OMTSA656/2011
ID intern unic:  354470
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL TINERETULUI ŞI SPORTULUI
ORDIN Nr. 656
din  17.10.2011
cu privire la aprobarea „Metodologiei-cadru de organizare şi
desfăşurare a concursului pentru finanţarea programelor şi/sau
proiectelor pentru tineret” *
Publicat : 22.08.2014 în Monitorul Oficial Nr. 249-255     art Nr : 1222
    Abrogat prin OMTS376 din 30.12.16, MO9-18/13.01.17 art.41

    __________________________________________
    (*Republicat în temeiul Ordinului ministrului tineretului şi sportului nr. T/35 din 29.01.2014 cu renumerotarea elementelor corespunzătoare.)
    Modificat:
    Ordinul ministrului tineretului şi sportului nr. T/35 din 29.01.2014


    În conformitate cu prevederile punctului 3 al Hotărîrii Guvernului nr.1213 din 27 decembrie 2010 privind aprobarea unor măsuri de susţinere a activităţilor pentru tineret, Legea nr.25-XVI din 03.02.2009 privind aprobarea Strategiei naţionale pentru tineret pe anii 2009-2013, Obiectivul 5.1, acţiunea 71, emit următorul
ORDIN:
    1. Se aprobă „Metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a concursului pentru finanţarea programelor şi/sau proiectelor pentru tineret”, conform anexei.
    2. Comisia de examinare şi selectare a proiectelor/cererilor de finanţare înaintate în cadrul Programului de granturi (program dedicat susţinerii sectorului neguvernamental de tineret din Republica Moldova), va pune în aplicare şi va respecta normele procedurale ale prezentei Metodologii privind acordarea finanţării organizaţiilor neguvernamentale de tineret.
    3. Subdiviziunile ministerului (Direcţia programe de tineret, Contabilitatea centralizată, Secţia juridică) vor asigura realizarea prezentei Metodologii în limita atribuţiilor funcţionale, printr-un proces eficient de conlucrare interdepartamentală. 
    4. Controlul asupra prezentului ordin mi-l asum.

    MINISTRUL TINERETULUI ȘI SPORTULUI                      Ion CEBANU

    Nr. 656. Chişinău, 17 octombrie 2011.


