HGM512/2001
ID intern unic:  296414
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 512
din  21.06.2001
cu privire la Institutul Republican de Expertiză Judiciară
şi Criminologie de pe lîngă Ministerul Justiţiei
Publicat : 29.06.2001 în Monitorul Oficial Nr. 068     art Nr : 542
Abrogată prin HG1052/12.09.06, MO150 -152/22.09.06 art.1139
MODIFICAT
HG1399/24.11.03, MO235/28.11.03 art.1444
HG1147/22.09.2003 MO208/03.10.2003, art.1201
Notă
Notă
Notă: În tot textul  hotărîrii sintagma "Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminologie de pe lîngă Ministerul Justiţiei" se substituie prin sintagma "Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminalistică de pe lîngă Ministerul Justiţiei",prin HG1147/22.09.2003 MO208/03.10.2003, art.1201
Întru executarea alineatului (6) al articolului 12 şi articolului 45 din Legea nr.1086-XIV din 23 iunie 2000 cu privire la expertiza judiciară, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:  
1. Se creează Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminalistică de pe lîngă Ministerul Justiţiei prin reorganizarea Laboratorului central de cercetări   ştiinţifice în domeniul expertizei judiciare.
[Pct.1 modificat prin HG1147/22.09.2003 MO208/03.10.2003, art.1201]
1. Se creează Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminologie de pe lîngă Ministerul Justiţiei prin reorganizarea Laboratorului central de cercetări   ştiinţifice în domeniul expertizei judiciare.
2. Se aprobă Regulamentul Institutului Republican de Expertiză Judiciară şi Criminalistică de pe lîngă Ministerul Justiţiei (se anexează).
[Pct.2 modificat prin HG1147/22.09.2003 MO208/03.10.2003, art.1201]
2. Se aprobă Regulamentul Institutului Republican de Expertiză Judiciară şi Criminologie de pe lîngă Ministerul Justiţiei (se anexează).
3. Se stabileşte efectivul-limită al personalului scriptic al Institutului Republican de Expertiză Judiciară şi Criminalistică în număr de 56 unităţi, cu fondul anual de retribuţie conform legislaţiei în vigoare.
[Pct.3 modificat prin HG1147/22.09.2003 MO208/03.10.2003, art.1201]
3. Se stabileşte efectivul-limită al personalului scriptic al Institutului Republican de Expertiză Judiciară şi Criminologie în număr de 56 unităţi, cu fondul anual de retribuţie conform legislaţiei în vigoare.
4. Ministerul Justiţiei, în comun cu Ministerul Economiei, în termen de două luni, va elabora şi prezenta Guvernului spre aprobare tarifele pentru serviciile cu plată prestate de către Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminalistică de pe lîngă Ministerul Justiţiei.  
[Pct.4 modificat prin HG1147/22.09.2003 MO208/03.10.2003, art.1201]
4. Ministerul Justiţiei, în comun cu Ministerul Economiei, în termen de două luni, va elabora şi prezenta Guvernului spre aprobare tarifele pentru serviciile cu plată prestate de către Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminologie de pe lîngă Ministerul Justiţiei.  
5. Se abrogă punctul 12 din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova  nr. 199 din 2 aprilie 1996 "Cu privire la măsurile de intensificare a combaterii corupţiei, protecţionismului şi crimei organizate" (Monitorul Oficial, 1996, nr.34, art. 232).
6. În tot textul Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.129 din  15 februarie 2000 "Cu privire la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova" (Monitorul Oficial, 2000, nr.19-20, art. 210) cuvintele "Institutul republican de cercetări ştiinţifice de expertiză judiciară şi criminologie pe lingă Ministerul Justiţiei"  se substituie prin cuvintele " Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminologie de pe lîngă Ministerul Justiţiei".
PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVA            Vasile TARLEV
Contrasemnată:
Ministrul justiţiei               Ion Morei
Chişinău, 21 iunie 2001.
Nr. 512.
