OIFPSM284/2012
ID intern unic:  343336
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
ORDIN Nr. 284
din  19.04.2012
cu privire la expedierea şi recepţionarea documentelor electronice prin
sistemul informaţional automatizat de creare şi circulaţie a documentelor
electronice între Serviciul Fiscal de Stat
, bănci
și prestatorii de servicii de plată
Publicat : 25.05.2012 în Monitorul Oficial Nr. 99-102     art Nr : 645     Data intrarii in vigoare : 25.05.2012
    MODIFICAT
   
OSFS713 din 28.12.18, MO38-47/08.02.19 art.315; în vigoare 08.02.19
   
OIFS527 din 31.03.17, MO289-300/11.08.17 art.1538; în vigoare 01.04.17
    OIFPS866 din 08.09.16, MO342/04.10.16 art.1630
    OIFPS41290 din 08.08.13, MO182-185/23.08.13 art.1285; în vigoare 08.08.13
    OIFPS453 din 26.06.12, MO155-159/27.07.12 art.927; în vigoare 26.06.12


    Titlul modificat prin OIFPS866 din 08.09.16, MO342/04.10.16 art.1630

    NOTĂ:
   
pe tot parcursul textului sintagma „Î.S. Fiscservinform” la orice formă gramaticală se substituie cu sintagma „I.P. Centrul de Tehnologii Informaționale în Finanțe”, sintagma „Trezoreria de Stat” se substituie cu sintagma „prestatorii de servicii de plată”, iar sintagma „instituțiile financiare” se substituie cu cuvântul „bănci” la forma gramaticală corespunzătoare prin OSFS713 din 28.12.18, MO38-47/08.02.19 art.315; în vigoare 08.02.19
    pe tot parcursul textului după sintagma „conturi bancare” se completează cu cuvintele „/de plăți” prin OSFS713 din 28.12.18, MO38-47/08.02.19 art.315; în vigoare 08.02.19
    la anexele nr. 1 și nr. 2 la Instrucțiune, sintagma „Trezoreria de Stat” la orice formă gramaticală, pe tot parcursul textului se substituie cu sintagma „prestatorii de servicii de plată” la forma gramaticală corectă prin OSFS713 din 28.12.18, MO38-47/08.02.19 art.315; în vigoare 08.02.19
    pe tot parcursul textului sintagma „instituția financiară/instituții  financiare” la diferite cazuri gramaticale  se completează cu sintagma „ ,Trezoreria/ Trezoreriei de Stat”  la cazul respectiv prin OIFPS866 din 08.09.16, MO342/04.10.16 art.1630





    În baza art. 133 alin. (1) lit. c) al Codului fiscal nr. 1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat: Monitorul Oficial al R.M., ediţie specială din 08.02.2007, pag. 4), în scopul executării prevederilor art. 167 şi 197 al Codului fiscal nr. 1163-XIII din 24 aprilie 1997,
ORDON:
    1. Începînd cu 1 septembrie 2012, documentele electronice ce confirmă deschiderea, modificarea, închiderea sau luarea la evidenţă fiscală a conturilor bancare/de plăți, suspendarea operaţiunilor la conturile bancare/de plăți, soldul şi rulajul mijloacelor băneşti pe conturile bancare, şi alte documente ce fac obiectul circulaţiei între Serviciul Fiscal de Stat şi instituţiile financiare, prestatorii de servicii de plată, vor fi expediate şi recepţionate utilizînd, în mod obligatoriu, sistemul informaţional automatizat de creare şi circulaţie a documentelor electronice între Serviciul Fiscal de Stat, prestatorii de servicii de plată şi instituţiile financiare.
    [Pct.1 modificat prin OIFPS866 din 08.09.16, MO342/04.10.16 art.1630]
    [Pct.1 modificat prin OIFPS453 din 26.06.12, MO155-159/27.07.12 art.927; în vigoare 26.06.12]
    2. Se aprobă Instrucţiunea cu privire la modul de expediere şi recepţionare a documentelor electronice prin sistemul informaţional automatizat de creare şi circulaţie a documentelor electronice între Serviciul Fiscal de Stat, prestatorii de servicii de plată şi instituţiile financiare, conform anexei.
