HPO0449/1995
ID intern unic:  306975
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
HOTĂRÎRE Nr. 449
din  05.05.1995
privind aprobarea Regulamentului
Curţii de Conturi a Republicii Moldova
Publicat : 01.06.1995 în Monitorul Oficial Nr. 29-30     art Nr : 327     Data intrarii in vigoare : 08.11.2001
  ABROGAT PRIN HP577/25.10.2001 MO133/08.11.2001 art. 1033
Parlamentul adoptă prezenta hotărîre.
Art. 1. - Se  aprobă  Regulamentul  Curţii de  Conturi  a  Republicii Moldova (Se anexează).
Art. 2 - Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.


PREŞEDINTELE
PARLAMENTULUI                            Petru LUCINSCHI


      Chişinău, 5 mai 1995.
Nr. 449-XIII.
R E G U L A M E N T U L
CURŢII DE CONTURI A REPUBLICII MOLDOVA
Prezentul regulament   este   elaborat  în  conformitate   cu   Legea Republicii  Moldova nr. 312-XIII din 8 decembrie 1994 privind Curtea  de Conturi   a Republicii  Moldova  şi stabileşte modul  de  organizare  şi funcţionare,    atribuţiile  şi   procedura  de   control,   drepturile, obligaţiunile  şi  responsabilitatea membrilor Curţii de Conturi şi  ale colaboratorilor ei.
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Curtea de  Conturi  este  organul suprem de control  financiar  şi funcţionează  pe  lîngă Parlament, exercită controlul asupra modului  de formare,  de  administrare şi de întrebuinaţare a resurselor  financiare publice, precum şi asupra modului de gestionare a patrimoniului public.
2. Curtea de  Conturi  îşi efectuează atribuţiile în conformitate  cu Constituţia  Republicii Moldova şi cu alte acte legislative, avînd drept scop   asigurarea  respectării  legilor  şi  aplicarea  principiilor  de economicitate,  raţionalitate şi eficacitate în gestionarea  mijloacelor materiale şi financiare ale statului.
3. În limitele   competenţei  sale,  Curtea  de  Conturi  controlează îndeplinirea şi respectarea strictă a legislaţiei şi a actelor normative în vigoare de către persoanele fizice şi juridice din Republica Moldova.
4. Curtea de  Conturi  iniţiază controalele din oficiu şi acestea  nu pot  fi sistate decît de Parlament şi numai în cazul depăşirii de  către Curtea  de  Conturi  a  competenţelor stabilite  prin  lege.  Hotărîrile Parlamentului  prin  care  se  cere Curţii de  Conturi  efectuarea  unor contrale,  în limitele competenţei sale, sînt obligatorii.
Un control suplimentar  asupra administrării resurselor financiare publice  poate fi efectuat   fără   decizia Parlamentului,  la  cererea unei    fracţiuni  parlamentare  (unui grup) susţinută în scris  de  cel puţin 20 de deputaţi.
Nici o altă autoritate  publică nu poate obliga Curtea de Conturi  să execute controale sau revizii.
5. Curtea de Conturi prezintă anual Parlamentului, nu mai tîrziu de 1 noiembrie,  un raport asupra administrării şi întrebuinţării  resurselor materiale şi financiare publice.
Raportul anual  de  dare  de seamă a Curţii de  Conturi  se  prezintă pentru  examinare în Parlament, nu mai tîrziu de 1 martie şi se  publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Alte rapoarte  pot  fi  prezentate  de către  Curtea  de  Conturi  în Parlament în ordinea stabilită de Legea privind Curtea de Conturi.
Curtea, de asemenea,  efectuează avize privind proiectele de legi  şi hotărîri ale Parlamentului ce ţin de activitatea economico-financiară.
II. ORGANIZAREA ŞI MODUL DE FUNCŢIONARE A CURŢII DE CONTURI
6. Curtea de  Conturi,  pornind de la atribuţiile şi funcţiile  sale, organizează aparatul de control în secţii şi subsecţii.
