*HGO1372/2005 Versiunea originala
ID intern unic:  327511
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1372
din  23.12.2005
cu privire la modul de compensare a medicamentelor
în condiţiile asigurării obligatorii de asistenţă medicală
Publicat : 30.12.2005 în Monitorul Oficial Nr. 176-181     art Nr : 1477
În temeiul alineatului (2) articolul 18 al Legii nr.1456-XII din 25 mai 1993 cu privire la activitatea farmaceutică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1993, nr.7, art. 210), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Regulamentul privind prescrierea medicamentelor compensate pentru tratamentul în condiţii de ambulator al persoanelor asigurate, conform anexei nr. 1;
Contractul-tip privind eliberarea către persoanele asigurate a medicamentelor compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală, conform anexei nr.2.
2. Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale, Compania Naţională de Asigurări în Medicină şi Agenţia Medicamentului, în termen de pînă la 31 decembrie 2005, vor elabora şi aproba actele normative aferente şi vor realiza alte acţiuni necesare executării prezentei hotărîri.
3. Compania Naţională de Asigurări în Medicină va prezenta trimestrial Ministerului Finanţelor raportul privind utilizarea mijloacelor financiare pentru acoperirea costurilor medicamentelor compensate eliberate către persoanele asigurate.

Prim-ministru                                         Vasile TARLEV
Contrasemnează:
Ministrul sănătăţii
şi protecţiei sociale                                Ion Ababii
Ministrul finanţelor                                Mihail Pop

Chişinău, 23 decembrie 2005.
Nr. 1372.
    
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr. 1372
din 23 decembrie 2005
Regulamentul  
privind prescrierea medicamentelor compensate pentru
tratamentul î
n condiţii de ambulator al persoanelor asigurate
I. Dispoziţii generale
1. Regulamentul privind prescrierea medicamentelor compensate pentru tratamentul în condiţii de ambulator al persoanelor asigurate (în continuare - Regulament) este elaborat în scopul stabilirii modului de prescriere şi eliberare a medicamentelor compensate persoanelor asigurate în conformitate cu Programul unic al asigurării obligatorii de asistenţă medicală.
2. Lista medicamentelor compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală (în continuare - lista), care include şi sumele fixe compensate, se aprobă de Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale, în comun cu Compania Naţională de Asigurări în Medicină (în continuare - Compania).
3. Cheltuielile legate de compensarea medicamentelor din listă se efectuează din contul mijloacelor fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală.  
4. Se permite de a include în listă numai medicamentele care sînt înregistrate în modul stabilit în Republica Moldova şi care conţin doar o singură substanţă activă. În listă vor fi incluse în mod prioritar medicamente de producţie autohtonă.
5. Sumele fixe compensate pentru medicamentele incluse în listă se calculează de Agenţia Medicamentului în baza metodologiei de calcul propuse de aceasta şi aprobate de Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale.
II. Prescrierea medicamentelor compensate
6. Dreptul de a prescrie medicamente compensate îl au doar medicii de familie din cadrul instituţiilor prestatoare de servicii medicale primare (în continuare - prestatori), care au încheiat contracte de acordare a asistenţei medicale cu Compania.
7. Prestatorii vor coordona cu Compania lista medicilor de familie cu drept de a prescrie medicamente compensate, care va conţine şi codurile personale atribuite acestora, pentru a fi incluse în sistemul informaţional automatizat.
8. Medicii de familie vor prescrie medicamente compensate doar dintre cele incluse în listă.
9. Medicamentele compensate se prescriu de către medicul de familie numai persoanelor asigurate înregistrate la el în modul stabilit, la prezentarea actului de identitate şi a poliţei de asigurare obligatorie de asistenţă medicală valabile.
10. Medicamentele compensate se prescriu numai pe formulare de reţetă de model aprobat de Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale şi Companie, recepţionate în baza cererii de la agenţia teritorială a Companiei.
11. Medicul de familie va completa citeţ şi fără corectări compartimentul său din formularul reţetei, respectînd prevederile Instrucţiunii de completare a reţetei compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală (în continuare - Instrucţiune), aprobate de Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale şi Companie, şi asigurîndu-se că au fost completate toate cele 3 exemplare ale reţetei.
