LPC176/2017
ID intern unic:  371063
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 176
din  21.07.2017
pentru modificarea și completarea Codului navigației
maritime comerciale al Republicii Moldova
Publicat : 25.08.2017 în Monitorul Oficial Nr. 316-321     art Nr : 554
    Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
    Art. I. – Codul navigației maritime comerciale al Republicii Moldova, aprobat prin Legea nr. 599/1999 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr. 1–4, art. 2), cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
    1. Articolele 5 și 6 vor avea următorul cuprins:
    „Articolul 5. Administrarea de stat în domeniul
                         transportului naval
    Administrarea de stat în domeniul transportului naval se efectuează de către organul central de specialitate prin intermediul Agenției Navale a Republicii Moldova (în continuare – Agenția Navală), în limitele competențelor acesteia. În procesul de activitate, Agenția Navală interacționează cu alte autorități ale administrației publice.
    Articolul 6. Misiunea, funcțiile și atribuțiile principale
                       ale organului central de specialitate
                       în domeniul transportului naval
    (1) Misiunea organului central de specialitate în domeniul transportului naval constă în elaborarea și promovarea politicii Guvernului în domeniul transportului naval.
    (2) Funcțiile în domeniul transportului naval ale organului central de specialitate sînt elaborarea, asigurarea implementării, monitorizarea, evaluarea şi raportarea asupra realizării politicii Guvernului pentru dezvoltarea durabilă a domeniului transportului naval în condițiile siguranței navigației, securității navelor și facilităților portuare, ale calității serviciilor prestate.
    (3) În scopul realizării funcțiilor sale, organul central de specialitate are următoarele atribuții principale:
    a) elaborează și propune Guvernului spre aprobare documente de politici care să conțină vectorii de dezvoltare a transportului naval, precum și proiecte de acte normative pentru implementarea acestora;
    b) înaintează Guvernului spre aprobare, la propunerea Agenției Navale, politica de siguranță și securitate a domeniului transportului naval, emite reglementări specifice privind raportarea și investigarea tehnică a evenimentelor de transport naval, precum și privind desfășurarea activităților de căutare-salvare în cazul accidentelor și incidentelor navale produse pe căile navigabile interne sau în acvatoriul porturilor Republicii Moldova;
    c) elaborează și propune Guvernului spre aprobare proiecte de acte normative, de asemenea emite ordine cu caracter normativ de punere în aplicare a prevederilor în domeniul transportului naval, protecției consumatorilor, protecției mediului și accesului la piața serviciilor în domeniul transportului naval;
    d) înaintează Guvernului spre aprobare proiectele tratatelor internaționale în domeniul transportului naval, conform legislației privind tratatele internaționale ale Republicii Moldova;
    e) reprezintă Republica Moldova în relațiile cu organismele internaționale din domeniul transportului naval și autoritățile similare străine pe problemele ce țin de elaborarea și promovarea politicii în domeniul transportului naval și/sau în domeniul desfășurării operațiunilor de căutare-salvare și investigație tehnică în cazul accidentelor și incidentelor navale;
    f) emite acte normative departamentale în vederea asigurării desfășurării operațiunilor de căutare-salvare și a investigației tehnice a accidentelor și incidentelor navale produse pe teritoriul Republicii Moldova, precum și în cazul participării la investigația accidentelor și incidentelor navale produse pe teritoriul altor state, în care sînt implicate navele înmatriculate în Republica Moldova;
    g) la propunerea Agenției Navale, înaintează spre aprobare, în conformitate cu legislația privind administrația publică centrală de specialitate, mărimea taxelor pentru serviciile din domeniul transportului naval;
    h) emite actele normative departamentale necesare privind protecția consumatorilor în domeniul transportului naval;
    i) asigură supravegherea administrării patrimoniului statului transmis în gestiunea operativă a întreprinderilor al căror fondator este;
    j) monitorizează activitatea Agenției Navale.”
    2. Legea se completează cu articolele 61–63 cu următorul cuprins:
    „Articolul 61. Misiunea, funcțiile și atribuțiile principale
                         ale Agenției Navale
    (1) Agenția Navală este o autoritate administrativă de certificare, autorizare, supraveghere și control în domeniul transportului naval, creată în temeiul prezentului cod și subordonată organului central de specialitate. Agenția Navală are statut de persoană juridică de drept public cu buget autonom și activează în baza principiilor autogestiunii și autofinanțării.
    (2) Misiunea Agenției Navale constă în implementarea politicilor în domeniul transportului naval și supravegherea respectării de către persoanele fizice și juridice a cadrului normativ în acest domeniu în vederea asigurării siguranței navigației și securității navelor și facilităților portuare.
