HGA45/1994
ID intern unic:  296328
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 45
din  24.01.1994
cu privire la reglementarea transportării încărcăturilor
periculoase pe teritoriul Republicii Moldova şi lichidarea
consecinţelor eventualelor avarii
Publicat : 31.01.1994 în Monitorul Oficial Nr. 1     art Nr : 26

   
Abrogată din 04.05.18 prin HG589 din 04.08.17, MO277-288/04.08.17 art.706

    MODIFICAT
   
HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369
    HG312 din 05.05.14, MO110-114/09.05.14 art.340
    HG895 din 03.08.04, MO138-146/13.08.04 art.1069
    HG672 din 28.05.02, MO87/26.06.02 art.860
    HG1269 din 20.12.00, MO163/29.12.00



Guvernul Republicii Moldova hotărăşte:
1. Se aprobă:
Regulamentul cu privire la transportarea încărcăturilor periculoase pe teritoriul Republicii Moldova şi lichidarea consecinţelor eventualelor avarii (anexa nr.1);
Lista încărcăturilor periculoase, transportare cărora este interzisă pe teritoriul  Republicii Moldova, cu toate tipurile mijloacelor de transport, fără permisiunea specială a Guvernului (anexa nr.2).
2. Departamentul pentru protecţia civilă şi situaţii extraordinare al Ministerului Apărării este confirmat ca organ de stat al Republicii Moldova responsabil de promovare unei politicii unitare în domeniul transportării încărcăturilor periculoase.
Departamentului pentru protecţia civilă şi situaţiei extraordinare al Ministerului Apărării i se acordă dreptul de eliberare a permiselor pentru transportarea încărcăturilor periculoase, care nu sînt incluse în Lista  încărcăturilor periculoase, transportarea cărora este permisă pe teritoriul Republicii Moldova cu toate tipurile mijloacelor de transport.
[Pct.3 abrogat prin HG672 din 28.05.02, MO87/26.06.02 art.860]
    4. Ministerele, departamentele de stat, organele autoadministrării locale în colaborare cu Departamentul pentru protecţia civilă şi situaţii extraordinare al Ministerului Apărării în termen de o lună să stabilească lista întreprinderilor ce formează încărcături  periculoase şi lista întreprinderilor de transport autorizate de a transporta aceste încărcături pe sau prin teritoriul Republicii Moldova.
Lista întreprinderilor sus-menţionate este reexaminată şi reaprobată anual, în  termen stabilit de Departamentul pentru protecţia civilă şi situaţii extraordinare al Ministerului Apărării.
5. Departamentul pentru protecţia civilă şi situaţii extraordinare al Ministerului Apărării în colaborare cu Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Transporturilor, organele autoadministrării locale şi organele teritoriale ale apărării civile să elaboreze şi să aprobe, pînă la 1 aprilie 1994, calculul forţelor şi mijloacelor necesare pentru lichidarea consecinţelor eventualelor avarii şi prevenirea situaţiilor de avarie la transportarea  încărcăturilor periculoase.

PRI-VICEPRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVA                                 Nicolae ANDRINATI

Chişinău, 24 ianuarie 1994
nr. 45

Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.45 din 24 ianuarie 1994
REGULAMENT
cu privire la transportarea încărcăturilor periculoase pe
teritoriul Republicii Moldova şi lichidarea conseciţelor
eventualelor avarii
Prezentul Regulament cu privire la transportarea încărcăturilor periculoase pe teritoriul Republicii Moldova şi lichidarea consecinţelor eventualelor avarii (în continuare - Regulamentul) stabileşte modul de transportare a încărcăturilor periculoase cu toate tipurile mijloacelor de transport, indiferent de apartenenţa lor departamentală şi formele de proprietate, pe întreg teritoriul Republicii Moldova, determină cerinţele principale ale metodelor de organizare, asigurare tehnic şi securitate a lucrărilor de încărcare-descărcare şi transportare, precum şi ordinea de lichidare a consecinţelor eventualelor avarii şi situaţiilor de avarie în transport, are drept  scop ocrotirea vieţii şi sănătăţii oamenilor, protecţia obiectivelor economiei naţionale şi a mediului ambiant, asigurarea integrităţii valorilor materiale.
Prevederile prezentului Regulament sînt obligatorii pentru executarea de către toate persoanele juridice şi  fizice, cetăţenilor Republicii Moldova şi persoanele străine aflate pe teritoriul republicii.
