HGM365/1998
ID intern unic:  296203
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 365
din  06.04.1998
cu privire la aprobarea Statutului-model al cooperativei
de construcţie a garajelor şi a Statutului-model al
asociaţiei proprietarilor de garaje
Publicat : 25.06.1998 în Monitorul Oficial Nr. 56-59     art Nr : 380
În scopul reglementării  relaţiilor ce apar în domeniul construcţiei şi exploatării garajelor,
Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Statutul-model al cooperativei  de construcţie a garajelor (anexa nr.1) şi Statutul-model al asociaţiei proprietarilor de garaje (anexa nr.2).
2. Organele administraţiei publice locale şi cooperativele de construcţie a garajelor vor convoca în termen de şase luni adunările generale ale membrilor (reprezentanţilor), pentru a modifica şi aproba statutele acestora în conformitate cu statutele-model sus-indicate şi a le înregistra în mod obligatoriu la Agenția Servicii Publice.
   
[Pct.2 modificat prin HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369]
3. Organele administraţiei publice locale:
din data publicării prezentei hotărîri vor suspenda primirea cererilor de la cetăţeni pentru obţinerea calităţii de membru al cooperativelor de construcţie a garajelor;
vor acorda ajutorul necesar persoanelor, luate la evidenţă pînă la data publicării prezentei hotărîri pentru construcţia de garaje, în vederea organizării cooperativelor de construcţie a garajelor în conformitate cu statutul-model sus-aprobat.
4. Se abrogă Hotărîrea Consiliului de Miniştri al R.S.S. Moldoveneşti nr.51 din 29 februarie 1988 "Cu privire la aprobarea Statutului-model al cooperativei de construcţie a garajelor din R.S.S. Moldovenească" (Veştile  R.S.S.M., 1988, nr.4, art.38) şi punctul 5 al Modificărilor ce se operează în hotărîrile Guvernului R.S.S. Moldoveneşti, aprobate prin Hotărîrea Consiliului de Miniştri al R.S.S. Moldoveneşti  nr.171 din 20 iunie 1988 "Cu privire la  modificarea  şi abrogarea hotărîrilor Guvernului R.S.S. Moldoveneşti".

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                                      Ion CIUBUC

    Chişinău, 6 aprilie 1998.
    Nr. 365.


Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 365
din 6 aprilie 1998

STATUTUL-MODEL
al cooperativei de construcţie a garajelor
I. PRINCIPII GENERALE
    1. Cooperativa de construcţie a garajelor (denumită în continuare cooperativa) este o asociaţie benevolă a cetăţenilor, organizată în scopul satisfacerii necesităţilor membrilor săi în garaje, prin construirea lor din contul mijloacelor cooperativei şi ale membrilor acesteia.
    2. În Republica Moldova cooperativele sînt create în sate (comune), oraşe (municipii) şi raioane (care dispun de terenuri pentru aceste scopuri conform planurilor generale de dezvoltare a teritoriilor) prin asocierea benevolă a cetăţenilor, conferindu-li-se statutul juridic al cooperativelor de consum.
    3. Lista solicitanţilor calităţii de membru al cooperativei se aprobă de către adunarea de organizare prin simpla majoritate a voturilor, adică cu cel puţin 50% @ 1. Numărul adunărilor de organizare nu este limitat şi ele se vor convoca pînă ce se va alege un grup de persoane, care vor elabora proiectul statutului cooperativei şi vor pregăti adunarea de constituire a acesteia din urmă.
    4. Adunarea de constituire, cu o majoritate de cel puţin 50% din numărul persoanelor ce au depus actele necesare pentru obţinerea calităţii de membru, adoptă decizia cu privire la înfiinţarea cooperativei, aprobă lista membrilor cooperativei şi statutul acesteia şi alege organele ei de conducere. Cooperativa urmează să fie înregistrată la
Agenția Servicii Publice. Din momentul înregistrării, cooperativa devine persoană juridică cu balanţă autonomă, cont de decontări şi alte conturi bancare, ştampilă (cu denumirea şi rechizitele sale) şi alte sigilii.
   
[Pct.4 modificat prin HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369]
    [Pct.4 modificat prin HG693 din17.11.09, MO171-172/27.11.09 art.816]
    [Pct.4 modificat prin HG30 din 10.01.06, MO13-15/24.01.06 art.85]

