*OMFC103/2005 Versiunea originala
ID intern unic:  343083
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL FINANŢELOR
ORDIN Nr. 103
din  09.12.2005
cu privire la reglementarea înscrierilor în conturile personale
ale contribuabililor
Publicat : 26.05.2006 în Monitorul Oficial Nr. 79-82     art Nr : 278
În scopul asigurării executării art.190 alin.(4) din titlul V al Codului fiscal în partea ce ţine de efectuarea înscrierilor în conturile personale ale contribuabililor,
O R D O N:
1. Se aprobă Regulamentul  privind modul de efectuare a înscrierilor  în conturile personale ale contribuabilului şi perfectarea rapoartelor asupra obligaţiilor fiscale, inclusiv asupra restanţelor (conform anexei nr.1 la prezentul ordin).
2. Se aprobă modificările şi completările la Regulamentul privind evidenţa specială a obligaţiei fiscale nr.4/2 din 1 aprilie 2003 (conform anexei nr.2 la prezentul ordin).
3. Se aprobă modificările şi completările la Regulamentul privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare la cererea contribuabilului nr.42 din 7 iulie 2004 (conform anexei nr.3 la prezentul ordin).

MINISTRUL FINANŢELOR                                            Mihail POP

Chişinău, 9 decembrie 2005.
Nr. 103.
Anexa nr.1 la Ordinul
Ministerului Finanţelor
nr. 103 din 9 decembrie 2005
Regulament
privind modul de efectuare a înscrierilor  în conturile
personale ale contribuabilului şi perfectarea rapoartelor
asupra obligaţiilor fiscale, inclusiv asupra restanţelor
I. Dispoziţii generale
1. Regulamentul privind modul de efectuare a înscrierilor în conturile personale ale contribuabilului şi perfectarea rapoartelor asupra obligaţiilor fiscale, inclusiv asupra restanţelor  (în continuare - Regulament) este elaborat în corespundere cu cerinţele art.133 alin.(1) şi art.190 alin.(4) din titlul V al Codului fiscal nr.407-XV din 26 iulie 2001 şi altor acte legislative, care determină atribuţiile organelor fiscale în vederea administrării plăţilor obligatorii la bugetul public naţional, şi are ca scop stabilirea unei ordine unice de efectuare a înscrierilor în conturile personale ale contribuabililor în partea ce ţine de naşterea, modificarea şi stingerea obligaţiei fiscale, precum şi modul de perfectare a rapoartelor asupra obligaţiilor fiscale, inclusiv asupra restanţelor.
2. În sensul prezentului Regulament se utilizează următoarele noţiuni:
Obligaţie fiscală - obligaţie a contribuabilului de a plăti la bugetul public naţional, o anumită sumă ca impozit, taxă, altă plată, a cărei stingere este reglementată de legislaţia fiscală, precum şi majorare de întîrziere (penalitate) şi/sau amendă.
Contribuabil -  persoană, care conform legislaţiei fiscale, este obligată şă calculeze şi/sau să achite la buget impozitele şi taxele, alte plăţi, majorările de întîrziere (penalităţile) şi amenzile respective; persoana, care conform legislaţiei fiscale, este obligată să reţină sau să perceapă de la altă persoană şi să achite la bugetul public naţional obligaţiile indicate.
Plăţi de bază - impozitele, taxele şi alte plăţi cu excepţia majorărilor de întîrziere (penalităţilor) şi amenzilor.
Restanţă - suma, cuantumul căreia se determină începînd cu 1 leu, pe care contribuabilul era obligat să o plătească la buget ca impozit, taxă sau altă plată, dar pe care el nu a plătit-o în termen, precum şi suma majorării de întîrziere (penalităţii) şi/sau amenzi.
Suma plătită în plus - suma plătită ca impozit, taxă sau altă plată, majorare de întîrziere (penalitate) şi/sau amendă prin vărsare sau încasare, inclusiv prin executare silită, în cuantum mai mare decît cel prevăzut în conformitate cu legislaţia fiscală.
Sold - cuantum cumulativ al obligaţiei fiscale, inclusiv al restanţei şi sumei plătite în plus la o anumită dată.
Cont personal al contribuabilului - informaţie structurată selectată din Sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat corespunzător codului fiscal al contribuabilului, care reflectă naşterea, modificarea şi stingerea obligaţiei fiscale pentru un cod distinct al clasificaţiei bugetare de venituri.
Cont personal generalizat al contribuabilului - informaţie structurată selectată din Sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat corespunzător codului fiscal al contribuabilului, în care se înregistrează şi se generalizează naşterea, modificarea şi stingerea tuturor obligaţiilor fiscale faţă de bugetul public naţional.
Dare de seamă fiscală - orice declaraţie, informaţie, calcul, notă informativă, alt document, care sînt prezentate sau trebuie să fie prezentate organului fiscal, privind calcularea, achitarea, reţinerea impozitelor, taxelor, altor plăţi, majorărilor de întîrziere (penalităţilor) şi/sau amenzilor ori privind alte fapte ce ţin de naşterea, modificarea sau stingerea obligaţiei fiscale.
Termen de prezentare a dării de seamă fiscale - dată, stabilită conform legislaţiei fiscale, pînă la care trebuie să fie prezentată darea de seamă fiscală. Dacă data respectivă este o zi de odihnă, termenul de prezentare se va considera  prima zi lucrătoare, care urmează după ziua de odihnă.
Document fiscal intern - document emis de organele fiscale, în modul stabilit de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, în scopul reflectării în conturile personale ale contribuabilului a procedurilor legale, aferent cărora în sistemul de evidenţă se reflectă naşterea, modificarea sau stingerea obligaţiei fiscale, pentru care contribuabilul nu are obligaţiunea de a prezenta dare de seamă fiscală.
Sistem de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat - evidenţa privind naşterea, modificarea şi stingerea obligaţiilor fiscale pentru contribuabilii înregistraţi în Registrul Fiscal de Stat.
Raport asupra obligaţiilor fiscale, inclusiv asupra restanţelor - raport, ce atestă sub diferite aspecte (apartenenţă bugetată, clasificaţie bugetară, amplasare administrativ-teritorială etc.) naşterea, modificarea, stingerea obligaţiei fiscale şi/ sau restanţa pentru o anumită perioadă de activitate, întocmit de către organele fiscale, inclusiv Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, conform unuia din modelele stabilite de prezentul Regulament.
3. Prevederile prezentului Regulament sînt obligatorii pentru organele fiscale, serviciile de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriilor, organele Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, precum şi pentru contribuabili.
4. Organele fiscale asigură evidenţa impozitelor, taxelor, altor plăţi, majorărilor de întîrziere şi amenzilor, a căror administrare şi/sau evidenţă, în corespundere cu legislaţia în vigoare, este pusă pe seama organelor fiscale.
5. Serviciile de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriilor asigură evidenţa obligaţiilor fiscale în modul stabilit de Instrucţiunea privind modul de calculare, evidenţă şi achitare a impozitelor şi taxelor locale, administrate de serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.998 din 20 august 2003 (Monitorul Oficial, 2003, nr.191-195, art.1059).
6. Evidenţa obligaţiilor fiscale administrate de Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei se efectuează de către organele fiscale în ordinea generală stabilită de prezentul Regulament, ţinînd cont de particularităţile modului de conlucrare determinat în comun de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat şi Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, precum şi de particularităţile clasificaţiei bugetare de venituri, utilizate pentru evidenţa obligaţiilor fiscale, administrate de Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei.
7. Atribuţiile Serviciului Control Financiar şi Revizie în scopul asigurării executării prezentului Regulament sînt determinate conform capitolului XII.
8. Evidenţa obligaţiei fiscale constă în înscrierea în conturile personale ale contribuabilului a datelor privind naşterea, modificarea şi stingerea obligaţiei fiscale.
9. Sumele obligaţiilor fiscale se înscriu în sistemul de evidenţă în lei şi bani.
10. Evidenţa obligaţiilor fiscale (cu excepţia celor luate la o evidenţă specială) se ţine în mod electronic cu prelucrarea automatizată a informaţiei.
