*HCNPFC64/4/2008 Versiunea originala
ID intern unic:  343155
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
COMISIA NAŢIONALĂ A PIEŢEI FINANCIARE
HOTĂRÎRE Nr. 64/4
din  31.12.2008
referitor la aprobarea Instrucţiuniicu privire
la oferta publică a valorilormobiliare pe piaţa secundară
Publicat : 13.03.2009 în Monitorul Oficial Nr. 53-54     art Nr : 215
    În temeiul art. 1 alin. (1), art. 4, art. 8 lit. b), art. 20 alin. (1), art. 21 alin. (1) din Legea nr. 192 – XIV din 12 noiembrie 1998 „Privind Comisia Naţională a Pieţei Financiare” (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr. 117-126 BIS), art. 21, art. 22 şi art. 23 din Legea nr. 199 – XIV din 18 noiembrie 1998 „Cu privire la piaţa valorilor mobiliare” (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr. 183-185, art. 655),
Comisia Naţională a Pieţei Financiare
HOTĂRĂŞTE:

    1.  Se aprobă Instrucţiunea cu privire la oferta publică a valorilor mobiliare pe piaţa secundară conform anexei.
    2. Se abrogă Hotărîrea Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 2/6 din 18 ianuarie 2001 privind aprobarea Instrucţiunii cu privire la oferta tender a valorilor mobiliare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr. 100-101, art. 255) cu modificările şi completările ulterioare.
    3. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Departamentului valori mobiliare.

    PREŞEDINTELE COMISIEI NAŢIONALE
    A PIEŢEI  FINANCIARE                                                                   Mihail CIBOTARU

    Nr. 64/4. Chişinău, 31 decembrie  2008.

Anexă
 la Hotărîrea Comisiei Naţionale
a Pieţei Financiare
nr. 64/4 din 31 decembrie 2008
Instrucţiune
cu privire la oferta publică a valorilor mobiliare pe piaţa secundară
Capitolul I
Dispoziţii generale
    1. Instrucţiunea cu privire la oferta publică a valorilor mobiliare pe piaţa secundară (în continuare - Instrucţiune) este elaborată în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, în scopul stabilirii modului de efectuare a ofertei publice a valorilor mobiliare pe piaţa secundară (în continuare – ofertă publică), inclusiv de înregistrare a prospectului ofertei publice, de efectuare a ofertei publice de către emitent în cazul prevenirii scăderii cursului valorilor mobiliare, de efectuare a ofertei publice competitive, precum şi de retragere a acţionarilor minoritari în cazurile stabilite de art. 21 alin. (84) din Legea cu privire la piaţa valorilor mobiliare.
    2. Prevederile Instrucţiunii se aplică asupra valorilor mobiliare cu drept de vot sau asupra altor valori mobiliare care pot fi convertite în valori mobiliare cu drept de vot, emise de societatea pe acţiuni care corespunde unuia din criteriile stabilite în art. 2 alin. (2) din Legea privind societăţile pe acţiuni, cu excepţia prevederilor pct. 6 lit. b) şi pct. 102,  care se aplică asupra valorilor mobiliare emise de societăţile pe acţiuni, circulaţia valorilor mobiliare a cărora se efectuează pe piaţa bursieră.
    3. Comisia Naţională a Pieţei Financiare (în continuare – Comisia Naţională) este autoritatea competentă, care aplică prevederile prezentei Instrucţiuni prin exercitarea prerogativelor stabilite în Legea privind Comisia Naţională a Pieţei Financiare şi în Legea cu privire la piaţa valorilor mobiliare.
    4. Pe lîngă noţiunile menţionate în art. 3, art. 21-23 din Legea cu privire la piaţa valorilor mobiliare, în sensul prezentei Instrucţiuni se utilizează şi noţiunile cu următoarea semnificaţie :
    a) anunţ de ofertă publică– anunţul lansat de către ofertant, prin care se aduc la cunoştinţă deţinătorilor de valori mobiliare, care constituie obiectul ofertei publice, şi/sau publicului larg (potenţialilor investitori) principalele informaţii privind condiţiile ofertei publice;
    b) anunţarea ofertei publice – publicarea anunţului de ofertă publică prin intermediul mass-media şi/sau expedierea acestuia către deţinătorii valorilor mobiliare, care constituie obiectul ofertei publice;
    c) data deschiderii ofertei publice de procurare – data publicării anunţului de ofertă;
    d) data închiderii ofertei publice – ziua în care expiră termenul de acţiune a ofertei stabilit în prospectul ofertei publice pe piaţa secundară;
    e) obiectul ofertei publice – valorile mobiliare cu drept de vot, precum şi alte valori mobiliare care pot fi convertite în valori mobiliare cu drept de vot ale emitentului;
    f) ofertant -  persoana fizică sau persoana juridică care iniţiază oferta publică cu scopul de a cumpăra sau a vinde valorile mobiliare, care constituie obiectul ofertei publice.
    5. Oferta publică se efectuează în cazurile prevăzute de art. 21 din Legea cu privire la piaţa valorilor mobiliare şi art. 84 alin. (5) din Legea privind societăţile pe acţiuni şi poate fi obligatorie sau benevolă. Persoanele care au procurat valori mobiliare în condiţiile Legii privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice sînt scutite de efectuarea ofertei publice conform pct. 6 lit. a) din prezenta Instrucţiune.
    6. Oferta publică obligatorie se efectuează de către:
    a) persoana care a achiziţionat, individual sau împreună cu persoanele sale afiliate, mai mult de 50% din volumul total de valori mobiliare cu drept de vot ale unui emitent, care corespunde unuia din criteriile stabilite la art. 2 alin. (2) din Legea privind societăţile pe acţiuni, şi nu este scutită de efectuarea acesteia. În acest caz va fi iniţiată oferta publică de preluare obligatorie care se efectuează o singură dată;
    b) emitent - la achiziţionarea valorilor mobiliare proprii în cazurile prevăzute la art. 78 din Legea privind  societăţile pe acţiuni;
    c) insiderul societăţii care corespunde unuia din criteriile prevăzute la art. 2 alin. (2) din Legea privind societăţile pe acţiuni – la  procurarea sau vînzarea valorilor mobiliare – în cazurile în care emitentul valorilor mobiliare, care constituie obiectul ofertei publice, nu respectă cerinţele privind dezvăluirea informaţiei pe piaţa valorilor mobiliare.
    7. Oferta publică benevolă se efectuează de către :
    a) persoana fizică sau juridică care intenţionează să procure, individual sau împreună cu persoanele sale afiliate, mai mult de 50% din valorile mobiliare cu drept de vot aflate în circulaţie ale unui emitent.
    În acest caz va fi iniţiată oferta publică de preluare benevolă;
    b) orice persoană fizică sau juridică care nu este obligată, dar care doreşte să procure sau să vîndă valori mobiliare prin intermediul ofertei publice.
    8. Oferta publică trebuie să fie valabilă cel puţin 30 de zile, dar nu mai mult de 60 de zile calendaristice din data anunţării acesteia.
