*HGC290/2010 Versiunea originala
ID intern unic:  343033
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 290
din  19.04.2010
pentru aprobarea Regulamentului cu privire la prestaţiile
în sistemul public de asigurări sociale pentru prevenirea
îmbolnăvirilor şi recuperarea capacităţii de muncă
a asiguraţilor prin tratament balneosanatorial
Publicat : 27.04.2010 în Monitorul Oficial Nr. 62-63     art Nr : 365
    În temeiul realizării art.41 al Legii nr.489-XIV din 8 iulie 1999 privind sistemul public de asigurări sociale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.1-4, art.2), cu modificările şi completările ulterioare, şi art.15 alin.(3) din Legea nr.289-XV din 22 iulie 2004 privind indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.168-170, art.773), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul cu privire la prestaţiile în sistemul public de asigurări sociale pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea capacităţii de muncă a asiguraţilor prin tratament balneosanatorial, conform anexei nr.1.
    2. Se stabileşte că cheltuielile legate de realizarea prevederilor Regulamentului nominalizat vor fi efectuate în limitele alocaţiilor prevăzute în acest scop în bugetul asigurărilor sociale de stat.
    3. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.2.

    PRIM-MINISTRU                                                               Vladimir FILAT

    Contrasemnează:
    Ministrul muncii, protecţiei
    sociale şi familiei                                                                   Valentina Buliga
    Ministrul finanţelor                                                               Veaceslav Negruţa
    Ministrul justiţiei                                                                  Alexandru Tănase

    Nr. 290. Chişinău, 19 aprilie 2010.

 Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr.290
din 19 aprilie  2010

REGULAMENT
cu privire la prestaţiile în sistemul public de asigurări sociale
pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea capacităţii
de muncă a asiguraţilor prin tratament balneosanatorial
I. Dispoziţii generale
    1.  Casa Naţională de Asigurări Sociale (în continuare – Casa Naţională) îşi exercită obligaţiunea în domeniul organizării şi realizării tratamentului balneosanatorial în temeiul Statutului aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 739 din 25 iulie 2000 „Cu privire la aprobarea Statutului Casei Naţionale de Asigurări Sociale a Republicii Moldova”, cu modificările ulterioare.
    Confederaţia Naţională a Sindicatelor participă la organizarea tratamentului balneosanatorial în temeiul Legii sindicatelor nr.1129-XIV din 7 iulie 2000.
    2. Prestaţiile pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea capacităţii de muncă prin tratament balneosanatorial se organizează pe tot parcursul anului în instituţiile specializate de profil, desemnate cîştigătoare (în funcţie de factorii curativi, metodele de tratament, starea bazei curative, condiţiile de cazare şi  alimentare), conform Legii nr. 96-XVI  din 13 aprilie 2007 privind achiziţiile publice.
II. Modul de repartizare a mijloacelor pentru
tratament balneosanatorial

    3. Mijloacele băneşti pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea capacităţii de muncă prin tratament balneosanatorial (în continuare–mijloace) se repartizează unităţilor economice proporţional, în funcţie de suma contribuţiilor transferate de acestea în bugetul asigurărilor sociale de stat în anul precedent anului de gestiune.
    4. Mijloacele băneşti în mărime de 10% din suma prevăzută în Legea bugetului asigurărilor sociale de stat, se acumulează şi se utilizează în scopul tratamentului asiguraţilor cu frecvenţă sporită sau îndelungată de boală din unităţile economice în care suma mijloacelor calculată, reieşind din contribuţiile transferate în anul precedent anului de gestiune, nu acoperă preţul unui bilet sau al tratamentului asiguraţilor din unităţile economice cu cea mai mare cotă de acoperire a preţului biletului.
