HGM966/2010
ID intern unic:  336413
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 966
din  18.10.2010
pentru aprobarea Regulamentului privind modul de indicare a preţurilor
produselor oferite consumatorilor spre comercializare
Publicat : 22.10.2010 în Monitorul Oficial Nr. 206-209     art Nr : 1076
    MODIFICAT
   
HG1089 din 18.12.17, MO440/20.12.17 art.1213
   
HG928 din 12.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1001
    HG936 din 09.12.11, MO222-226/16.12.11 art.1022; în vigoare 01.01.12

    În temeiul Legii nr.749-XIII din 23 februarie 1996 cu privire la comerţul interior (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1996, nr. 31, art. 318) şi în vederea executării Legii nr.105-XV din 13 martie 2003 privind protecţia consumatorilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.126-131, art. 507), precum şi în scopul stabilirii regulilor privind indicarea preţurilor produselor oferite spre comercializare consumatorilor, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul privind modul de indicare a preţurilor produselor oferite consumatorilor spre comercializare (se anexează).
    2. Prezenta Hotărîre intră în vigoare cu începere de la 1 ianuarie 2011, iar pentru unităţile comerciale cu suprafaţa de vînzare de pînă la 50 m2 – de la 1 ianuarie 2013.
    3. Controlul asupra executării prezentei Hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei, autorităţilor administrative centrale, autorităţilor administraţiei publice locale şi Agenției pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței.
    [Pct.3 modificat prin HG1089 din 18.12.17., MO440/20.12.17 art.1213]
    [Pct.3 modificat prin HG936 din 09.12.11, MO222-226/16.12.11 art.1022; în vigoare 01.01.12]

    PRIM-MINISTRU                                                                   Vladimir FILAT

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei                                                                  Valeriu Lazar
    Ministrul finanţelor                                                                   Veaceslav Negruţa

    Nr. 966. Chişinău, 18 octombrie 2010.


Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr. 966
din 18 octombrie 2010
REGULAMENT
privind modul  de indicare a preţurilor produselor
 oferite consumatorilor spre comercializare

