HGC687/2018
ID intern unic:  376452
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 687
din  11.07.2018
cu privire la veniturile colectate ale unităţilor/instituţiilor militare
din subordinea Ministerului Apărării
Publicat : 20.07.2018 în Monitorul Oficial Nr. 267-275     art Nr : 743
    Pentru executarea art. 42 și 43 din Legea finanțelor publice și responsabilității bugetar-fiscale nr. 181 din 25 iulie 2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr. 223-230, art. 519), cu modificările și completările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    1) Nomenclatorul lucrărilor efectuate şi serviciilor prestate contra plată de către unităţile/instituţiile militare din subordinea Ministerului Apărării şi tarifele la acestea, conform anexei nr. 1;
    2) Regulamentul privind modul de formare a veniturilor colectate ale unităţilor/instituţiilor militare din subordinea Ministerului Apărării, conform anexei nr. 2;
    3) Metodologia de calculare a tarifelor la serviciile prestate contra plată de către unitățile/instituțiile militare din subordinea Ministerului Apărării, conform anexei nr. 3.
    2. Ministerul Apărării va aduce actele sale normative în concordanţă cu prevederile prezentei hotărîri.
    3. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr. 317 din 27 martie 2006 „Cu privire la veniturile colectate ale Ministerului Apărării” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr. 55-58, art. 361), cu modificările și completările ulterioare.

     PRIM-MINISTRU                                                           Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Ministrul finanţelor                                                           Octavian Armaşu
    Ministrul apărării                                                              Eugeniu Sturza

    Nr. 687. Chişinău, 11 iulie 2018.


    anexa nr.1

Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.687 din 11 iulie 2018

REGULAMENT
privind modul de formare a veniturilor colectate ale
unităţilor/instituţiilor militare din subordinea Ministerului Apărării
Capitolul I
DISPOZIȚII GENERALE
    1. Prezentul Regulament stabileşte modul de formare a veniturilor colectate, intrate cu autorizaţie legală în posesia unităţilor militare ale Armatei Naţionale şi instituţiilor din subordinea Ministerului Apărării (în continuare – unităţi/instituții militare), din acordarea serviciilor contra plată şi din darea în locațiune a activelor neutilizate.
    2. Veniturile colectate ale unităţilor/instituțiilor militare sînt parte componentă a bugetului de stat şi sînt utilizate pentru acoperirea cheltuielilor legate de desfăşurarea activităţii statutare ale acestora, conform principiilor şi regulilor de elaborare, aprobare şi executare a bugetului de stat.
    3. Utilizatorii veniturilor colectate sînt unităţile/instituţiile militare din subordinea Ministerului Apărării, finanţate de la bugetul de stat.
    4. Clasificarea şi monitorizarea veniturilor colectate ale unităţilor/instituţiilor militare se efectuează în conformitate cu actele normative în vigoare.
    5. Tarifele pentru tipurile de venituri colectate, care nu sînt stabilite prin actele normative ale Guvernului, se formează conform Metodologiei de calculare a tarifelor la serviciile prestate contra plată de către unitățile/instituțiile militare din subordinea Ministerul Apărării, prevăzută în anexa nr.3.
Capitolul II
TIPURILE DE VENITURI COLECTATE
ȘI MODUL DE FORMARE
I. Venituri provenite din vînzarea biletelor de odihnă
în taberelesportive, de întremare şi odihnă, subordonate
unităţilor/instituțiilor militare