    [Pct.2 modificat prin OIFPS866 din 08.09.16, MO342/04.10.16 art.1630]
    3. Posesor al sistemului informaţional automatizat de creare şi circulaţie a documentelor electronice între Serviciul Fiscal de Stat, prestatorii de servicii de plată şi instituţiile financiare, este Serviciul Fiscal de Stat.
    [Pct.3 modificat prin OSFS713 din 28.12.18, MO38-47/08.02.19 art.315; în vigoare 08.02.19]
    [Pct.3 modificat prin OIFPS866 din 08.09.16, MO342/04.10.16 art.1630]
    4. I.P. Centrul de Tehnologii Informaționale în Finanțe, în calitate de administrator tehnico-tehnologic al sistemului informaţional al Serviciului Fiscal de Stat, prestatorii de servicii de plată, va asigura administrarea, menţinerea, dezvoltarea şi funcţionarea sistemului informaţional automatizat de creare şi circulaţie a documentelor electronice între Serviciul Fiscal de Stat şi instituţiile financiare, prestatorii de servicii de plată.
    [Pct.4 modificat prin OIFPS866 din 08.09.16, MO342/04.10.16 art.1630]
    5. I.P. Centrul de Tehnologii Informaționale în Finanțe va asigura, la solicitarea instituţiei financiare, Trezoreriei de Stat, conectarea gratuită a acestora la sistemul informaţional automatizat de creare şi circulaţie a documentelor electronice între Serviciul Fiscal de Stat şi instituţiile financiare.
    [Pct.5 modificat prin OIFPS866 din 08.09.16, MO342/04.10.16 art.1630]
    6. Responsabilitatea pentru executarea prezentului ordin se pune în sarcina șefilor subdiviziunilor Serviciului Fiscal de Stat și administratorului I.P. Centrul de Tehnologii Informaționale în Finanțe.
    [Pct.6 în redacția OIFS527 din 31.03.17, MO289-300/11.08.17 art.1538; în vigoare 01.04.17]
    7. Direcţia asistenţă juridică a Inspectoratului Fiscal Principal de Stat va asigura publicarea prezentului ordin în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    8. Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    ŞEFUL INSPECTORATULUI
    FISCAL PRINCIPAL DE STAT                                             Nicolae PLATON

    Nr. 284. Chişinău, 19 aprilie 2012.


Anexă
la Ordinul IFPS
nr. 284 din 19.04.2012

INSTRUCŢIUNE
cu privire la modul de expediere și recepționare a documentelor
electronice prin sistemul informațional automatizat de creare și circulație
a documentelor electronice între Serviciul Fiscal de Stat, instituțiile
financiare și prestatorii de servicii de plată
I. Dispoziții generale
    1. Instrucțiunea cu privire la modul de expediere și recepționare a documentelor electronice prin sistemul informațional automatizat de creare și circulație a documentelor electronice între Serviciul Fiscal de Stat și bănci, prestatorii de servicii de plată (în continuare – Instrucțiune) stabilește modul de expediere și recepționare a documentelor electronice între Serviciul Fiscal de Stat și bănci, prestatorii de servicii de plată precum și regulile de utilizare a sistemului informațional automatizat de creare și circulație a documentelor electronice între Serviciul Fiscal de Stat și bănci, prestatorii de servicii de plată (în continuare –  SIA CCDE).
    11. SIA CCDE oferă posibilitate de deschidere a conturilor bancare/de plăți persoanelor fizice și juridice nerezidente care nu dispun de obiecte impozabile, nu au obligații fiscale și lipsesc în SISFS, inclusiv pentru persoanele fizice nerezidente cu permise de ședere provizorii, emise în cazul aflării în Republica Moldova mai puțin de 183 de zile pe parcursul anului fiscal și/sau exclusiv la tratament/ odihnă/ învățătură, precum și luarea la evidență a conturilor bancare/de plăți altele decât cele ce se iau conform art.167 alin.(1) din Codul fiscal. Băncile și prestatorii de servicii de plată participante la sistem, în aceiași zi sau în ziua următoare lucrătoare, vor expedia documentele electronice prin SIA CCDE. Prin derogare de la prevederile prezentului punct, în termen de până la 31.01.2019, prezentarea informației, se va efectua în termen de cel mult 10 zile de la data deschiderii, modificării și închiderii contului.” și pct. 12 cu următorul conținut „În cazul persoanei fizice nerezidente care a deschis cont bancar prin SIA CCDE și își modifică statutul în persoană fizică rezidentă, banca va informa SFS despre închiderea contului bancar prin SIA CCDE și prin SIA CCDE-persoane fizice rezidente, va informa SFS despre deschiderea contului bancar.
