*HGC626/2005 Versiunea originala
ID intern unic:  328617
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 626
din  28.06.2005
cu privire la actele de identitate ale refugiaţilor
Publicat : 15.08.2005 în Monitorul Oficial Nr. 95-97     art Nr : 715

  
În scopul executării articolului 25 din Legea nr. 1286-XV din 25 iulie 2002 cu privire la statutul refugiaţilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr. 126-127, art. 1003) şi articolelor 2 şi 3 din Legea nr. 273-XIII din 9 noiembrie 1994 privind actele de identitate din Sistemul naţional de paşapoarte (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr. 9, art. 89), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:  
modelul buletinului de identitate pentru refugiaţi, conform anexei nr. 1;
modelul documentului de călătorie pentru refugiaţi, conform anexei nr. 2;
modelul fişei de însoţire a buletinului de identitate pentru refugiaţi, conform anexei nr. 3;
modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr. 4.
2.  Biroul Naţional Migraţiune:
va elibera acte de identitate refugiaţilor, recunoscuţi conform legislaţiei în vigoare a Republicii Moldova;
va asigura executarea tipografică a formularelor documentului de călătorie şi a fişei de însoţire a buletinului de identitate pentru refugiaţi;
va elabora, în comun cu Ministerul Dezvoltării Informaţionale, în termen de o lună, instrucţiunea privind modul de evidenţă, păstrare şi transmitere a formularelor nominalizate Ministerului Dezvoltării Informaţionale, în vederea perfectării actelor de identitate pentru refugiaţi.
3. Ministerul Dezvoltării Informaţionale va perfecta actele de identitate pentru refugiaţi în baza deciziei adoptate şi comenzii prezentate de Biroul Naţional Migraţiune.
4. Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene va informa statele străine despre introducerea documentului de călătorie (Convenţia cu privire la statutul refugiaţilor din 28 iulie 1951), prin transmiterea modelelor acestuia.
      
Prim-ministru                                               Vasile TARLEV
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
ministrul afacerilor externe
şi integrării europene                                  Andrei Stratan
Ministrul dezvoltării
informaţionale                                              Vladimir Molojen

Chişinău, 28 iunie 2005.
Nr. 626.
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr. 626 din 28 iunie 2005
Mostra buletinului de identitate pentru refugiaţi



   

 
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr. 626 din 28 iunie 2005
Modelul documentului de călătorie
(Convenţia din 28 iulie 1951)




 

   
   
   
   





    


   






     

    

    
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
nr. 626 din 28 iunie 2005
Modelul fişei de însoţire
a buletinului de identitate pentru refugiaţi