II. Organizarea evidenţei obligaţiilor fiscale
11. Organizarea evidenţei obligaţiilor fiscale este întemeiată pe următoarele proceduri:
a) deschiderea, din momentul înregistrării în Registrul Fiscal de Stat pentru fiecare contribuabil, şi ţinerea, pe perioada activităţii acestuia, a contului personal generalizat şi a conturilor personale de evidenţă a naşterii, modificării şi stingerii obligaţiilor fiscale;
b) reflectarea în conturile personale de evidenţă a naşterii, modificării şi stingerii obligaţiilor fiscale pentru perioada de un an fiscal;
c) orice înscriere în sistemul de evidenţă ce ţine de naşterea, modificarea sau stingerea obligaţiei fiscale se efectuează în temeiul documentelor justificative (dărilor de seamă fiscale şi/sau documentelor fiscale interne emise de organele fiscale);
d) înscrierile în conturile personale ale contribuabilului se fac permanent şi continuu, cu actualizare zilnică;
e) înscrierile în conturile personale ale contribuabilului se fac în ordine cronologică de efectuare a operaţiunilor privind naşterea, modificarea şi stingerea  obligaţiei fiscale cu indicarea datei de efectuare a înscrierii;
f) perfectarea documentelor fiscale interne se efectuează în strictă corespundere cu modul stabilit de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, sub responsabilitatea personală a executorului şi a persoanei responsabile, cu drept de semnătură, pentru emiterea documentului dat;
g) obligaţiile fiscale se reflectă şi se specifică în sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat corespunzător:
- codurilor fiscale şi codurilor subdiviziunilor contribuabililor;
- componentelor bugetului public naţional (bugetul de stat, bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, bugetul asigurărilor sociale de stat, fondurile asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală);
- razelor teritoriale de deservire a contribuabililor de către organele fiscale în dependenţă de amplasarea administrativ-teritorială a contribuabilului şi a subdiviziunilor acestuia;
- denumirilor, capitolelor şi paragrafelor clasificaţiei bugetare de venituri;
h) înregistrarea şi reflectarea zilnică în conturile personale ale contribuabililor a faptului stingerii obligaţiilor fiscale prin achitare corespunzător încasării veniturilor bugetare, în baza informaţiei recepţionate de la unităţile Trezoreriei de Stat;
i) verificarea zilnică şi lunară, la situaţia din data de 1 a lunii imediat următoare lunii de gestiune, a veniturilor bugetare cumulative între inspectoratele fiscale teritoriale şi unităţile Trezoreriei de Stat;
k) recepţionarea dărilor de seamă fiscale în modul stabilit de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat şi de prezentul Regulament şi înlăturarea erorilor admise de către organele fiscale la reflectarea în sistemul de evidenţă a dărilor de seamă prezentate de contribuabili;
l) asigurarea stingerii obligaţiilor fiscale prin compensare, inclusiv restituirea mijloacelor băneşti la conturile bancare ale contribuabililor, în modul stabilit de legislaţia fiscală în vigoare;
m) perfectarea de către organele fiscale a rapoartelor asupra obligaţiilor fiscale, inclusiv asupra restanţelor, în modul stabilit de prezentul Regulament;
n) întocmirea la solicitarea contribuabilului a actului de verificare asupra obligaţiilor fiscale, inclusiv asupra restanţelor, în modul stabilit de prezentul Regulament.
III. Modul de ţinere şi actualizare a conturilor
personale ale contribuabililor
12. În sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat pentru fiecare contribuabil, pe măsura naşterii, modificării şi stingerii obligaţiei fiscale, sînt deschise şi duse conturi personale (conform modelului din anexa nr.1 la Regulament) şi cont personal generalizat (conform modelului din anexa nr.2 la Regulament). În contul personal generalizat se reflectă informaţia cumulativă din conturile personale ale contribuabilului dat.
13. Pe măsura înregistrării în sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat a subdiviziunilor contribuabilului, informaţia din conturile personale ale contribuabilului şi contul personal generalizat al contribuabilului este specificată  corespunzător codurilor subdiviziunilor şi codurilor statistice ale localităţilor de amplasare ale subdiviziunilor date.
14. Conturile personale ale contribuabilului se actualizează zilnic pe măsura înscrierii în ele a informaţiei despre naşterea, modificarea şi stingerea obligaţiei fiscale.
15. Înscrierile în conturile personale privind naşterea obligaţiilor fiscale se efectuează în temeiul următoarelor documente:
a) dările de seamă fiscale prezentate de către contribuabil şi recepţionate de către organul fiscal conform cerinţelor art.187 din titlul V al Codului fiscal şi prezentului Regulament;
b) dările de seamă fiscale corectate prezentate de către contribuabil conform cerinţelor art.188 din titlul V al Codului fiscal şi prezentului Regulament;
c) dările de seamă prezentate de către serviciile de colectare a impozitelor şi taxelor locale în corespundere cu Instrucţiunea, indicată la punctul 5 din prezentul Regulament;
d) documentele fiscale interne, elaborate de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat în scopul reflectării în sistemul de evidenţă a deciziilor emise de organele fiscale asupra cazurilor de încălcare fiscală;
e) documentele fiscale interne, elaborate de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat în scopul reflectării în sistemul de evidenţă a deciziilor emise de organele Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei.
16. Modificarea obligaţiei fiscale reprezintă schimbarea cuantumului ei generată de modificarea circumstanţelor, stabilite de legislaţia fiscală, în funcţie de care a fost calculată obligaţia.
Înscrierile în conturile personale privind modificarea obligaţiei fiscale se efectuează în temeiul documentelor fiscale interne  perfectate în scopul reflectării în sistemul de evidenţă a:
a) încheierii, acţiunii, rezilierii contractului - tip încheiat între organul fiscal şi contribuabil, în cazul prejudicierii materiale a ultimului în urma unei calamităţi naturale, catastrofe tehnogene sau altor circumstanţe excepţionale şi inevitabile;
b) încheierii, acţiunii, rezilierii acordului - memorandum încheiat între contribuabil şi Consiliul Creditorilor în conformitate cu atribuţiile şi drepturile acestuia din urmă;
c) altor temeiuri şi condiţii de modificare, prevăzute de legislaţie.
17. Stingerea obligaţiei fiscale se face prin: achitare, anulare, prescripţie, scădere, compensare sau executare silită.
Înscrierile în conturile personale privind stingerea obligaţiilor fiscale se efectuează:
a) în cazul achitării - în temeiul documentelor de plată trezoreriale reflectate în sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat conform ordinii stabilite de Ministerul Finanţelor privind schimbul de informaţii prezentate în mod electronic despre încasările veniturilor bugetare;
b) în cazul anulării - în temeiul documentelor fiscale interne, elaborate de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat în scopul reflectării în sistemul de evidenţă a actelor legislative cu caracter general sau individual;
c) în cazul prescripţiei - în temeiul documentelor fiscale interne, elaborate de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat în scopul reflectării în sistemul de evidenţă a deciziei scrise a conducerii organului fiscal sau organului Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei privind stingerea obligaţiei fiscale prin prescripţie. În cazul serviciului de colectare a impozitelor şi taxelor locale - în baza deciziei adoptate de către consiliul local;
d) în cazul stingerii prin scădere - în temeiul documentelor fiscale interne, elaborate de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat în scopul reflectării în sistemul de evidenţă a deciziei conducerii organului fiscal sau organului Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei privind stingerea obligaţiei fiscale prin scădere. În cazul serviciului de colectare a impozitelor şi taxelor locale - în baza deciziei adoptate de către consiliul local.
e) în cazul stingerii prin compensare:
- cu executare de casă - în temeiul documentelor de plată trezoreriale reflectate în sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat conform ordinii stabilite de Ministerul Finanţelor privind schimbul de informaţii prezentate în mod electronic despre încasările veniturilor bugetare;
- fără executare de casă (pentru obligaţiile fiscale corespunzătoare unei clasificaţii bugetare din cadrul unui buget) - în temeiul documentelor fiscale interne, elaborate de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat;
f) în cazul executării silite - în temeiul documentelor de plată trezoreriale reflectate în sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat conform ordinii stabilite de Ministerul Finanţelor privind schimbul de informaţii prezentate în mod electronic despre încasările veniturilor bugetare obţinute în urma acţiunilor de executare silită.
18. Corectarea erorilor admise de către organele fiscale la reflectarea în sistemul de evidenţă a naşterii, modificării şi stingerii obligaţiei fiscale se efectuează de către organele fiscale fără implicarea contribuabilului.
19. Conturile personale ale contribuabilului se închid:
a)  la finele anului fiscal de gestiune, cu condiţia înscrierii soldurilor obligaţiilor fiscale în conturile personale deschise pentru anul fiscal următor;
b) odată cu anularea codului fiscal în modul stabilit de legislaţia fiscală în vigoare.
20. Înscrierea soldurilor obligaţiilor fiscale în conturile personale ale contribuabilului deschise pentru anul fiscal următor anului fiscal de gestiune, se efectuează în corespundere cu prevederile legilor bugetare şi în ordinea stabilită de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat pentru fiecare an separat, ţinînd cont de particularităţile legii bugetare anuale.
21. Documentele privind naşterea, modificarea şi stingerea obligaţiilor fiscale, în cazurile imposibilităţii stabilirii apartenenţei, se reflectă la codul fiscal fictiv 999 conform Regulamentului cu privire la modul de organizare şi prelucrare centralizată a documentelor în pachete, aprobat prin Ordinul Inspectoratului Fiscal Principal de Stat nr.70 din 31 martie 2004 "Cu privire la centralizarea prelucrării documentelor fiscale la nivel de republică". Organele fiscale vor analiza zilnic înscrierile reflectate în conturile personale ale codului fiscal fictiv 999 în scopul determinării apartenenţei documentului şi întreprinderea măsurilor de rigoare de reflectare a informaţiei respective la codul fiscal determinat. Soldul pozitiv de la codul fiscal fictiv 999 format la finele anului de gestiune nu se transferă în anul fiscal următor.
