HGM807/2015
ID intern unic:  361814
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 807
din  29.10.2015
pentru aprobarea Reglementării tehnice
„Compatibilitatea electromagnetică a echipamentelor”
Publicat : 13.11.2015 în Monitorul Oficial Nr. 306-310     art Nr : 901     Data intrarii in vigoare : 13.11.2017
    MODIFICAT
   
HG411 din 08.05.18, MO150-155/11.05.18 art.460
    HG1089 din 18.12.17, MO440/20.12.17 art.1213  


    NOTĂ:
   
în tot textul hotărîrii și al anexelor, cuvintele „Ministerul Economiei”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Ministerul Economiei și Infrastructurii”, la forma gramaticală corespunzătoare prin HG411 din 08.05.18, MO150-155/11.05.18 art.460
    În tot textul Reglementării tehnice, cuvintele „Agenția pentru Protecția Consumatorilor”, la orice caz gramatical, se substituie prin cuvintele „Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței”, la cazul gramatical corespunzător prin HG1089 din 18.12.17, MO440/20.12.17 art.1213




    În temeiul articolului 18 şi poziţiei 5 din anexa nr. 3 la Legea nr. 235 din 1 decembrie 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr. 46-47, art. 136) şi în scopul realizării prevederilor Planului naţional de acţiuni pentru implementarea Acordului de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană pentru anii 2014-2016, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 808 din 7 octombrie 2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr. 297-309, art. 851), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Reglementarea tehnică „Compatibilitatea electromagnetică a echipamentelor” (se anexează).
    2. Se admite punerea la dispoziţie pe piaţă a echipamentelor care cad sub incidenţa Reglementării tehnice „Compatibilitatea electromagnetică a echipamentelor” înainte de data intrării în vigoare a prezentei hotărîri.
    3. Punctele 60-61, 96-98, 100-101 și 115-118 vor intra în vigoare la data intrării în vigoare a legii privind ratificarea Acordului privind evaluarea conformității și acceptarea produselor industriale dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană.
    [Pct.3 în redacția HG411 din 08.05.18, MO150-155/11.05.18 art.460]
    4. Pînă la data intrării în vigoare a legii de ratificare a Acordului privind evaluarea conformității și acceptarea produselor industriale dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană:
    1) se admite punerea la dispoziție pe piață și darea în folosință a echipamentelor cu marca de conformitate SM (în continuare – marca SM), aplicată conform prevederilor Legii nr. 235 din 1 decembrie 2011 privind activitățile de acreditare și de evaluare a conformității;
    2) producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoană juridică cu sediul în Republica Moldova, aplică marca SM în situația în care evaluarea conformității echipamentelor destinate pieței naționale se efectuează de către organismele de evaluare a conformității recunoscute, prin utilizarea procedurilor prevăzute în capitolul XII din Reglementarea tehnică „Compatibilitatea electromagnetică a echipamentelor”. Se interzice, în condiţiile prevăzute de prezenta hotărîre, aplicarea pe acelaşi echipament a mărcii SM şi a marcajului CE;
    3) prevederile prezentei hotărîri referitoarele la marcajul CE se aplică suplimentar mărcii SM;
    4) Ministerul Economiei și Infrastructurii recunoaște organismele care efectuează evaluarea conformității compatibilității electromagnetice a echipamentelor destinate pieței naționale în concordanță cu procedurile prevăzute în capitolul XII din Reglementarea tehnică „Compatibilitatea electromagnetică a echipamentelor”. Procedura de notificare se efectuează ca urmare a procedurii de recunoaștere specificată în capitolul IV1 din Legea nr. 235 din 1 decembrie 2011 privind activitățile de acreditare și evaluare a conformității;
    5) Cerințele cu privire la organismele de evaluare a conformității notificate se aplică și organismelor de evaluare a conformității recunoscute,  care au regim juridic similar, conform prevederilor Legii nr. 235 din 1 decembrie 2011 privind activitățile de acreditare și evaluare a conformității. La desfășurarea procedurilor de evaluare a conformității, organismele de evaluare a conformității recunoscute care efectuează evaluarea conformității compatibilității electromagnetice a echipamentelor vor întocmi certificate de examinare de tip;
    6) lista ce cuprinde organismele recunoscute şi numerele lor de identificare se gestionează de Centrul Național de Acreditare „MOLDAC” și se publică pe pagina oficială web a acestuia
    [Pct.4 în redacția HG411 din 08.05.18, MO150-155/11.05.18 art.460]
    [Pct.5-8 abrogate prin HG411 din 08.05.18, MO150-155/11.05.18 art.460]
    9. Prezenta hotărîre intră în vigoare la 24 de luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    10. La data intrării în vigoare a prezentei hotărîri se abrogă Hotărîrea Guvernului nr. 95 din 4 februarie 2008 „Cu privire la aprobarea Reglementării tehnice „Compatibilitatea electromagnetică a echipamentelor” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr. 32-33, art. 176).
    11. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei și Infrastructurii.

    PRIM-MINISTRU                                                   Valeriu STRELEŢ

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei                                                  Stephane Christophe Bridе

    Nr. 807. Chişinău, 29 octombrie 2015.


Aprobată
prin Hotărîrea Guvernului nr.807
din 29 octombrie 2015

REGLEMENTAREA TEHNICĂ
„Compatibilitatea electromagnetică a echipamentelor”
    Reglementarea tehnică „Compatibilitatea electromagnetică a echipamentelor” (în continuare – Reglementare tehnică) creează cadrul necesar aplicării Directivei nr. 2014/30/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind armonizarea legislaţiilor statelor membre cu privire la compatibilitatea electromagnetică (reformare), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 96/79 din 29 martie 2014.
I. Dispoziţii generale
    1. Prezenta Reglementare tehnică are ca scop asigurarea protecţiei radiocomunicaţiilor, inclusiv a recepţionării emisiunilor de radiodifuziune şi a serviciului de radioamator care funcţionează în conformitate cu reglementările radio ale Uniunii Internaţionale a Telecomunicaţiilor, a reţelelor de alimentare cu energie electrică şi a celor de comunicaţii electronice, precum şi a echipamentelor conectate la acestea, contra perturbaţiilor electromagnetice.
