LPA633/1991
ID intern unic:  312857
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 633
din  09.07.1991
cu privire la serviciul de alternativă
Publicat : 09.07.1991 în Monitorul Oficial Nr. 006

Abrogată prin LP156-XVI din 06.07.07, MO141-145/07.09.07 art.591

MODIFICAT

L482/04.12.03, MO6-12/01.01.04 art.48
L240/13.06.03, MO138/08.07.03 art.557
L206/29.05.03, MO149/18.07.03 art.598
Legea nr.534-XIV din 22.07.99

Note:
În cuprinsul Legii nr.633-XII din 9 iulie 1991 cu privire la serviciul de alternativă,  cu modificările ulterioare, cuvintele "judeţ", "judeţean" se substituie prin cuvintele "raion", "raional". Vezi L482/04.12.03, MO6-12/01.01.04 art.48.
Vezi Hot. Parl. nr.634-XII din 09.07.91 "Despre punerea în aplicare a Legii Republicii Moldova "Cu privire la serviciul de alternativă".
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Sarcinile Legii
Legea Republicii Moldova "Cu privire la serviciul de alternativă" stabileşte, în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova şi cu normele de drept internaţional, modul de înlocuire a serviciului militar cu serviciul de alternativă şi modul de satisfacere a serviciului de alternativă în scopul asigurării cadrului pentru manifestarea  datoriei civice faţă de societate compatibil cu dreptul cetăţenilor la libertatea gîndirii, conştiinţei, religiei şi convingerilor.
Articolul 2. Legislaţia privind serviciul de alternativă
Legislaţia privind serviciul de alternativă constă din prezenta Lege din  alte  acte legislative ale Republicii Moldova şi  din  Regulamentul organizării  şi  satisfacerii  serviciului  de  alternativă,  apobat  de Guvernul Republicii Moldova.
Articolul 3. Dreptul de a refuza satisfacerea serviciului militar
                   în termen (pregătirea militară obligatorie) şi obligaţia
                  de a satisface serviciul de alternativă
Cetăţenii Republicii  Moldova au dreptul de a  refuza satisfacerea serviciului militar  în  termen (pregătirea militară  obligatorie) din convingeri religioase sau pacifiste.
Cetăţenii scutiţi de serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie) din convingeri religioase sau  pacifiste  sînt obligaţi să satisfacă serviciul de alternativă.
[Art.3 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 4. Noţiunea de serviciu de alternativă
Serviciul de  alternativă este serviciul de stat, cu caracter civil şi  social  util, satisfăcut de cetăţenii care au  refuzat  satisfacerea serviciului  militar  în  termen (pregătirea militară  obligatorie) din convingeri religioase sau pacifiste.
Serviciul de alternativă nu are caracter de pedeapsă.
Serviciul de  alternativă  este organizat, efectuat şi controlat  de autorităţile publice.
[Art.4 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 5. Persoanele care pot fi încorporate în
                    serviciul de alternativă
În serviciul  de alternativă se încorporează cetăţeni ai  Republicii Moldova de sex masculin în vîrstă de la 18 pînă la 27 de ani,  înscrişi la evidenţa militară ca recruţi şi scutiţi de satisfacerea serviciului militar în modul stabilit de prezenta Lege.
În serviciul de alternativă nu se încorporează:
cetăţenii care au satisfăcut serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie);
cetăţenii ai  căror fraţi drepţi au căzut sau au murit  în timpul satisfacerii serviciului militar sau a serviciului de alternativă;
slujitorii cultelor, călugării şi elevii instituţiilor de învăţămînt teologic;
cetăţenii inapţi pe motive de sănătate pentru serviciul de alternativă în conformitate cu Legea afecţiunilor,  aprobată  de Ministerul Sănătăţii al Republicii Moldova;
persoanele care   au   ispăşit  pedeapsa  pentru   săvîrşirea   unor infracţiuni grave.
[Art.5 modificat prin Legea nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 6. Durata serviciului de alternativă
Durata serviciului de alternativă este de 24 de luni.