    9. Condiţiile ofertei publice trebuie să fie egale pentru toţi deţinătorii valorilor mobiliare respective sau potenţialii cumpărători.
    10. Orice informaţie prezentată de emitent unui ofertant urmează a fi prezentată neîntîrziat şi în acelaşi volum altor ofertanţi.
    11. La derularea ofertei publice se vor respecta următoarele principii:
    a) în cazul în care se anunţă o ofertă publică de preluare obligatorie, insiderii societăţii pe acţiuni sînt în drept să-şi înstrăineze valorile mobiliare în condiţiile ofertei anunţate;
    b) în cazul în care se anunţă o ofertă publică de vînzare, insiderii societăţii pe acţiuni sînt în drept să cumpere valorile mobiliare în condiţiile ofertei anunţate;
    c) în cazul în care se anunţă o ofertă publică de procurare, insiderii societăţii pe acţiuni, cu excepţia insiderilor ce deţin, împreună cu persoanele lor afiliate, mai mult de 50% din valorile mobiliare cu drept de vot ale emitentului, sînt în drept să-şi înstrăineze valorile mobiliare în condiţiile ofertei anunţate;
    d) în cazul în care se anunţă o ofertă publică de preluare benevolă, insiderii societăţii pe acţiuni ce deţin, împreună cu persoanele lor afiliate, mai mult de 50% din valorile mobiliare cu drept de vot ale emitentului sînt în drept să-şi înstrăineze valorile mobiliare în condiţiile ofertei anunţate numai în cazul în care emitentul a dezvăluit informaţia privilegiată ce poate influenţa preţul valorilor mobiliare;
    e) în cazul în care se anunţă o ofertă publică de vînzare prin licitaţie, în baza unor regulamente speciale, aprobate sau coordonate cu Comisia Naţională, această ofertă nu urmează a fi înregistrată la Comisia Naţională, iar insiderii cumpărători sînt în drept să procure valorile mobiliare în condiţiile ofertei anunţate.
    12. Persoana, care a efectuat oferta publică de preluare obligatorie, este în drept, în termen de 6 luni de la expirarea ofertei în cauză, fără înregistrarea la Comisia Naţională a unei oferte noi, să procure valorile mobiliare în condiţiile ofertei publice înregistrate anterior.
    În cazul în care ofertantul intenţionează să se folosească de acest drept, prevederile respective vor fi incluse în prospectul ofertei publice.
    13. Achitarea valorilor mobiliare tranzacţionate în cadrul ofertei publice poate fi efectuată numai cu mijloace băneşti.
    14. Pe parcursul întregii perioade de valabilitate a ofertei publice, ofertantul nu este în drept:
    a) să procure, direct sau indirect, în alt mod decît cel indicat în oferta publică, sau să negocieze procurarea valorilor mobiliare care constituie obiectul ofertei respective;
    b) să vîndă valorile mobiliare indicate în oferta publică.
    15  Oferta publică se efectuează prin intermediul participantului profesionist la piaţa valorilor mobiliare ce desfăşoară activitate de bază de brokeraj sau de dealer.
Capitolul II
Etapele ofertei publice a valorilor mobiliare pe piaţa secundară
    16. Oferta publică a valorilor mobiliare include următoarele etape: 
    a) adoptarea de către ofertant a deciziei privind efectuarea ofertei publice;
    b) încheierea contractelor cu intermediarii ofertei publice, cu compania ce deţine licenţa de bază de broker sau de dealer (în continuare – broker) şi cu registratorul, care ţine registrul deţinătorilor de valori mobiliare, care constituie obiectul ofertei publice;
    c) înregistrarea la Comisia Naţională a prospectului ofertei publice;
    d) anunţarea ofertei publice;
    e) recepţionarea de către broker a cererilor înaintate de către deţinătorii valorilor mobiliare care acceptă condiţiile ofertei publice de procurare;
    f) adoptarea de către ofertant a deciziei privind satisfacerea propunerilor înaintate în cadrul ofertei publice de procurare;
    g) înregistrarea tranzacţiilor de vînzare-cumpărare a valorilor mobiliare negociate în cadrul ofertei publice;
    h) publicarea rezultatelor ofertei publice;
    i) prezentarea la Comisia Naţională a dării de seamă privind rezultatele ofertei publice.
Capitolul III
Decizia privind efectuarea ofertei publice
    17.  Decizia ofertantului privind efectuarea ofertei publice va conţine date necesare întocmirii prospectului ofertei publice, inclusiv :
    a) denumirea emitentului;
    b) numărul de valori mobiliare deţinute de ofertant împreună cu persoanele sale afiliate;
    c) tipul ofertei publice;
    d) termenul de valabilitate a ofertei publice;
    e) modul de determinare a preţului propus în cadrul ofertei publice;
    f) transferul mijloacelor băneşti necesare achitării valorilor mobiliare din cadrul ofertei publice în contul brokerului care va deservi oferta publică de procurare;
    g) modul de anunţare a ofertei publice;
    h) modul de satisfacere a cererilor înaintate de deţinătorii valorilor mobiliare (pentru oferta publică de procurare);
    i) numărul de valori mobiliare care se intenţionează a fi procurate de către persoanele afiliate în cadrul ofertei publice de preluare obligatorie, în cazul în care oferta publică va fi înaintată de cel puţin două persoane din grupul persoanelor afiliate;
    j) persoanele împuternicite să semneze prospectul ofertei publice şi contractele cu brokerul şi registratorul.
    18. În cazul în care ofertantul este o persoană juridică, decizia privind efectuarea ofertei publice se aprobă de către organul de conducere, împuternicit conform prevederilor statutului acesteia, se semnează de preşedinte şi secretarul şedinţei, după caz, semnăturile fiind autentificate în modul prevăzut de legislaţie.
    19. În cazul în care decizia privind efectuarea ofertei publice se aprobă de către un grup de persoane afiliate, aceasta va fi semnată de către toate persoanele afiliate nominalizate în decizia aprobată, semnăturile fiind autentificate notarial.
    20. În cazul în care decizia privind efectuarea ofertei publice se aprobă unipersonal de către o persoană fizică, aceasta se întocmeşte în formă de declaraţie scrisă a ofertantului.
Capitolul IV
Încheierea contractelor cu intermediarii ofertei publice
    21. Ofertantul este în drept să încheie contractul privind deservirea ofertei publice cu orice companie de broker care deţine licenţa eliberată de Comisia Naţională.
    22. În contractul încheiat cu compania de brokeri vor fi incluse şi prevederile ce se referă la respectarea termenelor de transfer a mijloacelor băneşti de către ofertant în contul brokerului, precum şi de vînzare-cumpărare a valorilor mobiliare din cadrul ofertei la bursa de valori.