    5. Construcţia garajelor poate fi începută de cooperativă numai după ce acesteia i s-a repartizat în atare scop terenul necesar conform legislaţiei în vigoare, după elaborarea şi avizarea în modul stabilit a documentaţiei de proiect şi de deviz, obţinerea autorizaţiei de construire şi acumularea pe contul de decontări a mijloacelor necesare pentru construire.
    6. Construcţia garajelor poate fi efectuată prin metoda antreprizei de către organizaţiile, care deţin licenţe pentru executarea lucrărilor în construcţii, precum şi cu forţele membrilor cooperativei.
    7. Cooperativa este în drept să construiască:
garaje cu boxe capitale, dislocate într-o construcţie cu unul sau mai multe nivele la suprafaţă sau în subsol;
garaje incorporate în case de locuit şi în edificii sociale.
    8. Nu se admite pe terenul repartizat cooperativei construcţia garajelor de către persoane ce nu deţin calitatea de membru al acesteia.
    9. Beneficiar al documentaţiei de proiect şi de deviz şi al lucrărilor de execuţie a garajelor este cooperativa.
    Supravegherea tehnică a execuţiei construcţiilor se efectuează din contul mijloacelor, prevăzute în devizul de cheltuieli al construcţiei garajelor.
    10. Construcţia garajelor se va efectua conform proiectelor-tip sau individuale, cu utilizarea preponderentă a materialelor de construcţie locale.
    11. Controlul asupra construcţiei garajelor îl va exercita biroul de conducere al cooperativei, sub supravegherea organului administraţiei publice locale şi a structurilor cu competenţe speciale în construcţii.
    12. La înstrăinarea garajelor, aflate în curs de construire, în legătură cu retragerea calităţii de membru al cooperativei, se va lua în considerare cota fiecărui membru în obiectele de folosinţă comună, în curs de construire.
    13. După predarea în exploatare a garajelor în modul stabilit, fiecărui membru al cooperativei i se va transmite în proprietate privată un garaj separat, cu condiţia achitării de către acesta a tututor plăţilor, fixate de adunarea generală a cooperativei.
    14. Litigiile ce vor apărea între cooperativă şi membrii săi se vor soluţiona în instanţa judecătorească.
II. CALITATEA DE MEMBRU AL COOPERATIVEI
    15. Membri ai cooperativei pot deveni persoanele, care au atins vîrsta de 18 ani şi care întrunesc cerinţele prezentului capitol.
    16. Cetăţenii care doresc să obţină calitatea de membru al cooperativei prezintă, pînă la convocarea adunării de constituire, grupului de persoane care vor elabora proiectul statutului următoarele acte:
cererea, prin care solicită calitatea de membru al cooperativei;
adeverinţa de la locul de trai.
    Dosarele personale ale membrilor se păstrează la sediul cooperativei.
III. DREPTURILE COOPERATIVEI
    17. Cooperativa are dreptul:
    1) să obţină în modul stabilit terenul pentru construcţia garajelor;
    2) să încheie cu organizaţiile autorizate contracte pentru proiectarea şi construcţia garajelor, încăperilor şi altor obiecte pentru deservirea tehnică a mijloacelor de transport motorizat, precum şi alte contracte;
    3) să deschidă conturi în instituţiile bancare din Republica Moldova;
    4) să asigure în modul stabilit patrimoniul ce îi aparţine;
    5) să beneficieze în modul stabilit de credite bancare;
    6) să fuzioneze cu alte cooperative;
    7) să soluţioneze şi alte probleme, ce ţin de interesele sale.
IV. OBLIGAŢIUNILE COOPERATIVEI
    18. Cooperativa este obligată:
    1) să fie înregistrată în modul stabilit de lege (la
Agenția Servicii Publice, la Serviciul Fiscal de Stat);
   
[Pct.18 subpct.1) modificat prin HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369]
    [Pct.18 subpct.1) modificat prin HG522 din 06.07.17, MO244-251/14.07.17 art.616]
    2) să elibereze membrilor cooperativei şi moştenitorilor acestora documentele solicitate;
    3) să prezinte în modul stabilit
Serviciilor Fiscale de Stat dări de seamă despre sumele impozitelor calculate şi ale decontărilor;
   
