*HGO1167/2008 Versiunea originala
ID intern unic:  333589
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1167
din  16.10.2008

pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul
de stabilire şi plată a ajutorului social

Publicat : 21.10.2008 în Monitorul Oficial Nr. 189     art Nr : 1173
    În scopul executării prevederilor Legii nr. 133-XVI din 13 iunie 2008 cu privire la ajutorul social, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul cu privire la modul de stabilire şi plată a ajutorului social (se anexează).
    2. Controlul asupra realizării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului.

    PRIM-MINISTRU                                                             Zinaida GRECEANÎI

    Contrasemnează:
    Prim-viceprim-ministru,
    ministrul economiei şi comerţului                                      Igor Dodon
    Ministrul protecţiei sociale, familiei şi copilului                Galina Balmoş
    Ministrul finanţelor                                                             Mariana Durleşteanu

    Nr. 1167. Chişinău, 16 octombrie 2008.

Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr. 1167
din 16 octombrie 2008

REGULAMENTUL
cu privire la modul de stabilire şi plată a ajutorului social
    Regulamentul cu privire la modul de stabilire şi plată a ajutorului social (în continuare – Regulament) prevede modalitatea de stabilire şi plată a ajutorului social familiilor defavorizate prevăzute în Legea nr.133-XVI din 13 iunie 2008 cu privire la ajutorul social.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
    1. În sensul prezentului Regulament, noţiunile utilizate au următoarea semnificaţie:
    familie – două sau mai multe persoane care locuiesc în comun, indiferent dacă au sau nu relaţii de rudenie, însă menţin o gospodărie comună. Beneficiază de drepturile familiei şi orice persoană adultă care nu face parte dintr-o familie.  
    Două sau mai multe familii ce locuiesc la aceiaşi adresă, au bugete diferite (conturi personale pentru plata serviciilor locativ-comunale) şi nu gospodăresc în comun, constituie familii separate;
    copil – orice persoană sub vîrsta de 18 ani, iar în cazul în care aceasta îşi continuă studiile în instituţiile de învăţămînt la cursurile de zi,  pînă la absolvirea instituţiei respective, însă cel mult pînă la atingerea vîrstei de 23 ani;
    solicitant – unul dintre membrii familiei, cu capacitatea deplină de exerciţiu, sau reprezentantul legal al familiei ce depune cererea de acordare a ajutorului social;
    beneficiar – familia defavorizată căreia i-a fost stabilit dreptul la ajutor social.
CAPITOLUL II
Dreptul la ajutor social
    2. Dreptul la ajutor social îl au familiile defavorizate, membrii cărora sînt cetăţeni ai Republicii Moldova, cetăţeni ai altor state, apatrizi sau refugiaţi, care au domiciliu în Republica Moldova, conform legislaţiei.
    3. De dreptul la ajutor social beneficiază familia defavorizată în cazul în care toţi membrii adulţi ai acesteia se încadrează în cel puţin una din următoarele situaţii:
    a) au atins vîrsta necesară pentru stabilirea pensiei conform legislaţiei;
    b) sînt persoane încadrate în grade de invaliditate;
    c) sînt şomeri înregistraţi la agenţia teritorială pentru ocuparea forţei de muncă în a cărei rază teritorială îşi au domiciliul şi care nu refuză un loc de muncă corespunzător sau participarea la serviciile de stimulare a ocupării forţei de muncă oferite de agenţii;
    d) îngrijesc un copil mai mic de 3 ani;
    e) îngrijesc un membru/membri ai familiei încadraţi în gradul I de invaliditate care necesită îngrijire, conform concluziei Consiliului de Expertiză Medicală a Vitalităţii, îngrijesc un copil/copii invalizi din aceeaşi familie sau o persoană în vîrstă de peste 75 ani din aceeaşi familie, conform concluziei Consiliului Medical Consultativ.
    Familiile ai căror membri realizează venituri provenite din salarizare, cu timp integral sau parţial, sau din activitatea de antreprenoriat, pot solicita acordarea dreptului la ajutor social, cu condiţia că ceilalţi membri adulţi ai acesteia se încadrează în situaţiile expuse la prezentul punct.
    4. Situaţiile specificate la lit. d) şi e) pct.3 din prezentul Regulament pot fi invocate doar de un singur membru al familiei.
    5. La determinarea dreptului la ajutorul social se exclud membrii familiei, care:
    a) deţin cetăţenia Republicii Moldova, însă nu se află pe teritoriul acesteia  mai mult de 3 luni consecutiv;
    b) execută pedeapsa privativă de libertate;
    c) satisfac serviciul militar în termen;
    d) se află la întreţinerea statului: aziluri, internate, pensionate, alte forme de plasament temporar sau permanent.