Anexă
la Ordinul nr. 656
din 17 octombrie 2011

APROB____________
Ion CEBANU
Ministru

METODOLOGIA-CADRU
de organizare şi desfăşurare a concursului pentru
finanţarea programelor şi/sau proiectelor pentru tineret
Dispoziţii generale
    În sensul prezentei Metodologii, următorii termeni se definesc după cum urmează:
    a) Organizaţiile neguvernamentale de tineret – organizaţie necomercială, în care tinerii constituie 2/3 din numărul de membri şi din componenţa organelor de conducere, iar scopurile sale statutare sunt orientate spre dezvoltarea personalităţii tinerilor şi integrarea lor în viaţa publică.
    b) Programe şi proiecte pentru tineret – complex de acţiuni şi măsuri pentru tineret care contribuie la îmbunătăţirea condiţiilor sociale ale tinerilor şi la dezvoltarea iniţiativelor acestora;
    c) Activitate pentru tineret – congrese, conferinţe, schimburi de experienţă bilaterale şi multilaterale, participări la evenimente internaţionale, întîlniri oficiale, seminare, cursuri de instruire, forumuri, concursuri, emisiuni radio şi televizate şi alte acţiuni similare consacrate problemelor tineretului;
    d) Parteneriat - relaţie de cooperare/ colaborare între autoritatea finanţatoare şi beneficiar, statuată printr-un contract care stabileşte responsabilităţile fiecărei părţi întru realizarea activităţilor de tineret;
    e) Contribuţie proprie –aportul financiar al beneficiarului contractului de finanţare;
    f) Autoritate finanţatoare – orice instituţie publică, de interes general, regional şi local, care are calitatea de executor primar de buget, în condiţiile legii;
    g) Finanţare – alocaţie financiară din bugetul de stat sau local, în vederea acoperirii parţiale a cheltuielilor ce ţin de realizarea de către instituţiile publice, organizaţiile neguvernamentale şi neformale de tineret a programelor şi/ sau proiectelor pentru tineret;
    h) Solicitant – instituţie publică, organizaţie neguvernamentală sau neformală de tineret care solicită susţinerea financiară pentru implementare unor programe şi/ sau proiecte destinate îmbunătăţirii condiţiilor sociale ale tinerilor şi dezvoltării iniţiativelor acestora;
    i) Beneficiar – solicitantul căruia i se atribuie contractul de finanţare în urma aplicării procedurii selecţiei publice de proiecte;
    j) Activitate generatoare de profit – activitate care produce un profit în mod direct pentru o persoană fizică sau juridică;
    k) Cheltuieli eligibile – cheltuieli care pot fi luate în considerare pentru finanţare;
    l)  Contract de finanţare – contract încheiat în condiţiile legii, între o autoritate publică, numită în continuare autoritate finanţatoare, şi un beneficiar.
    1. Prezenta Metodologie stabileşte procedura privind atribuirea contractului de finanţare pentru domeniul tineret de la bugetul de stat şi de la bugetele locale.
    2. Finanţările acordate se vor utiliza numai pentru programele şi proiectele de interes public iniţiate şi organizate de solicitant.
    Domeniul de aplicare
    3. Domeniile de finanţare vor fi stabilite anual în baza documentelor de politici în vigoare şi vor fi publicate în anunţul de lansare a concursului de proiecte. La finanţarea anuală a proiectelor de tineret se recomandă a lua în considerare următoarele tematici:
    Participarea tinerilor la viaţa societăţii:
    - Participarea economică
    a1) promovarea instruirii antreprenoriale, proiecte eligibile: campanii, cursuri, concursuri, simpozioane, seminarii;
    a2) stimularea creativităţii tinerilor, proiecte eligibile: campanii, tabere, festivaluri, cursuri, concursuri, tîrguri, simpozioane, seminarii, mese rotunde, bănci de date, pagini web.
