HGM1276/2000
ID intern unic:  295768
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1276
din  21.12.2000
cu privire la crearea Unităţii consolidate pentru
 implementarea şi monitorizarea proiectelor
 în domeniul energeticii
Publicat : 31.12.2000 în Monitorul Oficial Nr. 166-168     art Nr : 1390

   
MODIFICAT
   
HG98 din 10.02.14, MO35-41/14.02.14 art.115
    HG928 din 12.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1001
    HG902 din 06.12.12, MO254-262/14.12.12 art.976
   
HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368
    HG951 din 07.09.01, MO110/13.09.01 art. 999

    NOTĂ:
   
În titlu, în tot textul şi în anexa nr.2 ale Hotărîrii, în cuvintele „Unitatea consolidată pentru implementarea şi monitorizarea proiectelor în domeniul energeticii, finanţate de Banca Mondială” cuvintele „finanţate de Banca Mondială” se exclud prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368
    În tot textul anexei nr.2 cuvîntul „tender” se substituie prin cuvîntul „licitaţie”, la cazul gramatical corespunzător prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368
    În tot textul Hotărîrii şi în anexa nr.2:
    sintagma „Ministerul Energeticii” se substituie cu sintagma „Ministerul Economiei”, la cazul gramatical corespunzător prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368
   
cuvintele „director executiv” se substituie prin cuvîntul „director”, la cazul gramatical corespunzător prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368
   
cuvîntul „disbursări” se substituie prin cuvîntul „debursări”, la cazul gramatical corespunzător prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368
   
sintagma „Consiliul de observatori” se substituie cu sintagma „Comitetul de supraveghere”, la cazul gramatical corespunzător prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368
   
În tot textul hotărîrii cuvintele "Ministerul Industriei şi Energeticii" se substituie prin cuvintele "Ministerul Energeticii" prin HG951 din 07.09.01, MO110/13.09.01 art. 999



În scopul sporirii eficienţei proiectelor investiţionale, financiare şi de asistenţă tehnică în sectorul energetic, finanţate de Banca Mondială şi alţi donatori, coordonării şi corelării acestora întru excluderea dublării şi paralelismului lor, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    [Preambulul modificat prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
1. Se creează Unitatea consolidată pentru implementarea şi monitorizarea proiectelor în domeniul energeticii, prin fuziunea Direcţiei de implementare a Proiectului energetic (creditul Băncii Mondiale nr.4020 MD) şi Agenţiei Naţionale pentru Servicii privind Spaţiul Locativ şi Bunurile Imobiliare, cu obligaţia de a prezenta rapoarte privind mersul implementării şi executării proiectelor în cauză Ministerului Finanţelor şi Ministerului Economiei, inclusiv rapoarte privind utilizarea mijloacelor financiare.
   
[Pct.1 modificat prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
2. Se aprobă:
Componenţa Comitetul de supraveghere al Unităţii consolidate pentru implementarea şi monitorizarea proiectelor în domeniul energeticii, conform anexei nr. l. Se stabileşte că în componenţa Comitetului de supraveghere pot fi incluşi suplimentar reprezentanţi ai ţărilor donatoare;
Regulamentul Unităţii consolidate pentru implementarea şi monitorizarea proiectelor în domeniul energeticii, conform anexei nr. 2.
3. Se stabileşte că:
Comitetul de supraveghere, de comun acord cu Banca Mondială, în termen de două săptămîni, va selecta, în bază de concurs, şi numi în funcţie director al Unităţii consolidate pentru implementarea şi monitorizarea proiectelor în domeniul energeticii;
Comitetul de supraveghere, în termen de două săptămîni, va crea o comisie care, în decurs de o lună, va efectua procedura de transfer a drepturilor şi obligaţiilor Direcţiei de implementare a Proiectului energetic (creditul Băncii Mondiale nr.4020 MD) şi Agenţiei Naţionale pentru Servicii privind Spaţiul Locativ şi Bunurile Imobiliare către unitatea nou creată;
Ministerul Economiei va deveni noul beneficiar al donaţiei Guvernului Suediei pentru implementarea componentei termice a Proiectului energetic II (elaborarea studiului strategic privind opţiunile cost-minime de încălzire în Republica Moldova);
contribuţia Guvernului pentru implementarea componentei termice în cadrul Proiectului energetic II se va transfera de la Agenţia Naţională pentru Servicii privind Spaţiul Locativ şi Bunurile Imobiliare la Unitatea consolidată pentru implementarea şi monitorizarea proiectelor în domeniul energeticii;
Unitatea consolidată pentru implementarea şi monitorizarea proiectelor în domeniul energeticii va fi responsabilă de pregătirea şi implementarea Proiectului energetic, Proiectului energetic II (componentele electrică şi termică), Proiectului „Conducta de interconectare a sistemului de transport gaze din România cu sistemul de transport gaze din Republica Moldova”, finanţat în cadrul Programului Operaţional Comun România – Ucraina – Republica Moldova 2007-2013, şi altor proiecte cu caracter financiar, investiţional şi de asistenţă tehnică în domeniul energeticii.
   