22. Înscrierea în Sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat a datelor privind naşterea, modificarea şi stingerea obligaţiilor faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat se efectuează în corespundere cu informaţia prezentată în mod electronic de către Casa Naţională de Asigurări Sociale.
IV. Recepţionarea dărilor de seamă fiscale
23. Contribuabilii prezintă dările de seamă fiscale, respectînd următoarele cerinţe:
a) dările de seamă fiscale se prezintă pe formulare tipizate, aprobate de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, formulare valabile pentru perioada fiscală, pentru care sînt perfectate.
b) dările de seamă fiscale se prezintă în termenii prevăzuţi de legislaţia fiscală.
c) dările de seamă fiscale se prezintă inspectoratului fiscal de stat teritorial, de la locul de înregistrare a sediului central al contribuabilului.
24. Data prezentării dării de seamă la organul fiscal se consideră data primirii ei de către organul fiscal. Pentru dările de seamă prezentate prin poştă, data prezentării se va considera data de pe ştampila aplicată de oficiul poştal, care a iniţiat transmiterea.
25. La momentul recepţionării dării de seamă fiscale, recepţionerul aplică ştampila specială a organului fiscal atît pe exemplarul, care rămîne la organul fiscal, cît şi pe exemplarul contribuabilului, dacă acesta este prezentat.
26. Nu se vor recepţiona dările de seamă fiscale şi, respectiv, nu se va aplica ştampila specială a organului fiscal pe dările de seamă prezentate de către contribuabili în cazurile în care:
a) tipul formularului dării de seamă fiscale nu este admisibil pentru recepţionare;
b) data prezentării indicată în darea de seamă fiscală nu coincide cu data zilei curente în care organul fiscal primeşte darea de seamă fiscală;
c) nu sînt completate toate datele de identificare a dării de seamă fiscale;
d) formularul dării de seamă fiscale nu este valabil pentru perioada fiscală, pentru care este perfectat;
e) darea de seamă fiscală este perfectată pentru perioadele anterioare întrării în vigoare a titlului V din Codul fiscal.
27. În corespundere cu restricţiile indicate la art.188 alin.(4) lit.a) din titlul V al Codului fiscal contribuabilii pot prezenta dările de seamă fiscale corectate în  următoarele termene-limită:
dările de seamă fiscale lunare - pînă la termenul de prezentare stabilit pentru luna ce urmează după luna pentru care se prezintă darea de seamă fiscală corectată;
dările de seamă fiscale trimestriale - pînă la termenul de prezentare stabilit pentru trimestrul ce urmează după trimestrul, pentru care se prezintă darea de seamă fiscală corectată;
dările de seamă fiscale anuale - pînă la data stabilită pentru anul ce urmează după anul pentru care se prezintă darea de seamă fiscală corectată.
28. Prin derogare de la punctul 26 notele de informare aferente impozitului pe venit se vor recepţiona corespunzător formularelor valabile pentru perioadele fiscale concrete, pe măsura efectuării corectărilor asupra obligaţiilor fiscale ale persoanelor fizice - cetăţeni în perioadele de acţiune a termenului de presripţie pentru determinarea obligaţiilor fiscale ale persoanelor fizice - cetăţeni.
29. Dările de seamă fiscale prezentate după expirarea termenului de prezentare stabilit şi dările de seamă fiscale corectate recepţionate după expirarea termenelor- limită indicate la punctul 27, pe măsura reflectării în Sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat se supun unui control cameral în strictă corespundere cu prevederile art.215 din titlul V al Codului fiscal.
V. Stingerea obligaţiei fiscale prin achitare
30. Stingerea obligaţiei fiscale prin achitare se efectuează în monedă naţională. Achitarea poate avea loc prin virament, inclusiv prin intermediul cardurilor bancare, sau în numerar.
31. Plata prin virament se efectuează prin intermediul instituţiilor financiare (sucursalelor sau filialelor acestora).
32. Plata în numerar poate fi efectuată prin intermediul organului fiscal (în cazurile reglementate de legislaţia fiscală), autorităţilor administraţiei publice locale, al operatorilor de poştă sau al instituţiilor financiare (sucursalelor sau filialelor acestora).
33. Perceperea impozitelor şi taxelor locale de către autorităţile administraţiei publice locale se efectuează  prin intermediul serviciilor de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriilor sau altor persoane împuternicite, conform Instrucţiunii indicate la punctul 5 din prezentul Regulament.
34. Autorităţile şi instituţiile enumerate la punctul 32, cu excepţia celor financiare (sucursalelor sau filialelor acestora), care au încasat bani în numerar de la contribuabil sînt obligate să verse la buget, în numele acestuia, în aceiaşi sau în următoarea zi lucrătoare, sumele încasate. Autorităţile administraţiei publice locale din satele şi comunele, în care nu există instituţii financiare sau subdiviziuni ale acestora pot stabili pentru serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale şi pentru operatorii de poştă o altă periodicitate de vărsare a sumelor încasate, dar nu mai rar de o dată pe săptămînă.
35. Perceptorii fiscali sau persoanele împuternicite de recepţionarea plăţilor din cadrul serviciilor de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei, recepţionează, virează la buget şi reflectă faptul achitării în conturile personale şi/sau fişele de evidenţă corespunzător capitolelor şi paragrafelor clasificaţiei bugetare de venituri ale impozitelor şi taxelor supuse stingerii.
Persoanele indicate depun numerarul încasat în contul stingerii obligaţiilor faţă de bugetul unităţii administrativ-teritoriale la băncile comerciale - la nivel de cont trezorerial de venituri.
36. Data stingerii obligaţiei fiscale prin achitare (cu excepţia cazurilor de achitare prin intermediul cardurilor bancare) este considerată data la care sumele au fost înscrise în contul bugetului respectiv. În mod analogic se determină data stingerii pentru impozitele şi taxele achitate prin intermediul serviciilor de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriilor.
37. Înscrierile în conturile personale ale contribuabililor din Sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat privind stingerea obligaţiilor fiscale prin achitare (cu excepţia cazurilor de achitare prin intermediul cardurilor bancare) se efectuează în temeiul documentelor de plată trezoreriale, conform ordinii stabilite de Ministerul Finanţelor privind schimbul de informaţii prezentate în mod electronic despre încasările veniturilor bugetare.
38. În cazul achitării prin intermediul cardurilor bancare, dată a stingerii obligaţiei fiscale se consideră data zilei operaţionale în care a fost debitat contul de card, din care a fost emis cardul utilizat la plată, al contribuabilului (deţinătorului de card) cu suma obligaţiei fiscale. Debitarea contului de card respectiv se confirmă prin bonul (chitanţa) de plată cu card bancar perfectat la terminal POS sau la alt dispozitiv de utilizare a cardurilor bancare, bon (chitanţă) ce se eliberează deţinătorului de card.
39. Contribuabilii şi serviciile de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriilor în scopul asigurării încasării mijloacelor băneşti în contul bugetului respectiv, la perfectarea documentelor de plată trezoreriale urmează a se conduce de modul de încasare a veniturilor bugetare, stabilit de Ministerul Finanţelor pentru anul fiscal de gestiune.
40. Contribuabilii, ale căror sediu central şi subdiviziunile din componenţa sa sînt amplasate în razele de deservire ale oficiilor fiscale ale Inspectoratului Fiscal de Stat pe mun. Chişinău, achită obligaţiile fiscale după locul de amplasare a sediului central.
VI. Stingerea obligaţiei fiscale prin anulare
41. Stingerea obligaţiei fiscale prin anulare se efectuează prin acte cu caracter general sau individual, adoptate conform legislaţiei.
42. Dată a stingerii obligaţiei fiscale prin anulare este considerată data indicată în actul de anulare sau data întrării în vigoare a actului legislativ privind anularea obligaţiei fiscale.
43. Înscrierile în conturile personale privind stingerea obligaţiilor fiscale prin anulare se efectuează în temeiul documentelor fiscale interne, elaborate de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, precum şi ţinînd cont de lămuririle date organelor fiscale privind particularităţile executării pentru fiecare act legislativ privind anularea obligaţiei fiscale.
VII. Stingerea obligaţiei fiscale prin prescripţie
44. Stingerea obligaţiei fiscale prin prescripţie se efectuează în urma survenirii termenelor de prescripţie pentru determinarea obligaţiei fiscale sau stingerea ei prin executare silită.
45. Dată a stingerii obligaţiei fiscale prin prescripţie este considerată prima zi după data în care a expirat termenul de prescripţie.
46. Înscrierile în conturile personale privind stingerea obligaţiilor fiscale prin prescripţie se efectuează în temeiul documentelor fiscale interne, elaborate de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, în scopul reflectării în sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat  a deciziei scrise a conducerii organului fiscal sau organului Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, în funcţie de faptul care organ administrează obligaţia fiscală respectivă.
