LPA162/2007
ID intern unic:  325348
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 162
din  13.07.2007

cu privire la Serviciul Grăniceri

Publicat : 05.10.2007 în Monitorul Oficial Nr. 157-160     art Nr : 612
    Abrogată din 01.07.12 prin LP283 din 28.12.11, MO76-80/20.04.12 art.245

    MODIFICAT
    LP151 din 15.07.11, MO131-133/12.08.11 art.403
    LP63 din 23.04.10, MO75-77/18.05.10 art.213
    LP131-XVIII din 23.12.09, MO23-24/12.02.10 art.35
    LP108-XVIII din 17.12.09, MO193-196/29.12.09 art.609; în vigoare 01.01.10
    LP90-XVIII din 04.12.09, MO187-188/18.12.09 art.584

    Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
    Articolul 1. Serviciul Grăniceri
    (1) Serviciul Grăniceri este o autoritate administrativă centrală, care îşi exercită atribuţiile şi promovează politica statului în următoarele domenii:
   a) supravegherea şi controlul frontierei de stat, în scopul combaterii faptelor specifice criminalităţii transfrontaliere, inclusiv migraţiei ilegale, asigurarea intereselor Republicii Moldova la frontiera de stat, în condiţiile legii;
    b) paza frontierei de stat a Republicii Moldova în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
    (2) Serviciul Grăniceri promovează politica statului şi în alte domenii prevăzute de legislaţia în vigoare.
    Articolul 2. Noţiuni principale
    În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni principale semnifică:
  
  zonă de competenţă - suprafaţă din teritoriul naţional constituită din zona de frontieră, suprafaţa aeroporturilor şi a porturilor din interiorul ţării, deschise traficului internaţional, şi teritoriile localităţilor situate în limitele zonei de frontieră, în care Serviciul Grăniceri îşi îndeplineşte atribuţiile prevăzute de lege;
   
management al frontierei - supravegherea şi controlul frontierei de stat efectuate de Serviciul Grăniceri;
    control al frontierei de stat - control care se efectuează în punctele de trecere a frontierei de stat şi în alte locuri stabilite, unde se autorizează trecerea frontierei de stat în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu tratatele încheiate de Republica Moldova. Controlul persoanelor include verificarea actelor de identitate şi altor documente referitor la intrare, şedere, muncă şi ieşire, precum şi controale pentru descoperirea şi prevenirea ameninţărilor la adresa securităţii naţionale şi ordinii publice a Republicii Moldova. Asemenea controale vor fi aplicate vehiculelor şi obiectelor aflate în posesia persoanelor care trec frontiera de stat;
  
supraveghere a frontierei de stat - activitate a subdiviziunilor Serviciului Grăniceri de supraveghere efectuată între punctele de control în limitele zonei de competenţă;
    pază a frontierei de stat - parte integrantă a sistemului de stat de asigurare a securităţii Republicii Moldova, una din formele de apărare naţională a ţării;
    zonă de control de frontieră - parte special stabilită şi desemnată a zonei de competenţă, creată în scopul efectuării controlului de frontieră şi respectării legislaţiei Republicii Moldova;
   
colaboratori ai Serviciului Grăniceri - militari care îndeplinesc serviciul militar în organele Serviciului Grăniceri;
  
  căutare la frontieră - totalitate a acţiunilor de serviciu, a măsurilor operative şi de regim, coordonate şi legate între ele după scopuri, sarcini, timp şi loc, conform unui concept şi plan, efectuate de subdiviziunile Serviciului Grăniceri în vederea reţinerii infractorilor de frontieră de stat şi persoanelor date în urmărire;
  
operaţiune de frontieră - totalitate a acţiunilor de serviciu, căutare la frontieră, manevrare a forţelor şi mijloacelor subdiviziunilor Serviciului Grăniceri, desfăşurate concomitent şi consecvent după un concept şi un plan în vederea îndeplinirii unui scop operativ ori strategic într-o anumită perioadă.
   