12. Prescrierea medicamentelor compensate se efectuează conform indicaţiilor medicale şi recomandărilor pentru tratamentul medicamentos în condiţii de ambulator al pacienţilor aflaţi în evidenţa medicului de familie.
13. Pe un formular de reţetă se va prescrie numai un medicament compensat, ţinînd cont de numărul de comprimate în ambalajul integral specificat în listă şi de necesităţile pentru maxim o cură lunară de tratament.
14. Medicul de familie va înregistra în fişa medicală de ambulator (formular 025e; 112e) a pacientului argumentarea indicaţiei, seria şi numărul reţetei, denumirea preparatului, doza, cantitatea şi durata tratamentului.
15. La prezentarea repetată a pacientului, medicul de familie poate recomanda continuarea tratamentului, cu prescrierea unor noi reţete compensate, dacă la verificarea înscrierilor din fişa medicală de ambulator (formular 025e; 112e) se constată că pacientul dispune de rezerve de medicamente compensate prescrise anterior pentru cel mult 5 zile de tratament.
16. După completarea formularului reţetei, medicul de familie va detaşa exemplarele 1 şi 2 ale reţetei şi le va înmîna persoanei asigurate pentru prezentare la farmacie.
17. Exemplarul 3 al reţetelor rămîn la medicul de familie şi se transmit de către acesta săptămînal, prin act de predare-primire, persoanei responsabile de evidenţă a prestatorului.
18. Exemplarul 3 al reţetelor completate se păstrează la prestator timp de 3 ani, după care se distrug în modul stabilit.
III. Eliberarea medicamentelor compensate
19. Dreptul de a elibera medicamente compensate către persoanele asigurate îl au doar prestatorii de servicii farmaceutice care activează în conformitate cu legislaţia în vigoare, inclusiv cele de stat şi cu cota-parte a statului, şi au încheiat cu Compania contracte privind eliberarea către  persoanele asigurate a medicamentelor compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală.
20. Medicamentele compensate se eliberează pacientului sau reprezentantului lui legal numai în baza reţetelor valabile, prescrise în strictă conformitate cu prezentul Regulament, la prezentarea actului de identitate şi a poliţei de asigurare obligatorie de asistenţă medicală valabile ale pacientului.
21. Farmacistul, după constatarea corectitudinii prescrierii reţetei, completează compartimentul său din formularul de reţetă, respectînd prevederile Instrucţiunii, şi eliberează pacientului medicamentul prescris.
22. Pacientul sau reprezentantul lui legal confirmă prin semnătură pe formularul de reţetă primirea medicamentului compensat şi achitarea, după caz, a contribuţiei personale.
23. Se interzice înlocuirea medicamentului prescris în reţetă cu alt  medicament.
24. Prestatorul de servicii farmaceutice va anexa primul exemplar al reţetelor la raportul prezentat lunar agenţiei teritoriale a Companiei, iar exemplarul 2 îl va păstra în arhiva proprie timp de 3 ani.
IV. Dispoziţii finale
25. Prestatorul este obligat să organizeze prescrierea de către medicii de familie a medicamentelor compensate în limitele sumei stabilite în acest scop în contractele de acordare a asistenţei medicale (prestare a serviciilor medicale) încheiate cu Compania, cu respectarea condiţiilor din Criteriile de contractare a prestatorilor de servicii medicale în cadrul asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală, aprobate de Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale şi Companie.
26. Compania va informa lunar prestatorul de servicii medicale primare despre sumele achitate pentru medicamentele compensate eliberate de către farmacii şi prescrise de medicii de familie din cadrul prestatorului.
    
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului nr.1362
din   23 decembrie 2005
Contract-tip
privind eliberarea către persoanele asigurate a medicamentelor
compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală
_________________              "___" _______________ 200__
Compania Naţională de Asigurări în Medicină, prin intermediul Agenţiei Teritoriale ______________________,
(în continuare - Compania), reprezentată de către ___________ __________________, care acţionează în baza Statutului, şi Instituţia medico-sanitară ______________________________________________
                                                  (denumirea deplină, numărul licenţei,
__________________________________________________________________________,
            data eliberării şi termenul de valabilitate)
reprezentată de către _______________________________ (în continuare - Prestator), care acţionează în baza _______________________, (ambele în continuare - Părţi) au încheiat prezentul Contract, convenind asupra următoarelor:
1. Obiectul Contractului
1.1. Prezentul Contract reglementează drepturile şi obligaţiile Companiei şi Prestatorului în procesul  eliberării către persoanele asigurate a medicamentelor compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală (în continuare - medicamente compensate) şi modul de compensare a cheltuielilor suportate de către Prestator pentru procurarea acestor medicamente.