47. În cazul serviciului de colectare a impozitelor şi taxelor locale, stingerea obligaţiei fiscale prin prescripţie se efectuează în baza deciziei adoptate de către consiliul local.
VIII. Stingerea obligaţiei fiscale prin scădere
48. Stingerea obligaţiei fiscale prin scădere se efectuează în corespundere cu Regulamentul privind evidenţa specială a obligaţiei fiscale nr.4/2 din 1 aprilie 2003, cu modificările şi completările ulterioare (Monitorul Oficial, 2003, nr.126-131, art.162).
49. Data stingerii obligaţiei fiscale prin scădere este considerată data deciziei emise de organul cu atribuţii de administrare fiscală, care administrează obligaţia respectivă.
50. Înscrierile în conturile personale privind stingerea obligaţiilor fiscale prin scădere se efectuează în temeiul documentelor de uz intern, elaborate de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, în scopul reflectării în sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat a deciziei conducerii organului fiscal sau organului Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, în funcţie de faptul care organ administrează obligaţia fiscală respectivă.
51. În cazul serviciului de colectare a impozitelor şi taxelor locale, stingerea obligaţiei fiscale prin scădere se efectuează în baza deciziei adoptate de către consiliul local.
IX.Stingerea obligaţiei fiscale prin compensare
52. Stingerea obligaţiei fiscale prin compensare se efectuează la cererea contribuabilului sau din iniţiativa organului fiscal.
53. Stingerea obligaţiei fiscale prin compensare la cererea contribuabilului se efectuează în corespundere cu Regulamentul Ministerului Fianţelor nr.42 din 7 iulie 2004 (Monitorul Oficial, 2004, nr.163 - 167, art.320; 2005, nr.104 - 106, art.363).
54. Stingerea obligaţiei fiscale prin compensare la iniţiativa organului fiscal se efectuează în modul următor. Dacă în rezultatul analizei conturilor personale ale contribuabilului este constatată existenţa concomitentă a restanţei şi sumei plătite în plus, organul fiscal, va informa despre acest fapt contribuabilul, solicitîndu-i prezentarea, în modul stabilit de Regulamentul nr.42 din 7 iulie 2004, a cererii privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare. La prezentarea cererii organul fiscal va acţiona în corespundere cu Regulamentul indicat.
55. Data stingerii obligaţiei fiscale prin compensare este considerată data la care organul Trezoreriei de Stat a executat documentul de plată.
56. Serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale îşi exercită atribuţiile sale de stingere a obligaţiei fiscale prin compensare în corespundere cu Instrucţiunea, indicată la punctul 5 şi Regulamentul, indicat la punctul 53 din prezentul Regulament.
X. Stingerea obligaţiei fiscale prin executare silită
57. Stingerea obligaţiei fiscale prin executare silită are loc prin acţiunile întreprinse de organul fiscal pentru perceperea forţată a restanţelor în conformitate cu legislaţia fiscală.
58. Dată a stingerii obligaţiei fiscale prin executare silită este considerată data la care sumele obţinute în urma acţiunilor de executare silită au fost înscrise în contul bugetului respectiv.
59. Înscrierile în conturile personale ale contribuabililor privind stingerea obligaţiilor fiscale prin executare silită se efectuează în temeiul documentelor de plată trezoreriale, conform ordinii stabilite de Ministerul Finanţelor privind schimbul de informaţii prezentate în mod electronic despre încasările veniturilor bugetare.
XI. Modificarea termenului de stingere a obligaţiei fiscale
60. Modificarea termenului de stingere a obligaţiei fiscale se efectuează prin:
a) amînarea stingerii obligaţiei fiscale (stingerea se va face printr-o plată unică);
b) eşalonarea stingerii obligaţiei fiscale (stingerea se va face în rate).
61. Amănarea sau eşalonarea fără calcularea unei majorări de întîrziere se acordă contribuabilului în cazul:
a) prejudicierii lui materiale în urma unei calamităţi naturale, catastrofe tehnogene sau altor circumstanţe excepţionale şi inevitabile;
b) restructurării întreprinderii în baza unui acord-memorandum, încheiat între contribuabil şi Consiliul Creditorilor în conformitate cu atribuţiile şi drepturile acestuia din urmă;
c) altor circumstanţe prevăzute de legislaţie.
62. Înscrierile în conturile personale privind modificarea obligaţiei fiscale se efectuează în temeiul documentelor fiscale interne, elaborate de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat în scopul reflectării în sistemul de evidenţă:
a) încheierii, acţiunii, rezilierii contractului - tip încheiat între organul fiscal şi contribuabil, în cazurile indicate la punctul 61 lit.a);
b) încheierii, acţiunii, rezilierii acordului - memorandum în cazurile indicate la punctul 61 lit.b);
c) altor temeiuri şi condiţii de modificare prevăzute de legislaţie, în cazurile indicate la punctul 61 lit.c). Particularităţile înscrierii în conturile personale a altor temeiuri şi condiţii de modificare a obligaţiilor fiscale se expun de IFPS separat pentru fiecare act legislativ respectiv.
63. În cazurile încheierii între organul fiscal şi contribuabil a contractelor-tip de amînare sau eşalonare a termenului de stingere a obligaţiei fiscale cu calcularea majorării de întîrziere (penalităţii), înscrieri în conturile personale privind modificarea termenului de plată nu se efectuează.
XII. Administrarea majorării de întîrziere (penalităţii) şi amenzilor
64. Majorarea de întîrziere (penalitatea) este o sumă calculată în funcţie de cuantumul impozitului, taxei, altei plăţi şi de timpul scurs din ziua în care acestea trebuiau plătite, indiferent de faptul dacă au fost sau nu calculate la timp. Aplicarea de către organul fiscal sau alt organ abilitat a majorării de întîrziere este obligatorie, independent de forma de constrîngere. Majorarea de întîrziere reprezintă o parte din obligaţia fiscală, care se calculează de organul cu atribuţii de administrare fiscală fără a fi emisă vreo decizie, şi se percepe în modul stabilit pentru impunerea fiscală.
65. Pentru neplata impozitului, taxei sau altei plăţi de bază în termenul şi în bugetul stabilite conform legislaţiei fiscale se plăteşte o majorare de întîrziere pentru perioada care începe după scadenţa (termenul stabilit pentru stingerea) impozitului, taxei şi care se încheie în ziua plăţii lor efective sau cu data stingerii, stabilită de legislaţia fiscală, în funcţie de modul de stingere a obligaţiei fiscale. Perioada menţionată include toate zilele calendaristice.
66. Cuantumul majorării de întîrziere se determină în funcţie de rata de bază (rotunjită pînă la următorul procent întreg), stabilită de Banca Naţională a Moldovei în luna noiembrie a anului precedent anului fiscal de gestiune, aplicată la refinanţarea băncilor comerciale prin operaţiuni repo de cumpărare a hîrtiilor de valoare de stat pe termen de 2 luni, majorată cu 5 puncte.
Majorarea de întîrziere se calculează după formula:
MÎ= CIT x NÎ x CMÎ : 100,
în care: MÎ - suma majorării de întîrziere (lei),
CIT - cuantumul impozitului, taxei sau altei plăţi de bază (lei),
NÎ - numărul de zile întîrziate,
CMÎ - cota zilnică a majorării de întîrziere (%).
Cota zilnică a majorării de întîrziere se calculează după formula:
CMÎ = (RBN + 5) : NZ,
în care: RBN - rata de bază (rotunjită pînă la următorul procent întreg), stabilită de Banca Naţională a Moldovei în luna noiembrie a anului precedent anului fiscal de gestiune, aplicată la refinanţarea băncilor comerciale prin operaţiuni repo de cumpărare a hîrtiilor de valoare de stat pe termen de 2 luni;
NZ - numărul de zile în anul fiscal.
Cota zilnică a majorării de întîrziere se determină pînă la sutimi de procent, utilizînd regula de rotungire.
Pentru plăţile, aferent cărora calcularea majorării de întîrziere nu este reglementată de legislaţia fiscală, majorarea de întîrziere se calculează conform actelor legislative, care reglementează administrarea plăţii respective.
67. Procedura şi periodicitatea calculării (aplicării) majorării de întîrziere (penalităţii) şi reflectării ei în contul personal al contribuabilului se stabilesc de conducerea organului cu atribuţii de administrare fiscală respectiv, iar pentru impozitele şi taxele administrate de serviciile de colectare a impozitelor şi taxelor locale - de către autorităţile reprezentative ale administraţiei publice locale. În cazurile reflectării periodice a majorării de întîrziere (penalităţii) în contul personal al contribuabilului, se permite de a nu reflecta suma ei calculată pentru fiecare impozit şi taxă în parte în mărime mai mică de 10 lei.
