HGC167/1992
ID intern unic:  294505
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 167
din  12.03.1992
Cu privire la crearea rezervaţiei naturale de stat "Plaiul fagului"
Publicat : 30.03.1992 în Monitorul Oficial Nr. 003     Promulgat : 12.03.1992     Data intrarii in vigoare : 30.03.1992
   În scopul conservării,    regenerării,   redresării   ecologice   şi studierii   unuia  dintre  cele  mai  pitoreşti  şi  mai  reprezentative ecosisteme  silvice  din  zona  codrilor,  Guvernul  Republicii  Moldova h o t ă r ă ş t e:
    1. Se înfiinţează  rezervaţia  naturală de stat "Plaiul fagului"  în raionul  Ungheni  cu suprafaţa totală de 5642 ha, delimitînd o  zonă  de circa 800 ha cu regim absolut.
    2. Se crează  în  jurul  teritoriului rezervaţiei naturale  de  stat "Plaiul fagului" o zonă de protecţie cu lăţimea de 1,5 km, în funcţie de conturul  hotarelor  naturale, al drumurilor,  terenurilor  agricole  şi localităţilor.
    3. Rezervaţia  naturală  de  stat "Plaiul fagului"  se  subordonează Departamentului  de  Stat  pentru  Protecţia  Mediului  Înconjurător  şi Resurse Naturale al Republicii Moldova.
    4. Ministerul   Economiei  şi  Finanţelor  al  Republicii   Moldova, Departamentul  de Stat pentru Protecţia Mediului Înconjurător şi Resurse Naturale al Republicii Moldova va stabili statele şi bugetul rezervaţiei naturale de stat "Plaiul fagului".
    5. Comitetul  executiv raional Ungheni pe parcursul anilor 1993-1997 va  transfera  în  modul  stabilit  baza de asanare  a  copiilor  de  pe teritoriul rezervaţiei naturale de stat "Plaiul fagului" pe un alt teren din fondul silvic de stat.
    Finanţarea lucrărilor de proiectare  şi  construcţie   a   bazei menţionate  se  va efectua din contul bugetului republican,  Comitetului Central  al  Sindicatului  Lucrătorilor  din  Complexul  Agroindustrial, bugetului raional şi al Fondului ecologic republican.
    Departamentul  de Stat pentru Reforma Agrară al Republicii  Moldova, comitetul  executiv  raional  Ungheni şi Departamentul  de  Stat  pentru Protecţia  Mediului  Înconjurător  şi  Resurse  Naturale  al  Republicii Moldova  vor repartiza terenul pentru construcţie, vor efectua lucrările de  proiectare  (pînă la 1 decembrie 1992) şi de constituţie a unei  noi baze de asanare a copiilor.
    6. Academia de  Ştiinţe a Republicii Moldova, Institutul Naţional de Ecologie   al   Departamentului  de  Stat  pentru   Protecţia   Mediului Înconjurător   şi  Resurse  Naturale  al  Republicii  Moldova  şi   alte instituţii   ştiinţifice vor  organiza  investigaţii  ştiinţifice   de ansamblu,  precum  şi  cercetarea  componenţilor  naturali  de  bază  al rezervaţiei.
    7. Se aprobă  Regulamentul  rezervaţiei  naturale  de  stat  "Plaiul fagului"  şi Regulamentul cu privire la zona de protecţie a  rezervaţiei naturale de stat "Plaiul fagului".
    8. Se abrogă  hotărîrea  Sovietului Miniştrilor R.S.S.  Moldoveneşti din  9 aprilie 1976 nr. 106 "Cu privire la gospodăria forestieră de stat de rezervaţie pentru vînat "Pădurea Rădenilor".
            
        Prim-ministru
        al Republicii Moldova           Valeriu Muravschi
Aprobat
prin hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
din 12 martie 1992 nr. 167
REGULAMENTUL
cu privire la zona de protecţie a rezervaţiei naturale
de stat "Plaiul fagului"
    1. Zona de protecţie a rezervaţiei naturale de stat "Plaiul fagului" se   crează   în  scopul  reducerii  acţiunii  activităţii  antropogene, desfăşurată  pe  teritoriile  adiacente, asupra complexului  natural  al rezervaţiei.