    (3) Funcțiile Agenției Navale sînt:
    a) implementarea politicii de stat în domeniul transportului naval;
    b) asigurarea executării obligațiilor și realizării drepturilor Republicii Moldova care rezultă din prevederile tratatelor internaționale în domeniu și urmărirea executării acestora, în special a cerințelor, standardelor și recomandărilor Organizației Maritime Internaționale;
    c) asigurarea aplicării cadrului normativ prin activitatea de certificare, supraveghere continuă și control în domeniu, în conformitate cu legislația privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător, precum și în conformitate cu Metodologia de planificare a controlului de stat în baza analizei criteriilor de risc, aprobată de Guvern.
    (4) În vederea executării misiunii sale și a funcțiilor de bază, Agenția Navală exercită următoarele atribuții principale:
    a) controlul statului-pavilion și statului-port;
    b) supravegherea tehnică a navelor, monitorizarea procesului de clasificare și certificare a navelor de către societățile de clasificare recunoscute;
    c) evidența, atestarea și brevetarea personalului navigant;
    d) supravegherea navigației, controlul și dirijarea traficului de nave pe căile navigabile interne și în porturile Republicii Moldova;
    e) supravegherea respectării actelor normative din domeniul siguranței și securității pe căile navigabile interne și în porturile Republicii Moldova;
    f) supravegherea securității navelor și a facilităților portuare;
    g) constatarea contravențiilor în domeniul transportului naval prevăzute la art. 199, 1991–19912, 204, 207, 2211 din Codul contravențional;
    h) efectuarea expertizelor și a constatărilor navale;
    i) înscrierea și evidența navelor și ambarcațiunilor sub pavilionul Republicii Moldova;
    j) înscrierea navelor în registrul navelor, cu notificarea Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene;
    k) coordonarea activităților de asistență, căutare și salvare în rada portuară și pe căile navigabile naționale, a acțiunilor în caz de sinistru și accident maritim;
    l) notificarea operatorilor de nave, operatorilor portuari, agenților maritimi, societăților de clasificare, companiilor de plasare a personalului navigant în cîmpul muncii, altor agenți economici care desfășoară activități în domeniul transportului naval;
    m) protecția apelor navigabile naționale împotriva poluării de către nave;
    n) asigurarea siguranței navigației maritime comerciale, ocrotirii vieții omenești pe mare, protecției și păstrării mediului marin;
    o) supravegherea exploatării în siguranță a navelor înregistrate sub pavilionul Republicii Moldova și implementării sistemelor de management al siguranței la bordul navelor;
    p) supravegherea securității construcțiilor hidrotehnice portuare și de navigație;
    q) respectarea obligațiilor ce revin statului conform acordurilor și convențiilor internaționale la care Republica Moldova este parte, în domeniul său de activitate;
    r) colaborarea cu organismele internaționale din domeniul transportului naval și cu autoritățile similare străine cu funcții de supraveghere, certificare și control, precum și cu cele cu funcții de elaborare a normelor de siguranță în domeniul transportului naval;
    s) participarea la elaborarea proiectelor de acte normative, regulamente, instrucțiuni și de alte norme obligatorii din domeniul transportului naval, înaintarea acestor proiecte sau propuneri organului central de specialitate pentru demararea procedurilor de aprobare;
    t) aprobarea, în limitele competențelor, a cerințelor tehnice și standardelor de certificare, a altor acte normative departamentale cu caracter tehnic conforme cu reglementările, standardele, practicile recomandate și procedurile elaborate de Organizația Internațională Maritimă și de alte organisme internaționale din domeniul transportului naval la care Republica Moldova este parte;
    u) emiterea, în limitele competenţelor, a deciziilor cu caracter administrativ, a dispozițiilor, avizelor și directivelor operaționale și a celor ce țin de siguranța navigației și securității în port, aprobarea regulamentelor, instrucţiunilor, altor acte cu caracter tehnic care conţin standarde şi proceduri executorii pentru persoanele fizice şi juridice care activează în domeniul transportului naval;
    v) emiterea actelor administrative, a mijloacelor acceptabile de punere în conformitate și a materialelor de îndrumare, a căror implementare conferă prezumția de conformitate și care sînt executorii pentru persoanele fizice și juridice care activează în domeniul transportului naval;
    w) participarea la elaborarea proiectelor tratatelor internaționale, precum și a propunerilor de aderare a Republicii Moldova la tratatele internaționale în domeniul transportului naval, înaintarea acestora organului central de specialitate pentru promovare;
    x) încheierea acordurilor de colaborare, de schimb de experiență și informație de specialitate cu organismele internaționale din domeniul transportului naval și autoritățile similare străine în condițiile legislației privind tratatele internaționale ale Republicii Moldova;
    y) încheierea acordurilor cu societățile de clasificare recunoscute de Guvern sau aflate în proces de recunoaștere, monitorizarea și supravegherea activității acestora în raport cu performanța, examinarea oportunității recunoașterii societăților de clasificare noi, de asemenea înaintarea de propuneri organului central de specialitate privind demararea procedurilor de retragere a recunoașterii acestora.