[Pct.18 subpct.3) modificat prin HG522 din 06.07.17, MO244-251/14.07.17 art.616]
    4) să respecte regulile securităţii antiincendiare, sanitaro- epidemiologice şi ecologice;
    5) să nu permită construcţia neautorizată a garajelor, anexelor şi altor construcţii pe terenul repartizat cooperativei;
    6) să achite toate impozitele şi plăţile prevăzute de legislaţia în vigoare;
    7) să asigure încasarea la timp de la membrii cooperativei a vărsămintelor destinate construcţiei garajelor şi întreţinerii structurilor sale de conducere;
    8) să-şi păstreze mijloacele financiare în instituţiile bancare din Republica Moldova;
    9) să prezinte biroului teritorial de inventariere tehnică un exemplar al actului de dare în exploatare a garajelor şi lista membrilor cooperativei, cărora trebuie să li se elibereze certificate pentru dreptul de proprietate asupra garajului;
    10) să soluţioneze şi alte probleme, aflate în sfera intereselor sale.
V. FONDURILE COOPERATIVEI
    19. Fondurile cooperativei se constituie din:
    1) taxele de înscriere ale membrilor;
    2) cotele-părţi depuse de către membrii cooperativei pentru construcţia garajelor, în cazul construirii prin metode de antrepriză;
    3) plăţile pentru construirea obiectelor de folosinţă comună;
    4) vărsămintele pentru întreţinerea aparatului administrativ al cooperativei;
    5) plăţile pentru achitarea impozitelor şi altor vărsăminte prevăzute de legislaţie;
    6) alte încasări, neinterzise de lege.
    Mărimea tuturor încasărilor de la membrii cooperativei se stabileşte potrivit deciziilor adunărilor generale ale membrilor (reprezentanţilor) acesteia.
    20. Conform deciziei adunării generale a membrilor (reprezentanţilor), cooperativa este în drept să formeze fonduri speciale, care să fie utilizate pentru scopurile sale statutare.
VI. DREPTURILE MEMBRILOR COOPERATIVEI
    21. Membrii cooperativei au dreptul:
    1) să aleagă şi să fie aleşi în structurile de conducere ale cooperativei;
    2) să participe la dezbaterea problemelor şi să adopte decizii în cadrul adunărilor generale ale membrilor (reprezentanţilor) cooperativei;
    3) să se retragă benevol oricînd doresc din componenţa cooperativei conform cererii depuse;
    4) să-şi înstrăineze garajul nefinalizat şi cota-parte în obiectele de folosinţă comună oricărei persoane fizice, care doreşte să devină membră a cooperativei şi depune o cerere în acest scop. Cererea pentru obţinerea calităţii de membru şi contractul de înstrăinare sînt prezentate conducerii cooperativei în termen de o lună.
    5) să facă schimb de garaje în cadrul aceleiaşi cooperative, să schimbe garaje (în stadiu de construire) cu garaje din alte cooperative sau cu garaje din cadrul asociaţiilor proprietarilor de garaje, cu condiţia ca persoana, care va prelua garajul în stadiu de construire, să devină membră a cooperativei în care acesta se construieşte.
    Decontările reciproce între cetăţenii ce efectuează schimbul se vor efectua de către aceştia în mod independent;
    6) să-şi exercite şi alte drepturi, prevăzute de legislaţia în vigoare.
VII. OBLIGAŢIUNILE MEMBRILOR COOPERATIVEI
    22. Membrii cooperativei sînt obligaţi:
    1) să depună taxa de înscriere şi cotele de participare, vărsămintele pentru întreţinerea aparatului administrativ al cooperativei şi pentru construcţia obiectelor de folosinţă comună, precum şi alte plăţi în mărimea şi în termenele stabilite de adunarea generală a membrilor (reprezentanţilor) cooperativei;
    2) să respecte cerinţele statutului cooperativei şi hotărîrile adunării generale a membrilor (reprezentanţilor) şi biroului de conducere al cooperativei;
    3) să respecte normele de construcţie, regulile şi normele sanitaro-epidemiologice, antiincendiare, ale tehnicii de securitate, precum şi termenele de construcţie, stabilite de adunarea membrilor (reprezentanţilor) cooperativei (în cazul cînd efectuează construcţia garajului cu forţe proprii);
    4) să compenseze cooperativei sau membrilor ei pierderile cauzate din culpa lor, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    5) să-şi înregistreze dreptul de proprietate asupra garajelor la biroul teritorial de inventariere tehnică, după predarea acestora în exploatare;
    6) să îndeplinească şi alte îndatoriri prevăzute de legislaţie.
VIII. TRANSMITEREA DREPTULUI DE PROPRIETATE
    23. Persoanei, excluse din rîndurile membrilor cooperativei, i se suspendă dreptul de a-şi construi garajul.
    Garajul în stadiu de construire şi cota-parte în infrastructura de folosinţă comună ale persoanei, excluse din cooperativă în corespundere cu pct.21, alin.3), şi 4) urmează să fie vîndute.
    24. Drepturile şi obligaţiunile persoanei, excluse din rîndurile membrilor cooperativei, trec la succesorul ei de drept.
    25. În cazul divizării patrimoniului în urma divorţului, conform prevederilor legale garajul ce se construieşte şi cota-parte în infrastructura de folosinţă comună pot fi împărţite între membrii familiei în conformitate cu decizia judecăţii.
    În acest caz, membrul familiei, devenit membru al cooperativei în urma partajului, nu plăteşte taxa de înscriere. Această prevedere se extinde, de asemenea, asupra persoanelor indicate în pct.26 şi 27 ale prezentului Statut-model.
    26. În cazul decesului unui membru al cooperativei, garajul în stadiu de construire şi mijloacele financiare depuse trec la moştenitorii lui în modul stabilit de lege.
Litigiile dintre moştenitori privind dreptul lor de a obţine calitatea de membru al cooperativei se soluţionează pe cale judiciară.
    Persoana, recunoscută legal drept succesoare de drept a membrului decedat al cooperativei şi moştenitoare a garajului, va depune, pentru a deveni membră a cooperativei, o cerere corespunzătoare.
    Moştenitorul, care refuză să devină membru al cooperativei poate înstrăina garajul oricărei persoane fizice, care doreşte să devină membră a acesteia.
    27. Moştenitorul, care a devenit membru al cooperativei în locul membrului decedat, îşi asumă obligaţiunile ultimului faţă de cooperativă.
    28. Moştenitorului minor i se păstrează dreptul de a continua construirea garajului în cadrul cooperativei. În acest caz, obligaţiunile moştenitorului, pînă la atingerea de către el a majoratului şi obţinerea calităţii de membru al cooperativei, le va exercita reprezentantul lui legitim.
IX. STRUCTURILE ADMINISTRATIVE ALE
COOPERATIVEI
    29. Structurile administrative ale cooperativei sînt adunarea generală a membrilor (reprezentanţilor) şi biroul ei de conducere.
    Dacă cooperativa reuneşte cel puţin 25 de membri, soluţionarea tuturor problemelor poate fi încredinţată, potrivit hotărîrii adunării generale, adunării reprezentanţilor. Adunarea reprezentanţilor are aceleaşi împuterniciri ca şi adunarea generală.
    30. Reprezentanţii sînt aleşi de adunarea generală a membrilor - cîte unul din partea fiecăror 5 membri ai cooperativei, pe perioada de construcţie. În cooperativele în care numărul membrilor variază între 75 şi 150, fiecare reprezentant va fi ales, respectiv, de 5-10 membri, în cele cu numărul de membri între 150-300 - de 10-15 membri, iar dacă numărul de membri va trece de 300 - de 15-30 membri.
    31. Adunarea generală a membrilor (reprezentanţilor) cooperativei:
    1) adoptă statutul cooperativei şi operează modificări în el în corespundere cu legislaţia în vigoare;
    2) acordă şi revocă cetăţenilor calitatea de membri ai cooperativei;
    3) alege biroul de conducere, preşedintele şi vicepreşedintele care sînt membri ai acestuia, reprezentanţii (după caz) şi comisia de cenzori ai cooperativei;
    4) examinează şi aprobă documentaţia de proiect şi de deviz pentru construcţia garajelor;
    5) examinează reclamaţiile asupra biroului de conducere, preşedintelui şi comisiei de cenzori a cooperativei;
    6) examinează chestiunile ce ţin de lichidarea cooperativei;
    7) aprobă darea de seamă a biroului de conducere al cooperativei referitoare la activitatea financiară pe anul raportat şi planul financiar-economic pe anul următor;
    8) stabileşte modul şi condiţiile de salarizare şi premiere a membrilor biroului de conducere, membrilor comisiei de cenzori aprobă statele de personal şi mărimea retribuţiei pentru angajaţii cooperativei;
    9) stabileşţe mărimea cotizaţiilor, cotelor-părţi, incasărilor pentru constituirea fondurilor cooperativei;
    10) stabileşte modul de formare şi utilizare a fondurilor speciale şi a creditelor acordate cooperativei;
    11) soluţionează problemele generale privind organizarea pazei garajelor ce se construiesc şi a obiectelor de folosinţă comună;
    12) soluţionează şi alte chestiuni, ce rezultă din prevederile statutare.