[Pct.3 al.6) în redacţia HG902 din 06.12.12, MO254-262/14.12.12 art.976]
    [Pct.3 al.6) modificat prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
Serviciile fiduciare (contabilitate, debursări şi procurări) pentru proiectele cu caracter financiar, investiţional şi de asistenţă tehnică în domeniul energeticii vor fi asigurate de Unitatea consolidată pentru implementarea şi monitorizarea proiectelor în domeniul energeticii. Procedurile de achiziţie în cadrul proiectului „Conducta de interconectare a sistemului de transport gaze din România cu sistemul de transport gaze din Republica Moldova” vor fi executate conform Ghidului practic pentru acţiunile externe ale Comisiei Europene PRAG”
   
[Pct.3 al.7) în redacţia HG902 din 06.12.12, MO254-262/14.12.12 art.976]
    [Pct.3 al.7) modificat prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
activitatea unităţii nominalizate va fi finanţată din contul donaţiilor, resurselor, inclusiv avansurilor, acordate de către Banca Mondială şi/sau alte organisme financiare internaţionale şi alocaţiilor Guvernului prevăzute pentru aceste proiecte în scopul realizării la nivel a lucrărilor de implementare a lor;
   
[Pct.3 al.9) exclus prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
În caz de eliberare a membrilor Comitetului de supraveghere din funcţiile publice deţinute, atribuţiile lor în cadrul Comitetului vor fi exercitate de persoanele nou-desemnate în posturile respective, fără a fi emisă o hotărîre de Guvern.
   
[Pct.3 al.10) introdus prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
4. Se abrogă Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 304 din 10 iunie 1996 "Privind măsurile pentru crearea pieţei spaţiului locativ şi imobiliare" (Monitorul Oficial, 1996, nr.42-44, art.360), Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.568 din 23 iunie 1997 "Cu privire la instituirea Comisiei de tender pentru realizarea Proiectului Energetic" (Monitorul Oficial, 1997, nr. 48, art.502) şi Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 108 din 2 februarie 1998 "Privind crearea Direcţiei de Implementare a Proiectului Energetic" (Monitorul Oficial, 1998, nr. 24-25, art.177), Hotărîrea Guvernului nr.951 din 7 septembrie 2001 „Cu privire la modificarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.1276 din 21 decembrie 2000” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.110-111, art.999).
   
[Pct.4 modificat prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVA                            Dumitru BRAGHIŞ
Contrasemnată:
Viceprim-ministru,
ministrul economiei
şi reformelor                                                           Andrei Cucu
Ministrul industriei şi energeticii                          Ion Leşanu
Ministrul finanţelor                                                Mihail Manoli
Ministrul mediului şi
amenajării teritoriulu                                             Ion Răileanu
Ministrul justiţiei                                                   Valeria Şterbeţ

Chişinău, 21 decembrie 2000.
Nr. 1276.
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr.1276
din 21 decembrie 2000
COMPONENŢA
Comitetului de supraveghere al Unităţii consolidate pentru
implementarea şi monitorizarea proiectelor în domeniul energeticii
    LAZĂR Valeriu                 -    viceprim-ministru, ministru al economiei,
                                                   preşedinte al Comitetului
    COPACI Tudor                -    viceministru al economiei
    BARBĂNEAGRĂ Victor  -    viceministru al finanţelor
    ZOLOTCOV Anatolie      -    viceministru al dezvoltării regionale şi construcţiilor
    ŢAPIŞ Valentina               -    viceministru al mediului
    GRÎU Ion                          -    consilier principal de stat al Prim-ministrului
                                                   în domeniul energetic
    GHILEŢCHI Stanislav       -    şef interimar al Secţiei analiza  politicilor publice
                                                   din cadrul Direcţiei coordonarea politicilor şi
                                                   planificare strategică, Cancelaria de Stat
    STRATAN Mihail             -    director al Agenţiei Eficienţă Energetică
    [Anexa nr.1 în redacţia HG98 din 10.02.14, MO35-41/14.02.14 art.115]
   
