*OIFPS400/2014 Versiunea originala
ID intern unic:  353091
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
ORDIN Nr. 400
din  14.03.2014
cu privire la aprobarea Instrucţiunii
privind evidenţa obligaţiilor faţă de buget
Publicat : 28.03.2014 în Monitorul Oficial Nr. 72-77     art Nr : 399     Data intrarii in vigoare : 14.03.2014
    În baza art.133 alin.(1) lit.c) şi art.190 alin.(4) din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al RM, ediţie specială din 08.02.2007, pag.4, cu modificările şi completările ulterioare),
ORDON:
    1. Se aprobă darea în exploatare a modulului „Contul curent al contribuabilului” în cadrul Sistemului Informaţional al Serviciului Fiscal de Stat.
    2. Direcţia economică şi achiziţii publice a IFPS va lua în evidenţă modulul „Contul curent al contribuabilului” în modul stabilit.
    3. Direcţia economică şi achiziţii publice a IFPS va transmite modulul „Contul curent al contribuabilului”  către Î.S.„Fiscservinform” în modul stabilit.
    4. Î.S. „Fiscservinform”, în calitate de administrator tehnico-tehnologic al sistemului informaţional al Serviciului Fiscal de Stat, va asigura administrarea infrastructurii tehnice de exploatare a modulului „Contul curent al contribuabilului”.
    5. Direcţia metodologia evidenţei fiscale va asigura monitorizarea şi executarea în termen a  procedurilor  metodologice necesare exploatării  adecvate a modulului „Contul curent al contribuabilului”.
    6. Se aprobă Instrucţiunea privind evidenţa obligaţiilor faţă de buget (în continuare – Instrucţiune), în conformitate cu anexa la ordin.
    7. Se stabileşte că pentru accesarea online a conturilor contribuabililor şi altor rapoarte privind situaţia achitărilor la buget, se va utiliza sistemul informaţional automatizat „Contul curent al contribuabilului” în condiţiile prevăzute de Instrucţiune, după cum urmeză: de către organele fiscale – din data semnării ordinului; de către contribuabili – din 31 martie 2014.
    8. Î.S.„Fiscservinform” va asigura, la solicitarea contribuabililor, conectarea gratuită la sistemul informaţional automatizat „Contul curent al contribuabilului” în modul stabilit de Instrucţiune.
    9. Se stabileste că deciziile şi certificatele privind lipsa sau existenţa restanţelor faţă de buget emise de organele fiscale în scopul executării atribuţiilor sale de serviciu anterior datei semnării ordinului dat nu sînt pasibile reexaminării.
    10. Responsabilitatea privind controlul asupra executării prezentului ordin mi-o asum personal.
    11. Prezentul ordin se pune în aplicare din data semnării, avînd în vedere termenele indicate la pct.7.
    12. Direcţia juridică a IFPS va asigura publicarea ordinului în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    ŞEFUL INSPECTORATULUI
    FISCAL PRINCIPAL DE STAT                                  Ion PRISĂCARU

    Nr. 400. Chişinău, 14 martie 2014.

Anexă
la Ordinul IFPS nr. 400
din 14 martie 2014
INSTRUCȚIUNE
privind evidenţa obligaţiilor faţă de buget
I. Dispoziţii generale
    1. Instrucţiunea privind evidenţa obligaţiilor faţă de buget (în continuare – Instrucţiune) stabileşte modul de accesare şi generare a contului/conturilor contribuabilului, certificatelor privind lipsa sau existenţa restanţelor faţă de buget pentru organele fiscale şi pentru autorităţile publice, investite cu drepturi respective.
    2. În sensul prezentei Instrucţiuni se utilizează următoarele noţiuni:
    Obligaţie – obligaţie a contribuabilului de a plăti la bugetul public naţional o anumită sumă ca impozit, taxă, altă plată, precum şi majorare de întîrziere (penalitate) şi/sau amendă, a cărei stingere este reglementată de legislaţia fiscală şi a cărei evidenţă ţine de competenţa Serviciului Fiscal de Stat.
    Sistem – sistemul informaţional automatizat „Contul curent al contribuabilului”.
