*HGC1016/2016 Versiunea originala
ID intern unic:  376614
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1016
din  01.09.2016
pentru aprobarea Regulamentului privind numirea în funcţie
pe bază de concurs a conducătorilor instituţiilor medico-sanitare
publice şi a Contractului-tip de management al instituţiei
Publicat : 09.09.2016 în Monitorul Oficial Nr. 293-305     art Nr : 1101
    În temeiul prevederilor art. 4 alin. (21) din Legea ocrotirii sănătăţii nr. 411-III din 28 martie 1995 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr. 34, art. 373), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Regulamentul privind numirea în funcţie pe bază de concurs a conducătorilor instituţiilor medico-sanitare publice, conform anexei nr. 1;
    Contractul-tip de management al instituţiei, conform anexei nr. 2.
    2. Ministerul Sănătăţii:
    va organiza concursurile de selectare a candidaţilor pentru ocuparea funcţiilor vacante de conducători ai instituţiilor medico-sanitare publice republicane, municipale, raionale, conform Regulamentului aprobat;
    va elabora şi va aproba anual, prin ordinul ministrului sănătăţii, lista indicatorilor de performanţă pentru fiecare instituţie medico-sanitară republicană, municipală, raională, precum şi va analiza, în comun cu fondatorii, îndeplinirea indicatorilor respectivi;
    va asigura implementarea şi monitorizarea executării prevederilor prezentei hotărîri.
    3. Se abrogă:
    Hotărîrea Guvernului nr. 1079 din 2 octombrie 2007 „Pentru aprobarea Regulamentului privind numirea în funcţie pe bază de concurs a conducătorilor instituţiilor medico-sanitare publice” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.157-160, art.1114);
    Hotărîrea Guvernului nr.207 din 26 februarie 2008 „Pentru aprobarea modificărilor ce se operează în Regulamentul privind numirea în funcţie pe bază de concurs a conducătorilor instituţiilor medico-sanitare publice” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.45-46, art.276).

    PRIM-MINISTRU                                                  Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Ministrul sănătăţii                                                    Ruxanda Glavan
    Ministrul muncii, protecţiei
    sociale şi familiei                                                      Stela Grigoraş

    Nr. 1016. Chişinău, 1 septembrie 2016.


Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului nr. 1016
din 1 septembrie 2016

REGULAMENT
privind numirea în funcţie pe bază de concurs
a conducătorilor instituţiilor medico-sanitare publice
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Regulamentul privind numirea în funcţie pe bază de concurs a conducătorilor instituţiilor medico-sanitare publice (în continuare – Regulament) este elaborat în temeiul prevederilor Legii ocrotirii sănătăţii nr. 411-XIII din 28 martie 1995 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.34, art.373), cu modificările şi completările ulterioare,  Codului muncii al Republicii Moldova nr. 154-XV din 28 martie 2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.159-162, art.648), cu modificările şi completările ulterioare, Codului civil al Republicii Moldova nr. 1107-XV din 6 iunie 2002 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.82-86, art.661), cu modificările şi completările ulterioare, altor acte normative în vigoare.
    2. Prezentul Regulament are drept scop stabilirea mecanismului de recrutare, selectare, angajare, evaluare a conducătorilor instituţiilor medico-sanitare publice, precum şi a mecanismului de încetare a contractului de management al instituţiei.
    3. Prezentul Regulament are drept obiectiv asigurarea accesului egal al candidaţilor la ocuparea funcţiilor vacante de conducători ai instituţiilor medico-sanitare publice, ţinînd cont de calificarea profesională, experienţa în domeniu şi abilităţile manageriale.
    4. Procedura de organizare şi desfăşurare a concursului se bazează pe următoarele principii:
    transparenţă – informarea amplă privind posturile vacante şi condiţiile pentru ocuparea lor, asigurarea accesului liber de participare la concurs, punerea la dispoziţia tuturor persoanelor interesate a informaţiilor referitoare la modul de organizare şi desfăşurare a concursului;
    obiectivitate – crearea condiţiilor egale pentru candidaţii la ocuparea funcţiilor vacante; asigurarea selectării pe baza unor criterii clar definite şi a unei metodologii unice de evaluare a nivelului de competenţă al candidaţilor;
    alegere după merit – selectarea, pe baza rezultatelor obţinute, a celor mai competente persoane.
II. ORGANIZAREA CONCURSULUI
    5. Funcţiile de conducători, vacante şi temporar vacante (director, medic-şef, şef), ai instituţiilor medico-sanitare publice republicane, municipale şi raionale (în continuare – instituţii) sînt ocupate exclusiv pe bază de concurs organizat de Ministerul Sănătăţii.