    23. La contractul încheiat cu brokerul va fi anexată şi Declaraţia brokerului privind angajamentul :
    a) de a deservi oferta publică în strictă conformitate cu prevederile legislaţiei şi ale prospectului ofertei publice;
    b) de a nu divulga informaţia despre preţul valorilor mobiliare propus de ofertant în cadrul ofertei publice pînă la anunţarea oficială a acesteia;
    c) de a nu utiliza informaţia confidenţială, obţinută în cadrul negocierii contractului, în scopuri personale, inclusiv la efectuarea tranzacţiilor de vînzare-cumpărare cu valorile mobiliare care constituie obiectul ofertei publice, atît direct, cît şi prin intermediul persoanelor terţe, cu scopul de a obţine profit.
    24. La încheierea contractului cu compania de brokeri vor fi evidenţiate, după caz, existenţa conflictelor de interese între broker şi ofertant şi/sau alţi clienţi.
    25. Compania de brokeri sau registratorul, care va deservi oferta publică, este în drept să presteze  servicii de consulting ofertantului în partea ce se referă la efectuarea ofertei publice, inclusiv la întocmirea documentelor aferente ofertei, numai în baza unui contract separat de prestare a acestor servicii.
    26. Contractul încheiat de către ofertant cu registratorul, care ţine registrul deţinătorilor de valori mobiliare ce constituie obiectul ofertei publice de procurare, va prevedea şi:
    a) date despre deţinătorii valorilor mobiliare, care vor fi incluse în lista eliberată ofertantului conform prevederilor art. 21 alin. (7) din Legea cu privire la piaţa valorilor mobiliare, în cazul în care informaţia privind iniţierea ofertei publice va fi adusă la cunoştinţa deţinătorilor de valori mobiliare de către ofertant;
    b) termenul de înştiinţare a deţinătorilor de valori mobiliare despre iniţierea ofertei publice de către registrator – în cazul în care această sarcină este delegată registratorului conform contractului încheiat.
    27. La contractul încheiat cu registratorul va fi anexată şi Declaraţia registratorului privind asumarea angajamentului de a nu divulga informaţia despre iniţierea ofertei publice pînă la anunţarea oficială a acesteia, precum şi de a nu utiliza informaţia confidenţială obţinută în cadrul negocierii contractului în scopuri personale, inclusiv la efectuarea tranzacţiilor de vînzare-cumpărare cu valorile mobiliare care constituie obiectul ofertei publice, prin intermediul persoanelor terţe, cu scopul de a obţine profit.
    28. Contractul cu registratorul, care ţine registrul deţinătorilor de valori mobiliare ce constituie obiectul ofertei  publice, nu se încheie în cazul în care:
    a) este iniţiată o ofertă publică de vînzare;
    b) înştiinţarea deţinătorilor de valori mobiliare despre iniţierea ofertei publice benevole se face numai prin intermediul avizului în presă.
Capitolul V
Înregistrarea prospectului ofertei publice
    29. Pentru înregistrarea prospectului ofertei publice la Comisia Naţională, ofertantul sau reprezentantul acestuia prezintă următoarele documente întocmite în limba de stat:
    1) Cererea de înregistrare a ofertei publice, în care vor fi enumerate toate documentele anexate, cu indicarea numărului de file a fiecărui document, precum şi cu menţiunea dacă documentul este prezentat în copie autentificată sau în original.
    Cererea se semnează de către:
    a) ofertant sau reprezentantul acestuia, în cazul în care ofertantul este persoană fizică;
    b) persoana şi/sau persoanele împuternicite conform prevederilor statutului – în cazul în care ofertant este o persoană juridică;
    c) reprezentantul împuternicit de grupul de persoane afiliate, în cazul în care este iniţiată o ofertă publică obligatorie de mai multe persoane.
    Ofertantul persoană juridică va întocmi cererea respectivă pe blancheta de firmă a societăţii.
    2) Prospectul ofertei publice – în 2 exemplare – original. După înregistrarea prospectului ofertei publice un exemplar cu menţiunea „înregistrat” se restituie ofertantului.
    3) Lista persoanelor afiliate ofertantului care se va întocmi în ordinea stabilită în art. 3 din Legea cu privire la piaţa valorilor mobiliare şi va include date despre:
    - denumirea deplină a persoanei juridice afiliate, numărul înregistrării de stat, adresa, legătura de afiliere şi, dacă aceasta deţine valori mobiliare care constituie obiectul ofertei publice, se indică şi numărul de valori mobiliare deţinute;
    - numele, prenumele persoanei fizice afiliate, codul personal, legătura de afiliere şi numărul de valori mobiliare deţinute, care constituie obiectul ofertei publice.
    În cazul în care persoanele afiliate, conform unor criterii stabilite în art. 3 din Legea cu privire la piaţa valorilor mobiliare lipsesc la rubrica corespunzătoare criteriului respectiv, se va indica menţiunea „nu sînt”.
    Lista persoanelor afiliate se semnează de către ofertant în modul prevăzut de pct. 29 alin. (1).
    4) Copia contractului cu compania de brokeri.
    5) Copia contractului cu registratorul – pentru oferta publică de procurare.
    6) Documentele ce confirmă determinarea preţului oferit în cadrul ofertei publice, conform prevederilor art. 21 alin. (4) din Legea cu privire la piaţa valorilor mobiliare, care pot fi:
    a) certificatul eliberat de bursa de valori privind valoarea de piaţă a valorilor mobiliare ce constituie obiectul ofertei publice; şi/sau
    b) raportul de estimare a valorilor mobiliare întocmit de către compania licenţiată de Comisia Naţională; şi/sau
    c) raportul financiar al emitentului valorilor mobiliare care constituie obiectul ofertei publice, la ultima dată de gestiune, cu concluzia unui auditor independent; şi/sau
    d) certificatul eliberat ofertantului de către bursa de valori privind preţul mediu ponderat al valorilor mobiliare, care constituie obiectul ofertei  publice, înregistrat la bursă în ultimele 12 luni anterioare datei iniţierii ofertei publice.
    7) Documentul care garantează onorarea obligaţiunilor asumate de către ofertant în cadrul ofertei publice iniţiate, după cum urmează:
    a) certificatul eliberat de către instituţia financiară privind existenţa mijloacelor băneşti ale ofertantului, necesare achitării obligaţiunilor asumate în cadrul ofertei publice; şi/sau
    b) confirmarea eliberată de către compania de brokeri, care deserveşte oferta publică, privind transferul de către ofertant în contul companiei al mijloacelor băneşti necesare; şi/sau
    c) scrisoarea de garanţie emisă de către o instituţie financiară sau de către un alt garant în favoarea intermediarului (companiei de brokeri), care va efectua achitările cu deţinătorii de valori mobiliare în suma ce va     acoperi întreaga valoare a ofertei sau în suma necesară suplinirii mijloacelor băneşti ale ofertantului (în cazul în care valoarea ofertei depăşeşte suma mijloacelor băneşti ale ofertantului).
    8) Copia Extrasului din Registrul de stat al persoanelor juridice, eliberat de Camera Înregistrării de Stat ofertantului – în cazul în care ofertant este o persoană juridică – şi copia certificatului înregistrării de stat a acestuia, autentificată cu ştampila şi semnătura persoanelor cu funcţii de răspundere ale ofertantului.
