*OMS396/209/2015 Versiunea originala
ID intern unic:  367413
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII
ORDIN Nr. 396/209
din  27.05.2015
privind aprobarea Normelor metodologice cu privire la formarea
devizului de venituri şi cheltuieli (business-plan) şi gestionarea surselor
financiare provenite din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală
de către instituţiile medico-sanitare publice încadrate în sistemul asigurării
obligatorii de asistenţă medicală
Publicat : 19.06.2015 în Monitorul Oficial Nr. 150-159     art Nr : 1041
    În conformitate cu Legea ocrotirii sănătăţii nr.411-XIII din 28.03.1995, Legea cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală nr.1585-XIII din 27.02.1998, Statutul şi Regulamentul instituţiilor medico-sanitare publice încadrate în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală,
O R D O N Ă M:
    1. Se aprobă Normele metodologice cu privire la formarea devizului de venituri şi cheltuieli (business-plan) şi gestionarea surselor financiare provenite din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală de către instituţiile medico-sanitare publice încadrate în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală (în continuare - Norme metodologice), conform anexei.
    2. Conducătorii instituţiilor medico-sanitare încadrate în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală:
    vor asigura respectarea Normelor metodologice aprobate prin prezentul ordin;
    vor aplica modul de formare a devizelor de venituri şi cheltuieli (business-plan) şi gestionarea surselor financiare provenite din prestarea serviciilor contra plată, lucrărilor şi altor surse financiare permise de legislaţie, în conformitate cu particularităţile stabilite în prezentele Norme metodologice.
    3. Şeful Direcţiei buget, finanţe şi asigurări din cadrul Ministerului Sănătăţii şi şeful Secţiei analiză şi economie în sănătate din cadrul Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină vor acorda suportul consultativ-metodic necesar în vederea realizării prevederilor Normelor metodologice aprobate prin prezentul ordin.
    4. Prezentul ordin intră în vigoare la 1 iunie 2015.
    5. Controlul asupra executării prezentului ordin ni-l asumăm.

    MINISTRUL SĂNĂTĂŢII                                               Mircea BUGA
    VICEDIRECTORUL GENERAL AL CNAM                  Vasile PASCAL

    Nr. 396/209-A. Chişinău, 27 mai 2015.


Aprobat
prin Ordinul comun al MS şi CNAM
nr. 396/209-A din 27.05.2015

Norme metodologice
cu privire la formarea devizului de venituri şi cheltuieli
(business-plan)
şi gestionarea surselor financiare provenite
din fondurile asigurării obligatorii
de asistenţă medicală de
către instituţiile medico-sanitare publice
încadrate în sistemul
asigurării obligatorii de asistenţă medicală

I. Dispoziţii generale
    1. În conformitate cu Legea ocrotirii sănătăţii nr.411-XIII din 28.03.1995, Legea cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală nr.1585-XIII din 27.02.1998, Statutul şi Regulamentul instituţiilor medico-sanitare publice încadrate în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală, instituţia medico-sanitară publică îşi planifică individual activitatea sa economico-financiară şi coordonează cu Fondatorul, Compania Naţională de Asigurări în Medicină (CNAM), devizul de venituri şi cheltuieli (business-plan) din mijloacele fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală.
    2. Devizul de venituri şi cheltuieli (business-plan) din mijloacele fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală (deviz) este documentul instituţiei medico-sanitare publice (IMSP) în care este stabilit volumul veniturilor provenite din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală (FAOAM), conform contractului de acordare a asistenţei medicale (de prestare a serviciilor medicale) încheiat cu CNAM şi destinaţia de utilizare a acestora pentru anul respectiv.
    3. Prezentele Norme metodologice conţin cerinţele, particularităţile de întocmire şi prezentare a devizului şi descriu modalitatea de planificare şi gestionare a mijloacelor financiare provenite din FAOAM.
    4. Normele metodologice sînt elaborate în scopul: reglementării activităţii financiare a IMSP încadrate în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală (AOAM); stabilirii unor principii generale unice de gestionare a resurselor financiare; sporirii nivelului de transparenţă şi corectitudine ce ţin de utilizarea surselor financiare; eficientizarea controlului utilizării acestora.
II.  Modul de elaborare a devizului de venituri şi cheltuieli
(business-plan) şi particularităţile de gestionare a surselor
financiare