    [Pct.11 introdus prin OSFS713 din 28.12.18, MO38-47/08.02.19 art.315; în vigoare 08.02.19]
    2. În înțelesul prezentei Instrucțiuni, termenii și noțiunile de mai jos au următoarea semnificație:
    administrator de utilizatori (instituție financiară) – persoana fizică angajată în cadrul instituției financiare, Trezoreriei de Stat, care este responsabilă de gestionarea și operarea drepturilor pentru folosirea de către utilizatori și persoanele     autorizate a resurselor SIA CCDE; administrator de sistem (Operator) – persoana fizică angajată în cadrul I.P. Centrul de Tehnologii Informaționale în Finanțe, care este responsabilă de gestionarea și operarea resurselor SIA CCDE pentru folosirea acestora de către utilizatori, persoanele autorizate și administratorii instituțiilor financiare, Trezoreriei de Stat;  nume de utilizator și parolă – conturi alocate utilizatorilor, pe baza cărora aceștia obțin acces la SIA CCDE;
   operator – I.P. ”Centrul de Tehnologii Informaționale în Finanțe”, creată în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 125 din 06.02.2018, în urma reorganizării întreprinderilor de stat (ÎS) ”Fintehinform”, ”Fiscservinform” și ”Vamservinform” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 09.02.2018, nr. 40-47, art.144);
    [Pct.2 modificat prin OSFS713 din 28.12.18, MO38-47/08.02.19 art.315; în vigoare 08.02.19]
    participant la sistem – instituția financiară, prestatorii de servicii de plată și subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat conectate în modul stabilit de prezenta Instrucțiune la SIA CCDE;
    persoană autorizată – utilizatorul persoană fizică angajată în cadrul Serviciului Fiscal de Stat sau în cadrul instituției financiare, Trezoreriei de Stat, căreia îi este delegat dreptul de semnare și/sau expediere a documentelor electronice în cadrul SIA CCDE;
    profil (cont de utilizator) – compartiment al SIA CCDE care cuprinde date generale despre participant și documentele electronice expediate sau recepționate;
    utilizator – persoana fizică angajată în cadrul Serviciului Fiscal de Stat sau în cadrul instituției financiare, Trezoreriei de Stat ce utilizează SIA CCDE conform drepturilor de utilizare acordate;
    XML – sistem extensibil de marcare utilizat pentru crearea paginilor web ce pot fi afișate într-un browser (sau navigator).
    Termenii și noțiunile  „circulație electronică a documentelor”, „document electronic”, „marcă temporală” , „destinatar al documentului electronic”, „autenticitate a documentului electronic” au înțelesul termenilor și noțiunilor definite în Legea privind semnătura electronică și documentul electronic nr.91 din 29 mai 2014.
II. Modul de expediere și recepționare a documentelor electronice
între Serviciul Fiscal de Stat și
bănci, prestatorii de servicii de plată
    3. SIA CCDE asigură circulația electronică a documentelor ce confirmă deschiderea, modificarea, închiderea sau luarea la evidentă fiscală a conturilor bancare/de plăți, suspendarea operațiunilor la conturile bancare/de plăți, soldul și rulajul mijloacelor bănești pe conturile bancare/de plăți și alte documente în conformitate cu legislația în vigoare, ce fac obiectul circulației între Serviciul Fiscal de Stat și bănci, prestatorii de servicii de plată.
    4. Instituția financiară și prestatorii de servicii de plată întocmesc și expediază, prin intermediul SIA CCDE pe adresa Serviciului Fiscal de Stat, următoarele documente:
    certificatul privind deschiderea conturilor bancare/de plăți;
    certificatul privind modificarea sau închiderea contului;
    cotorul dispoziției de suspendare;
    comunicatul privind înscrierea mijloacelor bănești la cont, în cazul suspendării operațiunilor la conturile bancare/de plăți;
    informația privind executarea deplină sau parțială a ordinului incaso;
    comunicatul informativ privind disponibilul în conturile bancare/de plăți;
    informația privind rulajul mijloacelor bănești, soldul pe conturile bancare/de plăți, tranzacțiile și operațiunile efectuate.