Articolul 3. Cadrul juridic de activitate
    Serviciul Grăniceri îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, cu Legea privind frontiera de stat a Republicii Moldova, cu prezenta lege, cu alte acte normative în vigoare, precum şi cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte.
    Articolul 4. Principiile de bază ale activităţii
    Principiile de bază ale activităţii Serviciului Grăniceri sînt:
    a) legalitatea;
    b) respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului;
    c) nepartinitatea;
    d) continuitatea;
    e) îmbinarea metodelor publice şi secrete;
    f) îmbinarea metodelor de conducere unipersonale şi colegiale;
    g) cooperarea;
    h) transparenţa;
    i) răspunderea personală.
Capitolul II
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ A SERVICIULUI GRĂNICERI
ŞI ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII LUI

    Articolul 5. Structura organizatorică şi efectivul-limită
                       al Serviciului Grăniceri
    (1) Serviciul Grăniceri se constituie din:
    a) organ central de conducere;
    b) organe regionale de supraveghere şi de control al frontierei de stat;
    c) Colegiu Naţional al Serviciului Grăniceri;
    d) alte unităţi.
    (2) Structura generală şi efectivul-limită al Serviciului Grăniceri se aprobă în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    (3) Organul central de conducere al Serviciului Grăniceri şi organele regionale sînt persoane juridice, dispun de conturi trezoreriale şi de alte atribute necesare.
    (4) Organele regionale ale Serviciului Grăniceri pot fi amplasate astfel încît să nu corespundă organizării administrativ-teritoriale a Republicii Moldova.
    Articolul 6. Organizarea activităţii Serviciului Grăniceri
    (1) Serviciul Grăniceri este condus de un director general, numit şi eliberat din funcţie de Preşedintele Republicii Moldova, la propunerea Guvernului.
    (2) Directorul general al Serviciului Grăniceri are vicedirectori, numiţi şi eliberaţi din funcţie de Guvern, la propunerea sa.
    (3) Atribuţiile, structura şi efectivul organelor regionale ale Serviciului Grăniceri se aprobă de către directorul general, în limitele efectivului aprobat.
    (4) În cadrul Serviciului Grăniceri se constituie un colegiu, a cărui componenţă se aprobă de către Guvern, la propunerea directorului general. În activitatea sa, colegiul se conduce de Regulamentul Colegiului Serviciului Grăniceri, aprobat prin ordin al directorului general.
Capitolul III
OBLIGAŢIILE, DREPTURILE ŞI DISPOZIŢIILE SPECIALE
    Articolul 7. Obligaţiile Serviciului Grăniceri
    (1) Serviciul Grăniceri are următoarele obligaţii:
    a) neadmiterea schimbării ilegale a frontierei de stat pe teren;
    b) prevenirea trecerii ilegale a frontierei de stat, depistarea şi reţinerea infractorilor de frontieră;
    c) asigurarea menţinerii regimului frontierei de stat, regimului de frontieră şi regimului în punctele de trecere a frontierei de stat;
    d) efectuarea, în modul stabilit, a controlului de frontieră şi autorizarea trecerii frontierei de stat a Republicii Moldova de către persoane, mijloace de transport la prezentarea actelor valabile pentru dreptul de trecere a frontierei de stat, stabilite de legislaţie, cu scopul de a preveni, depista şi curma încălcarea regulilor de trecere a frontierei de stat;
   e) combaterea, în cooperare cu alte autorităţi competente, a migraţiei ilegale, crimei organizate, traficului ilegal de armament şi muniţii, de substanţe explozive, otrăvitoare, radioactive, narcotice, de substanţe psihotrope şi de precursori, combaterea contrabandei, terorismului internaţional şi altor infracţiuni;
    f) evidenţa străinilor care intră în Republica Moldova, în momentul trecerii frontierei de stat, prin introducerea informaţiei din actele lor de identitate în Registrul de stat al populaţiei;
 