Serviciile de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriilor la determinarea majorării de întîrziere la data stabilită în decizia autorităţii reprezentative a administraţiei publice locale vor utiliza algoritmul indicat la punctul 66, ţinînd cont de următoarele particularităţi:
- indicatorul "NÎ" va semnifica numărul de zile întîrziate din perioada stabilită pentru calcularea majorării de întîrziere;
- cuantumul majorării de întîrziere la data stabilită se va determina ca total cumulativ al majorării de întîrziere calculate pentru perioada precedentă şi ultima perioadă, în funcţie de periodicitatea stabilită pentru calculare.
68. Calcularea majorării de întîrziere (penalităţii) în sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat pentru restanţele reflectate în conturile personale ale contribuabilului se efectuează în mod electronic, înscriindu-se zilnic în conturile respective pentru perioada, care începe după scadenţa (termenul stabilit pentru stingerea) impozitului, taxei sau altei plăţi de bază şi care se încheie în ziua plăţii lor efective sau stingerii obligaţiei fiscale în modul stabilit de legislaţia fiscală. În astfel de cazuri majorarea de întîrziere (penalitatea) se calculează fără a fi emisă vre-o decizie.
69. Pentru sumele impozitelor, taxelor şi altor plăţi calculate suplimentar în procesul controlului fiscal majorarea de întîrziere se calculează în procesul controlului pentru perioada de timp de cînd sumele respective trebuiau plătite şi pînă la data adoptării deciziei asupra cazului de încălcare fiscală. Înscrierile în conturile personale a majorării de întîrziere calculate în procesul controlului se efectuează în corespundere cu documentul fiscal intern elaborat de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat în scopul reflectării în sistemul de evidenţă a deciziei asupra cazului de încălcare fiscală. Pentru asigurarea continuităţii perioadei pentru care urmează a fi calculată majorarea de întîrziere, calcularea ei de după data adoptării deciziei se efectuează în mod electronic pînă la data stingerii obligaţiei fiscale respective.
70. Pentru un tip de impozit sau taxă, care urmează a fi vărsat la mai multe bugete (de stat sau bugetele unităţilor administrativ-teritoriale; bugetele diferitor unităţi administrativ-teritoriale), majorarea de întîrziere se calculează separat pentru fiecare buget în parte, fără a ţine cont de plata în plus la alt buget.
71. Contribuabilul, care, în corespundere cu art.178 alin.(1) din titlul V al Codului fiscal, a asigurat stingerea obligaţiilor fiscale în contul oricărui buget, admiţînd în cadrul bugetului dat concomitent plăţi în plus şi restanţe, este în drept să solicite organului fiscal:
a) efectuarea transferurilor din contul plăţilor în plus în contul restanţelor cu recalcularea majorărilor de întîrziere (penalităţilor) pentru perioada din data formării plăţilor în plus şi pînă la data stingerii restanţelor.
Transferul plăţilor în plus în contul restanţelor se efectuează în corespundere cu Regulamentul Ministerului Fianţelor privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare la cererea contribuabilului nr.42 din 7 iulie 2004 (Monitorul Oficial, 2004, nr.163 - 167, art.320; 2005, nr.104 - 106, art.363).
În scopul anulării majorărilor de întîrziere (penalităţilor), contribuabilul va prezenta organului fiscal la care se deserveşte o cerere de formă liberă, la care va anexa copiile documentelor de plată ce atestă formarea plăţilor în plus şi utilizarea acestora în scopul stingerii restanţelor. Recalcularea majorărilor de întîrziere (penalităţilor) se efectuează pentru perioada din data formării plăţilor în plus şi pînă la data stingerii restanţelor. Înscrierile în conturile personale ale contribuabilului a anulării majorării de întîrziere se efectuează în temeiul unui document fiscal intern elaborat de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat;
b) recalcularea majorărilor de întîrziere (penalităţilor) pentru perioada din data formării plăţilor în plus şi pînă la data stingerii restanţelor, în cazul achitării acestora desinestătător.
În scopul anulării majorărilor de întîrziere (penalităţilor), contribuabilul va prezenta organului fiscal la care se deserveşte o cerere de formă liberă, la care va anexa copiile documentelor de plată ce atestă formarea plăţilor în plus şi achitarea restanţelor. Înscrierile în conturile personale ale contribuabilului a anulării majorării de întîrziere se efectuează în temeiul unui document fiscal intern elaborat de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat.
72. În corespundere cu art.228 alin.(5) lit.a) din titlul V al Codului fiscal, în cazul prezentării organului fiscal a documentelor pentru transferul mijloacelor băneşti în/din contul unui buget la alt buget, organul respectiv efectuează recalcularea în scopul diminuării a majorării de întîrziere pentru perioada de la data prezentării documentelor şi pînă la data efectuării efective a transferului.
În scopul executării prevederilor expuse, contribuabilul va depune la organul fiscal, la care se deserveşte, o cerere de formă liberă, prin care va solicita anularea majorării de întîrziere (penalităţii) şi la care în mod obligator va anexa copia cererii de stingere a obligaţiei fiscale prin compensare cu menţiunea organului fiscal despre recepţionarea ei şi copiile documentelor de plată trezoreriale, care atestă achitarea efectivă a obligaţiei fiscale / sau copiile altor documente care atestă stingerea obligaţiei fiscale în modul reglementat de legislaţia fiscală. Înscrierile în conturile personale ale contribuabilului a anulării majorării de întîărziere se efectuează în temeiul unui document fiscal intern elaborat de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat.
73. În corespundere cu art.228 alin.(5) lit.b) din titlul V al Codului fiscal, organul fiscal efectuează recalcularea în scopul diminuării a majorării de întîrziere contribuabililor care, efectuează cheltuieli compensate de la buget prin finanţare directă ori furnizează mărfuri, execută lucrări şi/sau prestează servicii instituţiilor finanţate de la buget, în limitele alocaţiilor aprobate pentru aceste scopuri, - pe perioada existenţei datoriei faţă de contribuabil la obligaţiile fiscale care nu vor depăşi cuantumul acestor datorii.
74. În scopul executării prevederilor expuse la punctul 73, agentul economic va depune la organul fiscal, la care se deserveşte, actul de verificare întocmit de comun cu instituţia finanţată de la buget, conform modelului expus în anexa nr.3 la prezentul Regulament, care se va întocmi şi se va examina după cum urmează:
1) actele de verificare se vor întocmi în 3 exemplare (cîte un exemplar pentru fiecare parte şi pentru organul fiscal) şi vor reflecta numai date referitoare la bugetul de stat şi bugetele unităţilor administrativ - teritoriale;
2) responsabilitatea pentru veridicitatea informaţiei indicate la rîndul 1 revine agentului economic şi instituţiei finanţate de la buget, celei indicate la rîndul 2 - instituţiei finanţate de la buget, iar celei indicate la rîndurile 3, 4, 5 şi 6 - organelor fiscale;
3) media zilnică a restanţelor pe parcursul trimestrului se apreciază ca sumă a restanţelor în fiecare zi a trimestrului în raport cu numărul de zile în acest trimestru. În cazul, în care raportul din rîndul 4 este mai mare decît 1, calculul în rîndul 6 se va efectua după formula rîndul 6 ? rîndul 5 x 1;
4) actele de verificare se perfectează pe trimestre şi servesc temei pentru determinarea penalităţii calculate în trimestrul respectiv pasibile anulării;
5) în scopul protejării bugetului de pierderi neîntemeiate în urma anulării penalităţilor, Serviciul Control Financiar şi Revizie în cadrul controalelor efectuate la instituţiile finanţate de la buget va supune controlului corectitudinea completării rîndurilor 1 şi 2 din actele de verificare întocmite cu agenţii economici în scopul anulării penalităţilor;
6) în cazul depistării necorespunderii  între informaţia prezentată în actul de verificare şi limitele reale ale alocaţiilor bugetare aprobate în aceste scopuri, Serviciul Control Financiar şi Revizie va aplica măsuri de sancţionare conform legislaţiei în vigoare;
7) informaţia despre încălcare se va remite Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, care o  va readresa organului fiscal de la locul de deservire a agentului economic, în scopul restabilirii în fişa contului personal a penalităţilor anulate neîntemeiat;
8) organele fiscale vor prezenta  la solicitarea Serviciului Control Financiar şi Revizie, informaţie privind anularea penalităţilor agenţilor economici conform actelor de verificare întocmite cu instituţiile bugetare.
75. Recalcularea (calcularea/anularea) majorării de întîrziere pentru obligaţiile fiscale aferente dărilor de seamă fiscale corectate se efectuează de către organele fiscale conform documentelor fiscale interne, elaborate de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat în acest scop.
76. Pentru obligaţiile fiscale luate la evidenţă specială nu se calculează majorare de întîrziere (penalitate).
77. Înscrierile în conturile personale ale contrubuabililor a amenzilor se efectuează de către organele fiscale în temeiul documentelor fiscale interne elaborate de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat în scopul reflectării deciziilor asupra cazurilor de încălcări fiscale aprobate de conducerea organelor fiscale sau organelor Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei.