    6. Acest tip de venituri se formează din vînzarea biletelor de odihnă în taberele sportive, de întremare şi odihnă subordonate unităţilor/instituţiilor militare, în scopul organizării odihnei de vară şi întremării copiilor militarilor şi angajaţilor civili ai Ministerului Apărării.
    Temei juridic pentru formarea prezentului tip de venituri colectate constituie hotărîrile de Guvern cu privire la măsurile de organizare a odihnei de vară, întremării copiilor şi adolescenţilor, care se elaborează și se aprobă anual.
    7. Tarifele pentru bilete, realizate de către unitatea/instituția militară care prestează servicii de odihnă şi întremare a copiilor şi adolescenţilor, se stabilesc în funcţie de calitatea serviciilor prestate (cazare, alimentare, activităţi culturale şi de divertisment, asistenţă medicală etc.), dar nu vor depăși limitele stabilite anual prin hotărîre de Guvern.
II. Venituri provenite din activitatea culturală:
prezentări artistice, lecţii, serate etc.
    8. Acest tip de venituri se formează din prezentările artistice, cu plată, a orchestrelor militare ale unităților/instituțiilor militare, a organizărilor de serate şi altor activităţi culturale, în corespundere cu art. 21 din Legea culturii nr.413-XIV din 27 mai 1999 şi art. 16 din Legea nr.1421-XV din 31 octombrie 2002 cu privire la teatre, circuri şi organizaţii concertistice.
    9. Tarifele sînt aprobate în conformitate cu Metodologia de calculare a tarifelor la serviciile prestate contra plată de către unitățile/instituțiile militare din subordinea Ministerului Apărării, prevăzută în anexa nr.3.
    Pentru calcularea tarifelor la prestarea serviciilor nominalizate se va ține cont de cheltuielile aferente desfăşurării activităţilor respective și de preţurile de piaţă la materiale şi servicii, la data acordării acestor servicii.
III. Venituri provenite din serviciile prestate
pentru instruirea prin intermediul studiilor superioare
de master (ciclul II), studiilor superioare de doctorat
(ciclul III) şi cursurilor de instruire militară

    10. Acest tip de venituri se formează din taxele achitate de persoanele fizice și juridice, inclusiv de militarii prin contract, pentru instruirea prin intermediul studiilor superioare de master, studiilor superioare de doctorat şi cursurilor de instruire militară a studenţilor pe bază de contract în cadrul catedrei militare a Academiei Militare a Forţelor Armate „Alexandru cel Bun”. Acest tip de venituri se formează și din taxele achitate de persoanele fizice pentru instruire la catedrele militare ale instituţiilor de învăţămînt superior de stat, precum și din instruirea de trageri în tiruri, din antrenarea (instruirea) sportivilor, din alte elemente de instruire militară, în centre de instruire, poligoane și cluburi sportive militare.
    Aceste activități se desfășoară în conformitate cu prevederile art. 41 din Legea nr.1245-XV din 18 iulie 2002 cu privire la pregătirea cetăţenilor pentru apărarea Patriei, ale Hotărîrii Guvernului nr.587 din 20 mai 2003 „Despre aprobarea Regulamentului cu privire la activitatea catedrelor militare din cadrul instituţiilor de învățămînt superior de stat”.
    11. Tarifele pentru desfășurarea procesului de învăţămînt în cadrul catedrelor militare se determină în baza cheltuielilor pe care le suportă instituția militară pentru desfăşurarea procesului de instruire și se aprobă în conformitate cu Metodologia de calculare a tarifelor la serviciile prestate contra plată de către unitățile/instituțiile militare din subordinea Ministerului Apărării, prevăzută în anexa nr.3.
    12. Mărimea taxei pentru o persoană care studiază la catedrele militare se calculează în baza devizului de cheltuieli, în funcţie de programul de instruire militară, pe o anumită perioadă stabilită conform condiţiilor contractuale dintre unitatea militară şi instituţia de învăţămînt superior, luîndu-se în considerare cheltuielile de bunuri materiale utilizate şi servicii prestate pentru desfăşurarea procesului de învăţămînt.
    13. Prin cheltuielile suportate de bunuri materiale și servicii prestate la desfăşurarea procesului de învăţămînt, menționate la punctul 12, se are în vedere cheltuieli de bunuri materiale şi servicii prestate de instituția militară, la cererea instituţiei de învăţămînt superior, ce ţin de organizarea și desfăşurarea procesului de instruire militară (armament şi tehnică din dotare, utilaje, muniţii pentru trageri, echipament, clase, laboratoare, poligoane, fond de cazarmă, locuri amenajate pentru trageri de luptă, parcuri, platouri, orăşele sportive, materiale didactice, literatură de specialitate şi alt patrimoniu al unităţii/instituției militare).
IV. Venituri provenite din taxa de intrare la muzee  şi expoziţii,
din plăţile pentru organizarea excursiilor şi din alte activităţi de profil

