

    MINISTRUL SĂNĂTĂȚII,
    MUNCII ȘI PROTECȚIEI SOCIALE                                   Svetlana CEBOTARI

    DIRECTORUL GENERAL AL COMPANIEI
    NAȚIONALE DE ASIGURĂRI ÎN MEDICINĂ                   Dmitrii PARFENTIEV

    Nr. 653/205-А. Chişinău, 24 mai 2018.


Anexă
la Ordinul comun al MSMPS şi CNAM
nr. 653/205-A din 24.05.2018

NORME METODOLOGICE
cu privire la elaborarea și aprobarea devizului de venituri şi cheltuieli
(business-plan)
şi gestionarea mijloacelor financiare provenite din fondurile
asigurării
obligatorii de asistenţă medicală de către instituţiile medico-sanitare
încadrate în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. În conformitate cu prevederile Contractului-tip de acordare a asistenţei medicale (de prestare a serviciilor medicale) în cadrul asigurării obligatorii de asistenţă medicală, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1636 din 18.12.2002, cu modificările și completările ulterioare, instituţia medico-sanitară, elaborează și prezintă Fondatorului și Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină (CNAM) (agenției teritoriale) pentru coordonare şi aprobare devizul de venituri şi cheltuieli (business-plan) din mijloacele fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală (AOAM).
    2. Devizul de venituri şi cheltuieli (business-plan) din mijloacele fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală (deviz) este documentul instituţiei medico-sanitare (IMS) în care este stabilit volumul veniturilor provenite din fondurile AOAM, conform contractului de acordare a asistenţei medicale (de prestare a serviciilor medicale) încheiat cu CNAM şi destinaţia de utilizare a acestora pentru anul respectiv.
    3. Normele metodologice cu privire la elaborarea și aprobarea devizului de venituri şi cheltuieli (business-plan) şi gestionarea mijloacelor financiare provenite din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală de către instituţiile medico-sanitare încadrate în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală (Norme metodologice) conţin cerinţele, particularităţile de întocmire şi prezentare a devizului şi descriu modalitatea de planificare şi gestionare a mijloacelor financiare provenite din fondurile AOAM.
    4. Normele metodologice sunt elaborate în scopul stabilirii unor principii generale unice de planificare și gestionare a mijloacelor financiare, sporirii nivelului de transparenţă şi corectitudine ce ţin de planificarea și utilizarea mijloacelor financiare și eficientizarea activităților de evaluare asupra utilizării acestora.
II. MODUL DE ELABORARE A DEVIZULUI DE
VENITURI ŞI CHELTUIELI (BUSINESS-PLAN)