XIII. Eliberarea certificatului/avizului despre lipsa
sau existenţa restanţelor
78. Modelul formularului-tip al certificatului privind lipsa sau existenţa restanţelor faţă de buget este indicat în anexa nr.4 la prezentul Regulament.
79. Certificatul privind lipsa sau existenţa restanţelor faţă de buget se eliberează în următorul mod:
1) în scopul recepţionării certificatului despre lipsa sau exstenţa restanţelor faţă de buget, contribuabilul va depune cerere la organul fiscal, la care se deserveşte. Cererea se va întocmi în formă liberă, dar cu indicarea obligatorie a destinaţiei certificatului, a codului fiscal al solicitantului şi a informaţiei ce se solicită (privind lipsa sau existenţa restanţelor faţă de buget).  
La cerere contribuabilul-solicitant în mod obligator va anexa:
- cu excepţia contribuabililor mari, pentru cazurile în care contribuabilul dispune de subdiviziuni amplasate în altă parte decît sediul de bază - certificatul despre lipsa sau exstenţa restanţelor faţă de buget eliberat de către inspectoratul fiscal de stat teritorial şi/sau serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriilor, în raza căruia este amplasată subdiviziunea;
- certificatul despre lipsa sau exstenţa restanţelor faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat eliberat de organul teritorial al Casei Naţionale de Asigurări Sociale eliberat cu data, în care contribuabilul-solicitant a depus cererea respectivă la organul fiscal;
2) certificatul, cu excepţia cazurilor de solicitare a certificatului privind lipsa restanţelor faţă de buget în scopul lichidării contribuabilului sau permisiunii ieşirii din Republica Moldova, se va elibera în termen de cel mult două zile. Data eliberării certificatului va corespunde cu data, la care a fost analizat contul personal generalizat al solicitantului;
3) în certificat se include informaţia despre obligaţia fiscală faţă de buget, precum şi alte plăţi, a căror evidenţă ţine de competenţa organelor fiscale şi serviciilor de colectare a impozitelor şi taxelor locale. În cazurile, în care unele obligaţii fiscale ale contribuabilului sînt administrate de serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale, atît în cazul lipsei, cît şi în cazul existenţei datoriilor faţă de buget, certificatele solicitate se vor elibera numai cu condiţia prezentării certificatelor eliberate de serviciile de colectare respective;
4) nu se va elibera certificat despre lipsa datoriilor faţă de buget, dacă în unul din certificatele anexate la cerere se va menţiona faptul existenţei restanţei;
5) în cazul, în care solicitantul nu are restanţă faţă de bugetul public naţional, în certificat se subliniază textul indicat la lit.a).
În cazul, în care solicitantul are restanţă faţă de bugetul public naţional, în certificat se subliniază textul indicat la lit.b), cu indicarea în cifre a mărimii restanţei şi descifrarea ei (impozite, taxe, alte plăţi; majorare de întîrziere (penalitate); amendă). La solicitarea contribuabilului se va elibera şi extrasul din contul generalizat personal;
6) în scopul eliberării certificatului, se vor considera stinse sumele de impozite, taxe, alte plăţi, majorare de întîrziere (penalitate) şi/sau amendă, pentru care la data examinării contului personal generalizat, documentele trezoreriale privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare au fost perfectate şi remise organelor corespunzătoare pentru executare;
7) în scopul permiterii ieşirii din Republica Moldova pentru domiciliere în altă ţară, inspectoratul fiscal de stat teritorial, în corespundere cu art.166 alin.(4) din titlul V al Codului fiscal, va elibera certificatul privind lipsa restanţelor faţă de buget;
8) în cazurile solicitării certificatului privind lipsa restanţelor faţă de buget în scopul lichidării contribuabilului sau permisiunii ieşirii din Republica Moldova, certificatul solicitat se va elibera numai după efectuarea unui control asupra plenitudinii achitării obligaţiilor fiscale;
9) certificatul privind lipsa sau existenţa restanţelor se emite în două exemplare: primul - pentru solicitant, al doilea - pentru a fi cusut în dosarul contribuabilului sau în alt dosar conform Nomenclatorului de dosare ale lucrărilor de secretariat. La exemplarul cusut în dosar se va anexa cererea, extrasul din contul generalizat personal la situaţia din data eliberării certificatului, după caz certificatele eliberate de inspectoratele fiscale de la locul amplasării subdiviziunilor sau de serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale, precum şi certificatul eliberat de organul teritorial al CNAS. În cazurile specificate la alineatul 6) suplimentar se vor anexa şi copiile documentelor trezoreriale, care au fost depuse în scopul stingerii obligaţiei fiscale prin compensare.
80. Certificatele eliberate se vor înregistra în Registrul de ieşire a corespondenţei a organului fiscal. Primul exemplar se va elibera solicitantului contra semnătură în Registrul indicat. Numărul certificatului eliberat va fi cel de înregistrare a acestuia în Registrul menţionat. Data certificatului este data eliberării lui.
81. Serviciile de colectare a impozitelor şi taxelor locale vor elibera certificatele privind lipsa sau existenţa restanţelor, pentru obligaţiile fiscale pe care le administrează, în modul expus în Instrucţiunea indicată la punctul 5 din prezentul Regulament.
82. În corespundere cu art.51 alin.(1) din Legea cu privire la notariat, organul fiscal eliberează avizul privind existenţa sau lipsa restanţelor la impozitul pe bunurile imobile şi la alte plăţi obligatorii la bugetul de stat, aferent bunurilor, care constituie obiect al contractului de înstrăinare sau contractului de gaj.
83. În scopul executării prevederilor art.51 alin.(1) din Legea cu privire la notariat, certificatul/avizul privind lipsa sau existenţa restanţei faţă de buget se perfectează conform formularului-tip prezentat în anexa nr.4 la prezentul Regulament, ţinînd cont de particularităţile expuse în continuare:
1) în scopul recepţionării certificatului despre lipsa sau exstenţa restanţelor faţă de buget, contribuabilul va depune cererea la organul fiscal, în raza de deservire a căruia este amplasat bunul, ce constituie obiect al contractului de înstrăinare sau al  contractului de gaj. Cererea se va întocmi în formă liberă, dar cu indicarea obligatorie a codului fiscal al solicitantului, a informaţiei ce se solicită şi a destinaţiei certificatului. La cerere în mod obligator se va anexa certificatul privind lipsa sau existenţa restanţelor  faţă de buget, eliberat de serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei.
Serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei va elibera certificatul cu referinţă la impozitul funciar, impozitul pe bunurile imobiliare, contribuţiile de asigurare de stat obligatorii (dacă evidenţa acestora este ţinută de Serviciul de colectare) aferente bunului, ce constituie obiect al contractului de înstrăinare sau al  contractului de gaj;
2) organul fiscal în temeiul certificatului eliberat de serviciul de colectare va elibera certificatul privind lipsa sau existenţa restanţelor faţă de buget, cu referinţă doar la impozite, taxe şi alte plăţi aferente bunului, ce constituie obiect al contractului de înstrăinare sau al  contractului de gaj;
3) inspectoratele fiscale de stat pe municipiile Chişinău şi Bălţi, la solicitările scrise ale contribuabililor privind eliberarea certificatului/avizului privind lipsa sau existenţa restanţei conform art.51 din Legea cu privire la notariat pentru bunurile, aferent cărora evidenţa obligaţiilor fiscale este asigurată de inspectoratele indicate, acestea vor elibera certificate privind lipsa sau existenţa datoriilor faţă de buget fără a solicita de la primării certificate confirmative. Concomitent în certificatul eliberat de către inspectoratele fiscale enunţate se va include informaţia referitoare la impozitul funciar şi impozitul pe bunurile imobiliare aferente bunului, ce constituie obiect al contractului de înstrăinare sau al  contractului de gaj.
84. În cazul în care contribuabilul îndeplineşte condiţiile stipulate în art.234 alin.(2) din titlul V al Codului fiscal şi solicită organului Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei acordarea reducerii amenzii aplicate cu 50 la sută, acesta urmează a anexa la cerere certificatul organului fiscal despre lipsa restanţelor la data respectivă.
XIV. Verificarea obligaţiilor fiscale între contribuabil
şi organele fiscale
85. Verificarea are ca scop constatarea amiabilă de către contribuabili, pe de o parte, şi organele fiscale şi/sau serviciile de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriilor, pe de altă parte, a corectitudinii şi plenitudinii reflectării în evidenţa contribuabilului, precum şi în sistemele de evidenţă ale organelor şi/sau serviciilor indicate a dărilor de seamă fiscale şi a altor documente stabilite de legislaţia în vigoare, ce atestă naşterea, modificarea şi/sau stingerea obligaţiei fiscale.
86. Verificarea se iniţiază de către contribuabil prin depunerea la organul fiscal şi/sau serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei a demersului respectiv cu solicitarea de eliberare a extrasului din contul personal generalizat şi/sau conturile personale.