   [Art.7 al.(1) lit.f) modificată prin LP151 din 15.07.11, MO131-133/12.08.11 art.403]
    g) prevenirea şi depistarea contravenţiilor administrative, în limitele competenţei;
    h) neadmiterea intrării şi ieşirii din Republica Moldova a persoanelor, mijloacelor de transport cărora, conform legislaţiei, le este interzisă intrarea în Republica Moldova sau care temporar sînt limitate în dreptul de a ieşi din Republica Moldova;
    i) participarea, în modul stabilit şi în limitele competenţei, la asigurarea internaţională de drept a activităţii de frontieră, la încheierea tratatelor în probleme de frontieră, precum şi la activitatea reprezentativă de frontieră;
    j) coordonarea activităţii organelor de stat ce ţine de supravegherea şi de controlul frontierei de stat, asigurarea regimului frontierei de stat, regimului de frontieră şi regimului în punctele de trecere a frontierei de stat. Coordonarea activităţii tuturor serviciilor de control în punctele de trecere a frontierei de stat se efectuează de comun acord cu organele vamale;
    k) asigurarea propriei securităţi, contracararea activităţii corupţionale şi infracţiunilor în timpul efectuării activităţii operative şi de serviciu a colaboratorilor, apărarea lor de atentate în legătură cu activitatea de serviciu, precum şi a membrilor lor de familie;
    l) respingerea agresiunilor armate pe teritoriul ţării, apărarea populaţiei şi averii în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    m) exercitarea unor alte funcţii în conformitate cu legislaţia.
    (2) Folosirea Serviciului Grăniceri la soluţionarea problemelor ce nu ţin nemijlocit de supravegherea, controlul şi paza frontierei de stat se efectuează în exclusivitate în temeiul unei hotărîri a Parlamentului sau al decretului Preşedintelui Republicii Moldova, în cazurile prevăzute de legislaţie.
    Articolul 8. Drepturile Serviciului Grăniceri
    (1) În exercitarea atribuţiilor şi obligaţiilor, Serviciul Grăniceri are dreptul:
    1) să controleze actele care acordă dreptul de intrare sau de ieşire din Republica Moldova, să introducă în ele însemnările de rigoare. Actele nevalabile prezentate la control, precum şi cele ce nu aparţin posesorului, sînt ridicate conform legislaţiei în vigoare;
    2) să intre în orice timp al zilei în locuinţele sau în alte încăperi ale cetăţenilor, în teritoriul şi în încăperile unităţilor din zona de competenţă şi să le examineze în cazul unui delict flagrant şi al urmăririi persoanelor faţă de care există temeiuri suficiente de a fi suspectate de încălcarea frontierei de stat. Despre toate cazurile în care colaboratorii Serviciului Grăniceri sînt impuşi de circumstanţe să pătrundă în locuinţe şi în alte încăperi ce aparţin cetăţenilor, judecătorul de instrucţie este înştiinţat imediat, dar nu mai tîrziu de 24 de ore, pentru asigurarea controlului legalităţii acţiunilor efectuate. Procedura de intrare în localurile misiunilor diplomatice se efectuează în conformitate cu prevederile Codului de procedură penală;
    3) să construiască instalaţii tehnico-genistice în interesul supravegherii şi controlului frontierei de stat, să instaleze linii de telecomunicaţii şi de comunicaţii, să amplaseze şi să folosească tehnica, armamentul şi alte mijloace pe terenurile atribuite în condiţiile legii;
    4) să folosească mijloacele de telecomunicaţii pentru luarea de măsuri legale, iar în timpul respingerii agresiunilor armate pe teritoriul Republicii Moldova, căutării la frontieră şi efectuării acţiunilor de escortare, în cea mai apropiată subdiviziune a serviciului, a persoanelor reţinute pentru încălcarea frontierei de stat, să folosească mijloacele de transport din posesia unităţilor, a cetăţenilor, după caz, cu reparaţia ulterioară, la solicitarea proprietarilor, în modul stabilit de lege, a cheltuielilor sau a prejudiciului cauzat. Excepţie fac mijloacele de telecomunicaţii şi de transport care sînt proprietate a misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi a altor reprezentanţe ale organizaţiilor internaţionale în Republica Moldova;
    5) să se afle în orice sector al localităţii în limitele zonei de competenţă, să circule în el în timpul exercitării atribuţiilor de serviciu, să solicite proprietarilor şi beneficiarilor de terenuri din zona de frontieră locuri şi condiţii necesare circulaţiei patrulelor de grăniceri;
    6) să nu autorizeze trecerea frontierei de stat prin punctele de trecere persoanelor care deţin acte valabile pentru trecerea ei, dar care au încălcat legislaţia ce reglementează intrarea şi ieşirea din Republica Moldova, precum şi şederea şi tranzitul prin teritoriul ei, cu excepţia cetăţenilor Republicii Moldova la intrare în ţară;
    7) să emită decizii privind trecerea frontierei de stat a persoanelor care deţin acte perfectate incorect sau cu termenul expirat, să autorizeze trecerea controlată a frontierei de stat. Decizia se emite de către directorul general, cu informarea în cel mult 24 de ore a procurorului;
    8) să reţină, la solicitarea autorităţilor competente, persoanele date în urmărire, care se eschivează de la pedeapsă penală, precum şi în alte cazuri prevăzute de legislaţie;
    9)
să dispună interzicerea intrării în Republica Moldova a străinilor, precum şi să nu permită intrarea în ţară a străinilor în condiţiile Legii nr. 200 din 16 iulie 2010 privind regimul străinilor în Republica Moldova;
   