I. Noţiuni utilizate
1. În prezentul Regulament sînt utilizate următoarele noţiuni: încărcături periculoase - substanţele, materialele, articolele şi deşeuile care, în virtutea stării lor fizice, proprietăţilor chimice, biologice şi radioactive sau altor proprietăţi specifice, pot crea în procesul de transportare un pericol pentru viaţa şi sănătatea oamenilor, pot provoca poluarea mediului ambiant, distrugerea naturii vii, deteriorarea sau distrugerea mijloacelor de transport şi altor bunuri materiale;
reguli de transportare a încărcăturilor periculoase - actele tehnico- normative care reglementează complexul măsurilor de asigurare a securităţii la transportarea încărcăturilor periculoase utilizînd mijloacele de transport corespunzătoare;
transportori - expeditorii şi destinatarii, întreprinderile şi organizaţiile care efectuează încărcarea, depozitarea tranzitarea şi păstrarea temporară, transportarea, descărcarea, paza şi însoţirea încărcăturilor;
procesul de transportare a încărcăturilor periculoase include totalitatea operaţiilor: pregătirea încărcăturilor şi a mijloacelor de transport, recepţionarea încărcăturilor pentru transportare, încărcarea lor în mijloacele de transport, transportarea încărcăturilor de la punctul de încărcare la punctul de destinaţie, transportarea încărcăturilor dintr-un mijloc de transport în altul la transportarea mixtă, depozitarea tranzitară şi păstrarea temporară, descărcarea, transmiterea încărcăturii destinatarului;
avarie produsă  în tipul transportării încărcăturilor periculoase - situaţia  creată  în  urma influenţei negative a  încărcăturilor transportate asupra omului, bunurilor materiale şi mediului ambiant;
situaţia de avarie - situaţia ce crează un pericol de declanşare a avariei în timpul transportării încărcăturilor periculoase.
II. Dispoziţii generale
2. Persoanele fizice şi juridice cu orice formă de prorietate din republică şi străinătate, care efectuează transportarea încărcăturilor periculoase sau participă la asemenea transportări, se conduc de prezentul Regulament, precum şi de cerinţele Regulilor de transportare a încărcăturilor cu transportul feroviar, fluvial şi aerian pe teritoriul Republicii Moldova.
3. Expeditorii şi destinatarii, persoanele juridice şi fizice, indiferent de formele de proprietate, care efectuează descărcarea şi recepţionarea încărcăturilor periculoase, numesc executanţii responsabili pentru asigurarea securităţii transportărilor şi lichidarea situaţiilor de avarie care se pot produce cu aceste încărcături.
4. Mijloacele specializate şi universale de transport ce aparţin persoanelor juridice şi fizice din republică şi străinătate, indiferent de formele de prorietate, antrenate la transportarea încărcăturilor periculoase, se admit la trafic de către organele respective ale Poliţiei Rutiere.
5. Ministerele şi departamentele de stat de resort, în colaborare cu organele autoadministrării locale, aprobă anual lista întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor, care utilizează substanţe şi produse incluse în nomenclatorul încărcăturilor periculoase, indiferent de formele de proprietate, împreună cu Departamentul pentru protecţia civilă şi situaţii extraordinare al Ministerului Apărării determină forţele şi  mijloacele necesare pentru  lichidarea consecinţelor eventualelor avarii şi situaţii de avarie.
6. Departamentul pentru protecţia civilă şi situaţii extraordinare al Ministerului Apărării împreună cu ministerele şi departamentele interesate planifică cantităţile de forţe şi mijloace (formaţiuni de apărare civilă, formaţiuni specializate ale ministerelor, unităţi militare) necesare pentru efectuarea  lucrărilor de lichidare a situaţiilor de avarie şi a consecinţelor eventualelor avarii.
7. Organizaţiile şi întreprinderile, care dispun de servicii de salvare şi specialişti respectivi, sînt obligate să participe la lichidarea situaţiilor de avarie şi consecinţelor avariilor cu încărcături periculoase, în corespundere cu dispoziţiile organelor republicane sau ale autoadministrării locale.