 
Anexa nr. 4
la Hotărîrea Guvernului nr.626
din 28 iunie  2005
Modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului
I. Regulamentul cu privire la modul de perfectare şi eliberare a actelor de identitate ale Sistemului naţional de paşapoarte, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 376 din 6 iunie 1995 "Cu privire la măsurile suplimentare de realizare a Sistemului naţional de paşapoarte" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr. 47, art. 344), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
în preambul, cuvintele "şi apatrizii" se substituie prin cuvintele "apatrizii şi refugiaţii";
se completează cu un nou capitol, VII, cu următorul cuprins:
"VII. Modul de eliberare a actelor
de identitate refugiaţilor
36. Buletinul de identitate pentru refugiaţi (în continuare - buletin de  identitate) se eliberează persoanelor cărora li s-a acordat statut de refugiat, inclusiv copiilor acestora, şi este valabil doar pe teritoriul Republicii Moldova.
37. Pentru confirmarea datelor auxiliare (domiciliul, starea civilă şi copiii minori), la buletinul de identitate se anexează fişa de însoţire (RR), care este valabilă numai la prezentarea buletinului de identitate.
38. Buletinul de identitate pentru refugiaţi şi documentul de călătorie, prevăzut de Convenţia cu privire la statutul refugiaţilor din 28 iulie 1951 (în continuare - document de călătorie), se eliberează de către Direcţia Principală pentru Refugiaţi de pe lîngă Biroul Naţional Migraţiune persoanelor cărora li s-a acordat statutul de refugiat, precum şi copiilor acestora, pentru ieşire şi intrare în Republica Moldova.
39. Perfectarea buletinului de identitate pentru refugiaţi şi a documentului de călătorie se efectuează centralizat, în mod automatizat, în baza cererii depuse personal. Pentru copiii minori şi persoanele recunoscute de judecată incapabile, cererea şi documentele necesare sînt depuse de către reprezentanţii lor legali. Prezenţa persoanei care urmează a fi documentată este obligatorie.
40. Refugiaţii, în termen de 5 zile de la obţinerea statutului de refugiat, sînt obligaţi să se adreseze la Direcţia Principală pentru Refugiaţi de pe lîngă Biroul Naţional Migraţiune în vederea perfectării buletinului de identitate.
41. Pentru perfectarea iniţială a buletinului de identitate, refugiatul depune următoarele documente:
a) cererea-chestionar de modelul stabilit în anexa nr. 11 (obligatoriu);
b) documentul temporar de identitate valabil, eliberat de Direcţia Principală pentru Refugiaţi de pe lîngă Biroul Naţional Migraţiune (obligatoriu);
c) extrasul din decizia Direcţiei Principale pentru Refugiaţi de pe lîngă Biroul Naţional Migraţiune privind acordarea statutului de refugiat (obligatoriu);
d) documentul de confirmare a domiciliului (acordul notarial autentificat al proprietarului spaţiului locativ, contractul de locaţiune sau sublocaţiune a spaţiului locativ, bonul de cazare la hotel, cămin sau în alte încăperi special amenajate, actul de proprietate asupra locuinţei, ordinul de repartiţie a locuinţei sau adeverinţa de la locul de trai) (obligatoriu);
e) actul de identitate naţional, aflat în posesia refugiatului;
f) certificatul de naştere;
g) certificatul de căsătorie şi/sau divorţ;
h) certificatele de naştere ale copiilor în vîrstă de pînă la 16 ani;
i) certificatul de schimb al numelui, prenumelui;
j) diploma de studii superioare;
k) diploma de doctor în ştiinţe;
l) carnetul de pensionar;
m) certificatul medical, cu indicarea grupei sangvine (obligatoriu);
n) bonurile de plată sau dovada de plată sub alte forme (obligatoriu).
42. În schimbul documentelor depuse, refugiatului i se eliberează un certificat de modelul stabilit de Direcţia Principală pentru Refugiaţi de pe lîngă Biroul Naţional Migraţiune.
43. Buletinul de identitate se eliberează pe un termen de 5 ani.
44. Pentru obţinerea unui nou buletin de identitate, la expirarea termenului de valabilitate a acestuia, refugiatul se adresează la Direcţia Principală pentru Refugiaţi de pe lîngă Biroul Naţional Migraţiune cu cel puţin 30 de zile înainte de expirare, iar în caz de pierdere sau deteriorare - imediat.