7. Numărul personalului  scriptic  al  Curţii de  Conturi,  modul  de salarizare şi devizul de cheltuieli se aprobă de către Parlament.
8. Distribuirea  secţiilor concrete de profil între membrii Curţii se efectuează   de   către  Curtea  de  Conturi.  Şefii   subsecţiilor   şi colaboratorii  Curţii  se numesc în funcţie şi se distituie din  funcţie de către Preşedintele Curţii de Conturi.
9. Conducerea  Curţii de Conturi se execută de către Preşedintele  şi vicepreşedintele acesteia.
10. În vederea  organizării  şi îndeplinirii atribuţiilor de  control Curtea de Conturi are dreptul:
a) să introducă  modificări  în structura organizatorică internă,  în limitele  legii,  fără  a-şi afecta competenţele legale  şi  prevederile propriului buget;
b) să elaboreze şi să aprobe programul său de control şi revizii;
c) să elaboreze  şi  să  aprobe  norme metodologice  şi  programe  de organizare   şi   efectuare  a  controalelor  şi  reviziilor  de   către colaboratorii Curţii de Conturi;
d) să creeze Consiliul metodologic şi Consiliul de expertiză;
e) să elaboreze şi să prezinte proiectul bugetului propriu în vederea includerii acestuia în bugetul de stat;
f) să sesizeze  şi să studieze periodic rapoartele de activitate  ale secţiilor Curţii de Conturi;
g) să examineze  şi să adopte hotărîri asupra materialelor de control şi revizii în conformitate cu legislaţia în vigoare;
h) să facă avize  la proiectul bugetului de stat, bugetului  Fondului social şi al altor fonduri de asigurări sociale de stat;
i) să suspende  decontările  bancare  ale  agentului  economic  supus controlului, dacă s-a constatat încălcarea legislaţiei în vigoare;
j) să decidă  asupra deferirii materialelor de control în organele de drept;
k) să ceară,   în  caz  de  necesitate,  efectuarea  controalelor  şi reviziilor de către alte organe de control din republică;
l) să ia în dezbatere  alte probleme legate de activitatea Curţii  de Conturi.
11. Curtea de Conturi examinează şi aprobă raportul anual pentru a fi prezentat Parlamentului privind activitatea sa.
III. ATRIBUŢIILE CURŢII DE CONTURI ŞI METODELE DE CONTROL
12. În vederea  îndeplinirii obligaţiunilor prevăzute de lege  Curtea de Conturi va exercita atribuţiile de control asupra:
a) constituirii   şi   utilizării   bugetului  de   stat,   bugetului asigurărilor sociale de stat;
b) formării,   utilizării  şi  gestionării  fondurilor  extrabugetare precum şi a fondurilor de tezaur public (vistieria);
c) constituirii   şi   gestionării  datoriei   publice,   respectării garanţiilor guvernamentale pentru creditele interne şi externe;
d) utilizării  alocaţiilor bugetare pentru investiţii, a subvenţiilor şi a altor forme de asistenţă financiară din partea statului;
e) executării, raţionalităţii şi eficienţei acordurilor interguvernamentale în domeniul economico-financiar;
f) desfăşurării procesului de deetatizare şi privatizare a patrimoniului statului;
g) activităţii altor organe de control;
h) emisiunii banilor, utilizării resurselor creditare şi valutare ale statului;
i) gestionării financiare a fondurilor, asociaţiilor, concernelor, companiilor, societăţilor şi întreprinderilor monopoliste, care au  un rol determinat în dezvoltarea economică a republicii;
j) altor domenii  de  activitate  raportate  prin  legi  organice  la competenţa Curţii de Conturi.
13. În vederea   realizării  atribuţiilor  sale  Curtea  de   Conturi efectuează revizii asupra activităţii financiare a:
a) Aparatului   Parlamentului,  Aparatului  Preşedintelui  Republicii Moldova,   Cancelariei  de  Stat,  Judecătoriei  Supreme,   Judecătoriei Economice, Procuraturii Generale;
b) agenţilor  economici, indiferent de tipul de proprietate şi  forma de  organizare juridică, privitor la utilizarea legitimă, efectivă şi la destinaţie a resurselor de stat alocate pentru realizarea programelor şi comenzilor statului.
