CCC16/1997 ID intern unic: 285823 Версия на русском | Fişa actului juridic |
Republica Moldova | |
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ | |
HOTĂRÎRE
Nr. 16
din 19.05.1997 | |
privind controlul constituţionalităţii dispoziţiilor pct.10 alin.2 din Regulamentul cu privire la modul de perfectare şi eliberare a actelor de indentitate ale Sistemului naţional de paşapoarte | |
Publicat : 05.06.1997 în Monitorul Oficial Nr. 037 Promulgat : 19.05.1997 | |
În numele Republicii Moldova,
Curtea Constituţională în componenţa:
Gheorghe SUSARENCO - preşedinte
Nicolae CHISEEV - judecător
Mihai COTOROBAI - judecător
Nicolae OSMOCHESCU - judecător-raportor
Ion VASILATI - judecător
cu participarea Ludmilei ZadorojnÎi, grefier, domnului Vladimir Solonari, preşedintele Comisiei parlamentare pentru drepturile omului şi minorităţile naţionale, autorul sesizării, domnilor Vladimir Molojen, viceministru al afacerilor interne, şi Mihail Ştirban, viceministru al dezvoltării teritoriului, construcţiilor şi gospodăriei comunale, reprezentanţii Guvernului, conducîndu-se de dispoziţiile art. 135 alin. (1) lit. a) din Constituţia Republicii Moldova, a examinat în şedinţă plenară deschisă dosarul cu privire la controlul constituţionalităţii dispoziţiilor pct. 10 alin. 2 din Regulamentul cu privire la modul de perfectare şi eliberare a actelor de identitate ale Sistemului naţional de paşapoarte, anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului nr. 376 din 6 iunie 1995 "Cu privire la măsurile suplimentare de realizare a Sistemului naţional de paşapoarte".
Temei pentru examinarea dosarului, conform art. 24 şi 25 din Legea cu privire la Curtea Constituţională, a servit sesizarea domnului Vladimir Solonari, deputat în Parlament, acceptată spre examinare şi soluţionare în fond şi inclusă în ordinea de zi prin decizia Curţii Constituţionale din 11 martie 1997.
Examinînd sesizarea în cauză, analizînd argumentele expuse de părţi în şedinţă,
Curtea Constituţională
a c o n s t a t a t:
1. Pentru executarea Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr. 144 din 20 septembrie 1993 "Cu privire la crearea Sistemului naţional de paşapoarte şi Registrului de stat al populaţiei" şi Hotărîrii Parlamentului Republicii Moldova nr. 274-XIII din 9 noiembrie 1994 "Pentru punerea în aplicare a Legii privind actele de identitate din Sistemul naţional de paşapoarte", Guvernul Republicii Moldova, prin hotărîrea nr. 376 din 6 iunie 1995 "Cu privire la măsurile suplimentare de realizare a Sistemului naţional de paşapoarte", a aprobat Regulamentul cu privire la modul de perfectare şi eliberare a actelor de identitate ale Sistemului naţional de paşapoarte (în continuare Regulament).
La 27 februarie 1997 domnul Vladimir Solonari, deputat în Parlament, a sesizat Curtea Constituţională, indicînd că o serie de dispoziţii normative contravin art. 27 alin. (2) din Constituţie şi anume:
a) punctul 10 alineatul 2 din Regulament: "Cetăţenii sînt obligaţi să obţină înscrierea menţiunii de stabilire a domiciliului în termen de 3 zile din momentul sosirii";
b) limita minimă de 9 metri pătraţi obligatorii de spaţiu locativ pentru efectuarea înscrierii cetăţenilor, stabilită prin Hotărîrea Sovietului Miniştrilor al RSS Moldoveneşti nr. 341 din 7 octombrie 1974 "Despre Hotărîrea Sovietului Miniştrilor al URSS nr. 678 din 28 august 1974 "Despre regulile vizei de reşedinţă a cetăţenilor";
c) art. 42 din Codul cu privire la locuinţe al Republicii Moldova ce stabileşte obligativitatea spaţiului locativ de 9 metri pătraţi pentru obţinerea vizei de reşedinţă.
În sesizare autorul menţionează că potrivit art. II din Titlul VII "Dispoziţii finale şi tranzitorii" din Constituţie "Legile şi celelalte acte normative rămîn în vigoare în măsura în care nu contravin Constituţiei".
2. Art. 1 alin. (3) din Constituţia Republicii Moldova proclamă că demnitatea omului, drepturile şi libertăţile lui, libera dezvoltare a personalităţii umane reprezintă valori supreme, a căror respectare şi protecţie este o obligaţie a statului.
3. Una din libertăţile fundamentale ale omului o constituie dreptul la libera circulaţie, consfinţit în art. 27 din Constituţie.
4. Exerciţiul unor drepturi sau a unor libertăţi, conform art. 54 din Constituţie, poate fi restrîns numai prin lege şi dacă se impune după caz pentru: apărarea siguranţei naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea anchetei penale; prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale ori avarii.
5. Existenţa instituţiei "viza de reşedinţă" în legislaţia Republicii Moldova, utilizarea ei în raporturile sociale vine în contradicţie cu normele şi principiile constituţionale expuse mai sus, constituind o piedică în exercitarea dreptului cetăţenilor Republicii Moldova la libera circulaţie.