[Anexa nr.1 în redacţia HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
    [Anexa nr.1 în redacţia HG951 din 07.09.01, MO110/13.09.01 art. 999]

Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 1276
din 21 decembrie 2000

REGULAMENTUL
Unităţii consolidate pentru implementarea şi monitorizarea
proiectelor în domeniul energeticii
Regulamentul Unităţii consolidate pentru implementarea şi monitorizarea proiectelor în domeniul energeticii (în continuare - Regulamentul) determină statutul juridic, sarcinile, funcţiile şi drepturile, precum şi modul de conducere a Unităţii.
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Unitatea consolidată pentru implementarea şi monitorizarea proiectelor în domeniul energeticii (în continuare - Unitatea), este o instituţie publică, avînd obligaţiunea de a prezenta Ministerului Finanţelor şi Ministerului Economiei rapoarte, inclusiv privind utilizarea mijloacelor financiare.
   
[Pct.1 modificat prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
2. Sediul Unităţii: Republica Moldova, MD-2068, mun. Chişinău, str. Alecu Russo, nr.1, bloc A1, biroul nr. 163.
   
[Pct.2 modificat prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
    [Pct.2 în redacţia HG951 din 07.09.2001, MO110/13.09.2001 art. 999]
3. Unitatea dispune de autonomie administrativă şi financiară, are conturi de decontare şi speciale în instituţiile bancare, inclusiv în valută străină, dispune de ştampilă şi formulare.
4. Scopul Unităţii este asigurarea implementării eficiente a proiectelor în domeniul energeticii prin administrarea, monitorizarea şi coordonarea lucrărilor de implementare a acestor proiecte în conformitate cu cerinţele organismelor financiare internaţionale donatoare.
   
[Pct.4 modificat prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
5. Unitatea, în baza acordului cu alte organizaţii internaţionale, poate coordona sau administra activităţile de implementare a proiectelor finanţate de aceste organizaţii în sectorul energetic.
6. Unitatea îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova, prezentul Regulament, directivele şi standardele Băncii Mondiale şi ale altor organizaţii internaţionale, la solicitarea acestora.
II. SARCINILE PRINCIPALE ALE UNITĂŢII
7. Sarcinile principale ale Unităţii sînt:
a) implementarea proiectelor Băncii Mondiale şi ale altor donatori în domeniul energeticii;
     
[Pct.7 lit.a) modificată prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
[Pct.7 lit.b) exclusă prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
c) optimizarea corelării dintre proiecte şi simplificarea relaţiilor instituţionale dintre Guvern, managementul proiectelor şi Banca Mondială;
d) acordarea asistenţei misiunilor de supraveghere ale Băncii Mondiale şi realizarea ulterioară a recomandărilor conţinute în rapoartele de supraveghere;
e) evaluarea şi monitorizarea implementării proiectelor şi cheltuielilor de implementare, prezentarea rapoartelor Guvernului, Băncii Mondiale şi altor donatori;
    
[Pct.7 lit.e) modificată prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
f) efectuarea debursărilor resurselor financiare destinate proiectelor;
   
[Pct.7 lit.f) modificată prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
g) elaborarea bugetelor şi devizelor de cheltuieli pentru proiectele în curs de implementare;
h) întocmirea rapoartelor trimestriale, semestriale şi anuale spre a fi prezentate Bancii Mondiale, Ministerului Finanţelor şi Ministerului Economiei privind mersul implementării proiectelor şi utilizarea fondurilor destinate pentru proiecte;
i) ţinerea evidenţei contabile şi prezentarea rapoartelor privind utilizarea fondurilor fiecărui proiect în curs de implementare, în conformitate cu cerinţele donatorilor;
   
[Pct.7 lit.i) modificată prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
j) îndeplinirea sau asigurarea îndeplinirii tuturor sarcinilor stipulate în acordurile de împrumut/grant pentru proiectele implementate, inclusiv auditul anual, monitorizarea şi evaluarea performanţelor, inspectarea periodică;
   