    5. Devizul se întocmeşte de fiecare IMSP, ca urmare a încheierii contractului de acordare a asistenţei medicale (de prestare a serviciilor medicale) în cadrul AOAM cu CNAM, conform formularului din anexa nr. 1 la prezentele Norme metodologice.
    6. Devizul include veniturile şi cheltuielile pe fiecare tip de asistenţă medicală contractat şi totalul acestora.
    7. Partea de venituri a devizului include „Suma contractuală”, completată conform contractului de acordare a asistenţei medicale (de prestare a serviciilor medicale) în cadrul AOAM, „Dobînda sporită la soldurile băneşti”, completată conform contractului pentru deservirea contului bancar respectiv, încheiat cu instituţia bancară şi dinamica încasării şi „Alte venituri” în care se reflectă veniturile, care nu sînt prevăzute prin contractul de acordare a asistenţei medicale (de prestare a serviciilor medicale) pentru anul respectiv.
    8. În partea de cheltuieli a devizului se includ cheltuielile aferente activităţii statutare a IMSP legate de prestarea serviciilor întru executarea contractului de acordare a asistenţei medicale (de prestare a serviciilor medicale) în cadrul AOAM. Partea de cheltuieli este constituită din patru categorii de cheltuieli: „Remunerarea muncii”, „Alimentarea pacienţilor”, „Medicamente şi consumabile” şi „Alte cheltuieli”.
    9. Soldurile băneşti formate la conturile bancare ale IMSP din mijloacele FAOAM şi neutilizate pînă la finele anului (31 decembrie), se indică în devizul anului următor în rubrica „Soldul la începutul anului”. Mijloacele date se includ în partea de cheltuieli în anul gestionar.
    10. La deviz se anexează documentele şi calculele justificative ale cheltuielilor pentru fiecare tip de asistenţă medicală:
    a) statele de personal şi listele de tarifare a salariaţilor (la cererea CNAM sau AT) pe fiecare tip de asistenţă medicală aprobate în modul stabilit, cu excepţia îngrijirelor medicale la domiciliu;
    b) calculele fondului de salarizare pe fiecare tip de asistenţă medicală, conform anexei nr.2;
    c) calculele pentru alimentarea pacienţilor, conform anexei nr.3;
    d) calculele pentru medicamente şi consumabile, conform anexei nr.4 (asistenţa medicală primară, urgentă, specializată de ambulator, îngrijiri medicale la domiciliu, servicii de înaltă performaţă), anexei nr.4*(asistenţa medicală spitalicească), anexei nr.4***(asistenţa medicală spitalicească);
    e) descifrarea altor cheltuieli, conform anexei nr.5;
    f) copiile deciziilor consiliilor administrative ale instituţiilor privind folosirea mijloacelor financiare pentru achiziţionarea aparatajului medical, altor mijloace fixe şi reparaţii capitale;
    g) notă explicativă la deviz.
    11. La repartizarea veniturilor pe tipuri de cheltuieli, IMSP va ţine cont de următoarele criterii şi priorităţi:
    - în mod prioritar şi necondiţionat să acopere cheltuielile în volumul necesar pentru procurarea medicamentelor şi consumabilelor, pentru alimentarea pacienţilor, achitarea salariilor, contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi primelor de AOAM, procurarea serviciilor medicale prestate de alţi prestatori. Restul alocaţiilor se repartizează pentru alte cheltuieli strict necesare instituţiei pentru asigurarea activităţii de bază;
    - în cazul dacă, după acoperirea cheltuielilor prioritare, IMSP dispun de mijloace financiare nerepartizate, acestea pot fi planificate în deviz pentru procurarea obiectelor de mică valoare şi scurtă durată, inventarului moale, reparaţia curentă şi aparatajului medical, altor mijloace fixe, reparaţia capitală. Lista aparatajului medical, altor mijloace fixe programate achiziţionării, precum şi reparaţia capitală a imobilelor se coordonează cu Consiliul administrativ al IMSP.
    12. La estimarea cheltuielilor de personal IMSP vor ţine cont de prevederile actelor legislative şi normative care reglementează condiţiile de salarizare a angajaţilor din IMSP încadrate în sistemul AOAM.
    13. Cheltuielile de personal se planifică reieşind din funcţiile real necesare, respectînd cotele maxime stabilite pentru fiecare tip de asistenţă medicală.