    9) Copia buletinului de identitate sau a paşaportului ofertantului persoană fizică.
    10) Copia permisului, eliberat de către Banca Naţională a Moldovei, privind deţinerea cotei substanţiale în capitalul social al emitentului valorilor mobiliare ce constituie obiectul ofertei publice, în cazul în care:
    a) ofertantul este o instituţie financiară;
    b) ofertantul intenţionează să procure valori mobiliare emise de banca comercială în număr egal sau ce depăşeşte cota substanţială prevăzută de legislaţia ce reglementează activitatea instituţiilor financiare.
    11) Copia procurii ce confirmă împuternicirile reprezentantului ofertantului – în cazul în care ofertantul deleagă astfel de împuterniciri.
    12) Conţinutul anunţului de ofertă publică, care urmează a fi dat publicităţii şi/sau expediat deţinătorilor de valori mobiliare.
    13) Declaraţia privind cel mai mare preţ oferit de ofertant sau persoanele sale afiliate în cadrul tranzacţiilor de procurare a valorilor mobiliare ce constituie obiectul ofertei publice.
    14)  Extrasul din registrul deţinătorilor de valori mobiliare, care confirmă numărul valorilor mobiliare deţinute de ofertant şi persoanele  sale afiliate, după caz.
    15) Copia documentelor de constituire şi a procurilor reprezentanţilor persoanelor juridice, întocmite conform prevederilor legislaţiei în vigoare – în cazul în care ofertant şi/sau reprezentant al acestuia este o persoană juridică străină (nerezident).
    16) Informaţia privind structura acţionarilor/asociaţilor ofertantului pînă la nivel de persoană fizică – în cazul în care ofertant este o persoană juridică din zona off-shore.
    17) Copia ordinului de plată privind achitarea de către ofertant a plăţii pentru înregistrarea ofertei publice în mărimea stabilită în anexa nr. 2 din hotărîrea Parlamentului Republicii Moldova cu privire la aprobarea bugetului Comisiei Naţionale pe anul respectiv.
    18) Declaraţia pe propria răspundere a ofertantului, conform căreia documentele prezentate pentru înregistrarea prospectului ofertei publice conţin informaţie veridică despre ofertant şi persoanele sale afiliate.
    30. Cererea şi documentele prezentate pentru înregistrarea prospectului ofertei publice se examinează în cel mult 10 zile lucrătoare din data prezentării lor la Comisia Naţională şi, în cazul în care acestea corespund întocmai cerinţelor stabilite de actele normative, Comisia Naţională aprobă hotărîrea privind înregistrarea prospectului ofertei publice.
    31. În cazul în care, în rezultatul examinării documentelor prezentate pentru înregistrarea prospectului ofertei publice, se constată necorespunderea acestora prevederilor stabilite de legislaţie şi/sau documentele au fost prezentate incomplet şi/sau nu sînt întocmite şi prezentate conform prezentei Instrucţiuni şi/sau nu conţin toată informaţia necesară, Comisia Naţională este în drept să indice ofertantului abaterile şi neajunsurile constatate şi să acorde un termen de cel mult 45 de zile pentru înlăturarea acestora.
    32. În cazul survenirii cazului menţionat în pct. 31, termenul de examinare a cererii de înregistrare a prospectului ofertei publice se calculează repetat din data prezentării la Comisia Naţională a modificărilor efectuate şi/sau a documentelor prezentate în scopul înlăturării abaterilor şi neajunsurilor constatate.
    33. În cazul în care ofertantul, în termenul stabilit în pct. 31 nu întreprinde măsuri de rigoare pentru înlăturarea abaterilor şi neajunsurilor şi/sau nu-şi retrage documentele prezentate, Comisia Naţională  nu-şi asumă responsabilitatea de păstrare a acestora.
    34. La întocmirea şi aprobarea prospectului ofertei publice conform art. 21 alin. (1) din Legea cu privire la piaţa valorilor mobiliare, ofertantul va lua în consideraţie şi cerinţele stabilite de prezenta Instrucţiune.
    În cazul în care prospectul va fi întocmit într-o limbă străină, la Comisia Naţională va fi prezentat originalul şi traducerea acestuia în limba de stat, autentificate în modul stabilit de legislaţie.
Capitolul VI
 Cerinţe faţă de prospectul ofertei publice
    35. Prospectul ofertei publice trebuie să conţină:
    1) Datele de identificare ale ofertantului în care urmează a fi inclusă informaţia privind:
    a) denumirea deplină, adresa juridică, numărul şi data înregistrării de stat, telefonul de contact, numele şi prenumele administratorului, principalele genuri de activitate ale ofertantului persoană juridică, mărimea capitalului social şi a capitalului propriu la ultima dată de gestiune;
    b) numele şi prenumele, adresa de domiciliu şi/sau adresa de reşedinţă, telefonul de contact ale ofertantului.
    2) Tipul ofertei publice. În dependenţă de scop sau persoana care o iniţiază, tipul ofertei publice indicat în prospect  poate fi:
    a) ofertă publică de preluare obligatorie,
    b) ofertă publică de preluare benevolă,
    c) ofertă publică de procurare benevolă,
    d) ofertă publică de vînzare benevolă,
    e) ofertă publică de vînzare sau procurare obligatorie a valorilor mobiliare, iniţiată de insider,
    f) ofertă publică competitivă,
    g) ofertă publică iniţiată de emitent la achiziţionarea valorilor mobiliare proprii.
    3) Datele de identificare ale emitentului ale căror valori mobiliare se intenţionează a fi procurate sau vîndute de ofertant:
    - denumirea deplină, adresa juridică, numărul înregistrării de stat, numele şi prenumele administratorului, genurile principale de activitate.
    4) Caracteristica clasei valorilor mobiliare care constituie obiectul ofertei publice:
    a) tipul valorilor mobiliare, codul ISIN, valoarea nominală, drepturile acordate;
    b) numărul de valori mobiliare de clasa dată emise de emitent;
    5) Numărul şi cota valorilor mobiliare de clasa respectivă care aparţin ofertantului şi persoanelor sale afiliate, după cum urmează:
    a) numărul şi cota valorilor mobiliare de clasa respectivă deţinute de ofertant împreună cu persoanele sale afiliate;
    b) numărul şi cota de valori mobiliare deţinute  de ofertant;
    c) numărul şi cota de valori mobiliare deţinute de persoanele afiliate ofertantului.
    6) Numărul şi cota de valori mobiliare ce constituie obiectul ofertei publice:
    a) numărul şi cota de valori mobiliare care se intenţionează să fie procurate în cadrul ofertei publice, sau
    b) numărul şi cota de valori mobiliare care se expun la vînzare.
    7) Preţul de procurare sau de vînzare a unei valori mobiliare propus de către ofertant şi modul de determinare a acestuia.
    8) Data anunţării ofertei publice.
    9) Modul de înştiinţare a deţinătorilor de valori mobiliare şi a publicului larg privind iniţierea ofertei publice de procurare sau a ofertei publice de vînzare.