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr.512
din 21 iunie 2001
REGULAMENTUL
Institutului Republican de Expertiză Judiciară şi Criminalistică
de pe lîngă Ministerul Justiţiei
[Titlul modificat prin HG1147/22.09.2003 MO208/03.10.2003, art.1201]
REGULAMENTUL
Institutului Republican de Expertiză Judiciară şi Criminologie
de pe lîngă Ministerul Justiţiei
I. Principii generale
1. Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminalistică de pe lîngă Ministerul Justiţiei (denumirea abreviată - IREJC al MJ, în continuare- Institutul) este instituţie de stat coordonatoare în sistemul instituţiilor de expertiză judiciară ale Republicii Moldova şi este subordonat Ministerului Justiţiei
[Pct.1 în redacţia HG1147/22.09.2003 MO208/03.10.2003, art.1201]
1. Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminologie de pe lîngă Ministerul Justiţiei (în continuare - Institutul) este o instituţie publică şi se subordonează Ministerului Justiţiei.  
2. Institutul efectuează cercetări ştiinţifice în domeniul expertizei judiciare şi criminologiei, elaborează planurile acestor cercetări, metodele eficiente de cercetare şi aplicare a lor în practica expertizei judiciare şi criminologiei, în combaterea criminalităţii şi în înfăptuirea justiţiei.
3. În activitatea sa Institutul se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, Legea cu privire la expertiza judiciară şi alte legi, de hotărîrile Parlamentului, decretele Preşedintelui Republicii Moldova,  ordonanţele, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, precum şi de prezentul Regulament.                
4. Sarcinile principale ale Institutului sînt:
efectuarea expertizei judiciare conform legislaţiei procesuale şi altor acte normative care reglementează expertizarea judiciară;
generalizarea şi analiza practicii de efectuare a expertizelor, elaborarea şi realizarea măsurilor de perfecţionare a expertizei judiciare şi ale altor genuri de cercetări;
reciclarea colaboratorilor Institutului;
acordarea ajutorului metodic filialelor Institutului la efectuarea expertizelor, coordonarea activităţii acestora şi  asigurarea tehnico-materială a lor;
desfăşurarea cercetărilor ştiinţifice în domeniul analizei, generalizării şi prognozării proceselor privind evoluţia criminalităţii;
efectuarea cercetărilor aplicative asupra criminalităţii;
realizarea investigaţiilor ştiinţifice privind transformările structurale ale criminalităţii;
studierea proceselor de internaţionalizare şi fundamentarea direcţiilor prioritare de combatere a criminalităţii;
studierea realizărilor ştiinţifice ale altor ţări în domeniul expertizei judiciare şi criminologiei, colaborarea cu alte instituţii de profil, organizaţii ştiinţifice şi de învăţămînt în scopul perfecţionării practicii de expertiză, extinderii posibilităţilor ei şi combaterii criminalităţii.
5. Efectivul-limită al personalului scriptic se aprobă de Guvern.
Structura Institutului se elaborează şi se perfecţionează, reieşind din sarcinile şi funcţiile ce-i revin, stabilite de prezentul Regulament, planurile de cercetări ştiinţifice, şi se aprobă de către Ministrul Justiţiei.
[Pct.5 alin.2 în redacţia HG1147/22.09.2003 MO208/03.10.2003, art.1201]
Structura Institutului se stabileşte de către ministrul justiţiei.
6. Sursele de finanţare ale activităţii Institutului sînt alocările din bugetul de stat şi mijloacele încasate de la persoanele juridice şi fizice pentru efectuarea expertizelor judiciare, cercetărilor ştiinţifice şi a altor genuri de activitate.
În cazurile civile, plata expertizelor se face anticipat de către partea aflată în proces, care a solicitat efectuarea expertizei, fapt menţionat în ordonanţa sau încheierea de ordonare a expertizei.
În cazurile penale, cheltuielile pentru efectuarea expertizei dispuse de către organul de urmărire penală şi de instanţa de judecată sînt suportate de către Institut din mijloacele bugetare de stat prevăzute pentru anii respectivi.
[Pct.6 al.2-3 introduse prin HG1399/24.11.03, MO235/28.11.03 art.1444 al.2 devine 4]
Tarifele pentru prestarea serviciilor cu plată se stabilesc de către Ministerul Justiţiei şi Ministerul Economiei după coordonarea cu Ministerul Finanţelor.
7. Institutul este persoană juridică, are ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi cu denumirea sa, dispune de conturi în instituţiile bancare.
Sediul Institutului Republican se află în mun. Chişinău.
În cadrul Institutului funcţionează filialele în municipiile Cahul, Bălţi, Orhei, Edineţ, Căuşeni.
În cazul necesităţii de producţie pot fi deschise şi alte filiale ale Institutului.