    14. Acest tip de venituri se formează din vînzarea biletelor pentru vizitarea muzeelor militare, expoziţiilor, din organizarea excursiilor şi din prestarea diferitor servicii de profil, în conformitate cu prevederile art.12 şi 18 din Legea muzeelor nr.262-XVI din 7 decembrie 2017.
    15. Prețurile și tarifele pentru serviciile oferite de muzeele publice sînt stabilite de Guvern, conform art.18 din Legea muzeelor nr.262 din 7 decembrie 2017, iar pentru alte servicii prevăzute pentru acest tip de venituri colectate, tarifele sînt aprobate în conformitate cu Metodologia de calculare a tarifelor la serviciile prestate contra plată de către unitățile/instituțiile militare din subordinea Ministerului Apărării, prevăzută în anexa nr.3.
V. Venituri provenite din prestarea serviciilor medicale
şi serviciilor înrudite cu cele medicale
    16. Acest tip de venituri se formează din prestarea, contra plată, a serviciilor medicale, inclusiv stomatologice, de către instituţiile medico-militare din subordinea Ministerului Apărării, în temeiul Legii ocrotirii sănătăţii nr.411-XIII din 28 martie 1995.
    17. Tarifele pentru serviciile nominalizate sînt stabilite conform Metodologiei stabilirii tarifelor pentru prestarea serviciilor medico-sanitare, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.1020 din 29 decembrie 2011.
VI. Venituri provenite din activitatea farmaciilor
din cadrul instituţiilor medicale
    18. Acest tip de venituri se formează din comercializarea medicamentelor şi materialelor de pansament, articolelor de uz medical şi a altor produse farmaceutice, de către filialele farmaciilor din cadrul instituţiilor medico-militare, conform Legii nr.1456-XII din 25 mai 1993 cu privire la activitatea farmaceutică.
    19. Prețurile pentru aceste articole medicale se stabilesc în baza Regulamentului privind formarea preţurilor la medicamente şi alte produse farmaceutice şi parafarmaceutice, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.603 din 2 iulie 1997 şi ordinului ministrului sănătăţii nr.158 din 23 iulie 2001 „Cu privire la consolidarea sistemului de asistenţă medicală cu medicamente”.
VII. Venituri provenite din  darea în locațiune
a activelor neutilizate
    20. Acest tip de venituri se formează din darea în locaţiune a utilajului, a încăperilor, a mijloacelor de transport, a locurilor de parcare şi a altor fonduri fixe, în baza contractelor încheiate cu agenţii economici (locatarii), cu respectarea  prevederilor capitolului IX din Codul civil al Republicii Moldova nr.1107-XV din 6 iunie 2002 și ale Hotărîrii Guvernului nr.483 din 29 martie 2008 „Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de dare în locaţiune a activelor neutilizate”.
    21. Cuantumul plăţii chiriei pentru utilajul transmis în locaţiune, modul de calculare a plăţii pentru chirie şi tarifele minime ale plăţii pentru aceasta se determină conform legii bugetului de stat pentru anul respectiv.
VIII. Venituri provenite din lucrările executate la tehnica
de multiplicare, lucrările tipografice şi topografice