    32. Adunarea generală a membrilor (reprezentanţilor) cooperativei se convoacă de către biroul de conducere al cooperativei sau de preşedintele ei pe măsura necesităţii, dar cel puţin o dată pe an.
    Adunările generale extraordinare se convoacă în termen de 10 zile la solicitarea a 1/3 din numărul total al membrilor (reprezentanţilor) sau a comisiei de cenzori.
    33. Adunarea generală a membrilor cooperativei este considerată deliberativă dacă la ea participă mai mult de jumătate din numărul de membri, iar adunarea reprezentanţilor - dacă la ea participă 2/3 din numărul total al reprezentanţilor aleşi.
    Hotărîrea adunării generale este valabilă dacă pentru ea au votat nu mai puţin de două treimi din numărul de membri ai cooperativei sau de persoane împuternicite de ei care au luat parte la această adunare.
    [Pct.3 3modificat prin HG365 din 28.04.99]
    34. Biroul de conducere al cooperativei este ales de adunarea generală a membrilor (reprezentanţilor) pe termenul stabilit în statutul acesteia. În fruntea lui este desemnat, de regulă, preşedintele cooperativei.
    Dacă într-o cooperativă sînt mai puţin de 25 de membri, în locul biroului de conducere se va alege numai preşedintele cooperativei, care va cumula atribuţiile sale cu împuternicirile biroului de conducere.
    35. Biroul de conducere al cooperativei (preşedintele) este organul executiv al cooperativei şi se supune adunării generale a membrilor (reprezentanţilor).
    36. Biroul de conducere al cooperativei:
    1) asigură respectărea necondiţionată de către cooperativă şi de toţi membrii săi a legislaţiei privind activitatea cooperativei şi cerinţele prezentului Statut-model;
    2) întocmeşte planuri, devize de cheltuieli, rapoarte şi dări de seamă şi le prezintă pentru aprobare adunării generale a membrilor (reprezentanţilor) cooperativei;
    3) face inventarierea şi evaluarea obiectelor de folosinţă comună ale cooperativei;
    4) împreună cu preşedintele, poartă răspundere administrativă şi penală pentru hotărîrile adoptate în comun, cu încălcarea legislaţiei în vigoare şi a prevederilor statutului cooperativei;
    5) înaintează adunării generale a membrilor (reprezentanţilor) propuneri privind sancţionarea membrilor;
    6) anual sau ori de cîte ori este necesar îşi face darea de seamă în faţa adunării generale a membrilor (reprezentanţilor) cooperativei;
    7) poate prezenta organelor respective materiale pentru întocmirea proceselor-verbale cu privire la contravenţiile administrative ale membrilor cooperativei;
    8) îndeplineşte şi alte îndatoriri, ce rezultă din statutul cooperativei şi legislaţia în vigoare.
    37. Şedinţele biroului de conducere se convoacă după necesităţi şi sînt deliberative, dacă la ele participă cel puţin jumătate din numărul total al membrilor lui. Biroul de conducere soluţionează toate problemele prin simpla majoritate a voturilor celor prezenţi. Hotărîrile lui se consemnează în procese-verbale, semnate de către preşedintele cooperativei şi toţi membrii acestuia, prezenţi la şedinţă. Membrii biroului de conducere, care nu sînt de acord cu hotărîrile lui, au dreptul să-şi consemneze separat opinia privind decizia adoptată.
    38. Preşedintele şi vicepreşedintele cooperativei se aleg la adunarea generală a membrilor cooperativei pe termenul stabilit în statutul acesteia.
    39. Preşedintele cooperativei este obligat:
    1) să asigure încasarea de la membrii cooperativei a taxelor de înscriere şi cotelor-părţi pentru construcţia garajelor, a vărsămintelor pentru intreţinerea aparatului administrativ şi altor plăţi;
    2) să asigure folosirea mijloacelor cooperativei în corespundere cu hotărîrile adunării generale a membrilor (reprezentanţilor) ei;
    3) să efectueze în termen decontările cuvenite pentru lucrările executate şi serviciile prestate cooperativei;
    4) să participe la activitatea comisiei de stat pentru predarea-preluarea în exploatare a garajelor;
    5) să asigure supravegherea tehnică a construcţiei garajelor;
    6) să asigure efectuarea lucrărilor de secretariat şi ţinerea corectă a evidenţei contabile statistice;
    7) să prezinte biroului de conducere şi adunării generale a membrilor (reprezentanţilor) darea de seamă privind activitatea desfăşurată conform rezultatelor anului financiar;
    8) să îndeplinească şi alte îndatoriri, ce rezultă din prezentul Statut-model şi legislaţia în vigoare.
    40. Preşedintele cooperativei este în drept:
    1) să administreze gospodăria cooperativei;
    2) să angajeze şi să concedieze salariaţii şi funcţionării cooperativei;
    3) să reprezinte cooperativa în toate instanţele şi organizaţiile;
    4) să încheie din numele cooperativei contracte potrivit intereselor acesteia;
    5) să încredinţeze vicepreşedintelui îndeplinirea anumitor misiuni de serviciu;
    6) să intenteze acţiuni în judecată în scopul apărării intereselor legale ale cooperativei şi membrilor ei.
    41. Vicepreşedintele cooperativei îndeplineşte însărcinările date în seamă de preşedinte. Atunci cînd este necesar el îndeplineşte temporar, pe termen de pînă la trei luni, obligaţiunile preşedintelui în cazul cînd acesta din urmă nu-şi poate exercita atribuţiile din motive de sănătate sau în caz de deces.
    42. Membrii biroului de conducere, preşedintele, vicepreşedintele, reprezentanţii şi membrii comisiei de cenzori, care nu-şi respectă obligaţiunile, sau încalcă legislaţia în vigoare ori prevederile statutului, prin hotărîrea adunării generale pot fi rechemaţi din aceste structuri administrative înainte de termen.
    43. Adunarea generală a membrilor (reprezentanţilor) cooperativei alege din rîndul membrilor comisia de cenzori în componenţa a cel puţin trei persoane, pe termenul stabilit în statutul cooperativei. Comisia de cenzori este organul ce efectuează controlul şi revizia activităţii financiar-economice a cooperativei.
    Comisia de cenzori îşi alege din componenţa sa preşedintele.
    Dacă cooperativa include mai puţin de 25 de membri, în locul comisiei de cenzori se va alege un cenzor, care va exercita funcţiile comisiei de cenzori.
    44. Obligaţiunile comisiei de cenzori (ale cenzorului) includ:
    1) efectuarea odată pe an a reviziei privind întreaga activitate financiar-economică a biroului de conducere al cooperativei, corectitudinea lucrărilor de secretariat, a evidenţei contabile şi gestiunii, cu întocmirea ulterioară a raportului pentru adunarea generală a membrilor (reprezentanţilor) cooperativei;
    2) verificarea achitării juste şi în termen a plăţilor stabilite de lege;
    3) informarea adunării generale a membrilor (reprezentanţilor) cooperativei despre încălcarea legislaţiei şi a Statutului-model, despre acţiunile incorecte ale biroului de conducere al cooperativei sau ale persoanelor cu funcţii de răspundere ale acesteia.
    În cazurile indicate, comisia de cenzori are dreptul să efectueze controale sau revizii neplanificate ale activităţii biroului de conducere al cooperativei din proprie iniţiativă, precum şi din însărcinarea adunării generale a membrilor (reprezentanţilor) ei.
    45. În componenţa biroului de conducere şi a comisiei de cenzori nu pot intra în acelaşi timp soţi, părinţi şi copii, nepoţi, fraţi şi surori, şi soţii (soţiile) lor.
    Membrii biroului de conducere şi ai comisiei de cenzori, care au cauzat prin acţiunile lor prejudicii patrimoniului cooperativei, poartă faţă de ea răspunderea stabilită de lege.
X. ÎNCETAREA ACTIVITĂŢII COOPERATIVEI
    46. Activitatea cooperativei încetează în caz de:
    1) calificare a cooperativei, prin decizia organului competent, drept persoană juridică ce realizează activităţi neprevăzute în statutul ei sau care contravin prevederilor legislaţiei în vigoare;
    2) adoptare de către adunarea generală a membrilor (reprezentanţilor) a hotărîrii privind lichidarea cooperativei;
    3) declarare, prin decizia judecăţii, a insolvabilităţii cooperativei;
    4) punere în funcţiune a garajelor. În acest caz, proprietarii garajelor pot forma o asociaţie a proprietarilor de garaje;
    5) în alte cazuri prevăzute de lege.
    47. În perioada de lichidare, în legătură cu finalizarea construcţiei, cooperativa va transmite asociaţiei proprietarilor de garaje (conform actului) documentaţia de proiect, deviz şi de altă natură, actul de predare în exploatare a garajelor, precum şi obiectele de folosinţă comună.
    48. Lichidarea cooperativei se va efectua conform modului în vigoare de sistare a activităţii persoanelor juridice.
    49. Patrimoniul cooperativei, rămas după satisfacerea tuturor revendicărilor înaintate cooperativei şi angajamentelor ei, va fi repartizat în modul stabilit de legislaţie.
    50. După lichidarea cooperativei, dosarele şi documentele, care nu au fost transmise asociaţiei proprietarilor de garaje, sînt predate în arhivă.

Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr.365
din 6 aprilie 1998

STATUTUL-MODEL
AL ASOCIAŢIEI PROPRIETARILOR DE GAREJE
I. PRINCIPII GENERALE
    1. Asociaţia proprietarilor de garaje, denumită în continuare Asociaţia, este o uniune benevolă a cetăţenilor, înfiinţată în scopul întreţinerii garajelor în stare de funcţiune, prestării serviciilor comunale şi de altă natură către membrii ei, precum şi pentru reprezentarea şi protecţia intereselor acestora din urmă.
    2. Asociaţia poate fi fondată de proprietarii garajelor, amplasate conform proiectului într-un complex unic, care îşi exprimă în mod valabil dorinţa de a o înfiinţa şi de a intra în componenţa ei.
    3. De regulă, asociaţiile proprietarilor de garaje se organizează pe baza cooperativelor de construcţie a garajelor, care au construit şi pus în funcţiune garajele conform documentaţiei de proiect şi deviz.
    4. Lista proprietarilor de garaje ce doresc să obţină calitatea de membru al Asociaţiei se aprobă (cu simpla majoritate de voturi - 50%+1) la adunarea organizatorică generală a solicitanţilor, care este deliberativă dacă la ea participă 50%+1 din solicitanţi. Numărul adunărilor organizatorice nu este limitat. Adunarea va alege un grup de persoane, care va elabora proiectul statutului Asociaţiei şi va pregăti documentaţia necesară pentru adunarea de constituire. Statutul urmează a fi elaborat în baza prezentului Statut-model şi în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    5. La adunarea de constituire se va adopta decizia cu privire la înfiinţarea Asociaţiei, se va aproba lista membrilor şi statutul acesteia şi se vor alege structurile ei de conducere. După aprobarea de către adunarea generală, statutul Asociaţiei urmează să fie înregistrat la
Agenția Servicii Publice.
    
[Pct.5 modificat prin HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369]
    [Pct.5 modificat prin HG693 din17.11.09, MO171-172/27.11.09 art.816]
    [Pct.5 modificat prin HG30 din 10.01.06, MO13-15/24.01.06 art.85]