    5. Mijloacele băneşti în mărime de 2% din suma prevăzută în Legea bugetului asigurărilor sociale de stat se utilizează în scopul tratamentului în secţiile specializate, nemijlocit după externarea bolnavilor din instituţiile medicale după infarct miocardic acut, al celor operaţi în caz de boală ulceroasă a stomacului sau duodenului, de extirpare a vezicii biliare, fără a lua în considerare suma contribuţiilor transferate în bugetul asigurărilor sociale de stat în anul precedent anului de gestiune.
    6. Suma mijloacelor băneşti, care-i revine fiecărei unităţi economice pentru tratament balneosanatorial, se calculează de Casa Naţională şi în termen de pînă la 20 ianuarie a anului de gestiune se transmite Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor.
    7. Confederaţia Naţională a Sindicatelor, prin intermediul Centrelor sindicale naţional-ramurale (în continuare – CSNR), informează unităţile economice despre suma mijloacelor băneşti pentru tratament balneosanatorial, care-i revine în anul de gestiune.
    8. Casa Naţională păstrează informaţia despre suma contribuţiilor transferate de unitatea economică, şi în cazul în care această sumă nu acoperă preţul biletului în anul respectiv, ea se acumulează pînă la apariţia dreptului unităţii economice de a obţine bilet pentru tratament balneosanatorial, într-un termen ce nu va depăşi cinci ani.
III.  Modul de achiziţie şi distribuire a biletelor
pentru tratament balneosanatorial

    9. Biletele pentru tratament balneosanatorial (în continuare – bilete) se achiziţionează corelativ ponderii maladiilor care au condiţionat incapacitatea temporară de muncă a persoanelor asigurate, precum şi ponderii persoanelor înregistrate cu maladia respectivă la instituţiile curative.
    10. În contractele de achiziţie a biletelor, Casa Naţională specifică preţul şi numărul de bilete. Graficul turelor de tratament se coordonează cu Confederaţia Naţională a Sindicatelor.
    11. Numărul de bilete care îi revine unităţii economice se stabileşte reieşind din preţul mediu al unui bilet din anul precedent anului de gestiune.
    12. Casa Naţională transmite biletele Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor în baza acordului scris, încheiat între părţi. Modelul acordului se elaborează în comun de către părţi şi se aprobă de Casa Naţională.
    13. Confederaţia Naţională a Sindicatelor transmite biletele CSNR, care ulterior le distribuie unităţilor economice prin intermediul organelor sindicale, la deservirea cărora s-a aflat unitatea economică la începutul anului de gestiune     (1 ianuarie), în baza acordului scris încheiat între părţi. Biletele se distribuie şi unităţilor economice în care nu sînt organizaţii sindicale, dar care au achitat contribuţiile în bugetul asigurărilor sociale de stat, în baza acordului scris încheiat între părţi.
    14. Unităţile economice, în care nu este organizaţie sindicală, împuternicesc o persoană responsabilă pentru primirea şi evidenţa biletelor, perfectarea şi prezentarea rapoartelor către organele sindicale care au eliberat biletele. Împuternicirile se confirmă prin delegaţie, eliberată de administraţia unităţii economice şi se păstrează la organele sindicale care au eliberat biletele.
IV. Evidenţa biletelor de tratament şi raportul
 privind eliberarea lor

    15. Biletele de tratament sînt documente băneşti care se contabilizează şi se păstrează în modul stabilit de Legea contabilităţii nr. 113-XVI din 27 aprilie 2007, Standardele Naţionale de Contabilitate şi Planul de conturi contabile al activităţii economico-financiare a întreprinderilor.
    16. În cadrul Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor şi CSNR, evidenţa analitică a biletelor se ţine în registrul de evidenţă a biletelor în corespundere cu denumirea instituţiilor specializate de profil şi staţiunilor  balneosanatoriale, cu indicarea numerelor  şi preţului biletelor.
    17. Facturile aferente biletelor de tratament şi registrele de evidenţă se păstrează de către organele sindicale  şi de către administraţia unităţii economice în modul stabilit de Legea contabilităţii nr. 113-XVI din 27 aprilie 2007 şi Instrucţiunea privind evidenţa, eliberarea, păstrarea şi utilizarea formularelor tipizate de documente primare cu regim special, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.294 din 17 martie 1998.