    (5) Procedurile tehnice și administrative de certificare, autorizare și control în domeniul transportului naval se aprobă în conformitate cu prevederile legislației în vigoare.
    Articolul 62. Organizarea activității Agenției Navale
    (1) Agenția Navală își exercită funcțiile și atribuțiile în baza Regulamentului de organizare și funcționare a Agenției Navale, aprobat de Guvern.
    (2) Agenția Navală este condusă de un director, asistat de un director adjunct.
    (3) Directorul Agenției Navale este numit în funcție prin ordin al ministrului în urma unui concurs public, organizat de organul central de specialitate. Procedura de organizare și desfășurare a concursului se stabilește în Regulamentul de organizare și funcționare a Agenției Navale.
    (4) Directorul adjunct este selectat în urma unui concurs public, desfășurat în conformitate cu Regulamentul de organizare și funcționare a Agenției Navale, și este numit în funcție prin ordin al ministrului, la propunerea directorului Agenției Navale.
    (5) În cazul vacanței funcției de director sau de director adjunct al Agenției Navale, ministrul, în termen de cel mult o lună de la data anunțării rezultatelor finale ale concursului, numește un nou director sau director adjunct în conformitate cu procedura prevăzută la alin. (3) și (4).
    (6) În cazul vacanței funcției de director al Agenției Navale, ministrul numește directorul adjunct în funcția de director interimar pe perioada vacanței funcției. În cazul vacanței funcției de director adjunct, directorul Agenției Navale numește unul dintre angajații Agenției Navale, care posedă studiile și experiența necesară, în funcția de director adjunct interimar pe perioada vacanței funcției.
    (7) Candidat la funcția de director al Agenției Navale poate fi persoana care corespunde următoarelor cerințe generale:
    a) este cetățean al Republicii Moldova;
    b) are studii universitare în domeniul transportului maritim comercial, economic, juridic sau tehnic. Studiile în domeniul transportului maritim comercial sînt considerate prioritare;
    c) are o experiență de muncă de cel puțin 5 ani în domeniul transportului naval sau în domenii conexe, dintre care 3 ani în funcție de conducere;
    d) posedă limba de stat.
    (8) Candidat la funcția de director adjunct al Agenției Navale poate fi persoana care corespunde următoarelor cerințe generale:
    a) este cetățean al Republicii Moldova;
    b) are studii universitare în domeniul transportului naval, economic, juridic sau tehnic;
    c) are o experiență de muncă de cel puțin 3 ani în domeniul transportului naval sau în domenii conexe, dintre care 1 an în funcție de conducere;
    d) posedă limba de stat.
    (9) Directorul și directorul adjunct al Agenției Navale sînt eliberați din funcție de către ministru în următoarele cazuri:
    a) pierderea cetățeniei Republicii Moldova;
    b) depunerea cererii de demisionare;
    c) imposibilitatea exercitării funcției pe o perioadă mai mare de 4 luni consecutive, inclusiv pe motiv de boală;
    d) condamnare prin hotărîre definitivă a instanței de judecată pentru săvîrșire de infracțiuni;
    e) alegerea sau numirea în altă funcție de demnitate publică;
    f) neexecutarea sau executarea necorespunzătoare, în mod sistematic, a atribuțiilor specifice funcției.
    (10) Angajarea personalului Agenției Navale se efectuează pe bază de concurs organizat în conformitate cu prevederile legislației în vigoare.
    (11) Asigurarea activității Agenției Navale se efectuează prin încasarea plăților pentru înregistrarea navelor, supravegherea și controlul stării tehnice a navelor comerciale, pilotarea navelor, dirijarea navelor în port, perfectarea intrării/ieșirii navelor în/din port.
    (12) Bugetul Agenției Navale se aprobă anual de Guvern, în limitele necesităților de asigurare a unei activități conforme și a independenței financiare. Agenția Navală elaborează anual, pînă la data de 15 noiembrie, proiectul bugetului pentru anul următor. În cazul în care bugetul Agenției Navale nu este aprobat pînă la începutul anului financiar, aceasta își va limita cheltuielile lunare la mărimea 1/12 din cheltuielile stabilite pentru anul precedent.
    (13) Anual, pînă la data de 31 martie, Agenția Navală prezintă spre examinare Guvernului și organului central de specialitate raportul financiar. Evidența contabilă se efectuează în conformitate cu cerințele standardelor naționale de contabilitate. Executarea anuală a bugetului se verifică printr-un audit independent, al cărui raport este transmis Guvernului și organului central de specialitate spre informare pînă la data de 1 mai.
