HGM178/2004
ID intern unic:  294541
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 178
din  23.02.2004
despre aprobarea Regulamentului cu privire la deplasările
în străinătate aferente activităţii culturale
Publicat : 05.03.2004 în Monitorul Oficial Nr. 39-41     art Nr : 308

    MODIFICAT
   
HG68 din 02.02.12, MO30-33/10.02.12 art.91

    Guvernul HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul cu privire la deplasările în străinătate aferente activităţii culturale (se anexează).
2. Ministerul Culturii, în termen de 20 de zile, va institui Comisia de Experţi pentru Atestarea Artiştilor şi va asigura controlul asupra executării prevederilor sus-numitului regulament.
3. Ministerul Afacerilor Externe va informa misiunile diplomatice acreditate în Republica Moldova despre modul de organizare şi desfăşurare a deplasărilor în străinătate aferente activităţii culturale.
4. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr.688 din 23 iulie 1997 "Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la organizarea şi desfăşurarea turneelor peste hotarele Republicii Moldova de către organizaţiile teatral-concertistice de stat" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.57-58, art.623).

PRIM-MINISTRU                                                           Vasile TARLEV
Contrasemnată:
Viceprim-ministru                                                             Valerian Cristea
Ministrul culturii                                                               Veaceslav Madan
Ministrul afacerilor externe                                             Andrei Stratan
Ministrul justiţiei                                                              Vasile Dolghieru

Chişinău, 23 februarie 2004.
      N.178
         Aprobat 
prin Hotărîrea Guvernului nr. 178
din 23 februarie 2004
REGULAMENTUL
cu privire la deplasările în străinătate
aferente activităţii culturale
I. Dispoziţii generale
1. Prezentul regulament stabileşte modalitatea de organizare şi desfăşurare a deplasărilor peste hotarele ţării a artiştilor, colectivelor artistice profesioniste şi a celor de amatori în scopul schimburilor culturale, participării la concursuri, festivaluri, realizării turneelor.
II. Noţiuni de bază
2. Noţiunile utilizate în prezentul Regulament au următorul sens:
colectiv artistic profesionist - grup constituit din artişti profesionişti, activitatea de bază a cărora este creaţia artistică;
colectiv artistic de amatori este considerată formaţia de muzică, dans, teatru, trupa de circ, precum şi formaţia care reprezintă alt gen artistic, indiferent de apartenenţa departamentală, deţinătoare a certificatului "colectiv artistic- model";
certificatul "colectiv artistic-model" este un document oficial eliberat de către Ministerul Culturii colectivelor artistice de amatori care au trecut procedura de atestare periodică a nivelului artistic;
artist - persoană care lucrează în mod creator într-un domeniu al artelor. Artist profesionist este considerată persoana cu studii de specialitate respective sau  cu  experienţă în domeniul artei, activitatea de bază a căruia o constituie  creaţia.
Comisia de Experţi pentru Atestarea Artiştilor este un organ consultativ al Ministerului Culturii, cu funcţii de evaluare a calităţii şi nivelului de performanţă a formaţiilor artistice de amatori care funcţionează în baza regulamentului, aprobat prin ordinul ministrului culturii.
III. Turneele  teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice
3. În perioada de pregătire a turneului administraţia instituţiei de cultură negociază contractul de turneu cu impresarul, instituţia-partener sau alţi reprezentanţi ai ţării gazdă, abilitaţi cu dreptul de a practica acest gen de activitate, coordonîndu-l cu Ministerul Culturii. Copia contractului încheiat se păstrează la minister.
4. Contractul de turneu va fi întocmit cu respectarea prevederilor legislaţiei naţionale şi a statului în care se deplasează delegaţia culturală şi va conţine următoarele condiţii de organizare şi desfăşurare a turneului:
a) de ordin general - termenul şi durata turneului, numărul de spectacole sau concerte, localităţile unde vor avea loc spectacolele sau concertele, perfectarea vizelor, asigurarea cu transport, alte condiţii de ordin general;
  