    Certificatul pentru deschiderea conturilor bancare/de plăți pentru nerezidenți (Anexa nr.81 la Ordinul SFS nr.352 din 28.09.2017)
    [Pct.4 modificat prin OSFS713 din 28.12.18, MO38-47/08.02.19 art.315; în vigoare 08.02.19]
    5. Serviciul Fiscal de Stat întocmește și expediază prin intermediul SIA CCDE pe adresa instituției financiare, Trezoreriei de Stat, următoarele documente:
    certificatul privind luarea la evidentă a conturilor bancare/de plăți;
    refuzul luării la evidentă fiscală a contului bancar;
    dispoziția privind suspendarea operațiunilor la conturile bancare/de plăți ale contribuabilului;
    ordinul incaso la conturile bancare/de plăți ale contribuabilului;
    comunicatul despre anularea dispoziției privind suspendarea operațiunilor la conturile bancare/de plăți ale contribuabilului;
    citația bancară.
    6. Documentele specificate la punctele 4 și 5 din Instrucțiune se întocmesc în conformitate cu cerințele actelor normative în vigoare.
    7. Copia documentului electronic constituie reprezentarea (redarea) documentului electronic aflat în statutul expediat, acceptat, respins și arhivat, pe suport de hârtie, într-o formă perceptibilă. Copia documentului electronic se autentifică în modul stabilit de legislație pentru autentificarea copiilor documentelor pe suport de hârtie și trebuie să conțină informația despre faptul că este copia documentului electronic.
    8. Participanții la sistem sunt responsabili de corectitudinea, veridicitatea și actualitatea informației expediate prin intermediul SIA CCDE.
    9. În situațiile excepționale (de exemplu, lipsa energiei electrice, căderea infrastructurii de rețea, lipsa sau perturbări ale legăturilor Internet), expedierea și recepționarea documentelor electronice între Serviciul Fiscal de Stat și bănci, prestatorii de servicii de plată se va relua odată cu încetarea situației excepționale.
III. REGULILE DE UTILIZARE A SIA CCDE
    10. Pentru realizarea circulației electronice a documentelor, participanții la sistem vor întreprinde următoarele acțiuni:
    a) Conectarea și accesarea SIA CCDE;
    b) Crearea și încărcarea documentelor electronice;
    c) Semnarea documentelor electronice;
    d) Expedierea documentelor electronice;
    e) Recepționarea documentelor electronice;
    f) Respingerea documentelor electronice;
    g) Acceptarea documentelor electronice;
    h) Arhivarea documentelor electronice.
    11. Documentul electronic în cadrul SIA CCDE se va afla în unul din următoarele statute:
    nou – document completat;
    verificat – document completat și verificat de șeful subdiviziunii, în cazul care procesele de lucru ale alcătuitorului documentului prevăd astfel;
    semnat – document electronic  semnat cu semnătura electronică avansată calificată;
    expediat – document expediat, căruia i se aplică marca temporală la expediere și se plasează automat în lista de documente al destinatarului documentului electronic;
    recepționat – document accesat de destinatarul documentului electronic, căruia i se aplică marca temporală la recepționare;
    acceptat – document preluat de destinatarul documentului electronic spre executare;
    respins – document respins de destinatarul documentului electronic, căruia i se aplică marca temporală la respingere și se indică motivul respingerii;
    arhivat – document stocat, din statutul acceptat sau respins;
    anulat - document anulat, din statutul nou sau verificat.
    Conectarea și accesarea SIA CCDE
    12. Operatorul va asigura conectarea participanților la SIA CCDE, în scopul exercitării de către aceștia a obligațiilor prevăzute de Codul fiscal și alte acte normative ale Ministerului Finanțelor și Serviciului Fiscal de Stat.
    13. Bănci/prestatori de servicii de plată se vor conecta la SIA CCDE în baza Acordului-tip prevăzut în anexa nr.1 la prezenta Instrucțiune.