    6. Din momentul înregistrării statutului, Asociaţia este persoană juridică şi dispune de balanţă proprie, cont de decontări şi alte conturi bancare, sigiliu şi ştampile cu denumirea şi rechizitele sale.
    7. Litigiile dintre Asociaţie şi membrii săi, precum şi cele dintre Asociaţie şi agenţii economici se vor soluţiona de către instanţa judiciară.
II. CALITATEA DE MEMBRU AL ASOCIAŢIEI
    8. Membri ai Asociaţiei pot deveni persoanele fizice, care au atins vîrsta de 18 ani şi sînt proprietari de garaje.
    9. Pentru a fi luaţi la evidenţă, doritorii vor prezenta grupului de persoane, alese de adunarea organizatorică în scopul pregătirii documentaţiei necesare pentru adunarea de constituire, următoarele acte:
    - cererea prin care solicită calitatea de membru al Asociaţiei;
    - copia certificatului ce autentfică dreptul de proprietate asupra garajului.
    10. Documentele specificate în pct.9, precum şi alte documente depuse de membrii Asociaţiei se vor păstra la sediul acesteia.
III. DREPTURILE ASOCIAŢIEI
    11. Asociaţia este în drept:
    1) să obţină în modul stabilit terenul destinat exploatării garajelor (să încheie contracte de închiriere sau de cumpărare-vînzare);
    2) să încheie cu agenţii economici autorizaţi contracte pentru prestarea serviciilor comunale, inclusiv pentru reparaţii, şi alte contracte ce ţin de exploatarea conformă a garajelor;
    3) să deschidă conturi în instituţiile bancare din ţară;
    4) să utileze încăperile, terenurile şi alte obiecte din teritoriul său pentru asistenţa tehnică şi prestarea altor servicii aferente către proprietarii de garaje;
    5) să asigure în modul stabilit obiectele de folosinţă comună şi cele din patrimoniul său;
    6) să fuzioneze cu alte asociaţii;
    7) să soluţioneze şi alte chestiuni, ce ţin de interesele sale.
IV. OBLIGAŢIUNILE ASOCIAŢIEI
    12. Asociaţia este obligată:
    1) să înregistreze dreptul de proprietate asupra obiectelor de folosinţă comună, ce i-au fost transmise de către cooperativa de construcţie a garajelor, la biroul teritorial de inventariere tehnică (în continuare - B.T.I.T);
    2) să prezinte în modul stabilit
Serviciilor Fiscale de Stat dări de seamă privind sumele impozitelor calculate;
    [Pct.12 subpct.2) modificat prin HG522 din 06.07.17, MO244-251/14.07.17 art.616]
    3) să asigure respectarea regulilor şi normelor de exploatare a garajelor, să efectueze la timp reparaţia lor capitală şi curentă atît în regie proprie, cît şi prin contracte încheiate cu organizaţiile de construcţii şi reparaţii;
    4) să asigure respectarea regulilor securităţii antiincendiare, sanitaro-epidemiologice şi ecologice la obiectele de folosinţă comună;
    5) să achite toate impozitele şi vărsămintele, prevăzute de legislaţia în vigoare;
    6) să-şi păstreze mijloacele financiare în instituţiile bancare ale Republicii Moldova.
V. FONDURILE ASOCIAŢIEI
    13. Fondurile Asociaţiei se constituie din:
    1) taxele de înscriere;
    2) plăţile pentru întreţinerea aparatului administrativ;
    3) vărsămintele pentru exploatarea şi reparaţia capitală a obiectelor de folosinţă comună;
    4) plăţile pentru achitarea impozitelor;
    5) alte încasări, neinterzise de lege.
    14. Conform deciziei adunării generale a membrilor (reprezentanţilor), Asociaţia poate forma fonduri speciale, ce se vor cheltui în scopurile ce rezultă din sarcinile ei statutare.
VI. DREPTURILE MEMBRULUI ASOCIAŢIEI
    15. Membrul Asociaţiei are dreptul:
    1) să se retragă din componenţa Asociaţiei oricînd doreşte, conform cererii depuse;
    2) să aleagă şi să fie ales în structurile de conducere ale Asociaţiei;
    3) să participe la dezbaterea chestiunilor examinate de adunarea generală a membrilor (reprezentanţilor) Asociaţiei şi la adoptarea deciziilor ei;
    4) să înstrăineze (să vîndă, să schimbe, să dăruiască) garajul şi cota-parte ce-i revine în obiectele de folosinţă comună;
    5) să beneficieze şi de alte drepturi, potrivit legislaţiei în vigoare.
VII. ÎNDATORIRILE MEMBRULUI ASOCIAŢIEI
    16. Membrul Asociaţiei este dator:
    1) să îndeplinească cerinţele statutului Asociaţiei, hotărîrile adunării generale a membrilor (reprezentanţilor) şi ale biroului ei de conducere (inclusiv în timpul absenţei sale temporare din localitatea în cauză, prin intermediul persoanei lui de încredere);
    2) să efectueze la timp reparaţia garajului, să menţină garajul şi teritoriul aferent în bună ordine;
    3) să respecte regulile şi normele securităţii sanitaro-epidemiologice şi antiincendiare în garaj şi pe teritoriul aferent;
    4) să depună cotizaţiile şi alte vărsăminte în mărimea şi în termenele stabilite de adunarea generală a membrilor (reprezentanţilor) Asociaţiei;
    5) să compenseze Asociaţiei sau membrilor ei prejudiciiile cauzate acestora din culpa sa, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    6) să îndeplinească şi alte obligaţiuni prevăzute de lege.
VIII. TRANSMITEREA DREPTULUI DE
PROPRIETATE

    17. La desfacerea căsătoriei, garajul şi cota-parte din obiectele de folosinţă comună se vor împărţi între membrii familiei potrivit deciziei judecătoreşti.
    În atare caz, membrul familiei, în al cărui beneficiu a fost pronunţată decizia judecăţii şi care a solicitat calitatea de membru al Asociaţiei, nu va plăti taxa de înscriere. Această prevedere se extinde, de asemenea, asupra persoanelor indicate în pct.18 al prezentului Statut-model.
    18. Garajul şi cota-parte din obiectele de folosinţă comună ale membrului decedat al Asociaţiei trece la moştenitorii lui în modul stabilit de lege.
    Litigiile ce pot apărea între moştenitori privind dreptul de proprietate asupra garajului şi cotei-părţi în obiectele de folosinţă comună se rezolvă pe cale judiciară.
    19. Moştenitorul, primit în Asociaţie în locul membrului decedat, îşi asumă toate drepturile şi obligaţiunile ultimului faţă de Asociaţie şi de membrii acesteia.
IX. STRUCTURILE ADMINISTRATIVE
ALE ASOCIAŢIEI