[Pct.7 lit.j) modificată prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
k) administrarea conturilor speciale ale Unitătii şi asigurarea utilizării fondurilor pentru proiecte în strictă conformitate cu destinaţia stabilită de documentele proiectelor, pregătirea cererilor de completare a conturilor, prezentarea rapoartelor privind utilizarea fondurilor;
l) coordonarea şi asigurarea realizării eficiente a procesului de instruire a personalului Unităţii, a beneficiarilor proiectelor în curs de implementare;
   
[Pct.7 lit.l) modificată prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
m) asigurarea efectuării studiilor necesare pentru implementarea proiectelor;
n) desfăşurarea altor tipuri de activităţi necesare pentru implementarea eficace a proiectelor în sectorul energetic.
III. FUNCŢIILE UNITĂŢII
8.  În conformitate cu sarcinile principale ce-i revin, Unitatea exercită următoarele funcţii:
organizarea licitaţiilor competitive pentru achiziţionarea bunurilor, lucrărilor şi serviciilor de consultanţă, în conformitate cu regulile Băncii Mondiale şi ale altor donatori, şi încheierea contractelor acordate (sau contrasemnarea lor, după caz);
   
[Pct.8 al.2) modificat prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
acordarea suportului partenerilor străini şi experţilor acestora în stabilirea relaţiilor cu agenţii economici şi autorităţile publice;
efectuarea controlului şi verificărilor necesare ale componentelor proiectelor;
[Pct.8 al.5) exclus prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
supravegherea şi verificarea calităţii îndeplinirii serviciilor, lucrărilor şi furnizării bunurilor în termenele stabilite de către firmele şi consultanţii contractaţi.
   
[Pct.8 al.6) modificat prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
IV. DREPTURILE UNITĂŢII
9. Întru realizarea sarcinilor şi funcţiilor sale, Unitatea are dreptul:
să posede, să utilizeze şi să administreze patrimoniul propriu în conformitate cu scopurile statutare ale Unităţii;
să-şi desfăşoare activitatea financiar-economică în baza bugetului, structurii şi modalităţilor de activitate aprobate de către Ministerul Finanţelor şi Ministerul Economiei şi coordonate cu Banca Mondială;
să încheie contracte cu consultanţii din ţară şi de peste hotare, cu furnizorii de lucrări şi bunuri pentru asigurarea implementării eficiente a proiectelor;
   
[Pct.9 al.4) modificat prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
să administreze mijloacele conturilor curente şi speciale ale Unităţii;
sa verifice calitatea lucrărilor, serviciilor şi bunurilor furnizate de companiile şi consultanţii angajaţi;
să semneze actele de îndeplinire a lucrărilor, prestare a serviciilor şi furnizare a bunurilor;
să aprobe rapoartele companiilor şi consultanţilor angajaţi şi să efectueze plăţile pentru lucrările îndeplinite, serviciile prestate şi bunurile furnizate.
V. PATRIMONIUL UNITĂŢII
10. Patrimoniul Unităţii se constituie din bunurile procurate şi donate în modul prevăzut de legislaţia în vigoare.
11. Mijloacele financiare ale Unităţii se formează din:
a)  resursele, inclusiv avansurile, acordate de către Banca Mondială şi/sau alte organisme financiare internaţionale prevăzute pentru susţinerea activităţii Unităţii;
b)  donaţii ale donatorilor străini şi autohtoni;
c)  alocaţii ale Guvernului Republicii Moldova;
12. Resursele Unităţii se reflectă pe conturi bancare, în monedă naţională şi valută străină, şi se utilizează în conformitate cu bugetul anual coordonat cu Banca Mondială, şi aprobat de Ministerul Finanţelor şi Ministerul Economiei.
   