ŞI PARTICULARITĂŢILE DE GESTIONARE
A MIJLOACELOR FINANCIARE
    5. Devizul se elaborează de fiecare IMS ca urmare a încheierii contractului de acordare a asistenţei medicale (de prestare a serviciilor medicale) în cadrul AOAM cu CNAM, conform formularului din anexa nr.1 la prezentele Norme metodologice.
    6. Devizul include veniturile şi cheltuielile pe fiecare tip de asistenţă medicală contractat şi suma totală a acestora.
    7. Partea de venituri a devizului include „Suma contractuală”, completată conform contractului de acordare a asistenţei medicale (de prestare a serviciilor medicale) în cadrul AOAM, „Dobînda calculată la soldurile băneşti”, completată conform contractului pentru deservirea contului bancar/trezorerial, încheiat cu instituţia financiar-bancară şi „Alte venituri” în care se reflectă veniturile, care nu sunt prevăzute prin contractul de acordare a asistenţei medicale (de prestare a serviciilor medicale) pentru anul respectiv.
    8. În partea de cheltuieli a devizului se indică cheltuielile aferente activităţii IMS legate de prestarea serviciilor conform contractului de acordare a asistenţei medicale (de prestare a serviciilor medicale) în cadrul AOAM. Partea de cheltuieli este constituită din patru categorii de cheltuieli: „Cheltuieli de personal”, „Alimentarea pacienţilor”, „Medicamente și dispozitive medicale” şi „Alte cheltuieli”.
    9. Soldurile băneşti formate la conturile bancare ale IMS din mijloacele fondurilor AOAM şi neutilizate pînă la finele anului (31 decembrie) se indică în devizul anului următor la rubrica „Soldul la începutul anului”. Mijloacele date pot fi repartizate pe articole de cheltuieli în anul gestionar, prioritar fiind acoperirea datoriilor.
    10. La deviz se anexează documentele şi calculele justificative ale cheltuielilor pentru fiecare tip de asistenţă medicală:
    1) statele de personal şi listele de tarifare a salariaţilor (la cererea CNAM sau agenției teritoriale) pe fiecare tip de asistenţă medicală aprobate în modul stabilit;
    2) calculele fondului de retribuire a muncii pe fiecare tip de asistenţă medicală, conform anexei nr.2a pentru IMS publice și conform anexei nr.2b pentru IMS private;
    3) calculele cheltuielilor pentru alimentarea pacienţilor, conform anexei nr.3;
    4) calculele cheltuielilor pentru medicamente și dispozitive medicale, conform anexei nr.4 (asistența medicală urgentă prespitalicească, asistenţa medicală primară, asistență medicală specializată de ambulator, servicii medicale de înaltă performanță, îngrijiri medicale comunitare și la domiciliu), anexei nr.4* (asistenţa medicală spitalicească);
    5) calcule la devizul de venituri și cheltuieli din mijloacele fondurilor AOAM, conform anexei nr.5;
    6) descifrarea altor cheltuieli, conform anexei nr.6;
    7) decizia Consiliului administrativ (în cazul IMS publice) sau Fondatorului privind  planificarea mijloacelor financiare, pentru anul de gestiune, pentru achiziționarea imobilizărilor necorporale, mijloacelor fixe și reparațiilor capitale.
    Lista imobilizărilor necorporale, mijloacelor fixe și reparațiilor capitale, pentru anul de gestiune, coordonată cu Consiliul administrativ sau Fondatorul;
    8) notă informativă la deviz.
    11. În procesul planificării mijloacelor financiare, IMS va ţine cont de următoarele criterii şi priorităţi:
    1) În mod prioritar şi necondiţionat să acopere cheltuielile în volumul necesar pentru achitarea salariilor, contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi primelor de AOAM, procurarea medicamentelor și dispozitivelor medicale, pentru alimentarea pacienţilor, procurarea serviciilor medicale prestate de alţi prestatori.
    2) Mijloacele financiare pentru acoperirea cheltuielilor aferente medicamentelor și dispozitivelor medicale și alimentării pacienților se vor planifica, în mod obligatoriu în volumul necesar, cu o dinamică pozitivă față de volumul executat al cheltuielilor menționate în ultimii trei ani, luîndu-se în considerație și stocurile.
    3) Restul alocaţiilor se repartizează pentru alte cheltuieli strict necesare instituţiei pentru asigurarea activităţii de bază.
    4) În cazul în care, după acoperirea cheltuielilor prioritare şi datoriilor, IMS dispun de mijloace financiare nerepartizate, acestea pot fi planificate în deviz pentru procurarea imobilizărilor necorporale și mijloacelor fixe și pentru reparaţie capitală.
    12. La planificarea cheltuielilor pentru achiziționarea imobilizărilor necorporale, mijloacelor fixe și reparațiilor capitale, IMS vor ţine cont de acoperirea cheltuielilor prioritare şi datoriilor, respectînd repartizarea mijloacelor financiare proporţional pe subarticole de cheltuieli, reieşind din veniturile obţinute sau numărul serviciilor medicale prestate în cadrul AOAM şi celor prestate din alte surse.
