HGA367/2014 ID intern unic: 353178 Версия на русском | Fişa actului juridic | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Republica Moldova | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
GUVERNUL | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
HOTĂRÎRE
Nr. 367
din 27.05.2014 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
cu privire la aprobarea Metodologiei de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător din domeniul geodeziei, cartografiei şi geoinformaticii în baza analizei criteriilor de risc | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicat : 03.06.2014 în Monitorul Oficial Nr. 142-146 art Nr : 416 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Abrogată prin HG781 din 01.08.18, MO321-332/24.08.18 art.853; în vigoare 24.08.18 În temeiul Legii nr. 131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr. 181-184, art. 595), cu modificările ulterioare, precum şi în scopul eficientizării controlului asupra activităţii de întreprinzător, Guvernul HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Metodologia de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător din domeniul geodeziei, cartografiei şi geoinformaticii în baza analizei criteriilor de risc (se anexează). 2. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru. PRIM-MINISTRU Iurie LEANCĂ Contrasemnează: Viceprim-ministru, ministrul economiei Valeriu Lazăr Nr. 367. Chişinău, 27 mai 2014. Aprobată
prin Hotărîrea Guvernului nr. 367
din 27 mai 2014
METODOLOGIA
de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în domeniul geodeziei, cartografiei şi geoinformaticii în baza analizei criteriilor de risc I. Dispoziţii generale
1. Metodologia de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în domeniul geodeziei, cartografiei şi geoinformaticii în baza analizei criteriilor de risc (în continuare – Metodologia) constă în stabilirea criteriilor pentru analiza riscului în scopul eficientizării activităţii de control, majorării beneficiului public prin sporirea randamentului activităţii de control al Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Geodezică, Tehnică și Regim (în continuare – Inspectorat).
2. Prezenta Metodologie se aplică de Inspectorat la planificarea controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în domeniul geodeziei, cartografiei şi geoinformaticii, conform Legii nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător.
3. Esenţa metodologică a analizei în baza criteriilor de risc rezidă în distribuirea, în conformitate cu cele mai importante criterii de risc, relevante domeniului de control atribuit şi acordarea punctajului corespunzător după o scară prestabilită, acesta fiind raportat la ponderea fiecărui criteriu, în funcţie de relevanţa lui pentru nivelul general de risc. Aplicarea punctajelor aferente fiecărui criteriu este efectuată pentru fiecare agent economic/întreprindere supusă controlului şi este urmată de elaborarea clasamentului acestora, în funcţie de punctajul obţinut, în corespundere cu nivelul individual de risc estimat.
4. Nivelul de risc estimat pentru fiecare agent economic determină nivelul frecvenţei şi intensităţii necesare acţiunilor de control.
II. Criterii de risc pe domenii, gradarea
şi ponderea acestora 5. Criteriul de risc sumează un set de circumstanţe sau de însuşiri ale subiectului şi/sau obiectului pasibil controlului, şi/sau raporturilor anterioare ale agentului economic controlat de către Inspectorat, existenţa şi intensitatea cărora pot indica probabilitatea cauzării de daune vieţii şi sănătăţii oamenilor, mediului înconjurător, securităţii naţionale/ordinii publice în urma activităţii persoanei fizice sau juridice, precum şi gradul acestor daune. 6. Criteriile de risc sînt grupate în funcţie de subiectul controlului, obiectul controlului şi raporturile anterioare cu organul de control:
1) criterii de risc în funcţie de subiect:
volumul lucrărilor sau suprafața obiectelor;
perioada de timp în care persoana controlată desfăşoară activitatea supusă controlului. 2) în funcţie de obiect: gradul de uzură al instrumentelor și utilajului;
3) în funcţie de raporturile anterioare: data efectuării ultimului control;
încălcările anterioare.
III. Gradarea intensităţii riscului 7. Fiecare criteriu de risc se repartizează pe grade/nivele de intensitate, punctate conform valorii gradului de risc. Scara valorică este cuprinsă între cifrele 1 şi 5, unde cifra 1 reprezintă gradul minim de risc, iar cifra 5 – gradul maxim.
8. Pentru criteriile de risc, punctajele se acordă în felul următor:
1) volumul lucrărilor conform domeniului de activitate sau suprafeței obiectelor. Raţionamentul general: cu cît mai mare este numărul obiectiv sau suprafața acestora, cu atît mai mare devine riscul de executare a lucrărilor care nu corespund nivelului tehnic şi calitativ.
2) perioada în care persoana controlată desfăşoară activitatea supusă controlului. Raţionamentul general: cu cît mai mult timp o întreprindere activează pe piaţă, cu atît mai bine cunoaşte regulile, este mai atentă faţă de reputaţia sa şi, de cele mai dese ori, îşi implementează sisteme interne de control al calităţii.