    -  Participarea civică
     b1) sprijinirea de acţiuni specifice de voluntariat, proiecte eligibile: campanii, caravane, tabere, simpozioane, seminarii, mese rotunde, traininguri, tîrguri de proiecte, tîrg de joburi, expoziţii.
    b2) facilitarea consultării între autorităţile centrale şi locale şi structurile reprezentative de tineret, proiecte eligibile: campanii, caravane, simpozioane, seminarii, mese rotunde.
    -  Participarea culturală
    c1) sprijinirea şi stimularea creativităţii culturale, proiecte eligibile: campanii, tabere, festivaluri, cursuri, concursuri, simpozioane, seminarii, mese rotunde, expoziţii, lansări de carte.
    -  Participarea la educaţie
    d1) dezvoltarea şi diversificarea ofertei educaţionale nonformale pentru tineri, proiecte eligibile: evenimente, concursuri, simpozioane, seminarii, traininguri, mese rotunde;
    d2) dezvoltarea şi diversificarea acţiunilor de timp liber, vacanţă, sport şi turism pentru tineri, proiecte eligibile: evenimente, tabere, concursuri.
    - Reducerea factorilor de risc care conduc la marginalizare şi excludere socială
    e1) dezvoltarea şi diversificarea de programe/acţiuni de prevenire şi combatere a factorilor de risc, în vederea reducerii numărului de tineri aflaţi în situaţie de risc, proiecte eligibile: campanii, tabere, festivaluri, cursuri, concursuri, simpozioane, seminarii, mese rotunde.
    e2) promovarea egalităţii de şanse şi combaterea discriminării în rîndul tinerilor, proiecte eligibile: campanii, tabere, festivaluri, cursuri, simpozioane, seminarii, mese rotunde, pagini web.
    e3) prevenirea şi combaterea şomajului, devianţei şi delincvenţei juvenile, proiecte eligibile: tîrguri de job-uri, cursuri, simpozioane, seminarii, mese rotunde.
    Principii de atribuire a contractelor de finanţare:
    4. Principiile care stau la baza atribuirii contractelor de finanţare sunt:
    a) Libera concurenţă – asigurarea condiţiilor pentru ca oricare solicitant să aibă dreptul de a deveni beneficiar;
    b) Transparenţa – punerea la dispoziţia tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la aplicarea procedurii de finanţare;
    c) Diversitatea şi pluridisciplinaritatea – tratamentul nedescriminatoriu al solicitanţilor reprezentanţi ai diferitelor domenii, reprezentare teritorială, precum şi promovarea diversităţii şi abordare multidisciplinară;
    d) Neretroactivitatea – excluderea posibilităţii destinării fondurilor nerambursabile unei activităţi a cărei executare a fost deja începută sau finalizată la data încheierii contractului de finanţare.
    e) Susţinerea debutului – încurajarea iniţiativelor persoanelor fizice sau ale persoanelor juridice de drept privat recent înregistrate, respective înfiinţate, pentru a desfăşura activităţi în domeniul tineretului.
    5. Criteriile de selecţie şi criteriile de atribuire a contractului de finanţare, vor fi aplicate în mod nedescriminatoriu, astfel încît orice solicitant să aibă şanse egale înainte de finanţare.
Finanţarea
    6. Acordarea finanţărilor este condiţionată de existenţa contribuţiei proprii din partea beneficiarului de cel puţin 20 la sută din valoarea totală a proiectului.
    7. Finanţarea se acordă pentru acoperirea parţială a unui program ori proiect în baza unui contract încheiat între părţi.
    8. Finanţarea din sursele bugetare pentru acoperirea parţială a unui program sau proiect se efectuează în baza unui contract încheiat între părţi.
    9. Pentru acelaşi program/proiect, un beneficiar nu poate contracta decît o singură finanţare de la aceaşi autoritate finanţatoare.