[Art.8 al.(9) în redacţia LP151 din 15.07.11, MO131-133/12.08.11 art.403]
    10) să asigure autorizarea trecerii frontierei de stat în mod simplificat, conform acordurilor încheiate cu statele vecine şi legislaţiei în vigoare;
    11) să asigure autorizarea trecerii frontierei de stat în afara punctelor de control în condiţiile şi în modul stabilit de acordurile încheiate cu statele vecine;
    12) să asigure autorizarea trecerii frontierei de stat de către formaţiunile de salvare şi de restabilire în cazul situaţiilor excepţionale, generate de accidente de proporţii, catastrofe sau calamităţi naturale în condiţiile prevăzute de tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, precum şi de actele normative în vigoare;
    13) să însoţească mijloacele de transport în zona de competenţă şi să plaseze în aceste mijloace patrule de grăniceri pentru excluderea posibilităţii de îmbarcare (debarcare) a persoanelor înainte sau după efectuarea controlului de frontieră;
    14) să controleze actele de identitate ale persoanelor, documentele de însoţire a mijloacelor de transport care se află în zona de competenţă, iar în caz de necesitate, să le reţină temporar sau să le ridice, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    15) să oprească, să controleze, să reţină, după caz, mijloacele de transport pentru a curma încălcarea regimului frontierei de stat, regimului de frontieră sau regimului în punctele de trecere a frontierei de stat în zona de competenţă, iar în cazul căutării la frontieră şi operaţiunilor de frontieră, şi în afara acestei zone;
    16) să limiteze temporar executarea oricăror lucrări în zona de frontieră în caz de periclitare a intereselor Republicii Moldova la frontiera de stat, cu excepţia lucrărilor legate de înlăturarea consecinţelor calamităţilor naturale sau de boli infecţioase deosebit de periculoase, înştiinţînd despre aceasta autorităţile administraţiei publice locale şi unităţile interesate;
    17) să aplice temporar restricţii ori să interzică circulaţia persoanelor şi mijloacelor de transport, să nu permită accesul lor pe unele terenuri în timpul căutării la frontieră şi operaţiunilor de frontieră, altor acţiuni similare, precum şi în timpul acţiunilor privind cauzele penale şi contravenţiile administrative;
   