[Pct.7 alin.4 introdus prin HG1147/22.09.2003 MO208/03.10.2003, art.1201]
II. Funcţiile Institutului
8. În conformitate cu sarcinile ce-i revin, Institutul are următoarele funcţii:
efectuează expertize judiciare;
determină problemele prioritare în domeniul expertizei judiciare şi criminologiei, elaborează metodele, procedeele şi tehnica expertizei judiciare în baza investigaţiilor ştiinţifice şi practicii avansate;
analizează şi generalizează practica expertizelor judiciare, elaborează măsuri chemate să contribuie la îmbunătăţirea folosirii expertizelor judiciare în scopul descoperirii infracţiunilor şi  examinării obiective a cauzelor în instanţa de judecată;
elaborează măsuri pentru perfecţionarea expertizelor complexe, cu participarea experţilor de diferite specialităţi şi profiluri, în scopul întocmirii (sau formulării) concluziilor ştiinţific-argumentate la aprecierea circumstanţelor şi cauzelor infracţiunilor;
desfăşoară cercetări ştiinţifice fundamentale şi aplicative, în baza cărora studiază starea, dinamica şi structura criminalităţii, analizează cauzele şi condiţiile care servesc ca mediu favorabil pentru săvîrşirea crimelor;
efectuează prognoze ce ţin de modificările structurale ale criminalităţii în corelaţie cu procesele economice, politice, social-culturale şi de altă natură ce se desfăşoară în societate;
elaborează şi înaintează propuneri privind strategia şi politica criminologică, precum şi proiecte de acte normative vizînd prevenirea şi contracararea  criminalităţii;        
organizează conferinţe ştiinţifice şi seminare teoretico-practice pentru generalizarea investiţiilor ştiinţifice şi schimbul de experienţă cu colaboratorii organelor de drept şi altor organe interesate;
elaborează indicaţii metodice, scrisori informaţionale referitor la chestiunile ce ţin de solicitarea şi efectuarea expertizelor judiciare, obiectivitatea, concludenţa şi importanţa concluziilor experţilor în procedura judiciară;
colectează, acumulează şi difuzează informaţia juridică şi ştiinţifică, în scopul ridicării nivelului profesional al colaboratorilor Institutului;
creează mecanismul de monitorizare criminologică a activităţii statale în domeniul combaterii criminalităţii, informează populaţia despre problemele combaterii criminalităţii;
examinează petiţiile şi demersurile adresate Institutului şi întreprinde măsuri în vederea soluţionării lor.
prezintă rapoarte de constatare tehnico-ştiinţifică, destinate să soluţioneze chestiuni ce nu ţin de procedura judiciară, pentru rezolvarea cărora sînt folosite metodele şi mijloacele expertizei judiciare;
realizează pregătirea şi atribuirea ulterioară a gradului de calificare expertului judiciar;
efectuează atestarea experţilor judiciari;
ţine Registrul de stat  al experţilor judiciari atestaţi;
efectuează recenzarea concluziilor de expertiză
[Pct.8 completat prin HG1147/22.09.2003 MO208/03.10.2003, art.1201]
III.  Drepturile Institutului
9. În scopul îndeplinirii sarcinilor încredinţate, Institutul are dreptul:
să ceară de la solicitantul expertizei recuperarea cheltuielilor suportate la efectuarea expertizei;
să  remită fără  efectuarea  expertizei  solicitate  obiectele şi materialele, care urmau a fi cercetate, dacă Institutul nu efectuează tipul respectiv de expertiză;
să propună solicitantului expertizei judiciare includerea în componenţa comisiei de expertiză a persoanelor din alte instituţii, dacă cunoştinţele lor speciale sînt necesare pentru întocmirea concluziei;
să atragă specialişti, lucrători ştiinţifici din alte organizaţii şi instituţii la elaborarea proiectelor de cercetare ştiinţifică, prin intermediul creării unor grupuri de lucru specializate provizorii sau în bază de contract;
să solicite şi să primească, în modul stabilit, de la autorităţile publice informaţiile necesare pentru realizarea scopurilor şi sarcinilor atribuite competenţei lor;
să colaboreze cu instituţii similare ale altor state;
să realizeze orice altă activitate ştiinţifică, de producere, economică, ce nu contravine legislaţiei.