    2. Prezenta Reglementare tehnică se aplică echipamentelor definite în pct. 6.
    3. Prezenta reglementare tehnică nu se aplică:
    1) echipamentelor radio şi echipamentelor terminale de telecomunicaţie;
    2) produselor, pieselor şi echipamentelor aeronautice;
    3) echipamentelor radio folosite de radioamatori în sensul reglementărilor radio adoptate în cadrul Constituției Uniunii Internaționale a Telecomunicațiilor și Convenției Uniunii Internaționale a Telecomunicațiilor, în cazul în care echipamentele nu sînt puse la dispoziție pe piață;
    4) echipamentelor ale căror caracteristici fizice, prin însăși natura lor, sînt astfel încît:
    a) acestea nu pot să genereze sau să contribuie la generarea de emisii electromagnetice care depășesc un nivel ce permite echipamentelor radio și de telecomunicații și altor echipamente să funcționeze așa cum este prevăzut; precum și
    b) acestea funcționează fără degradare inacceptabilă în prezența perturbației electromagnetice rezultate în mod normal în urma utilizării prevăzute;
    5) ansamblurilor de evaluare personalizate pentru folosul profesioniștilor doar în cadrul centrelor de cercetare și dezvoltare înființate în acest scop.
    4. În sensul pct. 3 subpct. 3) din prezenta Reglementare tehnică, ansamblurile de componente care urmează să fie asamblate de radioamatori și echipamentele puse la dispoziție pe piață și modificate de radioamatori pentru uz propriu nu sînt considerate echipamente puse la dispoziție pe piață.
    5. În cazul în care pentru echipamentele menționate la pct.2 din prezenta Reglementare tehnică cerințele esențiale de securitate prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta Reglementare tehnică sînt stabilite, integral sau parțial, de către alte dispoziții ale actelor normative, prezenta Reglementare tehnică nu se aplică sau încetează să se aplice echipamentelor în cauză în ceea ce privește aceste cerințe de la data punerii în aplicare a actelor normative respective.
II. Terminologie
    6. În sensul prezentei Reglementări tehnice se utilizează noțiunile definite în Legea nr. 235 din 1 decembrie 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii, precum şi termenii şi expresiile de mai jos, care au următoarele semnificaţii:
    1) echipament – orice aparat sau instalaţie fixă;
    2) aparat – orice dispozitiv finit sau combinație de astfel de dispozitive pusă la dispoziție pe piață ca unitate funcțională independentă, destinat(ă) utilizatorului final și susceptibil(ă) de a produce perturbații electromagnetice sau a cărui funcționare este susceptibilă de a fi afectată de astfel de perturbații;
    3) instalaţie fixă – combinație specifică a mai multe tipuri de aparate și, după caz, a altor dispozitive care sînt asamblate, instalate și destinate a fi folosite în mod permanent într-un amplasament prestabilit;
    4) compatibilitate electromagnetică – capacitate a echipamentelor de a funcționa în mod satisfăcător în mediul lor electromagnetic fără să producă perturbații electromagnetice intolerabile altor echipamente din acel mediu;
    5) perturbaţie electromagnetică – orice fenomen electromagnetic care poate degrada funcționarea echipamentelor. O perturbație electromagnetică poate fi zgomotul electromagnetic, un semnal nedorit sau o modificare a însuși mediului de propagare;
    6) imunitate electromagnetică – capacitate a echipamentelor de a funcționa conform destinației, fără degradarea performanțelor în prezența perturbațiilor electromagnetice;
    7) obiectiv de securitate – obiectiv de protecție a vieții sau proprietății oamenilor;
    8) mediu electromagnetic – toate fenomenele electromagnetice observabile într-un anumit loc;
    9) agent economic – producător, reprezentant autorizat, importator și distribuitor;
    10) specificaţie tehnică – document care stabilește cerințele tehnice pe care trebuie să le îndeplinească echipamentul;
    11) rechemare – orice măsură avînd drept scop returnarea unui aparat care a fost pus deja la dispoziția utilizatorului final;
    12) retragere – orice măsură avînd scopul de a împiedica punerea la dispoziție pe piață a unui aparat din lanțul de aprovizionare;
    13) marcaj CE – marcaj prin care producătorul indică faptul că aparatul este în conformitate cu cerințele aplicabile stabilite în prezenta Reglementare tehnică;
    14) în sensul prezentei reglementări tehnice, se consideră aparate:
    a) componentele sau subansamblurile destinate încorporării într-un aparat de către utilizatorul final, care sînt susceptibile să genereze perturbații electromagnetice sau a căror funcționare este susceptibilă de a fi afectată de astfel de     perturbații;
    b) instalaţiile mobile definite ca o combinaţie de aparate şi, după caz, alte dispozitive, destinate deplasării şi funcţionării în mai multe amplasamente.
III. Punerea la dispoziţie pe piaţă şi/sau punerea în funcţiune
    7. Agenţii economici iau toate măsurile adecvate pentru a se asigura că echipamentele sînt puse la dispoziție pe piață și/sau puse în funcțiune numai dacă respectă prezenta Reglementare tehnică atunci cînd sînt instalate corespunzător, întreținute și folosite pentru scopul prevăzut.
IV. Garantarea accesului pe piaţă
    8. Autorităţile publice nu pot interzice, din motive legate de compatibilitatea electromagnetică, punerea la dispoziție pe piață și/sau punerea în funcțiune a echipamentelor care respectă prezenta Reglementare tehnică.
    9. Cerințele prezentei Reglementări tehnice nu împiedică aplicarea următoarelor măsuri speciale privind punerea în funcțiune sau folosirea echipamentelor:
    1) măsuri pentru rezolvarea unei probleme de compatibilitate electromagnetică existente sau previzibile într-un anumit amplasament;
    2) măsuri adoptate din motive de siguranță, pentru a proteja rețelele publice de telecomunicații sau stațiile de recepție ori de emisie, atunci cînd sînt folosite în scopuri de siguranță în privința spectrului.
    10. Ministerul Economiei și Infrastructurii adresează o notificare Comisiei Europene (în continuare – Comisie) cu privire la măsurile menţionate în pct. 9 din prezenta Reglementare tehnică.