3) gradul de uzură al instrumentelor și utilajului.
Raţionamentul general: cu cît mai mare este gradul de uzură, cu atît mai probabil devine riscul că măsurările vor fi executate cu erori.
4) data efectuării ultimului control.
Raţionamentul general: cu cît mai lungă este perioada în care agentul economic pasibil controlului nu este inspectat, cu atît mai mare este incertitudinea legată de conformarea acestuia cu prevederile normative, atribuind riscul minim entităţilor controlate recent şi riscul maxim entităţilor care nu au fost supuse recent controlului de stat.
5) încălcările anterioare.
Raţionamentul general: lipsa încălcărilor la ultima dată de efectuare a controlului indică predispunerea antreprenorului la respectarea legii şi, respectiv, riscul scăzut de încălcare a acesteia. Astfel, faptul în cauză poate exonera agentul economic de următorul control, pe cînd existenţa încălcărilor la ultima dată de efectuare a controlului, atribuie agentului economic un grad înalt de risc
9. Ponderea fiecărui din cele 5 criterii de risc pentru domeniul geodeziei, cartografiei şi geoinformaticii constituie o unitate.
IV.Aplicarea criteriilor în raport cu agenţii economici, clasamentul şi graficul de control 10. Media ponderată a gradelor specifice de risc se calculează separat pentru fiecare agent economic, în baza următoarei formule:
Rg – gradul de risc global asociat cu subiectul potenţial al controlului; 1, 2, n – criteriile de risc;
w – ponderea fiecărui criteriu de risc, unde suma ponderilor individuale va fi egală cu unitatea; R – gradul de risc pentru fiecare criteriu.
11. Urmare a aplicării formulei stabilite la pct. 10 al prezentei Metodologii, riscul global va încadra valori între 200 şi 1000 de unităţi, unde agentul economic care a acumulat 200 unităţi este asociat cu cel mai mic grad de risc. 12. În funcţie de punctajul obţinut urmare a aplicării formulei, sînt listaţi subiecţii controlului. În vîrful clasamentului se plasează agenţii economici care au acumulat punctaj maxim (1000 unităţi). Subiecţii plasaţi în vîrful clasamentului sînt asociaţi cu risc major şi urmează a fi supuşi controlului în mod prioritar.
13. Inspectoratul, în baza clasamentului, întocmeşte grafice de control trimestriale, planificate, separat pentru fiecare domeniu, pe care le expediază spre înregistrare Cancelariei de Stat, în modul şi termenul stabilit în Hotărîrea Guvernului nr. 147 din 25 februarie 2013 „Pentru punerea în aplicare a prevederilor Legii nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător”.
14. Inspectoratul utilizează clasamentul pentru stabilirea frecvenţei de control recomandate pentru fiecare agent economic. Frecvenţa determinată se utilizează pentru prioritatea controlului inopinat în cazul în care mai multe întreprinderi din acelaşi domeniu, consecutiv, cad sub incidenţa prevederilor articolului 19 al Legii nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător.
15. Inspectoratul, la sfîrşitul perioadei pentru care s-a făcut planificarea, elaborează un raport prin care determină ponderea agenţilor economici supuşi controlului din numărul total, modifică, după caz, punctajele acordate anterior în baza informaţiei acumulate în urma controlului, a schimbării situaţiei în raport cu data ultimului control efectuat, a actualizării profilului fiecărei persoane.
V. Crearea şi menţinerea bazei de date necesare aplicării criteriilor de risc 16. Pentru elaborarea şi menţinerea clasamentului agenţilor economici conform riscului calculat, Inspectoratul va menţine baza de date ce reflectă profilul fiecărui agent economic pasibil controlului şi va include: 1) lista agenţilor economici pasibili controlului;
2) datele individuale de identificare;
3) perioada de activitate a agentului economic în domeniu; 4) informaţia privind rezultatele activităţii de control, separat pe agenţi economici. 17. Inspectoratul constituie şi menţine baza de date într-un program informatic ce permite simultan stocarea şi efectuarea operaţiunilor aritmetice utilizate pentru elaborarea şi stabilirea clasamentului agenţilor economici. Profilul fiecărei persoane va reflecta datele necesare pentru informaţia legată de criteriul de risc prestabilit. Informaţia necesară pentru stabilirea gradului de risc în cadrul fiecărui criteriu va fi reflectată prin cifrele corespunzătoare gradului de risc între 1 şi 5, conform capitolului III din prezenta Metodologie. |