    10. Programele şi proiectele de interes public vor fi selectate pentru finanţare din contul şi în limita alocaţiilor bugetare prevăzute anual în acest scop.
    11. Procedurile de planificare şi executare a plafoanelor de cheltuieli privind finanţările, desemnarea membrilor comisiei de contestaţii, procedurile de atribuire a contractelor de finanţare, contractele de finanţare semnate de autoritatea finanţatoare cu beneficiarii, precum şi rapoartele de execuţie bugetară privind finanţările constituie informaţii de interes public.
Procedura de solicitare a finanţării
    12. Atribuirea contractelor de finanţare se face pe baza selecţiei de oferte, procedură care permite atribuirea unui contract de finanţare din bugetul public, prin selectarea acestuia de comisie, cu respectarea principiilor prevăzute.
    13. Sesiunea de selecţie de oferte se desfăşoară în următoarele etape:
    a) Publicarea anunţului;
    b) Verificarea îndeplinirii condiţiilor de participare la selecţie;
    c) Selecţia ofertelor;
    d) Comunicarea publică a rezultatelor selecţiei;
    e) Soluţionarea contestaţiilor.
    14. Pentru a putea participa la selecţie, solicitantul trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
    a) Să deţină statutul de instituţie publică, organizaţie neguvernamentală sau neformală de tineret, în conformitate cu prevederile acestei metodologii cît şi alte prevederi legale în vigoare;
    b) Nu are datorii la bugetul de stat sau la bugetul local;
    c) A respectat obligaţiile asumate prin contractele de finanţare anterioare.
    15. Documentaţia de solicitare finanţării se va depune la cancelariile autorităţilor publice.
    16. Propunerea de proiect are caracter ferm şi obligatoriu din punct de vedere al conţinutului şi trebuie să fie semnată, pe propria răspundere, de către solicitant sau de către o persoană împuternicită legal de acesta.
    17. Bugetul proiectului va fi prezentat exclusiv în lei (moldoveneşti) şi va rămîne ferm pe toată durata de indeplinire a contractului de finanţare.
    18. Documentaţia solicitanţilor va conţine actele prevăzute mai jos:
    a) Formularul de solicitare a finanţării, conform anexei nr. 3;
    b) Bugetul detaliat al programului/proiectului;
    c) Dovada existenţei surselor de finanţare proprii sau oferite de terţi:
    - Scrisori de intenţie din partea terţilor;
    - Contracte de sponsorizare;
    - Alte forme de sprijin financiar ferm din partea unor terţi;
    d) Statutul şi certificatul de înregistrare fiscal şi actele adiţionale, după caz;
    e) Documente privind colaborarea sau parteneriatul cu alte autorităţi publice, organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale, dacă este cazul;
    f) CV-ul coordonatorului de proiect;
    g) Certificatul fiscal din care să rezulte că nu are datorii la bugetul de stat;
    h) Declaraţii completate de imparţialitate, conform anexei nr. 2;
    i) Alte documente considerate relevante după aplicant.
    19. Documentaţia se depune în plic închis, în ordinea prezentată la punctul 18.
Criteriile de acordare a finanţărilor
    20. Toate solicitările primite vor fi examinate. Dintre acestea vor fi supuse evaluării numai solicitările care întrunesc următoarele criterii de selecţionare:
    a) Programele/proiectele sunt de interes public;
    b) Programele/proiectele sunt din domeniul tineretului;
    c) Documentaţia care însoţeşte cererea conţine actele prevăzute la punctul 18;
    d) Justificarea programului/proiectului în raport cu necesităţile, priorităţile şi strategia naţională în domeniul tineretului;