[Art.6 modificat prin Legea nr.263-XIV din 24.12.98]
Articolul 7. Locul satisfacerii serviciului de alternativă
Cetăţenii Republicii  Moldova  satisfac serviciul de alternativă  la întreprinderi,  în  instituţii  şi organizaţii din ţară,  precum  şi  în formaţiuni speciale  ale  serviciului  de  alternativă  dislocate  pe teritoriul ei.
Serviciul de  alternativă  poate fi satisfăcut peste hotarele  ţării numai cu consimţămîntul cetăţeanului, pe bază de contract, prin hotărîre a organului suprem de conducere al serviciului de alternativă în baza acordurilor interguvernamentale, la care Republica Moldova este parte.
[Art.7 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 8. Sferele de satisfacere a serviciului de alternativă
Serviciul de alternativă se satisface:
în formaţiuni speciale ale serviciului de alternativă (de salvare în caz de avarii, de pompieri, ecologiste, de construcţii, de reparare  a drumurilor etc.) create de autorităţile administraţiei publice;
în instituţii  şi  organizaţii (ale ocrotirii sănătăţii, ale  sferei sociale, ale gospodăriei comunale etc.);
în întreprinderi de stat şi întreprinderi municipale.
Cetăţenii aflaţi  în  rezerva  serviciului  de  alternativă  pot  fi atraşi,  prin  hotărîre  a  Guvernului,  la  lucrările  de  lichidare  a urmărilor situaţiilor excepţionale.
[Art.8 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
Capitolul II
ORGANELE DE STAT ALE SERVICIULUI DE ALTERNATIVĂ
Articolul 9. Organele supreme şi împuterniciţii serviciului
                      de alternativă
Organul suprem  de conducere  al serviciului  de  alternativă  este Comisia Republicană de Recrutare.
Organul suprem  executiv al serviciului de alternativă este Direcţia Serviciului  de Alternativă. Structura, efectivul şi componenţa nominală ale Direcţiei Serviciului de Alternativă se aprobă de către Guvern.
În vederea organizării şi efectuării serviciului de alternativă  în raioane şi în oraşe, şeful Direcţiei Serviciului de Alternativă  numeşte împuterniciţii cu serviciul de alternativă în raioane şi în oraşe.
Modul de organizare şi de activitate a Direcţiei Serviciului de Alternativă şi a împuterniciţilor cu serviciul de alternativă în raioane (oraşe) se stabileşte în Regulamentul privind modul de organizare  şi satisfacere a serviciului de alternativă, aprobat de Guvern.
[Art.9 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 10. Competenţa Direcţiei Serviciului de alternativă
Direcţia Serviciului de alternativă:
elaborează programul  republican  de  organizare  şi  satisfacere  a serviciului de alternativă;
exercită pe întreg  teritoriul Republicii Moldova conducerea împuterniciţilor cu serviciul de alternativă, dirijează, coordonează şi controlează activitatea lor;
stabileşte numărul  cetăţenilor  care  urmează a fi  încorporaţi  în serviciul de  alternativă  şi  numărul  locurilor de  muncă  necesare organizării lui;
crează centre  de instrucţie pentru pregătirea profesională specială a cetăţenilor care fac serviciul de alternativă;
încheie contracte  cu întreprinderi, instituţii, organizaţii, centre de instrucţie privind satisfacerea serviciului de  alternativă   a cetăţenilor şi pregătirea lor profesională specială;
examinează plîngerile şi cererile cetăţenilor;
ia măsuri pentru  ocrotirea  drepturilor şi intereselor  cetăţenilor care fac serviciul de alternativă;
lămureşte prevederile  constituţionale şi alte prevederi legislative privind serviciul de alternativă;
adoptă hotărîri privind transferarea cetăţenilor în alt raion (oraş) pentru continuarea serviciului de alternativă;
adoptă hotărîri  privind încheierea înainte de termen a  serviciului de alternativă al cetăţenilor.