    2. Terenurile  zonei  de  protecţie se află  în  folosinţa  foştilor beneficiari   funciari   şi   se  marchează  în   natură   cu   ajutorul indicatoarelor.
    3. În caz de  necesitate  beneficiarii  funciari  sînt  obligaţi  să asigure   paza  teritoriilor  lor  contra  unor  posibile  pătrunderi  a animalelor sălbatice.
    Măsurile de pază  a terenurilor menţionate nu pot servi drept  motiv pentru capturarea, vînarea sau nimicirea animalelor.
    Daunele aduse terenurilor  agricole în urma pătrunderii  animalelor sălbatice  pot  fi despăgubite în cazul cînd culturile agricole au  fost asigurate în modul stabilit.
    Rezevaţia nu poartă răspundere   de   consecinţele   pătrunderii animalelor sălbatice pe terenurile agricole.
    4. Zona de protecţie a rezervaţiei cu lăţimea de 1,5 km se stabileşte în  jurul  teritoriului  ei,  în  funcţie de configuraţia hotarelor  naturale ale localităţilor, drumurilor, terenurilor  agricole etc.
    5. În zona de protecţie se prevede:
    1) efectuarea  cercetărilor  experimentale, elaborarea şi  aprobarea metodelor de evidenţă a animalelor sălbatice, precum şi elaborarea celor mai  perfecte  metode  de  prindere  a  animalelor  şi  de  colectare  a plantelor  în condiţiile respective;
    2) crearea de  către  unităţile  agricole,  persoanele  particulare, posesoare de terenuri în zona de protecţie, a unor condiţii suplimentare (semănatul  lucernei,  ovăzului,  meiului,  porumbului,  altor  culturi) pentru  hrănirea  animalelor  sălbatice  în  perioada  de  toamnă-iarnă, organizarea  refugiilor (adăposturilor), nevalorificarea terenurilor  ce constituie habitalul animalelor, facerea şi ocrotirea cuiburilor etc;
    3) scoaterea   surplusului  de  animale  din  rezervaţie  în  scopul răspunderii  lor  pe  teritoriile cinegetice din alte  zone,  precum  şi regularea numerică a lor prin intermediul capturării şi vînatului.
    6. În limitele zonei de protecţie se interzice:
    1) vînatul, pescuitul  şi  capturarea  animalelor  fără  autorizaţie specială;
    2) tăierile rase  în pădure (cu excepţia tăierilor de  reconstrucţie şi sanitare);
    3) construirea  depozitelor  pentru  substanţe,  chimice  toxice  şi îngrăşăminte minerale, a altor obiecte, care pot provoca daune florei şi faunei rezervaţiei;
    4) staţionarea  mijloacelor  de transport ale vizitatorilor în  alte locuri decît cele indicate.
    7. Pe teritoriul  zonei  de  protecţie, în funcţie de distanţa de la hotarele rezervaţiei, se limitează:
    1) aplicarea substanţelor chimice de protecţie a plantelor;
    2) construirea  clădirilor şi a altor obiecte, amenajarea  locurilor
de agrement, instalarea conductelor şi altor linii de comunicaţie.
    8. În zona de  protecţie pot fi limitate şi alte activităţi de ordin economic,  care  au o acţiune nefastă asupra obiectelor naturale  aflate sub ocrotirea statului.
    9. Măsurile privind rezolvarea  problemelor referitoare la zona  de protecţie,  inclusiv  a  celor  biotehnologice, se efectuează conform planurilor elaborate de conducerea rezervaţiei, coordonate   cu beneficiarii  funciari  respectivi şi aprobate de Depratamentul de  Stat pentru   Protecţia  Mediului  Înconjurător  şi  Resurselor  Naturale  al Republicii Moldova.
    10. În zona de protecţie se permite:
    1) orice activitate  economică ce nu provoacă schimbări esenţiale în evoluţia normală a proceselor naturale;
    2) optimizarea  condiţiilor  de  mediu  al  animalelor  ocrotite  în rezervaţie;
    3) crearea unor platforme pentru hrănirea suplimentară a animalelor, cultivarea plantelor furajere, construirea adăposturilor etc.;
    4) crearea pe  teritoriul zonei de protecţie a unor sectoare  pentru demonstrarea   exponatelor,   a  monitoringului,   diverselor   vitrine, standurilor  pentru popularizarea activităţii rezervaţiei în  problemele protecţiei şi folosirii raţionale a resurselor naturale.