    20. Structurile administrative ale Asociaţiei sînt adunarea generală a membrilor şi biroul ei de conducere.
    Dacă Asociaţia include peste 25 de membri, soluţionarea tuturor problemelor poate fi încredinţată, potrivit hotărîrii adunării generale, adunării reprezentanţilor. Adunarea reprezentanţilor are aceleaşi împuterniciri ca şi adunarea generală a membrilor Asociaţiei.
    21. Reprezentanţii sînt aleşi de adunarea generală a membrilor, cîte unul din partea fiecăror 5 membri ai Asociaţiei, pe termen de patru ani. În asociaţiile în care numărul membrilor variază între 75 şi 150, un reprezentant va fi ales, respectiv, din partea a 5-10 membri, în cele cu 150-300 de membri - din partea a 10-15 membri, iar dacă numărul de membri va depăşi 300 - din partea a 15-30 de membri.
    22. Adunarea generală a membrilor (reprezentanţilor) Asociaţiei:
    1) adoptă statutul Asociaţiei şi operează în el modificările necesare, care urmează să fie înregistrate în modul stabilit;
    2) primeşte noi membri în Asociaţie şi aprobă lista acestora;
    3) alege biroul de conducere, preşedintele şi vicepreşedintele, care sînt membri ai acestuia, reprezentanţii şi comisia de cenzori, stabileşte atribuţiile acestora;
    4) examinează reclamaţiile membrilor privind acţiunile biroului de conducere, preşedintelui comisiei de cenzori şi ale membrilor Asociaţiei;
    5) determină mărimea, termenele şi modul de achitare a cotizaţiilor şi altor vărsăminte ale membrilor;
    6) soluţionează problemele generale privind organizarea pazei garajelor şi obiectelor de folosinţă comună;
    7) aprobă darea de seamă a biroului de conducere privind activitatea economico-financiară pe anul raportat şi planul economico-financiar pe anul următor;
    8) aprobă statele de personal, volumul şi condiţiile de remunerare a angajaţilor, membrilor biroului de conducere şi ai comisiei de cenzori;
    9) aprobă condiţiile contractelor între Asociaţie şi posesorii de garaje, care nu sînt membrii acesteia;
    10) stabileşte modul de formare şi utilizare a fondurilor speciale ale Asociaţiei şi de folosire a creditelor acordate acesteia;
    11) stabileşte condiţiile de exploatare şi întreţinere a garajelor;
    12) examinează problemele referitoare la reorganizarea sau lichidarea Asociaţiei;
    13) soluţionează şi alte chestiuni, date în competenţele sale.
    23. Biroul de conducere şi preşedintele Asociaţiei convoacă adunarea generală a membrilor (reprezentanţilor) cel puţin o dată pe an.
    Adunările generale extraordinare ale membrilor (reprezentanţilor)
    Asociaţiei se convoacă în termen de 10 zile la solicitarea a 1/3 din numărul total al membrilor (reprezentanţilor), la solicitarea comisiei de cenzori, precum şi la cererea membrilor, care doresc să-şi retragă calitatea de membri.
    24. Adunarea generală a membrilor Asociaţiei este deliberativă dacă la ea participă mai mult de jumătate din numărul lor total, iar adunarea generală a reprezentanţilor - dacă ea întruneşte 2/3 din totalul acestora.
    Hotărîrea adunării generale este valabilă dacă pentru ea au votat nu mai puţin de două treimi din numărul de membri ai cooperativei sau de persoane împuternicite de ei care au luat parte la această adunare.
    [Pct.24 modificat prin HG365 din 28.04.99]
    25. Biroul de conducere al Asociaţiei este ales de către adunarea generală a membrilor (reprezentanţilor) pe termen de 4 ani.
    În fruntea lui este desemnat, de regulă, preşedintele Asociaţiei.
    Dacă Asociaţia include mai puţin de 25 de membri, în locul biroului de conducere se va alege doar preşedintele, care va cumula şi împuternicirile biroului în cauză.
    26. Biroul de conducere (preşedintele) este organul executiv al Asociaţiei, care se subordonează adunării generale a membrilor (reprezentanţilor) acesteia.
    27. Biroul de conducere al Asociaţiei:
    1) înaintează adunării generale a membrilor (reprezentanţilor) propuneri privind primirea sau excluderea din rîndurile membrilor Asociaţiei;
    2) poartă împreună cu preşedintele răspundere solidară, administrativă şi penală pentru hotărîrile adoptate în comun, care contravin legislaţiei în vigoare şi statutului Asociaţiei;
    3) dispune conform planului financiar, aprobat de adunarea generală a membrilor (reprezentanţilor), de mijloacele băneşti depuse pe contul bancar al Asociaţiei;
    4) prezintă organelor de drept materiale privind contravenţiile administrative ale membrilor Asociaţiei, pentru întocmirea de către ele a proceselor-verbale;
    5) asigură respectarea necondiţionată de către membrii Asociaţiei a legislaţiei privind activitatea asociaţiilor proprietarilor de garaje;
    6) prezintă adunării generale a membrilor (reprezentanţilor) Asociaţiei darea de seamă ori de cîte ori este necesar, însă cel puţin o dată pe an;
    7) efectuează inventarierea şi evaluarea edificiilor Asociaţiei, întocmeşte bilanţul şi asigură obiectele din patrimoniul acesteia;
    8) prezintă în termen rapoartele statistice organelor administraţiei publice locale în corespundere cu legislaţia în vigoare;
    9) întocmeşte planurile, devizele de cheltuieli, dările de seamă cuvenite şi le prezintă spre aprobare adunării generale membrilor (reprezentanţilor);
    10) asigură încasarea tuturor plăţilor de la membrii Asociaţiei în volumele şi termenele stabilite de adunarea generală a membrilor (reprezentanţilor);
    11) îndeplineşte şi alte obligaţiuni, ce rezultă din prezentul Statut-model şi legislaţia în vigoare.
    28. Şedinţele biroului de conducere al Asociaţiei se convoacă după necesitate şi sînt deliberative, dacă la ele participă cel puţinjumătate din numărul total al membrilor lui. La şedinţele biroului de conducere deciziile privind chestiunile examinate se adoptă prin simpla majoritate a voturilor membrilor prezenţi. Hotărîrile biroului de conducere se consemnează în procese-verbale, acestea devenind valabile după semnarea lor de către preşedinte şi membrii biroului de conducere, prezenţi la şedinţă. Membrii biroului de conducere, care nu sînt de acord cu hotărîrea adoptată, au dreptul să-şi consemneze separat punctul de vedere.