171) să constate contravenţii şi să încheie procese-verbale conform prevederilor Codului contravenţional al Republicii Moldova;
    [Art.8 al.(1), pct.171 introdus  prin LP131-XVIII din 23.12.09, MO23-24/12.02.10 art.35]
    18) să determine, în comun cu unităţile interesate, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, locul şi durata opririi în punctele de control a mijloacelor de transport de trafic internaţional, care asigură circulaţia mărfurilor şi pasagerilor;
    19) să ţină evidenţa persoanelor, mijloacelor de transport şi datelor reale, necesară efectuării controlului asupra întreţinerii regimului frontierei de stat, regimului de frontieră şi regimului în punctele de trecere a frontierei de stat şi să folosească în acest scop sistemele informaţionale în condiţii ce nu contravin legislaţiei;
    20) să solicite şi să primească din partea organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice şi a autorităţilor administraţiei publice locale, a unităţilor şi asociaţiilor obşteşti informaţii care prezintă interes pentru activitatea sa;
    21) să utilizeze, în conformitate cu legislaţia, mijloacele de stat de informare în masă pentru transmiterea informaţiei în interesul supravegherii şi controlului frontierei de stat;
    22) să organizeze serviciul de cifrare şi reţelele departamentale de transmisiuni cifrate, să participe la crearea şi asigurarea funcţionării reţelelor interstatale şi interdepartamentale de transmisiuni cifrate;
    23) să ceară încetarea contravenţiilor şi acţiunilor nelegitime ale persoanelor fizice care împiedică efectuarea atribuţiilor sale şi să le reprime;
    24) să conlucreze cu cetăţenii pentru a obţine informaţii despre trecerea ilegală a frontierei de stat, încălcarea regimului de frontieră şi regimului în punctele de trecere a frontierei de stat;
    25) să efectueze, folosind tehnica şi mijloacele speciale din dotare, expertiza actelor ce dau dreptul de trecere a frontierei de stat, stabilite de legislaţia în vigoare;
    26) să organizeze şi să efectueze căutare la frontieră şi operaţiuni de frontieră, precum şi activităţi informaţional-analitice, activităţi operative de investigaţii şi măsuri profilactice pentru asigurarea supravegherii şi controlului frontierei de stat;
    27) să reţină în sectorul Republicii Moldova al apelor de frontieră şi să escorteze la cel mai apropiat port (chei) fluvial sau la un alt punct navele nemilitare străine care au încălcat regimul frontierei de stat dacă ele comit act de ostilitate faţă de Republica Moldova, efectuează ilegal îmbarcarea (debarcarea) persoanelor, încărcarea (descărcarea) mărfurilor şi altor bunuri în locuri interzise, practică ilicit pescuitul, recoltarea produselor lemnoase şi produselor accesorii ale pădurii, alte activităţi interzise, efectuează deversări de substanţe nocive, de deşeuri şi de materiale, dacă membrii echipajului sau alte persoane de pe nave deteriorează semnele de frontieră, instalaţiile de navigaţie, alte obiecte de suprafaţă sau obiecte submersibile proprietate a Republicii Moldova. Navele nemilitare străine reţinute sînt predate, în modul stabilit, reprezentanţilor împuterniciţi ai statelor respective ori sînt expulzate din sectorul Republicii Moldova al apelor de frontieră, ori sînt confiscate, conform unei hotărîri judecătoreşti, în cazurile prevăzute de legislaţia ei;
    28) să aplice armele din dotare, mijloacele speciale şi forţa fizică, să folosească animalele de serviciu în cazul şi în modul stabilit de legislaţie;
    29) să întreprindă măsuri de contracarare a trecerii ilegale peste frontiera de stat a mărfurilor şi altor bunuri interzise sau bunuri cu acces limitat de trecere, conform legislaţiei, în coordonare cu organele vamale şi cu alte organe de stat, precum şi de sine stătător în timpul activităţii operative de serviciu, să le reţină şi să le predea organelor abilitate;
    30) să efectueze cercetări în domeniul securităţii frontierei de stat, să formeze grupuri de lucru din colaboratori ai săi şi din experţi invitaţi pentru efectuarea unor astfel de cercetări şi pentru elaborarea de acte în probleme prioritare;
    31) să elaboreze acte normative cu privire la frontiera de stat, să încheie tratate internaţionale în modul stabilit de legislaţie şi în limitele competenţei;
   32) să expedieze, în modul stabilit, autorităţilor de stat, autorităţilor administraţiei publice locale, unităţilor, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, asociaţiilor obşteşti sau persoanelor cu funcţie de răspundere propuneri de înlăturare a cauzelor şi condiţiilor care favorizează săvîrşirea contravenţiilor administrative, ce ţin de competenţa Serviciului Grăniceri;
    33) să atragă, pe principii benevole, la îndeplinirea sarcinilor sale, cetăţeni ai Republicii Moldova, constituiţi în asociaţii obşteşti, precum şi în alte organizaţii neguvernamentale, în modul stabilit de Guvern;
    34) să stimuleze moral şi material persoanele care s-au distins în exercitarea atribuţiilor Serviciului Grăniceri. Criteriile şi modul de stimulare se stabilesc de directorul general al Serviciului Grăniceri în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    35) să efectueze alte acţiuni în conformitate cu legislaţia.
    (2) Folosirea de către Serviciul Grăniceri a drepturilor stabilite pentru îndeplinirea unor funcţii neprevăzute de legislaţie nu se permite.
    Articolul 9. Dispoziţii speciale privind colaborarea
    (1) Pentru asigurarea efectivă a supravegherii, controlului şi pazei frontierei de stat, Serviciul Grăniceri colaborează cu organele centrale de specialitate ale administraţiei publice, cu autorităţile administraţiei publice locale şi cu unităţi, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, în modul stabilit de legislaţie.
    (2) Serviciul Grăniceri acordă, în raioanele exercitării funcţiunii, ajutorul necesar organelor special împuternicite în activitatea lor de control în domeniul protecţiei mediului înconjurător, precum şi în problemele de asigurare a securităţii ecologice.
    (3) Serviciul Grăniceri colaborează cu organele de drept şi cu organele de pază a frontierei de stat ale altor state, precum şi cu organizaţii internaţionale, în baza tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte.
    (4) Serviciul Grăniceri cooperează cu instituţii diplomatice şi consulate, cu organele competente ale altor state, deleagă reprezentanţi oficiali, în modul stabilit de legislaţie.
    (5) Serviciul Grăniceri efectuează, de comun acord cu companiile aeriene, controlul prealabil al legalităţii intrării şi ieşirii din Republica Moldova a  străinilor.
   