    e) Este dovedită capacitatea organizatorică şi funcţională a beneficiarului finanţării prin:
    - Experienţa în domeniul administrării altor programe/proiecte în domeniul tineretului;
    - Căile şi modalităţile de identificare a beneficiarilor sunt clar descrise;
    - Capacitatea resurselor umane de a asigura desfăşurarea programului/proiectului la nivelul propus;
    - Experienţă de colaboarare, parteneriat cu autorităţile publice, cu alte organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale din ţară şi din străinătate, după caz.
    21. Nu sunt selectaţi solicitanţii aflaţi în una din următoarele situaţii:
    a) Documentaţia prezentată este incompletă şi nu respectă prevederile pct.18;
    b) Au conturile bancare blocate;
    c) Solicitanţii nu au respectat un contract de finanţare anterior;
    d) Solicitanţii au prezentat declaraţii inexacte la o participare anterioară;
    e) Solicitanţii nu şi-au îndeplinit obligaţiile de plată exigibile a impozitelor, taxelor şi contrubuţiilor către bugetul de stat, bugetul local, precum şi bugetul asigurărilor sociale;
    f) Solicitanţii care nu fac dovada contrubuţiei proprii de cel puţin 20 la sută din valoarea totală a proiectului;
    g) Solicitările nu respectă principiul neretroactivităţii.
    22. Toate cererile selecţionate vor fi supuse evaluarii.
Organizarea şi funcţionarea comisiilor
  de evaluare şi selecţionare
    23. Evaluarea şi selecţionarea solicitărilor se va face de către comisia de examinare şi selectare stabilită.
    24. Componenţa nominală a comisiei se va face public după încheierea sesiunii de selecţie.
    25. Comisia poate fi formată dintr-un număr impar, dar nu mai mult de 11 persoane. Fiecare autoritate finanţatoare stabileşte anual numărul membrilor comisie, precum şi componenţa acesteia.
    26. În componenţa comisiei intră cu o persoană mai mult din partea autorităţii finanţatoare.
    27. Autoritatea publică finanţatoare stabileşte calendarul de organizare a concursurilor de selecţie în perioada cuprinsă între lunile ianuarie şi august, în funcţie de priorităţile stabilite în politica de tineret şi bugetul alocat anual pentru finanţarea programelor şi proiectelor de tineret.
    28. Preşedintele comisiei de evaluare şi selecţionare este desemnat din cadrul autorităţii finanţatoare.
    29. Preşedintele comisiei va asigura convocarea şi prezenţa membrilor comisiei.
    Secretarul comisiei va fi desemnat din cadrul autorităţii publice prin ordinul conducătorului autorităţii publice. Secretarul comisiei nu are drept de vot.
    30. Fiecare membru al comisiei va semna o declaraţie de imparţialitate, potrivit modelului din anexa nr. 1.
    31. Deciziile comisiei sunt adoptate prin votul majorităţii membrilor.
Procedura evaluării şi selectării proiectelor
    32. Documentaţiile de solicitare a finanţării vor fi comunicate de urgenţă secretariatului comisiei de evaluare şi selecţionare. Secretariatul comisiei nu va accepta documentaţiile înregistrate după termenul-limită, dacă acesta este stabilit. Acestea vor fi returnate solicitantului nedeschise.
    33. Documentaţia de solicitare a finanţării este analizată de către membrii comisiei de evaluare şi selecţionare în termenul stabilit prin anunţul de participare şi va fi notată potrivit criteriilor de evaluare prezentate mai jos şi conform anexelor nr. 5 şi 6 care prezintă criteriile şi formularul de apreciere a proiectelor înaintate.
    34. Toate cererile selecţionate în urma trierii sunt supuse evaluării pe baza următoarei grile de evaluare:
criteriu
punctaj