1.2. În executarea obligaţiilor lor contractuale, Părţile se conduc de prevederile legislaţiei în vigoare, actelor normative din domeniu ale Ministerului Sănătăţii şi Protecţiei Sociale şi ale Companiei, Regulamentului privind prescrierea medicamentelor compensate pentru tratament în condiţii de ambulator al persoanelor asigurate (în continuare - Regulament).
2. Drepturile şi obligaţiile Prestatorului
2.1. Prestatorul are dreptul:
a) să primească de la Companie, în baza facturilor emise şi documentelor însoţitoare, sumele pentru medicamentele compensate eliberate conform Regulamentului;
b) să fie informat permanent şi din timp asupra modalităţii de eliberare a medicamentelor compensate;
c) să cunoască condiţiile contractelor de eliberare a medicamentelor compensate;
d) să-şi organizeze activitatea proprie pe vederea eficientizării procesului de eliberare a medicamentelor compensate, cu respectarea reglementărilor legale în vigoare;
e) să încaseze de la persoanele asigurate contribuţia personală, reprezentînd diferenţa dintre preţul de vînzare cu amănuntul al medicamentelor şi suma compensată de Companie;
f) să prezinte Companiei propuneri de perfecţionare a mecanismului de eliberare a medicamentelor compensate.
2.2. Prestatorul este obligat:
a) să se aprovizioneze permanent cu medicamentele prevăzute în lista medicamentelor compensate, aprobată în modul stabilit, şi să aibă permanent în stoc produse comerciale ale aceleiaşi denumiri comune internaţionale (DCI), care au preţurile cele mai mici disponibile pe piaţă;
b) să elibereze persoanelor asigurate medicamentele compensate numai în baza reţetelor de model stabilit, la prezentarea actului de identitate şi a poliţei de asigurare valabile;
c) să informeze persoana asigurată despre drepturile şi obligaţiile ei privind medicamentele compensate, precum şi despre modul de utilizare a acestora;
d) să nu substituie medicamentul prescris în reţetă cu un alt medicament şi să elibereze medicamente în ambalaje integrale şi conform prescrierii medicului;
e) să nu elibereze medicamente în baza reţetelor cu termen de valabilitate expirat, falsificate sau care nu conţin datele obligatorii de prescriere şi eliberare a medicamentelor compensate stabilite de Regulament;
f) să informeze în scris Compania despre toate circumstanţele care pot influenţa executarea obligaţiilor conform prezentului Contract:
anularea, suspendarea sau expirarea acţiunii licenţei sau acreditării Prestatorului - a doua zi după survenirea faptelor indicate;
modificarea listei filialelor şi reprezentanţelor amplasate la o altă adresă juridică decît Prestatorul - cu cel puţin 5 zile înaintea datei cînd acestea vor începe eliberarea medicamentelor compensate;
modificarea datelor de identificare ale  Prestatorului sau alte circumstanţe - în termen de 5 zile de la survenirea lor;
g) să practice o evidenţă de gestiune cantitativ valorică pentru fiecare tip de medicamente compensate;
h) să prezinte agenţiei teritoriale a Companiei, pînă la data de 5 a fiecărei luni, raportul despre medicamentele compensate eliberate pe parcursul lunii precedente, conform modelului stabilit de Companie, şi factura pentru achitarea sumelor compensate, anexînd în original primul exemplar al tuturor reţetelor ce conţin medicamente compensate eliberate persoanelor asigurate în luna de gestiune;
i) să verifice permanent respectarea ordinii de eliberare a medicamentelor compensate de către filialele şi reprezentanţele sale;
j) să practice în farmacii un adaos comercial de cel mult 15% pentru medicamentele compensate de Companie;
k) să fie dotat cu tehnică de calcul şi programe corespunzătoare cerinţelor de raportare înaintate de Companie;
l) să accepte controlul din partea Companiei asupra respectării condiţiilor prezentului Contract, ordinii de eliberare a medicamentelor compensate, actelor de achiziţie a lor şi altor acte relevante pentru evidenţa, stocarea şi decontarea medicamentelor compensate;
m) în termen de 15 zile din momentul primirii actului de control al Companiei, să transfere suma primită nejustificat din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală pe contul Companiei, împreună cu o amendă de 10% din această sumă;
n) să păstreze la loc vizibil condica de sugestii şi reclamaţii, numerotată şi ştampilată de Companie.