    18. În cadrul CSNR evidenţa analitică a biletelor se tine pe fişe, instituite pentru fiecare unitate economică privind eliberarea biletelor către organizaţia sindicală sau către administraţia unităţii economice, potrivit facturilor.
    19. Biletele de tratament se contabilizează în modul stabilit de Planul de conturi contabile al activităţii economico-financiare ale întreprinderilor.
    20. În cadrul CSNR, înregistrările privind intrarea şi eliberarea biletelor de  tratament se efectuează în registrul respectiv, conform facturilor.
    21. Drept  document primar ce confirmă înregistrarea şi eliberarea biletelor de tratament serveşte factura care trebuie să conţină elementele obligatorii ale documentelor primare, conform Legii contabilităţii nr.113-XVI din 27 aprilie 2007. Facturile se confirmă prin recipisa gestionarului care le-a primit la păstrare.
    22. Registrele de evidenţă a biletelor se numerotează şi se şnuruiesc. Datele despre numărul filelor numerotate se înscriu pe ultima pagină a registrului şi se autentifică de conducător prin semnătură şi ştampilă.
    23. Eliberarea biletelor către unităţile economice se efectuează în baza delegaţiilor, cu înscrierea în registrul respectiv, conform facturilor.
    24. În cazul în care administraţia unităţii economice sau organizaţia sindicală primară refuză primirea biletelor, aceasta va confirma faptul în scris. Biletele refuzate se  redistribuie  unităţilor economice din teritoriul respectiv în funcţie de suma contribuţiilor de asigurări sociale de stat transferată  în anul precedent anului de gestiune. Suma respectivă nu se cumulează la contul unităţii care a refuzat biletul  pentru perioadele viitoare.
    25. Persoana împuternicită de organizaţia sindicală sau de administraţia unităţii economice înregistrează în registru intrarea şi eliberarea  biletelor la unitatea economică respectivă. Datele despre fiecare bilet se înscriu în rînd aparte.
    26. Documentele, în temeiul cărora este eliberat biletul (cererea solicitantului, recomandarea medicală F. 0-70/e, decizia de eliberare a biletului) şi cuponul detaşabil, se capsează şi se păstrează în mapă aparte împreună cu registrul de evidenţă a biletelor.
    27. După tratament, asiguratul confirmă faptul utilizării biletului prin restituirea cuponului detaşabil persoanei împuternicite de organizaţia sindicală sau administraţia unităţii economice, în termen de 20 de zile, în baza căruia costul biletului se trece la cheltuieli.
    28. În cazul nerestituirii cuponului detaşabil în termen de 20 de zile, persoana împuternicită de organizaţia sindicală sau administraţia unităţii economice va solicita instituţiei prestatoare de servicii confirmarea în scris a faptului utilizării biletului respectiv.
    29. În cazuri excepţionale, biletul primit de organizaţia sindicală, administraţia unităţii economice, unde nu există organizaţie sindicală, sau de asigurat, poate fi restituit organului care l-a eliberat cu cel puţin 5 zile pînă la începutul termenului de tratament. Aceste bilete se repartizează din nou, pe principii generale.
    30. Persoana împuternicită de organizaţia sindicală sau de administraţia unităţii economice este în drept să solicite instituţiei prestatoare de servicii balneosanatoriale informaţii despre utilizatorul biletului eliberat de către organizaţia sindicală sau administraţia unităţii economice pe care o reprezintă.
    31. În cadrul organizaţiilor sindicale sau  unităţilor economice preţul biletelor de tratament se trece la “cheltuieli”, în baza cupoanelor detaşabile care confirmă utilizarea biletelor.
    32. În cadrul organelor sindicale preţul biletelor, achiziţionate din contul mijloacelor bugetului asigurărilor sociale de stat, se trece la cheltuieli conform rapoartelor întocmite de persoana împuternicită de organizaţia sindicală sau de administraţia unităţii economice, în baza cupoanelor detaşabile prin care se confirmă  utilizarea biletelor.