    14. Cota maximă admisibilă a cheltuielilor planificate pentru remunerarea muncii se va calcula în raport cu suma veniturilor totale (inclusiv dobînda sporită la conturile băneşti) din care se va exclude:
    - suma cheltuielilor planificate pentru medicamente costisitoare, indicate separat în contractul încheiat cu CNAM;
    - suma cheltuielilor planificate pentru consumabile costisitoare de către IMS pentru care se aplică coeficientul de ajustare a VR cu costul real al consumabilelor costisitoare, conform Ordinului MS şi CNAM 663/190-A din 07.06.2013, 306/120-A din 07.04.2014;
    - suma cheltuielilor planificate pentru alimentarea şi transportul bolnavilor cu tuberculoză caz nou şi readmis în condiţii de ambulator.
    15. Din contul mijloacelor financiare provenite din FAOAM şi alte surse financiare, anual se planifică suplimentar în deviz cel puţin două fonduri lunare de salarizare, ţinîndu-se cont de sporuri şi suplimente la salariul de bază: unul pentru acordarea ajutorului material salariaţilor, de regulă concomitent cu acordarea concediului de odihnă anual şi cel puţin un fond de salarizare pentru acordarea premiilor.
    16. La planificarea\achitarea mărimii concrete a plăţii cu caracter stimulator din volumul total al bonificaţiei pentru indicatorii de performanţă prevăzut în contractul de acordare a asistenţei medicale (de prestare a serviciilor medicale) încheiat cu prestatorii de asistenţă medicală primară, se va respecta cota maximă a cheltuielilor pentru remunerarea muncii a angajaţilor din asistenţa medicală primară.
    17. Tot din volumul total al bonificaţiei pentru indicatorii de performanţă se va planifica\achita şi suma pentru contribuţiile sociale, medicale corespunzătoare plăţilor cu caracter stimulator şi la alte articole de cheltuieli necesare prestatorilor de asistenţă medicală primară.
    18. La estimarea cheltuielilor pentru alimentarea pacienţilor, inclusiv a costului unei zile/pat, IMSP care prestează asistenţă medicală spitalicească vor ţine cont de prevederile Ordinului Ministerului Sănătăţii nr.1092 din 07.10.2013 “Cu privire la aprobarea normelor naturale de bază de asigurare cu produse alimentare a pacienţilor din instituţiile medico-sanitare” şi prevederile Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 238 din 31.07.2009 ”Privind ameliorarea alimentaţiei pacienţilor în instituţiile medico-sanitare spitaliceşti”. IMSP care prestează asistenţă medicală specializată de ambulator vor ţine cont de prevederile Ordinului Ministerului Sănătăţii şi CNAM nr.1285/265-A din 20.12.2012 „Cu privire la organizarea tratamentului bolnavilor cu tuberculoză, caz nou şi readmis, în condiţii de ambulator”.
    19. La estimarea cheltuielilor pentru medicamente şi consumabile, IMSP care prestează asistenţă medicală spitalicească vor ţine cont de prevederile Ordinului Ministerului Sănătăţii nr.322 din 22.11.2002 „Cu privire la asistenţa cu medicamente a bolnavilor spitalizaţi”. La nivel de asistenţă medicală primară se va ţine cont de prevederile Ordinului Ministerului Sănătăţii nr.695 din 13.10.2010 „Cu privire la Asistenţa Medicală Primară din Republica Moldova”, Ordinului comun al Ministerului Sănătăţii şi al CNAM nr. 812/414-A din 14.08.2014 „Cu privire la aprobarea Planului de acţiuni privind asigurarea cu contraceptive a grupurilor vulnerabile ale populaţiei la nivel de asistenţă medicală primară. IMSP care prestează asistenţă medicală urgentă vor ţine cont de prevederile Ordinului Ministerului Sănătăţii nr.85 din 30.03.2009 „Cu privire la organizarea şi funcţionarea Serviciului de Asistenţă Medicală Urgentă din Republica Moldova”.
    În cadrul acestui articol de cheltuieli se vor reflecta cheltuielile pentru medicamente (inclusiv medicamente costisitoare), articole parafarmaceutice (faşe din tifon sterile şi nesterile, tifon, seringi, sisteme pentru infuzie şi transfuzie, vată etc.), consumabile de laborator (inclusiv reactivele de laborator, eprubete, ace, vacutainere, cartuşe pentru analizatorii biochimici etc.), consumabile medicale (catetere, seturi chirurgicale, ace chirurgicale, seturi angio, pungi urinare, pungi colectoare pentru stome, seringi pentru alimentaţie etc.), consumabile radiologice (pelicole, gel etc.), consumabile şi accesorii pentru utilaj (electrozi, tuburi de conexiune etc.) şi consumabile costisitoare.