    10) Termenul de acţiune a ofertei publice.
    11) Specificarea modului de prezentare de către persoanele, care acceptă condiţiile ofertei publice de procurare, a propunerilor de vînzare a valorilor mobiliare pe care le deţin.
    12) Specificarea cazurilor, modului şi termenelor de revocare a propunerilor înaintate de către deţinătorii de valori mobiliare în cadrul ofertei publice de procurare.
    13) Modul de expunere a valorilor mobiliare din cadrul ofertei publice la vînzare la Bursa de Valori.
    14) Modul de satisfacere de către ofertant a propunerilor de vînzare înaintate de către deţinătorii de valori mobiliare în cadrul ofertei publice de procurare.
    15) Informaţia privind finanţarea ofertei publice şi modul de executare de către ofertant a obligaţiilor sale asumate în cadrul ofertei publice.
    16) Data transferului de către ofertant pe contul brokerului a mijloacelor băneşti.
    17) Datele de identificare a intermediarilor care deservesc oferta publică: companiei de brokeri şi registratorului care ţine registrul valorilor mobiliare ce constituie obiectul ofertei publice, după cum urmează:
    - denumirea deplină, adresa juridică, numărul licenţei şi data eliberării acesteia, numele şi prenumele administratorului, telefonul de contact.
    18) Intenţia ofertantului de a procura valori mobiliare pe parcursul a 6 luni din data expirării ofertei publice de preluare obligatorie.
Capitolul VII
 Preţul oferit în cadrul ofertei publice
    36. La iniţierea ofertei publice de procurare, determinarea preţului valorilor mobiliare ce constituie obiectul ofertei publice se efectuează în conformitate cu prevederile art.21 din Legea cu privire la piaţa valorilor mobiliare după cum urmează.
    Preţul indicat în oferta publică de procurare va fi cel puţin egal cu cel mai mare preţ dintre următoarele preţuri:
    a) cel mai mare preţ plătit de ofertant sau de persoanele sale afiliate în ultimele 6 luni anterioare datei depunerii la Comisia Naţională a cererii de înregistrare a ofertei;
    b) preţul mediu ponderat înregistrat în cadrul tranzacţiilor derulate în regim de licitaţie în ultimele 6 luni anterioare datei depunerii la Comisia Naţională a cererii de înregistrare a ofertei.
    37. Determinarea preţului, conform prevederilor pct. 36 şi pct. 39 lit. a), va avea loc în cazul în care în perioada respectivă tranzacţiile cu valorile mobiliare ale emitentului, efectuate pe piaţa bursieră, au întrunit volumele menţionate în art. 21 alin. (42) din Legea cu privire la piaţa valorilor mobiliare.
    38. În cazul în care, la determinarea preţului mediu ponderat înregistrat în cadrul tranzacţiilor derulate în regim de licitaţie anterioare datei depunerii la Comisia Naţională a cererii de înregistrare a ofertei, sînt luate în calcul şi tranzacţiile efectuate de către ofertant sau persoanele sale afiliate şi preţul plătit de către aceştia este mai mare decît preţul mediu ponderat calculat, oferta publică se va efectua la cel mai mare preţ plătit de ofertant sau de persoanele sale afiliate.
    Exemplu:
    Presupunem că din 10 tranzacţii efectuate la bursa de valori, în 5 au fost implicaţi ofertantul şi/sau persoanele sale afiliate. La determinarea preţului mediu ponderat se vor lua în calcul toate 10 tranzacţii. În urma calculului efectuat – preţul mediu ponderat constituie – 5 lei pentru o valoare mobiliară. Totodată, dacă cel puţin într-o tranzacţie din 5, efectuate de ofertant şi/sau persoanele afiliate, a fost plătit un preţ mai mare decît 5 lei, spre exemplu, 7 lei, atunci preţul de procurare în oferta iniţiată de ofertant va fi de 7 lei pentru o valoare mobiliară.
    39. În cazul în care prevederile pct. 36 nu pot fi aplicate, determinarea preţului va avea loc conform art. 21 alin. (41) din Legea cu privire la piaţa valorilor mobiliare, cu luarea în consideraţie a cel puţin două din următoarele criterii:
    a) preţul mediu ponderat de tranzacţionare a valorilor mobiliare în ultimele 12 luni anterioare datei depunerii la Comisia Naţională a cererii de înregistrare a ofertei publice;
    b) valoarea activelor nete ce revine la o valoare mobiliară conform ultimei situaţii financiare auditate a emitentului;
    c) valoarea estimativă a valorilor mobiliare, determinată de către o companie de estimare a valorilor mobiliare şi a activelor ce se referă la ele, neafiliată emitentului şi ofertantului.
    40. Pentru efectuarea ofertei publice de preluare preţul se va stabili fiind luate în consideraţie toate 3 criterii şi va fi cel puţin egal cu cel mai mare preţ dintre preţurile obţinute.
    41. La efectuarea ofertelor publice de procurare, preţul oferit de către ofertant va fi cel puţin egal cu cel mai mare preţ obţinut în rezultatul determinării acestuia conform utilizării a cel puţin două criterii din cele nominalizate în pct. 39.
    42. Utilizarea criteriilor va avea loc după ordinea alfabetică stabilită în art. 21 alin. (41) din Legea cu privire la piaţa valorilor mobiliare.
    43. Primul criteriu va fi determinarea preţului mediu ponderat de tranzacţionare a valorilor mobiliare în ultimele 12 luni. Dacă acest criteriu nu poate fi utilizat din cauza necorespunderii numărului de valori mobiliare tranzacţionate conform cerinţelor stabilite în art.21 alin.(42) din Legea cu privire la piaţa valorilor mobiliare sau din cauza aprecierii acestor tranzacţii ca suspecte sau ca manipulări pe piaţă, atunci vor fi utilizate următoarele două criterii, prevăzute în art. 21 alin. (41) lit. b) şi lit. c) din Legea cu privire la piaţa valorilor mobiliare.
    44. În cazul în care la determinarea preţului pot fi utilizate primele două criterii prevăzute în art. 21 alin. (41) lit. a) şi lit. b) din Legea cu privire la piaţa valorilor mobiliare, criteriul prevăzut în art. 21 alin. (41) lit. c) din Legea cu privire la piaţa valorilor mobiliare se utilizează la dorinţa ofertantului.
    45. Preţul valorilor mobiliare în oferta publică de vînzare se stabileşte de către ofertant cu excepţia expunerii la vînzare a valorilor mobiliare ce constituie mai mult de 50% din numărul total de valori mobiliare cu drept de vot aflate în circulaţie ale emitentului, care se expun la preţul determinat conform prevederilor pct. 39 din prezenta Instrucţiune.
    46. La determinarea preţului nu vor fi luate în calcul preţurile formate prin manipulare.
    47. La efectuarea de către emitent a ofertei publice, în scopul achiziţionării valorilor mobiliare plasate conform prevederilor art.78 din Legea privind societăţile pe acţiuni, preţul de achiziţie va fi echivalent cu valoarea de piaţă a acţiunilor.