    22. Acest tip de venituri se formează din prestarea serviciilor geodezice şi cartografice de către unităţile/instituțiile militare (imprimarea hărţilor topografice şi aeronautice, fotogramelor aeriene şi modelarea suprafeţelor aeriene în formă de set de documente, distribuite într-o reţea unică), prevăzute în Legea nr.778-XV din 27 decembrie 2001 cu privire la geodezie, cartografie şi geoinformatică, Hotărîrea Guvernului nr.1298 din 28 octombrie 2003 „Cu privire la crearea Sistemului Informaţional Geografic Naţional” şi Hotărîrea Guvernului nr.844 din 26 iulie 2004 „Despre aprobarea Concepţiei Sistemului Informaţional Geografic Militar, inclusiv:
    1) lucrări topografo-geodezice şi cartografice, în baza contractelor încheiate cu diferiţi agenţi economici şi cu persoane fizice interesate (lucrări de stabilire, cartografiere, lucrări de schimbare a denumirilor geografice, elaborarea planurilor generale de reconstrucţie a localităţilor etc.);
    2) asigurarea cu date geografice spaţiale prin utilizarea materialelor geometrice cu proprietăţi metrice, pentru poziţionarea şi descrierea entităţilor geografice (planuri topografice şi cadastrale, hărţi topografice şi aeronautice, fotograme aeriene şi imagini transmise prin satelit, date descriptive şi statistice etc.);
    3) lucrări geodezice şi gravimetrice de precizie înaltă;
    4) lucrări de teledetecţie asupra Pămîntului.
    23. Tarifele privind prestarea serviciilor nominalizate sînt aprobate în conformitate cu Metodologia de calculare a tarifelor la serviciile prestate contra plată de către unitățile/instituțiile militare din subordinea Ministerul Apărării, prevăzută în anexa nr.3, dar nu pot fi mai mici decît tarifele şi preţurile de piaţă, la data acordării acestor servicii, în baza contractelor încheiate.
IX. Venituri provenite din exploatarea și întreținerea căminelor,
blocurilor locative, hotelurilor subordonate unităţilor/instituțiilor
militare, date în locațiune militarilor (angajaților civili)
și membrilor lor de familie

    24. Acest tip de venituri se formează din exploatarea și întreținerea căminelor, blocurilor locative, hotelurilor, subordonate unităţilor/instituțiilor militare, date în locațiune militarilor (angajaților civili) și membrilor lor de familie, precum și din achitarea serviciilor comunale livrate, în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului nr.46 din 24 ianuarie 1994 „Cu privire la taxele pentru închirierea căminelor”.
    25. Tariful unic pentru închirierea spațiului locativ în cămine (chirie), repartizate militarilor Armatei Naţionale şi angajaţilor civili, se stabileşte la nivelul taxei în vigoare pentru 1m2 de spaţiu locativ (fondul locativ de stat şi social), stabilite de organele locale.
    26. Locatarii căminelor achită plata pentru serviciile comunale livrate de unitatea/instituția militară, în mărimea stabilită pentru populaţie din localitatea respectivă.
Capitolul III
EVIDENȚA CONTABILĂ ȘI RAPORTAREA
VENITURILOR COLECTATE
    27. După aprobarea bugetului anual al unităților/instituțiilor militare, veniturile colectate se detaliază conform Clasificației bugetare, aprobate prin ordinul ministrului finanțelor nr. 208 din 24 decembrie 2015.
    28. Utilizarea veniturilor colectate se efectuează în conformitate cu Normele metodologice privind executarea de casă a bugetelor componente ale bugetului public național prin sistemul trezorerial al Ministerului Finanțelor, aprobate prin ordinul ministrului finanțelor nr.215 din 28 decembrie 2015.
    29. Veniturile colectate se gestionează prin sistemul trezorerial și se folosesc de rînd cu sursele bugetare generale, pe măsura încasării lor, utilizîndu-se pentru finanțarea cheltuielilor aprobate în bugetele acestora, fără a fi condiționate pentru anumite cheltuieli.
    Dacă pe parcursul anului bugetar unitățile/instituțiile militare colectează venituri peste volumul aprobat, veniturile ce depăşesc volumul aprobat se utilizează pentru finanţarea cheltuielilor în volumul aprobat. Totodată, în cazul în care pe parcursul anului bugetar, unităţile/instituţiile militare colectează venituri în volum mai mic decît cel aprobat, acestea vor efectua cheltuieli în volum diminuat cu suma respectivă a veniturilor neîncasate.
    30. Ordinea primirii, păstrării şi eliberării numerarului din casieria unităţilor/instituţiilor militare şi controlul asupra respectării disciplinei de casă pe veniturile colectate se efectuează în conformitate cu Normele pentru efectuarea operaţiunilor de casă în economia naţională a Republicii Moldova, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.764 din 25 noiembrie 1992.
    31. Nu se admite utilizarea veniturilor colectate, încasate în numerar, direct din casierie, fără depunerea lor prealabilă la conturile trezoreriale.
    32. Evidența contabilă a veniturilor colectate se ține în conformitate cu Legea contabilității nr.113-XVI din 27 aprilie 2007 şi Planul de conturi contabile în sistemul bugetar și Normele metodologice privind evidența contabilă și raportarea financiară în sistemul bugetar, aprobate prin ordinul ministrului finanțelor nr.216 din 28 decembrie 2015.
    33. Unităţile/instituţiile militare prezintă organului ierarhic superior de asigurare financiară dările de seamă privind executarea veniturilor colectate, potrivit formularelor aprobate de către Ministerul Finanţelor şi în termenele stabilite de către Ministerul Apărării.
    34. Sumele provenite din vînzarea activelor fixe sau a materialelor rezultate în urma demontării şi dezmembrării acestora, precum şi din vînzarea bunurilor materiale care aparţin autorităţilor/instituţiilor bugetare, se încasează la bugetul de la care acestea se finanţează, în condițiile Legii finanțelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181 din 25 iulie 2014.
    35. Modul și condițiile de casare și comercializare a bunurilor uzate, raportate la mijloacele (fondurile) fixe sînt prevăzute în Hotărîrea Guvernului nr.500 din 12 mai 1998 „Despre aprobarea Regulamentului privind casarea bunurilor uzate, raportate la mijloacele fixe”.
    36. În unitățile/instituțiile militare din subordinea Ministerului Apărării pot fi formate și alte tipuri de venituri colectate, conform legislației în vigoare, în funcţie de domeniul lor de activitate.