    11. Nu se creează obstacole în calea expunerii și/sau demonstrațiilor în cadrul tîrgurilor comerciale, expozițiilor sau evenimentelor similare ale echipamentelor care nu sînt conforme cu prezenta Reglementare tehnică, cu condiția ca un semn vizibil să indice clar că aceste echipamente nu pot fi puse la dispoziție pe piață și/sau puse în funcțiune înainte de a se conforma prezentei Reglementări tehnice. Demonstrația poate avea loc numai cu condiția adoptării măsurilor corespunzătoare pentru evitarea perturbațiilor electromagnetice.
    12. Echipamentele trebuie să respecte cerinţele esenţiale de securitate din anexa nr. 1 la prezenta Reglementare tehnică.
V. Obligaţiile producătorilor
    13. Atunci cînd introduc aparatele lor pe piață, producătorii trebuie să se asigure că ele au fost proiectate și fabricate în conformitate cu cerințele esențiale de securitate prevăzute în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică.
    14. Producătorii întocmesc documentația tehnică menționată în anexele nr.2 şi nr. 3 la prezenta Reglementare tehnică și efectuează procedura relevantă de evaluare a conformității menționată la pct. 44-45 din prezenta Reglementare tehnică sau deleagă efectuarea acestei proceduri.
    15. În cazul în care s-a demonstrat conformitatea aparatului cu cerințele aplicabile prin procedura menționată, producătorii întocmesc o declarație de conformitate și aplică marcajul CE.
    16. Producătorii păstrează documentația tehnică și declarația de conformitate timp de 10 ani după introducerea pe piață a aparatului.
    17. Producătorii se asigură că există proceduri care să garanteze conformitatea continuă a producției în serie cu prezenta Reglementare tehnică. Modificările în proiectare sau cele referitoare la caracteristicile aparatului și modificările standardelor armonizate sau ale altor specificații tehnice, în raport cu care se declară conformitatea aparatului, se iau în considerare în mod corespunzător.
    18. Producătorii se asigură că aparatele pe care le introduc pe piață poartă un număr de tip, de lot sau de serie ori alt element care permite identificarea lor sau, dacă dimensiunea ori natura aparatului nu permite acest lucru, producătorii se asigură că informația solicitată este prevăzută pe ambalaj sau într-un document care însoțește aparatul.
    19. Producătorii indică pe aparat denumirea lor, denumirea lor comercială înregistrată sau marca lor înregistrată și adresa poștală la care pot fi contactați sau, dacă acest lucru nu este posibil, pe ambalaj sau într-un document care însoțește aparatul. Adresa indică un singur punct de contact pentru producător. Datele de contact sînt comunicate în limba de stat.
    20. Producătorii se asigură că aparatul este însoțit de instrucțiuni și de informațiile menționate la pct. 55-57 din prezenta Reglementare tehnică, traduse în limba de stat. Astfel de instrucțiuni și informații, precum și orice text imprimat pe etichete trebuie să fie clare și inteligibile.
    21. Producătorii care consideră sau au motive să creadă că un aparat pe care l-au introdus pe piață nu este conform cu prezenta Reglementare tehnică iau de îndată măsurile corective necesare pentru a aduce respectivul aparat în conformitate, pentru a-l retrage sau pentru a-l rechema, după caz. De asemenea, în cazul în care aparatul prezintă un risc, producătorii informează imediat în acest sens Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței, indicînd detalii, în special cu privire la neconformitate și la orice măsuri corective luate.
    22. Producătorii, în cazul pericolelor estimate sau presupunerilor cu referire la neconformităţi, la cererea Ministerului Economiei și Infrastructurii și Agenției pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței, furnizează acestora, pe suport de hîrtie sau în format electronic, toate informațiile și documentația necesară pentru a demonstra conformitatea aparatului cu prezenta Reglementare tehnică, în limba de stat. Producătorii cooperează cu Ministerul Economiei și Infrastructurii și Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței, la solicitarea acestora, cu privire la orice acțiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de aparatele pe care aceștia le-au introdus pe piață.
VI. Reprezentanţii autorizaţi
    23. Producătorii numesc, în formă scrisă, un reprezentant autorizat.
    24. Reprezentantul autorizat îndeplinește sarcinile specificate în mandatul primit de la producător. Numirea permite reprezentantului autorizat să îndeplinească cel puțin următoarele sarcini:
    1) să mențină declarația de conformitate și documentația tehnică la dispoziția Agenţiei pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței timp de 10 ani după ce aparatul a fost introdus pe piață;
    2) în cazul pericolelor estimate sau al presupunerilor cu referire la neconformităţile, la solicitarea Agenţiei pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței, să prezinte toate informațiile și documentația necesară pentru a demonstra conformitatea aparatului;
    3) să coopereze cu Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței, la cererea acesteia, cu privire la orice acțiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de aparatele vizate de mandatul său.
VII. Obligaţiile importatorilor
    25. Importatorii introduc pe piață numai aparate conforme.
    26. Înainte de introducerea unui aparat pe piață, importatorii se asigură că procedura corespunzătoare de evaluare a conformității prevăzută la pct. 44-45 din prezenta Reglementare tehnică a fost îndeplinită de către producător. Importatorii se asigură că producătorul a întocmit documentația tehnică, că aparatul poartă marcajul CE și este însoțit de documentele necesare, precum și că producătorul a respectat cerințele prevăzute la pct. 18-19 din prezenta Reglementare tehnică.
    27. În cazul în care un importator consideră sau are motive să creadă că un aparat nu este conform cu cerințele esențiale de securitate prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta Reglementare tehnică, acesta nu introduce aparatul pe piață înainte ca el să fie adus în conformitate. În plus, atunci cînd aparatul prezintă un risc, importatorul informează producătorul și Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței în acest sens.
    28. Producătorii își indică pe aparat numele, denumirea comercială înregistrată sau marca înregistrată și adresa poștală la care pot fi contactați sau, dacă acest lucru nu este posibil, pe ambalaj sau într-un document care însoțește aparatul. Pentru utilizatorii finali și Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței datele de contact sînt comunicate în limba de stat.