Principiul de evidenţă a cetăţenilor ce domiciliază în republică prin acordarea vizei de domiciliu de către organele afacerilor interne din localitatea de reşedinţă, determinat în pct. 10 alin. (1) din Regulament, este neconstituţional şi vine în contradicţie cu dreptul enunţat. Cu atît mai mult cu cît, în conformitate cu Decretul Preşedintelui Republicii Moldova nr. 144 din 20.09.93, a fost iniţiată crearea Registrului de stat al populaţiei pe baza sistemului internaţional de evidenţă computerizată a populaţiei şi de control, potrivit căruia evidenţa cetăţenilor este efectuată pe alte criterii.
6. Acte de identitate în sistemul naţional de paşapoarte, în baza art. 1 din "Legea nr. 273-XIII din 9 noiembrie 1994 privind actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte", sînt toate tipurile de paşapoarte, buletine de identitate şi permise de şedere. Actele de identitate, conform Legiinr. 273-XIII (pentru paşapoarte - art. 2 alin. (5), buletinele de identitate, permisul de şedere - art. 3 alin. (4) şi (10), nu cuprind date despre "viza de reşedinţă" sau "viza de domiciliu". Menţiunea - "numărul şi data eliberării autorizaţiei de domiciliere" (art. 3 alin. (4) lit. r) este prevăzută exclusiv pentru buletinele de identitate şi permisele de şedere.
Curtea Constituţională nu contestă necesitatea înregistrării şi evidenţei populaţiei în stat. În acelaşi timp, Curtea Constituţională menţionează că formele şi metodele acestora nu trebuie să vină în contradicţie cu art. 27 alin. (2) din Constituţie, care stipulează: "Oricărui cetăţean al Republicii Moldova îi este asigurat dreptul de a-şi stabili domiciliul sau reşedinţa în orice localitate din ţară, de a ieşi, de a emigra şi de a reveni în ţară". De aceea includerea în textul Regulamentului a unor dispoziţii ce conţin obligativitatea obţinerii "vizei de reşedinţă" (sau a "vizei de domiciliu") este în contradicţie cu principiul enunţat în "Legea privind actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte" nr. 273-XIII din 9 noiembrie 1994 şi este neconstituţională în baza art. 27 alin. (2) din Constituţie.
7. Hotărîrea Sovietului Miniştrilor al RSS Moldoveneşti nr. 341 din 7 octombrie 1974 "Despre regulile vizei de reşedinţă a cetăţenilor" şi Codul "Cu privire la locuinţe al Republicii Moldova", aprobat prin Legea Sovietului Suprem al RSS Moldoveneşti nr. 2718-X din 3 iunie 1983, au fost adoptate anterior intrării în vigoare a Constituţiei Republicii Moldova din 29 iulie 1994.
Consfinţirea în actele normative contestate a noţiunii de "viză de reşedinţă" (sau "viză de domiciliu") contravine art. 27 alin. (2) din Constituţie. În consecinţă, în baza art. II din Titlul VII "Dispoziţii finale şi tranzitorii" din Constituţie, dispoziţiile normelor de drept din actele normative sus-numite ce conţin noţiunea "viză de reşedinţă" (sau "viză de domiciliu") nu pot rămîne în vigoare.
Curtea Constituţională reţine că îngrădirile, stabilite prin limita minimă de spaţiu locativ pentru efectuarea înscrierii cetăţenilor, prevăzută prin Hotărîrea Sovietului Miniştrilor al RSS Moldoveneşti nr. 341 din 7 octombrie 1974 "Despre Hotărîrea Sovietului Miniştrilor al URSS nr. 678 din 28 august 1974 "Despre regulile de reşedinţă a cetăţenilor", normă prevăzută şi în art. 42 din Codul cu privire la locuinţe al Republicii Moldova, adoptat prin Legea Sovietului Suprem al RSS Moldoveneşti nr. 2718-X din 3 iunie 1983, din momentul intrării în vigoare a Constituţiei Republicii Moldova şi-au pierdut puterea juridică şi nu pot fi aplicate.
În baza celor expuse, călăuzindu-se de art. 4 alin. (1)lit. a) şi 26 din Legea cu privire la Curtea Constituţională,art. 6, 62, 68 din Codul jurisdicţiei constituţionale,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
H O T Ă R Ă Ş T E:
1. Recunoaşte neconstituţionalitatea pct. 10 din "Regulamentul cu privire la modul de perfectare şi eliberare a actelor de identitate ale Sistemului naţional de paşapoarte", aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 376 din 6 iunie 1995 "Cu privire la măsurile suplimentare de realizare a Sistemului naţional de paşapoarte", precum şi toate dispoziţiile care conţin locuţiunea "viză de domiciliu" şi "viză de reşedinţă".
2. Prezenta Hotărîre este definitivă, intră în vigoare la data adoptării, nu poate fi atacată şi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în termen de 10 zile de la data adoptării.
PREŞEDINTE Gheorghe SUSARENCO
Chişinău, 19 mai 1997.
Nr. 16.
|