[Art.10 modificat prin Legea nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 11. Componenţa Împuternicitului cu serviciul de
                      alternativă în raion (oraş)
Împuternicitul cu serviciul de alternativă în raion (oraş):
primeşte  cererile  motivate ale cetăţenilor de scutire de serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie) şi de încorporare în serviciul de alternativă, verifică veridicitatea actelor prezentate  şi înştiinţează despre aceasta organul administrativ militar respectiv;
organizează examenul  medical al cetăţenilor care au depus cerere de încorporare în serviciul de alternativă;
prezintă  actele cetăţenilor încorporaţi în serviciul de alternativă la comisia raională (orăşenească) de recrutare;
îndreaptă cetăţenii  la locurile de satisfacere a  serviciului de alternativă  şi la centrele de instrucţie pentru pregătire  profesională specială;
ţine evidenţa  cetăţenilor care satisfac serviciul de alternativă şi face dări de seamă statistice în modul stabilit de organele  statistice de stat;
organizează controlul asupra satisfacerii serviciului de alternativă;
efectuează, împreună cu serviciul de plasare  în cîmpul  muncii atestarea  locurilor de muncă pentru asigurarea satisfacerii serviciului de alternativă;
adoptă hotărîri privind transferarea cetăţenilor în alt loc din cadrul raionului (oraşului) pentru continuarea   serviciului de alternativă;
remite organelor de urmărire penală materiale privind cetăţenii  care  se eschivează de la serviciul de alternativă.

[Art.11 ult. subal. modificat prin L206/29.05.03, MO149/18.07.03 art.598]
remite organelor  de  anchetă  materiale privind cetăţenii  care  se eschivează de la serviciul de alternativă.
[Art.11 modificat prin Legea nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 12. Mijloacele pentru asigurarea activităţii organelor de
                     conducere ale serviciului de alternativă
Organele de conducere ale serviciului de alternativă sînt întreţinute  din mijloacele încasate la buget din activitatea de muncă a cetăţenilor care satisfac serviciul de alternativă.
[Art.12 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
Capitolul III
ÎNCORPORAREA ÎN SERVICIUL DE ALTERNATIVĂ
ŞI SOLUŢIONAREA LITIGIILOR
Articolul 13. Perioada încorporării în serviciul de alternativă
Încorporarea  în  serviciul  de alternativă se efectuează  de  către comisiile de recrutare respective concomitent cu încorporarea curentă în serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie).
Din componenţa comisiei de recrutare face parte un reprezentant al serviciului  de  alternativă cu  împuterniciri  de  vicepreşedinte  al comisiei de recrutare.
[Art.13 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 14. Cererea  de  scutire de serviciul militar în termen
                    (pregătirea militară obligatorie) şi de încorporare
                    în serviciul de alternativă
Cetăţeanul care  doreşte  să  fie sctutit de  serviciul  militar  în termen  (pregătirea  militară obligatorie)  şi  să  fie  încorporat  în serviciul  de  alternativă depune o cerere motivată împuternicitului  cu serviciul de alternativă  în  raion (oraş) în  decursul  a  două  luni premergătoare încorporării curente în serviciul de alternativă.
La cerere se anexează actele care confirmă calitatea de membru  al organizaţiei religioase sau pacifiste respective.
[Art.14 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 15. Examenul medical
În conformitate cu Regulamentul examenului medical, aprobat de Guvern, împuternicitul cu serviciul de alternativă  în  raion  (oraş) organizează examenul  medical  al cetăţenilor care se  încorporează  în serviciul de alternativă în comisia medicală pe lîngă comisia raională (orăşenească) de recrutare.
[Art.15 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 16. Hotărîrea comisiei raionale (orăşeneşti) de recrutare
Comisia raională  (orăşenească)  de  recrutare, la şedinţa  sa,  în prezenţa  cetăţeanului  care  a depus cererea de  scutire de serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie) şi de încorporare în serviciul de alternativă,  ascultă împuternicitul cu serviciul de alternativă în raion (oraş) asupra temeiniciei motivelor din cerere şi, în  conformitate cu rezultatele examinării cererii şi cu  rezultatele examenului medical, adoptă una din următoarele hotărîri:
privind scutirea cetăţeanului de serviciul militar în termen (pregătirea  militară obligatorie) şi încorporarea acestuia în serviciul de alternativă;
privind scutirea cetăţeanului de serviciul militar în termen (pregătirea  militară obligatorie) şi amînarea încorporării acestuia  în serviciul de alternativă;
privind scutirea   cetăţeanului  de  serviciul  militar  în termen (pregătirea  militară  obligatorie),  confirmarea lui  ca  inapt  pentru serviciul  de  alternativă  şi  luarea lui de la  evidenţa  militară  şi evidenţa serviciului de alternativă;
privind respingerea  cererii  cetăţeanului de scutire  de  serviciul militar în termen (pregătirea militară obligatorie).