3. Drepturile şi obligaţiile Companiei
3.1. Compania are dreptul:
a) să nu deconteze sumele compensate în baza reţetelor cu termen de valabilitate expirat, falsificate sau care nu conţin datele obligatorii privind prescrierea şi eliberarea acestora, stabilite potrivit Regulamentului;
b) să verifice respectarea clauzelor contractuale de către Prestator, corectitudinea completării facturilor şi rapoartelor;
c) să ceară de la Prestator restituirea mijloacelor financiare obţinute nejustificat din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală;
d) în caz de neîndeplinire de către Prestator a obligaţiilor prevăzute în pct.2.2 lit.m), să reţină sumele respective din contul transferurilor următoare sau, în cazul rezilierii Contractului, să acţioneze Prestatorul în judecată pentru încasarea acestor sume.
3.2. Compania este obligată:
a) să încheie contracte privind eliberarea către persoanele asigurate a medicamentelor compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală numai cu instituţiile farmaceutice care activează în conformitate cu legislaţia şi care îndeplinesc criteriile de selecţie;
b) să achite factura Prestatorului în termen de 15 zile calendaristice din momentul recepţionării ei. În cazul în care factura prezentată necesită o verificare suplimentară şi efectuarea controlului respectării de către Prestator a condiţiilor contractuale şi documentelor contabile, termenul de achitare a facturii poate fi prelungit, dar  nu mai mult decît cu 15 zile;
c) dacă Prestatorul prezintă factura în termenul stabilit de prezentul Contract, iar Compania nu respectă termenele de achitare prevăzute în pct.3.2 lit.b), să achite o majorare de întîrziere în mărime de 0,01 % din suma restantă pentru fiecare zi de întîrziere.
4. Termenul Contractului şi încetarea lui
4.1. Contractul este valabil de la 1 ianuarie 200__   pînă la 31 decembrie 200_.
4.2. Contractul poate fi modificat sau reziliat numai cu acordul ambelor părţi.
4.3. Contractul poate fi reziliat din iniţiativa unei părţi, prin notificarea scrisă cu 30 zile înainte de data la care se solicită rezilierea, în cazul în care cealaltă parte nu-şi execută obligaţiile stabilite prin prezentul Contract.
4.4. Contractul îşi încetează acţiunea imediat în caz de faliment, dizolvare sau lichidare a uneia din Părţi, în caz de expirare a licenţei sau acreditării Prestatorului. Contractul se suspendă pe perioada de suspendare a activităţii sau licenţei Prestatorului.
4.5. Dacă pînă la 15 decembrie a anului curent de gestiune nici una dintre Părţi nu va anunţa rezilierea Contractului, el se consideră prelungit automat pentru încă 1 an.
5. Dispoziţii finale
5.1. Conform prezentului Contract, se consideră primire nejustificată a mijloacelor financiare din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală acele cazuri cînd Prestatorul, încălcînd prevederile prezentului Contract şi ale Regulamentului, a eliberat persoanelor asigurate medicamente compensate, le-a inclus în factura prezentată Companiei şi a primit plata conform acestei facturi.
5.2. Dacă Prestatorul depistează de sine stătător că a primit nejustificat mijloace financiare din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală şi le returnează pînă la începerea controlului din partea Companiei, amenda nu se aplică.
5.3. Refuzul Prestatorului de a pune la dispoziţia Companiei actele de evidenţă a medicamentelor şi documentele în baza cărora se decontează acestea de către Companie conduce la sistarea plăţilor în curs către Prestator pînă la următorul control.
5.4. Prezentul Contract este întocmit în 2 exemplare, cîte unul pentru fiecare Parte, ambele cu aceeaşi putere juridică.
6. Adresele juridice şi datele de identificare
ale  Părţilor
Compania (Agenţia)                       Prestatorul
_____________________            ______________
_____________________            ______________
L.Ş.                                                     L.Ş.