14. Curtea de  Conturi, de asemenea, efectuează controale şi  revizii asupra  activităţii  ministerelor,  departamentelor,  Băncii  Naţionale, băncilor  comerciale în care statul are cota sa, Inspectoratului  Fiscal Principal  de Stat, Departamentului Controlului Financiar şi de Revizie, instituţiilor   diplomatice,  a  altor  autorităţi  publice  şi   agenţi economici, în funcţie de necesitate.
15. Controlul  executat  de Curtea de Conturi poate fi  preventiv  şi ulterior.
16. Controlul  preveniv  se efectuează în vederea preîntîmpinării  şi stopării  operaţiunilor  ilicite şi abaterilor financiare  ce  contravin legislaţiei în vigoare, interesului statului şi societăţii.
Controlul preventiv  se execută la ordonatorii principali de  credite şi bugetului de stat, asigurărilor sociale şi fondurilor speciale  asupra;
a) angajamentelor, din care ar deriva direct sau indirect obligaţiuni de   plată  în  sarcina  statului,  conform  contractelor  încheiate  de ministere şi departamente şi agenţi economici subordonaţi acestora;
b) efectuării unor plăţi în fondurile publice;
c) deschiderii şi distribuirii creditelor bugetare;
d) modificării  situaţiei  iniţiale a repartizării pe trimestre şi  a subdiviziunilor   de  clasificaţii  bugetare  ale  creditelor  aprobate, inclusiv prin virări de credite;
e) concesionării sau închirierii de bunuri publice.
17. Curtea de  Conturi  prin controlul preventiv se  pronunţă  asupra legalităţii  angajamentelor  şi executării unor plăţi, precum şi  asupra utilizării   creditelor  bugetare  în  limita  şi  conform   destinaţiei stabilite prin legea bugetului de stat.
18. În conformitate  cu  articolul  23  al Legii  privind  Curtea  de Conturi,  Ministerele Economiei şi Finanţelor prezintă Curţii de conturi pentru   contrasemnare   adresarea  lor  către  Guvern  cu  privire   la necesitatea împrumuturilor externe ale statului.
În termen de   7  zile  Curtea  de  Conturi  examinează   documentele prezentate  şi contrasemnează adresarea sau înaintează un refuz  motivat în scris.
Adresările Ministerelor  Economiei şi Finanţelor către Guvern privind necesitatea  împrumutului  extern nu se examinează fără  contrasemnătura Preşedintelui Curţii de Conturi sau refuzul motivat.
19. Prin controlul ulterior Curtea de Conturi constată dacă:
a) veniturile  statului şi asigurările sociale de stat au fost  legal stabilite şi încasate în termenele prevăzute de lege;
b) cheltuielile  au  fost angajate, lichidate, ordonate,  plătite  şi înregistrate   conform   reglementărilor   legale   şi   în   condiţiile legislaţiei în vigoare;
c) modificările  introduse  la prevederile iniţiale ale bugetului  se aprobă dacă s-au efectuat potrivit legii;
d) subvenţiile  şi  alocaţiile  pentru  investiţii  s-au  acordat  în condiţiile legii şi s-au utilizat conform destinaţiei stabilite;
e) contractarea  împrumuturilor de stat, rambursarea ratelor scadente ale  acestora şi plata dobînzilor aferente s-au făcut în conformitate cu legislaţia în vigoare;
f) creanţele  şi  obligaţiile statului sînt întemeiate şi  garantate, iar activele sînt protejate potrivit legii;
g) asigurarea  integrităţii patrimoniului statului şi gestionarea lui se efectuează conform cerinţelor legislaţiei în vigoare;
h) gestiunea  financiară  corespunde principiilor  raţionalităţii  şi economicităţii;
i) emisiunea  banilor, utilizarea resurselor creditare şi valutare nu contravin intereselor statului;
j) alte domenii   controlate  de  Curtea  de  Conturi  nu   contravin legislaţiei în vigoare.