[Art.9 al.(5) modificat prin LP151 din 15.07.11, MO131-133/12.08.11 art.403]
    (6) Organele centrale de specialitate ale administraţiei publice, autorităţile administraţiei publice locale şi unităţile, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, sînt obligate să acorde suport Serviciului Grăniceri în asigurarea supravegherii şi controlului frontierei de stat a Republicii Moldova, conform legislaţiei în vigoare.
    Articolul 10. Dispoziţii speciale privind protecţia informaţiei
    (1) Pentru executarea efectivă a atribuţiilor sale, Serviciul Grăniceri are dreptul de a colecta, prelucra şi păstra informaţiile despre persoane şi mijloace de transport care trec frontiera de stat a Republicii Moldova, de a crea şi utiliza baze de date informaţionale proprii, de a utiliza bazele de date ale altor unităţi, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Folosirea bazelor de date informaţionale se realizează conform legislaţiei cu privire la protecţia informaţiei.
    (2) Modalitatea utilizării datelor cu caracter personal în cadrul Serviciului Grăniceri se stabileşte în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    (3) Serviciul Grăniceri asigură protecţia informaţiei împotriva nimicirii, pierderii, accesului neautorizat la ea, modificării sau răspîndirii ei neautorizate.
    (4) Modalitatea schimbului de informaţie între Serviciul Grăniceri şi alte organe de drept ale Republicii Moldova se stabileşte în baza acordurilor interinstituţionale. Serviciul Grăniceri efectuează schimb de informaţii cu organele grănicereşti şi cu alte organe de drept ale altor state, precum şi cu organizaţii internaţionale, în baza tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte.
    (5) Serviciul Grăniceri nu prezintă terţilor informaţii pe care le-a primit de la alte organe de drept pentru realizarea atribuţiilor sale ce ţin de controlul şi supravegherea frontierei de stat. Accesul persoanelor la informaţiile care îi privesc şi de care dispune Serviciul Grăniceri are loc în conformitate cu legislaţia în vigoare. Serviciul Grăniceri are dreptul de a nu acorda informaţii referitoare la solicitant dacă divulgarea lor poate dăuna îndeplinirii atribuţiilor sale ori poate leza terţii în drepturile şi libertăţile lor.
    Articolul 11. Transparenţa activităţii Serviciului Grăniceri
    (1) Serviciul Grăniceri acordă informaţii oficiale solicitanţilor persoane fizice şi juridice în conformitate cu legislaţia în vigoare. Dreptul de acces la informaţie poate fi limitat în temeiul Legii nr.982-XIV din 11 mai 2000 privind accesul la informaţie.
    (2) Directorul general al Serviciului Grăniceri are dreptul de a refuza prezentarea unor informaţii oficiale pornind de la interesele securităţii naţionale.
    (3) Transparenţa activităţii Serviciului Grăniceri se asigură prin cooperare cu societatea civilă, prin plasare a informaţiei de utilitate publică în mijloacele mass-media şi pe site-ul specializat al Serviciului Grăniceri, cu actualizarea ei periodică.
    Articolul 12. Limitarea drepturilor şi libertăţilor omului
    (1) Colaboratorii Serviciului Grăniceri sînt obligaţi să respecte drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului.
    (2) Limitarea temporară a drepturilor şi libertăţilor omului, aplicarea de către Serviciul Grăniceri a măsurilor de constrîngere se admit numai în cazul şi în modul prevăzut de legislaţia în vigoare.
Capitolul IV
ÎNDEPLINIREA SERVICIULUI ÎN CADRUL
ORGANELOR SERVICIULUI GRĂNICERI
    Articolul 13. Personalul Serviciului Grăniceri
    (1) Personalul Serviciului Grăniceri se constituie din colaboratori, funcţionari publici şi personal de deservire.
    (2) Colaboratorii Serviciului Grăniceri au statut special şi sînt învestiţi cu împuterniciri de autoritate publică pe timpul şi în legătură cu îndeplinirea atribuţiilor şi îndatoririlor de serviciu, în limitele competenţelor stabilite de legislaţia în vigoare. Militarii în termen din cadrul Serviciului Grăniceri nu sînt factori de decizie.
    (3) Raporturile de muncă ale funcţionarilor publici şi ale personalului de deservire sînt reglementate de Codul muncii, de
Legea nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, de alte acte normative din domeniul muncii.
   