    48. În cazul în care valoarea de piaţă a valorilor mobiliare nu poate fi calculată, determinarea preţului de achiziţie a valorilor mobiliare de către emitent, conform pct. 47, se va efectua cu utilizarea a două din criteriile prevăzute în art. 21 alin. (41) din Legea cu privire la piaţa valorilor mobiliare, în modul stabilit de pct. 39 şi pct. 43 din prezenta Instrucţiune.
Capitolul VIII
 Anunţarea ofertei publice
    49. Anunţarea ofertei publice de către ofertant se va efectua în termen de cel mult 7 zile din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a hotărîrii Comisiei Naţionale privind înregistrarea prospectului ofertei publice prin:
    a) publicarea anunţului de ofertă publică în organul de presă stabilit în statutul societăţii pe acţiuni, iar în cazul ofertei publice de preluare obligatorie şi prin
    b) înştiinţarea personală a deţinătorilor de valori mobiliare.
    50. Anunţul de ofertă publică va conţine cel puţin următoarele:
    a) datele de identificare ale ofertantului;
    b) datele de identificare ale emitentului de valori mobiliare ce constituie obiectul ofertei publice;
    c) clasa şi numărul de valori mobiliare deţinute de ofertant şi de către persoanele lui afiliate pînă la efectuarea ofertei publice;
    d) numărul de valori mobiliare ce constituie obiectul ofertei publice;
    e) preţul propus pentru o valoare mobiliară;
    f) termenul de acţiune a ofertei publice;
    g) datele de identificare ale companiei de brokeri care va deservi oferta publică şi telefoanele de contact;
    h) date despre locul şi perioada de timp în care doritorii pot lua cunoştinţă cu conţinutul prospectului ofertei publice.
    51. În cazul în care este iniţiată o ofertă publică de preluare obligatorie, înştiinţarea personală se efectuează de către ofertant sau registrator în dependenţă de prevederile contractului cu registratorul.
    52. În cazul în care oferta publică nu este obligatorie, înştiinţarea personală a deţinătorilor de valori mobiliare poate fi efectuată numai de către registrator.
    53. În cazul în care este iniţiată oferta publică de preluare obligatorie şi înştiinţarea personală va fi efectuată de către ofertant, ofertantul va adresa registratorului o cerere scrisă, conform căreia acesta urmează să-i prezinte informaţia despre deţinătorii de valori mobiliare, care va conţine date despre:
    a) denumirea deplină sau numele şi prenumele deţinătorilor de valori mobiliare;
    b) adresa deţinătorilor de valori mobiliare.
    54. Informaţia nominalizată în pct. 53 se prezintă de către registrator ofertantului în cel mult 3 zile din data publicării hotărîrii Comisiei Naţionale în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    55. În cazul în care înştiinţarea personală a deţinătorilor de valori mobiliare se va efectua de către registrator, termenul de expediere a înştiinţărilor nu va depăşi termenul indicat în pct. 49.
Capitolul IX
 Efectuarea ofertei publice de procurare
    56. După anunţarea ofertei publice, deţinătorul de valori mobiliare, care acceptă oferta publică, expediază brokerului prin intermediul căruia se efectuează oferta publică, propunerea de vînzare a valorilor mobiliare. Propunerile de vînzare a valorilor mobiliare, înaintate de deţinătorii acestora, se înregistrează de către broker în mod gratuit. Concomitent se perfectează dispoziţiile de transmitere a valorilor mobiliare în deţinere nominală pe numele brokerului.
    57. Pe parcursul întregii perioade a termenului de valabilitate a ofertei publice, brokerul prezintă ofertantului informaţia privind propunerile parvenite de vînzare a valorilor mobiliare.
    58. În ziua următoare zilei expirării termenului ofertei publice, brokerul prezintă ofertantului informaţia privind propunerile de vînzare a valorilor mobiliare acumulate şi neretrase pe parcursul ofertei publice.
    59. În baza informaţiei prezentate de către broker, ofertantul, în cel mult 3 zile, adoptă decizia privind satisfacerea propunerilor de vînzare, care include lista propunerilor satisfăcute cu indicarea:
    a) denumirii complete sau numelui, prenumelui vînzătorului;
    b) numărului de valori mobiliare acceptate spre cumpărare.
    În baza deciziei respective, brokerului i se va prezenta, spre executare, ordinul de bursă la cumpărare.
    60. Brokerul, în baza propunerilor de vînzare a valorilor mobiliare şi a deciziei ofertantului privind satisfacerea propunerilor de vînzare, prezintă registratorului dispoziţiile de transmitere în deţinere nominală.
    61. În cazul efectuării ofertei publice obligatorii conform prevederilor art. 84 alin. (5) din Legea privind societăţile pe acţiuni, ofertantul este obligat să procure toate valorile mobiliare propuse spre vînzare.
    62. În cazul în care, în termenul stabilit în oferta publică, au fost făcute propuneri de vînzare a unui număr de valori mobiliare egal sau mai mare decît cel indicat în ofertă, ofertantul este obligat să le procure în număr nu mai mic decît cel indicat în ofertă, satisfăcînd aceste propuneri pe deplin sau în mod proporţional.
    63.  În cazul în care, în termenul stabilit în oferta publică, au fost făcute propuneri de vînzare a unui număr de valori mobiliare mai mic decît cel indicat în ofertă, ofertantul este în drept să respingă executarea obligaţiilor sau să procure toate valorile mobiliare respective, satisfăcînd propunerile menţionate.
    64. În termen de 5 zile lucrătoare din data expirării termenului de acţiune a ofertei publice, brokerul, în baza deciziei ofertantului privind satisfacerea propunerilor de vînzare a valorilor mobiliare în cadrul ofertei publice şi în temeiul dispoziţiilor de transmitere (dispoziţiilor date deţinătorului nominal), perfectate de către deţinătorul de valori mobiliare, derulează tranzacţia iniţiată prin oferta publică la bursa de valori.
    65. După finalizarea decontărilor, în cadrul realizării condiţiilor ofertei publice, brokerul eliberează ofertantului raportul privind valorile mobiliare înscrise pe contul lui şi privind decontarea mijloacelor băneşti în cadrul achitării valorilor mobiliare respective.
    66. Registratorul sau deţinătorul nominal poartă răspunderea prevăzută de legislaţie pentru daunele cauzate deţinătorilor de valori mobiliare prin executarea neadecvată a obligaţiunilor sale în cadrul desfăşurării ofertei publice.