     20. În articolul „Alte cheltuieli” se includ mijloacele financiare prevăzute pentru acordarea serviciilor medicale, cu excepţia celor nominalizate în articolele de mai sus (contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii, primele de AOAM, reparaţia curentă a mijloacelor fixe efectuată de terţi, perfecţionarea cadrelor, combustibil, energie electrică, termică, apa şi canalizarea, salubritatea, deplasări în interes de serviciu, procurarea mijloacelor fixe şi a activelor nemateriale, reparaţia capitală a mijloacelor fixe efectuată de terţi, cheltuielile pentru serviciile medicale prestate de alţi prestatori (serviciile medicale prestate de alţi prestatori, în baza contractelor încheiate, care activează în conformitate cu legislaţia în vigoare, în caz de imposibilitate obiectivă de prestare a serviciilor medicale contractate de CNAM) şi alte cheltuieli).
    21. IMSP prestatoare de asistenţă medicală primară şi asistenţă medicală specializată de ambulator, care nu dispune de capacităţi necesare pentru efectuarea anumitor investigaţii paraclinice prevăzute în anexa nr.4 la Programul Unic al AOAM, va planifica, în mod obligatoriu, mijloace financiare pentru realizarea investigaţiilor respective în baza contractelor încheiate cu instituţii medico-sanitare adiacente. Cheltuielile planificate pentru investigaţiile paraclinice prestate de alţi prestatori trebuie să corespundă situaţiei real existente în fiecare IMSP.
    22. Cota minimă a cheltuielilor planificate/executate pentru investigaţiile paraclinice prestate de alţi prestatori efectuate la trimiterea medicului de familie, specificate în anexa nr.4 la Programul unic al AOAM, pentru centrele de sănătate de nivelul II (dislocate în sectorul rural) va constitui 5% din suma totală anuală a veniturilor, pentru centrele de sănătate de nivelul I (raional) – 4%, iar pentru centrele de sănătate de nivelul I (municipal) şi IMSP republicane – 2,5%.
    23. Cota minimă a cheltuielilor planificate/executate pentru investigaţiile paraclinice prestate de alţi prestatori efectuate la trimiterea medicului specialist de profil, specificate în anexa nr.4 la Programul unic al AOAM, pentru IMSP raionale prestatoare de AMSA şi contractate după principiul „per capita” va constitui 4% din suma totală anuală a veniturilor, iar pentru IMSP municipale şi IMSP republicane – 3%.
    24. În scopul aprofundării, completării cunoştinţelor profesionale în devizele IMSP de a planifica mijloace financiare în mărime de cel puţin 2 la sută în raport cu fondul de salarizare a unităţii, pentru formarea profesională continuă a angajaţilor, în conformitate cu art.213 din Codul muncii al Republicii Moldova.
    25. În conformitate cu prevederile pct.6 din Regulamentul cu privire la modalitatea de codificare, colectare, raportare şi validare a datelor la nivel de pacient în cadrul finanţării spitalelor în bază de DRG (CASE-MIX), aprobat prin Ordinul Ministerului Sănătăţii şi CNAM nr.397/125-A din 05.04.2013 cu modificările ulterioare, responsabilitatea pentru instruirea prestatorilor de servicii medicale spitaliceşti în codificarea maladiilor şi procedurilor medicale, pentru monitorizarea şi suportul tehnic al codificării ţine de CNAM. Prin urmare, se interzice achitarea cheltuielilor pentru instruiri în codificarea maladiilor şi procedurilor medicale efectuate de alţi prestatori din contul mijloacelor FAOAM.
    26. Conform prevederilor articolului 35 alin.(5) din Legea sindicatelor nr.1129-XIV din 07.07.2000, conducătorul IMSP, de comun acord cu comitetul sindical, urmează să prevadă în deviz mijloace în mărime de cel mult 0,15% de la fondul de salarii pentru utilizarea lor în scopurile stabilite în contractul colectiv de muncă, conform Regulamentului.
    27. În cazul înregistrării la situaţia din 1 ianuarie a fiecărui an a stocului de valori materiale supra normativelor aprobate prin Ordinul Ministerului Sănătăţii şi CNAM nr.857/241-A din 27.12.2010, la elaborarea devizului vor fi diminuate cheltuielile planificate la poziţiile respective cu supranormativele formate, iar deficitul de stoc urmează a fi compensat din mijloacele planificate suplimentar pentru scopul dat.