[Art.13 al.(3) modificat prin LP108-XVIII din 17.12.09, MO193-196/29.12.09 art.609; în vigoare 01.01.10]
    Articolul 14. Serviciul în organele Serviciului Grăniceri
    (1) Serviciul Grăniceri se completează cu colaboratori în condiţiile legislaţiei în vigoare.
    (2) Pînă a fi încadrat sau încorporat în organele Serviciului Grăniceri, candidatul este supus unui control special.
    Articolul 15. Pregătirea cadrelor pentru Serviciul Grăniceri
    Pregătirea, perfecţionarea şi ridicarea calificării profesionale a colaboratorilor se desfăşoară în Colegiul Naţional al Serviciului Grăniceri, precum şi în alte instituţii de învăţămînt.
Capitolul V
PROTECŢIA DE STAT JURIDICĂ ŞI SOCIALĂ
A PERSONALULUI SERVICIULUI GRĂNICERI
    Articolul 16. Protecţia juridică a personalului
                         Serviciului Grăniceri
    (1) Personalul Serviciului Grăniceri se află sub protecţia statului. Persoana, onoarea şi demnitatea ei sînt protejate de lege.
    (2) Colaboratorii Serviciului Grăniceri nu poartă răspundere pentru prejudiciul material şi fizic cauzat delincventului în legătură cu nesupunerea sau cu opunerea de rezistenţă în timpul reţinerii lui. În asemenea cazuri, acţiunile colaboratorilor Serviciului Grăniceri trebuie să fie adecvate rezistenţei opuse de către delincvent.
    Articolul 17. Inadmisibilitatea imixtiunii în activitatea
                         Serviciului Grăniceri
    La îndeplinirea obligaţiilor de serviciu, personalul Serviciului Grăniceri se supune exclusiv legii şi cerinţelor legitime ale şefului direct. Alte persoane nu au dreptul de a se implica în activitatea personalului.
    Articolul 18. Protecţia socială a personalului Serviciului
                         Grăniceri
    (1) Statul garantează personalului Serviciului Grăniceri protecţie socială în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    (2) În cazul eliberării din Serviciul Grăniceri, personalului i se acordă o indemnizaţie unică potrivit legislaţiei în vigoare.
    (3) Personalului Serviciului Grăniceri i se acordă concedii şi pensii în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Capitolul VI
FINANŢAREA ŞI ASIGURAREA ACTIVITĂŢII
SERVICIULUI GRĂNICERI