Capitolul X
 Darea de seamă privind rezultatele ofertei publice
    67.  În termen de cel mult 10 zile din data expirării termenului de acţiune a ofertei publice, ofertantul este obligat să publice în ziarul stabilit de statutul societăţii şi să prezinte la Comisia Naţională darea de seamă privind rezultatele acesteia, care va conţine următoarele:
    1) data întocmirii: ZZ/LL/AA;
    2) denumirea/numele, prenumele ofertantului şi a companiei de brokeri;
    3) denumirea emitentului de valori mobiliare;
    4) numărul şi data hotărîrii Comisiei Naţionale prin care a fost înregistrat prospectul ofertei publice;
    5) numărul de valori mobiliare solicitat în cadrul ofertei publice;
    6) numărul şi cota valorilor mobiliare depuse în cadrul ofertei publice;
    7) numărul de valori mobiliare procurate de ofertant şi suma totală plătită;
    8) cota valorilor mobiliare deţinute de ofertant şi persoanele sale afiliate după închiderea ofertei publice;
    9) data şi modul de achitare cu deţinătorii de valori mobiliare.
    68. Darea de seamă se semnează de către ofertant şi/sau reprezentantul legal al acestuia. Ofertantul persoană juridică va perfecta darea de seamă pe blancheta de firmă a societăţii.
    69. Darea de seamă se prezintă şi în cazul în care n-au fost procurate valori mobiliare.
    70.  La darea de seamă vor fi anexate:
    a) confirmarea de la registrator privind data înştiinţării personale a deţinătorilor de valori mobiliare;
    b) copiile avizelor publicate în ziarul stabilit de statut.
 Capitolul XI
 Efectuarea ofertei publice la vînzare
    71. Formele posibile de vînzare a valorilor mobiliare în condiţiile ofertei publice pot fi următoarele:
    a)  valorile mobiliare din oferta publică se propun ca un pachet unic (lot unic), care poate fi procurat de un singur cumpărător sau de mai mulţi cumpărători-asociaţi;
    b) valorile mobiliare din ofertă se divizează în mai multe pachete unice de valori mobiliare (mai multe loturi) de aceeaşi sau de diferită mărime, care pot fi procurate aparte de mai mulţi cumpărători sau, după caz, de un singur cumpărător.
    72.  Modul de desfăşurare a tranzacţiilor cu pachete unice la bursa de valori se efectuează conform Regulamentului privind organizarea şi efectuarea tranzacţiilor cu pachetele unice de valori mobiliare, aprobat prin hotărîrea Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 31/10 din 18.12.2003, cu modificările şi completările ulterioare. Licitaţia cu pachete unice se va petrece în ziua închiderii ofertei publice. A doua zi lucrătoare după desfăşurarea licitaţiei se va înregistra tranzacţia în SAIT-ul bursei de valori în secţia tranzacţiilor directe, opţiunea ofertă publică pe piaţa secundară.
Capitolul XII
 Procedura de modificare şi completare a ofertei publice
    73. Ofertantul poate opera în prospectul ofertei publice modificări şi completări care nu contravin legislaţiei, cu condiţia înregistrării lor la Comisia Naţională.
    74. Modificările şi completările menţionate urmează a fi prezentate spre înregistrare la Comisia Naţională cel tîrziu cu 10 zile înainte de expirarea termenului anunţat de finalizare a ofertei publice.
    75. Comisia Naţională va decide asupra modificărilor şi completărilor la prospectul ofertei publice, prezentate spre înregistrare, în termen de 5 zile lucrătoare din data prezentării lor.
    76. În cazul în care ofertantul operează modificări şi completări în oferta publică, el este în drept să prelungească termenul anunţat, care, cumulativ, nu va depăşi termenul de 60 de zile din data anunţării acesteia.     Perioada din momentul depunerii cererii de modificare şi/sau de completare a ofertei publice pînă la publicarea în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a hotărîrii Comisiei Naţionale privind înregistrarea modificărilor şi/sau completărilor respective, nu se va lua în calcul la determinarea termenului de acţiune a ofertei.
    77. După înregistrarea modificărilor şi completărilor în oferta publică, ofertantul este obligat, în termen de 3 zile lucrătoare, să informeze despre aceasta, în modul în care a fost anunţată oferta publică, deţinătorii de valori mobiliare şi/sau publicul larg (potenţialii investitori).
Capitolul XIII
 Oferta publică competitivă
    78. Orice persoană, cu excepţia emitentului, poate anunţa o ofertă publică de procurare competitivă avînd ca obiect aceleaşi valori mobiliare, în următoarele condiţii:
    a) obiectul ofertei publice competitive constituie cel puţin acelaşi număr de valori mobiliare şi/sau scopul ofertei este de a atinge aceeaşi cotă în capitalul social, precum şi
    b) preţul propus este mai mare decît preţul propus în prima ofertă.
    79.  În cazul în care după înregistrarea primei oferte publice de procurare la Comisia Naţională sînt înaintate şi alte oferte care întrunesc criteriile ofertei competitive, determinarea preţului la care urmează a fi efectuată oferta va avea loc prin metoda licitaţiei.
    80. Ofertele competitive pot fi înaintate pentru înregistrare la Comisia Naţională în termen de 10 zile lucrătoare din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a hotărîrii Comisiei Naţionale prin care a fost înregistrată prima ofertă.
    81. La expirarea termenului indicat în pct. 80, Comisia Naţională aprobă hotărîrea de suspendare a derulării primei oferte/ofertelor iniţiate şi stabileşte data la care va avea loc, la sediul Comisiei Naţionale, licitaţia privind majorarea preţurilor oferite de ofertanţi în cadrul ofertelor iniţiate.
    82. Despre data şi ora desfăşurării licitaţiei ofertanţii se informează în scris.
    83.  La data şi ora stabilită, la sediul Comisiei Naţionale se prezintă ofertanţii şi/sau reprezentanţii acestora, împuterniciţi să majoreze preţurile din ofertele înaintate. Ofertantul şi/sau reprezentantul acestuia, care nu se vor prezenta la licitaţie, vor fi descalificaţi.
    84. Ofertanţii pot majora preţurile oferite prin completarea unui formular, în cadrul unei runde de licitaţie de maxim 5 minute.
    85. La finalul fiecărei runde de licitaţie sînt comunicate participanţilor noile preţuri, după care  urmează o nouă rundă de licitaţie.
    86. Licitaţia continuă pînă cînd, în cursul unei runde, nu mai are loc nici o modificare a preţului oferit.
    87.  Procesul-verbal al licitaţiei se semnează de către toţi ofertanţii participanţi la licitaţie şi de către membrii Comisiei de licitaţie, desemnaţi prin hotărîrea Comisiei Naţionale.
    88. Ofertantul care a oferit cel mai mare preţ, este obligat, în cel mult 24 de ore de la finalizarea licitaţiei, să depună la Comisia Naţională amendamentele la prospectul ofertei publice şi documentele care garantează onorarea obligaţiunilor asumate, reieşind din preţul majorat.
    89. În cazul în care în termenul stabilit nu se prezintă documentele nominalizate în pct. 88, ofertantul este descalificat, procedura de licitaţie urmînd a fi reluată cu participarea celorlalţi ofertanţi.
    90. În cazul în care mai mulţi ofertanţi oferă acelaşi preţ, termenul unic de încheiere a ofertelor va fi acelaşi pentru toate ofertele şi nu va depăşi 60 de zile de la data anunţării primei oferte.
    91. Ofertele, în care au fost propuse preţuri mai mici sau la care ofertanţii au fost descalificaţi, urmează a fi revocate.