8. Întreprinderile care utilizează în procesul tehnologic materiale ce prezintă pericol sporit şi efectuează transportarea acestora, atît pe teritoriul republicii cît şi peste hotarele ei, execută controlul permanent asupra intrării, circulaţiei şi descărcării  încărcăturilor periculoase,  iar în caz de apariţie a situaţiilor de avarie sau a avariilor, întreprinde măsuri urgente pentru lichidarea consecinţelor lor.
9. Persoanele juridice şi  fizice, indiferent de formele de proprietate, sînt obligate să avertizeze, cel puţin cu 12 ore înainte, organele autoadministrării  locale, pe teritoriul cărora se va efectua transportarea cu mijloacele de transport auto a  încărcăturilor periculoase, comunicînd itinerarul, timpul transportării şi caracterul încărcăturii.
La transportarea încărcăturilor periculoase în cantităţi ce prezintă în caz de avarie un pericol exclusiv, întreprinderile destinatare sînt obligate să remită organelor autoadminisrării locale documentaţia ce confirmă corespunderea ambalajului cu standardele sau prescripţiile tehnice,  iar organele autoadministrării locale să precizeze  itinerarul şi să repartizeze un serviciu de însoţire al Poliţiei Rutiere.
10. Organele autoadministrării locale, pe teritoriul cărora sînt dislocate întreprinderi care utilizează în procesul tehnologic materiale ce participă pericol sporit şi se transportă încărcături periculoase, sînt  obligate să dispună de formaţiuni specializate de apărare civilă pentru lichidarea consecinţelor eventualelor avarii, să menţină legătură permanentă şi cooperare strînsă cu unităţile de apărare civilă şi unităţile militare ale Ministerului Apărării, dislocate pe teritoriul lor, pe tot parcursul transportării acestor încărcături.
În componenţa acestor formaţiuni speciale pot fi incluse subunităţi scriptice (unităţi de pompieri profesionişti şi cele militarizate, staţiile sanitaro-epidemiologice, brigăzile de asistenţă medicală urgentă etc.) şi nescriptice (formaţiuni nemilitarizate ale serviciilor medicale, de transport, de protecţie contra incendiilor, inginereşti, tehnico-comunale, de menţinere a ordinii publice şi ale altor servicii teritoriale de protecţie civilă).
În caz de apariţie a situaţiei de avarie, consecinţele căreia crează pericol pentru populaţie, animale şi mediul ambiant, organele autoadministrării locale înştiinţează imediat populaţia, obiectivele economiei naţionale şi întreprinde măsurile necesare pentru evacuarea şi protecţia lor.
III. Cerinţele faţă de transportorii de
încărcături periculoase
11. La îndeplinirea întregului volum de lucrări de transportare şi însoţire a încărcăturilor periculoase sînt admise persoane care au trecut examenul medical, au pregătire specială şi actele ce confirmă dreptul de a efectua aceste lucrări. Executanţii lucrărilor trebuie să fie asiguraţi cu mijloace de protecţie necesare.
12. Conducătorii întreprinderilor de transport, persoanele juridice şi fizice care efectuează transportarea încărcăturilor periculoase sînt obligaţi să admită la transportare numai mijloace de transport special utilate, şi să dispună în cazurile prevăzute de legislaţia în vigoare de licenţe corespunzătoare eliberate de organul de licențiere.
    [Pct.12 modificat prin HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369]
    [Pct.12 modificat prin HG895 din 03.08.04, MO138-146/13.08.04 art.1069]

13. Încărcarea, descărcarea şi transportarea încărcăturilor periculoase se efectuează numai în cazul în care executanţii dispun de forţe şi mijloace de protecţie necesare (mijloace de stingere a incendiilor, de neutralizare, de asistenţă medicală respectivă etc.).
14. Tipurile mijloacelor de transport şi ale ambalajului, marcarea şi pregătirea încărcăturilor periculoase pentru transportare, condiţiile de păstrare şi transportare, normele securităţii de ambalare, păstrare şi transportare trebuie să corepundă documentaţiei tehnico-normative (standardelor, condiţiilor tehnice) privind încărcăturile periculoase, precum şi regulilor în vigoare de transportare a încărcăturilor periculoase cu mijloacele de transport corespunzătoare.
15. Transportatorii  sînt obligaţi  să respecte cu stricteţe prevederile documentaţiei tehnico-normative privind transportarea încărcăturilor periculoase.