    11. Zona de protecţie  este păzită de Inspectoratul special de  pază al rezervaţiei, care poartă răspundere de:
    1) supravegherea   respectării  regimului  zonei  de  protecţie   şi penalizarea persoanelor care îl încalcă;
    2) aplicarea  măsurilor  ce  se  impun  în  domeniul  prevenirii  şi combaterii incediilor;
    3) evidenţa numerică a animalelor şi a speciilor rare de plante;
    4) evidenţa şi paza păsărilor, cuibarelor, adăposturilor, terenurilor  pe  care  cresc  plante rare şi a  căilor  de  deplasare  a animalelor;
    5) participarea  la implementarea metodelor biotehnologice şi  celor agrotehnice în zona de protecţie.  
    12. Persoanele  vinovate de încălcarea regimului stabilit în zona de protecţie sînt trase la răspundere şi obligate să recupereze rezervaţiei daunele ocazionate în modul stabilit de legislaţia Republicii Moldova.
REGULAMENTUL
rezervaţiei naturale de stat "Plaiul fagului"
I. Principii generale
    1. Rezevaţia  naturală  de  stat "Plaiul fagului" (în  continuare  - Rezervaţia)   se   înfiinţează  în  scopul   conservării,   regenerării, redresării ecologice şi studierii unuia dintre cele mai pitoreşti şi mai reprezentative  ecosisteme silvice din zona codrilor, elaborării bazelor ştiinţifice  de protecţie şi restabilire a speciilor rare de animale  şi plante.
    2. Rezervaţia  se află în subordinea Departamentului de Stat  pentru protecţia  Mediului  Înconjurător  şi  Resurse  Naturale  al  Republicii Moldova (în continuare - Departamentul).
    3. Pămîntul,  zăcămintele  şi  apele  rezervaţiei  de  stat  "Plaiul fagului"  se scot din circuitul economic şi vor servi ca depozit natural al  fondului  genetic al regnului animal şi vegetal şi pot  fi  folosite doar pentru efectuarea cercetărilor ştiinţifice cu respectarea regimului rezervaţiei.
    4. Rezervaţia  este persoană juridică, se finanţează din bugetul  de stat,   are statut  de  instituţie  de  cercetări  ştiinţifice,  balanţă autonomă, ştampilă cu stema de stat a Republicii Moldova şi cu denumirea sa.
    5. Structura organizatorică a Rezervaţiei include corpul de  pază, colaboratorii ştiinţifici, tehnico-ştiinţifici, personalul administrativ economic. Conducerea ei este asigurată de director, numit de Departament.
      Directorul administrează Rezervaţia pe baza principiului conducerii unipersonale  şi  al colegialităţii.  El  poartă răspundere personală pentru rezultatele activităţii Rezervaţiei, asigură  respectarea   legislaţiei, disciplinei de stat  şi îndeplinirea  planurilor  de    stat. Structura şi  componenţa  statelor sînt   stabilite de Departament  în  colaborare cu Ministerul Finanţelor al  Republicii Moldova.
II. Sarcinile Rezervaţiei
    6. Rezervaţia îşi asumă următoarele sarcini:
    1) respectarea regimului de rezervaţie şi asigurarea pazei teritoriului  cu  toate  complexele  şi obiectele  naturale, aflate în această zonă;
    2) menţinerea  condiţiilor de mediu în întreg  complexul  natural, condiţii  ce  caracterizează  landşaftul  silvic  din  zona  centrală  a Republicii Moldova;
    3) menţinerea   complexelor naturale de floră şi faună,  regenerarea speciilor  de  plante şi animale rare şi celor pe cale de dispariţie,  a altor obiecte naturale caracteristice acestei zone;
    4) studierea  monitoringului populaţiilor speciilor rare de  animale şi plante în condiţii ecologice noi;
    5) studierea evoluării  proceselor  naturale  pe teritoriile intacte ale Rezervaţiei;
    6) propagarea  principiilor de bază ale activităţii de organizare a rezervaţiilor, metodelor de protecţie şi folosire raţională a resurselor naturale, contribuirea la formarea  specialiştilor  în   problemele protecţiei naturii şi la educaţia ecologică.