    6. Fondatorii instituţiilor anunţă Ministerul Sănătăţii despre funcţia vacantă cu cel puţin 60 de zile înainte de apariţia ei.
    7. Concursul se anunţă în mod obligatoriu prin intermediul mijloacelor de informare în masă, inclusiv prin publicare în presa republicană, afişare pe avizierul instituţiei şi plasare pe pagina web a Ministerului Sănătăţii, cu cel puţin 20 de zile înainte de data începerii concursului.
    8. Anunţul conţine în mod obligatoriu:
    1) datele de identificare ale Ministerului Sănătăţii, în calitate de autoritate organizatoare a concursului;
    2) denumirea funcţiei vacante;
    3) condiţiile de participare la concurs;
    4) cerinţele specifice (după caz);
    5) conţinutul dosarului de participare;
    6) data-limită de depunere a dosarului;
    7) datele de contact ale persoanei responsabile de recepţionarea dosarului şi oferirea informaţiilor referitor la concurs (numărul de telefon, adresa electronică şi poştală).
III. ÎNSCRIEREA CANDIDAŢILOR
    9. La concursul pentru ocuparea unei funcţii vacante sau temporar vacante poate participa orice persoană care întruneşte următoarele condiţii de bază:
    1) deţine cetăţenia Republicii Moldova;
    2) deţine cetăţenia altor state, dar cu domiciliul în Republica Moldova;
    3) are studii superioare/de licenţă şi postuniversitare medicale, studii de masterat în managementul sănătăţii publice/management organizaţional/ administrare. Pentru candidatul cu studii în alte domenii decît cel medical (management organizaţional/administrare etc.), studiile de masterat în managementul sănătăţii publice sînt obligatorii;
    4) cunoaşte limba română, scris şi vorbit;
    5) are capacitate deplină de exerciţiu;
    6) are o stare de sănătate corespunzătoare postului pentru care candidează, atestată pe baza adeverinţei medicale eliberate de medicul de familie sau de unităţile sanitare abilitate;
    7) nu are antecedente penale nestinse;
    8) nu a fost condamnată definitiv pentru săvîşirea unei infracţiuni din categoriile: infracţiuni contra păcii şi securităţii omenirii, de război, contra vieţii şi sănătăţii persoanei, contra libertăţii, cinstei şi demnităţii persoanei, privind viaţa sexuală, contra familiei şi minorilor, contra sănătăţii publice şi convieţuirii sociale, care ar face-o incompatibilă cu exercitarea funcţiei solicitate;
    9) are o vechime în muncă de cel puţin 5 ani pentru instituţiile medico-sanitare raionale şi 10 ani pentru instituţiile medico-sanitare republicane şi municipale;
    10) nu a atins vîrsta necesară obţinerii dreptului la pensie pentru limita de vîrstă.
    10. Cerinţele specifice pe care trebuie să le îndeplinească persoana care participă la concursul pentru ocuparea unei funcţii vacante sau temporar vacante de conducător se stabilesc de către Ministerul Sănătăţii în fiecare caz aparte, în funcţie de categoria instituţiei (republicană, municipală, raională) sau de particularităţile specifice de activitate.
    11.  La înscrierea pentru concurs, candidaţii depun un dosar, care include următoarele:
    1) cererea de participare la concurs, cu menţionarea postului solicitat;
    2) copia actului de identitate;
    3) copiile diplomelor de studii universitare şi postuniversitare;
    4) copiile altor acte care atestă efectuarea unor specializări sau instruiri;
    5) copia conformă cu originalul a carnetului de muncă sau o adeverinţă care atestă vechimea în muncă şi, după caz, în specialitate;
    6) declaraţia pe propria răspundere că nu are antecedente penale care să-l facă incompatibil cu funcţia pentru care candidează;
    7) adeverinţa medicală care atestă starea de sănătate corespunzătoare;
    8) curriculumul vitae;
    9) copia certificatului de căsătorie sau copiile documentelor care atestă schimbarea numelui (după caz);
    10) lista cu datele de contact ale ultimilor 3 angajatori (după caz).
    12.  Copiile documentelor prezentate sînt autentificate notarial sau se prezintă împreună cu documentele originale, pentru a confirma veridicitatea lor.
IV. PRESELECŢIA CANDIDAŢILOR
    13.  În timp de 3 zile după expirarea termenului de depunere a dosarelor, Ministerul Sănătăţii creează Comisia pentru organizarea şi desfăşurarea concursului (în continuare – Comisie).