16. Sistemul de clasificare şi marcare a încărcăturilor periculoase, precum  şi aplicarea însemnelor de pericol de mijloacele de tranport, se determină conform standardelor de stat, elaborate în baza recomandărilor Consiliului Economiei şi Social al Organizaţiilor Naţiunilor Unite (C.E. şi S. al O.N.U.) pentru transportarea încărcăturilor periculoase.
17. În conformitate cu Recomandările sus-menţionate, organul competent de stat alcătuieşte şi aprobă o listă a încărcăturilor periculoase, iar datele despre caracterul lor pericilitat se indică în documentele de însoţire, inclusiv utilizarea anbalajului şi a schemei de încărcare-descărcare.
Expeditorul încărăcturii  este responsabil de antenticitatea înscrierii şi clasificării încărcăturilor periculoase.
18. Construcţia şi parametrii conteinerelor speciale pentru transportarea încărcăturilor periculoase trebuie să corespundă prevederilor standardelor sau condiţiilor tehnice şi să asigure integritatea încărcăturii şi securitatea transportării.
Exepeditorul este responsabil de compatibilitatea conteinerelor cu prevederile standardelor şi condiţiilor tehnice.
19. Amabalajul pentru încărcăturile periculoase se marchează şi se asigură cu însemnele respective de pericol (conform standardelor internaţionale în vigoare) de către uzinele producătoare, precum şi de către expeditorii încărcăturilor în cauză.
20. Ambalajul golit al încărcăturilor periculoase se transportă în condiţii obişnuite, purtînd doar în documentele de însoţire a încărcăturii însemnul:"AMBALAJ PURIFICAT, INOFENSIV", executat de către persoana responsabilă a destinatarului după ce ambalajul a fost curăţat şi dezinfectat.
Dacă menţiunea respectivă lipseşte, ambalajul golit se transportă cu respectarea aceloraşi  condiţii în care a fost transportat  încărcătura periculoasă.
21. Expeditorul prezintă spre transportare încărcătura periculoasă în conformitate cu prevederile prezentului Regulament, actelor normative de ramură, emise în baza acestuia, actelor normative tehnice pentru timpul concret de încărcătură periculoasă.
22. La documentele de însoţire a încărcăturilor periculoase expeditorul este obligat să anexeze certificatul care confirmă respectarea prevederilor documentaţiei tehnico-normative pentru aceste tipuri de încărcături.
23. Lista încărcăturilor periculoase, ce urmează a fi păzite sau însoţite, modul de realizare şi de pază a lor, precum şi decizia privind posibilitatea transportării încărcăturilor periculoase, ce nu sînt incluse în lista celor admise spre transportare, este aprobată de Guvernul Republicii Moldova.
24. Pentru coordonarea lucrărilor, promovarea politicii tehnice unitare în domeniul transportării încărcăturilor periculoase, luînd în considerare recomandările (C.E. şi S. al O.N.U.) pentru transportarea încărcăturilor periculoase, documentele Agenţiei Internaţionale de Energie Atomică pentru asigurarea securităţii radioactive şi nucleare, precum şi de alte acte normative şi reguli internaţionale, Guvernul Republicii Molova numeşte prin hotărîre organul de stat, competent  în problemele de transportare a încărcăturilor periculoase.
25. Expeditorul de încărcături, în comun cu destinatarul, coordonează, în mod obligatoriu cu organele Poliţiei Rutiere ale Republicii Moldova itinerarul transportării încărcăturilor periculoase cu mijloace de transport auto.
Pentru transportarea  încărcăturilor pe itinerarul permanent coordonat se stabileşte termenul de cel mult un an.
Itinerarul coordonat pentru  transportarea de o singură dată este valabilă doar în perioada de transporatre a încărcăturii de la expeditor la destinatar în termenul stabilit.
26. La transportarea încărcăturilor periculoase de import de căile ferate, în traficul internaţional direct sau în tranzit, se aplică măsurile de securitate, prevăzute în prezentul Regulament, ţinîndu-se cont de Regulile de transportare a încărăcturilor cu transportul ferociar.
IV. Modul de lichidare a consecinţelor avariilor
la transportarea încărcăturilor periculoase
27. Lichidarea consecinţelor avariilor la transportarea încărcăturilor periculoase se efectuează reieşind din situaţia concretă creată, ţinîndu-se cont de proprietăţile acestor încărcături şi apariţia pericolului pentru oameni şi mediul ambiant. Lucrările de lichidare trebuie să fie efectuate exact şi rapid cu respectarea  strictă  a recomandărilor şi măsurilor de securitate, indicate în fişele de avarie ce însoţesc încărcăturile transportate. La însoţirea încărcăturii periculoase de către însoţitori sau specialişti, reprezentanţi ai expeditorului, măsurile necesare de lichidare a situaţiei de avarie provocată de încărcăturile periculoase se întreprind conform indicaţiilor respective ale acestora.