Hotărîrea comisiei  raionale (orăşeneşti) de recrutare se adoptă  cu votul majorităţii membrilor comisiei.
Hotărîrea comisiei  raionale (orăşeneşti) de recrutare cu privire la scutirea cetăţeanului de serviciul militar  (pregătirea militară obligatorie) constituie temei pentru a fi luat de la evidenţa  militară şi a fi pus la evidenţa serviciului de alternativă.
[Art.16 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 17. Amînarea încorporării cetăţeanului în
                     serviciul de alternativă
Amînarea încorporării cetăţeanului în serviciul de alternativă se face pe motiv de sănătate, în legătură cu activitatea de deputat, pentru continuarea studiilor, pe motive familiale şi de altă natură.
Amînarea încorporării  în  serviciul de alternativă  pe motiv de sănătate se acordă cetăţenilor declaraţi de comisiile medicale  inapţi provizoriu pentru serviciul de alternativă.
Amînarea  încorporării în serviciul de alternativă se acordă recruţilor aleşi în funcţii elective ale autorităţilor publice pe durata mandatului lor.
[Alin.3 art.17 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
Amînarea încorporării în serviciul de alternativă pentru continuarea studiilor se acordă recruţilor care învaţă în instituţii de  învăţămînt de toate  treptele şi formele  de  instruire pînă  la  absolvirea instituţiilor  respective. Persoanele exmatriculate din instituţiile  de învăţămînt pierd dreptul la amînarea încorporării în vederea continuării studiilor.
[Alin.4 art.17 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
Persoanele exmatriculate din  instituţii de învăţămînt  mediu  de specialitate şi din instituţii de învăţămînt superior pierd dreptul  la amînarea încorporării pentru continuarea studiilor.
Amînarea încorporării în  serviciul de alternativă  pe   motive familiale se acordă în cazul în care cetăţeanul:
este unicul întreţinător al familiei;
are doi sau mai mulţi copii.
Amînarea  încorporării în serviciul de alternativă în baza unor alte circumstanţe se acordă prin hotărîre a Comisiei Republicane de Recrutare la demersul comisiei raionale (orăşeneşti) de recrutare.
[Alin.7 art.17 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
Cetăţenii cărora  li s-a acordat amînarea încorporării în  serviciul de  alternativă  pe  motivele  arătate în prezentul articol  nu  pot  fi încorporaţi  în  serviciul  militar  în perioada aflării  în  vigoare  a amînării.
Articolul 18. Soluţionarea litigiilor
În cazul în care  cetăţeanul nu este de acord cu hotărîrea  comisiei raionale (orăşeneşti) de recrutare, el este în drept să facă contestaţie la  Comisia  Republicană de Recrutare în termen de 7 zile  de  la  data primirii copiei de pe hotărîre.
Acţiunile împuterniciţilor cu serviciul de alternativă în raion (oraş) pot fi atacate în Direcţia Serviciului de Alternativă.
Comisia Republicană de Recrutare şi Direcţia  Serviciului de Alternativă examinează plîngerea în termen de două săptămîni de la data primirii ei şi se  pronunţă asupra  hotărîrii  comisiei raionale (orăşeneşti) de  recrutare sau asupra acţiunilor  împuternicitului  cu serviciul de alternativă în raion (oraş).
Hotărîrea Comisiei Republicane de  Recrutare sau a Direcţiei Serviciului de Alternativă poate fi atacată în instanţa de contencios administrativ competentă  în modul stabilit.

[Art.18 al.4 modificat prin L240/13.06.03, MO138/08.07.03 art.557]
Hotărîrea Comisiei   Republicane   de  Recrutare  sau  a   Direcţiei Serviciului  de Alternativă poate fi atacată în instanţa de judecată  în modul stabilit.
Cetăţeanul se încorporează în serviciul de alternativă, în serviciul militar în termen (pregătirea  militară  obligatorie)  numai   după soluţionarea definitivă a litigiului.