    [Pct.4 modificat prin OSFS713 din 28.12.18, MO38-47/08.02.19 art.315; în vigoare 08.02.19]
    14. Subdiviziunile Serviciului Fiscal de Stat se vor conecta la SIA CCDE în modul stabilit de Serviciul Fiscal de Stat.
    15. Responsabilitățile Operatorului în calitate de administrator tehnico-tehnologic al sistemului și instituției financiare, Trezoreriei de Stat în calitate de participant la sistem se stipulează în Acordul de conectare la SIA CCDE coordonat cu Serviciul Fiscal de Stat.
    16. SIA CCDE se accesează prin intermediul paginii-web https://dceif.fisc.md (cu acces prin rețeaua internet). Pentru a accesa sistemul, utilizatorul va folosi numele de utilizator și parola proprie.
    17. Pentru exploatarea corectă și eficientă a SIA CCDE utilizatorul va respecta instrucțiunile și ghidul de utilizare publicate pe pagina-web de referință.
Crearea și încărcarea documentelor electronice
    18. Utilizatorul poate importa documentele create în sistemul propriu de evidentă, salvat în fișier de tip XML conform schemei XML pentru documentul dat. Schemele XML pentru fiecare document sunt disponibile în SIA CCDE.
    19. La completarea documentelor se va asigura controlul corectitudinii completării acestora.
    20. Băncile, participante la sistem, pot utiliza scenariul de încărcare automată a unui document din sistemul de evidentă propriu în SIA CCDE.
Semnarea documentelor electronice
    21. Persoanele autorizate vor semna documentele electronice cu semnătura electronică avansată calificată, ce corespunde Normelor tehnice în domeniul semnăturii electronice avansate calificate, aprobate prin Ordinul Serviciului de Informații și Securitate al Republicii Moldova nr. 69  din  15.07.2016.
    22. Documentele pe care a fost aplicată semnătura electronică avansată calificată trec în statutul semnat.
    23. Pentru documentele ce necesită aplicarea a două semnături, fiecare din persoanele autorizate trebuie să se autentifice cu numele de utilizator și parola proprie și să semneze documentul electronic. Documentele date vor putea fi expediate doar după ce vor fi aplicate ambele semnături ale persoanelor autorizate.
    24. În scenariul de încărcare automată a documentelor electronice de la instituția financiară, prestatorii de servicii de plată către Serviciul Fiscal de Stat, documentele vor fi semnate în cadrul sistemului de evidentă propriu și ulterior vor fi încărcate în SIA CCDE.
Expedierea documentelor electronice
    25. Documentul electronic se  expediază și, respectiv, trece în statutul expediat după ce va fi verificată autenticitatea documentului electronic.
    26. La expediere, documentului i se aplică marcă temporală care adeverește că acesta a fost expediat la timpul determinat.
    27. În scenariul de încărcare automată a documentelor electronice de la instituția financiară, prestatorii de servicii de plată către Serviciul Fiscal de Stat, documentele vor fi expediate din numele persoanei autorizate.
Recepționarea documentelor electronice
    28. Documentul electronic va trece în statutul recepționat dacă va fi accesat de destinatarul documentului electronic sau va fi preluat de sistemul destinatarul documentului electronic ce utilizează scenariul de încărcare automată a documentelor electronice.
    29. La recepționare, documentului i se aplică marcă temporală care adeverește că acesta a fost recepționat la timpul determinat.
    30. Un document se poate afla în statutul recepționat nu mai mult de termenul stabilit de legislația în vigoare pentru executarea acestui tip de document.
    31. În scenariul de încărcare automată a documentelor electronice de la instituția financiară, prestatorii de servicii de plată către Serviciul Fiscal de Stat, documentele vor fi recepționate din numele persoanei autorizate.
Respingerea documentelor electronice
    32. Documentul electronic va fi trecut în statutul respins dacă nu va fi preluat de către destinatarul documentului electronic spre executare.
    33. La trecerea documentului electronic în statutul respins se va indica motivul respingerii.
    34. La respingere, documentului i se aplică marcă temporală care adeverește că acesta a fost respins la timpul determinat.