28. La apariţia avariilor, specialiştii, reprezentanţi ai expeditorului (destinatarului), şi însoţitorii  încărcăturilor sînt obligaţi să aprecieze situaţia şi să întreprindă  măsurile necesare privind înştiinţarea persoanelor de serviciu de la staţia feroviară din apropiere,  în caz de avarie în transportul auto - să  anunţe organele Poliţiei Rutiere locale, iar în caz de avarie în transportul fluvial - capitanul corabiei.
În caz de avarie, însoţitorii încărcăturilor periculoase, împreună cu mecanicii locomotivei, echipajul corabiei, şoferii autocamioanelor, pînă la sosirea forţelor de intervenţie, sînt obligaţi să aplice măsurile urgente pentru lichidarea consecinţelor avariei, conform fişei de  avarie pentru încărcătura transportată, să marcheze locul avariei şi să  blocheze accesul persoanelor străine (transportului) spre locul unde s-a produs avaria.
29. Odată cu parvenirea informaţiei privind accidentul rutier şi aparaţia situaţiei de avarie la transportarea încărcăturilor periculoase organele Ministerului Afacerilor Interne implică imediat ajutorul medical de urgenţă, formaţiunile de pompieri, lucrătorii protecţiei ciile, staţia sanitaro-epidemiologică, trimit la locul unde s-a  produs avaria  un detaşament (grup operativ) de poliţie, informează  organele autoadministrării locale.
30. Decizia privind modul de lichidare a consecinţelor avariei  la transportarea încărcăturilor periculoase pe calea ferată o ia şeful Direcţiei Căilor Ferate, în transportul fluvial - căpitanul vaporului, iar în cazul avariei de proporţii mari - organele administraţiei de stat.
În caz de necesitate,  în zona unde s-a produs avaria se trimite  un tren pentru lucrări de restabilire sau un tren antiincendiar, Circulaţia altor trenuri pe sectorul avariat este interzisă.
Decizia privind modul de  lichidare a consecinţelor avariei la transportarea  încărcăturilor periculoase în mijloace de transport auto (pe autostradă) o ia un conducător al organului autoadministrării locale.
31. În funcţie de caracterul avariei şi gradul pericolului apărut pentru populaţia şi mediul ambiant, pentru lichidarea consecinţelor avariei sînt antrenate mijloacele şi forţele speciale ale întreprinderilor expeditoare sau destinatare, forţele şi mijloacele de protecţie civilă raionale, orăşeneşti şi republicane, unitărţile şi subunităţile militare speciale.
32. Măsurile de lichidare a situaţiilor de avarie în timpul transportării încărcăturilor periculoase trebuie să fie elaborate din timp şi prevăzute în planurile de protecţie civilă ale ministerelor, departamentelor, instituţiilor şi  întreprinderilor corespunzătoare, precum şi ale organelor autoadministrării locale.
33. Specialiştiistaţieisanitaro-epidemiologice, sosind la locul unde s-a produs avaria, organizează imediat controlul privind îndeplinirea dispoziţiilor şi recomandărilor ce ţin de efectuarea nepericlitată a lucrărilor,  iar în caz de necesiatate, organizează lucrări în vederea decontaminării teritoriului, mijloacelor de transport.
În răstimpul  lucrărilor de lichidare a consecinţelor avariei, în zona  unde s-a  produs accidentul se organizează un serviciu al personalului medical în regim continuu.
34. Evacuarea sau descărcarea încărcăturilor periculoase din ambalajul deteriorat pe  sol  sau în bazinele de apă este categoric interzisă.
Încărcăturile lichide din rezervoarele şi ambalajul deteriorat  se pompează  într-o  capacitate de rezervă sau se  neutralizează la faţa locului, în funcţie de specificul încărcăturii periculoase.
35. Substanţele toxice, care s-au scurs în sol sau în bazinele de apă  în procesul lichidării consecinţelor avariei, trebuie  neutralizate complet.