    29. Preşedintele şi vicepreşedintele Asociaţiei sînt aleşi de către adunarea generală a membrilor (reprezentanţilor) pe termen de patru ani.
    30. Preşedintele Asociaţiei este dator:
    1) să asigure utilizarea mijloacelor Asociaţiei în strictă corespundere cu hotărîrile adunării generale a membrilor (reprezentanţilor) şi biroului de conducere;
    2) să asigure ţinerea conformă a lucrărilor de secretariat, a evidenţei contabile şi statistice;
    3) să prezinte cel puţin o dată pe an adunării generale a membrilor (reprezentanţilor) şi biroului de conducere darea de seamă privind activitatea desfăşurată;
    4) să asigure efectuarea la timp a decontărilor cu organizaţiile şi intreprinderile pentru lucrările şi serviciile prestate Asociaţiei;
    5) să soluţioneze chestiunea privind organizarea sistemului de pază a garajelor;
    6) să îndeplinească şi alte îndatoriri, ce rezultă din prezentul Statut-model şi legislaţia în vigoare.
    31. Preşedintele Asociaţiei are dreptul:
    1) să reprezinte Asociaţia în toate instanţele şi organizaţiile;
    2) să angajeze şi să elibereze din funcţie muncitorii şi funcţionării Asociaţiei;
    3) să încheie din numele Asociaţiei, în limitele competenţelor sale, contracte ce ţin de exploatarea garajelor;
    4) să încredinţeze vicepreşedintelui în unele cazuri îndeplinirea anumitor însărcinări sau să-i delege obligaţiunile sale;
    5) să intenteze acţiuni în instanţele judecătoreşti împotriva agenţilor economici şi persoanelor fizice care deservesc Asociaţia, în cazul cînd aceştia nu-şi respectă angajamentele contractuale;
    6) să acţioneze în judecată membrii Asociaţiei, care au încălcat legislaţia în vigoare, prevederile statutare şi deciziile adunării generale;
    7) să administreze gospodăria Asociaţiei;
    8) să exercite şi alte drepturi, potrivit dispoziţiilor statutare şi legislaţiei în vigoare.
    32. Vicepreşedintele execută însărcinările preşedintelui şi poate îndeplini obligaţiunile acestuia provizoriu, pînă la trei luni, în situaţia cînd preşedintele nu şi le poate îndeplini din motive de sănătate sau în caz de deces.
    33. Membrii biroului de conducere, preşedintele, vicepreşedintele, reprezentanţii şi membrii comisiei de cenzori, care nu-şi respectă obligaţiunile sau încalcă legislaţia în vigoare şi cerinţele statutului, pot fi rechemaţi înainte de termen din aceste structuri, prin hotărîrea adunării generale a membrilor (reprezentanţilor) Asociaţiei.
    34. Comisia de cenzori se alege la adunarea generală a membrilor (reprezentanţilor) Asociaţiei într-o componenţă de cel puţin trei persoane, pe termen de 4 ani, şi este organul ce verifică şi face revizia activităţii Asociaţiei. Din componenţa sa comisia de cenzori îşi alege preşedintele.
    Dacă Asociaţia include mai puţin de 25 de membri, în locul comisiei de cenzori se va alege un cenzor, care va îndeplini atribuţiile acesteia.
    35. Îndatoririle comisiei de cenzori (cenzorului) sînt următoarele:
    1) efectuarea cel puţin o dată pe an a reviziilor planificate privind întreaga activitate economico-financiară a biroului de conducere al Asociaţiei, verificarea corectitudinii ţinerii lucrărilor de secretariat, a evidenţei contabile şi dărilor de seamă, cu întocmirea unui raport pe care îl va prezenta ulterior adunarii generale a membrilor (reprezentanţilor);
    2) controlul asupra corectitudinii calculării şi asupra virării juste şi în termen a plăţilor stabilite de lege;
    3) informarea adunării generale a membrilor (reprezentanţilor) Asociaţiei, iar în caz de necesitate - şi a organului administraţiei publice locale - despre fapte de încălcare a legislaţiei şi statutului, despre acţiunile incorecte ale biroului de conducere sau ale persoanelor cu funcţii de răspundere.
    De asemenea, comisia de cenzori are dreptul să efectueze ori de cîte ori este necesar controale neplanificate sau revizii inopinate ale activităţii biroului de conducere din însărcinarea adunării generale a membrilor (reprezentanţilor), precum şi din proprie iniţiativă.
    36. În componenţa biroului de conducere şi comisiei de cenzori ai Asociaţiei nu pot fi aleşi concomitent soţii, părinţii, copiii, nepoţii, fraţii şi surorile, şi soţiile (soţii) lor.
    Membrii biroului de conducere şi comisiei de cenzori, care prin acţiunile lor au adus prejudicii patrimoniului Asociaţiei, poartă răspundere faţă de ea în modul stabilit de lege.
X. RELAŢIILE CU PROPRIETARII GARAJELOR,
CARE NU SÎNT MEMBRI AI ASOCIAŢIEI
    37. Asociaţia îşi derulează şi reglementează relaţiile cu proprietarii de garaje, care nu sînt membri ai acesteia, pe baze contractuale.
    38. Într-un atare contract se va stipula responsabilitatea părţilor contractante în toate chestiunile de interes comun, mărimea plăţilor pentru serviciile de întreţinere în starea cuvenită a obiectelor de folosinţă comună.
    39. Proprietarul garajului care nu acceptă condiţiile contractului, propus de Asociaţie, le poate contesta pe cale judiciară.
XI. SUSPENDAREA ACTIVITĂŢII ASOCIAŢIEI
    40. Activitatea Asociaţiei este suspendată în caz de:
    1) calificare a acesteia, prin decizia organului competent, drept persoană juridică ce se eschivează de la realizarea obiectivelor prevăzute în statut sau realizează activităţi ce contravin legislaţiei în vigoare;
    2) recunoaştere a necesităţii lichidării ei de către adunarea generală a membrilor (reprezentanţilor);
    3) în alte cazuri prevăzute de lege.
    41. Lichidarea Asociaţiei se efectuează în conformitate cu modul de sistare a activităţii persoanelor juridice, cu participarea obligatorie a reprezentantului organului administraţiei publice locale şi al instituţiei bancare.