    92. În cazul în care preţul oferit în prima ofertă va fi majorat în cadrul licitaţiei şi va deveni cel mai mare preţ, la determinarea termenului de acţiune a ofertei perioada în care aceasta a fost suspendată nu se va lua în calcul. 
Capitolul XIV
 Efectuarea ofertei publice în scopul prevenirii
scăderii cursului valorilor mobiliare

    93. Efectuarea ofertei publice în scopul prevenirii scăderii cursului valorilor mobiliare poate fi iniţiată de către emitent numai în cazul în care valorile mobiliare ale emitentului sînt incluse în I-ul sau al II-lea nivel de cotare şi preţul în tranzacţii cu valorile mobiliare de o anumită clasă a început să scadă mai jos decît valoarea de piaţă a acestora, conform prevederilor pct. 94.
    94. Se consideră că are loc scăderea cursului valorilor mobiliare în cazul în care se întrunesc cumulativ următoarele evenimente:
    a) valorile mobiliare ale emitentului se tranzacţionează la bursa de valori în I-ul sau al II-lea nivel de cotare, cel puţin 6 luni;
    b) volumul tranzacţiilor cu valori mobiliare este mai mare decît volumul prevăzut în art. 21 alin. (42) din Legea cu privire la piaţa valorilor mobiliare în coraport cu mărimea capitalului social al emitentului;
    c) preţul valorilor mobiliare în tranzacţii scade cu mai mult de 30% faţă de valoarea de piaţă;
    d) numărul valorilor mobiliare tranzacţionate cu preţuri mai joase, conform literei c), constituie mai mult de 5% din numărul valorilor mobiliare aflate în circulaţie de clasa respectivă, emise de emitent;
    e) scăderea preţului valorilor mobiliare nu este condiţionată de înrăutăţirea situaţiei financiar-economice a emitentului sau de criza financiară.
    95. Pentru înregistrarea ofertei publice menţionate în pct. 93, emitentul va prezenta la Comisia Naţională:
    a) cererea privind eliberarea avizului Comisiei Naţionale, conform căruia emitentul este în drept să-şi achiziţioneze valorile mobiliare;
    b) certificatul, eliberat de bursa de valori, privind valoarea de piaţă a valorilor mobiliare de clasa respectivă, cu anexarea statisticii tranzacţiilor, care au format valoarea de piaţă şi a tranzacţiilor cu preţuri mai joase decît valoarea de piaţă;
    c) confirmarea privind dezvăluirea informaţiei despre emitent, care poate influenţa preţul valorilor mobiliare;
    d) procesul-verbal al şedinţei organului autorizat al emitentului care a aprobat decizia de achiziţionare a valorilor mobiliare, la care vor fi anexate şi analiza şi/sau argumentările emitentului privind scăderea preţului şi impactul negativ al scăderii preţului, precum şi investigaţiile efectuate de către emitent în scopul identificării manipulărilor de preţ (după caz);
    e) conţinutul anunţului privind achiziţionarea valorilor mobiliare proprii;
    f) declaraţia emitentului precum că în tranzacţiile efectuate cu valori mobiliare, conform cărora preţul a început să scadă, nu sînt implicaţi insiderii societăţii;
    g) copia ordinului de plată privind achitarea taxei pentru înregistrarea ofertei publice.
    96. Comisia Naţională examinează documentele prezentate în termen de 3 zile lucrătoare de la data prezentării lor şi eliberează avizul, conform căruia se autorizează sau nu se autorizează achiziţionarea valorilor mobiliare de către emitent.
    97. Refuzul autorizării achiziţionării valorilor mobiliare în scopul prevenirii scăderii cursului poate fi eliberat în cazul în care:
    a) conform prevederilor art. 78 alin. (8) din Legea privind societăţile pe acţiuni, societatea nu este în drept să achiziţioneze valori mobiliare plasate de aceasta;
    b) nu se întrunesc condiţiile prevăzute în pct. 94;
    c) au fost constatate manipulări în tranzacţiile efectuate intenţionat în scopul scăderii preţului;
    d) în perioada examinării documentelor prezentate pentru eliberarea avizului, preţul a început să crească sau este iniţiată o ofertă publică de procurare cu preţ mai mare.
    98. Preţul de procurare a valorilor mobiliare va fi echivalent cu valoarea de piaţă anterioară datei începerii scăderii preţului valorilor mobiliare.
    99. Emitentul este în drept să-şi achiziţioneze valorile mobiliare în limitele indicate în cerere şi în anunţul adresat Comisiei Naţionale şi deţinătorilor de valori mobiliare sau în limitele în care preţul a încetat să scadă.
    100. Emitentul prezintă Comisiei Naţionale darea de seamă privind rezultatele achiziţionării valorilor mobiliare în scopul prevenirii scăderii cursului în termen de 3 zile din data efectuării ofertei.
    101. În cazul în care valorile mobiliare expuse la vînzare depăşesc limitele stabilite în cererea emitentului, acesta le poate procura numai după eliberarea de către Comisia Naţională a unui nou aviz.
Capitolul XV
 Retragerea acţionarilor minoritari
    102. Acţionarul minoritar este în drept să ceară oricînd persoanei care deţine, individual sau în comun cu persoanele sale afiliate, mai mult de 90% din volumul total de valori mobiliare cu drept de vot ale unei societăţi ca aceasta să-i cumpere valorile mobiliare deţinute la un preţ echitabil.
    103. Acţionarul minoritar care va iniţia procedura de retragere a sa din societate urmează să se adreseze cu o cerere la societate, în care vor fi indicate datele privind:
    a) identitatea acţionarului;
    b) numărul de valori mobiliare deţinute;
    c) preţul de vînzare;
    d) modalitatea solicitată de efectuare a plăţii pentru valorile mobiliare ce vor fi vîndute (contul bancar indicat de acţionar, mandat poştal sau o altă modalitate);
    e) modalitatea de efectuare a tranzacţiei (prin intermediul bursei de valori sau transferului direct de proprietate la registratorul independent).
    La cerere va fi anexat şi extrasul din registrul deţinătorilor de valori mobiliare.
    104. Societatea, în termen de 3 zile din data primirii cererii, anunţă acţionarul majoritar care deţine, individual sau împreună cu persoanele sale afiliate, mai mult de 90% din valorile mobiliare cu drept de vot ale societăţii şi Comisia Naţională, despre cererea primită.
    105. Acţionarul majoritar este obligat în termen de 30 de zile din data primirii cererii de către societate, să satisfacă cererea acţionarului minoritar la un preţ echitabil, determinat în conformitate cu prevederile art. 21 alin. (4) şi alin. (41) din Legea cu privire la piaţa valorilor mobiliare, pct. 36-39 şi pct. 42-44 din prezenta Instrucţiune.
    106. După finalizarea tranzacţiei, acţionarul majoritar va comunica Comisiei Naţionale despre satisfacerea cererii acţionarului minoritar în termen de cel mult 3 zile din data înregistrării tranzacţiei.