După efectuarea lucrărilor de neutralizare lucrătorii staţiei sanitaro-epidemiologice organizează controlul de laborator privind eficienţa executării acestor lucrări.
36. Posibilitatea reînceperii circulaţiei mijloacelor de transport prin zona unde s-a produs avaria la transporatare încărcăturilor periculoase, toxice sau radioactive se stabileşte de către lucrătoirii staţiei sanitaro-epidemiologice după efectuarea analizelor vizînd starea mediului ambiant.
37. În caz de creare în timp de iarnă a situaţiei de avarie sau a avariei cu  încărcături periculoase, controlul de laborator privind eficienţa lucrărilor de decontaminare se efectuează din nou în perioada caldă a anului, iar în caz de necesitate, se mai face o decontaminare.
38. Lucrările de  lichidare a consecinţelor avariilor se  consideră finalizate odată cu lichidarea contaminării teritoriului avariat şi după eliberarea raportului de expertiză a staţiei sanitaro-epidemiologice.
39. În timpul efectuării lucrărilor de lichidare a consecinţelor avariilor produse la transportarea substanţelor toxice sau radioactive, se va ţine cont de prorietăţile specifice ale mijloacelor de  protecţie individuală şi dozele de radiaţie admise.
În raionul inofensiv de avarie se deschid puncte de tratare sanitarăă a efectivului, de degazare sau dezactivare a tehnicii.
40. Asigurarea formaţiunilor care participă la lichidarea consecinţelor avariilor cu mijloace de degazare, dezactivare şi soluţii se efectuează la comanda conducătorului lucrărilor de către întreprinderile expeditoare (destinatare) sau de alte  întreprinderi, situate în apropierea locului unde s-a produs avaria.
41. Ministerul Transporturilor stabileşte locurile de încărcare-descărcare a încărcăturilor periculoase la staţiile de căi ferate, porturile fluviale şi aerodromuri, efectuează de asemenea un control asupra creării sistemelor departamentale de securitate privind acţiunile primordiale de lichidare a consecinţelor avariilor.
V. Supravegherea şi controlul privind respectarea
cerinţelor Regulamentului cu privire la transportarea
încărcăturilor periculoase
42. Supravegherea de stat privind realizarea politicii tehnice unice în problemele de securitate a transportării încărcăturilor periculoase, respectarea normelor şi regulilor internaţionale de transportare, cerinţelor prezentului Regulament se efectuează de către organul de stat abilitat de Guvernul Republicii Moldova.
43. Cerinţele organelor şi inspectoratelor supravegherii de stat privind respectarea prevederilor prezentului Regulament sînt obligatorii spre executare de către toţi transportatorii.
44. Controlul asupra respectării prevederilor prezentului Regulament este exercitat: în transportul auto - de Poliţia Rutieră, în transportul feroviar, aerian şi fluvial - de Poliţia de Transport.
VI. Organizarea instruirii cadrelor de conducere şi
specialiştilor care efectuează transportarea
încărcăturilor periculoase
45. Conducătorii întreprinderilor, care efectuează transportarea încărcăturilor periculoase, asigură instruirea specială necesară a cadrelor de conducere ale acestor întreprinderi, indiferent de formele de proprietate, şi înfăptuiesc controlul permanent privind instruirea specială  a muncitorilor şi  funcţionarilor admişi  la  îndeplinirea lucrărilor de  încărcare-descărcare, transportare şi  însoţire a încărcăturilor periculoase.
46. Conducătorii întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor, indiferent de forma de proprietate, poartă răspundere personală pentru instruirea muncitorilor şi funcţionarilor, care efectuează lucrări de încărcare-descărcare, transportare sau însoţire a  încărcăturilor periculoase.
Ei sînt obligaţi să asigure instruirea  specială a  persoanelor menţionate.
47. Cadrele de conducere ale întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor, care se ocupă de expedierea, primirea şi transportarea încărcăturilor periculoase, deasemenea muncitorii şi funcţionarii, care îndeplinesc nemijloacit lucrările de încărcare-descărcare, transportare sau însoţire a încărcăturilor periculoase, sînt instruţi la cursurile de perfecţionare,  conform  programelor de studiu, coordonate  cu  organele supravegherii de stat şi Ministerul Sănătăţii.
La finele cursului de instruire şi după suţinerea colocviilor, audienţilor li se eliberează un certificat special (un permis), care le dă dreptul de a efectua lucrări  cu  încărcături periculoase, transportarea şi însoţirea acestora.