IV. Genurile de expertiză efectuate de Institut
10. Institutul de expertiză efectuează următoarele expertize:
1) expertiza grafologică;
2) expertiza de stabilire a autorului;
3)  expertiza tehnică a documentelor;
4) expertiza bancnotelor şi hîrtiilor de valoare;
5) expertiza trasologică;
6) expertiza criminalistică a materialelor, substanţelor şi a produselor acestora;
7) expertiza armelor albe;
8) expertiza balistică;
9) expertiza tehnico-explozivă;
10) expertiza videofonografică;
11) expertiza fototehnică;
12) expertiza portretului;
13) expertiza fizico-chimică;
14) expertiza tehnico-inginerească;
15) expertiza transportului acvatic;
16) expertiza tehnico-aeronautică (de transport aerian);
17) expertiza judiciară tehnico-feroviară;
18) expertiza tehnică a unităţilor de transport;
19) expertiza tehnicii securităţii muncii;
20) expertiza incendiară;
21) expertiza tehnică în construcţii;
22) expertiza biologică;
23) expertiza ecologică;
24) expertiza agrară;
25) expertiza solului;
26) expertiza chimică;
27) expertiza molecular-genetică;
28) expertiza tehnologiilor informaţionale, tehnicii computerizate şi asigurării cu programe;
29) expertiza contabilă;
30) expertiza economico-financiară;
31) expertiza inginero-economică;
32) expertiza merceologică;
33) expertiza automerceologică;
34) expertiza materialelor şi proceselor tehnologice în diferite domenii ale activităţii industriale;
35) expertiza produselor alimentare;
36) expertiza legată de protecţia drepturilor de autor asupra obiectelor proprietăţii intelectuale;
37) expertiza psihologică
[Pct.10 în redacţia HG1147/22.09.2003 MO208/03.10.2003, art.1201]
10. Institutul efectuează următoarele genuri de expertize:
laboratorul de criminalistică:
1)  grafologice;
2)  tehnice a actelor;
3)  balistice;
4)  dactiloscopice;
5)  trasologice;
   laboratorul de investigaţii judiciare fizico-chimice:
1)  a lacurilor şi vopselelor;
2)  a produselor petroliere;
3)  a substanţelor narcotice, inclusiv a celor preparate în condiţii primitive;
4)  a lichidelor care conţin alcool;
5) a substanţelor otrăvitoare;
6) a polimerilor;
7) a cauciucurilor;
8) a fibrelor şi materialelor fibroase;
9) a reziduurilor provenite prin ardere;
10) a solului;
11) biologice (articole vegetale, păr de animale ş.a.);
laboratorul de expertiză judiciară tehnico-auto:
1)  tehnice - auto;
2)  trasologice - auto;
3)  merceologice - auto;
laboratorul de expertiză judiciară  tehnico-inginerească:
1)  tehnico-inginereşti;
2)  tehnico-incendiare;
3)  sticlei;
4)  ce ţin de tehnica securităţii;
laboratorul de expertiză judiciară economică:
1)  economice;
2)  contabile;
3)  financiar-bancare;
4)  merceologice;
laboratorul de investigaţii strategice, comparative şi prognoză criminologică:
înfăptuieşte investigaţii ştiinţifice independente în domeniul combaterii criminalităţii şi asigură informativ-analitic toate aspectele ce ţin de combaterea criminalităţii, cercetează starea şi dinamica criminalităţii şi cauzele care o determină şi o favorizează;
participă la elaborarea şi efectuează expertiza proiectelor de legi şi altor acte normative privind contracararea şi combaterea criminalităţii.  
V. Organizarea activităţii Institutului
11. Institutul este condus de către director, numit şi eliberat din funcţie prin ordinul ministrului justiţiei.
Directorul Institutului numeşte în funcţie vicedirectorii, după coordonarea cu ministrul justiţiei. Vicedirectorii se supun nemijlocit directorului Institutului şi activează în limitele împuternicirilor încredinţate lor de către directorul Institutului.