[Art.18 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
Capitolul IV
SATISFACEREA SERVICIULUI DE ALTERNATIVĂ
Articolul 19. Îndreptarea la serviciul de alternativă
Împuternicitul  cu serviciul de alternativă în raion (oraş), în baza hotărîrii privind încorporarea cetăţeanului în serviciul de alternativă, eliberează  acestuia un titlu nominativ în care se indică timpul sosirii şi locul de satisfacere a serviciului de alternativă.
[Alin.1 art.19 modificat prin Legea nr.534-XIV din 22.07.99]
Cetăţeanul încorporat în serviciul de alternativă poate fi trimis în centrul de instrucţie pentru a face pregătire profesională specială.
În baza înscrierii din titlul nominativ:
administraţia  întreprinderii, instituţiei, organizaţiei încheie cu cetăţeanul un contract de muncă pe termenul  stabilit.  Refuzul  de încadrare în muncă nu se admite în acest caz;
conducătorul   formaţiunii  emite  un  ordin  privind   încorporarea cetăţeanului în această formaţiune;
administraţia  centrului de instrucţie emite un ordin de înscriere a cetăţeanului ca audient.
Serviciul de  alternativă începe la data încheierii contractului  de muncă sau emiterii ordinului respectiv.
Articolul 20. Modul de satisfacere a serviciului de alternativă
Modul de satisfacere a serviciului de alternativă se stabileşte de prezenta Lege, de alte acte legislative ale Republicii Moldova  şi  de Regulamentul organizării şi satisfacerii serviciului de alternativă.
Articolul 21.Îndătoririle administraţiei întreprinderii,instituţiei,
                    organizaţiei, centrului de instrucţie, conducătorului de
                    formaţiune
Administraţia  întreprinderii, instituţiei, organizaţiei,  centrului de instrucţie, conducătorul de formaţiune:
înştiinţează, în termen de o săptămînă, împuternicitul cu serviciul de alternativă în raion (oraş) despre  încorporarea  cetăţeanului  în seviciul de alternativă;
[Subalin.1 modificat prin Legea nr.534-XIV din 22.07.99]
aduce la cunoştinţa  cetăţeanului statutul şi regulamentul de ordine interioară, condiţiile de muncă sau de  instruire,  îi   lămureşte drepturile şi îndatoririle lui;
organizează instruirea  cetăţeanului  în  materie de  securitate  a muncii;
înştiinţează în termen de o săptămînă împuternicitul cu serviciul de alternativă  în raion (oraş) despre toate încălcările legislaţiei muncii comise  de cetăţeanul care satisface serviciul de alternativă, precum şi despre sancţiunile disciplinare ce i s-au aplicat;
[Subalin.4 modificat prin Legea nr.534-XIV din 22.07.99]
în caz de lichidare  a întreprinderii, instituţiei, organizaţiei, de reducere  a statelor de personal, de dizolvare a formaţiunii comunică cu două  luni în prealabil împuternicitului cu serviciul de alternativă  în raion (oraş).
[Subalin.5 modificat prin Legea nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 22. Îndatoririle cetăţenilor care satisfac
                     serviciul de alternativă
Cetăţeanul încorporat  în  serviciul de alternativă, precum  şi  cel transferat  în alt loc de serviciu, este obligat să se prezinte la  timp la locul de servciciu sau de instrucţie, indicat în titlul nominativ.
Cetăţeanul care satisface serviciul de alternativă este obligat să respecte cu stricteţe cerinţele stabilite de  prezenta Lege, de Regulamentul organizării şi satisfacerii serviciului de alternativă, statutele şi regulamentele de ordine interioară în vigoare la locul  de serviciu sau de instrucţie.
Articolul 23. Drepturile şi libertăţile cetăţenilor care
                     satisfac serviciul de alternativă
Cetăţeanul care  satisface  serviciul de alternativă beneficiază  de drepturile  şi libertăţile prevăzute în Constituţia şi în alte legi  ale Republicii Moldova, luîndu-se în considerare particularităţile stabilite de legislaţia privind serviciul de alternativă.
Cetăţeanul care  satisface  serviciul de alternativă are dreptul  să adreseze  organelor  de  stat  pentru serviciul  de  alternativă  cereri motivate de:
transferare la alt loc de serviciu;
încheiere anticipată a serviciului;
altă natură, dacă există motive temeinice.
