*HGO664/2008 Versiunea originala ID intern unic: 333924 Версия на русском | Fişa actului juridic |
Republica Moldova | |
GUVERNUL | |
HOTĂRÎRE
Nr. 664
din 03.06.2008 | |
cu privire la Programul naţional de abilitare economică a tinerilor | |
Publicat : 06.06.2008 în Monitorul Oficial Nr. 99-101 art Nr : 655 | |
În scopul realizării Programului de acţiuni consacrate Anului Tineretului, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 333 din 20 martie 2008 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr. 61-62, art.399), şi dezvoltării spiritului de întreprinzător în rîndul tinerilor, Guvernul HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă: Programul naţional de abilitare economică a tinerilor pentru anii 2008- 2010, conform anexei nr.1; componenţa nominală a Comitetului de coordonare a Programului naţional de abilitare economică a tinerilor pentru anii 2008-2010, conform anexei nr.2. 2. Implementarea Programului se atribuie: Organizaţiei pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii de pe lîngă Ministerul Economiei şi Comerţului - Componenta I; Directoratului Liniei de Credit de pe lîngă Ministerul Finanţelor - componentele II şi III. 3. Realizarea Programului va fi asigurată din resursele circulante de recreditare ale Proiectului de Investiţii şi Servicii Rurale (RISP 1), finanţat de Banca Mondială, şi resursele disponibile ale Proiectului de Finanţare Rurală şi Dezvoltare a Întreprinderilor Mici (IFAD 1), finanţat de Fondul Internaţional pentru Dezvoltare Agricolă, precum şi din alte mijloace atrase de la partenerii de dezvoltare. 4. Ministerul Economiei şi Comerţului şi Ministerul Educaţiei şi Tineretului vor asigura sprijinul necesar implementării Programului. 5. În caz de eliberare a membrilor Comitetului sus-menţionat din funcţiile deţinute, atribuţiile lor în cadrul Comitetului vor fi exercitate de persoanele nou-desemnate în posturile respective, fără emiterea unei noi hotărîri de Guvern. 6. Controlul executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei şi Comerţului, Ministerului Finanţelor şi Ministerului Educaţiei şi Tineretului. Prim-ministru Zinaida GRECEANÎI Contrasemnează: Prim-viceprim-ministru, ministrul economiei şi comerţului Igor Dodon Viceprim-ministru Victor Stepaniuc Ministrul finanţelor Mariana Durleşteanu Ministrul educaţiei şi tineretului Larisa Şavga Nr. 664. Chişinău, 3 iunie 2008. Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr.664 din 3 iunie 2008 PROGRAMUL
1. Scopul ProgramuluiNAŢIONAL DE ABILITARE ECONOMICĂ A TINERILOR Scopul Programului naţional de abilitare economică a tinerilor (în continuare - Program) este promovarea şi facilitarea implicării tinerilor din Republica Moldova în activitatea antreprenorială. 2. Obiectivele Programului: Dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale ale tinerilor bazate pe cunoaşterea şi gestionarea optimă a resurselor (financiare, umane, materiale, de timp etc.). Facilitarea accesului tinerilor antreprenori la resurse financiare necesare iniţierii şi dezvoltării unei afaceri proprii. Stimularea creării şi dezvoltării de către tineri a noilor întreprinderi. 3. Componentele Programului Componenta I - Instruire şi consultanţă antreprenorială. Componenta II - Finanţarea proiectelor investiţionale rurale prin acordarea de împrumuturi comerciale rambursabile, cu porţiune de grant, precum şi finanţarea contractelor de leasing. Componenta III - Monitorizare postfinanţare. 4. Durata Programului Anii 2008 - 2010. 5. Grupul-ţintă de beneficiari Programul este destinat persoanelor tinere cu vîrsta cuprinsă între 18-30 de ani, care doresc: să-şi dezvolte abilităţile antreprenoriale; să lanseze o afacere proprie în zonele rurale; să dezvolte afacerea proprie existentă în zonele rurale, cu condiţia creării noilor locuri de muncă. 6. Criterii generale de participare Pentru participare la Componenta I, tinerii trebuie să corespundă următoarelor criterii: să fie cetăţeni ai Republicii Moldova, să fie persoane fizice care doresc să dezvolte afacerea în zonele rurale, inclusiv în localităţile săteşti ale municipiilor. Pentru participare la Componenta II, solicitanţii trebuie să corespundă următoarelor criterii: să practice activitate de antreprenoriat sub orice formă organizatorico-juridică, dispunînd de capital social integral privat, fondatorii şi/sau asociaţii persoanelor fizice şi juridice solicitante să fie cetăţeni ai Republicii Moldova, cu vîrsta cuprinsă între 18-30 de ani, să corespundă criteriilor stabilite de Legea nr. 206-XVI din 7 iulie 2006 privind susţinerea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii. Participarea la proiect, în calitate de