45. Pentru eliberarea repetată a buletinului de identitate pentru refugiaţi, solicitantul depune la Direcţia Principală pentru Refugiaţi de pe lîngă Biroul Naţional Migraţiune documentele prevăzute la pct. 41 al prezentului Regulament, cu excepţia lit. b). La documentele enumerate se anexează obligatoriu şi buletinul de identitate eliberat anterior (cu excepţia cazurilor în care buletinul de identitate a fost pierdut sau deteriorat).
46. Înregistrarea domiciliului refugiaţilor, recunoscuţi pe teritoriul Republicii Moldova, se efectuează conform regulilor de evidenţă a locuitorilor Republicii Moldova, aprobate de Guvern.
47. Pentru perfectarea documentului de călătorie refugiatul depune următoarele documente:
a) cererea-chestionar de modelul stabilit în anexa nr. 12 (obligatoriu);
b) buletinul de identitate (obligatoriu);
c) actul naţional de identitate aflat în posesia refugiatului;
d) certificatul de naştere;
e) certificatul de căsătorie şi/sau divorţ;
f) certificatele de naştere ale copiilor minori;
g) certificatul de schimb al numelui, prenumelui;
h) diploma de studii superioare;
i) diploma de doctor în ştiinţe;
j) carnetul de pensionar;
k) bonurile de plată sau dovada de plată sub alte forme (obligatoriu).
48. Pentru perfectarea documentului de călătorie copiilor minori în vîrstă de pînă la 18 ani şi persoanelor recunoscute incapabile de instanţa de judecată, este necesară prezentarea acordului notarial autentificat al reprezentantului lor legal.
49. Prevederile pct. 48 al prezentului Regulament nu se extind asupra persoanelor care au încheiat o căsătorie legală pînă la atingerea vîrstei de 18 ani.
50. Fotografiile şi datele personale ale copiilor în vîrstă de pînă la 16 ani, la solicitarea titularului, pot fi introduse în documentul de călătorie al părinţilor.
51. Perfectarea documentului de călătorie în lipsa buletinului de identitate este posibilă numai în cazul perfectării concomitente a ambelor documente.
52. Documentul de călătorie se eliberează pe un termen prevăzut de legislaţie. În cazul aflării refugiatului în străinătate, eliberarea unui nou document de călătorie poate fi efectuată prin intermediul reprezentanţelor diplomatice şi consulare ale Republicii Moldova.
53. Solicitantului i se poate refuza eliberarea documentului de călătorie în cazurile prevăzute de legislaţie.
54. În cazul refuzului de eliberare a documentului de călătorie, solicitantului i se restituie documentele depuse şi i se comunică în scris motivul refuzului, care poate fi contestat în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
55. Solicitantul confirmă datele declarate la depunerea actelor, prin semnarea cererii-chestionar, iar persoana responsabilă a Direcţiei Principale pentru Refugiaţi de pe lîngă Biroul Naţional Migraţiune fotografiază solicitantul şi  scanează semnătura acestuia.
56. Costul buletinului de identitate şi al documentului de călătorie se achită de către solicitant.
57. În cazul în care buletinul de identitate sau documentul de călătorie a fost pierdut sau deteriorat, refugiatul prezintă suplimentar o declaraţie de modelul stabilit de Direcţia Principală pentru Refugiaţi de pe lîngă Biroul Naţional Migraţiune.
58. Actele de identitate pentru refugiaţi se înmînează personal solicitantului sau reprezentantului său legal, contra semnătură.
59. Examinarea materialelor şi eliberarea buletinului de identitate sau a documentului de călătorie se efectuează în termen de pînă la 30 zile din momentul primirii tuturor documentelor necesare.
60. Radierea de la evidenţă a refugiaţilor domiciliaţi în Republica Moldova, fără acordul acestora, se efectuează de către Ministerul Dezvoltării Informaţionale în următoarele cazuri:
a) existenţa deciziei Direcţiei Principale pentru Refugiaţi de pe lîngă Biroul Naţional Migraţiune privind retragerea sau anularea statutului de refugiat;
b) în caz de deces al refugiatului (fapt documentat de către oficiile stării civile sau alte organe competente);
c) existenţa hotărîrii sau deciziei instanţei de judecată privind declararea persoanei ca fiind pierdută fără urmă sau decedată;
d) după 30 de zile de la expirarea termenului de valabilitate a buletinului de identitate.
61. Buletinele de identitate şi documentele de călătorie se restituie Direcţiei Principale pentru Refugiaţi de pe lîngă Biroul Naţional Migraţiune în următoarele cazuri:
a) cînd refugiaţilor li s-a aprobat plecarea în străinătate cu domiciliul permanent şi pleacă în baza actului de identitate naţional, iar în cazul plecării în baza documentului de călătorie, se restituie numai buletinul de identitate;
b) în caz de retragere sau anulare a statutului de refugiat;
c) în cazul decesului refugiatului.
62. Direcţia Principală pentru Refugiaţi de pe lîngă Biroul Naţional Migraţiune expediază la Ministerul Dezvoltării Informaţionale decizia cu privire la anularea sau retragerea statutului de refugiat, în termen de 10 zile de la înmînarea deciziei.";
se completează cu anexele nr.11 şi 12 (se anexează).
II. Hotărîrea Guvernului nr. 333 din 18 martie 2002 "Pentru aprobarea Concepţiei sistemului informaţional automatizat "Registrul de stat al populaţiei" şi Regulamentului cu privire la Registrul de stat al populaţiei" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.43-45, art. 409) se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La Concepţia sistemului informaţional automatizat "Registrul de stat al populaţiei" (anexa nr. 1):
punctul 6, după cuvintele "Legea cu privire la actele stării civile nr.100-XV din 26 aprilie 2001", se completează cu cuvintele "Legea cu privire la statutul refugiaţilor nr. 1286-XV din 25 iulie 2002";
la punctul 8:
litera A, după cuvintele "buletinului de identitate al apatridului", se completează cu cuvintele "buletinului de identitate al refugiatului";
la litera B:
cuvintele "cetăţenilor străini şi apatrizilor" se substituie prin cuvintele "cetăţenilor străini, refugiaţilor şi apatrizilor";
cuvintele "Serviciul de Stat Migraţiune - cu privire la eliberarea pentru cetăţenii străini şi apatrizi a permiselor de şedere permanentă sau temporară pe teritoriul Republicii Moldova" se substituie prin cuvintele "Biroul Naţional Migraţiune - cu privire la eliberarea pentru cetăţenii străini şi apatrizi a adeverinţelor de imigrant cu termen fixat sau permanente, precum şi cu privire la documentarea refugiaţilor";  
la litera C, alineatul unu se completează în final cu textul "retragerea sau anularea statutului de refugiat";
la punctul 9, litera G se completează în final cu textul:
"eliberarea documentului de călătorie (Convenţia cu privire la statutul refugiaţilor din 28 iulie 1951);    
eliberarea buletinului de identitate pentru refugiaţi.";
punctul 16 se completează cu literele "k), l) şi m)", cu următorul cuprins:
"k) documentul de călătorie pentru persoanele cărora
le-a fost acordat statutul de refugiat de către Direcţia Principală pentru Refugiaţi de pe lîngă Biroul Naţional Migraţiune pentru ieşirea din/intrarea în Republica Moldova (des. 12);
l) buletinul de identitate pentru refugiaţi se eliberează persoanelor cărora le-a fost acordat statutul de refugiat de către Direcţia Principală pentru Refugiaţi de pe lîngă Biroul Naţional Migraţiune, pentru utilizarea lui pe teritoriul  ţării (des. 13);
m) fişa de însoţire anexată la buletinul de identitate pentru refugiaţi (des. 14)";
la punctul 29, litera a) se completează în final cu cuvintele "retragerea sau anularea statutului de refugiat";
la punctul 32, litera i) va avea următorul cuprins:
"i) Biroul Naţional Migraţiune - cu privire la eliberarea adeverinţelor de imigrant cu termen fixat sau permanente".
2. La punctul 9 din Regulamentul cu privire la Registrul de stat al populaţiei (anexa nr. 2) cuvintele "Serviciul de Stat Migraţiune - cu privire la eliberarea către cetăţenii străini şi apatrizi a autorizaţiilor de şedere permanentă sau temporară în teritoriul Republicii Moldova" se substituie prin cuvintele  "Biroul Naţional Migraţiune - cu privire la eliberarea pentru cetăţenii străini şi apatrizi a adeverinţelor de imigrant cu termen fixat sau permanente, precum şi cu privire la documentarea refugiaţilor".
    "Anexa nr. 11
la Regulamentul cu privire la modul
de perfectare  şi eliberare a actelor
de identitate ale Sistemului naţional de paşapoarte



Anexa nr. 12
la Regulamentul cu privire la modul
de perfectare  şi eliberare a actelor
de identitate ale Sistemului naţional de paşapoarte