    29. Importatorii se asigură că aparatul este însoțit de instrucțiuni și de informațiile menționate la pct. 55-57 din prezenta Reglementare tehnică în limba de stat.
    30. Importatorii se asigură că, atît timp cît un aparat se află în responsabilitatea lor, condițiile de depozitare sau transport al acestuia nu periclitează conformitatea sa cu cerințele esențiale de securitate prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta Reglementare tehnică.
    31. Importatorii care consideră sau au motive să creadă că un aparat pe care l-au introdus pe piață nu este în conformitate cu prezenta Reglementare tehnică iau de îndată măsurile corective necesare pentru a aduce în conformitate respectivul aparat, pentru a-l retrage sau pentru a-l rechema, după caz. În cazul în care aparatul prezintă un risc, importatorii informează imediat în acest sens Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței, oferind detalii, în special cu privire la neconformitate și la orice măsuri corective luate.
    32. Importatorii păstrează o copie a declarației de conformitate pe o perioadă de 10 ani după introducerea pe piaţă a aparatului, o pune la dispoziţia Agenţiei pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței şi se asigură că documentaţia tehnică poate fi pusă la dispoziţia acestui organ, la cerere.
    33. Importatorii, în cazul pericolelor estimate sau presupunerilor cu privire la neconformităţi din partea Ministerului Economiei și Infrastructurii și Agenţiei pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței, furnizează acestora, pe hîrtie sau în format electronic, toate informațiile și documentația necesară pentru a demonstra conformitatea aparatului. Importatorii cooperează cu Ministerul Economiei și Infrastructurii și Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței, la cererea acestora, cu privire la orice acțiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de aparatele pe care aceștia le-au introdus pe piață.
VIII. Obligaţiile distribuitorilor
    34. În cazul în care pun la dispoziție pe piață un aparat, distribuitorii acționează cu diligenţă privind cerințele prezentei Reglementări tehnice.
    35. Înainte de a pune la dispoziție pe piață un aparat, distribuitorii verifică dacă acesta poartă marcajul CE, dacă este însoțit de documentele necesare, de instrucțiuni și de informațiile menționate la pct. 55-57 din prezenta Reglementare tehnică, traduse în limba de stat, și dacă producătorul și importatorul au respectat cerințele prevăzute la pct. 18-19 și, respectiv, la pct.28 din prezenta Reglementare tehnică.
    36. Dacă un distribuitor consideră sau are motive să creadă că un aparat nu este conform cu cerințele esențiale de securitate prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta Reglementare tehnică, acesta nu pune la dispoziție pe piață respectivul aparat înainte ca el să fie adus în conformitate. Mai mult decît atît, atunci cînd aparatul prezintă un risc, distribuitorul informează producătorul sau importatorul în acest sens, precum și Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței.
    37. Distribuitorii se asigură că, atît timp cît un aparat se află în responsabilitatea lor, condițiile de depozitare sau transport al acestuia nu periclitează conformitatea sa cu cerințele esențiale prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta Reglementare tehnică.
    38. Distribuitorii care consideră sau au motive să creadă că un aparat pe care l-au pus la dispoziție pe piață nu este conform cu prezenta Reglementare tehnică se asigură că se iau măsurile necesare pentru a aduce respectivul aparat în conformitate, pentru a-l retrage sau pentru a-l rechema, după caz. În cazul în care aparatul prezintă un risc, distribuitorii informează imediat în acest sens Ministerul Economiei și Infrastructurii și Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței, oferind detalii, în special cu privire la neconformitate și la orice măsuri corective luate.
    39. Distribuitorii, la cererea argumentată a Ministerului Economiei și Infrastructurii sau Agenţiei pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței, furnizează acestora, pe suport de hîrtie sau în format electronic, toate informațiile și documentația necesară pentru a demonstra conformitatea aparatului. Aceștia cooperează cu Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței, la cererea acesteia, cu privire la orice acțiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de aparatul pe care l-au pus la dispoziție pe piață.
IX. Situaţiile în care obligaţiile producătorilor
se aplică importatorilor şi distribuitorilor
    40. Un importator sau un distribuitor este considerat producător în sensul prezentei Reglementări tehnice și este supus obligațiilor ce revin producătorului în temeiul pct. 13-22 din prezenta Reglementare tehnică atunci cînd introduce pe piață un aparat sub denumirea sau marca sa ori modifică un aparat deja introdus pe piață într-o manieră care poate afecta conformitatea cu prezenta Reglementare tehnică.
X. Identificarea agenţilor economici
    41. Agenţii economici transmit, la cerere, Agenţiei pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței datele de identificare ale:
    1) oricărui agent economic care le-a furnizat un aparat;
    2) oricărui agent economic căruia i-au furnizat un aparat.
    42. Agenţii economici trebuie să poată prezenta informaţiile prevăzute la pct. 13-22 din prezenta Reglementare tehnică timp de 10 ani după ce au furnizat aparatul.
XI. Prezumţia de conformitate a echipamentelor
    43. Echipamentele care sînt conforme cu standardele armonizate sau cu părţi ale acestora, ale căror referințe sînt publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și care sînt adoptate ca standarde moldoveneşti, fiind aprobate de Ministerul Economiei și Infrastructurii şi publicate în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, sînt considerate a fi în conformitate cu cerinţele esenţiale de securitate prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta Reglementare tehnică vizate de standardele respective sau părţi ale acestora.
XII. Procedurile de evaluare a conformităţii pentru aparate
    44. Conformitatea aparatelor cu cerințele esențiale de securitate prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta Reglementare tehnică se demonstrează folosind oricare dintre următoarele proceduri de evaluare a conformității:
    1) controlul intern al producţiei, prevăzut în anexa nr. 2 la prezenta Reglementare tehnică;
    2) examinarea de tip, care este urmată de conformitatea cu tipul bazată pe controlul intern al producţiei, prevăzută în anexa nr. 3 la prezenta Reglementare tehnică.