III. Activitatea de cercetări ştiinţifice
    7. Investigaţiile ştiinţifice sînt  efectuate  de   colaboratorii ştiinţifici   ai Rezervaţiei, Academiei de Ştiinţe a Republicii Moldova, Institutului Naţional de  Ecologie  al  Departamentului,  ai   altor instituţii  de  cercetări  ştiinţifice  conform unui  plan,  adoptat  de consiliul   ştiinţific   al  Rezervaţiei  şi  aprobat  de   Departament. Coordonarea  cercetărilor  ştiinţifice  se încredinţează  Academiei  de Ştiinţe  a  Republicii Moldova şi Institutului Naţional de  Ecologie  al Departamentului  de  Stat  pentru  Protecţia  Mediului  Înconjurător  şi Resurse Naturale al Republicii Moldova.
    Scopul lor este:
    1) elaborarea  bazelor ştiinţifice ale protecţiei naturii, păstrării şi regenerării speciilor rare de animale şi plante şi a celor pe cale de deispariţie, exercitarea controlului asupra evoluţiei biosferei;
    2) elaborarea  metodelor  de  evidenţă,  de  reproducere  a  faunei, ameliorare  şi  folosire raţională a resurselor vegetale şi  animale  în economia naţională;
    3) determinarea impactului activităţii antropogene asupra teritoriilor din preajma rezervaţiei şi a urmărilor acestei activităţi;
    4) elaborarea  măsurilor  de  menţinere a condiţiilor  de  mediu  în complexele naturale de pe teritoriul Rezervaţiei;
    5) elaborarea  metodelor  biologice  de profilaxie  şi  combatere  a bolilor şi dăunătorilor fondului silvic;
    6) studierea  monitoringului  complexului  faunistic,  precum  şi  a structurii  lui  în  funcţie de intensitatea  creşterii  productivităţii masei vegetale în scopul pronosticării lor anuale;
    7) propagarea   cunoştinţelor   ecologice    pe  baza   cercetărilor ştiinţifice a proceselor naturale ce au loc în rezervaţie;
    8) stabilirea  interdependenţei   componenţilor   ecosistemului   pe fundalul evoluţiei proceselor naturale;
    9) determinarea    productivităţii   biologice   a    ecosistemelor, stabilirea  direcţiilor  schimbărilor  ce se produc  în  ecosisteme  sub acţiunea   factorilor   antropogeni,  elaborarea  de  prognoze   privind evoluarea fenomenelor şi proceselor naturale.
    8. În cadrul   Rezervaţiei   se   instituie   Consiliul  ştiinţific, componenţa şi regulamentul căruia se aprobă de către Departament.
    9. Sistemul de  măsuri  sanitare şi de regenerare a  vegetaţiei,  de captivare   şi   vînzare  a  animalelor,  de  colectare  pe   teritoriul Rezervaţiei a materialelor în scopul efectuării cercetărilor ştiinţifice se  examinează de Consiliul ştiinţific al Rezervaţiei, se coordonează cu Departamentul şi se aprobă de către acesta.
IV. Regimul Rezervaţiei
    10. Pe teritoriul Rezervaţiei se interzice:
    1) construirea  de  clădiri,  instalaţii, drumuri,  conducte,  linii electrice şi alte căi de comunicaţie;
    2) efectuarea  lucrărilor de explorare şi exploatarea  minereurilor, distribuirea învelişului solului, descoperirea rocilor;
    3) toate genurile  de folosinţă a terenurilor fondului forestier (cu excepţia  tăierilor  reconstructive şi sanitare),   recoltarea  fînului, plantelor medicinale, florilor, seminţelor, rogozului, păscutul  vitelor etc., ce duc la degradarea regnului vegetal şi animal;
    4) vînatul, pescuitul, capturarea sau nimicirea animalelor, distribuirea  cuiburilor, vizuinilor, precum şi a altor factori de mediu al animalelor şi păsărilor;
    5) introducerea  plantelor  şi animalelor străine acestui  landşaft, derularea  altor  acţiuni ce pot contribui la sporirea numerică  a  unor specii  de  animale  faţă  de  nivelul  stabilit  din  punct  de  vedere ştiinţific pentru terenurile respective;
    6) aplicarea substanţelor chimice  în  calitate  de  îngrăşăminte, precum şi pentru combaterea vătămătorilor, bolilor plantelor;
    7) accesul persoanelor   străine   pe  teritoriul  Rezervaţiei,   cu excepţia folosirii drumurilor de uz comun;
    8) trecerea animalelor    domestice   pe   teritoriul   Rezervaţiei, circulaţia    şi    staţionarea   transportului   auto,    tractoarelor, motocicletelor şi altor mijloace tehnice, care poluează mediul ambiant;
    9) zborul avioanelor  la  altitudine  mai mică de  2000  m  deasupra Rezervaţiei  şi  a  altor surse care emit zgomote ce  depăşesc  limitele stabilite;
    10) popasurile, bivuacurile, aprinderea rugurilor şi în genere orice formă de odihnă;
    11) domicilierea  pe  teritoriul rezervaţiei a persoanelor  străine, orice  altă activitate, ce duce la distrugerea complexelor naturale,  la înrăutăţirea stării lor.