    33. La expirarea fiecărui trimestru, biletele aflate de facto la gestionar se confruntă cu datele evidenţei contabile şi conform rezultatelor se întocmeşte un act.
    34. Persoana, împuternicită de organizaţia sindicală sau de administraţia unităţii economice, întocmeşte, şi pînă la data de 15 a lunii care urmează după trimestrul de gestiune, prezintă raportul la CSNR care a eliberat biletele.
    35. În cazul schimbării adresei juridice a unităţii economice şi trecerea la evidenţă la alt CSNR, raportul privind utilizarea biletelor se va prezenta la CSNR de la care au fost primite biletele.
    36. Raportul se întocmeşte în baza înscrierilor din registrul de evidenţă a biletelor.  La raport, organizaţiile sindicale sau unităţile economice anexează pe suport de hîrtie şi în formă electronică lista beneficiarilor de bilete, care se generalizează de CSNR. În cazuri excepţionale, lista beneficiarilor de bilete poate fi prezentată de unitatea economică numai pe suport de hîrtie, iar forma electronică se perfectează de Confederaţia Naţională a Sindicatelor. 
    37. CSNR prezintă Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor raportul privind utilizarea biletelor procurate din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat cu anexele  respective (nota explicativă, lista beneficiarilor de bilete în formă electronică) şi lista beneficiarilor de bilete pînă la data de 20 a lunii care urmează după trimestrul de gestiune pentru generalizare.
    38. Confederaţia Naţională a Sindicatelor prezintă trimestrial, pînă la dată de 25 a lunii care urmează după trimestrul de gestiune, Casei Naţionale raportul privind utilizarea biletelor procurate din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat cu anexele respective (nota explicativă, lista beneficiarilor de bilete în formă electronică, actul care confirmă utilizarea biletelor de tratament).
    39. Instituţiile prestatoare de servicii balneosanatoriale cu care au fost încheiate contracte, lunar, pînă la data de 5 a lunii după luna de gestiune prezintă Casei Naţionale şi Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor în formă electronică lista persoanelor tratate, conform biletelor achiziţionate de Casa Naţională.
    40. Instituţiile prestatoare de servicii balneosanatoriale cu care au fost încheiate contracte,  trimestrial, pînă la data de 5 a lunii care urmează după trimestrul de gestiune, prezintă Casei Naţionale şi Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor pe suport de hîrtie informaţia privind utilizarea biletelor, conform contractelor, şi datele despre biletele neutilizate în termen.
    41. Formularele rapoartelor privind utilizarea biletelor achiziţionate din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat, anexelor (listele beneficiarilor de bilete în formă electronică, actul de confirmare a utilizării biletelor de tratament) se aprobă de Casa Naţională, după informarea Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor.
V. Modul de repartizare a biletelor
    42. Biletele se repartizează asiguraţilor în baza cererii depuse la comitetul sindical sau către împuternicitul administraţiei unităţii economice în cazul lipsei organizaţiei sindicale, cu anexarea recomandării medicale (F.0-70/e) eliberate de medicul de familie.
    43. Biletele se repartizează asiguraţilor de către comisia de la unitatea economică, formată din reprezentanţii administraţiei şi organizaţiei sindicale sau, în cazul lipsei organizaţiei sindicale, numai din reprezentanţii administraţiei.
    44. Decizia de repartizare a biletului se semnează de membrii comisiei. La repartizarea biletelor se acordă prioritate asiguraţilor care au suportat accident de muncă sau sînt afectaţi de boală profesională, persoanelor cu disabilităţi, angajate în cîmpul muncii, donatorilor de sînge, persoanelor supuse represiunilor şi ulterior reabilitate, persoanelor care au suferit în urma unui accident excepţional, mamelor cu mulţi copii.