    13. La planificarea cheltuielilor de personal, IMS vor ţine cont de prevederile actelor normative care reglementează condiţiile de salarizare a angajaţilor din cadrul IMS în funcţie de forma organizatorico-juridică (publice, private, bugetare, departamentale).
    14. Cheltuielile de personal se planifică reieşind din funcţiile ocupate. În cazul modificării numărului funcțiilor ocupate pe parcursul anului, se vor efectua modificări la deviz cu privire la cheltuielile de personal.
    15. La planificarea/achitarea fondului de salarizare al IMS încadrate în sistemul AOAM se va ține cont, în mod prioritar și necondiționat, de acoperirea tuturor cheltuielilor plății muncii conform actelor normative în vigoare, luîndu-se în considerație și posibilitățile financiare ale IMS.
    16. Din volumul total al bonificaţiei pentru indicatorii de performanţă se va planifica/achita şi suma contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, primelor de AOAM corespunzătoare plăţilor cu caracter stimulator şi suma pentru alte articole de cheltuieli necesare pentru acordarea asistenţei medicale primare.
    17. La planificarea cheltuielilor pentru alimentarea pacienţilor, IMS care prestează asistenţă medicală spitalicească vor ţine cont de prevederile Ordinului Ministerului Sănătăţii nr.1092 din 07.10.2013 „Cu privire la aprobarea normelor naturale de bază de asigurare cu produse alimentare a pacienţilor din instituţiile medico-sanitare”, prevederile Ordinului Ministerului Sănătăţii nr.238 din 31.07.2009 „Privind ameliorarea alimentaţiei pacienţilor în instituţiile medico-sanitare spitaliceşti” și alte acte normative în vigoare.
    IMS care prestează asistenţă bolnavilor cu tuberculoză în condiţii de ambulator vor ţine cont de prevederile actelor normative cu privire la unele intervenții de creștere a aderenței la tratamentul antituberculos.
    18. La planificarea cheltuielilor pentru medicamente și dispozitive medicale, IMS care prestează asistenţă medicală spitalicească vor ţine cont de prevederile Ordinului Ministerului Sănătăţii nr.322 din 22.11.2002 „Cu privire la asistenţa cu medicamente a bolnavilor spitalizaţi”. La nivel de asistenţă medicală primară se va ţine cont de prevederile Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 695 din 13.10.2010 „Cu privire la Asistenţa Medicală Primară din Republica Moldova”, Ordinului comun al Ministerului Sănătăţii şi CNAM nr. 228/139-A din 30.03.2016 „Cu privire la aprobarea Planului de acţiuni privind asigurarea cu contraceptive a grupurilor vulnerabile ale populaţiei la nivel de asistenţă medicală primară”. IMS care prestează asistenţă medicală urgentă prespitalicească vor ţine cont de prevederile Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 85 din 30.03.2009 „Cu privire la organizarea şi funcţionarea Serviciului de Asistenţă Medicală Urgentă din Republica Moldova”. Instituţiile medicale prestatoare de îngrijiri medicale la domiciliu vor ţine cont de prevederile Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 851 din 29.07.2013 cu privire la aprobarea standardului naţional de îngrijiri medicale la domiciliu și alte acte normative în vigoare.
    În cadrul acestui articol de cheltuieli se vor reflecta cheltuielile pentru medicamente și dispozitive medicale, articole parafarmaceutice (faşe din tifon sterile şi nesterile, tifon, seringi, sisteme pentru infuzie şi transfuzie, vată etc.), consumabile de laborator (inclusiv reactivele de laborator, eprubete, ace, vacutainere etc.), consumabile medicale (catetere, seturi chirurgicale, ace chirurgicale, seturi angio, pungi urinare, pungi colectoare pentru stome, seringi pentru alimentaţie etc.), consumabile radiologice (pelicule, gel etc.), consumabile pentru utilaj şi consumabile costisitoare.
    19. În articolul „Alte cheltuieli” se includ mijloacele  financiare prevăzute pentru acordarea serviciilor medicale, cu excepţia celor nominalizate în articolele de mai sus (reparaţia curentă a mijloacelor fixe, perfecţionarea  cadrelor, combustibil, energie electrică, termică, apa şi canalizarea, salubritatea, deplasări  în  interes de  serviciu, procurarea imobilizărilor  necorporale  și  mijloacelor  fixe, reparaţia capitală a mijloacelor fixe, cheltuielile pentru serviciile medicale prestate de alţi prestatori (serviciile medicale prestate de alţi prestatori, în baza contractelor încheiate, care activează în conformitate cu legislaţia în vigoare, în caz de imposibilitate obiectivă de prestare a serviciilor medicale contractate de CNAM) şi alte cheltuieli (mentenanța sistemelor informaționale, mentenanța imobilizărilor necorporale și mijloacelor fixe, dispozitivelor medicale, OMVSD, dezinfectanți, detergenți, cheltuieli aferente serviciilor poștale, servicii de deratizare, foi de boala achitate de angajator, rechizite de birou, servicii de pază etc.).