    14.  Comisia va avea următoarea componenţă:
    Preşedinte
    vicepreşedinte   - ministru/viceministru;
                             - un reprezentant al Fondatorului instituţiei;
    secretar             - un reprezentant al subdiviziunii specializate
                               în managementul personalului medical din
                               cadrul Ministerului;
    membri:             - un funcţionar public al Ministerului, reprezentant
                               al subdiviziunii de profil medical al instituţiei;
                             - un reprezentant al Federaţiei Sindicale „Sănătatea”;
                             - un reprezentant al Cancelariei de Stat;
                             - un reprezentant al Academiei de Ştiinţe a Moldovei,
                                în cazul în care instituţia are în structura sa o
                                subdiviziune de cercetare;
                             - preşedintele/vicepreşedintele Consiliului administrativ
                               al instituţiei;
                             - un reprezentant al cadrelor didactice din Universitatea
                                de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu”;
                             - doi reprezentanţi ai colectivului instituţiei respective,
                                aleşi la adunarea generală a colectivului instituţiei.

    15. În termen de zece zile lucrătoare de la emiterea ordinului de creare a Comisiei, aceasta se întruneşte în prima şedinţă pentru preselecţia candidaţilor la postul vacant sau temporar vacant de conducător al instituţiei.
    16. În cazul necorespunderii dosarului/dosarelor depuse cu cerinţele stabilite pentru înscrierea la concurs sau cerinţele specifice, Comisia respinge candidatul/candidaţii. În cazul în care sînt respinşi toţi candidaţii, Ministerul Sănătăţii anunţă prelungirea termenului de depunere a dosarelor pentru o perioadă similară cu cea iniţială (cel puţin 20 de zile), iar preselecţia candidaţilor are loc în cadrul Comisiei constituite anterior.
    17. În cazul în care nici în cadrul procedurii repetate nu este preselectat nici un candidat sau nu vor fi depuse dosare pentru participare la concurs, Ministerul Sănătăţii anunţă un nou concurs, cu respectarea prevederilor prezentului Regulament.
    18. Şedinţa de preselecţie a candidaţilor se consideră deliberativă în cazul prezenţei a cel puţin 2/3 din membri, inclusiv preşedintele sau vicepreşedintele. Prezenţa la şedinţa Comisiei a reprezentantului fondatorului instituţiei din partea autorităţii administraţiei publice locale este obligatorie.
    19. Rezultatele procedurii de preselecţie se consemnează într-un proces-verbal semnat de toţi cei prezenţi la şedinţa Comisiei, cu menţiunea „admis” sau „respins”, aprobată prin votul majoritar al celor prezenţi, însoţită de motivul respingerii dosarului.
    20. Lista candidaţilor admişi la următoarea etapă a concursului se afişează de către secretarul Comisiei pe pagina web a Ministerului Sănătăţii.
    21. Candidaţii care au trecut de preselecţie sînt informaţi în scris referitor la data, ora şi locul unde se vor desfăşura următoarele probe ale concursului.
V. SELECTAREA CANDIDAŢILOR
    22. Metodologia evaluării candidaţilor se elaborează şi se aprobă de către Ministerul Sănătăţii, în funcţie de domeniul de activitate al instituţiei, la momentul constituirii Comisiei, ţinîndu-se cont de particularităţile specifice şi domeniul de activitate al instituţiei.
    23. Evaluarea candidaţilor se efectuează în strictă conformitate cu reglementările stabilite în acest sens, asigurîndu-se transparenţa, obiectivitatea, corectitudinea şi responsabilitatea persoanelor implicate în luarea deciziilor.
    24. Evaluarea candidaţilor, după caz, poate include următoarele etape:
    1) testarea cunoştinţelor teoretice;
    2) evaluarea proiectului de management al instituţiei;
    3) interviul.
    25. Evaluarea candidaţilor include elemente referitoare la:
    1)  capacitatea de a lua decizii şi de a evalua impactul acestora;
    2) exercitarea controlului decizional;
    3) capacitatea managerială privind procesul organizaţional şi gestionarea calităţii serviciilor medicale.
    26. Fiecare membru al Comisiei poate adresa întrebări candidatului. Nu se pun întrebări referitoare la opiniile politice ale candidatului, activitatea sindicală, religie, etnie, starea materială, originea socială sau alte întrebări care pot constitui discriminare, inclusiv pe criterii de sex.
    27. În cazul necorespunderii candidatului/candidaţilor cu cerinţele funcţiei, Comisia respinge toţi candidaţii şi Ministerul Sănătăţii anunţă un concurs nou.
    28. Se va considera acceptat pentru ocuparea funcţiei vacante candidatul care a obţinut punctajul maxim în urma evaluării, confirmat prin votul majoritar al membrilor Comisiei.
    29. Rezultatele concursului se consemnează într-un proces-verbal, semnat de membrii Comisiei prezenţi la şedinţă, se comunică personal candidaţilor în termen de 24 de ore de la finalizarea concursului şi se plasează pe pagina web a Ministerului Sănătăţii.