Anexa nr.3
la Hotărârea Guvernului nr.687
din 11 iulie 2018

METODOLOGIA

de calculare a tarifelor la serviciile prestate, contra plată, de către

unitățile/instituțiile militare din subordinea Ministerului Apărării

I. DISPOZIŢII GENERALE

    1. Metodologia de calculare a tarifelor la serviciile prestate contra plată de către unitățile/instituțiile militare din subordinea Ministerului Apărării (în continuare – Metodologie) este elaborată în conformitate cu standardele naţionale de contabilitate şi Planul de conturi contabile în sistemul bugetar şi Normele metodologice privind evidenţa contabilă şi raportarea financiară în sistemul bugetar,aprobată prin ordinul ministrului finanţelor nr.216 din 28 decembrie 2015. 

    2. Metodologia are drept scopstabilirea unor principii unice de calculare a tarifelor pentru serviciile prestate contra plată de către unitățile/instituțiile militare din subordineaMinisterul Apărării (în continuare – tarife), inclusiv:

    1) structura cheltuielilor incluse în cost pentru calcularea tarifelor; 

    2) modul de calculare a tarifelor. 

    3. Mecanismul aplicat la determinarea şi reglementarea tarifelor se bazează pe principiul corespunderii tarifelor următoarelor criterii:

    1) asigurarea stabilităţii şi eficienţei funcţionării unităților/instituțiilor militare;

    2) includerea în fiecare cost a tuturor cheltuielilor legate de acordarea serviciului;

    3) determinarea tarifelor în baza analizei detaliate a cheltuielilor efective, suportate de către unitățile/instituțiile militare ale Ministerului Apărării în perioada de activitate precedentă, şi a modificării componentelor; 

    4) acoperirea consumurilor/cheltuielilor directe și indirecte legate de prestarea tuturor serviciilor;

    5) ajustarea la legislaţia în vigoare. 

II. CHELTUIELILE INCLUSE ÎN COSTULSERVICIILOR 

    4. Structura cheltuielilor directe incluse în costul serviciilor prestate cuprinde următoarele elemente de bază:

    1) consumurile/cheltuielile pentru retribuirea muncii personalului implicat în prestarea serviciilor;

    2) contribuţiile la bugetul asigurărilor sociale obligatorii şi la bugetul asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală;

    3)primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, sub formă de contribuţie procentuală din salariu;

    4) costul întreţinerii infrastructurii tehnologice aferente serviciului respectiv;

    5) uzura mijloacelor fixe destinate prestării serviciului;

    6)consumuri indirecte. 