beneficiar al grantului aferent, se permite doar o singură dată. 7. Coordonarea şi supravegherea Programului Activitatea Programului este coordonată şi supravegheată de către Comitetul de coordonare, componenţa nominală a căruia se aprobă prin hotărîre de Guvern. Comitetul de coordonare se convoacă în şedinţe ordinare cel puţin o dată în trimestru. În activitatea sa, Comitetul de coordonare adoptă hotărîri, executorii pentru toţi subiecţii implicaţi în Componenta I a Programului. Comitetul de coordonare va aproba modelele cererilor, formelor şi formularelor de înscriere pentru Componenta I a Programului, precum şi alte documente necesare realizării Programului, după caz. Rezultatele coordonării şi supravegherii Programului vor fi examinate în şedinţele Comitetului de coordonare. I. Descrierea componentelor Programului
Componenta I. Instruire şi consultanţă antreprenorialăDesfăşurarea instruirii şi consultanţei antreprenoriale vizează următoarele activităţi: a) Desfăşurarea campaniei de informare şi promovare Campania de informare şi promovare a Programului va fi realizată cu scopul de a informa publicul larg, inclusiv grupul-ţintă, despre lansarea şi desfăşurarea Programului, condiţiile de eligibilitate şi instituţiile responsabile de implementarea lui. Pentru desfăşurarea eficientă a campaniei menţionate, vor fi editate pliante informative, care vor fi distribuite prin intermediul instituţiilor de învăţămînt superior, organizaţiilor de tineret, instituţiilor publice locale şi centrale, vor fi elaborate comunicate de presă şi anunţuri pentru mass-media. b) Selectarea partenerilor Pentru desfăşurarea Programului, Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii de pe lîngă Ministerul Economiei şi Comerţului (în continuare - ODIMM) va selecta organizaţii, parteneri ai Programului, care vor contribui la implementarea Programului în zonele rurale ale Republicii Moldova. Selectarea partenerilor se va efectua în baza criteriilor de eligibilitate, anunţate prin tender şi aprobate prin hotărîrea Comitetului de coordonare. c) Depunerea cererilor de participare Pentru a beneficia de cursuri de instruire, fiecare solicitant va completa formularul de înscriere, însoţit, în mod obligatoriu, de copia buletinului de identitate al solicitantului. Formularul de înscriere, completat corespunzător, însoţit de documentele justificative, va fi depus (personal sau prin poştă) la sediul ODIMM. Persoanele care au depus dosare incomplete nu vor fi admise să participe în cadrul Programului. Perioada de înscriere şi depunere a formularului de înscriere, însoţit de documentele justificative, va fi anunţată pe site-urile oficiale ale Ministerului Economiei şi Comerţului şi ale ODIMM, precum şi în presă. d) Selectarea beneficiarilor Formularul de înscriere completat, însoţit de documentele justificative, va fi înregistrat în registrul Programului, menţionîndu-se data, ora şi numărul de înregistrare. Formularele de înscriere vor fi evaluate de către ODIMM, după depunere şi înregistrare, ţinîndu-se cont de îndeplinirea tuturor criteriilor de eligibilitate. Decizia de acceptare sau respingere privind participarea la Componenta I a Programului va fi adoptată de către Comitetul de coordonare. Lista beneficiarilor eligibili, admişi pentru participare la Program, va fi făcută publică prin afişare, pe site-ul ODIMM, în termen de 5 zile de la data adoptării deciziei de către Comitetul de coordonare. e) Desfăşurarea şi monitorizarea cursurilor de instruire Cursurile de pregătire antreprenorială se vor desfăşura pe parcursul a 10 zile lucrătoare, fiind organizate pe module. Materialele didactice şi consultative elaborate vor fi distribuite gratuit beneficiarilor proiectului la finalul instruirii. f) Acordarea consultanţei antreprenoriale Pe durata Programului, ODIMM va acorda consultanţă gratuită beneficiarilor Programului. Rapoartele narative intermediare, întocmite de către ODIMM, ca urmare a monitorizării şi evaluării cursurilor şi consultanţelor acordate, vor fi prezentate Comitetului de coordonare. Componenta II. Finanţarea proiectelor investiţionale rurale prin acordarea de împrumuturi comerciale rambursabile, cu porţiune de grant, precum şi finanţarea contractelor de leasing g) Componenta II a Programului este destinată finanţării operaţiunilor de procurare a unui vast sortiment de echipamente de producere şi utilaje pentru prestarea serviciilor, precum şi a contractelor de leasing pentru asigurarea dezvoltării afacerilor rurale. h) Prioritate va fi acordată: beneficiarilor ale căror proiecte vor contribui la sporirea exporturilor şi/sau la substituirea importurilor; beneficiarilor ale căror proiecte vor