20. Periodicitatea  controalelor  se  determină  în  conformitate  cu specificul  activităţii obiectelor preconizate controlului, ce se includ în planurile trimestriale care se  aprobă la şedinţa Curţii de Conturi.
21. Colaboratorii  Curţii de Conturi autorizaţi efectuează  controale şi  revizii,  întocmesc  acte (rapoarte) al căror conţinut se  aduce  la cunoştinţă sub semnătură persoanelor oficiale ale obiectului controlat.
22. În cazul  în care persoanele oficiale au obiecţii asupra faptelor depistate  şi  constatate  în act (raport), acestea se  alătură  în  mod obligatoriu, ţinîndu-se cont la examinarea rezultatelor controlului.
23. Explicaţiile  şi  obiecţiile privitor la faptele constate în  act (raport)  se  vor prezenta de către persoanele oficiale  ale  obiectului controlat  în  termen  de  pînă  la 5  zile  de  la  întocmirea  actului (raportului).   Neprezentarea  explicaţiilor  şi  obiecţiilor  de  către persoanele menţionate nu stopează examinarea şi primirea hotărîrilor.
24. Actele (rapoartele),  materialele  controalelor şi reviziilor  se înaintează  şefului  secţiei respective, care va determina  plenitudinea efectuării controlului respectiv şi calitatea materialelor întocmite.
IV. EXAMINAREA MATERIALELOR DE CONTROL ŞI ADOPTAREA
HOTĂRÎRILOR CURŢII DE CONTURI
25. Şeful secţiei  respective înaintează materialele controalelor  şi reviziilor  cu  proiectul  hotărîrii  Curţii de Conturi  şi  cu  o  notă informativă Preşedintelui sau vicepreşedintelui Curţii de Conturi.
26. Preşedintele  sau vicepreşedintele Curţii de Conturi, în  temeiul materialelor  înaintate  şi  al  notei  informative,  va  decide  asupra termenului  de  examinare şi persoanelor oficiale, prezenţa cărora  este obligatorie la şedinţa Curţii.
27. Şefii de  secţii  prezintă  proiectul  hotărîrii  şi  materialele necesare  membrilor  Curţii  de Conturi cu cel puţin 4 zile  înainte  de convocarea şedinţei.
28. Materialele   controalelor  şi  reviziilor  înaintate  Curţii  se examinează  la  şedinţa  Curţii  cu prezenţa a cel  puţin  5  membri  ai acesteia. Şedinţele Curţii de Conturi se convoacă după necesitate.
29. Rezultatele  controalelor şi reviziilor se examinează în prezenţa persoanelor  oficiale  ale  obiectului controlat în termen de  10  zile. Timpul  şi locul examinării se va comunica în prealabil.  Neparticiparea fără motive întemeiate a persoanelor oficiale la examinarea materialelor nu sistează adoptarea hotărîrii.
30. Pe marginea  raportului  şi  proiectului de  hotărîre  prezentate persoanele  oficiale ale obiectului controlat sînt obligate să  prezinte la şedinţa Curţii de Conturi explicaţii.
31. Curtea de   Conturi,   ţinînd  cont  de  raportul  prezentat   şi explicaţiile  persoanelor  oficiale ale obiectului controlat,  poate  să decidă:
a) adoptarea integrală a hotărîrii;
b) introducerea   modificaţiilor   şi  completărilor   în   proiectul hotărîrii;
c) înapoierea    materialelor   controlului   pentru   o   verificare suplimentară;
d) deferirea  către  organele  de anchetă a  materialelor  ce  conţin elemente componente ale infracţiunii;
e) remiterea,  în  cazul refuzului de a recupera benevol  prejudiciul cauzat  statului,  organelor  judiciare a materialelor  controalelor  în vederea recuperării forţate a daunei cauzate;
f) înaintarea,  în  măsura necesităţilor, a materialelor  controlului spre  expertiză  Consiliului de expertiză de pe lîngă Curtea de  Conturi pentru consultări şi recomandări;
g) de a cere  destituirea din funcţie a persoanelor care au  încălcat flagrant legislaţia în vigoare, sau nu au asigurat respectarea acesteia.