    5. Cheltuielile directe pentru perioadele concrete de gestiune se determină conform formulei stabilite în punctul 16 din prezenta Metodologie.

    6. Cheltuielile privind retribuirea muncii includ salariul de bază (salariul tarifar, salariul de funcţie), salariul suplimentar (adaosuri şi sporuri la salariul de bază, alte plăţi garantate prevăzute de legislaţie) şi alte plăţi de stimulare şi compensare conform prevederilor legislației în vigoarecalculate în mediu personalului implicat direct în procesul de acordare a serviciilor.

    7. Cuantumurile contribuţiilor pentru asigurările sociale de stat şi ale primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală sînt determinate în funcţie de consumurile/cheltuielile pentru retribuirea muncii şi de cotele defalcărilor în bugetul asigurărilor obligatorii sociale şi bugetul asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală stabilite, conform legislaţiei în vigoare.

    8. Costul întreţinerii infrastructurii tehnologice aferente serviciului respectiv reprezintă cheltuielile pentru menţinerea şi îmbunătăţirea funcţionalităţii infrastructurii respective, precum şivaloareamaterialelor utilizate nemijlocit în procesul de prestare a serviciului adecvat necesităţilor clientului.

    9. Uzura mijloacelor fixe sedetermină în modul stabilit, numai pentru bunurile materiale destinate prestării serviciului respectiv.

    10. Cheltuielile indirecte incluse în costul serviciilor cuprind cheltuielile efectiv suportate de unității/instituției militare privind prestarea serviciilor, cu excepţia cheltuielilor directe şi a cheltuielilor pentru investiţiile capitale.

    11. Consumurile/cheltuielile indirecte se determină separat pentru fiecare categorie şi cuprind cheltuielile pentru energia electrică și termică, apă şi canalizare, consumabile, carburanţi, cheltuieli pentru întreţinerea, exploatarea şi reparaţia curentă a mijloacelor fixe, servicii de telecomunicaţii, de securitate, sanitare şi igienice, menţinerea curăţeniei şi ordinii în instituţii, asigurarea pazei, deplasări în interes de serviciu şi pentru alte consumuri/cheltuieli indirecte necesare pentru asigurarea activităţii instituţiei.

    12. Cheltuielile indirecte pentru perioadele concrete de gestiune se determină conform calculului-model stabilit în punctul 18 din prezenta Metodologie.

    13. Nu se includ în costul tarifelor următoarele consumuri/cheltuieli ce ţin de:

    1) executarea lucrărilor de cercetări ştiinţifice;

    2) efectuarea investiţiilor capitale în construcţii, utilaj şi inventar;

    3) repararea capitală a mijloacelor fixe;

    4) repararea şi întreţinerea obiectelor de menire social-culturală şi altor obiecte ce nu se referă la activitatea de bază a instituţiei;

    5) acordarea ajutorului material sau financiar altor instituţii;

    6) pierderi, furturi, sancţiuni, amenzi. 

III. MODUL DE CALCULARE A TARIFELOR

    14. Tarifele se stabilesc în baza rezultatelor analizei detaliate a veniturilor şi cheltuielilor suportate de către unitatea/instituția militară care acordă servicii pe parcursul ultimilor trei ani, ce se aprobă anual prin act normativ al ministrului apărării.

    15. Cuantumurile tarifelor se deduc aplicîndu-se formula: 

T = Cdirecte+ Cindirecte,
    unde:

    T– tariful;

    Cdirecte– cheltuielile directe;

    Cindirecte– cheltuielile indirecte.