dezvolta activităţi de producere în sectorul rural; i) Nu se vor accepta proiectele beneficiarilor aferente creşterii şi vinderii tutunului, fabricării pesticidelor, procurării pămîntului, imobilelor, valorilor mobiliare şi refinanţării datoriilor. Nu se vor accepta proiectele beneficiarilor a căror implementare dăunează mediului înconjurător. j) Criteriile de eligibilitate Pentru participare la Componenta II solicitantul trebuie să corespundă criteriilor generale de participare la prezentul Program, inclusiv: să nu înregistreze restanţe la plăţile scadente faţă de instituţiile financiar-bancare şi/sau nebancare sau datorii la bugetul public naţional, iar în cazul existenţei datoriilor, acestea urmează a fi stinse benevol în termen de 30 de zile din momentul depunerii cererii de participare la Program; să nu se afle în stare de insolvabilitate, procedură de faliment, reorganizare sau în orice alte proceduri judiciare; să corespundă criteriilor de evaluare şi analiză financiară a băncilor comerciale participante, care îşi asumă riscurile de credit. k) Cererile de solicitare a împrumuturilor pentru participare la Componenta II a prezentului Program urmează a fi prezentate băncilor comerciale participante, cu care Directoratul Liniei de Credit de pe lîngă Ministerul Finanţelor are semnate acorduri de recreditare în aceste scopuri. Lista documentelor necesare pentru participare la Componenta II şi pentru analiza fezabilităţii afacerii finanţate se întocmeşte de către băncile comerciale participante. l) Riscurile de credit şi de nerambursare a împrumuturilor acordate beneficiarilor sînt asumate integral de către băncile comerciale participante, care vor lua deciziile de credit, de sine stătător, pentru fiecare proiect/subproiect al beneficiarilor. Băncile comerciale participante vor acoperi Ministerului Finanţelor toate pierderile posibile legate de recreditarea fondurilor. m) Împrumuturile pot fi acordate în valoare maximă de pînă la 300 000 (trei sute mii) lei, termenul maximal al împrumutului fiind de pînă la 5 ani. n) În cererile de solicitare şi de rambursare a împrumutului se operează cu valuta naţională - leul moldovenesc. o) Suma cererii de solicitare include preţul echipamentului, costurile pentru transportare, instalare, instruire, asigurare pe durata transportării şi, după caz, inspecţia. Beneficiarii împrumutului vor asigura din cont propriu echipamentul procurat în cadrul Programului. p) Echipamentul procurat poate fi depus băncii comerciale drept gaj pentru asigurarea împrumutului solicitat şi poate fi retras în cazul în care plăţile nu sînt efectuate la termen, conform graficului de rambursare. q) Din suma principală a împrumutului, 60 la sută, precum şi dobînda comercială aferentă a împrumutului, va fi rambursată de beneficiar băncii comerciale participante, conform contractului de credit şi graficului de rambursare, ţinînd cont de fluxul de numerar al beneficiarului, generat de afacerea acestuia. La rambursarea fără întîrzieri a sumei principale a împrumutului, 40% a acestuia devine grant nerambursabil, fără dobîndă. r) În caz de întîrzieri de plăţi în termen din partea beneficiarului cu mai mult de 5 zile lucrătoare, porţiunea de grant devine credit rambursabil cu dobîndă. Componenta III. Monitorizare postfinanţare s) În cadrul Componentei III, Directoratul Liniei de Credit de pe lîngă Ministerul Finanţelor va monitoriza împrumuturile, va prezenta Ministerului Finanţelor rapoarte de utilizare şi rambursare a împrumuturilor de către băncile comerciale participante. Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului nr.664 din 3 iunie 2008 COMPONENŢA NOMINALĂ
Stepaniuc Victor - viceprim-ministru, preşedinte al Comitetuluia Comitetului de Coordonare a Programului naţional de abilitare economică a tinerilor Muntean Iurie - viceministru al economiei şi comerţului, vicepreşedinte al Comitetului Crudu Valentin - viceministru al educaţiei şi tineretului Lupan Nina - viceministru al finanţelor Veveriţa Valentina - şef al Direcţiei dezvoltarea businessului mic şi mijlociu, Ministerul Economiei şi Comerţului Apostu Maia - şef al Direcţiei politici financiare, bugetare şi fiscale, Ministerul Economiei şi Comerţului Cibotaru Victor - prim-viceguvernator al Băncii Naţionale a Moldovei Franţ Lilia - preşedinte al Organizaţiei de Tineret a Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova Grosu Aliona - vicepreşedinte al Consiliului coordonator al organizaţiilor etnoculturale Porcescu Sergiu - şef al Direcţiei integrare europeană şi cooperare internaţională, Academia de Ştiinţe a Moldovei Morari Natalia - preşedintele Asociaţiei studenţilor din Transnistria “ASTRA” |