Cererea privind  eliberarea  din funcţie a persoanelor de decizie  se înaintează organului care le-a numit în funcţie.
32. Hotărîrile Curţii de Conturi se adoptă cu majoritatea de voturi a membrilor ei numiţi.
Procedeul şedinţelor  Curţii  de Conturi şi adoptării hotărîrilor  se stabileşte printr-un Regulament aprobat de Curtea de Conturi.
33. Despre rezultatele   controalelor  şi  reviziilor  efectuate   se informează  Guvernul,  Parlamentul repblicii prin  intermediul  Comisiei respective, iar în caz de necesitate şi Preşedintele Republicii Moldova.
34. În cazul  în care ordonatorii de credite ai obiectului  controlat nu  sînt de acord cu hotărîrea Curţii de Conturi, aceştia o pot ataca în termen  de  10  zile  în  Judecătoria Supremă,  a  cărei  hotărîre  este definitivă.
35. Curtea de  Conturi  poate  intenta în  instituţiile  de  judecată acţiuni  contra întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor şi altor obiecte  supuse  controlului, contra persoanelor fizice  şi  cetăţenilor privind perceperea la veniturile statului a mijloacelor dobîndite de ele în  urma  unor  tranzacţii ilicite, privind declararea drept  ilicite  a actelor  organelor  administraţiei de stat şi autoadministrării  locale, acte  ce  lezează dreptul de proprietate şi interesele patrimoniale  ale statului.
V. DREPTURILE, OBLIGAŢIILE ŞI RĂSPUNDEREA MEMBRILOR ŞI
COLABORATORILOR CURŢII DE CONTURI
36. În procesul  îndeplinirii  obligaţiunilor de serviciu membrii  şi colaboratorii Curţii de Conturi  au dreptul:
a) să ceară orice  document privind evidenţa primară, bilanţurile  şi dările  de  seamă, devizele, contractele şi alte documente  ce  reflectă activitatea economico-financiară a obiectului supus controlului;
b) să extragă documente, precum şi să sigileze locurile de păstrare a documentelor, banilor şi bunurilor obiectului controlat;
c) să intre nestigherit  pe  teritoriul,  în  depozitele,  magaziile, clădirile  de  producţie  şi în alte localuri ale  obiectului  controlat pentru  a  verifica  prezenţa  şi  utilizarea  resurselor  materiale  şi financiare ale statului;
d) să verifice   legalitatea,   caracterul  raţional   şi   eficienţa utilizării  mijloacelor  băneşti  şi a bunurilor  materiale,  precum  şi integritatea proprietăţii de stat la obiectele supuse controlului;
e) să ceară de  la conducători, de la alţi lucrători de răspundere ai obiectului   controlat   explicaţii  orale  şi  în  scris,   copii   ale documentelor privitor la obiectul controlului;
f) să antreneze,  după  caz,  în timpul  controalelor  şi  reviziilor persoane  oficiale  din  poliţia  economică şi  din  alte  servicii  ale organelor  de interne pentru a stabili existenţa mijloacelor  financiare şi  materiale  şi modul de utilizare a lor, pentru a înlesni  extragerea documentelor,   sigilarea   locurilor   de  păstrare   a   documentelor, mijloacelor băneşti şi a bunurilor materiale;
g) să obţină    informaţia    necesară    de    la    serviciul    de contabili-experţi  care au efectuat expertiză şi de la firmele de  audit care  au  verificat  activitatea obiectului controlat,  precum  şi  alte documente ce vizează controalele şi expertizele;
h) să ceară de  la  Banca  Naţională şi băncile comerciale,  în  care statul   are  cota  sa,  copii  ale  documentelor  privind  operaţiunile financiare  efectuate de obiectul supus controlului, în conformitate  cu legislaţia în vigoare.