[Alin.2 art.23 modificat prin Legea nr.534-XIV din 22.07.99]
Cetăţeanul care satisface serviciul de alternativă nu are dreptul:
de a ocupa funcţii de conducere;
de a desfăşura activitate de antreprenor;
de a participa la greve;
de a părăsi locul  de  satisfacere a serviciului sau  de  instrucţie fără permisiunea personaei oficiale respective.
Cetăţeanul care satisface serviciul de alternativă nu poate fi trecut  în rezervă sau transferat la un alt loc de serviciu fără decizia împuternicitului respectiv cu serviciul de alternativă.
[Alin.4 art.23 modificat prin Legea nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 24. Garanţiile sociale şi înlesnirile pentru cetăţenii
                      care satisfac serviciul de alternativă
Cetăţenii care sînt antrenaţi în îndeplinirea unor obligaţii, legate de evidenţa şi încorporarea în serviciul de alternativă, sînt scutiţi de muncă în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
Cetăţenilor trimişi de comisiile raionale (orăşeneşti) de  recrutare la examen medical în dispensare, ambulatorii sau clinici li se păstrează locul  de muncă, postul ocupat şi salariul mediu pentru perioada aflării lui în instituţia medicală.
[Alin.2 art.24 modificat prin Legea nr.534-XIV din 22.07.99]
Cetăţeanul care satisface serviciul de alternativă:
se asigură la  necesitate ci îmbrăcăminte specială sau cu  uniformă, cu alimente şi cu locuinţă;
are dreptul la concediu anual neremunerat cu o durată de 14 zile.
Perioada serviciului  de alternativă se include în vechimea în muncă generală şi specială.
În  termenul  serviciului  de  alternativă nu  se  include  perioada pentru  care  nu au fost decontate defalcările respective  din  salariul cetăţeanului care satisface serviciul de alternativă.
[Alin.5 art.24 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
Cetăţenilor care  satisfac serviciul de alternativă li se  păstrează spaţiul locativ sau rîndul la locuinţă.
Cetăţenilor care au satisfăcut serviciul de alternativă  li  se păstrează  dreptul  de  reîncadrare la  întreprinderea,   instituţia, organizaţia în care au lucrat pînă la încorporare.
Cetăţenilor care  au devenit inapţi pentru muncă şi familiile  celor care   şi-au  pierdut  viaţa  în  timpul  satisfacerii  serviciului de alternativă, persoanelor care erau întreţinute de aceştia li se asigură endemnizaţii  sau pensii de stat, precum şi compensaţii unice, stabilite de legislaţie.
Cetăţenilor mobilizaţi  la lucrările de lichidare a urmărilor situaţiilor excepţionale li se menţine salariul şi funcţia la locul  de muncă permanent. În caz de deces, de căpătare a leziunilor corporale, de survenire  a invalidităţii ca urmare a îndeplinirii sarcinilor  indicate în  hotărîrea respectivă a Guvernului, întreprinderile, instituţiile  şi organizaţiile  vor plăti cetăţenilor mobilizaţi sau membrilor familiilor lor o indemnizaţie unică prevăzută de legislaţie.
[Alin.9 art.24 introdus prin Legea nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 25. Retribuirea muncii cetăţenilor care
                      satisfac serviciului de alternativă
Cetăţenilor care satisfac serviciului de alternativă li se plăteşte 75 de procente din salariu, impus de baze generale.
Articolul 26. Mijloacele rezultate din munca cetăţenilor
                      care satisfac serviciul de alternativă
Sumele de bani reţinute din salariul cetăţenilor care satisfac serviciul de alternativă se transferă la bugetul  republican şi se folosesc pentru organizarea serviciului de alternativă în modul stabilit de Guvernul Republicii Moldova.
Articolul 27. Încheierea serviciului de alternativă
Temei pentru  încheierea   serviciului  de  alternativă  serveşte expirarea termenului serviciului de alternativă.
În conformitate cu  Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova, împuternicitul  cu  serviciul  de  alternativă în  raion  (oraş)  adoptă hotărîre privind incheierea serviciului de alternativă.
[Alin.2 art.27 modificat prin Legea nr.534-XIV din 22.07.99]
Prin Hotărîrea Guvernului Republicii  Moldova data  încheierii serviciului de  alternativă  poate fi  amînată în   legătură  cu circumstanţele excepţionale, însă cel mult pe două luni.