    45. Se interzice eliberarea biletului persoanei asigurate de către organele sindicale ierarhic superioare organizaţiei sindicale primare.
    46. Se interzice eliberarea biletelor în baza dispoziţiei personale a preşedintelui comitetului sindical, conducerii unităţii economice sau a persoanei împuternicite de administraţie.
    47. Asiguraţii, care desfăşoară activităţi în mai multe unităţi economice (prin cumul), îşi pot realiza dreptul la tratament balneosanatorial numai la locul de muncă de bază.
    48. Biletele se eliberează asiguraţilor care în unitatea economică respectivă au realizat un stagiu de cotizare de cel puţin 6 luni, cu excepţia cazurilor menţionate la punctul 5 al prezentului Regulament.
    49. Asiguratului i se eliberează din contul bugetului asigurărilor sociale de stat cel mult un bilet o dată la trei ani consecutivi, cu excepţia cazurilor menţionate la punctul 5 al prezentului Regulament.
    50. Asiguratul, care îndeplineşte condiţiile pentru obţinerea biletului în temeiul mai multor acte normative, la alegere, va beneficia de bilet în baza unui singur act, dar nu mai des decît o dată la trei ani. În asemenea situaţii, beneficiarul de bilet este obligat, la solicitarea persoanei împuternicite de organizaţia sindicală sau de administraţia unităţii economice, să prezinte certificate eliberate de celelalte instituţii care confirmă faptul că în ultimii trei ani el nu a beneficiat de bilet prin intermediul instituţiilor respective.
    51. Biletele se repartizează asiguraţilor în staţiunea balneosanatorială sau în instituţia specializată de reabilitare, profilul căreia corespunde cu profilul recomandat de medicul de familie. Asiguratul, care a refuzat biletul de tratament propus în conformitate cu recomandarea medicului, se radiază din lista solicitanţilor, cu excepţia cazurilor de refuz pe motiv de contraindicaţii medicale.
    52. Biletele achiziţionate, conform punctului 4 al prezentului Regulament, se utilizează pentru reabilitarea medicală a asiguraţilor în scopul evitării stabilirii invalidităţii şi se repartizează prin intermediul organelor sindicale de către Casa Naţională, la solicitarea comună a organizaţiei sindicale şi administraţiei unităţii economice sau numai a administraţiei în cazul lipsei organizaţiei sindicale. La demers se anexează copia extrasului din istoria bolii,  recomandarea medicului de familie şi a şefului de secţie al acestuia din instituţia medico-sanitară publică respectivă sau recomandarea Consiliului Republican de Expertiză Medicală a Vitalităţii.
    53. Biletele achiziţionate  din contul mijloacelor bugetului asigurărilor sociale de stat pentru tratament cu cazare în staţiunea balneară sau instituţia de reabilitare, se eliberează asiguraţilor cu perceperea a 20% din preţul lor, cu excepţia biletelor eliberate în cazurile indicate în punctul 5 al prezentului Regulament.
    54. Biletele pentru tratament în condiţii de ambulator (bilet la băi) se eliberează cu perceperea a 15% din preţul lor.
    55. Costul biletelor  în mărime de 20% şi 15% se achită nemijlocit de beneficiari în casieria staţiunii balneosanatoriale sau a instituţiei de reabilitare.
    56. În cazurile prevăzute la punctul 5 al prezentului Regulament, biletele în secţiile specializate pentru tratarea bolnavilor, nemijlocit după externare din instituţiile medicale, după infarct miocardic acut, al celor operaţi în caz de boală ulceroasă a stomacului sau duodenului, de extirpare a vezicii biliare se eliberează gratuit de către Casa Naţională, în baza extrasului din foaia de observaţie a pacientului, cu recomandarea medicului curant şi a şefului de secţie ai acestuia din instituţia medico-sanitară publică respectivă sau la recomandarea Consiliului Republican de Expertiză Medicală a Vitalităţii.