    45. Producătorul poate decide să limiteze aplicarea procedurii menţionate la pct. 44 subpct. 2) din prezenta Reglementare tehnică la unele aspecte ale cerinţelor esenţiale de securitate, cu condiţia că, pentru celelalte aspecte ale cerinţelor esenţiale de securitate, să fie aplicată procedura prevăzută la pct. 44 subpct. 1) din prezenta Reglementare tehnică. Evaluarea conformităţii se efectuează de către organismele de evaluare a conformităţii acreditate.
XIII. Declaraţia de conformitate
    46. Declarația de conformitate atestă faptul că îndeplinirea cerințelor esențiale de securitate prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta Reglementare tehnică a fost demonstrată.
    47. Declarația de conformitate se structurează după modelul prevăzut în anexa nr. 4 la prezenta Reglementare tehnică, conține elementele specificate în modulele relevante din anexele nr. 1 și nr. 2 la prezenta Reglementare tehnică și se actualizează constant. Aceasta se întocmeşte/sau se traduce în limba de stat.
    48. În cazul în care un aparat intră sub incidența mai multor acte normative prin care se solicită o declarație de conformitate, se întocmeşte o singură declarație de conformitate în legătură cu toate aceste acte. Declarația respectivă conține identificarea actelor în cauză, inclusiv referințele de publicare ale acestora.
    49. Prin redactarea declarației de conformitate, producătorul își asumă responsabilitatea pentru conformitatea aparatului cu cerințele prevăzute de prezenta Reglementare tehnică.
XIV. Norme şi condiţii pentru aplicarea marcajului CE
    50. Marcajul CE este supus principiilor generale prevăzute de Legea nr. 235 din 1 decembrie 2011 cu privire la activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii.
    51. Marcajul CE se aplică în mod vizibil, lizibil și indelebil pe aparat sau pe plăcuța cu datele aparatului. În cazul în care acest lucru nu este posibil sau nu este justificat din considerente ținînd de natura aparatului, marcajul se aplică pe ambalaj și pe documentele de însoțire.
    52. Marcajul CE se aplică înainte ca aparatul să fie introdus pe piață.
    53. Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței se bazează pe mecanismele existente pentru a asigura aplicarea corectă a regimului aplicabil marcajului CE și ia măsurile corespunzătoare în cazul utilizării inadecvate a respectivului marcaj.
XV. Informaţii referitoare la utilizarea aparatelor
    54. Aparatele sînt însoțite de informații despre orice precauții specifice care trebuie luate la asamblarea, instalarea, întreținerea sau folosirea lor pentru a asigura, la punerea în funcțiune, conformitatea aparatelor cu cerințele esențiale de securitate specificate în pct.1 din anexa nr. 1 la prezenta Reglementare tehnică.
    55. Aparatele pentru care conformitatea cu cerințele esențiale de securitate prevăzute în pct. 1 din anexa nr. 1 la prezenta Reglementare tehnică nu este asigurată în zone rezidențiale sînt însoțite de o indicație clară referitoare la o astfel de restricție de folosire, inclusiv, după caz, pe ambalaj.
    56. Informațiile necesare pentru a permite folosirea aparatelor în conformitate cu destinația lor sînt incluse în instrucțiunile care le însoțesc.
    57. Aparatele puse la dispoziție pe piață care pot fi încorporate într-o instalație fixă se supun tuturor dispozițiilor aplicabile pentru aparate stabilite de prezenta Reglementare tehnică.
    1) Cu toate acestea, cerințele pct. 12-42 și 44-56 din prezenta Reglementare tehnică nu sînt obligatorii în cazul aparatelor destinate încorporării într-o anumită instalație fixă care nu sînt puse la dispoziție pe piață sub altă formă.
    2) În astfel de cazuri, documentația însoțitoare identifică instalația fixă și caracteristicile sale de compatibilitate electromagnetică și indică precauțiile care trebuie luate pentru încorporarea aparatului în instalația fixă astfel încît să nu compromită conformitatea acesteia. Documentația cuprinde și informațiile menționate la pct. 18-19 și 28 din prezenta Reglementare tehnică.
    3) Bunele practici de inginerie menționate în pct. 2 din anexa nr. 1 la prezenta Reglementare tehnică sînt documentate, iar persoana (persoanele) responsabilă(e) păstrează această documentație şi o pune la dispoziția Agenţiei pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței în scopul inspecției pe toată durata de funcționare a instalației fixe.
    58. În cazul în care există elemente care indică neconformitatea instalației fixe, în special în cazul în care există plîngeri privind perturbații generate de instalație, Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței poate solicita dovezi ale conformității instalației fixe și, după caz, poate iniția o evaluare.
    59. În cazul în care se stabilește neconformitatea, Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței impune măsuri adecvate de aducere a instalației în conformitate cu cerințele esențiale de securitate stabilite în anexa nr. 1 la prezenta Reglementare tehnică.
XVI. Notificarea
    60. Ministerul Economiei și Infrastructurii este autoritatea de notificare căreia îi revine răspunderea pentru instituirea și îndeplinirea procedurilor necesare pentru evaluarea și notificarea organismelor de evaluare a conformității și pentru monitorizarea organismelor notificate, incluzînd conformitatea cu dispozițiile pct. 89-92 din prezenta Reglementare tehnică.
    601. Ministerul Economiei și Infrastructurii notifică Comisiei Europene organismele de evaluare a conformității recunoscute pentru a efectua sarcinile de evaluare a conformității ca părți terțe în temeiul prezentei Reglementări tehnice.
    [Pct.601 introdus prin HG411 din 08.05.18, MO150-155/11.05.18 art.460]
    61. Autoritatea de notificare poate decide ca evaluarea și monitorizarea menționate la pct. 61 din prezenta Reglementare tehnică să fie efectuate de organismul național de acreditare în sensul și în conformitate cu Legea nr. 235 din 1 decembrie 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii.
    62. În cazul în care autoritatea de notificare deleagă sau încredințează într-un alt mod evaluarea, notificarea sau monitorizarea menționate la pct. 60 din prezenta Reglementare tehnică unui organism de acreditare care nu este entitate guvernamentală, respectivul organism este o persoană juridică care se conformează mutatis mutandis cerințelor stabilite la pct. 64-69 din prezenta Reglementare tehnică. În plus, un astfel de organism dispune de un regim care acoperă responsabilitățile ce decurg din activitățile desfășurate.