Articolul 28. Încheierea anticipată a serviciului de alternativă
Temei pentru  încheierea  anticipată  a serviciului  de  alternativă serveşte:
raportul Comisiei   Republicane  de  Recrutare  sau  al  consiliului raional   (orăşenesc)  de  expertiză  medicală  a  vitalităţii  privind inaptitudinea   cetăţeanului   pentru  satisfacerea  în   continuare   a serviciului de alternativă;
naşterea în familia cetăţeanului a celui de-al doilea copil;
decesul ambilor părinţi;
schimbarea stării  familiale a cetăţeanului, în urma cărui fapt el a devenit unicul întreţinător al familiei;
încorporarea cetăţeanului în serviciul militar;
tragerea la răspundere  penală a cetăţeanului pentru săvîrşirea unei infracţiuni  grave. În cazul în care infracţiunea săvîrşită de  cetăţean nu este calificată ca "gravă", acesta continuă satisfacerea serviciului de alternativă după ispăşirea pedepsei.
Hotărîrea privind încheierea anticipată a serviciului de alternativă o adoptă Direcţia Serviciului de Alternativă.
[Art.28 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 29. Rezerva serviciului de alternativă
Cetăţenii care  au  satisfăcut termenul serviciului de  alternativă, stabilit de prezenta Lege, sînt trecuţi în rezervă.
Cetăţenii  aflaţi  în  rezerva  Forţelor Armate au  dreptul  să  fie trecuţi  în  rezerva serviciului de alternativă din motiv de convingeri religioase sau pacifiste în conformitate cu Regulamentul privind modul de organizare şi satisfacere a serviciului de alternativă.
[Alin.2 art.29 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
Guvernul are  dreptul de a-i mobiliza pe cetăţenii aflaţi în rezerva serviciului  de alternativă în cantonamente de instrucţie sau  speciale, dar  cel mult de trei ori, pe un termen sumar de cel mult 6 luni  pentru întreaga  perioadă de  aflare în rezerva  serviciului  de  alternativă. Cetăţenii  în  cauză  pot fi mobilizaţi şi la lucrările de  lichidare  a urmărilor situaţiilor excepţionale.
[Alin.3 art.29 în redacţia Legii nr.534-XIV din 22.07.99]
În timpul aflării  în  rezerva serviciului de alternativă  cetăţenii trec periodic examene medicale.
Limita de vîrstă  pentru aflarea cetăţenilor în rezerva  serviciului de alternativă este de 50 de ani.
Capitolul V
DISPOZIŢII FINALE
Articolul 30. Evidenţa serviciului de alternativă
Evidenţa serviciului  de alternativă se efectuează în modul stabilit de Guvernul Republicii Moldova.
Evidenţa nominală a  cetăţenilor care satisfac serviciul de alternativă şi a celor din rezerva serviciului de  alternativă  se efectuează de împuterniciţii cu serviciul de alternativă în raion (oraş).
[Alin.2 art.30 modificat prin Legea nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 31. Răspunderea pentru încălcarea legislaţiei
                     privind serviciul de alternativă
Membrii Comisiei Republicane de Recrutare şi ai comisiilor raionale (orăşeneşti) de recrutare, medicii care participă la examinarea medicală a cetăţenilor, precum şi alte persoane care au  comis  încălcări  ale legislaţiei  privind serviciul de alternativă, sînt traşi la  răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.
[Art.31 modificat prin Legea nr.534-XIV din 22.07.99]
Articolul 32. Răspunderea pentru eschivarea de la
                     satisfacerea serviciului de alternativă
Cetăţenii care  se  eschivează de la satisfacerea serviciului de alternativă poartă răspundere penală în conformitate cu legislaţia  în vigoare.
Articolul 33. Răspunderea cetăţenilor care satisfac
                     serviciul de alternativă
Cetăţenii care au săvîrşit contravenţii disciplinare, administrative şi  de  altă  natură în timpul satisfacerii serviciului  de  alternativă poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.
PREŞEDINTELE
REPUBLICII MOLDOVA                          Mircea SNEGUR
Chişinău, 9 iulie 1991.
Nr.633-XII.