    35. În scenariul de încărcare automată a documentelor electronice de la instituția financiară, prestatorii de servicii de plată către Serviciul Fiscal de Stat, documentele vor fi trecute în statutul respins din numele persoanei autorizate.
Acceptarea documentelor electronice
    36. Documentul electronic va fi trecut în statutul acceptat dacă va fi preluat de către destinatarul documentului electronic spre executare.
    37. În scenariul de încărcare automată a documentelor electronice de la Serviciul Fiscal de Stat către instituția financiară, prestatorii de servicii de plată, documentele vor fi acceptate în numele persoanei autorizate.
Arhivarea documentelor electronice
    38. Documentul electronic se va transfera de către utilizator din statutul acceptat sau respins în statutul arhivat.
    39. Termenul de păstrare a documentelor electronice în statutul arhivat este termenul prevăzut de legislația în vigoare pentru fiecare document.
IV. ORDINEA DE SOLUŢIONARE A SITUAŢIILOR
LITIGIOASE
    40. În conformitate cu prezenta Instrucțiune, se soluționează situațiile litigioase care apar în legătură cu:
    a) contestarea transmiterii și recepționării documentelor electronice;
    b) contestarea integrității documentelor electronice;
    c) contestarea identității persoanei care a semnat documentul electronic;
    d) contestarea  autenticității documentului electronic;
    e) alte cazuri de apariție a situațiilor litigioase în legătură cu expedierea și recepționarea documentelor electronice prin SIA CCDE.
    41. Situațiile litigioase se soluționează în regim de lucru și/sau de către Comisia de soluționare a situațiilor litigioase (în continuare – Comisia).
    42. Participantul care depistează împrejurări ce indică existența unei situații litigioase, are obligația să înștiințeze imediat despre aceasta Serviciul Fiscal Principal de Stat, cealaltă parte și Operatorul.
    Ulterior, participanții implicați în litigiu au obligația să verifice existența acestor împrejurări și să întreprindă măsuri pentru soluționarea situației litigioase, înștiințându-se reciproc despre rezultatele verificării și acțiunile întreprinse.
    43. În cazul în care situația litigioasă nu a fost soluționată în regim de lucru, Serviciul Fiscal de Stat, în termen de 5 zile, va institui Comisia.
    44.În componenta Comisiei se includ:
    a) reprezentanți ai Operatorului;
    b) reprezentanți ai Serviciului Fiscal Principal de Stat;
    c) reprezentanți ai instituției financiare, Trezoreriei de Stat;
    d) alte persoane în caz de necesitate.
    45. În sarcinile Comisiei intră examinarea, la nivel tehnico-organizațional, a împrejurărilor ce indică prezența situației litigioase, stabilirea cauzelor și urmărilor acestei situații, determinarea măsurilor necesare pentru soluționarea ei.
    46. În cazul în care situația litigioasă este considerată de către părți ca fiind soluționată, în termen de cel mult 5 (cinci) zile lucrătoare după încheierea lucrărilor Comisiei, se întocmește un act privind soluționarea situației litigioase, care este semnat de membrii Comisiei și aprobat de către conducerea Serviciului Fiscal de Stat.
    47. În cazul imposibilității de a soluționa situația litigioasă în regim de lucru sau după încheierea lucrărilor Comisiei, părțile se pot adresa în instanța de judecată.
V. ASIGURAREA FUNCŢIONĂRII CONTINUE
ŞI A SECURITĂŢII INFORMAŢIONALE A SIA CCDE
    48. SIA CCDE include acțiuni organizatorice speciale, precum și mijloace tehnice, de program pentru protecția informației în timpul procesării documentelor electronice.
    49. Operatorul este responsabil de asigurarea stabilității și eficienței SIA CCDE și de respectarea cerințelor fată de asigurarea securității informaționale.
    50. Operatorul va supraveghea activitatea în cadrul SIA CCDE și va întreprinde măsurile necesare în scopul diminuării riscurilor la care pot fi expuși participanții la sistem.
    51. În scopul protejării sistemului, Operatorul va deconecta temporar accesul participanților la SIA CCDE, în cazul în care constată că este ținta unor atacuri informatice, până la soluționarea acestei probleme.