    63. Autoritatea de notificare își asumă întreaga responsabilitate pentru sarcinile îndeplinite de organismul menționat la pct. 62 din prezenta Reglementare tehnică.
XVII. Cerinţe privind autoritatea de notificare
    64. Autoritatea de notificare este instituită în așa fel încît să nu existe conflicte de interese cu organismele de evaluare a conformității.
    65. Autoritatea de notificare se organizează şi funcţionează astfel încît să garanteze obiectivitatea şi imparţialitatea activităţilor sale.
    66. Autoritatea de notificare se organizează astfel încît fiecare decizie cu privire la notificarea organismului de evaluare a conformităţii să fie luată de persoane competente, altele decît cele care au efectuat evaluarea.
    67. Autoritatea de notificare nu oferă şi nu prestează activităţi pe care le prestează organismele de evaluare a conformităţii şi nici servicii de consultanţă în condiţii comerciale sau concurenţiale.
    68. Autoritatea de notificare garantează confidențialitatea informațiilor obținute.
    69. Autoritatea de notificare dispune de suficient personal competent în vederea îndeplinirii corespunzătoare a atribuțiilor sale.
XVIII. Cerinţe cu privire la organismele notificate
    70. Pentru a fi notificat, un organism de evaluare a conformităţii trebuie să îndeplinească cerinţele prevăzute în pct. 71-86 din prezenta Reglementare tehnică.
    71. Organismul de evaluare a conformității este înființat conform cadrului legal naţional în vigoare și este persoană juridică.
    72. Organismul de evaluare a conformității este un organism terț, independent de conducerea organizaţiei sau de aparatul pe care îl evaluează.
    73. Un organism care aparține unei asociații de întreprinderi sau unei federații profesionale care reprezintă întreprinderile implicate în proiectarea, fabricarea, furnizarea, asamblarea, utilizarea sau întreținerea aparatelor pe care le evaluează poate fi considerat a fi un astfel de organism, cu condiția să se demonstreze că este independent și că nu există conflicte de interese.
    74. Organismul de evaluare a conformității, personalul cu funcții de conducere și personalul responsabil de îndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformității nu trebuie să acționeze ca proiectant, producător, furnizor, instalator, cumpărător, proprietar, utilizator sau operator de întreținere a aparatelor pe care le evaluează și nici ca reprezentant al vreuneia dintre acele părți. Acest lucru nu împiedică utilizarea aparatelor evaluate care sînt necesare pentru operațiunile organismului de evaluare a conformității sau utilizarea unor astfel de aparate în scopuri personale.
    75. Organismul de evaluare a conformității, personalul cu funcții de conducere și personalul responsabil de îndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformității nu sînt direct implicați în proiectarea, fabricarea sau construcția, comercializarea, instalarea, utilizarea sau întreținerea aparatelor respective și nu reprezintă părțile angajate în acele activități. Aceștia nu se implică în activități care le-ar putea afecta imparțialitatea sau integritatea în ceea ce privește activitățile de evaluare a conformității pentru care sînt notificați. Aceste dispoziții se aplică în special serviciilor de consultanță.
    76. Organismele de evaluare a conformității se asigură că activitățile filialelor sau ale subcontractanților lor nu afectează confidențialitatea, obiectivitatea sau imparțialitatea activităților lor de evaluare a conformității.
    77. Organismele de evaluare a conformității și personalul acestora îndeplinesc activitățile de evaluare a conformității la cel mai înalt grad de integritate profesională și de competență tehnică necesară în domeniul respectiv și trebuie să fie liberi de orice presiuni și stimulente, îndeosebi financiare, care le-ar putea influența aprecierea sau rezultatele activităților lor de evaluare a conformității, în special din partea persoanelor sau a grupurilor de persoane cu un interes pentru rezultatele acelor activități.
    78. Organismul de evaluare a conformității are capacitatea să îndeplinească toate atribuțiile de evaluare a conformității care îi sînt atribuite prin anexa nr. 3 la prezenta Reglementare tehnică și pentru care a fost notificat, indiferent dacă acele atribuții sînt îndeplinite chiar de către organismul de evaluare a conformității sau în numele și sub responsabilitatea acestuia.
    79. De fiecare dată și pentru fiecare procedură de evaluare a conformității și pentru fiecare tip sau categorie de aparate pentru care a fost notificat, organismul de evaluare a conformității are la dispoziție:
    1) personalul necesar avînd cunoștințe tehnice și experiență suficientă și corespunzătoare pentru a îndeplini atribuțiile de evaluare a conformității;
    2) descrierile necesare ale procedurilor în conformitate cu care se realizează evaluarea conformității, asigurîndu-se transparența și posibilitatea de a reproduce procedurile în cauză. Organismul de evaluare a conformității dispune de politici și proceduri adecvate care fac o distincție clară între atribuțiile îndeplinite ca organism notificat și orice alte activități;
    3) procedurile necesare pentru a-și desfășura activitatea ținînd seama în mod corespunzător de dimensiunea unei întreprinderi, de domeniul de activitate și structura acesteia, de gradul de complexitate a tehnologiei produsului în cauză, precum și de caracterul de serie sau de masă al procesului de producție.
    80. Organismul de evaluare a conformității trebuie să aibă mijloacele necesare pentru a îndeplini în mod corespunzător atribuțiile tehnice și administrative legate de activitățile de evaluare a conformității și are acces la toate echipamentele sau facilitățile necesare.
    81. Personalul responsabil de îndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformității trebuie să posede următoarele:
    1) o pregătire tehnică și profesională solidă care acoperă toate activitățile de evaluare a conformității pentru care organismul de evaluare a conformității a fost notificat;
    2) cunoștințe satisfăcătoare ale cerințelor evaluărilor pe care le realizează și autoritatea corespunzătoare pentru realizarea acestor evaluări;
    3) cunoștințe și înțelegere corespunzătoare a cerințelor esențiale de securitate prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta Reglementare tehnică, a standardelor armonizate aplicabile și a procedurilor de evaluare a conformităţii;
    4) abilitatea necesară pentru a elabora certificate, evidențe și rapoarte pentru a demonstra că evaluările au fost îndeplinite.