    30. Ministerul Sănătăţii informează în scris Fondatorul (după caz) privitor la candidatul acceptat pentru funcţia de conducător.
VI. CONTRACTUL DE MANAGEMENT
    31. Fondatorul încheie cu persoana învingătoare un contract de management al instituţiei pe o durată de 5 (cinci) ani, conform Contractului-tip de management aprobat de Guvern. La expirarea termenului de cinci ani, funcţia de conducător (director, medic-şef, şef) al instituţiei devine vacantă de drept. Orice prevederi contrare sînt lovite de nulitate. În temeiul contractului de management al instituţiei, Fondatorul emite un ordin (decizie, dispoziţie, hotărîre) de numire în funcţie de conducător al persoanei învingătoare, care se aduce la cunoştinţa acesteia, sub semnătură, în termen de cel mult 3 (trei) zile lucrătoare.
    32. Este interzisă ocuparea funcţiei de conducător în lipsa contractului de management al instituţiei.
    33. Contractul de management include în mod obligatoriu indicatorii de performanţă ai activităţii instituţiei, ţinînd cont de specificul instituţiei, conform Listei indicatorilor de performanţă ai activităţii instituţiei medico-sanitare publice aprobate.
    34. Indicatorii de performanţă ai instituţiei se stabilesc pînă la încheierea contractului de management anual, prin ordin al Ministerului Sănătăţii, coordonat cu fondatorul, şi fac parte integrantă din contractul de management încheiat între fondator şi conducătorul instituţiei. Prin ordinul Ministerului Sănătăţii în care sînt stabiliţi anual indicatorii de performanţă ai actvităţii instituţiei pot fi modificaţi indicatorii stabiliţi pînă la încheierea contractului de management.
    35. Indicatorii de performanţă se evaluează anual de către Ministerul Sănătăţii, în comun cu fondatorul, şi se referă la indicatorii de management al resurselor umane, indicatorii de utilizare a serviciilor medicale, indicatorii economico-financiari şi indicatorii de calitate.
    36. Pe parcursul activităţii, conducătorul este obligat să promoveze un management orientat spre gestionarea eficientă şi corectă a mijloacelor financiare, a bunurilor materiale şi a altor resurse disponibile, asigurarea transparenţei în activitatea instituţiei, îmbunătăţirea permanentă a indicatorilor de calitate, implicarea colectivului în luarea deciziilor, asigurarea condiţiilor pentru perfecţionarea profesională şi soluţionarea problemelor economice şi sociale ale angajaţilor.
    37. În cazul indicatorilor de performanţă nesatisfăcători într-o perioadă de trei trimestre consecutiv, Ministerul Sănătăţii este în drept să rezilieze contractul de management cu Conducătorul instituţiei medico-sanitare publice republicane sau să solicite desfacerea de către Fondator a Contractului de management cu conducătorul instituţiei medico-sanitare publice municipale sau raionale.
    38. În cazul în care, la solicitarea Ministerului Sănătăţii, Fondatorul instituţiei medico-sanitare publice municipale sau raionale refuză desfacerea contractului de management din cauza indicatorilor de performanţă nesatisfăcători, Ministerul este în drept să atace refuzul Fondatorului, în ordinea contenciosului administrativ, în instanţa judecătorească competentă.
VII. DISPOZIŢII FINALE
    39. Temporar vacante se consideră posturile de conducători ai persoanelor aflate în concediu de maternitate sau pentru îngrijirea copilului, persoanelor care ocupă funcţii elective şi în alte cazuri de suspendare a raporturilor de serviciu, potrivit legislaţiei în vigoare. Aceste persoane îşi păstrează pe toată durata respectivă postul deţinut anterior în instituţie.
    40. Conducătorul instituţiei medico-sanitare publice nu poate să presteze muncă prin cumul la o altă unitate sau să cumuleze funcţii la unitatea pe care o conduce (şef de departament, direcţie, secţie, serviciu sau oricare altă subdiviziune structurală), cu excepţiile prevăzute de legislaţia în vigoare.
    41. Cheltuielile pentru organizarea şi desfăşurarea concursului sînt suportate de către autoritatea organizatoare a concursului, iar cheltuielile aferente deplasării şi participării la concurs sînt suportate de către participanţii/membrii Comisiei. În cazul membrilor Comisiei desemnaţi de instituţia pentru care se organizează concursul, cheltuielile de deplasare sînt suportate de către instituţia care a delegat persoanele respective.
    42. Litigiile legate de desfăşurarea concursului se soluţionează conform legislaţiei în vigoare.
    43. Persoanele responsabile de încălcarea normelor prezentului Regulament poartă răspundere disciplinară, civilă, contravenţională sau penală, după caz, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

    anexa nr.2