    20. IMS prestatoare de asistenţă medicală primară şi asistenţă medicală specializată de ambulator, care nu dispune de capacităţi necesare pentru efectuarea anumitor investigaţii paraclinice prevăzute în anexa nr.4 la Programul Unic al AOAM, va planifica, în mod obligatoriu, mijloace financiare pentru realizarea investigaţiilor respective în baza contractelor încheiate cu alte IMS și le va valorifica în volum deplin.
    21. Cota minimă a cheltuielilor planificate/executate pentru investigaţiile paraclinice prestate de alţi prestatori efectuate la trimiterea medicului de familie, specificate în anexa nr.4 la Programul Unic al AOAM, pentru centrele de sănătate de nivelul II (dislocate în sectorul rural), contractate prin metoda „per capita”, va constitui 5% din suma contractuală, pentru centrele de sănătate de nivel I (raionale) – 2,0%”, pentru centrele de sănătate de nivel I (municipale) – 2,0%, pentru IMS republicane – 2,5% și pentru IMS private conform amplasării teritoriale (în raion) – 2,5 % și (în municipiu) – 2,0%.
    Pentru IMS prestatoare de AMP, care dispun de capacităţile necesare pentru efectuarea investigaţiilor paraclinice prevăzute în anexa nr. 4 la Programul Unic al AOAM, cota minimă a cheltuielilor respective poate fi redusă în așa mod, încît să nu afecteze acoperirea necesităților populației deservite. Reducerea cotei respective va fi coordonată cu CNAM prin prezentarea argumentării de către IMS, autentificată prin semnătura conducătorului.
    22. Cota minimă a cheltuielilor planificate/executate pentru investigaţiile paraclinice prestate de alţi prestatori efectuate la trimiterea medicului specialist de profil, specificate în anexa nr.4 la Programul Unic al AOAM, pentru IMS prestatoare de AMSA, contractate prin metoda „per capita” va constitui pentru IMS publice raionale – 2,5% din suma contractuală, pentru IMS republicane – 3 %, centrele de sănătate de nivel I (municipale) – 2,5 %, pentru IMS private conform amplasării teritoriale (în raion) – 3 % și (în municipiu) – 2,5%.
    Pentru IMS prestatoare de AMSA, care dispun de capacităţile necesare pentru efectuarea investigaţiilor paraclinice prevăzute în anexa nr.4 la Programul Unic al AOAM, cota minimă a cheltuielilor respective poate fi redusă în așa mod, încît să nu afecteze acoperirea necesităților populației deservite. Reducerea cotei respective va fi coordonată cu CNAM prin prezentarea argumentării de către IMS, autentificată prin semnătura conducătorului.
    23. În scopul aprofundării și completării cunoştinţelor profesionale, IMS vor planifica mijloace financiare pentru formarea profesională continuă a angajaţilor, în mărimea prevăzută de actele normative în vigoare.
    24. În conformitate cu prevederile pct.6 din Regulamentul cu privire la modalitatea de codificare, colectare, raportare şi validare a datelor la nivel de pacient în cadrul finanţării spitalelor în bază de DRG (CASE-MIX), aprobat prin Ordinul Ministerului Sănătăţii şi CNAM nr.397/125-A din 05.04.2013 cu modificările ulterioare, responsabilitatea pentru instruirea prestatorilor de servicii medicale spitaliceşti în codificarea maladiilor şi procedurilor medicale, pentru monitorizarea şi suportul tehnic al codificării ţine de CNAM. Prin urmare, se interzice achitarea cheltuielilor pentru instruiri în codificarea maladiilor şi procedurilor medicale efectuate de alţi prestatori din contul mijloacelor fondurilor AOAM.
    25. Conform prevederilor articolului 35 alin.(5) din Legea sindicatelor nr.1129-XIV din 07.07.2000, conducătorul IMS publice, de comun acord cu comitetul sindical, urmează să prevadă în deviz mijloace în mărime de cel mult 0,15% de la fondul de salarizare pentru utilizarea lor în scopurile stabilite în contractul colectiv de muncă.
    26. Normativele pentru stocurile de valori materiale vor fi stabilite conform actelor normative în vigoare.
    27. IMS publice sunt responsabile pentru asumarea, achitarea și evidența achizițiilor publice, în conformitate cu legislația care reglementează achizițiile publice și cu alte acte normative în vigoare.
    Asumarea angajamentelor de către IMS se permite doar în scopurile și în limitele alocațiilor financiare planificate în deviz.
    28. Este obligatorie evidenţa separată a veniturilor și cheltuielilor pentru prestarea serviciilor medicale în cadrul AOAM şi celor pentru prestarea serviciilor medicale finanţate din alte surse, precum și pe tipuri de asistență medicală.