    82. Imparțialitatea organismelor de evaluare a conformității, a personalului de conducere și a personalului responsabil de îndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformității trebuie să fie garantată.
    83. Remunerația personalului cu funcții de conducere și a personalului responsabil de îndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformității din cadrul organismului de evaluare a conformității nu depinde de numărul de evaluări realizate sau de rezultatele acestor evaluări.
    84. Organismele de evaluare a conformității încheie o asigurare de răspundere în cazul în care răspunderea nu este asumată de stat în conformitate cu legislația existentă.
    85. Personalul organismului de evaluare a conformității păstrează secretul profesional referitor la toate informațiile obținute în îndeplinirea sarcinilor sale în temeiul anexei nr. 3 la prezenta Reglementare tehnică sau al oricărei dispoziții din legislația națională de punere în aplicare a acesteia. Drepturile de autor ale organismului de evaluare a conformității sînt protejate conform prevederilor Legii nr. 139 din 2 iulie 2010 privind dreptul de autor și drepturile conexe.
    86. Organismele de evaluare a conformității participă la activitățile de standardizare relevante.
XIX. Prezumţia de conformitate a organismelor notificate
    87. În cazul în care un organism de evaluare a conformității își demonstrează conformitatea cu criteriile prevăzute în standardele armonizate relevante sau în părți din acestea ale căror referințe au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi care sînt adoptate ca standarde moldovenești, se consideră că acesta respectă cerințele prevăzute la pct. 70-86 din prezenta Reglementare tehnică în măsura în care standardele moldovenești armonizate aplicabile vizează aceste cerințe.
    88. Lista standardelor moldovene armonizate, care adoptă standardele armonizate, se aprobă prin ordinul ministrului economiei și infrastructurii şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Această listă se actualizează ori de cîte ori este necesar, dar nu mai rar decît o dată pe an.
XX. Filialele organismelor notificate şi subcontractanţii
acestora
    89. Un organism notificat, în cazul în care subcontractează anumite sarcini referitoare la evaluarea conformității sau recurge la o filială, se asigură că subcontractantul sau filiala îndeplinește cerințele stabilite la pct. 70-86 din prezenta Reglementare tehnică și informează Ministerul Economiei și Infrastructurii în acest sens.
    90. Organismul notificat preia întreaga responsabilitate pentru sarcinile îndeplinite de subcontractanți sau filiale, oriunde ar fi acestea stabilite.
    91. Activitățile pot fi subcontractate sau realizate de o filială numai cu acordul clientului.
    92. Organismul notificat pune la dispoziția Ministerului Economiei și Infrastructurii documentele relevante privind evaluarea calificărilor subcontractantului sau ale filialei și a activităților executate de către aceștia în temeiul anexei nr. 3 la prezenta Reglementare tehnică.
XXI. Cererea şi procedura de notificare
    93. Un organism de evaluare a conformității depune o cerere de recunoaștere la Organismul naţional de acreditare.
    94. Organismul naţional de acreditare informează Ministerul Economiei și Infrastructurii atunci cînd organismul de evaluare a conformităţii solicită notificarea şi după acordarea acreditării transmite solicitarea, însoţită de actele respective, Ministerului Economiei și Infrastructurii în scopul notificării.
    95. Cererea de recunoaștere este însoțită de o descriere a activităților de evaluare a conformității, a modulului sau modulelor de evaluare a conformității și a aparatului pentru care organismul se consideră a fi competent, precum și de un certificat de acreditare, eliberat de Organismul național de acreditare, care să ateste că organismul de evaluare a conformității satisface cerințele prevăzute la pct. 70-86 din prezenta Reglementare tehnică.
    96. Ministerul Economiei și Infrastructurii notifică numai organismele de evaluare a conformității care au îndeplinit cerințele prevăzute la pct. 70-86 din prezenta Reglementare tehnică.
    97. Ministerul Economiei și Infrastructurii notifică folosind instrumentul de notificare electronică dezvoltat și gestionat de Comisie.
    98. Notificarea include detalii complete ale activităților de evaluare a conformității, ale modulului sau modulelor de evaluare a conformității și ale aparatului în cauză și atestarea competenței necesare.
    99. Ministerul Economiei și Infrastructurii notifică Comisia în legătură cu orice modificare ulterioară relevantă adusă notificării.
XXII. Modificarea notificărilor
    100. În cazul în care Ministerul Economiei și Infrastructurii a constatat sau a fost informată că un organism notificat nu mai respectă cerinţele prevăzute la pct. 70-86 din prezenta Reglementare tehnică sau că acesta nu îşi îndeplinește obligaţiile, Ministerul Economiei și Infrastructurii ia măsurile necesare în scopul restricţionării, suspendării sau retragerii notificării, după caz, în funcţie de gravitatea nerespectării cerinţelor sau a neîndeplinirii obligaţiilor. Ministerul Economiei și Infrastructurii informează de îndată Comisia.
    101. În cazul restricționării, suspendării sau retragerii notificării ori în cazul în care organismul notificat și-a încetat activitatea, Ministerul Economiei și Infrastructurii ia măsurile adecvate pentru a se asigura că dosarele organismului respectiv fie sînt preluate de un alt organism notificat, fie, în lipsa unui alt organism notificat, sînt puse la dispoziția Agenţiei pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței.
XXIII. Contestarea competenţei organismelor notificate
    102. Organismele notificate efectuează evaluări ale conformității în concordanţă cu procedurile de evaluare a conformității prevăzute în anexele nr. 2 şi nr. 3 la prezenta Reglementare tehnică.
    103. Evaluările conformității sînt realizate în mod proporțional, evitînd sarcinile inutile pentru agenţii economici. Organismele de evaluare a conformității își desfășoară activitatea ținînd seama în mod corespunzător de dimensiunea unei întreprinderi, domeniul de activitate și structura acesteia, de gradul de complexitate a tehnologiei aparatului în cauză, precum și de caracterul de serie sau de masă al procesului de producție. În același timp, organismele de evaluare a conformității trebuie să respecte gradul de precizie și nivelul de protecție necesare pentru conformitatea aparatului cu prezenta Reglementare tehnică.