12.  Directorul Institutului:
exercită conducerea generală a activităţii Institutului şi poartă răspundere personală pentru îndeplinirea sarcinilor ce-i revin Institutului, pentru folosirea raţională a mijloacelor bugetare, păstrarea mijloacelor financiare şi a valorilor materiale, autenticitatea indicilor evidenţei şi celor din dările de seamă;
asigură respectarea şi executarea legislaţiei în domeniul expertizei judiciare, realizarea sarcinilor şi funcţiilor ce derivă din prezentul Regulament;
distribuie  obligaţiile şi  stabileşte  gradul  de  responsabilitate a vicedirectorilor, şefilor de laboratoare (filiale) şi grupurilor specializate;
aprobă regulamentele subdiviziunilor interioare ale Institutului;
angajează în serviciu si eliberează din funcţie conducătorii filialelor, colaboratorii Institutului, stimulează activitatea lor, le aplică sancţiuni disciplinare;
aplică sistemul de contract la angajarea în serviciu a colaboratorilor, inclusiv a lucrătorilor ştiinţifici şi specialiştilor din străinătate;
semnează documentele financiare şi de altă natură;
aprobă statele de personal şi devizul de cheltuieli în limitele efectivului numeric şi fondului de remunerare;
organizează  asigurarea tehnico-materială a Institutului;
stabileşte salariile de funcţie ale colaboratorilor Institutului, în corespundere cu cerinţele legislaţiei în vigoare, soluţionează chestiunile referitoare   la stabilirea sporurilor la salariu şi achitarea premiilor;
soluţionează chestiunile ce ţin de perfecţionare, stagieri şi deplasări, acordă concedii colaboratorilor Institutului;
la recepţionarea hotărîrii sau încheierii despre numirea expertizei judiciare, pune în sarcina unui expert concret efectuarea acesteia sau unei comisii de experţi care posedă într-un volum necesar cunoştinţe speciale pentru a soluţiona problemele formulate;
explică expertului (comisiei de experţi), în sarcina căruia a fost pusă efectuarea expertizei, drepturile şi obligaţiile, prevăzute de lege, îl (îi) previne despre răspunderea penală pentru refuzul de a face concluzii şi pentru darea intenţionată a concluziei false, fapt despre care se întocmeşte o declaraţie, care este trimisă, împreună cu raportul de expertiză a expertului, organului care a dispus efectuarea expertizei;
asigură controlul  asupra respectării termenelor de efectuare a expertizelor dispuse, plenitudinii şi calităţii cercetărilor efectuate, fără a încălca principiul independenţei experţilor;
în cazul în care efectuarea expertizei dispuse nu este prevăzută de  prezentul Regulament, lipseşte expertul de specialitatea concretă, baza tehnico-materială sau condiţiile speciale pentru efectuarea cercetărilor, informează imediat despre aceasta organul care a dispus efectuarea expertizei, iar materialele expertizei sau se remit organului, sau, conform indicaţiei scrise a acestuia, se transmit în altă instituţie de expertiză. Expedierea materialelor pentru expertiză în instituţia de expertiză judiciară sau în alt organ, care se află peste hotarele Republicii Moldova, trebuie să fie motivată (dispunerea unei expertize repetate, lipsa specialiştilor necesari, a aparatajului etc.);
La finisarea cercetărilor, expediază raportul de expertiză a expertului (raportul de constatare tehnico-ştiinţifică), obiectele cercetărilor şi materialele dosarului organului sau persoanei care au dispus efectuarea expertizei;
[Pct.12 completat prin HG1147/22.09.2003 MO208/03.10.2003, art.1201]
exercită alte împuterniciri prevăzute de legislaţia în vigoare.
În lipsa directorului Institutului funcţiile acestuia le îndeplineşte unul dintre vicedirectori.