  [Pct.4 lit.a) modificată prin HG68 din 02.02.12, MO30-33/10.02.12 art.91]
b) de ordin economico-financiar, care se stipulează într-un compartiment aparte al contractului şi prevăd volumul cheltuielilor totale efectuate de organizaţia teatral-concertistică, ce vor fi recuperate de ţara gazdă (dacă acordurile bilaterale nu prevăd altfel): de transport tur-retur şi de călătorie pe teritoriul ţării gazdă, de cazare, asigurare medicală, închirierea scenelor pentru spectacole sau concerte, a încăperilor pentru repetiţii, păstrarea decoraţiilor, costumelor şi recuzitei, de amortizare, publicitate, folosirea drepturilor de autor şi celor conexe, precum şi alte condiţii relevante de desfăşurare a turneului.
5. După încheierea contractului administraţia instituţiei de cultură elaborează devizul de venituri şi cheltuieli pentru desfăşurarea turneului, partea de venit a căruia va include sumele veniturilor conform contractului, iar partea de cheltuieli - toate cheltuielile aferente desfăşurării turneului, acoperite din contul veniturilor preconizate, estimate conform actelor normative în vigoare, cu indicarea rezultatului financiar obţinut în urma turneului. Devizul de cheltuieli se coordonează cu structurile de specialitate ale Ministerului Culturii sau, după caz, ale autorităţilor administraţiei publice locale.
6. Organizaţia aflată în turneu, în persoana conducătorului turneului şi a contabilului instituţiei, va achita din sumele primite în baza contractului, conform legislaţiei în vigoare a Republicii Moldova, următoarele cheltuieli: plata onorariilor, diurnelor, procurarea mijloacelor tehnice, alte cheltuieli prevăzute în contract.
7. Impozitarea veniturilor provenite din turnee se efectuează conform legislaţiei în vigoare.
8.  Mijloacele băneşti restante, la întoarcerea din turneu, vor fi depuse la contul valutar al organizaţiei respective.
9. Cu cel puţin 6 săptămîni înainte de data începerii turneului, stipulată în contract, conducerea instituţiei de cultură va prezenta Ministerului Culturii copia de delegare a persoanelor angajate permanent sau temporar pentru perioada desfăşurării turneului.
10. Conducătorul instituţiei poartă responsabilitate personală pentru realizarea prevederilor contractului şi ale prezentului regulament.
IV. Bilanţul turneului
11. Darea de seama financiară se întocmeşte şi se prezintă de către conducătorul turneului în contabilitatea instituţiei,  în termen de 3 zile de la data revenirii în ţară, iar contabilitatea face totalizările şi le prezintă Ministerului Culturii în termen de 10 zile concomitent cu raportul privind delegaţia respectivă.
V. Deplasările  artiştilor amatori
12.  Colectivele artistice de amatori se deplasează în străinătate în baza invitaţiei din partea organizatorilor manifestărilor culturale - direcţia festivalului, concursului, autoritatea publică locală sau alte instituţii şi organe abilitate cu dreptul de a invita colective artistice din străinătate.
13. În scopul perfectării actelor de călătorie conducătorul colectivului prezintă Ministerului Culturii cu cel puţin o lună înainte de efectuarea deplasării:
a) copia invitaţiei de participare la manifestare cu menţionarea condiţiilor de asigurare a sejurului, transportului, asigurării medicale şi a diurnei (după caz), precum şi programul detaliat al evoluărilor pe tot parcursul deplasării;
b) lista persoanelor delegate, cu indicarea funcţiei fiecărui membru al delegaţiei, numărului paşaportului, datelor eliberării şi valabilităţii acestuia, locul permanent de lucru, semnată de instituţia, sub auspiciile căreia activează colectivul;
c) acceptul din partea administraţiei instituţiei, în care activează artistul, pentru delegarea lui în perioada concediului de odihnă sau din cont propriu;
d) contractul de prestare a serviciilor de transport, încheiat cu agentul economic abilitat cu asemenea funcţii;
e) documentele justificative (scrisori de garanţie din partea sponsorilor) privind mijloacele financiare disponibile ale colectivului, necesare pentru achitarea tuturor cheltuielilor de deplasare (transport, vize, asigurare medicală etc.).
La solicitarea Ministerului Culturii, colectivul prezintă programul artistic Comisiei de Experţi pentru Atestarea Artiştilor.
14. Ministerul Culturii prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe acordă sprijin colectivului prin adresarea demersurilor respective către misiunile diplomatice şi consulare străine, prezintă, la cererea acestora, alte informaţii necesare ce ţin de deplasarea colectivului artistic, eliberează certificate de evaluare de către Comisia de Experţi pentru Atestarea Artiştilor a nivelului artistic al colectivului.
15. La revenirea în ţară conducătorul colectivului artistic prezintă Ministerului Culturii şi, la cerere, organului administraţiei publice locale o dare de seamă conform cerinţelor stipulate în pct. 11 al prezentului regulament.