    11. Vizitarea  Rezervaţiei, efectuarea cercetărilor ştiinţifice,  se înfăptuiesc  numai cu permisiunea conducerii Rezervaţiei şi a  Direcţiei respective a Departamentului.
    12. În cadrul rezervaţiei se permite:
    1) aflarea colaboratorilor instituţiilor de cercetări ştiinţifice şi a   studenţilor  în  scopul  participării  la  cercetările  ştiinţifice, prevăzute în planurile de lucru ale Direcţiei Rezervaţiei;
    2) efectuarea pe teritoriul Rezervaţiei pe rutele strict determinate şi  pe  sectoarele indicate de conducerea Rezervaţiei a  excursiilor  de popularizare a cunoştinţelor în domeniu;
    3) realizarea  măsurilor  de amenajare a teritoriilor, degradate  în urma  activităţilor  umane, precum şi de preîntîmpinare a unor  virtuale schimbări  ale structurilor cadrului natural ca rezultat al  activităţii economice, desfăşurate pe teritoriul adiacente;
    4) înfăptuirea măsurilor de profilaxie veterinară în scopul evitării şi combaterii bolilor primejdioase, comune omului şi animalelor;
    5) efectuarea măsurilor antiincendiare şi sanitare necesare, care nu contravin regimului Rezervaţiei;
    6) edificarea  în  modul stabilit a construcţiilor  necesare  pentru îndeplinirea sarcinilor principale ale Rezervaţiei;
    7) reglarea numerică  a  animalelor în vederea  păstrării  speciilor specifice zonei codrilor şi a cadrului natural al întregului ecosistem;
    8) aplicarea altor măsuri în scopul conservării complexelor naturale ale  Rezervaţiei,  efectuării  cercetărilor  ştiinţifice  şi  realizării sarcinilor principale atribuite Rezervaţiei;
    9) repartizarea loturilor de pămînt  colaboratorilor  Rezevaţiei  în mărimea stabilită pentru lucrătorii gospodăriilor silvice.
V. Paza Rezervaţiei
    13. Paza Rezervaţiei  se  efectuează de Inspectoratul  special, care activează  în  baza  prezentului Regulament şi se bucură  de  drepturile Inspectoratului  Ecologic  Republican al Departamentului de Stat  pentru Protecţia  Mediului  Înconjurător  şi  Resurse  Naturale  al  Republicii Moldova şi ale Inspectorului silvic de stat.
    14. Inspectoratul  special  de  stat  de  pază  intră  în  structura organizatorică  a  Rezervaţiei şi este condus de un director. În  cadrul lui activează inspectori de stat, pădurari, egheri.
    15. Directorul Rezervaţiei exercită simultan funcţiile Inspectorului principal  de stat, iar locţiitorii lui sînt, respectiv, şi  locţiitorii Inspectorului  principal  de  stat pentru protecţia  naturii  în  cadrul Rezervaţiei.
    16. Persoanele  vinovate  de încălcarea regimului  Rezervaţiei  sînt trase la răspundere conform legislaţiei Republicii Moldova. Gospodăriile de   stat   şi   cele   colective,   gospodăriile   silvice   de   stat, întreprinderile,  instituţiile, organizaţiile şi cetăţenii sînt obligaţi să  recupereze Rezervaţiei daunele ocazionate prin încălcarea  regimului Rezervaţiei  în  modul  şi mărimea stabilite  de  legislaţia  Republicii Moldova.