    16.Ţinînd cont de specificul fiecărui serviciu, cheltuielile directe (Cdirecte) se determină conform formulei:

    Cdirecte= Cmuncă+ Suma. a.s.+ Suma. a.m.+ Cmateriale+ Cuzura,

    unde:

    Cmuncă– costul cheltuielilor legate de retribuirea muncii personalului implicat direct în acordarea serviciului corespunzător, determinate conform formulei:

    Cmuncă= C1 min.x Nt,

    unde:

    C1 min.– costul unui minut al timpului lucrativ, determinat prin raportarea salariului mediu lunar al personalului implicat în acordarea serviciului corespunzător la volumul mediu de minute lucrătoare pe lună, pornind de la media de 22 de zile lucrătoare în lună;

    Nt– norma de timp pentru acordarea serviciului;

    Suma. a.s.– suma contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii achitate de angajator, determinată prin aplicarea tarifului aprobat la cheltuielile de muncă (Cmuncă);

    Suma. a.m.– suma primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală achitate de angajator, determinată prin aplicarea tarifului aprobat la cheltuielile de muncă (Cmuncă); 

    Cuzura – norma de uzură în % pentru categoria de mijloace fixe, utilizate la prestarea serviciului respectiv (Suma. u.m.f) se calculează în conformitate cu prevederileRegulamentului privind evidenţa şi calcularea uzurii mijloacelor fixe în scopuri fiscale, aprobat prinHotărîrea Guvernului nr.289 din 14 martie 2007;

    Cmateriale– cheltuielile pentru întreţinerea infrastructurii tehnologice aferente serviciului respectiv și costul materialelor utilizate pentru prestarea unui serviciu adecvat necesităţilor clientului.

    17.Pentru determinarea tarifului la tipul trei de venituri colectate din anexa nr.1, suplimentar la cele menționate în prezentul punct, se mai includ și cheltuieli legate de organizarea și desfăşurarea procesului de instruire militară, inclusiv

    Cdirecte și Cindirecte,
    unde:

    Cdirecte– costul armamentului şi al muniţiilor pentru trageri, echipamentului, livretelor militare, toate utilizate în procesul de instruire;

    Cindirecte– folosirea tehnicii din dotare, a claselor, laboratoarelor, poligoanelor, fondului de cazarmă, locurilor amenajate pentru trageri de luptă, parcurilor, platourilor, orăşelelor sportive, materialelor didactice, literaturii de specialitate şi a altui patrimoniu al unităţii/instituției militare, precum şi petrecerea stagierii în unităţile/instituțiile militare). 

    18. Cheltuielile indirecte (Cindirecte) incluse în tarif se determină prin înmulţirea normei de timp pentru acordarea serviciului corespunzător cu costul unei ore de lucru, determinat conform următorului model de calcul: 

Model

Calculul costului unei ore de lucru pentru determinarea

cheltuielilor indirecte (în baza cheltuielilor pe anul ____)

 

    Costul unei ore de lucru pentru determinarea cheltuielilor indirecte (Cost Cindirecte1 oră/lucru) se calculează aplicîndu-se formula:

Cost Cindirecte1 oră / lucru= (Suma.c.t.– (Fond. r.m.+ Suma. a.s.+ Suma. a.m.+ Cmateriale))/Fond. t.a.o.,

    unde:

    Fond. r.m.– fondul de retribuire a muncii personalului implicat direct în procesul de prestare a serviciilor;

    Suma.a.s.– contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii achitate de angajator pentru personalul implicat direct în procesul de prestare a serviciilor;

    Suma. a.m.– primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală achitate de angajator pentru personalul implicat direct în procesul de prestare a serviciilor;

    Cmateriale – cheltuielile pentru întreţinerea infrastructurii tehnologice aferente serviciului respectiv;

    Suma.c.t.– cheltuielile efectiv suportate pentru întreţinerea unității/instituției militare, cu excepţia cheltuielilor menționate în punctul 16 din prezenta Metodologie;

    Fond. t.a.o.– fondul anual de timp lucrativ, determinat pornind de la numărul personalului conform schemei de încadrare, zilele calendaristice lucrătoare pe an şi numărul de ore lucrătoare pe zi, conform legislaţiei (ore lucrătoare).  

    19. Pentru serviciile oferite în afara programului de lucru şi în zilele de repaus/zilele de sărbătoare nelucrătoare, în tarif se include costul dublu al cheltuielilor.

    20. Tarifele se actualizează în temeiul:

    1) modificărilor din legislaţie;

    2) schimbării preţurilor și a salariilor;

    3) altor factori legali, ce implică actualizarea tarifelor.

    Actualizarea tarifelor se aprobă prin act departamental al Ministerului Apărării.