    104. În cazul în care, pe parcursul monitorizării conformității, ulterior eliberării certificatului, un organism notificat constată că un aparat nu mai este conform, acesta solicită producătorului să ia măsurile corective corespunzătoare și suspendă sau retrage certificatul, dacă este necesar.
    105. În cazul în care nu se iau măsuri corective sau acestea nu au efectul necesar, organismul notificat restricționează, suspendă sau retrage orice certificat, după caz.
XXIV. Obligaţii de informare în sarcina organismelor notificate
    106. Organismele notificate informează Ministerul Economiei și Infrastructurii în legătură cu:
    1) orice refuz, restricție, suspendare sau retragere a certificatelor;
    2) orice circumstanțe care afectează domeniul de aplicare sau condițiile notificării;
    3) orice cerere de informare cu privire la activitățile de evaluare a conformității desfășurate, primită de la Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței;
    4) la cerere, activitățile de evaluare a conformității realizate în cadrul notificării primite și în legătură cu orice altă activitate realizată, inclusiv activitățile subcontractare.
XXV. Supravegherea pieţei
    107. Supravegherea pieţei şi controlul aparatelor care sînt plasate pe piaţă se efectuează în conformitate cu legislaţia în vigoare privind supravegherea pieţei.
XXVI. Procedura aplicabilă aparatelor care prezintă
un risc la nivel naţional
    108. În cazul în care Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței are suficiente motive să considere că un aparat reglementat de prezenta Reglementarea tehnică prezintă un risc pentru aspecte ale protecției interesului public care intră sub incidența prezentei Reglementări tehnice, aceasta efectuează o evaluare cu privire la aparatul în cauză, acoperind toate cerințele relevante stabilite în prezenta Reglementarea tehnică. Agenţii economici relevanți cooperează cu Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței în acest scop, dacă este necesar.
    109. În cazul în care, pe parcursul evaluării menționate la pct. 108 din prezenta Reglementare tehnică, Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței constată că aparatul nu este conform cerințelor stabilite în prezenta Reglementarea tehnică, aceasta solicită de îndată agentului economic relevant să întreprindă toate măsurile corective adecvate pentru a aduce aparatul în conformitate cu acele cerințe sau să retragă aparatul de pe piață, sau să îl recheme în decursul unei perioade rezonabile, proporțională cu natura riscului pe care o stabileşte aceasta.
    110. Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței informează organismul notificat relevant în consecinţă.
    111. Legislaţia în vigoare privind supravegherea pieţei se aplică măsurilor menţionate la pct. 108 din prezenta Reglementare tehnică.
    112. În cazul în care Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței consideră că neconformitatea nu se limitează pe teritoriul țării, aceasta informează Ministerul Economiei și Infrastructurii cu privire la rezultatele evaluării și la acțiunile pe care le-a solicitat din partea agentului economic.
    113. Agentul economic se asigură că sînt întreprinse toate măsurile corective adecvate pentru toate aparatele vizate pe care acesta le-a pus la dispoziție pe piață.
    114. În cazul în care agentul economic relevant nu întreprinde măsurile corective adecvate în termenul menționat la pct. 108 din prezenta Reglementare tehnică, Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței ia toate măsurile provizorii corespunzătoare pentru a interzice sau a restrînge punerea la dispoziție pe piața națională a aparatului sau pentru a retrage sau a rechema aparatul de pe piață.
    115. Ministerul Economiei și Infrastructurii, la propunerea Agenţiei pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței, informează de îndată Comisia cu privire la măsurile stabilite în punctul 111.
    116. Informațiile menționate la pct. 114 din prezenta Reglementare tehnică includ toate detaliile disponibile, în special cu privire la datele necesare pentru a identifica aparatul neconform, originea aparatului, natura neconformității invocate și riscul implicat, natura și durata măsurilor naționale luate, precum și argumentele prezentate de agentul economic relevant. Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței indică, în special, dacă neconformitatea se datorează oricăreia dintre următoarele situații:
    1) aparatul nu îndeplinește cerințele cu privire la aspectele referitoare la protecția interesului public care fac obiectul prezentei Reglementări tehnice; sau
    2) există deficiențe ale standardelor armonizate menționate la pct. 43 din prezenta Reglementare tehnică, care conferă prezumția de conformitate.
    117. Ministerul Economiei și Infrastructurii informează Comisia cu privire la măsurile adoptate și oferă informațiile suplimentare referitoare la neconformitatea aparatului în cauză aflate la dispoziția sa și referitoare la obiecțiile la acestea, în caz de dezacord cu măsura națională adoptată.
    118. În cazul în care, în termen de 3 luni de la primirea informațiilor menționate la pct. 114 din prezenta Reglementare tehnică, Comisia nu a ridicat obiecții cu privire la măsura provizorie luată de Ministerul Economiei și Infrastructurii, măsura este considerată justificată.
    119. Ministerul Economiei și Infrastructurii se asigură că se iau fără întîrziere măsurile restrictive adecvate, cum ar fi retragerea aparatului de pe piață, în legătură cu aparatul în cauză.
XXVII. Neconformitatea formală
    120. Fără a aduce atingere pct. 108-119 din prezenta Reglementare tehnică, Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței solicită agentului economic vizat să pună capăt neconformității respective, în cazul în care constată una dintre situațiile următoare:
    1) marcajul CE a fost aplicat prin încălcarea prevederilor din Legea nr. 235 din 1 decembrie cu privire la activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii sau a Capitolului XIV din prezenta Reglementare tehnică;
    2) marcajul CE nu a fost aplicat;
    3) declaraţia de conformitate nu a fost întocmită;
    4) documentaţia tehnică nu este disponibilă sau este incompletă;
    5) informaţiile menţionate la pct. 19 sau 28 din prezenta Reglementare tehnică sînt false sau incomplete;
    6) nu sînt îndeplinite orice alte cerinţe administrative prevăzute la pct. 13-22 şi 25-33 din prezenta Reglementare tehnică.

    anexa nr.1

    anexa nr.2
    [Anexa nr.2 modificată prin HG1089 din 18.12.17, MO440/20.12.17 art.1213]

    anexa nr.3
    [Anexa nr.3 modificată prin HG1089 din 18.12.17, MO440/20.12.17 art.1213]