    52. Participanții la SIA CCDE vor asigura implementarea tuturor măsurilor necesare pentru administrarea și exploatarea eficientă a mijloacelor software și hardware aferente SIA CCDE, precum și pentru asigurarea continuității activității în situații de incident. Procesul de asigurare a continuității activității în situații de incident va fi realizat în baza Procedurilor de asigurare a continuității funcționalității sistemului informațional automatizat de creare și circulație a documentelor electronice între Serviciul Fiscal de Stat și bănci, prestatorii de servicii de plată, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta Instrucțiune, care sunt obligatorii pentru bănci, prestatorii de servicii de plată, Serviciul Fiscal de Stat și Operator.
    53. Administrarea și exploatarea mijloacelor software și hardware de interacțiune cu SIA CCDE urmează a fi efectuată de către participanți care trebuie să asigure:
    măsurile necesare pentru îndeplinirea eficientă și securizată a atribuțiilor de serviciu ale personalului implicat în procesele de administrare și exploatare a mijloacelor software și hardware de interacțiune cu SIA CCDE;
    măsurile de configurare a mijloacelor software și hardware de interacțiune cu SIA CCDE și securitatea acestora;
    măsurile ce țin de utilizarea scenariului manual sau semiautomat de prelucrare a documentelor în cazul imposibilității utilizării scenariului automat de încărcare a documentelor în SIA CCDE.
VI. PROGRAMUL DE OPERARE A SIA CCDE
    54. SIA CCDE va funcționa zilnic, în regim non-stop.
    [Pct.4 modificat prin OSFS713 din 28.12.18, MO38-47/08.02.19 art.315; în vigoare 08.02.19]
    55. Orice modificare a programului va fi comunicată în prealabil participanților de către Operator.
VII. ALTE DISPOZIŢII
    56. În cazul operării unor modificări în structura documentului electronic ce face obiectul circulației electronice în cadrul SIA CCDE sau în scenariul de încărcare automată a unui document din sistemul de evidentă propriu, participanții la sistem vor fi informați printr-un mesaj electronic în cadrul SIA CCDE.
    57. Participanții la sistem vor asigura implementarea unui sistem de control intern eficient aferent procesului de recepționare a documentelor electronice expediate prin SIA CCDE, care să asigure executarea documentelor în termenele prevăzute de lege.
    58. Participanții la sistem verifică cu regularitate adresele electronice (e-mail) comunicate prin cererile prevăzute în prezenta Instrucțiune.
    [Instrucțiunea în redacția OIFS527 din 31.03.17, MO289-300/11.08.17 art.1538; în vigoare 01.04.17]
    [Instrucțiunea modificată prin OIFPS866 din 08.09.16, MO342/04.10.16 art.1630]
    [Instrucțiunea modificată prin OIFPS41290 din 08.08.13, MO182-185/23.08.13 art.1285; în vigoare 08.08.13]
    [Instrucțiunea modificată prin OIFPS453 din 26.06.12, MO155-159/27.07.12 art.927; în vigoare 26.06.12]

    anexa nr.1
    [Anexa nr.1 modificată prin OSFS713 din 28.12.18, MO38-47/08.02.19 art.315; în vigoare 08.02.19]
    [Anexa nr.1 modificată prin OIFS527 din 31.03.17, MO289-300/11.08.17 art.1538; în vigoare 01.04.17]
    [Anexa nr.1 modificată prin OIFPS866 din 08.09.16, MO342/04.10.16 art.1630]
    [Anexa nr.1 modificată prin OIFPS41290 din 08.08.13, MO182-185/23.08.13 art.1285; în vigoare 08.08.13]
    [Anexa nr.1 în redacţia OIFPS453 din 26.06.12, MO155-159/27.07.12 art.927; în vigoare 26.06.12]

   
anexa nr.2
    [Anexa nr.2 modificată prin  OSFS713 din 28.12.18, MO38-47/08.02.19 art.315; în vigoare 08.02.19]
    [Anexa nr.1 modificată prin OIFS527 din 31.03.17, MO289-300/11.08.17 art.1538; în vigoare 01.04.17]
    [Anexa nr.2 modificată prin OIFPS866 din 08.09.16, MO342/04.10.16 art.1630]
    [Anexa nr.2 introdusă prin OIFPS41290 din 08.08.13, MO182-185/23.08.13 art.1285; în vigoare 08.08.13]