87. Verificarea se întocmeşte la o anumită dată de gestiune.
88. Organele fiscale, în termen de trei zile din data depunerii demersului, sînt obligate să elibereze contribuabilului extrasele din conturile personale solicitate, respectînd următoarele competenţe:
1) organele fiscale de la locul de amplasare a întreprinderii de bază sînt responsabile de eliberarea extraselor din cont pentru obligaţiile fiscale faţă de bugetul de stat, bugetul unităţii administrativ - teritoriale, pe teritoriul căreia este amplasată întreprinderea de bază, bugetul asigurărilor sociale de stat şi fondul de asigurare medicală obligatorie;
2) organele fiscale de la locul de amplasare a subdiviziunilor contribuabilului sînt responsabile de eliberarea extraselor din cont pentru obligaţiile fiscale faţă de bugetele unităţilor administrativ - teritoriale, pe teritoriul cărora sînt amplasate subdiviziunile.
89. Contribuabilii, care se deservesc la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, depun demersul cu solicitarea verificării pe numele direcţiei respective, care eliberează extrasele din conturile personale pentru toate obligaţiile fiscale, inclusiv pentru subdiviziuni.
90. Contribuabilul, corespunzător analizei efectuate asupra extraselor din conturile personale obţinute, în cazul constatării disensiunilor, prezintă dezacord organului fiscal / organelor fiscale, care sînt obligate în termen de şapte zile calendaristice să analizeze dezacordul.
91. Înlăturarea disensiunilor expuse în dezacord se efectuează după cum urmează:
1) în cazul constatării erorilor admise de către organele fiscale în procesul de reflectare în Sistemul de evidenţă a dărilor de seamă fiscale sau a altor documente fiscale, emise sau aferente contribuabilului dat, erorile se vor înlătura nemijlocit de organul fiscal;
2) în cazul constatării erorilor admise de către contribuabil în procesul de întocmire / perfectare a dărilor de seamă fiscale sau a altor documente fiscale, erorile se vor înlătura utilizînd pîrgiile stabilite de legislaţia fiscală în vigoare:
a) prezentarea dării de seamă fiscale corectate;
b) depunerea cererii de stingere a obligaţiei fiscale prin compensare, în cazul formării neîntemeiate a restanţelor şi plăţilor în plus;
c) derularea unui control, pe rezultatele căruia vor fi înlăturate erorile admise de contribuabil, precum şi reflectate datele corecte, ce atestă naşterea, modificarea şi/sau stingerea obligaţiei fiscale;
d) alte pîrgii, ce nu contravin legislaţiei fiscale în vigoare.
92. Serviciile de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriilor vor respecta procedura şi termenele stabilite la punctele 88 - 91. ale prezentului compartiment. În cazul constatării erorilor admise de către serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei, erorile se vor înlătura prin efectuarea înscrierilor de rigoare în conturile personale ale contribuabililor şi, în caz de necesitate, prin perfectarea de comun cu organul fiscal a documentelor de plată trezoreriale.
XV. Perfectarea rapoartelor asupra obligaţiilor fiscale
93. Lista veniturilor bugetului public naţional, administrate de Serviciul Fiscal de stat este indicată la anexa nr.5 din Regulament.
94. Inspectoratele fiscale de stat teritoriale prezintă la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat rapoarte asupra obligaţiilor fiscale, după cum urmează:
a) lunar, în termen de pînă la data de 10 a lunii imediat următoare lunii de gestiune:
- darea de seamă privind încasările la bugetul public naţional corespunzător clasificaţiei bugetare de venituri (anexa nr.6 la Regulament);
- darea de seamă privind restanţa faţă de bugetul public naţional corespunzător clasificaţiei bugetare de venituri (anexa nr.7 la Regulament);
- informaţia privind sumele calculate, achitate şi restante la penalităţi şi amenzi (anexa nr.9 şi nr.10 la Regulament);
b) trimestrial, în termen de pînă la data de 20 a lunii imediat următoare trimestrului de gestiune:
- informaţie cu privire la plăţile amînate şi eşalonate faţă de buget (anexa nr.8 la Regulament);
- informaţie privind stingerea datoriilor de către întreprinderile, pentru care a fost derulată procedura de insolvabilitate (faliment) la iniţiativa organelor fiscale (anexa nr.11 la Regulament).
95. Inspectoratul Fiscal Principal de Stat în temeiul rapoartelor prezentate de către inspectoratele fiscale de stat, precum şi în temeiul informaţiilor reflectate în sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat, perfectează următoarele rapoarte:
a) informaţia privind analiza veniturilor la bugetul public naţional corespunzător clasificaţiei bugetare de venituri (anexa nr.12 la Regulament).Termen de perfectare - data de 10 a lunii imediat următoare lunii de gestiune;
b) informaţia privind analiza încasărilor corespunzător apartenenţei bugetare, specificată pe unităţi administrativ - teritoriale (anexa nr.13 la Regulament). Termen de perfectare - data de 10 a lunii imediat următoare lunii de gestiune;
c) informaţia privind analiza calculelor la bugetul public naţional (anexa nr.14 la Regulament). Termen de perfectare - data de 20 a lunii imediat următoare lunii de gestiune;
d) informaţia privind restanţa faţă de bugetul public naţional corespunzător clasificaţiei bugetare de venituri (anexa nr.15 la Regulament). Termen de perfectare - data de 20 a lunii imediat următoare lunii de gestiune;
e) informaţia privind restanţa faţă de bugetul public naţional corespunzător apartenenţei bugetare, specificată pe unităţi administrativ - teritoriale (anexa nr.16 la Regulament). Termen de perfectare - data de 20 a lunii imediat următoare lunii de gestiune;
f) informaţia privind restanţa faţă de bugetul public naţional, inclusiv restanţa amînată şi eşalonată conform art.180 alin.(4) din titlul V al Codului fiscal (anexa nr.17 la Regulament). Termen de perfectare - data de 25 a lunii imediat următoare lunii de gestiune;
g) informaţia cu privire la achitarea plăţilor la bugetul de stat şi bugetele UTA (anexa nr.18 la Regulament). Termen de perfectare - data de 10 a lunii imediat următoare lunii de gestiune;
h) informaţia privind situaţia achitărilor cu bugetul la penalităţi şi amenzi (anexa nr.19 şi nr.20 la Regulament). Termen de perfectare - data de 25 a lunii imediat următoare lunii de gestiune;
i) informaţia generalizatoare privind stingerea datoriilor de către întreprinderile, pentru care a fost derulată procedura de insolvabilitate (faliment) (anexa nr.21 la Regulament). Termen de perfectare - data de 25 a lunii imediat următoare trimestrului de gestiune;
j) informaţia privind încasarea zilnică a veniturilor la bugetul public naţional (anexa nr.22 la Regulament). Termen de perfectare - zilnic.
96. Rapoartele perfectate de către Inspectoratul fiscal Principal de Stat se prezintă, pe măsura solicitării, organelor ierarhic superioare, precum şi organelor conducerii ţării.
97. Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, în corespundere cu Hotărîrea Guvernului nr.114 din 3 februarie 2005 (Monitorul Oficial, 2005, nr.24-25, art.163), la solicitarea ministerelor şi departamentelor de ramură prezintă informaţia generalizată privind veniturile virate la buget de către întreprinderile monitorizate de ministerele şi departamentele indicate şi lista restanţierilor faţă de bugetul public naţional.
98. În rapoartele perfectate de către organele Serviciului Fiscal de Stat se utilizează unele noţiuni abreviate, expuse în anexa nr.23 la Regulament.
XVI. Dispoziţii finale
99. Din data punerii în aplicare a prezentului Regulament se anulează punctele 1,2, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, şi 3 ale ordinului Inspectoratului Fiscal Principal de Stat nr.160 din 4 octombrie 2002 privind executarea art.136 lit.h) al titlului V al Codului fiscal (Monitorul Oficial, 2002, nr.170-172, art.392).
