HGO707/2013
ID intern unic:  349584
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 707
din  09.09.2013
pentru aprobarea Regulamentului-cadru
privind avertizorii de integritate
Publicat : 13.09.2013 în Monitorul Oficial Nr. 198-204     art Nr : 808
    În scopul executării prevederilor art. 18 şi art. 26 din Legea nr. 90-XVI  din  25 aprilie 2008 cu privire la prevenirea şi combaterea corupţiei (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.103-105, art.391), cu modificările şi completările ulterioare, art. 121 din Legea nr. 25-XVI din  22 februarie 2008 privind Codul de conduită a funcţionarului public (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008,  nr. 74-75, art. 243), cu modificările şi completările ulterioare, precum şi acţiunii 4.3.3 poziţia 2 din Planul de acţiuni pentru implementarea Strategiei de reformă a sectorului justiţiei pentru anii 2011-2016, aprobat prin Hotărîrea Parlamentului nr.6 din 16 februarie 2012 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr. 109-112, art. 371), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul-cadru privind avertizorii de integritate (se anexează).
    2. Autorităţile publice vor aproba regulamente interne privind avertizorii de integritate.

    PRIM-MINISTRU                                                             Iurie LEANCĂ

    Nr. 707. Chişinău, 9 septembrie 2013.

Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr. 707
din 9 septembrie 2013

REGULAMENT-CADRU
privind avertizorii de integritate
I. Dispoziţii generale
    1. Prezentul Regulament stabileşte procedura de depunere şi de verificare a avertizărilor despre ilegalităţile săvîrşite în cadrul autorităţilor publice, precum şi de aplicare a măsurilor de protecţie faţă de persoanele care avertizează benevol, cu bună-credinţă şi în interes public despre ilegalităţile comise.
    2. În sensul prezentului Regulament noţiunile utilizate semnifică:
    avertizare – informarea despre comiterea actelor de corupţie şi a celor conexe corupţiei, a faptelor de comportament corupţional, despre nerespectarea regulilor privind declararea veniturilor şi a proprietăţii şi despre încălcarea obligaţiilor legale privind conflictul de interese, făcută benevol, cu bună-credinţă şi în interes public, în formă scrisă sau verbală persoanelor şi/sau organelor competente pentru primirea, înregistrarea şi examinarea acestor informaţii;
    avertizor de intergitate – funcţionarul public, inclusiv funcţionarul public cu statut special, persoanele cu funcţii de demnitate publică şi alte persoane care prestează servicii publice, ce informează benevol, cu bună-credinţă şi în interes public despre comiterea actelor de corupţie şi a celor conexe corupţiei, a faptelor de comportament corupţional, despre nerespectarea regulilor privind declararea veniturilor şi a proprietăţii şi despre încălcarea obligaţiilor legale privind conflictul de interese;
    structură specializată – subdiviziunea de securitate internă/control intern din cadrul autorităţilor publice sau subdiviziunea desemnată de către conducătorul autorităţii publice.
    3. La primirea, înregistrarea şi examinarea avertizărilor, precum şi la aplicarea măsurilor de protecţie, se va ţine cont de următoarele principii:
    1) principiul bunei-credinţe, conform căruia avertizorul de integritate beneficiază de măsuri de protecţie doar în cazul în care a făcut o sesizare fiind convins de realitatea stării de fapt sau că fapta constituie o încălcare a legislaţiei;
    2) principiul confidenţialităţii, potrivit căruia conducătorul ierarhic superior al avertizorului de integritate, conducătorul autorităţii publice sau structura specializată din cadrul autorităţilor publice au obligaţia de a păstra confidenţialitatea datelor personale ale persoanei ce face avertizarea, precum şi orice alte date din conţinutul avertizării, ce pot duce la divulgarea identităţii, indiferent de faptul dacă persoana care a depus avertizarea divulgă ulterior aceste informaţii terţilor;
    3) principiul responsabilităţii, conform căruia persoana care face avertizarea este obligată să o susţină cu probe, în cazul în care dispune de acestea;
    4) principiul nesancţionării abuzive, potrivit căruia nu poate fi sancţionată persoana care face o avertizare cu bună-credinţă, dar care, ulterior cercetărilor, se dovedeşte a fi nefondată.
II. Procedura de depunere şi examinare a
avertizării