    Articolul 19. Finanţarea
    Activitatea Serviciului Grăniceri se finanţează de la bugetul de stat şi din alte surse, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    Articolul 20. Asigurarea materială şi tehnică
    (1) Patrimoniul aflat în gestiunea Serviciului Grăniceri include: încăperi locative şi de serviciu, edificii şi construcţii ale organelor de conducere şi ale altor subdiviziuni, organizaţii şi instituţii de învăţămînt pentru pregătirea şi specializarea personalului, utilaje, obiective de învăţămînt, bază instructiv-materială şi mijloace tehnice de instruire amplasate pe teritoriul acestora, armament, tehnică specială, construcţii şi baraje, alte bunuri, utilizate de Serviciul Grăniceri în îndeplinirea sarcinilor ce îi revin.
    (2) Asigurarea materială şi tehnică a Serviciului Grăniceri, crearea infrastructurii la obiectivele şi subdiviziunile Serviciului Grăniceri se efectuează din contul mijloacelor bugetului de stat, din alte surse, conform legislaţiei în vigoare.
    (3) Normele asigurării cu principalele tipuri de armament, cu tehnică specială, muniţie, echipament, cu produse alimentare şi cu alte bunuri, precum şi normele de consum al resurselor motorizate, carburanţilor şi lubrifianţilor, modul de primire în dotare, de procurare a armamentului, tehnicii speciale şi altui patrimoniu se stabilesc de legislaţia în vigoare.
    (4) Construcţia, reconstrucţia sau punerea la dispoziţie a obiectivelor destinate amplasării subdiviziunilor Serviciului Grăniceri se efectuează potrivit modului şi normelor stabilite de Guvern şi se finanţează de la bugetul de stat, precum şi din mijloacele autorităţilor administraţiei publice locale, la a căror iniţiativă se efectuează construcţia, reconstrucţia sau trecerea bunurilor în proprietatea Serviciului Grăniceri.
    (5) Serviciul Grăniceri are dreptul să primească în gestiune, în modul stabilit de legislaţie, din partea organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice şi din partea autorităţilor administraţiei publice locale, a structurilor internaţionale, a unităţilor, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, din partea asociaţiilor obşteşti şi a cetăţenilor Republicii Moldova obiective pentru amplasarea subdiviziunilor, mijloace de transport, alt tip de tehnică, bunuri, necesare îndeplinirii sarcinilor.
   
[Art.20 al.(5) modificat prin LP90-XVIII din 04.12.09, MO187-188/18.12.09 art.584]
Capitolul VII
RESPONSABILITĂŢI ŞI RĂSPUNDERI
    Articolul 21. Responsabilitatea şi răspunderea colaboratorilor
    (1) Colaboratorii Serviciului Grăniceri iau decizii în limitele împuternicirilor cu care sînt învestiţi, conducîndu-se de prevederile Constituţiei Republicii Moldova, legislaţiei în vigoare şi tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte.
    (2) Daunele materiale şi morale aduse persoanelor prin acţiunile ilegale ale personalului Serviciului Grăniceri se repară în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    (3) Pentru acţiuni ilegale sau inacţiuni prejudicioase, colaboratorii Serviciului Grăniceri poartă răspundere disciplinară, administrativă şi penală.
    Articolul 22. Dreptul la risc profesional
    (1) În exercitarea obligaţiilor de serviciu, colaboratorii Serviciului Grăniceri au dreptul la risc profesional în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare.
    (2) Riscul este considerat justificat dacă acţiunea decurge în mod obiectiv din informaţia, faptele şi circumstanţele cunoscute colaboratorului, dacă scopul legitim nu poate fi atins prin acţiuni ce nu ar implica riscul, iar colaboratorul a întreprins toate măsurile posibile pentru a preîntîmpina consecinţele negative.
Capitolul VIII
CONTROLUL
    Articolul 23. Controlul asupra activităţii Serviciului Grăniceri
    (1) Controlul asupra activităţii Serviciului Grăniceri este exercitat de Parlament, de Preşedintele Republicii Moldova şi de Guvern, în limitele competenţelor.
    (2)
Auditul public extern al activităţii financiare, modului de formare, de administrare şi de utilizare a mijloacelor financiare ale Serviciului Grăniceri este exercitat de Curtea de Conturi.
    [Art.23 al.(2) modificat prin LP63 din 23.04.10, MO75-77/18.05.10 art.213]
   
Articolul 24. Controlul asupra respectării şi executării legislaţiei
    Controlul asupra respectării şi executării legislaţiei în Serviciul Grăniceri este exercitat de Procuratura Generală.
Capitolul IX
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
    Articolul 25
    (1) Pentru asigurarea securităţii frontierei de stat, militarii în termen sînt folosiţi în Serviciul Grăniceri pînă la completarea lui totală cu militari angajaţi în bază de contract.
    (2) În termen de 6 luni, Guvernul:
    va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;
    va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.
    (3) Pînă la aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege, actele normative se vor aplica în măsura în care nu contravin prezentei legi.


    PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI                            Marian LUPU

    Nr.162-XVI. Chişinău, 13 iulie 2007.