    (14) Agenția Navală remite semestrial Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene extrase din registrul navelor privind navele maritime comerciale și cele fluviale radiate și înregistrate în acesta.
    Articolul 63. Tarifele și taxele pentru serviciile
                          Agenției Navale
    (1) Agenția Navală percepe de la proprietarii/armatorii/operatorii de nave înregistrate în registrul navelor și catalogul naval, inclusiv de la navele care intră/ies în/din porturile Republicii Moldova, tarife și taxe pentru serviciile prestate.
    (2) Tarifele și taxele pentru serviciile prestate de Agenția Navală se stabilesc, în conformitate cu prevederile legislației privind administrația publică centrală de specialitate, de Guvern în baza metodologiei aprobate de către acesta.”
    3. Articolul 8:
    la alineatul (1), sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „Agenția Navală”;
    la alineatul (2), sintagma „autorității centrale de specialitate” se substituie cu sintagma „Agenției Navale”.
    4. La articolul 9 alineatul (1), sintagma „Autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „Organul central de specialitate”.
    5. La articolul 26 alineatul (3), sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „Agenția Navală”.
    6. La articolul 28, sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „Agenția Navală”.
    7. La articolul 32 alineatul (4), sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „Agenția Navală”.
    8. La articolul 35, alineatul (1) se completează cu litera d) cu următorul cuprins:
     „d) a comis o încălcare a regimului juridic al porturilor maritime internaționale închise pentru navigația internațională, a prevederilor tratatelor internaționale, a rezoluțiilor internaționale și a măsurilor restrictive internaționale la care s-a aliniat Republica Moldova.”
    9. La articolul 39 alineatul (2), sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „Agenția Navală”.
    10. La articolul 42 alineatul (3), sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „autoritatea de specialitate în domeniul comunicațiilor”.
    11. La articolul 53, sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „Agenția Navală”.
    12. La articolul 58 alineatul (2), sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „organul central de specialitate”.
    13. La articolul 79 alineatul (2), sintagma „autorității centrale de specialitate” se substituie cu sintagma „Agenției Navale”.
    14. La articolul 80 alineatul (1), sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „organul central de specialitate”.
    15. La articolul 81 alineatul (2), sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „organul central de specialitate”.
    16. La articolul 90 alineatul (1), sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „Agenția Navală”.
    17. Articolul 91:
    la alineatul (1), sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „Agenția Navală”;
    la alineatul (2), sintagma „autorității centrale de specialitate” se substituie cu sintagma „Agenției Navale”.
    18. La articolul 92 litera j), sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „Agenția Navală”.
    19. La articolul 94 alineatul (1), sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „Agenția Navală”.
    20. La articolul 96 alineatul (2), sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „Agenția Navală”.
    21. La articolul 97 alineatul (1), sintagma „Autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „Agenția Navală”.
    22. Articolul 99 va avea următorul cuprins:
    „Articolul 99. Taxa de pilotaj
    Pentru serviciile pilotului se percepe o taxă de pilotaj al cărei cuantum este stabilit de Guvern.”
    23. Articolul 114:
    la alineatul (1), sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „Agenția Navală”;
    la alineatul (3), sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „Agenția Navală”.
    24. La articolul 115 alineatul (2), sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „Agenția Navală”.
    25. La articolul 117, sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „Agenția Navală”.
    26. La articolul 120 alineatul (1), sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu cuvîntul „Guvern”.
    27. La articolul 127 alineatul (2), textul „ , de comun acord cu autoritatea centrală de specialitate,” se exclude.
    28. La articolul 128 alineatul (3), sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „organul central de specialitate”.
    29. Articolul 135:
    la alineatul (1), sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „Agenția Navală”.
    la alineatul (2), sintagma „autorității centrale de specialitate” se substituie cu sintagma „Agenției Navale”.
    30. Articolul 136:
    la alineatul (1), sintagma „autorității centrale de specialitate” se substituie cu sintagma „organului central de specialitate”;
    la alineatul (4), sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „organul central de specialitate”.
    31. La articolul 170 alineatul (4), sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „organul central de specialitate”.
    32. La articolul 190 alineatul (2), sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „organul central de specialitate”.
    33. La articolul 317 alineatul (2), sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „Agenția Navală”.
    34. La articolul 328 alineatul (2), sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „organul central de specialitate”.
    35. La articolul 381 alineatul (3), sintagma „autoritatea centrală de specialitate” se substituie cu sintagma „organul central de specialitate”.
    Art. II. – Guvernul, în termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi, va aduce actele sale normative în concordanță cu aceasta.

    PREŞEDINTELE  PARLAMENTULUI                          Andrian CANDU

    Nr. 176. Chişinău, 21 iulie 2017.