    Costurile/cheltuielile care nu pot fi raportate separat, vor fi repartizate proporţional pe articole de cheltuieli, reieşind din veniturile obţinute, sau numărul serviciilor medicale prestate în cadrul AOAM şi celor prestate din alte surse, sau în baza altei metode care va reflecta cheltuielile real suportate pentru prestarea serviciilor medicale pe surse de venit și pe tipuri de asistență medicală. IMS alege metoda de raportare a cheltuielilor respective, care va fi expusă obligatoriu în Politica de contabilitate a instituţiei.
    29. Gestionarea veniturilor şi cheltuielilor, pe fiecare sursă de venit și pe fiecare tip de asistenţă medicală contractat, se va efectua de către IMS prin conturi bancare/trezoreriale separate. Utilizarea arbitrară a mijloacelor financiare de la o sursă de venit la alta și de la un tip de asistenţă medicală la altul se permite cu condiţia restituirii mijloacelor financiare pînă la finele perioadei de raportare (30 iunie, 31 decembrie).
    30. Prestatorii de servicii medicale vor planifica proporțional pe parcursul anului, în limita sumei contractate, volumul și spectrul de servicii medicale, asigurînd activitatea sa pentru întregul an de gestiune.
    31. Prestatorii de servicii medicale vor utiliza sistemul informațional „Registrul Formularelor 1-16/d”, pentru elaborarea și prezentarea spre coordonare cu CNAM (agenţia teritorială) a devizului de venituri și cheltuieli și a dării de seamă despre îndeplinirea devizului de venituri și cheltuieli (Formularul nr. 1-16/d).
    32. Darea de seamă despre îndeplinirea devizului de venituri şi cheltuieli (business-plan) din mijloacele fondurilor AOAM se prezintă CNAM (agenţiei teritoriale), conform formularului 1-16/d, aprobat prin Ordinul Ministerului Sănătăţii şi CNAM nr.205/94-A din 19 martie 2015 în termenele indicațe în formular.
    33. Corectitudinea elaborării dării de seamă (formularul 1-16/d) se verifică prin aplicarea formulelor de control.
    34. Pentru verificarea stocurilor de la sfîrşitul perioadei, reflectate în darea de seamă (formularul 1-16/d), se aplică următoarea formulă: stocul la începutul anului + cheltuielile de casă – cheltuielile efective + datoriile debitoare la începutul anului – datoriile creditoare la începutul anului – datoriile debitoare la sfîrşitul perioadei (semestrului/anului) + datoriile creditoare la sfîrşitul perioadei (semestrului/anului).
    35. La darea de seamă (formularul 1-16/d) se va prezenta o notă explicativă, în cazul în care sunt necesare explicații cu privire la careva date din cadrul dării de seamă, sau dacă careva date nu coincid formulei de control.
III. DISPOZIŢII FINALE
    36. Devizul se elaborează în conformitate cu prevederile prezentelor Norme metodologice, se aprobă de Directorul (şeful) instituţiei, se examinează de Consiliul administrativ, după caz, şi se coordonează cu Fondatorul și CNAM (agenţia teritorială).
    37. Termenul-limită de prezentare a devizului la CNAM (agenţia teritorială) pentru coordonare este de 30 zile lucrătoare de la data încheierii contractului de acordare a asistenţei medicale (de prestare a serviciilor medicale) pentru anul respectiv.
    38. În caz că la întocmirea devizului nu s-a ţinut cont de regulile stabilite prin prezentele Norme metodologice, devizul se restituie de către CNAM (agenţia teritorială) IMS respective pentru înlăturarea neajunsurilor.
    39. CNAM, după coordonarea devizului, va păstra la dosar un exemplar cu calculele conform pct.10, iar alt exemplar (după caz – două exemplare) va restitui IMS respective.
    40. Modificarea devizului se va efectua în conformitate cu ordinea stabilită pentru elaborarea acestuia.
    41. Contabilitatea costurilor şi a cheltuielilor aferente serviciilor prestate este ţinută de către IMS încadrate în sistemul AOAM, conform prevederilor Standardului Naţional de Contabilitate „Cheltuieli”, aprobat prin ordinul ministrului finanțelor, sau, după caz, conform Planului de conturi contabile în sistemul bugetar și a normelor privind evidența contabilă și raportarea financiară în sistemul bugetar, aprobate prin ordinul ministrului finanțelor și a altor acte legislative în vigoare.
    42. În scopul respectării principiilor de transparenţă în planificarea şi utilizarea eficientă a mijloacelor financiare, anual sau după caz pe parcursul anului, Directorul (şeful) IMS este obligat să efectueze examinarea activităţii economico-financiare a instituţiei la adunările (conferinţele) colectivului de muncă, și să plaseze pe pagina web a IMS rapoartele privind activitatea economico-financiară.

    anexa nr.1

    anexa nr.2a

    anexa nr.2b

    anexa nr.3

    anexa nr.4

    anexa nr.4*

    anexa nr.5

    anexa nr.6