Anexa nr.2 la Ordinul
Ministerului Finanţelor
nr. 103 din  9 decembrie 2005
Modificări şi completări la
Regulamentul privind evidenţa specială a obligaţiei fiscale
 nr.4/2 din 1 aprilie 2003
În legătură cu modificările efectuate prin Legea nr.448-XV din 30 decembrie 2004 la art.174 şi 206 din titlul V al Codului fiscal, în Regulamentul privind evidenţa specială a obligaţiei fiscale nr.4/2 din 1 aprilie 2003 (Monitorul Oficial, 2003, nr.126-131, art.162) se operează următoarele modificări şi completări:
1) Literele b), c) şi d) din punctul 4 se expun în următoarea redacţie:
"b) persoana, care desfăşoară activitate de întreprinzător este declarată insolvabilă şi nu dispune de bunuri;
c) persoana fizică, ce nu este subiect al activităţii de întreprinzător nu posedă bunuri care ar putea fi sechestrate conform capitolului 9 din titlul V al Codului fiscal;
d) persoana fizică ce nu este subiect al activităţii de întreprinzător şi-a părăsit domiciliul, nu poate fi găsită şi nu are bunuri care ar putea fi sechestrate conform capitolului 9 din titlul V al Codului fiscal;";
2) La punctul 8:
cuvintele "organului fiscal" se substituie cu cuvintele "organului cu atribuţii de administrare fiscală, care administrează obligaţia fiscală respectivă";
se completează cu propoziţia următoare: "Stingerea prin scădere a obligaţiilor fiscale administrate de Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei se efectuează conform prezentului Regulament de către organele fiscale în temeiul deciziei emise de organele Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei şi prezentate organelor fiscale în scopul reflectării acesteia în Sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat.";
3) La punctul 10 cuvîntul "falite" se substituie cu cuvîntul "insolvabile";
4) La  punctul 11:
sintagma "pct.4 lit.c), d) şi e)" se substituie cu sintagma "pct.4 lit.c) şi d)";
literele e) şi f) se expun în următoarea redacţie:
"e) faptul, că persoana nu posedă bunuri, care ar putea fi sechestrate în scopul stingerii restanţei;
f) faptul, că persoana nu poate fi găsită şi nu are bunuri, care ar putea fi sechestrate în scopul stingerii restanţei;";
5) La punctul 12:
sintagma "5" se substituie cu sintagma "4 lit.e)";
6) Punctul 13 se expune în următoarea redacţie:
"13. Conform art.174 alin.(1) din titlul V al Codului fiscal şi în temeiul documentelor enumerate la punctele 9, 10, 11 şi 12 conducerea organului cu atribuţii de administrare fiscală, care administrează obligaţia fiscală respectivă, emite Decizia despre stingerea prin scădere a obligaţiei fiscale (inclusiv a cărei executare silită este imposibilă)  şi luarea ei la o evidenţă specială.
Modelul deciziei este prezentat în anexa nr.1 la Regulament. Decizia se emite pe foaia de titlu a organului cu atribuţii de administrare fiscală.
Pentru obligaţiile fiscale, reflectate în sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat, înscrierile în conturile personale privind stingerea obligaţiilor fiscale prin scădere se efectuează în temeiul documentelor fiscale interne, elaborate de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, şi perfectate în temeiul deciziei conducerii organului fiscal sau organului CCCEC, în funcţie de faptul care organ administrează obligaţia fiscală respectivă. Decizia se coase în dosarul contribuabilului sau într-un alt dosar conform Nomenclatorului de dosare ale lucrărilor de secretariat. La decizie, după caz, se anexează documentul, care confirmă imposibilitatea executării obligaţiei fiscale.
În cazul serviciului de colectare a impozitelor şi taxelor locale, decizia se adoptă de către consiliul local şi se înscrie în contul personal al contribuabilului. Decizia se coase în dosar conform Nomenclatorului de dosare ale lucrărilor de secretariat."
7) La punctul 16 după cuvintele "organului fiscal" se completează cu cuvintele "sau persoanei responsabile din cadrul serviciului de colectare a impozitelor şi taxelor locale";
8) Capitolul III se completează cu un punct nou 20.1. cu următorul conţinut:
"20.1. Obligaţiile aferente bugetului asigurărilor sociale de stat pasibile stingerii prin scădere, cad sub acţiunea prezentului Regulament, ţinîndu-se cont de următoarele particularităţi:
a) Decizia despre stingerea prin scădere a obligaţiei fiscale (inclusiv a cărei executare silită este imposibilă)  şi luarea ei la o evidenţă specială, se emite de către conducerea organului fiscal conform art.174 alin.(1) din titlul V al Codului fiscal şi în temeiul documentelor enumerate la punctele 9, 10, 11 şi 12, corespunzător razei de deservire a organului fiscal.
b) Decizia se emite în două exemplare. În temeiul primului exemplar organul fiscal asigură înscrierea obligaţiei fiscale, stinse prin scădere, în Registrul evidenţei speciale a obligaţiilor fiscale. Al doilea exemplar se remite în adresa organului teritorial al Casei Naţionale de Asigurări Sociale, în scopul asigurării reflectării în Sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat a stingerii obligaţiei fiscale prin scădere."
9) Punctul 21 se expune în următoarea redacţie:
"21. Inspectoratul Fiscal Principal de Stat şi inspectoratele fiscale de stat teritoriale, după caz, selectează din sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat informaţia privind stingerea obligaţiilor fiscale prin scădere, utilizînd ca criteriu de selectare codul motivului legal.";
10) Se aprobă varianta actualizată a Deciziei despre stingerea prin scădere a obligaţiei fiscale (inclusiv a cărei executare silită este imposibilă) şi luarea ei la o evidenţă specială, conform anexei.

Anexa nr.3 la Ordinul
Ministerului Finanţelor
nr. 103 din 9 decembrie 2005
Modificări şi completări la
Regulamentul privind stingerea obligaţiei fiscale prin
compensare la cererea contribuabilului nr.42 din 7 iulie 2004
În legătură cu modificările efectuate prin Legea nr.448-XV din 30 decembrie 2004 la art.176 din titlul V al Codului fiscal, în Regulamentul privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare la cererea contribuabilului nr.42 din 7 iulie 2004 cu modificările şi completările ulterioare (Monitorul Oficial, 2004, nr.163 - 167, art.320; 2005, nr.104 - 106, art.363), se operează următoarele modificări şi completări:
1) Punctul 14 se expune în următoarea redacţie:
"14. În cazurile solicitării de către contribuabili a restituirii la conturile bancare a sumei plătite în plus (alte cazuri decît cele reglementate de capitolul III şi punctul 37 din prezentul Regulament), organele fiscale vor asigura efectuarea controalelor cu eşire la faţa locului cu verificare tematică a motivelor apariţiei plăţii în plus şi oportunităţii solicitării restiturii la contul bancar, cu consemnare în Decizie a sumei pasibile restituirii la cont, respectînd termenul indicat la punctul 13 din prezentul Regulament. Prin derogare de la cele expuse, la decizia şefului (şefului-adjunct) al organului fiscal restituirea la conturile bancare a sumei plătite în plus poate fi executată în temeiul controlului fiscal cameral efectuat conform prevederilor art.215 alin.(4) din titlul V al Codului fiscal.";
2) La punctul 21 sintagma "articolul 228 alin.(5) lit.b)" se substituie cu sintagma "articolul 228 alin.(5) lit.a)";
3) Punctele 36 şi 37 se expun în următoarea redacţie:
"36. În cazul solicitării, conform prevederilor indicate la art.81 alin.(2) din titlul II al Codului fiscal, de către contribuabil - persoană, care practică activitate de antreprenoriat, a stingerii obligaţiei fiscale prin compensare fără restituirea mijloacelor la contul bancar, organul fiscal va asigura executarea prevederilor punctului 13 al prezentului Regulament.
37. În cazul solicitării, conform prevederilor indicate la art.81 alin.(2) din titlul II al Codului fiscal, de către contribuabil - persoană care practică activitate de antreprenoriat a stingerii obligaţiei fiscale prin compensare cu restituirea mijloacelor la contul bancar, organul fiscal va asigura în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii efectuarea unui control fiscal cu ieşire la faţa locului cu verificare faptică (cu consemnarea în Decizie a sumei pasibile spre restituire), întocmirea documentelor de plată trezoreriale şi transmiterea lor unităţilor Trezoreriei de Stat spre executare. Prin derogare de la cele expuse, la decizia şefului (şefului-adjunct) al organului fiscal restituirea la conturile bancare a sumei plătite în plus poate fi executată în temeiul controlului fiscal cameral efectuat conform prevederilor art.215 alin.(4) din titlul V al Codului fiscal.";
4) Punctul 50 se expune în următoarea redacţie:
"50. Calculul dobînzii se perfectează de către contribuabil (conform anexei nr.4 la Regulament) şi se prezintă organului fiscal cu anexarea următoarelor documente:
a) copia de pe cererea contribuabilului prin care a fost solicitată restituirea la cont a excedentului sumei compensate;
b) documentele de plată ce confirmă înscrierea în cont a sumei restituite.";
5) Punctul 52 se expune în următoarea redacţie:
"52. Organul fiscal efectuează o analiză amplă a documentelor prezentate în vederea plăţii dobînzii, şi în cazul în care se constată temeinicia solicitării contribuabilului, aprobă calculul prezentat.";
6) Punctul 53 se expune în următoarea redacţie:
"53. Calculul dobînzii se anexează la dispoziţia de plată trezorerială, care prevede plata dobînzii.";
7) La punctul 54 cuvîntul "Calculele" se substituie cu sintagma: "Copiile calculelor dobînzilor, autentificate prin semnătura conducerii organului fiscal, cu aplicarea ştampilei organului fiscal,";
8) Se aprobă varianta actualizată a Calculului dobînzii, conform anexei.