    57. Biletul eliberat se completează (numele, prenumele, locul de muncă, funcţia beneficiarului, denumirea unităţii economice care a eliberat biletul) şi se semnează de către persoana împuternicită cu confirmarea semnăturii prin ştampila unităţii economice. Nu se admite eliberarea biletelor necompletate.
    58. În bilet se înscrie, în mod obligatoriu, codul fiscal al unităţii economice, care a eliberat biletul, şi IDNP al beneficiarului.
    59. Beneficiarul confirmă primirea biletului prin semnarea personală în registrul de evidenţă a biletelor.
    60. După primirea biletului, asiguratul se prezintă la medicul de familie pentru perfectarea fişei balneosanatoriale.
    61. Pentru părintele asigurat (persoanele asigurate, care au instituit tutela sau curatela din  cauza lipsei sau decăderii din drepturi a părinţilor) şi copil (pînă la 10 ani) biletele se eliberează conform recomandărilor medicale pentru tratarea copilului.
    62. Nu se admite tratarea a două sau mai multe persoane care deţin un singur bilet, eliberarea din contul mijloacelor asigurărilor sociale a banilor în numerar pentru procurarea individuală a biletelor sau în calitate de compensare totală ori parţială a preţului biletului procurat personal de asigurat.
    63. Se interzice perceperea plăţii pentru serviciul de eliberare a biletului sau vînzarea acestora persoanelor neasigurate.
VI. Exercitarea controlului şi răspunderea pentru nerespectarea
prevederilor prezentului Regulament

    64. Controlul privind corectitudinea şi plenitudinea executării prevederilor prezentului Regulament se exercită de Casa Naţională, Confederaţia Naţională a Sindicatelor şi de organele abilitate cu drept de control.
    65. Responsabilitatea privind eliberarea corectă a certificatelor medicale (F.0-70/e) pentru tratament balneo­sanatorial se pune în sarcina instituţiilor medico-sanitare publice.
    66. Responsabilitatea pentru repartizarea corectă a biletelor se pune în sarcina  Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor şi organelor sindicale afiliate.
    67. Responsabilitatea pentru utilizarea corectă a biletelor se pune în sarcina organizaţiei sindicale a unităţilor economice şi a administraţiei unităţilor economice în cazul lipsei organizaţiei sindicale.
    68. Beneficiarul biletului poartă răspundere materială pentru obţinerea biletului în temeiul  documentelor falsificate.
    69. Beneficiarul, care a încălcat regulile de tratament şi comportament în instituţia balneosanatorială sau a părăsit nemotivat instituţia înainte de termen, se asigură cu bilete peste un termen prevăzut în punctul 49 al prezentului Regulament.
    70. În cazul încălcării prevederilor prezentului Regulament, persoana vinovată de prejudiciul material adus bugetului asigurărilor sociale de stat va restitui preţul deplin al biletului. Suma respectivă se va transfera Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor pentru a fi restituită în bugetul asigurărilor sociale de stat.
    71. Responsabilitatea materială la nivel naţional pentru prejudiciul adus bugetului asigurărilor sociale de stat în urma utilizării frauduloase a biletelor se pune în seama Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor, conform legislaţiei în vigoare.
    72. În  cazul nesoluţionării pe cale extrajudiciară a problemelor apărute în urma nerespectării prevederilor prezentului Regulament, acestea se vor soluţiona prin instanţele judiciare.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului nr.290
din 19 aprilie  2010
Lista
hotărîrilor Guvernului care se abrogă
    1. Hotărîrea Guvernului nr.982 din 22 iulie 2002 „Despre aprobarea Regulamentului cu privire la prestaţiile în sistemul public de asigurări sociale pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea capacităţii de muncă a asiguraţilor prin tratament balneoclimateric” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.110-112, art.1101).
    2. Hotărîrea Guvernului nr.467 din 17 aprilie 2003 „Cu privire la modificarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.982 din 22 iulie 2002” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.77-79, art.496). 
    3. Punctul 11 din modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.940 din 4 august 2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.177-181, art.991).