37. Colaboratorii Curţii de Conturi sînt obligaţi:
a) să-şi execute  obligaţiunile de serviciu în conformitate cu  legea şi prezentul Regulament;
b) să respecte disciplina de muncă şi etica de comportare la serviciu şi la obiectul supus controlului;
c) să garanteze   nedivulgarea  secretelor  de  stat,  de   serviciu, comerciale sau individuale;
d) să informeze  imediat  conducerea  Curţii  de Conturi  în  caz  de depistare a fraudelor ce conţin elemente componente ale infracţiunii.
38. Membrii Curţii de Conturi sînt obligaţi:
a) să-şi îndeplinească  funcţia  încredinţată cu obiectivitate şi  în respectul Constituţiei Republicii Moldova;
b) să-şi exprime  afirmativ  sau negativ votul la  adoptarea  actelor Curţii de Conturi, abţinerea de la vot nefiind permisă;
c) să nu permită  folosirea  atribuţiilor pe care le  îndeplinesc  cu scop de reclamă comercială;
d) să se abţină  de  la  orice activitate sau  manifestaţie  contrare demnităţii de membru al Curţii de Conturi.
39. Colaboratorii   Curţii   de   Conturi   poartă   răspundere,   în conformitate  cu legislaţia în vigoare, pentru denaturarea  rezultatelor controalelor,  pentru prezentarea de date eronate atît Curţii de Conturi cît şi altor organe.
40. Încălcarea  de  către  membrii Curţii de Conturi a  vreuneia  din obligaţiuni impune revocarea lor din funcţie în ordinea stabilită.
41. Preşedintele Curţii de Conturi:
a) reprezintă  Curtea  de  Conturi în relaţiile  cu  autorităţile  şi instituţiile   publice,   precum  şi  cu  organismele  de   specialitate respective  din republică şi cele internaţionale şi asigură stabilitatea acestor relaţii;
b) convoacă şi   prezidează  şedinţele  Curţii  de  Conturi,  asigură executarea hotărîrilor adoptate;
c) transmite Parlamentului rapoartele şi avizele Curţii;
d) numeşte şi  eliberează din funcţie colaboratorii Curţii de Conturi în conformitate cu legislaţia în vigoare;
e) asigură respectarea  disciplinei şi aplică sancţiuni disciplinare, după caz, conform legislaţiei în vigoare;
f) comunică Parlamentului  posturile  vacante de membri ai Curţii  de Conturi,  aprobă lista cu posturile vacante, care urmează să fie  scoase la concurs în vederea suplinirii lor;
g) hotărăşte  constituirea grupurilor de control, care vor  funcţiona numai pe durata realizării sarcinilor atribuite;
h) organizează efectuarea controalelor solicitate de către Parlament, precum şi a altor controale ce nu sînt prevăzute în programul de control financiar anual al Curţii de Conturi;
i) organizează  concursul  pentru suplinirea posturilor  vacante  din secţiile şi subsecţiile Curţii de Conturi;
j) autorizează încheierea   de  contracte  privind   lucrările   şi serviciile necesare funcţionării Curţii de Conturi.
Atribuţiile de funcţie ale Preşedintelui şi vicepreşedintelui Curţii de Conturi se stabilesc printr-un ordin al Preşedintelui.
VI. OBLIGAŢIUNILE ŞI DREPTURILE PERSOANELOR DE DECIZIE ALE
OBIECTELOR SUPUSE CONTROLULUI ŞI ALE INSTITUŢIILOR
CREDITAR-BANCARE
42. În vederea  asigurării  unei activităţi operative şi eficiente  a Curţii  de  Conturi  conducătorii  obiectelor  supuse  controlului  sînt obligaţi  să creeze colaboratorilor Curţii de Conturi şi  specialiştilor antrenaţi  în  control  condiţii  adecvate  de  muncă,  să  le  pună  la dispoziţie  încăperi de serviciu separate cu safeu, telefon şi să creeze posibilitatea de a dactilografia Actul controlului.