Capacitate de realizare                                                                                         

10

Obiective clar definite, specifice, măsurabile, abordabile, realiste şi încadrabile în timp –SMART

5

Există concordanţă între scop, obiective, indicatori şi activităţi

10

Definirea clară a participanţilor/beneficiarilor

10

Bugetul este estimat realist în concordanţă cu activităţile planificate 

20

Capacitatea de a atrage resurse, altele decît MTS

15
Consistenţa acţiunilor de promovare
5

Calitatea mecanismului de monitorizare și evaluare a rezultatelor

10
Durabilitatea proiectului
15

    35. Algoritmul de calcul aplicat este următorul:
    • punctaj între 40-45  - 10% din suma eligibilă
    •  punctaj între 46-50 - 20 % din suma eligibilă
    •  punctaj între 51-55 - 30 % din suma eligibilă
    •  punctaj între 56-60 - 40 % din suma eligibilă
    •  punctaj între 61-65 - 50 % din suma eligibilă
    •  punctaj între 66-70 - 60 % din suma eligibilă
    •  punctaj între 71-75 - 70 % din suma eligibilă
    •  punctaj între 76-80 - 80 % din suma eligibilă
    •  punctaj între 81-85 - 90 % din suma eligibilă
    •  punctaj între 86-100 - 100 % din suma eligibilă
    •  proiectele care întrunesc un punctaj mai mic de 40 de puncte sunt respinse
    36. Comisia de examinare şi selectare înaintează procesul-verbal de stabilire a proiectelor cîştigătoare a procedurii de selecţie către conducătorul autorităţii publice, în vederea întocmirii documentelor de finanţare din bugetul de stat sau bugetele locale.
    37. Rezultatele selecţiei se publică pe site-ul autorităţii publice, după caz, în sursele mass-media disponibile, în termen de 30 zile de la data expirării termenului pentru depunerea dosarelor pentru concurs.
    38. Solicitanţii au dreptul să formuleze contestaţii asupra modului de respectare a procedurii privind organizarea şi desfăşurarea selecţiei şi să le depună la sediul autorităţii finanţatoare în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data aducerii la cunoştinţa acestora a rezultatului selecţiei. Contestaţiile se depun la sediul autorităţii finanţatoare.
    39. Contestaţiile se examinează în termen de 5 zile lucrătoare de la data expirării termenului pentru depunerea contestaţiilor.
Încheierea contractului de finanţare
    40. Finanţările se acordă pe bază de contracte încheiate cu beneficiarii, în condiţiile legii.
    41. Contractul se încheie între autoritatea publică şi solicitantul selecţionat, în termen de maximum 60 de zile, de la data comunicării rezultatului sesiunii de selecţie a ofertelor în presa locală sau pe site-ul autorităţii publice.
    42. La contract se vor anexa formularul de solicitare a finanţării, precum şi bugetul detaliat al programului/proiectului (conform anexei nr.3 şi 4).
Procedura privind derularea contractului
de finanţare
    43. Cheltuielile eligibile vor putea fi finanţate în baza unui contract de finanţare numai în măsura în care sunt justificate şi oportune şi au fost contractate în scopul executării contractului.
    44. Categoriile de cheltuieli eligibile şi neeligibile sunt prevăzute în Hotărîrea de Guvern nr.1213 din 27.12.2010, Hotărîrea de Guvern nr.1151 din 02.09.2002, cît şi alte acte şi documente oficiale.
    45. Finanţările se acordă în tranşe, prin virament bancar, din bugetul autorităţii finanţatoare în contul beneficiarului, în baza raportului narativ despre cheltuielile efectuate, prevăzut în anexa nr. 8 la prezenta Metodologie – cadru.
    Cuantumul şi eşalonarea tranşelor se fac în baza unui grafic de finanţare, în funcţie de etapele de realizare, raportate la costurile organizatorice şi/sau durata şi evoluţia în timp a activităţilor cuprinse în oferta cultural evaluată, şi se prevăd în contractul de finanţare.
    Prima tranşă se acordă la semnarea contractului de finanţare, în baza unei solicitări scrise.  Următoarele tranşe se acordă în baza documentelor justificative privind tranşa anterioară, prezentate de beneficiarul finanţării.
    Ultima tranşă nu poate fi mai mică de 15 % din totalul finanţării şi se acordă numai după prezentarea documentelor justificative care garantează realizarea programului sau proiectului de tineret.
    Justificarea unei tranşe acordate în baza unui contract de finanţare se acceptă numai în măsura în care cheltuielile sunt eligibile şi au fost efectuate în scopul executării contractului.
    46. Finanţarea pentru o tranşă aferentă unei etape următoare a programului sau proiectului se acordă numai după justificarea utilizării tranşei anterioare prin depunerea rapoartelor intermediare şi a documentelor justificative.
    47. În termen de cel mult 30 de zile de la finalizarea acţiunii, proiectului sau programului, beneficiarul este obligat să depună la sediul autorităţii finanţatoare documentele justificative pentru ultima tranşă şi raportul final de activitate.