13. Directorul este în drept:
să remită fără executare hotărîrea sau decizia despre dispunerea expertizei judiciare, obiectele prezentate spre cercetare şi materialele dosarului, dacă în instituţia respectivă nu activează expertul de specialitatea concretă, lipseşte baza tehnico-materială necesară sau condiţiile speciale pentru efectuarea cercetărilor, indicînd motivele, potrivit cărora se efectuează remiterea;
să organizeze efectuarea expertizei judiciare cu participarea altor instituţii, indicate în hotărîrea sau încheierea privind dispunerea efectuării expertizei judiciare;
să adreseze demersuri organului sau persoanei care au dispus efectuarea expertizei judiciare privind includerea în componenţa comisiei de experţi a persoanelor care nu activează în instituţia respectivă, dacă cunoştinţele speciale ale acestora  sînt necesare pentru formularea concluziei;
să transmită o parte din drepturi şi obligaţii, legate de organizarea şi efectuarea expertizei judiciare, adjunctului său, precum şi conducătorului subdiviziunii structurale a organizaţiei pe care o conduce;
să ceară de la organul sau persoana care a dispus efectuarea expertizei compensarea cheltuielilor ocazionate de:
a)  compensarea pentru păstrarea de către organizaţia de transport a obiectelor cercetărilor parvenite pentru expertiza judiciară, cu excepţia amenzilor pentru recepţionarea lor tardivă de către instituţia în cauză;
b)  transportarea obiectelor, după cercetarea lor, cu excepţia cheltuielilor poştale;
c)  păstrarea obiectelor cercetate după expirarea a 5 zile din momentul înştiinţării despre finisarea expertizei judiciare;
d)  lichidarea consecinţelor exploziilor, incendiilor şi altor situaţii extremale, drept rezultat al recepţionării de către instituţia indicată a substanţelor cu pericol sporit, dacă organul sau persoana, care a dispus efectuarea expertizei judiciare, nu au informat conducătorul despre  regulile speciale de utilizare a obiectelor indicate sau dacă acestea nu au fost ambalate în modul stabilit.
14. Conducătorul secţiei (laboratorului), acţionînd conform indicaţiilor directorului:
verifică dacă materialele recepţionate corespund cerinţelor legislaţiei de procedură penală şi de procedură civilă, precum şi Instrucţiunii cu privire la modul de efectuare a expertizelor judiciare în Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminalistică de pe lîngă Ministerul Justiţiei, aprobate de către directorul Institutului;
la ordonarea efectuării expertizei comisiei de experţi, pune în sarcina unuia dintre ei elaborarea planului general de cercetare, coordonarea activităţilor altor experţi şi conducerea deliberării experţilor, totodată, conducătorul comisiei nu beneficiază de nici un avantaj, în raport cu ceilalţi experţi, la soluţionarea în esenţă a chestiunii;
stabileşte termenul concret de efectuare a expertizei, dacă acesta n-a fost stabilit de către directorul institutului sau vicedirector;
ia cunoştinţă de procesul şi rezultatele cercetărilor efectuate de către experţi, le acordă asistenţa metodico-ştiinţifică necesară, efectuează controlul calităţii expertizei;
verifică plenitudinea cercetării efectuate şi temeinicia concluziilor, respectarea de către expert a recomandărilor metodice, calitatea formulării concluziei şi a anexelor la ea şi prezintă toate materialele dosarului, împreună cu concluzia expertului, directorului Institutului.      
15. Dacă directorul Institutului sau conducătorul laboratorului, luînd cunoştinţă de concluzia expertului, va descoperi că cercetările sînt incomplete, că a fost încălcată metodica de cercetare, care au putut să condiţioneze şi au condiţionat concluzii eronate sau perfectarea incorectă a acestuia, concluzia este remisă expertului pentru a introduce precizările şi modificările necesare.
16. Dacă expertul insistă asupra corectitudinii concluziei sale, directorul Institutului este în drept să dispună efectuarea expertizei unei comisii de experţi cu participarea expertului care a efectuat cercetarea. Comisia de experţi formulează concluzia în modul stabilit de lege.
17. Pentru examinarea celor mai importante probleme cu caracter interdepartamental referitor la dezvoltarea expertizei judiciare, pe lîngă Institut se creează un consiliu metodico-ştiinţific, care activează în baza unui regulament, aprobat de ministrul justiţiei.
[Pct.13-17 introduse prin HG1147/22.09.2003 MO208/03.10.2003, art.1201]
[Pct.13-14 excluse prin HG1147/22.09.2003 MO208/03.10.2003, art.1201]
13. În scopul exercitării atribuţiilor de serviciu, directorul Institutului emite ordine, organizează şi controlează executarea lor.
14. În cadrul Institutului se formează consiliul metodic, comisia de atestare, comisia de calificare a experţilor. Componenţa şi regulamentele lor sînt aprobate de către ministrul justiţiei.
18. Reorganizarea sau lichidarea Institutului se efectuează în conformitate cu legislaţia.
[Pct.15 devine pct.18 prin HG1147/22.09.2003 MO208/03.10.2003, art.1201]
15. Reorganizarea sau lichidarea Institutului se efectuează în conformitate cu legislaţia.