43. Factorii  de  decizie, a căror activitate urmează să  fie  supusă controlului,  sînt  obligaţi să participe la verificarea legalităţii  şi veridicităţii operaţiunilor economico-financiare efectuate, integrităţii bunurilor materiale şi financiare aflate la dispoziţia lor.
44. Pentru împiedicarea  efectuării controlului sau respingerea  lui, persoanele de decizie ale obiectelor controlate sînt trase la răspundere administrativă conform legislaţiei în vigoare.
45. Conducătorii,  contabilii-şefi  şi  alţi factori  de  decizie  ai obiectului   supus  controlului  sînt  în  drept  să  ia  cunoştinţă  de documentele  în  care  au fost fixate încălcările de lege  şi  de  ordin financiar, să prezinte explicaţii şi documente suplimentare, care se vor anexa la actul de control.
46. Conducătorii  obiectelor  controlate informează, în termen  de  o lună,  Curtea  de  Conturi  despre măsurile luate  în  scopul  reparării prejudiciului adus sau înlăturării altor încălcări scoase la iveală.
47. Neluarea   de   măsuri  de  către  persoana  de  decizie   pentru înlăturarea încălcării legii, indicate la hotărîrea Curţii de Conturi, a cauzelor,  ce au condus la pricinuirea unei pagube materiale, precum  şi neinformarea Curţii de Conturi despre îndeplinirea hotărîrii atrage după sine sancţiuni de ordin administrativ.
48. În baza cererii  Curţii de Conturi Guvernatorul Băncii  Naţionale şi   preşedinţii   băncilor   comerciale  sînt  obligaţi   să   suspende operaţiunile  de  cheltuieli  de pe conturile agentului  economic  supus controlului, în cazul constatării fraudei.
În caz de neexecutare  a  hotărîrii Curţii de Conturi  persoanele  de decizie nominalizate mai sus sînt trase la răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.
VII. DISPOZIŢII FINALE
49. Aparatul Parlamentului, Aparatul Preşedintelui Republicii Moldova Cancelaria  de  Stat,  ministerele şi  departamentele,  alte  autorităţi publice, Banca Naţională aduc în mod obligatoriu la cunoştinţa Curţii de Conturi  actele  normative  aprobate privitor la  utilizarea  finanţelor publice şi gestionarea patrimoniului de stat.
50. Autorităţile publice şi organele afacerilor interne sînt obligate să  contribuie şi să acorde sprijin persoanelor de decizie ale Curţii de Conturi în vederea îndeplinirii atribuţiilor de serviciu.
51. Pe măsura   necesităţilor,  Curtea  de  Conturi  conlucrează   cu Procuratura  Generală, cu organele afacerilor interne şi cu alte  organe de  asigurare a ordinii de drept şi de control, neadmiţind imixtiunea în activitatea  lor  ce  vizează  exercitarea  supravegherii  de  procuror, procedura de achitare şi cercetare penală şi de efectuare a justiţiei.
52. Curtea de Conturi poate colabora cu organismele internaţionale de specialitate respective şi poate exercita în numele lor controlul asupra gestionării  fondurilor puse la dispoziţia Republicii Moldova, dacă prin tratate,  convenţii  sau  alte  acorduri  internaţionale  se  stabileşte această competenţă.
53. Membrii şi colaboratorii Curţii de Conturi:
a) au dreptul  la  recuperarea  în volum deplin  a  daunei  materiale cauzate averii lor în legătură cu exercitarea funcţiilor de serviciu din mijloace  bugetului de stat cu încasarea ulterioară a acestui sume de la persoanele vinovate;
b) sînt supuşi  asigurării persoanele de stat obligatorii din  contul mijloacelor bugetare de stat în ordinea şi modalitatea stabilite.