    48. Nerespectarea de către beneficiari a obligaţiunilor asumate prin contractele de acordare a finanţărilor atrage obligarea acestora la restituirea integrală a sumelor primite.
    49. În urma verificării documentelor justificative pentru fiecare tranşă şi a raportului final de activitate, autoritatea finanţatoare are obligaţia de a recupera de la beneficiar fondurile utilizate de acesta pentru acoperirea altor cheltuieli decît cele eligibile.
    50. Modul de utilizare a sumelor acordate sub forma finanţărilor nerambursabile este supus controlului autorităţii finanţatoare, precum şi celor cu atribuţii în domeniul controlului financiar-fiscal, în conformitate cu prevederile legale.
Procedura de raportare şi control
    51. Pe parcursul derulării contractului, solicitanţii care au primit finanţare au obligaţia să prezinte următoarele raportări:
    - Raportări intermediare, vor fi depuse înainte de solicitarea oricărei tranşe intermediare, în vederea justificării tranşei anterioare;
    - Raportarea finală, conform anexei nr.7 şi anexei nr.4, va fi depusă în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea activităţii şi va cuprinde obligatoriu justificarea cheltuielilor la nivelul întregului proiect cuprinzînd atît finanţarea proprie, cît şi contribuţia autorităţii publice, iar conform anexei nr. 8 se va prezenta raportul narativ despre totalitatea cheltuielilor efectuate pe parcursul implementării programului/proiectului pentru tineret.
    Raportările întocmite vor fi depuse la sediul  autorităţii publice în termenele stabilite.
    52. Comisia de selecţie va stabili duratele contractelor de finanţare astfel încît să asigure derularea procedeului de finanţare a contractului şi de decontare a ultimei tranşe în anul calendaristic în care s-a acordat finanţarea.
    53. Pentru justificarea cheltuielilor efectuate, se vor prezenta următoarele documente justificative în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
    Data documentelor justificative trebuie să fie în concordanţă cu perioada desfăşurării acţiunii.
    54. Autoritatea finanţatoare îşi rezervă dreptul de a face verificări, atît în perioada contractului de finanţare, cît şi ulterior validării raportului final.
    55. Contractele de finanţare vor prevedea, sub sancţiunea nulităţii, calitatea Curţii de Conturi de a exercita controlul financiar asupra derulării activităţii nonprofit finanţată din bugetul public.
    56. Regimul de gestionare a sumelor finanţate şi controlul financiar se realizează în condiţiile legii. Auditarea sumelor utilizate se va face de către compartimentele de specialitate/auditori independenţi/comisii de evaluare. Dosarul complet conţinînd raportul final al proiectului trebuie păstrat timp de 5 ani în arhiva aplicantului pentru un eventual audit ulterior.
Documentele justificative
    57. Pentru justificarea cheltuielilor, beneficiarii trebuie să prezinte următoarele documente:
    a) Raport narativ despre cheltuielile efectuate;
    b) Originalele şi copiile actelor ce justifică cheltuielile efectuate (factură fiscală, factură de expediţie, bon de casă, ordine de plată prin transfer, contracte etc.) pe care se aplică ştampila beneficiarului de program/proiect;
    c) Copiile şi originalul contractele de achiziţii şi darea de seamă, încheiate între părţi, în conformitate cu Legea nr. 96-XVI din 13.04.2007 privind achiziţiile publice;
    d) Alte documente justificative.
Sancţiuni
    58. Contractele de finanţare pot fi reziliate pe deplin drept, fără a fi necesară intervenţia instanţei de judecată, în termen de 10 zile calendaristice de la data primirii notificării prin care părţii în culpă i s-a adus la cunoştinţă că nu şi-a îndeplinit obligaţiile contractuale. Notificarea va putea fi comunicată în termen de 10 zile calendaristice de la data constatării neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzătoare a uneia sau mai multor obligaţii contractuale.
    59.  În cazul rezilierii contractului ca urmare a neîndeplinirii clauzelor contractuale, beneficiarul finantării este obligat în termen de 15 zile să returneze executorului principal de buget sumele primite.
Dispoziţii finale
    60. Orice comunicare, solicitare, informare, notificare şi altele asemenea determinate de aplicarea procedurilor prevăzute de prezenta Metodologie-cadru se fac sub formă de document scris.
    Orice document scris trebuie înregistrat în momentul depunerii/transmiterii şi al primirii.
    Documentele scrise vor fi transmise prin scrisoare prin poştă.
    Documentele scrise, transmise prin formele prevăzute mai sus trebuie confirmate că au fost primite.
    61. Prezenta Metodologie-cadru se completează cu prevederile legale în vigoare.
    62. Anexele următoare fac parte integrantă din prezenta Metodologie-cadru.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4

    anexa nr.5

    anexa nr.6

    anexa nr.7

    anexa nr.8