VII. Responsabilitatea transporturilor de
încărcături periculoase
48. Pentru nerespectarea cerinţelor prezentului Regulament şi cerinţelor documentaţiei tehnico-normative la transportarea încărcăturilor periculoase, transportarea acestor încărcături poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova.
49. Expeditorul încărcăturii periculoase poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare pentru prezentarea datelor incomplete sau falsificarea acestora privind caracterul, volumul şi corespunderea încărcăturii standardelor.
50. Pentru încălcarea procesului tehnologic şi a normativelor de transportare privind asigurarea securităţii, organizaţiile de transport şi întreprinderile poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova.
Ei nu poartă răspundere în cazurile cînd:
a) avaria s-a produs drept urmare a situaţiei "fors major" (cutremur de pămînt, furtună, inundaţie, alunecări de teren etc.), precum şi drept consecinţă a acţiunilor premeditate a terţelor persoane;
b) au fost induşi  în eroare de către expeditorul  încărcăturii privind gradul de periculozitate a încărcăturii transportate.
51. Întreprinderile şi organizaţiile, participante la transportarea încărcăturilor  periculoase şi vinovate de faptul că s-a produs avaria, sînt obligate să recupereze pagubele cauzate ca urmare a  încărcărilor admise de către ei, inclusiv costul lucrărilor de restabilire, precum şi să  plătească compensări familiilor şi celor care au avut de suferit, în conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova.
VIII. Asigurarea financiară a măsurilor privind
lichidarea situaţiilor de avarie şi avariilor
în transport şi a consecinţelor lor
52. Responsabilitatea şi cheltuielile pentru lichidarea situaţiilor de avarie în trabsport şi a consecinţelor lor, le  suportă persoanele fizice şi juridice, din vina cărora s-a creat situaţia de avarie, conform legislaţiei în vigoare.
53. Mărimea pagubelor materiale directe şi indirecte, ca urmare a situaţiei de avarie şi consecinţelor ei, este determinată de o comisie instituită special, desemnată, în funcţie de volumul daunelor meteriale, de către ministere, departamentele de stat, organele autoadministrării locale sau de către Guvernul Republicii Moldova.
IX. Transporturi speciale şi militare
54. Transporturile speciale şi militare sînt reglementate de prezentul Regulament, precum şi de ordinele Ministerului Apărării, Ministerul Afacerilor Interne, şi directorului Serviciului de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova, care sînt coordonate şi cu Ministerul Transporturilor.
     
[Pct 54 modificat prin HG312 din 05.05.14, MO110-114/09.05.14 art.340]
[Pct 54 modificat prin HG1269 din 20.12.00, MO163.29.12.00]
55. Lista încărcăturilor periculoase, care sînt transportate ca încărcături speciale sau  militare, se aprobă de Guvernul  Republicii Moldova.

Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.45 din 24 ianuarie 1994
LISTA
încărcăturilor periculoase transporatarea cărora este interzisă pe
 teritoriul Republicii Moldova, cu toate tipurile mjloacelor de transport,
fără permisiunea specială a Guvermului Republicii Moldova

Denumirea încărcăturilor periculoase, clasificarea lor: Gradul de periclita
1 2
Sunstanţe explozive (S.E.) 1
Substanţe toxice de luptă  (S.T.L.) 6
Substanţe radioactive (S.R.) şi bacteriologice (S.B.) 7
SUBSTANŢE RADIOACTIVE  
Materie primă radioactivă (minereu de uraniu, toriu şi concentratele lor) 7
Combustibil nuclear (nuclear-exploziv,substanţe radioactive divizibile): U-233;U-235;U-238;Pu-239 7
Deşeuri radioactive de la reactoarele atomice (solide, lichide, gazoase).  
SUBSTANŢE BACTERIOLOGICE (BIOLOGICE)  
Culturi de microorganisme - agenţi patogeni ai bolilor infecţioase, deosăbit de periculoase pentru oameni şi animale:  
holera, ciuma, bruceloza, antraxa, febra Q, morva, turbarea, febra hemoragică virotică, botulismul. 7

Notă: Transportarea încărcăturilor periculoase de gradul 1,7, precum şi a substanţelor toxice de luptă (gradul 6) este efectuată în ordinea stabilită de regulamente speciale