I. Generalităţi
    1. Prezentul  Regulament stabileşte modalitatea de indicare a preţului de vînzare şi a preţului pe unitatea de măsură (unitar) la produsele expuse în suprafeţele de vînzare şi oferite de vînzători consumatorilor, în scopul informării complete, corecte şi precise a acestora şi pentru a le permite compararea cu uşurinţă a preţurilor.
    2. Prezentul Regulament este elaborat în baza Directivei Parlamentului European şi a Consiliului 98/6/CE din 16 februarie 1998 privind protecţia consumatorului prin indicarea preţurilor produselor oferite consumatorilor, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JO) nr. L 80/27 din 18 martie 1998.
    3. Prezentul Regulament se aplică:
    a) în funcţie de tipurile de produse – produselor alimentare şi nealimentare cu concretizările expuse la punctele 17 - 19 şi anexele nr.1 şi nr.2 la prezentul Regulament;
    b) în funcţie de tipurile unităţilor de comerţ - unităţilor de comerţ cu amănuntul, conform clasificării lor în actele normative din domeniul comerţului, cu excepţia următoarelor tipuri: chioşc (gheretă),  tonetă, tarabă, automat pentru vînzări;
    c) în funcţie de modul de vînzare – tuturor tipurilor de vînzări cu amănuntul, inclusiv vînzările la distanţă, prin comerţul electronic sau în afara încăperilor de vînzare.
    4. Indicarea preţului unitar este obligatorie pentru produsele alimentare preambalate, cu referinţă la care reglementările specifice impun indicarea cantităţii nominale sau comercializarea în cantităţi prescrise.
    5. Lista produselor nealimentare care necesită, în mod obligatoriu, indicarea preţului unitar este specificată în anexa nr.1 la prezentul Regulament.
    6. Lista produselor şi cazurilor care se exceptează de la indicarea preţului unitar este specificată în anexa nr.2 la prezentul Regulament.
    7. În sensul prezentului Regulament, termenii utilizaţi au următoarele semnificaţii:
    a) cantităţi prescrise – cantitatea produsului prevăzută pentru ambalare în documentele normative respective;
    b) cantităţi nominale unitare - valorile prestabilite de către ambalator, exprimate în unităţi de masă sau volum, de minimum 5 g sau 5 ml şi de maximum 10 kg sau 10 l;
    c) vînzător - orice persoană juridică sau fizică autorizată pentru activitate de întreprinzător, care desfăşoară activitate comercială în relaţiile cu consumatorii;
    d) consumator - orice persoană fizică ce intenţionează să comande sau să procure ori care comandă, procură produse pentru necesităţi nelegate de activitatea de întreprinzător sau profesională;
    e) indicator de preţ – purtător de informaţie (hîrtie, carton, material plastic etc.) privind denumirea  mărfii, preţul, cantitatea şi calitatea produsului şi care reflectă diverse caracteristici ale acestuia;
    f) preţ de vînzare - preţul final pentru o unitate sau o cantitate determinată de produs, incluzînd taxa pe valoarea adăugată şi toate taxele suplimentare;
    g) preţ pe unitatea de măsură (preţ unitar) - preţul final, incluzînd taxa pe valoarea adăugată şi toate taxele suplimentare, valabil pentru un kilogram, un litru, un metru, un metru pătrat, un metru cub sau pentru o unitate cantitativă folosită;
    h) produs comercializat în vrac - produs care nu a fost supus operaţiunii de preambalare şi care este măsurat sau cîntărit pentru vînzare în prezenţa consumatorului;
    i) produs preambalat – produs destinat pentru vînzare, plasat într-un ambalaj în lipsa consumatorului final, cantitatea de produs conţinut în acest ambalaj avînd o valoare determinată, indicată pe ambalaj, corespunzînd valorii nominale, ce nu poate fi schimbată fără deschiderea ambalajului sau fără deteriorarea acestuia;
    j) suprafaţă de vînzare (suprafaţă comercială) - suprafaţa destinată accesului consumatorilor pentru cumpărarea produselor, expunerii produselor oferite, plăţii acestora şi circulaţiei personalului angajat pentru derularea activităţii. Nu se consideră suprafeţe de vînzare cele destinate depozitării şi păstrării produselor, desfăşurării activităţilor de producţie, birourilor şi anexelor.
II. MODUL DE INDICARE A PREŢURILOR
    8. Orice produs pus în vînzare necesită, în mod obligatoriu, indicarea preţului. Preţul de vînzare  şi preţul unitar se indică într-o formă clară, vizibilă şi uşor de identificat, cu aceleaşi dimensiuni ale cifrelor.
    9. Preţul de vînzare şi preţul unitar se exprimă în monedă naţională.
    [Pct.9 modificat prin HG928 din 12.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1001]
    10. Responsabilitatea pentru indicarea preţului de vînzare şi a preţului unitar revine vînzătorului.
    11. Indicarea preţurilor se face astfel încît consumatorul aflat în suprafaţa de vînzare să le poată vedea în locurile de prezentare fără a întreba vînzătorul.
    12. Preţurile se indică pe produse sau pe indicatoare de preţuri amplasate lîngă acestea în imediata apropiere, ori pot fi cuprinse într-o listă sau într-un catalog, împreună cu preţurile altor produse, plasate în locuri uşor vizibile pentru consumatori.
    În unităţile de alimentaţie publică preţurile se indică în meniu (lista de bucate) sau  în catalogul de preţuri (pentru băuturi).
    13. În cazul utilizării cataloagelor, vînzătorul trebuie să asigure punerea la dispoziţia consumatorilor a unui număr suficient de exemplare.
    14. În cazul în care preţurile se află în vitrinele exterioare, acestea se indică astfel încît consumatorul să le poată vedea cu uşurinţă fără a intra în suprafaţa de vînzare.
    15. La produsele preambalate se indică preţul de vînzare, corespunzător cantităţii preambalate, precum şi preţul unitar, după cum este definit la pct. 7 lit.g) din prezentul Regulament.
    16. În cazul în care preţul unitar este identic cu preţul de vînzare, se indică numai preţul de vînzare.
    17. În cazul produselor preambalate pentru care reglementările în vigoare prevăd indicarea atît a cantităţii nominale, cît şi a masei componentei solide, este suficient să se indice preţul unitar al componentei solide.
    18. Pentru produsele vîndute în vrac prin cîntărire sau măsurare este obligatorie indicarea numai a preţului unitar.
    19. În cazul publicităţii, preţul unitar se indică concomitent cu preţul de vînzare pentru produsele ce ţin de aplicarea prezentului Regulament.