[Pct.12 modificat prin HG928 din 12.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1001]
13. Mijloacele neutilizate pe parcursul anului curent se transferă pentru anul următor spre utilizare, conform bugetului aprobat pentru acest an.
VI. ADMINISTRAREA UNITĂŢII
14. Organele de conducere ale Unităţii sînt:
Comitetul de supraveghere;
directorul unităţii.
15. Componenţa Comitetului de supraveghere se aprobă de către Guvern.
16. Comitetul de supraveghere este responsabil pentru:
promovarea politicii şi principiilor generale care reglementează activitatea Unităţii;
selectarea, în bază de concurs, a candidaturii în funcţia de director al Unităţii, precum şi numirea sau eliberarea lui în coordonare cu Banca Mondială;
examinarea şi aprobarea rapoartelor semestriale şi anuale ale Unităţii privind evoluarea implementării proiectelor şi a dărilor de seamă a directorului Unităţii;
     
direcţionarea generală a implementării proiectului;
      apărarea intereselor beneficiarilor în proiect;
      asigurarea transparenţei în utilizarea fondurilor.
    [Pct.16 al.5) -7) introduse prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
17. Structura şi personalul scriptic al Unităţii se stabilesc de comun acord cu Banca Mondială şi Comitetul de supraveghere şi se aprobă de către Ministerul Finanţelor şi Ministerul Economiei.
   
[Pct.17 modificat prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
18. Bugetul anual al Unităţii este elaborat de către Unitate, coordonat cu Banca Mondială şi Comitetul de supraveghere, şi aprobat de către Ministerul Finanţelor şi Ministerul Economiei.
   
[Pct.18 modificat prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
19. Activitatea curentă a Unităţii este dirijată de către directorul Unităţii.
   
[Pct.19 modificat prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
20. Activitatea unităţilor de implementare a fiecărui proiect implementat este dirijată de către coordonatorii de proiect, subordonaţi directorului Unităţii.
21. Director al Unităţii, desemnat cu consimţămîntul Băncii Mondiale şi altor donatori, trebuie să fie cetăţean al Republicii Moldova, să aibă studii corespunzătoare şi experienţă în implementarea proiectelor Băncii Mondiale, să posede limba engleză.
22. Directorul Unităţii:
poartă răspundere personală pentru îndeplinirea funcţiilor atribuite Unităţii;
organizează activitatea personalului şi consultanţilor Unităţii;
reprezintă Unitatea în relaţiile cu organele de stat, organizaţiile internaţionale, beneficiarii de proiecte etc.;
angajează şi concediază experţi şi alţi salariaţi ai Unităţii în conformitate cu structura Unităţii, determină obligaţiile lor de serviciu şi regimul de lucru;
   
[Pct.22 al.5) modificat prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
semnează contracte cu firmele de consultanţă şi furnizorii de lucrări şi bunuri;
suspendă alocarea de resurse sub formă de asistenţă tehnică în cazul în care se constată încălcări privind utilizarea lor conform destinaţiei şi informează despre aceasta Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei şi donatorii respectivi;
   
[Pct.22 al.7) modificat prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
prezintă dări de seamă Comitetului de supraveghere;
exercită funcţiile prevăzute de prezentul Regulament, atît pe teritoriul Republicii Moldova, cît şi peste hotarele ei.
   
221. Şedinţele Comitetului de supraveghere se convoacă cel puţin o dată în semestru sau ori de cîte ori este necesar, la propunerea cel puţin a unui membru al Comitetului sau a directorului Unităţii. Şedinţele Comitetului de supraveghere sînt deliberative dacă la ele sînt prezenţi 2/3 din membri. Votarea la şedinţele Comitetului de supraveghere are loc după principiul: un membru – un vot. Deciziile Comitetului de supraveghere se adoptă prin simpla majoritate de voturi ale membrilor prezenţi.
    [Pct.221 introdus prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
VII. EVIDENŢA ŞI DĂRILE DE SEAMĂ
23. Unitatea ţine evidenţa contabilă şi prezintă rapoarte statistice, în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova.
24. Controlul asupra activităţii financiare a Unităţii îl exercită Ministerul Finanţelor şi Banca Mondială. Rezultatele controalelor se aduc la cunoştinţa Guvernului Republicii Moldova.
25. Activitatea Unităţii este supusă auditului anual extern de către un auditor selectat prin procedura de licitaţie şi acceptat de Banca Mondială şi donatorii respectivi, Ministerul Finanţelor şi Ministerul Economiei.
   
[Pct.25 modificat prin HG298 din 20.04.10, MO62-63/27.04.10 art.368]
VIII. SUSPENDAREA ACTIVITĂŢII UNITĂŢII
26. Activitatea Unităţii se suspendă în baza unei hotărîri de Guvern, prin reorganizarea sau lichidarea ei, în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova.