HGA798/2002
ID intern unic:  296815
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 798
din  18.06.2002
pentru aprobarea Regulilor privind prestarea serviciilor poştale
Publicat : 27.06.2002 în Monitorul Oficial Nr. 91-94     art Nr : 898
    HG448 din 24.04.07, MO60-63/04.05.07 art.481
    HG1110 din 11.09.03, MO204/26.09.03 art.1177


    În conformitate cu art.14 al Legii poştei nr.463-XIII din 18 mai 1995 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.65-66, art.711) şi întru reglementarea modului de prestare a serviciilor poştale şi a relaţiilor dintre consumatorii serviciilor poştale şi operatorii poştali, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    Se aprobă şi se pun în aplicare de la 1 iulie 2002 Regulile privind prestarea serviciilor poştale (se anexează).

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                       Vasile TARLEV
    Contrasemnată:
    Ministrul transporturilor
    şi comunicaţiilor                                                Anatolii Cupţov

    Chişinău, 18 iunie 2002.
    Nr. 798.

Aprobate
prin Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 798
din 18 iunie 2002
 
REGULILE
PRIVIND PRESTAREA SERVICIILOR POŞTALE
I. Dispoziţii generale
    1. Regulile privind prestarea serviciilor poştale (denumite în cele ce urmează Reguli) sînt elaborate în conformitate cu Legea poştei, Legea privind protecţia consumatorilor şi cu actele poştale internaţionale la care Republica Moldova este parte (Constituţia Uniunii Poştale Universale, Convenţia Poştală Universală şi Protocolul ei final, Aranjamentele privind coletele poştale şi Protocolul final la acestea, Aranjamentul privind mandatele poştale).
    Prezentele Reguli reglementează relaţiile dintre operatorul poştal care prestează servicii poştale (în continuare - operatorul) şi beneficiarii acestor servicii (în continuare - utilizatorii), inclusiv drepturile şi obligaţiile acestora, şi stabileşte modul de prestare a serviciilor poştale.
    Prezentele Reguli sînt obligatorii pentru toţi operatorii care prestează servicii poştale, precum şi pentru utilizatorii acestor servicii.
    2. În sensul prezentelor Reguli, noţiunile utilizate au următoarele semnificaţii:
    administraţie poştală - autoritatea publică abilitată să reglementeze şi să administreze prestarea serviciilor poştale conform legilor şi regulamentelor în vigoare;
    adresă poştală - indicaţie pe trimiterile poştale care include ansamblul de date privind numele persoanei sau denumirea instituţiei, strada, blocul, apartamentul sau căsuţa poştală, codul poştal, denumirea localităţii, denumirea ţării;
    aerogramă - plic special destinat expedierii corespondenţei pe calea aerului şi format dintr-o singură foaie de hîrtie, îndoită şi lipită pe toate laturile;
    aviz de sosire - formular prin care destinatarul trimiterii poştale este invitat să se prezinte la oficiul poştal pentru a o ridica;
    carte poştală - trimitere poştală deschisă sub formă de comunicare scrisă pe o foaie de carton subţire sau hîrtie rezistentă, care corespunde cerinţelor documentelor normative şi este admisă în reţeaua poştală cu respectarea condiţiilor fixate în actele Uniunii Poştale Universale (în continuare - UPU);
    căsuţă poştală de abonament - utilaj special oferit unor beneficiari ai prestaţiilor poştale şi instalat în oficiile poştale, pe care destinatarii îl abonează pe un anumit termen pentru primirea corespondenţei;
    cecogramă - imprimat în relief pentru nevăzători, scutit de taxe poştale (prezentat simplu);
    contra-ramburs - serviciu suplimentar de încasare a unor sume băneşti de la destinatar la momentul predării trimiterii cu valoare declarată şi remise expeditorului prin mandat poştal;
    Convenţia Poştală Universală - act al UPU care conţine reguli şi dispoziţii comune aplicate în serviciul poştal internaţional;
    cod poştal - indicativ reprezentat de un anumit număr de cifre sau litere, corespunzător fiecărei localităţi (sat, oraş), care serveşte pentru îndrumarea şi/sau distribuirea trimiterilor poştale şi care a fost introdus de poştă pentru a facilita trierea corespondenţei şi a crea posibilităţi de automatizare a acestei operaţii;
    colet poştal - trimitere poştală care conţine obiecte, prezentată cu sau fără valoare declarată şi încredinţată lucrătorilor poştali pentru a fi transportată şi predată la destinaţie;
    colet indivizibil - coletul poştal, conţinutul căruia nu poate fi divizat sau are un volum disproporţionat în raport cu greutatea;
    colet voluminos - coletul poştal, dimensiunile sau volumul căruia depăşesc limitele stabilite de prezentele Reguli;
    comunicaţii poştale - sistemul tehnologic unic de întreprinderi şi mijloace de transport care asigură recepţionarea, prelucrarea, transportul şi distribuirea trimiterilor poştale, inclusiv transmiterea mijloacelor băneşti, distribuirea pensiilor, subvenţiilor, indemnizaţiilor şi altor plăţi cu destinaţie specială;"
    confirmare de primire - formular completat de expeditor la prezentarea trimiterilor înregistrate, care după înmînare se expediază oficiului de prezentare sau la adresa indicată pe formular, reprezentînd dovada de primire a trimiterii poştale;
    cupon-răspuns internaţional - imprimat de valoare emis de UPU, care serveşte pentru schimbul pe mărci poştale naţionale cu o valoare suficientă pentru francarea minimă a unei scrisori prioritare sau par avion ordinare cu greutatea pînă la 20 g, expediată în străinătate;
    curier electronic - serviciu poştal care utilizează canalele telecomunicaţiilor pentru a transmite, conform originalului şi în cîteva secunde, mesajele primite de la expeditor sub formă fizică sau electronică şi care trebuie să fie predate destinatarului sub formă fizică sau electronică. Mesajele sub forma fizică sînt predate destinatarului în plic, ca trimiteri ale poştei de scrisori;
    cutie poştală individuală - cutie în care poşta este distribuită la domiciliul destinatarului;
    cutie poştală pentru scrisori - cutie destinată publicului pentru depunerea poştei de scrisori spre expediere;
    CCRI (corespondenţă comercială-răspuns internaţională) - serviciu care permite expeditorilor autorizaţi să francheze în prealabil trimiterile-răspuns prezentate de corespondenţii lor care locuiesc în străinătate;
    destinatar - persoană fizică sau juridică în adresa căreia"este expediată o trimitere poştală;
DST (drept special de tragere) - unitate de evidenţă a Fondului Monetar Internaţional şi Băncii Mondiale de Reconstrucţii şi Dezvoltare, utilizată ca unitate monetară a UPU;
    expeditor - persoană fizică sau juridică care expediază trimiteri poştale;
    EMS (abrevierea sintagmei în limba engleză "Express Mail Service") - cel mai rapid serviciu poştal prestat prin mijloace fizice atît în teritoriul ţării, cît şi peste hotarele ei, care constă în colectarea, transmiterea şi distribuirea în termene proxime a corespondenţei, documentelor şi mărfurilor;
    efecte poştale - plicuri şi cărţi poştale puse în vînzare de administraţia poştală care conţin, imprimată prin procedee tipografice, marca poştală (marcă poştală fixă) sau alte semne convenţionale care reprezintă francarea;
    "fragil" - seviciu suplimentar care impune prestatorului precauţii în procesul de prelucrare şi transportare a trimiterilor poştale, această siglă aplicîndu-se expedierilor care se pot lesne sparge sau deteriora;
    francare - taxarea unei scrisori sau a altor trimiteri poştale prin aplicarea mărcilor poştale ori imprimarea unor semne de francare cu valoare diferită, cu ajutorul unor maşini de francat;
    imprimat - trimitere poştală a cărei conţinut este tipărit sau reprodus cu caracter de imprimare generală şi circulă de la prezentare pînă la distribuire în ambalaje deschise;
    magazinaj - taxă încasată de operatorii poştali pentru trimiterile neridicate de destinatar în intervalul de timp prevăzut în prezentele Reguli. Această taxă nu se aplică cecogramelor;
    marcă poştală - imprimat de valoare mic ca dimensiune, de diferite formate, tipărit mono sau policolor, adeziv sau neadeziv, aplicat sau imprimat pe trimiteri poştale. Este emis sau acceptat de administraţia poştală a unui stat, avînd rolul de atestare a plăţii taxelor poştale aferente transportului de trimiteri poştale de la expeditor la destinatar;
    mandat poştal (ordinar, telegrafic sau electronic) - serviciu poştal de recepţionare, prelucrare, transportare (transmitere) şi distribuire (înmînare) a mijloacelor băneşti prin reţeaua poştală şi căile de telecomunicaţii;
    maşină de francat - dispozitiv de francare mecanică a trimiterilor poştale prin aplicarea unei ştampile (imprimarea semnelor de francare pe trimiterile poştale conform tarifelor în vigoare);
    obliterare - aplicarea pe trimiteri a amprentei ştampilei de zi care indică oficiul de prezentare şi data depunerii;
    oficiu poştal - instituţie (unitate) poştală deschisă publicului pentru prestarea serviciilor poştale;
    operator de poştă - persoană juridică abilitată în condiţiile legii să presteze servicii poştale;
    operator naţional - Întreprinderea de Stat "Poşta Moldovei", operatorul poştal abilitat să presteze serviciile poştale de bază la nivel naţional;
    pachet mic - trimitere poştală care conţine diferite obiecte sau probe de mărfuri;
    par avion - etichetă sau menţiune specială aplicată pe trimiterile care urmează să fie expediate pe calea aerului;
    plic - obiect plat rectangular, din hîrtie sau dintr-un material similar, cu o clapă gumată sau negumată de-a lungul unei laturi, care serveşte la închiderea lui;
    plic timbrat - plic cu marcă fixă constituind un întreg poştal;
    post-restant - serviciu suplimentar admis pentru obiectele de corespondenţă (cu excepţia citaţiilor), coletele şi mandatele poştale, care urmează să fie ridicate de destinatar în oficiul poştal;
    poştă de scrisori - serviciu poştal privind scrisorile, carţile poştale, imprimatele, cecogramele şi pachetele mici;
    poştă hibridă - sistem ce combină mesageria electronică şi serviciul poştal în cazul cînd un mesaj se expediază prin sistemul electronic spre un punct în care se tipăreşte pe hîrtie, se introduce în plic şi se adresează destinatarului;
    predare în mînă proprie - menţiune specială aplicată pe trimiterile înregistrate cu confirmare poştală de primire şi care urmează a fi înmînate personal destinatarului;
    sac "M" (sac special) - sac format de un expeditor care conţine imprimate trimise aceluiaşi destinatar la aceeaşi adresă;
    scrisoare - trimitere poştală închisă (în plic sau ambalaj) prin care se transmit anumite comunicări;
    servicii poştale - recepţionarea, prelucrarea, transportul (transmiterea) şi distribuirea (predarea) trimiterilor poştale la destinaţie în condiţiile stabilite prin regulamentele în vigoare;
    servicii poştale de bază - serviciile poştale publice prestate contra cost în interiorul ţării şi în traficul internaţional privind poşta de scrisori, mandatele poştale, distribuirea pensiilor, subvenţiilor şi indemnizaţiilor;
    servicii suplimentare - serviciile aferente, oferite de operatorii poştali contra unei taxe adăugătoare: scrierea adresei pe trimitere, completarea formularelor, ambalarea trimiterilor, păstrarea, distribuirea la domiciliu a trimiterilor cu valoare declarată, a mandatelor poştale, coletelor etc;
    servicii poştale universale - serviciile poştale de bază de o calitate stabilită prestate utilizatorilor în mod permanent, la nivelul întregii ţări şi la preţuri accesibile;
    sigiliu nominal - mecanism pentru aplicarea amprentei pe documente şi trimiteri poştale care indică denumirea oficiului poştal (vagonului poştal), data prezentării şi distribuirii trimiterilor poştale şi alte informaţii;
    taxă - taxa obligatorie la prestarea serviciilor poştale;
    taxă-porto - taxa cu care sînt grevate trimiterile nefrancate sau insuficient francate; sigiliu aplicat pe trimiterile poştale simple nefrancate sau insuficient francate;
    termen de control - timp stabilit pentru expedierea trimiterilor poştale de la locul de prezentare şi pînă la destinaţie, inclusiv efectuarea operaţiunilor de prelucrare a acestora;
    trimitere poştală - orice expediere efectuată prin poştă (trimitere a poştei de scrisori, colet poştal, mandat poştal etc.);
    trimitere nedistribuită - trimitere, distribuirea (înmînarea) căreia către destinatar nu a fost posibilă şi, din lipsa adresei expeditorului, nu a fost posibilă returarea ei către expeditor;
    trimitere nereclamată - trimitere care nu a fost predată destinatarului din cauza nesolicitării acesteia;
    trimitere poştală internaţională - trimitere poştală expediată în afara graniţelor ţării, primită din alte ţări sau expediată prin teritoriul ţării în tranzit;
    trimitere prioritară - trimitere din poşta de scrisori expediată pe calea cea mai rapidă, care beneficiază de tratament prioritar în raport cu alte trimiteri;
    trimitere poştală locală - trimitere poştală prezentată şi distribuită în raza unei localităţi de tip orăşenesc, iar în localităţile rurale - în raza de deservire a unei unităţi poştale;
    trimitere poştală simplă - trimitere care nu este supusă nici unei formalităţi speciale sau pentru care nu se cere prelucrare particulară, fiind expediată prin poştă pe cale obişnuită (fără înregistrare);
    trimitere-avion - trimiteri poştale transportate prioritar pe cale aeriană;
    trimitere poştală înregistrată - trimitere poştală, la recepţionarea căreia"expeditorului i se eliberează o chitanţă, iar distribuirea către destinatar se efectuează contra semnătură;
    trimitere poştală recomandată - trimitere înregistrată (scrisori, cărţi poştale, pachete mici, imprimate, saci speciali cu menţiunea "M", ?ecograme), recepţionată fără evaluarea conţinutului cu eliberarea unei chitanţe şi înmînată destinatarului contra semnătură;
    trimitere poştală cu valoare declarată - trimitere înregistrată (scrisori, colete) recepţionată cu valoarea declarată de expeditor, cu eliberarea unei chitanţe, şi înmînată destinatarului contra semnătură;
    unitate poştală - subdiviziune separată a reţelei poştale (direcţie de poştă, centru poştal teritorial, oficiu poştal, agenţie poştală);
    Uniunea Poştală Universală (UPU) - organizaţie internaţională de nivel guvernamental înfiinţată la 9 octombrie 1874, scopul căreia este promovarea colaborării între statele-membre în domeniul serviciilor poştale.
    3. Operatorul naţional Întreprinderea de Stat "Poşta Moldovei" deţine dreptul exclusiv asupra utilizării emblemei "Poştei Moldovei", precum şi dreptul exclusiv de prestare a serviciilor poştale de bază la nivelul întregii ţări. Operatorul naţional este în drept să presteze şi alte servicii decît cele de bază, în baza unor contracte încheiate cu părţile interesate.
    Serviciile poştale de bază prestate de operatorul naţional sînt:
    - expedierea şi distribuirea corespondenţei (scrisori, cărţi poştale, imprimate, pachete mici, cecograme şi telegrame);
    -  expedierea şi distribuirea mandatelor poştale (ordinare, telegrafice, electronice);
    - distribuirea pensiilor, subvenţiilor şi indemnizaţiilor.
    Operatorii poştali sînt obligaţi:
    a) să asigure expedierea trimiterilor poştale către utilizatori în termenele de control stabilite;
    b) să asigure integritatea trimiterilor poştale şi a mijloacelor băneşti recepţionate de la utilizatori;
    c) să asigure calitatea prestării serviciilor poştale conform standardelor şi documentelor normative în vigoare;
    d) să garanteze confidenţialitatea trimiterilor poştale;
    e) să acorde ajutor organelor de drept la realizarea acţiunilor procesuale, în cazurile şi modul prevăzute de lege.
    4. La intrarea în oficiul poştal, vor fi etalate la un loc vizibil:"
    -  firma unităţii de comunicaţii poştale;
    -  cutia poştală cu inscripţiile respective;
    -  codul poştal;
    -  programul de lucru.
    În plus, în oficiile poştale orăşeneşti care lucrează cu program flexibil, cu pauză pentru masă sau zi liberă, lîngă acestea va fi plasat şi un aviz cu adresa celui mai apropiat oficiu poştal şi programul lui de lucru. Textele firmei şi ale avizelor vor fi executate în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    5. În sala de operaţiuni a fiecărui oficiu poştal vor fi instalate în locuri accesibile utilizatorilor cutia poştală pentru scrisori şi panourile informative privind prestaţiile poştale, şi anume:
    - lista serviciilor prestate;
    - tipurile, categoriile şi dimensiunile trimiterilor poştale;
    - modalitatea de completare a formularelor şi de scriere a adresei;
    - informaţii despre tarifele poştale;
    - codurile poştale;
    - lista ţărilor cu care este aprobat schimbul de mandate poştale;
    - termenele de păstrare a trimiterilor poştale;
    - informaţii privind obiectele interzise spre expediere;
    - termenele de control privind distribuirea trimiterilor poştale interne;
    - condiţiile de ambalare a trimiterilor poştale;
    - zilele şi orele de audienţă în structurile de conducere ale unităţii poştale.
    Operatorul de poştă este obligat să-i asigure utilizatorului, la solicitare, accesul necondiţionat la:
    - Legea poştei;
    - Regulile privind prestarea serviciilor poştale;
    - informaţiile privind responsabilitatea operatorului poştal faţă de utilizatori;
    - informaţiile privind responsabilitatea utilizatorului de servicii poştale.
    6. Întreprinderea de Stat "Poşta Moldovei" organizează şi asigură prestarea serviciilor poştale de bază pe întreg teritoriul ţării în fiecare zi lucrătoare.
    În oraşe şi oraşe-reşedinţă în zilele de sîmbătă oficiile poştale vor lucra cîte 4 ore, iar în zilele de duminică va funcţiona cel puţin un oficiu poştal de serviciu. În zilele de duminică se va asigura transmiterea către destinatar a conţinutului telegramelor urgente.
    Orarul de lucru al oficiilor poştale este coordonat cu autorităţile administraţiei publice locale. Fiecare oficiu poştal trebuie să asigure populaţiei şi organizaţiilor o deservire optimă şi să întrunească cerinţele tehnologiilor comunicaţiilor poştale.
    Termenele de control privind distribuirea corespondenţei în teritoriul Republicii Moldova se aprobă de către administraţia poştală.
    7. Întreprinderea de Stat "Poşta Moldovei" are dreptul de a amplasa cutii poştale pentru scrisori în locurile publice, pe faţadele unor construcţii de stat, precum şi în alte locuri accesibile pentru depunerea şi colectarea scrisorilor şi cărţilor poştale simple.
    8. Pe cutia poştală pentru scrisori se aplică emblema "Poştei Moldovei" şi cuvîntul "Poştă", numărul de ordine al cutiei, ora primei şi ultimei extrageri zilnice de scrisori şi ziua în care extragerea corespondenţei nu se efectuează (în localităţile rurale se va indica şi codul poştal al localităţii respective).
    9. Fiecare oficiu poştal trebuie să fie dotat cu sigilii nominale proprii. Lista sigiliilor nominale utilizate în sfera poştală se aprobă de către administraţia poştală, care reglementează activitatea poştală. Transmiterea sigiliilor nominale altor întreprinderi se interzice. Specimenele de amprente ale sigiliilor nominale se coordonează cu administraţia poştală.
    Persoanele vinovate de falsificarea sigiliilor nominale şi clişeelor maşinilor de francat poartă răspundere în conformitate cu legea.
    10. Trimiterile poştale se divizează în interne şi internaţionale.
    A. Trimiterile poştale interne includ următoarele tipuri de trimiteri:
    -   scrisori (simple, recomandate, cu valoare declarată);
    - cărţi poştale (simple, recomandate);
    -   imprimate (simple, recomandate);
    -   telegrame (cu excepţia transmiterilor);
    -   pachete mici (simple, recomandate);
    -   cecograme (simple, recomandate);
    -   colete (ordinare, cu valoare declarată);
    -   mandate poştale (ordinare, telegrafice, electronice);
    -   trimiteri poştale exprese;
    -   saci speciali "M" (simpli, recomandaţi);
    -   trimiteri prin poştă electronică (e-mail).
    B. Trimiterile poştale internaţionale includ următoarele tipuri de trimiteri:
    -  scrisori (simple, recomandate, cu valoare declarată);
    -  cărţi poştale (simple, recomandate);
    -  imprimate (simple, recomandate);
    -  telegrame;
    -  pachete mici (simple, recomandate);
    -  cecograme (simple, recomandate);
    -  colete (ordinare, cu valoare declarată);
    -  mandate poştale;
    -  trimiteri EMS;
    -  aerograme (simple, recomandate);
    -  saci speciali "M" (simpli, recomandaţi);
    -  CCRI (simple).
    11. Trimiterile poştale interne sînt clasificate în trimiteri locale şi trimiteri spre alte localităţi, astfel:
    -  trimiterile locale sînt prezentate şi distribuite în raza unei localităţi de tip orăşenesc, iar în localităţile rurale - în raza de servire a unei unităţi poştale;
    -  trimiterile spre alte localităţi sînt cele adresate destinatarilor din alte localităţi decît cea de prezentare.
    12. Pentru trimiterile poştale interne şi internaţionale se stabilesc următoarele limite de dimensiuni şi greutate:
    13. Trimiterile poştale cu valoare declarată se recepţionează în oficiile poştale în formă închisă sau deschisă, în conformitate cu prevederile prezentelor Reguli.
    14. Trimiterile poştale cu valoare declarată pot fi expediate cu menţiunea "ramburs". Schimbul de trimiteri internaţionale cu menţiunea "ramburs" se efectuează cu ţările care au încheiat cu Întreprinderea de Stat "Poşta Moldovei" acordul bilateral respectiv. Suma rambursului nu poate depăşi suma valorii declarate. Destinatarul mandatului poştal cu menţiunea "ramburs" este expeditorul trimiterii.
    15. În funcţie de modul de expediere, mandatele poştale se divizează în mandate ordinare expediate prin reţeaua poştală obişnuită, mandate telegrafice expediate prin reţeaua de telecomunicaţii şi mandate electronice, pentru trimiterea cărora se utilizează reţeaua poştei electronice.
    16. Trimiterile poştale înregistrate pot fi recepţionate spre expediere cu confirmare de primire (simplă, recomandată sau telegrafică) - aviz de recepţionare (AR). Trimiterile poştale internaţionale înregistrate se recepţionează cu confirmare de primire simplă.
    Oficiul poştal de destinaţie returează direct expeditorului formularul AR completat corect, fiind semnat de către destinatar. Acest formular este transmis în mod deschis, cu scutire poştală, pe cea mai rapidă cale (aeriană sau terestră).
    La cererea expeditorului, confirmarea de primire nereturată sau completată incorect este reclamată de către unitatea poştală prin expedierea unui duplicat.
    Taxa pentru confirmarea de primire este fixată pe trimitere.
    17. Cu menţiunea "Predare în mînă proprie" pot fi recepţionate scrisorile cu valoare declarată, cărţile poştale şi scrisorile recomandate cu confirmare de primire recomandată, adresate cetăţenilor la domiciliu. Asemenea trimiteri poştale se înmînează personal destinatarului contra semnătură pe formularul confirmării de primire.
    18. Pentru unele categorii de expeditori şi destinatari se stabilesc următoarele tipuri de trimiteri poştale:
    a)  guvernamentale, conform anexei la prezentele Reguli;
    b)  militare, care includ trimiterile poştale expediate de către instituţiile militare şi militarii în termen ce-şi fac serviciul în rîndurile Forţelor Armate ale Republicii Moldova;
    c)  de serviciu, inclusiv trimiterile poştale ale administraţiei poştale şi ale operatorilor poştali referitoare la serviciul poştal şi expediate în interes de serviciu.
    19. Autorităţile vamale efectuează controlul vamal şi perfectarea vamală a trimiterilor poştale internaţionale conform Codului vamal.
    20. Prelucrarea trimiterilor poştale internaţionale de intrare şi ieşire şi controlul vamal se efectuează în locurile de schimb internaţional al poştei.
    21. Modul de distribuire şi expediere a corespondenţei speciale a autorităţilor publice, unităţilor militare, organelor securităţii naţionale şi agenţilor economici se stabileşte de Guvern.
    22. Trimiterile poştale internaţionale se recepţionează spre expediere în ţările cu care este stabilit schimbul de poştă.
    Scrisorile simple şi recomandate internaţionale se recepţionează spre expediere în toate ţările lumii.
    Scrisorile cu valoare declarată, pachetele mici şi coletele poştale internaţionale cu sau fără valoare declarată se recepţionează pentru expediere în ţările care şi-au declarat acordul pentru acceptarea acestor trimiteri în relaţiile reciproce sau într-un singur sens (ţările indicate în "Îndrumarul UPU privind recepţionarea trimiterilor internaţionale").
    23. Plata serviciilor poştale se efectuează conform tarifelor în vigoare la data recepţionării trimiterilor poştale.
    Tarifele pentru serviciile poştale de bază prestate în teritoriul Republicii Moldova se aprobă în modul stabilit de Guvern.
    Tarifele pentru serviciile poştale internaţionale, serviciile poştale exprese, serviciile comunicaţiilor poştale speciale şi serviciile de difuzare a publicaţiilor periodice se aprobă de către administraţia poştală.
    24. Sînt scutite de taxe poştale:
    -  scrisorile interne simple cu greutatea pînă la 20g şi cărţile poştale interne expediate de militarii în termen, care îşi fac serviciul în rîndurile Forţelor Armate ale Republicii Moldova;
    -  coletele cu haine civile ale recruţilor chemaţi să-şi facă serviciul în rîndurile Forţelor Armate expediate de instituţiile respective;
    -  trimiterile interne şi internaţionale expediate de administraţia poştală şi operatorii poştali în interes de serviciu;
    -  cecogramele (simple).
    25. Plata serviciilor poştale se efectuează în moneda naţională a Republicii Moldova în numerar sau prin virament.
    Expedierea poştei de scrisori, coletelor şi a confirmărilor de primire se achită cu mărci poştale.
    Aplicarea mărcilor poştale pe trimiteri (în conformitate cu tarifele aprobate pentru expedierea lor) este obligaţia expeditorului.
   
[Pct.25 modificat prin HG928 din 12.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1001]
    26. În calitate de semne de plată poştală se utilizează mărcile poştale (lipite pe trimiterile poştale sau imprimate tipografic pe ele) şi impresiunile aplicate cu ajutorul maşinilor de francat.
    Semnele de plată poştală trebuie să poarte în caractere latine denumirea ţării - "Moldova" - şi să indice în cifre arabe valoarea lor nominală.
    Indicaţia valorii francării poate fi înlocuită cu o menţiune care să notifice că achitarea a fost efectuată integral, de exemplu "Taxă achitată".
    Orice menţiune, imprimată suplimentar pe trimitere (figuri, desene, fotografii sau alte texte), se admite cu achitarea taxelor de reclamă prevăzute de tarif.
    Operatorul de poştă are sarcina să supravegheze utilizarea corectă a maşinilor de francat aflate în evidenţă.
    27. Trimiterile cu suprafaţă neuniformă, inclusiv plicurile şi imprimatele voluminoase, nu se franchează cu maşina de francat. În asemenea cazuri se franchează plicul, eventual ambalajul imprimatului, sau o bandă de hîrtie care, după imprimare, se lipeşte pe trimiterea respectivă.
    Pentru trimiterile poştale, francate insuficient de maşina de francat, taxele pot fi completate prin aplicarea de mărci poştale.
    Persoanele, vinovate de fabricarea în scopul comercializării sau de comercializarea mărcilor poştale şi a cupoanelor-răspuns internaţonale false, poartă răspundere în conformitate cu legea.
    28. Mărcile poştale şi amprentele de plată se aplică pe partea recto în colţul drept de sus al trimiterii. Se interzice încleierea pe trimiteri a mărcilor poştale una peste alta. Mărcile poştale aplicate pe trimiterea poştală prezentată la ghişeu se obliterează cu ştampila de zi a oficiului poştal în prezenţa expeditorului. La momentul obliterării se verifică aplicarea corectă a taxelor tarifare.
    29. Mărcile şi efectele poştale comercializate nu pot fi returate unităţilor poştale. Mărcile poştale scoase din circulaţie, obliterate, deteriorate, precum şi mărcile poştale ale altor ţări nu sînt acceptate pentru achitarea taxelor de expediere a trimiterilor poştale.
    30. Pentru plata scrisorilor internaţionale se utilizează cupoane-răspuns internaţionale emise de Biroul Internaţional al UPU. Ele sînt imprimate pe hîrtia ce poartă în filigran abrevierea "UPU" şi avînd imprimată denumirea ţării emitente. Termenul de schimb al cupoanelor-răspuns internaţionale este nelimitat.
    Cupoanele-răspuns internaţionale prezentate în oficiul poştal sînt schimbate pe mărci poştale corespunzător tarifului de achitare a unei scrisori par avion internaţionale simple, cu greutatea de pînă la 20g.
    31. Distribuirea la domiciliu a scrisorilor cu valoare declarată şi mandatelor poştale este achitată de expeditor sau de destinatar.
    32. Maşinile de francat trebuie să fie înregistrate în filialele operatorului naţional care deservesc agentul economic - posesor al maşinii de francat.
    Pentru obţinerea dreptului de utilizare a maşinii de francat agentul economic depune o cerere privind înregistrarea maşinii, la care anexează specimenul amprentei clişeului maşinii de francat, achitînd concomitent în avans o sumă echivalentă cu cheltuielile lunare medii de expediere a trimiterilor poştale.
    33. Poşta de scrisori francată cu ajutorul clişeului maşinii de francat şi a ştampilelor speciale triunghiulare "pentru militari" se prezintă pentru expediere în oficiul poştal din raza de deservire. Modul de prezentare a corespondenţei sus-menţionate este stabilit de unitatea poştală.
    34. Scrisorile şi cărţile poştale nefrancate sau insuficient francate, extrase din cutiile poştale, nu se expediază conform destinaţiei şi sînt returate expeditorului fără obliterare pentru achitarea valorii lipsă a francării.
    În cazul în care lipseşte adresa expeditorului, trimiterile poştale internaţionale nefrancate sau insuficient francate se trec în categoria trimiterilor nedistribuite, iar cele interne se expediază conform destinaţiei şi se înmînează destinatarului după achitarea taxei-porto. În cazul cînd destinatarul refuză să achite această plată, trimiterile se păstrează la oficiul poştal termen de o lună ca trimiteri nereclamate, după care se trec spre păstrare provizorie (şase luni) în categoria trimiteri nedistribuite.
    35. Scrisorile şi cărţile poştale extrase din cutiile poştale pentru scrisori, francate cu ajutorul maşinii de francat, nu se expediază conform destinaţiei, ci se returează expeditorilor pentru prezentare în oficiul poştal în modul stabilit de prezentele Reguli.
    36. Pentru destinatarii trimiterilor în oficiile poştale pot fi instalate căsuţe poştale de abonament. Căsuţele poştale de abonament sînt numerotate (fără a se indica numele abonatului).
    Nu se permite folosirea unei căsuţe poştale de abonament de către mai mulţi abonaţi, precum şi transmiterea ei spre folosinţă altei persoane. În cazul deteriorării căsuţei poştale de abonament din vina abonatului, reparaţia o efectuează operatorul din contul abonatului.
    37. Pentru a beneficia de căsuţe poştale de abonament contra taxei de abonat stabilite, persoanele fizice şi juridice depun o cerere pe numele şefului oficiului poştal corespunzător. În ea cetăţenii indică denumirea actului prezentat (dintre cele indicate în pct.103 al prezentelor Reguli) şi datele din actul de identitate (numărul, seria, data eliberării, oficiul emitent), precum şi adresa domiciliului lor. Persoanele juridice indică în cerere datele din certificatul privind înregistrarea de stat (denumirea, seria, numărul, data înregistrării şi autoritatea emitentă), adresa juridică (sediul) numărul de telefon (fax). La depunerea cererii, solicitanţii prezintă originalul certificatului privind înregistrarea de stat sau copia acestuia legalizată notarial.
    38. În cazul cînd abonatul renunţă la căsuţa poştală de abonament, ea nu poate fi dată în utilizare altui abonat mai devreme decît peste o lună din data expirării termenului de abonare. Trimiterile poştale sosite după expirarea termenului de abonare se returează expeditorului, iar în cazul lipsei adresei expeditorului - se trec în categoria trimiteri nedistribuite.
    39. Prin scrisori simple şi recomandate interne se expediază mesaje scrise, hîrtii de afaceri, fotografii, cărţi poştale, scheme şi alte asemenea produse poligrafice.
    Organele judiciare expediază citaţiile în scrisori recomandate. Pentru dovada de primire a acestor scrisori pot fi utilizate confirmările de primire. În acelaşi mod îşi expediază avizele şi citaţiile comisariatele militare.
    40. În scrisori interne cu valoare declarată se expediază obiecte şi acte (valori mobiliare, bancnote, diplome, buletine de identitate, paşapoarte, permise de conducere, bilete de loterie, certificate privind înregistrarea actelor de stare civilă, dosare de judecată, fotografii, mărci poştale, manuscrise), care prezintă pentru utilizatori o anumită valoare.
   
[Pct.40 modificat prin HG928 din 12.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1001]
    41. În imprimate simple şi recomandate se expediază: ziare, publicaţii, cărţi, broşuri, partituri muzicale, hărţi geografice şi alte tipărituri.
    42. În colete interne se expediază bunuri acceptate în circuitul poştal (produse alimentare cu durata de păstrare de peste 5 zile, publicaţii, plante, medicamente, albine etc.).
    43. În scrisori simple şi recomandate internaţionale se expediază mesaje scrise, hîrtii de afaceri, chitanţe, facturi, conturi, fotografii, ilustrate etc.
    44. În scrisori cu valoare declarată internaţionale se expediază documente în original, copii ale documentelor şi certificatelor legalizate notarial, valori mobiliare, fotografii, mărci poştale.
   
[Pct.44 modificat prin HG928 din 12.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1001]
    45. În cecograme pot fi expediate scrisori cecografice prezentate deschis, precum şi înregistrări sonore sau înregistrări pe hîrtie specială, mijloace tiflotehnice pentru nevăzători, expediate de instituţiile pentru nevăzători sau adresate unor astfel de instituţii.
    Pot fi expediate gratuit numai cecogramele simple expediate pe cale terestră. Pentru cecogramele expediate recomandat, par avion sau alte servicii suplimentare se va aplica tariful în vigoare.
    Cerinţele vizînd ambalarea şi prelucrarea cecogramelor sînt similare cerinţelor privind pachetele mici de categoriile respective.
    46. În pachete mici se expediază obiecte nefragile sau mostre de mărfuri, care nu prezintă valoare deosebită pentru expeditor. Valoarea obiectelor din pachetele mici recomandate nu trebuie să depăşească suma de despăgubire, în caz de pierdere sau spoliere a trimiterilor recomandate, prevăzută în actele interne şi actele UPU.
    47. În colete internaţionale se expediază bunuri acceptate în circuitul poştal internaţional şi neinterzise pentru:
    -  intrare pe teritoriul Republicii Moldova;
    -  ieşire din teritoriul Republicii Moldova şi intrare în ţara de destinaţie.
    Coletele internaţionale cu valoare declarată se recepţionează pentru expediere în ţările indicate în Îndrumarul privind recepţionarea trimiterilor poştale internaţionale".
    48. Trimiterile care nu îndeplinesc condiţiile stabilite în Convenţia poştală şi regulamentele specifice nu sînt admise spre expediere.
    Este interzisă introducerea în toate categoriile de trimiteri a următoarelor obiecte:
    a) obiecte care prin natura sau modul lor de ambalare pun în pericol (la prelucrare sau transportare) viaţa şi sănătatea lucrătorilor poştali, pot afecta sau deteriora alte trimiteri şi echipamente poştale, inclusiv substanţe chimice (acid sulfuric, acid citric, sodă caustică, sulfură de carbon, hidrogen sulfurat etc.);
    b) arme albe, arme de foc şi muniţii şi părţile componente ale armelor de foc;
    c) bancnote (cu excepţia scrisorilor interne cu valoare declarată);
   
[Pct.48 lit.c) modificată prin HG928 din 12.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1001]
    d) substanţe stupefiante, psihotrope, radioactive, explozive, uşor inflamabile, toxice, nocive şi alte substanţe periculoase;
    e) obiecte obscene sau imorale;
    f) produse alimentare uşor alterabile;
    g) imprimate, negative, filme, informaţii video, suporţi magnetici de informaţii, manuscrise, desene şi materiale cu imagini care ar putea tulbura ordinea publică sau ar putea afecta integritatea teritorială şi suveranitatea statului, materiale de propagare a războiului, terorismului, urii interconfesionale şi rasismului sub orice forme, inclusiv materiale cu conţinut pornografic;
    h) preparate biologice;
    i) filme nedevelopate.
    În trimiterile poştale se admit condiţionat spre expediere (cu acordul sau autorizarea autorităţilor de resort):
    a) seminţe şi material săditor;
    b) minerale, soluri, mostre paleontologice şi arheologice, pietre preţioase în stare brută sau prelucrată;
    c) metale preţioase în orice formă şi stare;
    d) mărfuri supuse accizelor;
    e) mărci poştale - cel mult 10 serii ale unei emisiuni;
    f) obiecte de cult religios şi cu valoare culturală, inclusiv distincţiile de stat - ordine şi medalii.
    Nu se admit spre expediere în trimiterile poştale documentele cu caracter de corespondenţă personală între alte persoane decît expeditorul şi destinatarul acestora.
    49. În cazul în care, la recepţionarea trimiterilor, lucrătorul poştal suspectează prezenţa unor obiecte interzise spre expediere, el solicită ca acestea să-i fie prezentate spre recepţionare în formă deschisă.
    50. Unităţile poştale au dreptul să reţină trimiterile poştale interne ce conţin obiecte interzise spre expediere, în locul de depistare a acestora.
    Păstrarea provizorie a unor asemenea trimiteri poştale se efectuează în unităţile poştale cu asigurarea evidenţei şi integrităţii lor. Se exclude posibilitatea accesului persoanelor străine la aceste trimiteri.
    Despre depistarea în trimiterile poştale a obiectelor şi substanţelor indicate la lit. b), c) şi d) ale pct.48 al prezentelor Reguli şi reţinerea acestor trimiteri poştale întreprinderile poştale anunţă organele afacerilor interne sau serviciile de stat de informaţii şi securitate. Colaboratorii acestor autorităţi efectuează în prezenţa şefului (şefului-adjunct) al unităţii poştale confiscarea obiectelor şi substanţelor interzise, cu întocmirea actului respectiv, un exemplar al căruia se trimite expeditorului.
    Bancnotele depistate în trimiterile poştale interne, altele decît în scrisorile cu valoare declarată, se trimit expeditorului sau destinatarului prin mandat poştal, iar bancnotele în valuta străină se expediază prin scrisori cu valoare declarată, în modul stabilit de administraţia poştală. În aceste cazuri, taxele pentru expedierea mandatelor sau scrisorilor cu valoare declarată se percep din sumele depistate în trimiterile poştale.
    Animalele şi plantele otrăvitoare depistate în trimiterile poştale se transmit conform unui act autorităţilor veterinare sau organelor controlului fitosanitar.
    Produsele alimentare uşor alterabile care, potrivit însuşirilor lor, pot prezenta pericol pentru viaţă şi sănătatea lucrătorilor poştali sau altor persoane, sau care pot deteriora ori afecta alte trimiteri şi utilaje poştale sînt confiscate de operatorii poştali şi nimicite, dacă acest pericol nu poate fi lichidat prin alte metode. În asemenea situaţii, se întocmeşte un act, un exemplar al căruia se trimite expeditorului.
    Despre confiscarea sau nimicirea obiectelor şi substanţelor interzise pentru expediere operatorii poştali comunică în scris expeditorului sau destinatarului în termen de zece zile, cu excepţia cazurilor în care organele afacerilor interne sau ale serviciului de stat de informaţii şi securitate au decis efectuarea unei urmăriri penale privind faptul depistării obiectelor sau substanţelor indicate.
    [Pct.50 modificat prin HG928 din 12.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1001]
    [Pct.50 modificat prin HG1110 din 11.09.03, MO204/26.09.03, art.1177]
    51. Lista interdicţiilor şi restricţiilor privind expedierea obiectelor şi substanţelor în trimiterile poştale internaţionale, modul de confiscare din aceste trimiteri poştale şi de nimicire a obiectelor şi substanţelor interzise spre expediere se stabilesc în conformitate cu Codul vamal.
II. Recepţionarea trimiterilor poştale
    52. Ambalarea trimiterilor poştale se efectuează în funcţie de conţinut, dimensiuni, greutate şi valoare, astfel încît să asigure stabilitatea şi integritatea conţinutului la prelucrare, transportare şi distribuire, precum şi să excludă deteriorarea altor trimiteri şi cauzarea de prejudicii lucrătorilor poştali.
Plicurile, cărţile poştale şi materialele folosite pentru ambalarea coletelor şi pachetelor mici trebuie să corespundă cerinţelor actelor normative aprobate de administraţia poştală.
    53. Pentru ambalarea scrisorilor se utilizează plicuri şi pachete poştale. Scrisorile trebuie să fie ambalate trainic, plicul sau ambalajul trebuie să fie adaptate formei şi naturii conţinutului, precum şi condiţiilor de transportare.
    54. Pentru ambalarea pachetelor mici se utilizează plicuri, pachete, cutii mici de carton, de lemn sau metal. În calitate de materiale pentru ambalarea pachetelor mici poate fi utilizată hîrtia rezistentă, folia de polietilenă, stofa de culoare uni deschisă şi alte materiale certificate pentru ambalare.
    În cazul expedierii în pachete mici sau colete a cîtorva obiecte, înainte de ambalare ele se leagă cu sfoară. În plus, pachetele mici simple şi recomandate cu greutatea de peste 500 g, se mai leagă cruciş pe exterior cu o sfoară rezistentă dintr-o singură bucată.
    Depunerile din pachete mici pot fi ambalate şi în formă de sul şi legate suplimentar cu o panglică de hîrtie sau înfoliate în altă peliculă. Depunerea din pachetele în formă de sul cu lungimea mai mare de 45 cm se înfăşoară pe un suport rigid.
    55. Expeditorul va ambala coletele în cutii poştale de carton, lemn, placaj sau polimeri, în ambalaje din hîrtie rezistentă sau stofă de culoare uni deschisă. Depunerea din colet nu trebuie să se deplaseze în interiorul ambalajului.
    56. În dependenţă de particularităţile depunerilor din colete, expeditorii trebuie să respecte următoarele condiţii:
    - ambalajele trebuie să fie în stare bună, din material rezistent, fără crăpături, rupturi, părţi tăioase sau ascuţite. Cusăturile ambalajelor trebuie să fie făcute în interior, cu excepţia părţii rezervate introducerii conţinutului, care se coase pe exterior. Cusăturile trebuie să fie uniforme, executate cu aţă rezistentă de aceeaşi calitate şi culoare, fără noduri;
    - obiectele fragile din sticlă, lichidele şi obiectele uşor lichefiabile trebuie să fie ambalate într-o cutie rezistentă umplută cu rumeguş sau vată;
    - peliculele de cinema, filmele şi peliculele magnetice vor fi împachetate în ambalaje fabricate conform cerinţelor tehnico-normative;
    - seminţele, nucile, fructele uscate, făina şi alte substanţe pulverulente se ambalează în saci mici din stofă rezistentă, muşama, peliculă, pachete rezistente de hîrtie şi se pun în lăzi sau în cutii de carton;
    - prafurile colorante uscate sînt admise spre expediere în pachete din polietilenă, muşama sau hîrtie rezistentă îmbibată cu ulei, aranjate ulterior în cutii de carton sau lăzi;
    - răsadul se ambalează în coşuri înfăşurate pe deasupra în stofă sau în lăzi cu găuri pentru ventilare. Pe fundul coşului se aranjează o peliculă de polietilenă;
    - albinele, lipitorile sau paraziţii trebuie aranjaţi în cutii sau lăzi utilate cu plase speciale care să excludă posibilitatea ieşirii din colete şi să asigure evitarea oricăror pericole;
    - coletele cu blănuri şi piei de rozătoare neprelucrate industrial, precum şi cele cu lînă, ţepi, păr, pene şi puf trebuie ambalate în prealabil în pînză de sac sau folie polietilenă, după care vor fi depuse în lăzi sau cutii de carton;
    - aparatele de radio (aparatele de măsurare) se împachetează în ambalaje rigide cu garnituri, care să excludă deplasarea sau deteriorarea depunerii la transportare. Asemenea colete pot fi ambalate în lăzi cu gratii. În interiorul lăzii se instalează un sistem special de întărire, care trebuie să fixeze trainic aparatele şi să le protejeze de lovirea de carcasă;
    - plantele vii (butaşii de vie, puieţii etc.), precum şi obiectele voluminoase nefragile care nu pot fi ambalate din cauza dimensiunilor lor agabaritice în ambalaje de colet de mărimea stabilită se recepţionează pentru expediere ambalate în pînză de sac (cu condiţia că greutatea lor nu va depăşi normele admisibile);
    - coletele cu soiuri tari de fructe şi legume proaspete se recepţionează în lăzi de lemn (placaj), pereţii laterali sau transversali ai cărora au orificii de ventilare;
    - obiectele constituite dintr-o singură piesă, nedemontabile (planşete de desen liniar, sănii pentru copii, valize, bidoane, anvelope etc.), mărimea şi greutatea cărora nu prevalează normele stabilite, pot fi expediate fără ambalaj. În aceste cazuri, adresa trebuie indicată pe obiect sau pe o etichetă de carton sau placaj cu un orificiu care se leagă de obiect. Eticheta-adresă este procurată de expeditor.
    57. Pe trimiterile poştale şi blanchetele de însoţire adresele expeditorului şi destinatarului sînt scrise de expeditor. În adrese nu sînt admise prescurtări.
    Rechizitele adresei se scriu în următoarea ordine:
    -  denumirea destinatarului (numele, prenumele sau denumirea completă a instituţiei ori întreprinderii);
    -  denumirea străzii, numărul casei, numărul apartamentului;
    -  codul poştal;
    -  denumirea localităţii (oraşul, satul);
    -  denumirea unităţii administrativ-teritoriale;
    -  denumirea ţării.
    Adresa destinatarului se scrie în jumătatea dreaptă de jos pe partea recto a trimiterii. Numele şi adresa expeditorului vor fi indicate în unghiul superior stîng al trimiterii sau pe partea verso a plicului. Mărcile poştale sau amprentele de francare se aplică pe partea dreaptă de sus a trimiterii.
    La expedierea mandatelor poştale, persoanele juridice indică în adresa expeditorului pe formular denumirea persoanei juridice şi rechizitele ei bancare.
    58. Datele despre adresa expeditorului şi destinatarului trebuie să fie redactate într-un mod precis şi complet, să fie scrise citeţ sau tipărite în mod tipografic cu caractere latine şi cifre arabe. Numele destinatarului, localităţii şi al ţării de destinaţie se vor scrie cu majuscule şi se vor completa eventual cu numărul codului poştal.
    59. Pe trimiterile poştale interne (expediate în teritoriul Republicii Moldova) adresa poate fi scrisă cu caractere chirilice.
    Pe trimiterile poştale internaţionale (expediate în afara Republicii Moldova) adresa destinatarului se scrie în modul recomandat de ţara de destinaţie. În acest caz, denumirea ţării de destinaţie se scrie repetat în paranteze în limba de stat.
    60. Pentru completarea adresei pot fi confecţionate ştampile care să conţină datele necesare pentru aplicare atît pe trimiterile poştale, cît şi pe documentele de însoţire.
    61. Trimiterile poştale pot fi adresate post-restant numai în localităţile unde funcţionează unităţi poştale, cu indicarea numelui destinatarului, localităţii şi biroului de poştă de unde trimiterea trebuie ridicată. Menţiunea "post-restant" se scrie cu caractere aldine lîngă adresă. Folosirea pentru aceste trimiteri a iniţialelor, cifrelor, pseudonimelor, seriei şi numărului documentului nu este admisă.
    Pentru trimiterile poştale adresate la căsuţa poştală de abonament se înscrie numele şi prenumele destinatarului sau denumirea completă a persoanei juridice, numărul căsuţei poştale de abonament şi denumirea oficiului poştal de unde urmează să fie ridicată trimiterea.
    62. Expeditorul poate adresa trimiterea poştală internă către doi destinatari (cu excepţia celor expediate post-restant sau la căsuţa poştală de abonament) dacă destinatarii au acelaşi domiciliu. În acest caz, trimiterea poştală se predă unuia dintre destinatari.
    Pentru trimiterile poştale internaţionale ca destinatar este admisă o singură persoană fizică sau juridică.
    63. În funcţie de tipul şi categoria trimiterii poştale, expeditorul va scrie pe partea destinată adresei a trimiterii poştale/buletinului de expediţie sau lucrătorul poştal va aplica ştampile cu următoarele menţiuni:
    a) pe trimiterile recomandate - "Recomandată" ("Recommandй");
    b) pe pachete mici - "Pachet mic" ("Petit paquet");
    c) pe cecograme - "Cecogramă" ("C?cogrammes");
    d) pe scrisori cu valoarea declarată - "Cu valoare declarată" ("Avec valeur  d?clarйe")."Pe scrisorile cu valoarea declarata, la care s-a anexat nota de inventar, se va indica suplimentar menţiunea "Cu notă de inventar". În cazul în care în scrisorile cu valoarea declarată se expediază acte în adresa instituţiilor de învăţămînt, bilete pentru instituţiile de odihnă, bilete de călătorie cu trenul, cu avionul sau alte bilete de călătorie ori acte, se indică suplimentar menţiunea: "Cu bilete", "Cu tichete", "Cu acte";
    e) pe aerograme - "Aerogramă" ("A?rogramme")
    f) pe trimiterile poştale expediate "contra-ramburs"- "Cu valoare declarată" şi "Contra-ramburs" ("Remboursement"). Aceste menţiuni se fac şi pe blanchetele de însoţire ale trimiterii respective;
    g) pe trimiterile poştale cu confirmare de primire - "Cu confirmare de primire" ("Avis de r?ception"). Această menţiune se face şi pe blanchetele de însoţire ale trimiterii;
    h) pe trimiterile poştale cu confirmare telegrafică de predare - "Cu confirmare telegrafică de predare";
    i) pe trimiterile poştale cu distribuirea plătită de expeditor - "Cu distribuire plătită";
    j) pe trimiterile poştei rapide - logotipul "EMS";
    k) pe trimiterile poştale, recepţionate pentru înmînare personal destinatarului - "predare în mînă proprie" ("A remettre en main propre");
    l) pe trimiterile poştale cu obiecte fragile şi pe blanchetele de însoţire ale acestora - "Fragil" ("Fragile");
    m) pe trimiterile poştale adresate comisiilor de concurs - "Pentru concurs";
    n) pe trimiterile poştale guvernamentale şi blanchetele de însoţire ale acestora - "Guvernamentale";
    o) pe scrisorile recomandate cu citaţii şi confirmare de primire - "Citaţie, cu confirmare de primire";
    p) pe scrisorile recomandate cu înştiinţări şi avize ale comisariatelor militare - "Înştiinţare, cu confirmare de primire";
    q) pe colete şi blanchetele de însoţire ale acestora:
    - cu dimensiunile ce depăşesc limitele stabilite - "Voluminos" ("Encombrant");
    - cu valoarea declarată - "Cu valoare declarată";
    - cu valoare declarată cu notă de inventar - se specifică "Cu notă de inventar";
    - cu răsad - "Răsad";
    - cu albine - "Atenţie, albine. A proteja de soare. Cu certificat veterinar";
    - cu blănuri, piei de rozătoare - "Blănuri. Cu certificat veterinar";
    - cu lînă, ţepi, păr, pene, puf - "Cu certificat veterinar";
    - cu fructe şi legume proaspete - "Fructe", "Legume";
    s) pe trimiterile poştale şi blanchetele acestora de însoţire expediate cu transportul aerian - "Par avion".
    Sumele prevăzute pentru indicaţiile speciale "cu valoare declarată" sau "contra-ramburs" se scriu de către expeditori în cifre şi litere, atît pe ambalajul trimiterii, cît şi pe documentul de însoţire. Această menţiune se indică şi în chitanţa eliberată expeditorului.
    64. Pe trimiterile poştale contra plată pot fi amplasate informaţii publicitare (reclamă). Autorizaţiile pentru amplasarea informaţiilor publicitare pe trimiterile poştale sînt acordate de administraţia poştală, care stabileşte modul de amplasare a tipurilor de reclamă pe trimiteri şi de expediere a acestora prin reţeaua poştală.
    65. La depistarea coletelor, scrisorilor cu valoare declarată şi a pachetelor mici deteriorate, angajaţii poştali întocmesc şi semnează actele corespunzătoare. Trimiterea poştală se reambalează şi, împreună cu două exemplare de acte, se expediază către oficiul poştal din raza de deservire a destinatarului. în cazul depistării trimiterilor poştale internaţionale deteriorate, actele se semnează şi de către colaboratorii organelor vamale.
    În cazul sosirii obiectelor de corespondenţă simple şi recomandate cu ambalajele deteriorate sau dezlipite, lucrătorul poştal care a făcut constatarea consemnează pe trimiterea respectivă menţiunea privind modul defectuos în care a sosit - "Recepţionată în stare deteriorată", după care semnează şi aplică ştampila de zi.
    66. Trimiterile poştale înregistrate se prezintă pentru expediere la ghişeul oficiului poştal cu indicarea obligatorie a adresei expeditorului.
    67. La expedierea coletelor în formă închisă expeditorul aplică pe trimiterea poştală şi pe blancheta de însoţire textul: "Nu conţine obiecte interzise spre expediere", indică datele unuia din documentele enumerate în pct.103 al prezentelor Reguli şi semnează.
    În cazul în care expeditorul nu dispune de un document de legitimare, coletul se depune în formă deschisă.
    68. Coletele cu albine se prezintă cu certificatul veterinar care însoţeşte trimiterea poştală.
    Coletele cu blănuri, piei de rozătoare neprelucrate industrial, precum şi coletele cu lînă, ţepi, păr, pene şi puf se recepţionează pentru expediere la prezentarea de către expeditor a certificatului eliberat de furnizorul materiei prime. La expedierea concomitentă a mai multor asemenea colete, adresate unui destinatar la aceeaşi adresă, se prezintă un certificat veterinar unic, cu indicarea numărului de bucăţi de blană, piei de rozătoare etc.
    69. Trimiterile poştale se ambalează, se încleie şi se sigilează în prezenţa expeditorului.
    70. La recepţionarea trimiterilor poştale înregistrate, expeditorului i se eliberează un bon de plată (chitanţă). Lucrătorul poştal semnează bonul de plată şi aplică pe el ştampila de zi. La prezentarea trimiterilor în serie, expeditorului i se eliberează un singur bon de plată şi copia borderoului.
    71. Suma valorii declarate a scrisorilor şi coletelor interne nu este limitată, ea este determinată de expeditor reieşind din valoarea reală a conţinutului.
    Pentru trimiterile poştale internaţionale suma valorii declarate se declară reieşind din valoarea reală a conţinutului, însă ea nu poate depăşi suma indicată în "Îndreptarul privind recepţionarea trimiterilor poştale internaţionale". Valoarea declarată a scrisorilor care conţin documente, copii legalizate notarial şi certificate nu poate depăşi suma necesară pentru restabilirea acestor documente în caz de pierdere.
    Coletele care conţin albine, fructe, răsad, puieţi, lămpi radio şi aparate de precizie se recepţionează fără valoare declarată.
    Ambalajul coletelor cu valoare declarată se alege de expeditor. Coletele cu valoarea declarată de peste 1000 lei se ambalează suplimentar în pînză rezistentă de culoare uni deschisă. În ambalaje de hîrtie se recepţionează colete cu o greutate pînă la 3 kg şi cu valoarea declarată de pînă la 100 lei.
    Orice declaraţie frauduloasă a unei valori exagerate faţă de valoarea reală a conţinutului unui colet este pasibilă de sancţionare conform prevederilor legislaţiei ţării expeditorului.
    72. Trimiterile cu suprafaţă neuniformă (datorită conţinutului) nu se introduc în cutiile poştale pentru scrisori şi se prezintă la ghişeul oficiului poştal. Mesajele scrise depuse fără plic în cutiile poştale pentru scrisori (cu excepţia cărţilor poştale) nu se expediază spre destinaţie.
    73. În localităţile în care este declarat regim de carantină nu se efectuează recepţionarea trimiterilor cu plante, animale etc.
    74. Scrisorile şi coletele cu valoare declarată şi pachetele mici expediate de persoane fizice se recepţionează în formă deschisă cu verificarea obiectelor expediate. În nota de inventar fiecare obiect se înscrie în mod separat ca număr de exemplare (buc.), cu specificarea valorii lui. Pentru trimiterile internaţionale fiecare obiect se va înscrie în declaraţia vamală.
    Scrisorile şi coletele cu valoarea declarată, precum şi pachetele mici expediate de persoane juridice se recepţionează atît în formă deschisă, cît şi în formă închisă, sigilate cu ştampila instituţiei, iar trimiterile internaţionale - şi cu ştampila serviciului vamal.
    75. Pentru fiecare colet expeditorul perfectează un buletin de expediţie. Pentru coletele interne cu valoare declarată prezentate în formă deschisă se completează şi nota de inventar.
    76. Lucrătorul poştal recepţionează coletele şi pachetele mici internaţionale expediate de cetăţeni, cu condiţia verificării conţinutului lor cu indicaţiile din declaraţiile vamale completate de expeditori.
Atunci cînd depune un colet internaţional, expeditorul este obligat să indice ce tratament i se va aplica în cazul imposibilităţii predării lui către destinatar. În acest scop, el bifează căsuţa corespunzătoare din buletinul de expediţie. Expeditorului i se permite să reproducă sau să imprime pe buletinul de expediţie doar una din instrucţiunile autorizate. Instrucţiunea indicată pe buletinul de expediţie va fi neapărat reprodusă şi pe colet. Instrucţiunile se vor scrie în limba franceză sau într-o altă limbă cunoscută în ţara de destinaţie.
    77. Pentru expedierea banilor prin mandat poştal se recepţionează moneda naţională. Recepţionarea mandatelor poştale prin virament se efectuează numai la prezentarea dispoziţiei de plată confirmată de bancă. Mandatele poştale internaţionale se recepţionează în adresa ţărilor care şi-au declarat acordul pentru acceptarea acestor trimiteri.
    Recepţionarea mandatelor poştale se efectuează pe blanchete autorizate de unitatea poştală. Este interzisă corectarea blanchetelor şi chitanţelor, de asemenea, nu se admite completarea lor combinată cu cerneală şi pastă.
   
[Pct.77 modificat prin HG928 din 12.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1001]
    78. Recepţionarea şi expedierea trimiterilor poştale guvernamentale se efectuează conform prescripţiilor prezentelor Reguli, acordîndu-li-se prioritate la prelucrare şi distribuire.
    79. În adresa unităţilor militare sînt recepţionate toate tipurile de trimiteri poştale care au adresa completă şi indicativul numeric.
    Scrisorile simple cu greutatea pînă la 20 g şi cărţile poştale expediate din teritoriul ţării de către militarii în termen sînt prezentate de factorul militar la ghişeul oficiului poştal din teritoriul deservit, cu aplicarea pe ele a ştampilei triunghiulare şi fiind scutite de plata taxelor poştale. Modelul ştampilei triunghiulare se coordonează cu administraţia poştală. Scrisorile simple, greutatea cărora depăşeşte 20 g, se achită conform tarifelor în vigoare la data recepţionării.
    80. Trimiterile poştale adresate persoanelor aflate în locuri de detenţie sau instituţii de corecţie se predau la ghişeu personalului împuternicit în acest scop.
    81. Nu se admit pentru recepţionare trimiterile poştale cu menţiunea "Distribuire plătită":
    a) mandatele poştale şi scrisorile cu valoarea declarată în sumă de peste 300 lei;
    b) scrisorile cu valoarea declarată adresate persoanelor juridice;
    c) trimiterile poştale cu menţiunea "contra-ramburs";
    d) trimiterile poştale expediate "post-restant" şi la "căsuţa poştală de abonament" în adresa unităţilor militare şi penitenciarelor;
    e) coletele.
    82. Expedierea simultană a zece şi mai multe trimiteri poştale interne înregistrate se efectuează cu completarea borderoului F 103. Borderoul se completează de către expeditor în două exemplare prin indigo, separat pentru fiecare tip de trimiteri. Expeditorului i se eliberează o singură chitanţă şi copia borderoului.
    Trimiterile "EMS" se prezintă pentru expediere fără perfectarea borderoului respectiv, indiferent de numărul de trimiteri.
    83. În cazul în care persoanele juridice prezintă coletele internaţionale în formă închisă, acestea vor fi prezentate, ştampilate şi sigilate cu ştampila instituţiei şi sigilate de organele vamale (cu anexarea numărului necesar de declaraţii vamale şi a buletinelor de expediţie).
    84. Angajaţii poştali returează expeditorului scrisorile recomandate şi pachetele mici depuse în cutiile poştale de scrisori de către persoanele juridice.
    85. La alegerea expeditorului, trimiterile poştale internaţionale pot fi expediate pe cale terestră sau pe cale aeriană (dacă destinaţia respectivă dispune de o cale aeriană).
III. Distribuirea şi predarea trimiterilor poştale
    86. Trimiterile poştale sosite în oficiile poştale se distribuie la domiciliu sau se înmînează în oficiile poştale în aceeaşi zi, dar nu mai tîrziu de a doua zi de la sosire.
    A. Se distribuie la domiciliu:
    - trimiterile simple şi recomandate ale poştei de scrisori (scrisori şi cărţi poştale, imprimate, confirmări de primire, mici pachete simple);
    - scrisorile interne cu valoare declarată şi mandatele poştale cu taxa de distribuire achitată de expeditor;
    - trimiterile poştei rapide (EMS);
    - trimiterile prin poşta electronică;
    - avizele vizînd trimiterile înregistrate şi mandatele băneşti care nu se distribuie la domiciliu.
    B. Se distribuie prin intermediul căsuţelor poştale de abonament:
    - scrisorile şi cărţile poştale simple;
    - imprimatele simple;
    - confirmările de înmînare simple;
    - avizele primare la trimiterile înregistrate, în cazul în care trimiterile nu pot fi înmînate dată fiind lipsa destinatarului;
    - avizele privind trimiterile poştale simple, ale căror dimensiuni nu permit depunerea lor în cutiile poştale;
    - publicaţiile periodice.
    C. Sînt eliberate nemijlocit în unităţile poştale:
    - scrisorile interne cu valoarea declarată şi mandatele poştale în sume de pînă la 300 lei cu taxa de distribuire neachitată, precum şi mandatele în sumă de peste 300 lei;
    - scrisorile internaţionale cu valoarea declarată;
    - coletele interne şi internaţionale;
    - trimiterile contra-ramburs;
    - trimiterile poştale cu destinaţie "post-restant", trimiterile adresate unităţilor militare şi penitenciarelor;
    - sacii "M", pachetele mici recomandate;
    - trimiterile deteriorate şi trimiterile însoţite de acte privind neregulile depistate;
    - trimiterile indicate la lit. A, care nu au fost înmînate la prima distribuire;
    - trimiterile simple, ale căror dimensiuni nu permit depunerea lor în cutiile poştale.
    87. În cazul în care cutiile poştale individuale şi căsuţele poştale de abonament sînt deteriorate sau deschise, corespondenţa şi publicaţiile periodice prin aceste cutii nu se distribuie. Destinatarul este anunţat despre imposibilitatea distribuirii, iar corespondenţa i se eliberează în oficiile poştale timp de o lună.
    Instalarea, deservirea şi reparaţia cutiilor poştale individuale este obligaţia proprietarilor clădirilor în care sînt instalate aceste cutii.
    88. Trimiterile poştale simple, confirmările de primire şi avizele la trimiterile poştale înregistrate adresate persoanelor juridice se eliberează în oficiile poştale persoanelor împuternicite în acest scop sau se distribuie la sediul acestora în cutii speciale, instalate la parter.
    Modalitatea şi timpul distribuirii trimiterilor poştale la sediul persoanelor juridice se stabilesc în baza unor scrisori oficiale sau contracte încheiate de aceste persoane cu unităţile poştale.
    În acelaşi mod se distribuie trimiterile poştale adresate persoanelor fizice la locul de muncă, persoanelor ce locuiesc în cămine, internate, cămine de copii, spitale, hoteluri etc. Predarea trimiterilor poştale, a confirmărilor de primire şi avizelor nemijlocit destinatarilor se efectuează cu forţele şi mijloacele proprii ale acestor instituţii.
    89. Trimiterile poştei de scrisori înregistrate (exceptînd trimiterile cu menţiunea "Predarea în mînă proprie" sau cu menţiunea "Citaţie" ori "înştiinţare") pot fi eliberate fără procură membrilor familiei de gradul întîi, care au atins vîrsta majoratului, la prezentarea unuia din documentele de legitimare indicate în pct.103 al prezentelor Reguli şi a documentului care confirmă relaţiile de rudenie, pe aviz fiind indicată relaţia de rudenie (mamă, tată, fiu, fiică, soţ, soţie, frate, soră).
    În baza cererii depuse în scris de către destinatari în unitatea poştală, trimiterile sus-menţionate pot fi înmînate vecinilor.
    90. Trimiterile poştale cu menţiunea "Predarea în mînă proprie", "Citaţie" sau "înştiinţare" se înmînează personal destinatarului. În lipsa acestuia, în cutia poştală se lasă avizul de sosire pentru primirea trimiterii în unitatea poştală.
    91. Trimiterile poştale adresate persoanelor fizice şi juridice, sediul cărora se află în afara localităţilor (staţii meteorologice, ferme etc.), se ridică în unităţile poştale, cu forţele şi mijloacele proprii, de către destinatari.
    92. Mandatele adresate persoanelor juridice se achită prin transferarea sumelor băneşti pe conturile de decontare ale destinatarului.
   
[Pct.92 modificat prin HG928 din 12.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1001]
    93. La solicitarea destinatarului, scrisorile interne cu valoarea declarată fără notă de inventar şi mandatele poştale în mărime de pînă la 300 lei, pentru care expeditorul nu a achitat taxa de distribuire, se distribuie la domiciliul destinatarului contra plată, conform tarifelor în vigoare. Coletele şi mandatele poştale cu valoarea mai mare de 300 lei se distribuie la domiciliul destinatarilor contra plată, cu condiţia ca unitatea poştală să dispună de asemenea posibilităţi.
    94. În cazul cînd destinatarul nu s-a prezentat pentru a primi trimiterea, în termen de cinci zile lucrătoare din ziua sosirii trimiterii poştale, se va scrie un aviz repetat. Avizele repetate se distribuie la domiciliu şi se înmînează destinatarilor contra semnătură.
    Avizele de sosire repetate pentru trimiterile poştei rapide, coletele cu legume şi fructe proaspete, cu albine şi păsări vii, răsad (puieţi), scrisorile cu menţiuni speciale "Cu bilete de tratament balnear", "Cu bilete", "Cu documente", "Citaţie", "Înştiinţare", mandatele telegrafice sau electronice se distribuie şi se înmînează destinatarilor contra semnătură peste trei zile lucrătoare din data sosirii trimiterii.
    În cazul în care destinatarul este lipsă şi predarea contra semnătură a avizului repetat nu este posibilă, avizul este lăsat în cutia poştală. În acest caz, peste trei sau cinci zile (după caz) se mai face o încercare de distribuire a avizului repetat.
    Pentru păstrarea trimiterilor înregistrate în unităţile poştale mai mult de o zi lucrătoare după predarea primului aviz de sosire repetat (ziua predării nu se va lua în calcul), destinatarul achită taxa de magazinaj pentru fiece zi lucrătoare, conform tarifelor în vigoare. Pentru păstrarea trimiterilor poştale adresate post-restant şi la căsuţa poştală de abonament taxa de magazinaj nu se percepe.
    După expirarea termenului de păstrare indicat în pct. 108 al prezentelor Reguli, trimiterile nereclamate de destinatar se returează oficiului de prezentare. Taxa pentru retur se achită de către expeditor la momentul primirii trimiterii returate.
    În cazul în care lipseşte adresa expeditorului ori expeditorul refuză să primească trimiterea returată sau să achite taxa de returare, aceste trimiteri se predau provizoriu la păstrare ca trimiteri nedistribuite.
    95. În cazul în care destinatarul refuză primirea trimiterii poştale înregistrate sosite pe adresa lui, lucrătorul poştal cere să se facă menţiunea "Refuz primirea", confirmată prin semnătură pe aviz sau pe buletinul de expediţie. Dacă destinatarul refuză să înscrie această menţiune, angajatul poştal înscrie menţiunea "Refuzată, destinatarul refuză să facă menţiunea", după care semnează şi scrie data.
    96. Trimiterile poştale cu valoarea declarată şi mandatele poştale se predau personal destinatarilor sau persoanelor înputernicite în acest scop, la prezentarea procurii legalizate notarial.
    97. Trimiterile poştale adresate minorilor cu vîrste sub 16 ani ori persoanelor în incapacitate de exerciţiu se eliberează părinţilor sau persoanelor cu drept de tutelă fără procura, la prezentarea unuia din documentele indicate în pct. 103 al acestor Reguli şi a documentului care confirmă relaţiile de rudenie ori deţinerea tutelei.
    Trimiterile poştale adresate minorilor care se află sau locuiesc în şcoli-internate, cămine de copii etc., se predau, la prezentarea procurii respective, persoanelor împuternicite în acest scop de către aceste instituţii.
    98. La eliberarea trimiterilor cu valoarea declarată, mandatelor poştale şi coletelor, destinatarul indică pe aviz datele documentului prezentat şi semnează.
    În cazul în care trimiterile sînt adresate post-restant sau la căsuţe poştale de abonament destinatarul indică pe aviz adresa domiciliului.
    99. Trimiterile poştale care nu pot fi distribuite dată fiind necorespunderea datelor de legitimare prezentate şi a celor scrise pe trimitere se reţin conform termenelor de păstrare stabilite.
    În această perioadă destinatarul are obligaţia să comunice expeditorului despre situaţia creată, expeditorul trebuie să informeze în scris despre modificarea datelor necorespunzătoare. Trimiterea în cauză se eliberează numai după ce oficiul de destinaţie primeşte dispoziţia în scris de la oficiul de prezentare, care se anexează la aviz sau la buletinul de expediţie.
    100. Trimiterile poştale cu notă de inventar şi trimiterile deteriorate se eliberează în unitatea poştală în formă deschisă. Dacă la deschiderea trimiterii conţinutul este intact şi corespunde notei de inventar, trimiterea se eliberează destinatarului în modul stabilit.
    Dacă la deschiderea trimiterii poştale s-au depistat careva lipsuri de conţinut sau schimbarea conţinutului, ori deteriorarea parţială/integrală sau degradarea conţinutului, lucrătorii poştali întocmesc un act de nereguli, care este semnat de către conducătorul unităţii poştale, lucrătorii care au efectuat deschiderea trimiterii şi de către destinatar. Un exemplar al actului de nereguli, împreună cu conţinutul trimiterii, se eliberează destinatarului. Ambalajul trimiterii se păstrează în oficiul poştal pentru investigaţii. În cazul în care se întocmeşte un act de nereguli privind o trimitere poştală internaţională, un exemplar al actului se expediază la locul de schimb internaţional al poştei, unde s-a efectuat controlul vamal al trimiterii.
    Destinatarul este în drept să refuze deschiderea trimiterii, fapt care se fixează pe avizul trimiterii şi se confirmă prin semnătura respectivă, ceea ce va constitui un temei pentru refuzul de a satisface reclamaţiile vizînd lipsa ori deteriorarea parţială sau totală a conţinutului.
    101. Trimiterile poştale contra-ramburs se eliberează destinatarilor după achitarea completă a sumei de ramburs şi taxei pentru expedierea mandatului poştal.
    Pînă la achitarea rambursului, destinatarul are dreptul să ceară informaţii referitoare la expeditorul trimiterii. După ce trimiterea a fost înmînată destinatarului, ea nu poate fi returată, iar suma rambursului şi plata pentru expedierea mandatului poştal nu se restituie.
    Trimiterile poştale contra-ramburs deteriorate cu notă de inventar se deschid în prezenţa destinatarului la momentul predării. Dacă conţinutul este intact, corespunde notei de inventar, destinatarul achită suma de ramburs, după care trimiterea se eliberează în modul stabilit.
    În cazul în care la deschiderea trimiterii se depistează lipsuri parţiale sau lipsa totală a conţinutului ori deteriorarea acestuia, se întocmeşte un act de nereguli, semnat de către conducătorul unităţii poştale, persoanele participante la control şi destinatar. Un exemplar al actului se înmînează destinatarului. Trimiterea este reţinută la unitatea poştală pînă la finalizarea investigaţiilor respective, după care se determină modul distribuirii trimiterii în cauză.
    În cazul în care este întocmit un act de nereguli privind o trimitere poştală internaţională, un exemplar al actului se expediază la locul de schimb internaţional unde s-a efectuat controlul vamal al trimiterii.
    102. Trimiterile poştale internaţionale se eliberează cu permisiunea organelor vamale ale Republicii Moldova prin aplicarea ştampilei respective pe trimitere şi pe documentele de însoţire. Trimiterile poştale internaţionale, supuse taxelor vamale, se eliberează destinatarilor în unitatea poştală după achitarea taxelor vamale, inclusiv taxele de expediere a acestora prin mandate poştale precum şi taxele pentru formalităţile vamale.
    103. Documentele de legitimare în baza cărora se eliberează trimiterile poştale sînt:
    a)  buletinul de identitate;
    b)  paşaportul;
    c)  actul de identitate cu drept de reşedinţă eliberat cetăţenilor străini;
    d)  legitimaţia personală a deputaţilor Parlamentului Republicii Moldova;
    e)  legitimaţia personală eliberată în schimbul paşaportului;
    f)  livretul militar al militarilor în termen;
    g)  permisul de conducere auto.
    104. Destinatarul poate autoriza o terţă persoană să-i primească trimiterile poştale, perfectînd o procură în modul stabilit. Pentru primirea trimiterii poştale persoana împuternicită în acest scop prezintă procura şi unul din documentele de legitimare indicate în pct. 103 al prezentelor Reguli.
    În cazul în care trimiterile se predau în baza unei procuri de unică folosinţă, unitatea poştală reţine procura şi o anexează la buletinul de expediţie.
    În cazul în care trimiterile poştale se înmînează la prezentarea unor procuri cu termenul indicat, lucrătorul poştal, pe lîngă datele actului de legitimare al primitorului, mai înscrie:
    a)  numărul procurii, data şi autoritatea emitentă;
    b)  numărul şi data înregistrării procurii în oficiul poştal.
    Procurile generale şi procurile cu termenul indicat rămîn la persoana autorizată, care le va prezenta de fiecare dată la primirea poştei înregistrate. Copia procurii rămîne în unitatea poştală.
    105. Persoanele juridice care primesc trimiteri înregistrate, perfectează procuri cu drept de primire a trimiterilor poştale pe numele unei persoane împuternicite în acest scop. Procura rămîne la persoana împuternicită şi trebuie prezentată de fiecare dată la primirea poştei. Copia procurii rămîne în oficiul poştal. Procura trebuie să fie semnată de către conducătorul întreprinderii şi contabilul-şef.
    La primirea trimiterilor poştale internaţionale, perfectarea vamală a cărora a fost efectuată de către organele vamale la locul de activitate a destinatarilor sau expeditorilor, persoana autorizată prezintă procura, unul din actele de legitimare indicat în pct. 103 al prezentelor Reguli şi declaraţia vamală cu menţiunile respective, care confirmă perfectarea vamală.
    106. Trimiterile poştale simple şi recomandate, avizele la trimiterile cu valoare declarată, coletele şi mandatele poştale adresate unităţilor militare se eliberează în sediul unităţilor poştale personal destinatarilor, poştaşilor militari sau altor persoane abilitate în acest scop.
    107. Predarea trimiterilor poştale nevăzătorilor sau persoanelor care nu pot semna se efectuează în prezenţa unui martor (exceptînd lucrătorii poştali), care semnează ca asistent la predarea trimiterii. În acest caz, angajatul poştal indică pe documentele respective datele de legitimare ale destinatarului şi martorului, precum şi adresa de la domiciliul martorului.
    108. În cazul în care nu este posibilă înmînarea trimiterilor poştale către destinatari, acestea se păstrează la unitatea poştală timp de o lună, trimiterile rapide (EMS) - 14 zile, iar scrisorile recomandate cu menţiunile speciale "Citaţie" şi "Înştiinţare" - 7 zile.
    Termenele de păstrare pot fi prelungite la cererea expeditorului sau destinatarului:
    pentru trimiterile rapide (EMS) - pînă la o lună;
    pentru trimiterile interne şi internaţionale - pînă la două luni din data sosirii lor.
    109. Trimiterile poştale se înapoiază pe adresa expeditorului în următoarele situaţii:
    -  la cererea expeditorului;
    -  cînd destinatarul refuză să primească trimiterea;
    -  cînd destinatarul nu este la adresa indicată;
    -  cînd adresatul căsuţei poştale de abonament nu este indicat sau este indicat incorect;
    -  cînd nu este posibilă înmînarea din motive cum ar fi: adresa ştearsă sau ruptă etc.;
    -  cînd destinatarul a decedat;
    -  la expirarea termenului de păstrare.
    110. Reexpedierea trimiterilor poştale se face la cererea destinatarului sau expeditorului.
    Returarea sau reexpedierea trimiterilor înregistrate se efectuează contra plată, conform tarifelor în vigoare.
    111. Scrisorile recomandate cu menţiunea "Citaţie" sau "Înştiinţare" nedistribuite destinatarilor se returează pe adresa expeditorului după expirarea a 7 zile din data sosirii în unitatea poştală de distribuire. Plata pentru retur nu se percepe.
    112. În cazul în care expeditorul refuză primirea trimiterii returate, aceasta se trece la păstrare provizorie ca trimitere nedistribuită.
    Corespondenţa simplă fără adresă, cu adresa incompletă, neclară sau prescurtată, care face imposibilă expedierea ei la destinaţie sau returarea către expeditor, precum şi trimiterile nefrancate cu ştampila "taxa-porto" refuzate de destinatari se extrag din cutiile poştale şi se predau la păstrare provizorie ca trimiteri nedistribuite.
    Mijloacele băneşti nereclamate se păstrează în oficiile poştale de destinaţie timp de o lună, apoi se transmit în secţia respectivă, unde se păstrează pînă la expirarea termenelor de revendicare şi păstrare.
    113. Întreprinderea poştală nu este în drept să deschidă trimiterile poştale dacă acestea nu pot fi distribuite sau readresate din cauza lipsei adreselor expeditorului şi destinatarului, cu excepţia coletelor poştale. Deschiderea coletelor poştale se efectuează în conformitate cu prevederile prezentelor Reguli.
    După expirarea termenului de reclamare (revendicare) şi de păstrare, coletele care nu au putut fi predate destinatarilor şi nici expeditorilor se vor deschide şi conţinutul acestora se va valorifica sau, după caz, se va distruge. Sumele obţinute se vor transfera în bugetul de stat. Deschiderea coletelor poştale după expirarea termenelor de revendicare şi păstrare se face în baza hotărîrilor de judecată de către o comisie, desemnată prin ordinul conducătorului întreprinderii poştale.
    La deschiderea trimiterilor poştale nedistribuite este necesar să se respecte cerinţele de securitate. Dacă în urma examinărilor preliminare se dovedeşte că conţinutul trimiterilor nedistribuite la deschidere poate pune în pericol viaţa şi sănătatea angajaţilor poştali, acestea se nimicesc fără să fie deschise. Nimicirea trimiterilor poştale nedistribuite se efectuează cu respectarea cerinţelor necesare de securitate. Despre rezultatele deschiderii sau nimicirea conţinutului (cu sau fără deschiderea trimiterii) membrii comisiei întocmesc un proces-verbal.
    Dacă la deschiderea coletului s-a stabilit adresa destinatarului sau expeditorului, coletul şi două exemplare ale actului se introduc în sacul de asigurare şi se expediază pe adresa respectivă. În cazul în care la deschiderea coletelor nu s-a constatat adresa destinatarului sau expeditorului, aceste colete se trec în categoria trimiterilor nedistribuite.
    După expirarea termenelor de păstrare în oficiile de destinaţie, trimiterile poştale nereclamate se trec în categoria trimiterilor nedistribuite şi se păstrează timp de 6 luni.
    114. După expirarea termenului de păstrare, trimiterile poştale internaţionale nereclamate se expediază în punctul de schimb al poştei internaţionale. Returarea acestor trimiteri se efectuează în modul stabilit de Convenţia Poştală Universală.
IV. Drepturile şi obligaţiile beneficiarilor de servicii poştale
    115. Pînă la înmînarea trimiterii poştale destinatarului, expeditorul are drepturi depline asupra ei şi dacă trimiterea nu a fost reţinută sau distrusă conform prevederilor legislaţiei, el are dreptul, contra unei plăţi suplimentare şi dacă prezintă o cerere în scris şi bonul de plată, să dea următoarele dispoziţii:
    -  să retragă trimiterea poştală;
    -  să readreseze trimiterea poştală sau achitarea mandatului poştal altei persoane şi pe altă adresă, sau să ceară distribuirea trimiterii către acelaşi destinatar, dar pe o altă adresă;
    -  să prelungească termenul de păstrare a trimiterii în unitatea poştală pînă la două luni din momentul sosirii ei;
    -  să mandateze operatorul să perceapă de la destinatar suma de ramburs pentru trimiterile cu valoare declarată care au fost prezentate fără menţiunea "contra-ramburs";
    -  să contramandeze sau să modifice suma rambursului.
    116. Expeditorul trimiterii poştale internaţionale este în drept să dea dispoziţii prin intermediul oricărei unităţi poştale privind returarea sau schimbarea adresei trimiterii expediate.
    La prezentarea spre recepţionare a unui colet internaţional, expeditorul este obligat să dea indicaţii privind tratamentul aplicat coletului în cazul imposibilităţii predării lui conforme şi să efectueze menţiunile respective pe formularul buletinului de expediere şi pe trimitere.
    117. Expeditorul are dreptul să-şi retragă trimiterea dacă aceasta nu a fost expediată din oficiul de prezentare. În acest caz, expeditorului i se restituie taxa achitată, cu excepţia plăţilor, achitate cu semnele poştale ale taxelor de asigurări, şi a costului serviciilor auxiliare.
    Restituirea mandatelor poştale către persoanele juridice se efectuează prin transferul mijloacelor băneşti la conturile bancare ale acestora. În acest caz, taxa de expediere nu se restituie.
    [Pct.117 modificat prin HG928 din 12.12.12, MO263-269/21.12.12 art.1001]  
    118. Destinatarul are dreptul să dea dispoziţii, contra unei plăţi suplimentare, privind:
    a)  păstrarea trimiterilor poştale sosite în adresa sa pe termen pînă la două luni din data sosirii;
    b)  distribuirea sau expedierea trimiterilor poştale sosite în adresa sa, pe altă adresă sau pe adresa altui destinatar;
    c)  distribuirea la domiciliu a trimiterilor poştale sosite în adresa sa post-restant sau la căsuţa poştală de abonament, dacă distribuirea acestor trimiteri la domiciliu este prevăzută de prezentele Reguli;
    d)  transferarea sumelor mandatelor poştale care au sosit în adresa sa, pe contul bancar personal.
    Destinatarul are dreptul să refuze primirea trimiterii sosite în adresa sa.
    119. Respectarea secretului scrisorilor şi altor trimiteri poştale este garantat prin Constituţie, Legea poştei şi prezentele Reguli. Persoanele antrenate în activităţi poştale sînt obligate să asigure confidenţialitatea acestor trimiteri. Este interzisă violarea secretului corespondenţei sau divulgarea conţinutului acesteia ori al altor trimiteri poştale.
    120. În scopul depistării infracţiunilor şi constatării tuturor circumstanţelor ce au importanţă pentru justa soluţionare a cauzei, operatorul de poştă este obligat să pună la dispoziţia organelor care desfăşoară activitate operativă de investigaţii, organelor de urmărire penală şi instanţelor de judecată, în condiţiile legii, trimiterile poştale ce constituie corpuri delicte şi actele necesare. Sechestrarea şi ridicarea trimiterilor poştale din unităţile poştale se face în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    Operatorii de poştă prestatori de servicii poştale, indiferent de tipul de proprietate, sînt obligaţi să asigure condiţii tehnice necesare înfăptuirii de către organele împuternicite a măsurilor operative de investigaţii, precum şi să întreprindă acţiuni necesare pentru neadmiterea divulgării conţinutului, metodelor şi tacticii acestor măsuri.
    [Pct.120 în redacţia HG448 din 24.04.07, MO60-63/04.05.07 art.481]
    121. În cazurile cînd se întreprind măsuri de cercetare operativă, examinarea şi deschiderea trimiterilor poştale (inclusiv controlul conţinutului acestor trimiteri şi al documentelor ce ţin de activitatea operatorului) sînt efectuate de către reprezentanţii organelor abilitate în temeiul unei hotărîri a instanţei judecătoreşti şi în prezenţa conducătorului întreprinderii poştale, cu perfectarea actului respectiv. Un exemplar al actului şi copia hotărîrii judecătoreşti rămîne în întreprinderea poştală.
    122. În cazurile în care parvin cereri privind căutarea unei trimiteri poştale pentru care organele de drept au emis decizia de a efectua cercetări operative, operatorul poate informa expeditorul sau destinatarul trimiterii numai cu permisiunea organelor menţionate.
V. Responsabilitatea operatorului poştal şi a beneficiarilor
    123. Pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a obligaţiilor privnd prestarea serviciilor, operatorul poştal poartă răspundere materială faţă de beneficiarii serviciilor poştale.
Responsabilitatea operatorului poştal începe de la prezentarea trimiterilor şi se extinde pînă la înmînarea acestora destinatarilor sau expirarea termenului de reclamare (şase luni).
    Operatorul poştal poartă răspundere materială pentru neînmînarea trimiterilor poştale înregistrate (pierdute, spoliate, deteriorate, cu lipsuri de conţinut, nedistribuite, predate greşit), pentru nerespectarea termenelor de control în cadrul distribuirii trimiterilor poştale, pentru însuşirea, neachitarea sau achitarea parţială a sumelor mandatelor poştale şi nerespectarea altor cerinţe ale prezentelor Reguli.
    124. Operatorul poştal poartă răspundere şi acordă despăgubiri pentru trimiterile poştale internaţionale în conformitate cu prevederile actelor normative ale UPU şi pentru trimiterile poştale interne, după cum urmează:
    a) pentru pierderea, spolierea sau deteriorarea trimiterii poştale cu valoarea declarată - suma valorii declarate plus taxele de expediere, cu excepţia taxelor de asigurare;
    b) pentru pierderea, spolierea sau deteriorarea parţială a conţinutului trimiterii poştale cu valoare declarată cu notă de inventar - valoarea obiectului lipsă sau deteriorat, indicată de expeditor în nota de inventar;
    c) pentru pierderea, spolierea sau deteriorarea parţială a conţinutului expediat în trimiterea poştală cu valoare declarată fără nota de inventar - despăgubirea se determină proporţional masei lipsă. Costul unei unităţi de masă se determină prin împărţirea sumei valorii la masa netă a conţinutului expediat (fără greutatea ambalajului);
    d) pentru neachitarea mandatelor băneşti - suma neachitată plus taxele de expediere;
    e) pentru pierderea, spolierea sau deteriorarea trimiterilor înregistrate fără valoare declarată -"cinci taxe de expediere;
    f) pentru spolierea sau deteriorarea parţială a unei trimiteri recomandate - suma necesară pentru restabilirea acestora. Această sumă nu poate, în nici un caz, să depăşească valorile fixate pentru caz de pierdere sau deteriorare totală;
    g) pentru spolierea sau deteriorarea parţială a unui colet ordinar - valoarea reală a conţinutului spoliat ori deteriorat. Această sumă nu poate în nici un caz să depăşească valorile fixate pentru cazurile de pierdere sau deteriorare totală.
    125. Pentru nerespectarea termenelor de control stabilite, despăgubirea constituie 4% din suma taxelor de expediere pentru fiecare zi de reţinere, însă nu mai mult de suma totală a taxelor de expediere.
    126. Despăgubirea prejudiciilor materiale se compensează de către operatorul poştal. În cazul în care operatorul poştal refuză să despăgubească prejudiciile materiale cauzate beneficiarilor în urma activităţii sale nesatisfăcătoare, recuperarea daunelor se va face conform hotărîrii instanţei judiciare, în conformitate cu legea.
    Pagubele indirecte şi beneficiile nerealizate provenite din erori, pierderi sau întîrzieri în transmiterea sau predarea trimiterilor poştale nu sînt luate în considerare.
    127. Operatorul poştal încetează să fie responsabil de trimiterile recomandate, coletele şi trimiterile cu valoare declarată după ce le-a predat cu respectarea tuturor condiţiilor prevăzute de regulamentele poştale.
    128. Operatorul poştal nu poartă răspundere în cazurile:
    a) cînd nu poate oferi informaţii asupra trimiterilor ca urmare a distrugerii documentelor de serviciu în rezultatul producerii unui caz de forţă majoră;
    b) cînd paguba a fost determinată de eroarea sau neglijenţa expeditorului sau rezultă din natura conţinutului trimiterii;
    c) cînd este vorba de trimiteri, al căror conţinut cade sub interdicţiile prevăzute în pct. 48 al prezentelor Reguli, şi aceste trimiteri au fost sechestrate sau distruse;
    d) de reţinere a trimiterii în virtutea legislaţiei ţării de destinaţie, conform notificării administraţiei acestei ţări;
    f) declarării frauduloase a unei valori exagerate faţă de valoarea reală a conţinutului trimiterilor cu valoare declarată;
    g) cînd expeditorul nu a formulat nici o reclamaţie în termen de şase luni (începînd cu a doua zi din data prezentării trimiterii).
    129. Operatorul poştal nu îşi asumă nici o responsabilitate în privinţa declaraţiei vamale, indiferent de forma efectuării acesteia şi deciziile luate de către serviciile vamale în legătură cu verificarea trimiterilor supuse controlului vamal.
    130. Situaţiile în care răspunderea îi revine expeditorului trimiterii poştale:
    a) expeditorul unei trimiteri poştale este responsabil de toate pagubele cauzate altor trimiteri poştale dacă a expediat obiecte neadmise la transportare sau nu a respectat condiţiile de admitere;
    b) expeditorul rămîne responsabil chiar dacă oficiul de prezentare a acceptat o astfel de trimitere.
    Expeditorul este degrevat de răspundere dacă unităţile poştale sau transportatorii au comis o eroare sau o neglijenţă.
    131. Pentru neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligaţiilor ce ţin de prestarea serviciilor poştale, expeditorul sau beneficiarul, după caz, are dreptul să înainteze operatorului reclamaţii, inclusiv cerinţe de despăgubire a prejudiciilor materiale. Expeditorul sau destinatarul pot împuternici o terţă persoană să depună reclamaţia.
    Reclamaţiile ce vizează nedistribuirea sau nerespecterea termenelor de control la distribuirea, pierderea trimiterilor poştale, neachitarea sumelor mandatelor poştale se prezintă în termen de şase luni din data prezentării trimiterii poştale.
    Reclamaţiile pot fi depuse atît la oficiul de prezentare şi la oficiul de destinaţie a trimiterii, cît şi în alte oficii poştale.
    Reclamaţiile privind trimiterile poştale internaţionale sînt admise în termenele prevăzute de actele normative ale UPU. Pentru trimiterile poştei rapide internaţionale (EMS) reclamaţiile se depun în modul şi termenele specificate în acordurile internaţionale.
    132. La prezentarea reclamaţiei, reclamantul trebuie să prezinte unul din actele de legitimare indicate în pct. 103 al prezentelor Reguli, datele căruia le va înscrie în reclamaţie. În cazul în care reclamaţia este depusă de o terţă persoana împuternicită în acest scop, la reclamaţie se anexează procura de unică folosinţă sau copia procurii generale.
    133. Reclamaţiile, inclusiv cererile de despăgubire a prejudiciilor materiale referitoare la trimiterile poştale înregistrate, se depun împreună cu bonul de plată şi, după caz, cu copia borderoului F. 103, eliberat de unitatea poştală la prezentarea trimiterilor.
    134. Reclamaţiile ce vizează nerespectarea termenelor de control în cadrul distribuirii trimiterilor poştale simple se depun împreună cu ambalajul acestora care poartă amprenta ştampilelor de zi.
    135. Dacă trimiterile poştale au fost prezentate în unitatea poştală pe liste şi bonuri de plată diferite, reclamaţiile privind despăgubirea prejudiciului material pentru trimiterile pierdute, lipsă sau cu conţinutul schimbat se depun în mod separat pentru fiecare bon sau listă, conform cărora au fost prezentate.
    136. Reclamaţiile se depun în scris şi se înregistrează în modul stabilit. În reclamaţie se indică:
    a) tipul şi categoria trimiterii poştale;
    b) numărul bonului de plată;
    c) data şi locul prezentării;
    d) punctul de destinaţie;
    e) suma valorii declarate;
    f) adresa şi denumirea deplină a destinatarului;
    g) datele documentului de legitimare care confirmă identitatea reclamantului.
    La reclamaţiile ce vizează neprimirea unui colet sau a unei trimiteri cu valoare declarată se indică suplimentar tipul ambalajului, lista detaliată a conţinutului şi valoarea obiectelor expediate.
    137. Reclamaţiile se examinează în conformitate cu legislaţia internă.
    Reclamaţiile se examinează de către unităţile poştale în termen de o lună, iar cele care nu necesită o studiere şi examinare suplimentară - fără întîrziere sau în maximum 15 zile din data depunerii reclamaţiei. În cazuri extraordinare, termenul de examinare poate fi prelungit de către conducătorul unităţii poştale cu cel mult o lună, fapt notificat reclamantului.
    Rezultatul examinării se aduce la cunoştinţa reclamantului în scris.
    138. În cazul în care, reclamantul consideră că i-au fost lezate drepturile şi nu este de acord cu rezultatele examinării, el se poate adresa în instanţa de judecată.
    139. În cazul cînd cerinţele expuse în reclamaţie sînt justificate legal, organul sau persoana oficială care a adoptat decizia privind satisfacerea lor este obligat să ia măsuri în vederea compensării prejudiciilor materiale şi să stabilească în condiţiile legii măsura răspunderii persoanelor vinovate de neregulile admise.
    Pentru trimiterile interne obligaţia de plată a despăgubirii îi revine, după caz, unităţii poştale de origine sau de destinaţie - în cel tîrziu 15 zile din data adoptării deciziei de despăgubire, iar pentru trimiterile internaţionale - conform prevederilor actelor UPU.
    140. În cazul cînd, după achitarea despăgubirii, trimiterea recomandată, coletul sau trimiterea cu valoarea declarată sau o parte a conţinutului considerată pierdută a fost găsită, expeditorul sau destinatarul, după caz, este avizat că trimiterea este ţinută în unitatea poştală o perioadă de trei luni, contra rambursării valorii despăgubirii plătite.
    Dacă expeditorul şi destinatarul renunţă să preia trimiterea, aceasta devine proprietatea unităţii poştale sau a unităţii care a suportat paguba.
    În caz de descoperire ulterioară a unei trimiteri cu valoarea declarată, conţinutul căreia este recunoscut ca fiind de valoare inferioară sumei despăgubirii plătite, expeditorul sau destinatarul, după caz, rambursează suma acestei despăgubiri contra preluării trimiterii, fără aplicarea consecinţelor care decurg din declararea frauduloasă a valorii ei.
    141. Persoanele antrenate în activităţi poştale sînt obligate să asigure respectarea prevederilor pct.119 al prezentelor Reguli. Pentru violarea secretului corespondenţei sau divulgarea conţinutului trimiterilor poştale persoanele vinovate sînt trase la răspundere în modul stabilit de legislaţia în vigoare.

Anexa
la Reguli prestări
servicii poştale
LISTA
persoanelor oficiale, care au dreptul să expedieze
trimiteri poştale cu consemnul "Guvernamentale"
    Preşedintele Republicii Moldova
    Preşedintele şi vicepreşedinţii Parlamentului Republicii Moldova
    Prim-ministrul şi viceprim-miniştrii Republicii Moldova
    Preşedintele Curţii Constituţionale
    Procurorul General al Republicii Moldova
    Preşedintele Curţii de Conturi
    Membrii Guvernului Republicii Moldova
    Guvernatorul Băncii Naţionale
    Directorul Cancelariei de Stat a Republicii Moldova
    Directorul General al Aparatului Parlamentului Republicii Moldova
    Şeful Direcţiei Generale a Aparatului Preşedintelui Republicii Moldova
    Preşedintele Curţii Supreme de Justiţie
    Preşedintele Curţii de Apel
    Preşedinţii comisiilor permanente ale Parlamentului Republicii Moldova
    Preşedintele Judecătoriei Economice
    Primarul general al municipiului Chişinău.