CAPITOLUL III
Modul de stabilire şi plată a ajutorului social
Secţiunea 1
Depunerea cererii
    6. Pentru determinarea dreptului la ajutor social, solicitantul sau reprezentantul legal al familiei, trebuie să depună cerere pentru acordarea ajutorului social (anexa nr.1 la prezentul Regulament).
    7. Membrul desemnat de familie pentru depunerea cererii de ajutor social (solicitantul), este ales în mod voluntar dintre membrii cu capacitate deplină de exerciţiu, iar alegerea acestuia este dovedită prin semnăturile aplicate pe cererea de solicitare a ajutorului social de către toţi membrii adulţi ai familiei.
    8. Împreună cu cererea, solicitantul prezintă, în mod obligatoriu, certificatul privind componenţa familiei, actul de identitate, însoţit de copia acestuia, precum şi legitimaţia de şedere temporară sau actul de identitate, eliberat de autorităţile competente, în cazul cetăţenilor străini, apatrizilor sau refugiaţilor, iar, după caz, următoarele acte confirmative în copie:
    a) certificatul de naştere al copilului;
    b) decizia de instituire a tutelei/curatelei;
    c) decizia de plasament în instituţie;
    d) certificatul de salariu de la locul de muncă;
    e) certificatul privind tipul de studii pe care le urmează orice membru al familiei (cu finanţare bugetară sau prin contract),  cu indicarea mărimii bursei, după caz;
    f) confirmarea de efectuare a plăţii pensiei de întreţinere;
    g) certificatul privind perioada de satisfacere a serviciului militar în termen;
    h) actele de proprietate privind terenurile agricole de pe lîngă casă (intravilanul localităţilor), precum şi din extravilanul localităţilor;
    i) contractul de arendă, locaţiune;
    j) actul ce confirmă gradul şi termenul invalidităţii/severităţii.
    9. Cererea va conţine acordul pentru colectarea şi verificarea informaţiei despre familie, veniturile şi proprietatea acesteia, precum şi obligaţiunea de a restitui sumele primite nelegitim, în cazul declaraţiei false sau incomplete.
    10. Cererea pentru acordarea ajutorului social, însoţită de actele confirmative, se depune reprezentantului direcţiei/secţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei din localitatea unde familia solicitantă îşi are domiciliul, pentru a fi transmisă direcţiei/secţiei asistenţă socială şi protecţia familiei.
    11. Reprezentantul direcţiei/secţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei verifică informaţia indicată şi actele anexate la cerere, în conformitate cu prevederile punctului 8 al prezentului Regulament.
    12. Cererea, prezentată cu toate actele confirmative necesare, se acceptă şi se înregistrează de către reprezentantul direcţiei/secţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei  într-un registru special. Solicitantului i se eliberează o  recipisă de primire a cererii, indicîndu-se data şi numărul de înregistrare. În cazul în care nu au fost prezentate toate actele confirmative necesare, cererea nu se acceptă.
Secţiunea 2
Examinarea cererilor
    13. Cererea pentru acordarea ajutorului social se examinează de persoanele desemnate din cadrul direcţiei/secţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei.
    14.  Decizia despre acordarea sau neacordarea ajutorului social este adoptată de către şeful direcţiei/secţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei, în termen de 15 zile lucrătoare din data depunerii cererii, prin emiterea unui ordin.
    15.  În termen de 5 zile lucrătoare de la emiterea ordinului stipulat în pct.14 al prezentului Regulament, solicitantul se înştiinţează în scris despre acordarea sau neacordarea ajutorului social.
    16.  În cazul acordării dreptului la ajutor social înştiinţarea va conţine termenul pentru care a fost stabilit ajutorul social, cuantumul acestuia, modalitatea de plată şi termenele de revizuire a dreptului la ajutor social, precum şi obligaţiile beneficiarului.
    17.  În cazul respingerii cererii înştiinţarea va conţine motivele care au stat la baza deciziei respective, precum şi modalitatea de contestare a acesteia.
Secţiunea 3
Determinarea venitului lunar minim garantat
    18. Cuantumul venitului lunar minim garantat al familiei reprezintă suma cuantumurilor veniturilor lunare minime garantate stabilite pentru fiecare membru al acestei familii.
    19. Cuantumul venitului lunar minim garantat pentru fiecare membru al familiei se stabileşte după cum urmează:
    a) 100% din venitul lunar minim garantat pentru solicitant;
    b) 70% din venitul lunar minim garantat pentru fiecare alt membru adult al familiei;
    c) 50 %  din venitul lunar minim garantat pentru fiecare copil;
    d) plus 30% din venitul lunar minim garantat pentru fiecare adult încadrat într-un grad de invaliditate;
    e) plus 50%  din venitul lunar minim garantat pentru fiecare copil invalid;
    f) plus 10% din venitul lunar minim garantat, dacă persoana încadrată într-un grad de invaliditate este unicul adult din familie.
Secţiunea 4
Determinarea şi calcularea venitului global
mediu lunar al familiei
    20. Pentru determinarea venitului global mediu lunar al familiei, toate veniturile şi economiile se declară, indiferent de provenienţa acestora.
    21. Venitul global mediu lunar al familiei se calculează din veniturile totale, curente şi nete obţinute, sau calculate pentru luna anterioară celei în care a fost depusă cererea de acordare a ajutorului social. Veniturile nete sînt veniturile din care au fost achitate impozitul pe venit şi alte plăţi obligatorii. Pensia de întreţinere plătită este exclusă din veniturile familiei.
    22. La calcularea venitului global mediu lunar al familiei sînt luate în considerare, următoarele tipuri de venituri:
    a) veniturile sezoniere, ocazionale, cele obţinute din activitatea agricolă a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) şi în gospodăriile casnice auxiliare;
    b) toate tipurile de pensii şi prestaţii sociale care se plătesc mai rar decît o dată în lună, indiferent de organul care a stabilit plata;
    c) remitenţele de la membrii familiei sau de la alte persoane din ţară sau de peste hotare;
    d) plăţile pentru descoperiri, invenţii, mostre industriale şi propuneri de raţionalizare, precum şi din drepturile de autor şi drepturile conexe;
    e) ajutorul financiar de la persoane fizice şi juridice;
    f) plăţile din prestarea serviciilor în baza unui contract civil;
    g) indemnizaţia unică pentru tinerii specialişti, angajaţi la lucru, conform repartizării în instituţiile de învăţămînt, instituţiile ocrotirii sănătăţii, asistenţei sociale, ştiinţifice şi celor din cultură şi artă;
    h) orice economii în monedă naţională sau străină, indiferent de locul sau modul în care sînt păstrate;
    i) veniturile obţinute din moştenire sau donaţie;
    j) veniturile obţinute din cîştiguri la loterie;
    k) veniturile obţinute din operaţiuni comerciale cu bunurile mobile şi imobile ce le aparţin cu drept de proprietate membrilor familiei;
    l) veniturile obţinute din burse, burse de studiu sau alte plăţi, indiferent de forma de învăţămînt;
    m) veniturile obţinute din drepturile salariale de la locul principal de muncă şi din munca prin cumul, inclusiv indemnizaţiile unice şi veniturile din desfăşurarea oricărui tip de activitate de antreprenoriat;
    n) veniturile obţinute din pensiile de întreţinere;
    o) veniturile obţinute din toate tipurile de pensii şi prestaţii sociale lunare (compensaţii, indemnizaţii, alocaţii etc.), indiferent de organul care a stabilit plata.
    23. Veniturile indicate la lit. a)-g)  din pct. 22 al prezentului Regulament se iau în considerare pentru luna anterioară celei în care a fost depusă cererea de acordare a ajutorului social, calculate ca suma medie lunară pentru ultimele 12 luni.
    24. Veniturile indicate la lit. h)-k) din pct. 22 al prezentului Regulament se iau în considerare pentru luna anterioară celei în care a fost depusă cererea de acordare a ajutorului social, calculate în mărime de 50 lei pentru fiecare 1000 lei complete, începînd cu cea de a doua mie de lei.
    25. Veniturile indicate la lit. l)-o) din pct. 22 al prezentului Regulament se iau în considerare în mărime deplină.
    26. Pentru determinarea veniturilor obţinute din activitatea agricolă a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), precum şi în gospodăriile casnice auxiliare, indiferent de mărimea terenurilor avute în proprietate sau luate în arendă, se utilizează venitul net al unei gospodării ţărăneşti şi auxiliare, calculat în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului nr. 514 din 10 mai 2007 „Privind aprobarea unor acte normative”.
    27. La calcularea venitului global mediu lunar al familiei următoarele tipuri de venit nu se iau în considerare:
    a) indemnizaţia unică la naşterea copilului;
    b) ajutorul oferit la deces;
    c) plăţile oferite la lichidarea consecinţelor calamităţilor naturale sau situaţiilor excepţionale;
    d) cheltuielile de deplasare (în limitele normelor stabilite de Guvern);
    e) indemnizaţia unică de încadrare a şomerilor, în baza contractului individual de muncă, în localităţile situate la o distanţă de 30 km de la localitatea în care îşi au domiciliul, egală cu un salariu mediu pe economie pentru anul precedent;
    f) indemnizaţia unică de instalare a şomerilor care se încadrează, în baza contractului individual de muncă, într-o altă localitate, egală cu 3 salarii medii pe economie pentru anul precedent.
Secţiunea 5
Stabilirea cuantumului ajutorului social şi plata acestuia
    28. Deţinerea anumitor bunuri mobile şi imobile, utilizarea anumitor servicii, precum şi unele caracteristici ale familiei sînt considerate ca indicatori ai bunăstării acesteia, în conformitate cu anexa nr. 5 la prezentul Regulament, exprimată prin punctaj.
    29. Prin sumarea punctajului indicatorilor se obţine scorul total al familiei. Dacă acest scor este mai mic/mare decît 0,304, atunci familia este eligibilă/neeligibilă pentru stabilirea dreptului la ajutor social.
    30. Cuantumul ajutorului social se stabileşte ca diferenţă dintre venitul lunar minim garantat al familiei, calculat în conformitate cu punctele 18 şi 19 ale prezentului Regulament şi venitul global al familiei, calculat în conformitate cu punctele 22-26 ale prezentului Regulament.
    31. În vederea determinării dreptului la ajutor social şi stabilirii cuantumului acestuia, persoana desemnată în cadrul direcţiei/secţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei completează fişa electronică de calcul al ajutorului social, în baza datelor din cererea de acordare a ajutorului social. Rezultatul obţinut este introdus în ordinul stipulat în pct. 14 al prezentului Regulament.
    32. Ajutorul social se acordă, începînd cu luna în care cererea de acordare a ajutorului social a fost înregistrată la direcţia/secţia asistenţă socială şi protecţie a familiei.
    33. Titularul ajutorului social este persoana solicitantă, iar beneficiarul acesteia - familia.
    34. Schimbarea titularului ajutorului social se face la cerere, prin ordinul şefului direcţiei/secţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei, cu respectarea prevederilor punctului 7 al prezentului Regulament, şi se comunică în scris atît noului titular al ajutorului social, cît şi celui precedent şi membrilor familiei.
    35. Ajutorul social se stabileşte pe o perioadă de maximum 24 luni calendaristice, după care solicitantul are dreptul să depună o nouă cerere în conformitate cu prevederile pct. 6-12 ale prezentului Regulament.
    36. Dreptul la ajutor social se revizuieşte la intervenirea oricărei modificări în informaţia care a fost prezentată anterior, sau la fiecare 6 luni calendaristice după acordarea ajutorului social. În cazul în care toţi membrii familiei au atins vîrsta de pensionare sau sînt recunoscute de către Consiliul de Expertiză Medicală a Vitalităţii inapte de muncă şi nu au alte surse de venit, decît cele realizate din prestaţii sociale, termenul de revizuire la fiecare 6 luni nu se aplică.
    37. Ajutorul social se achită în numerar, pentru luna în curs, de către Casa Naţională de Asigurări Sociale, prin intermediul instituţiei financiare selectate.
    38.  În cazul în care cuantumul lunar calculat al ajutorului social al familiei este mai mic de 25 lei, ajutorul social se achită o dată la şase luni sub formă de plată calculată ca suma ajutorului social pentru lunile respective.
    39. Ajutorul social se plăteşte beneficiarului sau altei persoane în baza procurii titularului, autentificată conform legislaţiei.
Capitolul IV
Obligaţiile beneficiarilor de ajutor social
    40. Solicitantul ajutorului social este obligat să prezinte informaţii complete şi veridice, înaintînd actele justificative respective.
    41. Solicitantul ajutorului social are obligaţia să comunice în scris reprezentantului direcţiei/secţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei orice modificare intervenită în informaţia declarată iniţial în cererea de acordare a ajutorului social, în termen de 10 zile de la data la care a intervenit modificarea.
    42. La expirarea termenului pentru care a fost stabilit sau pentru revizuirea dreptului la ajutor social, solicitantul înştiinţează în scris reprezentantul direcţiei/secţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei despre faptul că de la solicitare sau de la ultima înştiinţare nu au intervenit schimbări cu privire la componenţa familiei, veniturile sau proprietatea acesteia. Faptul în cauză  constituie temei pentru revizuirea şi reconfirmarea dreptului şi continuarea plăţii ajutorului social, în caz contrar acesta încetează.
    43. Beneficiarul are obligaţia de a permite efectuarea anchetei sociale stabilite de direcţia/secţia asistenţă socială şi protecţie a familiei pentru a verifica condiţiile care au stat la baza acordării dreptului la ajutor social. În caz de refuz a efectuării anchetei sociale se întocmeşte un  proces-verbal.
Capitolul V
Modificarea cuantumului ajutorului social şi încetarea
plăţii ajutorului social

    44. Modificările comunicate de familie, precum şi cele stabilite prin ancheta socială, servesc drept temei pentru modificarea sau încetarea plăţii ajutorului social.
    45. Cuantumul ajutorului social se modifică în următoarele situaţii:
    a) au intervenit modificări care influenţează cuantumul venitului lunar minim garantat al familiei;
    b) au intervenit modificări în informaţiile care au fost depuse anterior.
    46. Plata ajutorului social încetează în următoarele situaţii:
    a) familia nu îndeplineşte condiţiile pentru acordarea ajutorului social;
    b) familia, care primeşte ajutor social, îşi schimbă locul de trai în altă unitate administrativ-teritorială sau în afara teritoriului Republicii Moldova. În cazul în care familia îşi schimbă locul de trai în altă unitate administrativ-teritorială ea poate solicita acordarea ajutorului social în condiţiile punctelor 6 - 12 ale prezentului Regulament;
    c) persoana solitară, care beneficia de ajutor social, a decedat sau a fost declarată dispărută fără veste, a fost sancţionată cu privaţiune de libertate, a trecut la întreţinere de stat sau a fost înrolată pentru satisfacerea serviciului militar în termen;
    d) familia a refuzat efectuarea anchetei sociale.
    47. Modificarea cuantumului ajutorului social şi încetarea plăţii ajutorului social se efectuează prin ordinul scris al şefului direcţiei/secţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei, începînd cu luna următoare celei în care s-au constatat motivele şi se expediază comunicatul titularului, în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii acestuia, cu excepţia cazurilor prevăzute la pct.46 lit. c) din prezentul Regulament.
Capitolul VI
Modul de finanţare şi dare de seamă
    48. Direcţia/secţia asistenţă socială şi protecţie a familiei întocmeşte, lunar, în 2 exemplare, listele de plată ale tuturor beneficiarilor de ajutor social, conform anexei nr. 2 la prezentul Regulament, şi în 3 exemplare registrul listelor privind numărul beneficiarilor şi suma calculată, care sînt confirmate prin semnătură şi ştampilă de către şeful direcţiei/secţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei şi sînt înregistrate în registrele corespunzătoare ale direcţiei/secţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei.
    49. Pînă la data de 2 a fiecărei luni direcţia/secţia asistenţă socială şi protecţie a familiei prezintă casei teritoriale de asigurări sociale listele de plată ale tuturor beneficiarilor de ajutor social, în mod electronic, însoţite de copia exactă a acestora pe suport de hîrtie, şi în 2 exemplare registrul listelor privind numărul beneficiarilor şi suma calculată. Un registru al listelor privind numărul beneficiarilor şi suma calculată se prezintă Casei Naţionale de Asigurări Sociale prin intermediul casei teritoriale de asigurări sociale, iar al doilea rămîne în cadrul acesteia.
    50. Casa teritorială de asigurări sociale înregistrează în registrele corespunzătoare primirea listelor de plată şi a registrelor listelor privind numărul beneficiarilor şi suma calculată:
    a) în cazul în care casa teritorială de asigurări sociale nu identifică erori în listele beneficiarilor în mod electronic şi pe suport de hîrtie şi în registrele listelor privind numărul beneficiarilor şi suma calculată, acestea se consideră acceptate;
    b) în cazul în care se identifică erori, casa teritorială de asigurări sociale restituie listele direcţiei/secţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei. Listele corecte trebuie să fie prezentate casei teritoriale de asigurări sociale pînă la data de 4 a fiecărei luni.
    51. În conformitate cu informaţia introdusă de casele teritoriale de asigurări sociale, Casa Naţională de Asigurări Sociale formează lista de plată generală pe ţară.
    52. Ordinul de plată este confirmat prin semnătură de către persoanele cu drept de semnătură ale Casei Naţionale de Asigurări Sociale şi expediat instituţiei financiare, cel tîrziu pînă la data de 15 a fiecărei luni.
    53. Instituţia financiară, în baza informaţiei primite în mod electronic de la Casa Naţională de Asigurări Sociale, efectuează plata ajutorului social.
    54. Casa Naţională de Asigurări Sociale va transfera mijloacele necesare pentru plata ajutorului social de pe contul său curent.
    55. Instituţia financiară prezintă Casei Naţionale de Asigurări Sociale, lunar, pînă la data de 7 a lunii următoare celei gestionare, darea de seamă privind achitarea ajutorului social, în conformitate cu anexa nr.3 la prezentul Regulament.
    56. Casa Naţională de Asigurări Sociale prezintă, lunar, pînă la data de 20 a lunii următoare celei de gestiune, Ministerului Finanţelor şi Ministerului Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului raportul privind utilizarea mijloacelor alocate pentru plata ajutorului social, conform anexei nr.4 la prezentul Regulament.
    57. Ministerul Finanţelor va transfera mijloacele financiare, în modul stabilit, Casei Naţionale de Asigurări Sociale, pentru plata ajutorului social, conform planului de finanţare.
Capitolul VII
Dispoziţii finale
    58. Contestarea deciziilor luate de direcţia/secţia asistenţă socială şi protecţie a familiei se efectuează în conformitate cu legislaţia.
    59. Controlul asupra corectitudinii stabilirii şi utilizării conform destinaţiei a mijloacelor financiare alocate se efectuează de către organele de control abilitate.
    60. Verificarea autenticităţii informaţiei prezentate pentru stabilirea ajutorului social se efectuează nemijlocit de către direcţia/secţia asistenţă socială şi protecţie a familiei.
    61. Verificarea la domiciliu se realizează de către reprezentantul direcţiei/secţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei prin întocmirea anchetei sociale.
    62. Actele confirmative necesare pentru solicitarea ajutorului social se eliberează de organele abilitate în mod gratuit.
    63. Responsabilitatea pentru corectitudinea îndeplinirii formei electronice de calcul a ajutorului social, precum şi pentru corespunderea datelor din listele pe suport de hîrtie cu datele în formă electronică o poartă direcţia/secţia asistenţă socială şi protecţie a familiei.
    64. Responsabilitatea pentru utilizarea reală a mijloacelor bugetare alocate o poartă persoanele cu funcţii de răspundere ale instituţiei financiare sau, după caz, ale Casei Naţionale de Asigurări Sociale.
    65. Casa Naţională de Asigurări Sociale, în comun cu instituţia financiară, pînă la data de 25 octombrie 2008, va elabora şi aproba contractul şi regulamentul de schimb al informaţiei între instituţiile menţionate.
    66. Agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă vor prezenta, odată cu intrarea în vigoare a prezentului Regulament, la solicitarea direcţiei/secţiei asistenţă socială şi  protecţie a familiei, lista şomerilor aflaţi în evidenţă iar pe viitor vor prezenta, lunar, lista actualizată a şomerilor.
    67. Monitorizarea implementării reglementărilor cu privire la ajutorul social se efectuează la nivel central de către Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului, iar la nivel local de către direcţia/secţia asistenţă socială şi protecţie a familiei.

Anexa nr.1
la Regulamentul cu privire
la modul de stabilire şi plată
a ajutorului social
   
   
   
   
   
   
   
   
   

   

   
Anexa nr.2
la Regulamentul cu privire
la modul de stabilire şi plată
a ajutorului social
    anexa nr.2
    Anexa nr.3
la Regulamentul cu privire
la modul de stabilire şi plată
a ajutorului social
    anexa nr.3
Anexa nr.4
la Regulamentul cu privire
la modul de stabilire şi plată
a ajutorului social
    anexa nr.4
Anexa nr.5
la Regulamentul cu privire
la modul de stabilire şi plată
a ajutorului social
    anexa nr.5