Anexa nr.1
la Regulamentul privind
modul de indicare a preţurilor
produselor oferite consumatorilor
spre comercializare
LISTA
produselor nealimentare ce necesită, în mod obligatoriu,
indicarea
preţului unitar
    Produse de uz curent şi gospodăresc
    1. Produse cosmetice:
    a) produse pentru îngrijirea pielii şi igienă bucală;
    b) creme de bărbierit;
    c) creme şi loţiuni de uz general;
    d) produse de plajă;
    e) pastă de dinţi;
    f) produse pentru îngrijirea părului  şi produse de baie: lacuri, şampoane, balsamuri, produse de clătire, fixative, briantine, spume de păr, spumante de baie etc.;
    g) deodorante şi produse de igienă personală;
    h) pudră de talc.
    2. Produse pentru spălat:
    a) săpunuri solide pentru toaletă şi uz casnic;
    b) săpunuri fine;
    c) fulgi de săpun, detergenţi, balsamuri;
    d) lichide pentru spălat, curăţat, preparate auxiliare pentru spălat şi preparate pe bază de hipoclorit;
    e) pudră de curăţat;
    f) preparate de prespălare şi înmuiere, sub formă de pudră.
    3. Produse de lustruit pielea şi încălţămintea, lemnul şi parchetul, metalele, inclusiv pentru autoturisme, ferestrele şi oglinzile:
    a) soluţii pentru îndepărtarea petelor;
    b) vopsele de uz casnic;
    c) insecticide pentru uz casnic;
    d) detartranţi;
    e) deodorante de uz casnic;
    f) dezinfectante nefarmaceutice.
    4. Vopsele, lacuri şi emailuri; se exceptează culorile şi vopselele utilizate în artă şi procesul de învăţămînt.
    5. Solvenţi.
    6. Produse de lipit şi adezivi; se exceptează cele ambalate în tuburi.
    7. Cabluri.
    8. Cuie.
    9. Geamuri şi produse similare.
    10. Ciment, var, ipsos, balast, beton, mortar, nisip.
    11. Materiale textile şi panouri pentru izolaţie.
    Materiale de grădinărit
    12. Turbă, pămînt de răsadniţă, compost şi produse fitosanitare.
    13. Produse utilizate în agricultură, inclusiv pentru întreţinere şi amenajare a solului (substanţe de fertilizare lichide sau granulate).
    14. Seminţe, cu excepţia celor ambalate în cantităţi mai mici de 100 g.
    Alte produse
    15. Combustibili/uleiuri şi produse pentru autoturisme (combustibili lichizi, lubrifianţi lichizi/solizi, amestecuri de combustibili/ulei, antigel).
    16. Combustibili solizi (lemn, cărbune, cocs şi derivaţi ai acestora).
    17. Fire de tricotat constînd din fibre naturale, sintetice şi amestecuri ale acestora.
    18. Produse de mercerie care se vînd la metru.
    19. Hrană pentru animale şi păsări.
    20. Folie de uz alimentar din aluminiu, polietilenă sau hîrtie (metri).
    21. Produse vîndute sub formă de aerosoli.

Anexa nr.2
la Regulamentul privind
modul de indicare a preţurilor
produselor oferite consumatorilor
spre comercializare
LISTA
produselor şi cazurilor care se exceptează
 de la indicarea preţului unitar

    1. Produsele care se oferă spre vînzare prin licitaţie.
    2. Produsele care se oferă spre vînzare ca obiecte de artă sau de anticariat.
    3. Produse oferite în cadrul prestării de servicii.
    4. Preparatele, produsele culinare şi alimentare care fac obiectul consumului pe loc în unităţi de alimentaţie publică.
    5. Produsele preambalate în cantităţi mai mici de 50 grame sau 50 mililitri, precum şi cele mai mari de 10 kilograme sau 10 litri.
    6. Produsele preambalate vîndute prin intermediul unităţilor comerciale mobile.
    7. Produsele vîndute prin distribuitor automat.
    8. Cazurile în care informaţia asupra preţului unitar nu ar folosi consumatorului sau ar crea confuzii:
    publicitatea cu timp scurt de expunere (spoturi sub 30 secunde), în care informaţia poate crea confuzii;
    ofertele promoţionale în care preţul a fost redus din cauza deteriorării produsului şi/sau pericolului ca acesta să se deterioreze;
    produsele asortate vîndute într-un singur ambalaj, la care preţul unitar al fiecărui produs ar crea confuzie, iar indicarea preţului unui singur produs ar induce în eroare consumatorii.