    28. Toate contractele de achiziţii de bunuri, lucrări şi servicii se execută în limita cheltuielilor planificate în devizul pentru anul respectiv.
    29. Este obligatorie evidenţa separată a cheltuielilor pentru prestarea serviciilor medicale în cadrul AOAM şi celor pentru prestarea serviciilor medicale contra plată sau serviciilor medicale prestate finanţate din alte surse decît sursele FAOAM. În cazul cheltuielilor de mentenanţă, IMSP alege de sine stătător metoda de raportare a cheltuielilor suportate. Metoda aleasă, obligator va fi expusă în Politica de contabilitate a instituţiei şi va fi bazată pe proporţionalitatea atribuirii cheltuielilor pe subarticole reieşind din veniturile obţinute sau serviciile prestate în cadrul AOAM şi celor prestate din alte surse.
    30. Gestionarea veniturilor şi cheltuielilor pentru fiecare tip de asistenţă medicală contractat, se va efectua de către IMSP prin conturi bancare separate. Utilizarea arbitrară a mijloacelor destinate unui tip de asistenţă medicală pentru altul se permite cu condiţia restituirii mijloacelor financiare pînă la finele perioadei de gestiune (1 iulie, 1 ianuarie).
    31. Evidenţa cheltuielilor de la articolele „Remunerarea muncii”, „Alimentarea pacienţilor”, „Medicamente şi consumabile”, „Alte cheltuieli” se va efectua separat pe fiecare tip de asistenţă medicală contractat. În cazul cheltuielilor care nu pot fi raportare separat pe fiecare tip de asistenţă medicală, IMSP alege de sine stătător metoda de raportare care va fi obligator expusă în Politica de contabilitate a instituţiei.
    32. Cota cheltuielilor efective pentru remunerarea muncii în raport cu suma fiecărui tip de venit acumulat în urma prestării serviciilor medicale şi dobînda sporită acumulată la conturile băneşti nu va depăşi cota maximă admisibilă a cheltuielilor pentru remunerarea muncii pentru fiecare tip de asistenţă medicală.
    33. Darea de seamă despre îndeplinirea devizului de venituri şi cheltuieli (business-plan) din mijloacele FAOAM se prezintă CNAM (agenţiei teritoriale), conform formularului 1-16/d, aprobat prin Ordinul Ministerului Sănătăţii şi CNAM nr.198/86-A din 17 martie 2014 în termenele indicate în formular.
III. Dispoziţii finale
    34. Devizul se întocmeşte în conformitate cu prevederile prezentelor Norme metodologice, se aprobă de Directorul (şeful) instituţiei, se examinează de Consiliul administrativ şi se coordonează cu Fondatorul, CNAM (agenţia teritorială).
    35. Termenul-limită de prezentare CNAM (agenţia teritorială) pentru coordonare este de 30 zile lucrătoare de la data încheierii contractului de acordare a asistenţei medicale pentru anul respectiv.
    36. În caz că la întocmirea devizului nu s-a ţinut cont de regulile stabilite prin prezentele Norme metodologice, devizul se restituie de către CNAM (agenţia teritorială) IMSP respective pentru înlăturarea neajunsurilor.
    37. CNAM, după coordonarea devizului, un exemplar cu calculele conform pct. 10 îl păstrează în dosar, iar alt exemplar (după caz două exemplare) îl restituie IMSP  respective.
    38. Modul de modificare a devizului se efectuează în conformitate cu ordinea stabilită pentru elaborarea acestuia.
    39. În scopul respectării principiilor de transparenţă în planificarea şi utilizarea eficientă a mijloacelor financiare, anual sau după caz pe parcursul anului, Directorul (şeful)  IMSP este obligat să efectueze examinarea activităţii economico-financiare a instituţiei la adunările (conferinţele) colectivului de muncă.
    40. La data intrării în vigoare a prezentelor Norme metodologice se abrogă Normele metodologice cu privire la formarea devizului de venituri şi cheltuieli (business-plan) şi gestionarea surselor financiare de către instituţiile medico-sanitare publice încadrate în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală aprobat de Ministerul Sănătăţii nr. 01-3/1/13-163 din 21.12.2012, CNAM nr.01/17-144d din 27.12.2012 şi coordonat cu Sindicatul „Sănătatea” nr.04/526 din 28.12.2012.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4

    anexa nr.4*

    anexa nr.4**

    anexa nr.5