    4. Funcţionarii publici, inclusiv funcţionarii publici cu statut special, persoanele cu funcţii de demnitate publică şi alte persoane ce prestează servicii publice, care au aflat despre comiterea în cadrul autorităţilor publice a actelor de corupţie şi a celor conexe corupţiei, a faptelor de comportament corupţional, despre nerespectarea regulilor privind declararea veniturilor şi a proprietăţii şi despre încălcarea obligaţiilor legale privind conflictul de interese, au dreptul să informeze benevol şi cu bună-credinţă despre aceasta (să facă o avertizare în acest sens).
    5. Avertizarea poate fi depusă alternativ sau cumulativ următoarelor persoane sau organe:
    1) conducătorului ierarhic superior al avertizorului de integritate;
    2) structurii specializate din cadrul autorităţii publice;
    3) organului de urmărire penală;
    4) conducătorului autorităţii publice;
    5) comisiei naţionale de integritate;
    6) procurorului;
    7) organizaţiilor neguvernamentale sau mass-media.
    6. Toate avertizările sînt examinate de structura specializată dacă, în urma verificării conţinutului acestora, se constată că ele ţin de competenţa sa. Dacă avertizarea este depusă la conducătorul ierarhic superior al avertizorului de integritate sau la conducătorul autorităţii publice, informaţia recepţionată este transmisă ulterior structurii specializate pentru examinare şi întreprinderea măsurilor ce se impun.
    7. Avertizarea poate fi făcută în formă verbală sau scrisă şi cuprinde:
    1) numele şi prenumele avertizorului de integritate şi subdiviziunea în care activează;
    2) numele şi prenumele persoanei a cărei presupusă ilegalitate este sesizată;
    3) descrierea presupusei ilegalităţi;
    4) orice probe (acte/documente) referitoare la presupusa ilegalitate;
    5) data cînd a fost făcută avertizarea şi semnătura avertizorului de integritate.
    8. Informaţia prevăzută la pct. 7 din prezentul Regulament va fi consemnată, de către persoana responsabilă din cadrul structurii specializate, într-un Registru special, potrivit anexei la prezentul Regulament. Persoana responsabilă din cadrul structurii specializate va asigura confidenţialitatea datelor înscrise în Registrul special.
    9. Structura specializată, în termen de 3 zile lucrătoare de la primirea avertizării sau informaţiei potrivit pct. 6 din prezentul Regulament, va verifica conţinutul avertizării şi va decide dacă aceasta ţine de competenţa sa, transmiţînd, după caz, informaţia la organul sau instituţia competentă, cu indicarea informaţiei din avertizare, a materialelor confirmative, din care, la solicitarea avertizorului de integritate, sînt excluse orice date referitoare la avertizor.
    10. Informaţia conţinută în avertizare este examinată de către structura specializată în termen de pînă la 30 de zile de la data consemnării informaţiei în Registrul special, rezultatele fiind comunicate în scris avertizorului.
III. Măsurile de protecţie
    11. Avertizorul de integritate beneficiază de următoarele măsuri de protecţie, aplicate alternativ sau cumulativ, după cum urmează:
    1) prezumţia de bună-credinţă pînă la proba contrarie;
    2) confidenţialitatea datelor cu caracter personal;
    3) transferul în altă subdiviziune a autorităţii publice.
    12. Avertizorul de integritate care a făcut avertizarea cu bună-credinţă nu va fi sancţionat disciplinar chiar dacă, ulterior cercetărilor, aceasta s-a dovedit a fi nefondată.
    13. De aplicarea măsurilor de protecţie prevăzute la pct. 11 din prezentul Regulament sînt responsabili conducătorul ierarhic superior al avertizorului de integritate, conducătorul autorităţii publice şi structura specializată.
IV. Răspunderea pentru încălcarea prevederilor
prezentului Regulament

    14. Avertizorul de integritate care a făcut o avertizare despre care ştia sau trebuia în mod rezonabil să cunoască că este falsă poartă răspundere disciplinară sau penală, după caz.
    15. Neasigurarea măsurilor prevăzute la pct. 11 din prezentul Regulament pentru protecţia avertizorilor de integritate, precum şi aplicarea acestor măsuri cu încălcarea prevederilor legislaţiei în vigoare atrag răspunderea penală, contravenţională sau civilă, după caz.

Anexă
la Regulamentul-cadru privind
avertizorii de integritate

Registru de evidenţă a avertizărilor despre posibilele
ilegalităţi comise în cadrul autorităţii publice

Nr. d/o

Numele şi prenumele avertizorului de integritate şi subdiviziunea în care activează

Data cînd a fost făcută avertizarea şi semnătura avertizorului de integritate

Descrierea
presupusei ilegalităţi
Numele şi prenumele persoanei a cărei presupusă ilegalitate este sesizată
Acte/
documente
justificative
Decizia adoptată în urma examinării avertizării