    Contribuabil – persoană, care conform legislaţiei, este obligată să calculeze şi/sau să achite la buget impozitele şi taxele, alte plăţi, majorările de întîrziere (penalităţile) şi amenzile respective; persoana, care conform legislaţiei, este obligată să reţină sau să perceapă de la altă persoană şi să achite la bugetul public naţional obligaţiile indicate.
    Plăţi de bază – impozitele, taxele şi alte plăţi cu excepţia majorărilor de întîrziere (penalităţilor) şi amenzilor.
    Restanţă – suma, pe care contribuabilul era obligat să o plătească la buget ca impozit, taxă sau altă plată, dar pe care el nu a plătit-o în termen, precum şi suma majorării de întîrziere (penalităţii) şi/sau amenzi.
    Suma plătită în plus – suma plătită ca impozit, taxă sau altă plată, majorare de întîrziere (penalitate) şi/sau amendă prin vărsare sau încasare, inclusiv prin executare silită, în cuantum mai mare decît cel prevăzut în conformitate cu legislaţia fiscală.
    Sold – existentul / cuantumul cumulativ al tranzacţiilor pe Debit şi pe Credit la o anumită dată din/pentru o perioadă de raportare închisă sau deschisă, determinat conform art.179 din Codul fiscal.
    Sold istoric / rest istoric – soldformat la finele unui an fiscal din cadrul perioadei de prescripţie, determinat conform art.179 din Codul fiscal.
    Cont al contribuabilului – raport structurat selectat din sistem corespunzător codului fiscal al contribuabilului, care reflectă naşterea, modificarea şi stingerea obligaţiei faţă de bugetul public naţional.
    Perioadă de raportare – o perioadă echivalentă, de regulă, cu o lună calendaristică.
    Termen de prezentare a dării de seamă fiscale/ termen de stingere a obligaţiei fiscale  – perioadă,
    stabilită conform legislaţiei fiscale, pînă la care trebuie să fie prezentată darea de seamă fiscală / în care trebuie să fie executată obligaţia fiscală, incluzînd şi ultima sa zi:
    a) pentru dările de seamă fiscale pe suport de hîrtie – în orele de program ale organului fiscal;
    b) pentru dările de seamă în format electronic – pînă la ora 24 a zilei respective.
    Dacă ultima zi a perioadei este zi de odihnă, se va considera o ultimă zi prima zi lucrătoare, care urmează după ziua de odihnă.
    Dare de seamă fiscală – orice declaraţie, informaţie, calcul, notă informativă, alt document, care sînt prezentate sau trebuie să fie prezentate organului fiscal, privind calcularea, achitarea, reţinerea impozitelor, taxelor, altor plăţi, majorărilor de întîrziere (penalităţilor) şi/sau amenzilor ori privind alte fapte ce ţin de naşterea, modificarea sau stingerea obligaţiei fiscale.
    Document fiscal intern – document emis de organele fiscale, în modul stabilit de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, în scopul reflectării în conturile contribuabilului a procedurilor legale, aferent cărora în sistem se reflectă naşterea, modificarea sau stingerea obligaţiei, pentru care contribuabilul nu are obligaţiunea de a prezenta dare de seamă fiscală.
    Nume de utilizator şi parolă – conturi alocate contribuabilului, pe baza cărora acesta din urmă obţine acces la serviciile fiscale electronice, în cadrul portalului www.servicii.fisc.md.
    Operator – Î.S. „Fiscservinform”, desemnată în calitate de administrator tehnico-tehnologic al sistemului informaţional al Serviciului Fiscal de Stat prin Hotărîrea Guvernului nr. 344 din 30.04.2009 „Privind aprobarea modificărilor ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr. 89-90, art. 402).
    Profil (cont de utilizator) – compartiment al sistemului care cuprinde date generale despre contribuabil şi conturile contribuabilului.
    Utilizatori – contribiabilii, autorităţile administraţiei publice, organele fiscale.
    IFPS – Inspectoratul Fiscal Principal de Stat.
    DP – document de plată.
    3. Sumele obligaţiilor în sistem se înscriu în lei şi bani.
II. Modul de accesare
    4. Pentru accesarea online a datelor privind obligaţiile faţă de bugetul public naţional contribuabilii vor utiliza sistemul prin intermediul serviciului electronic disponibil pe portalul serviciilor fiscale electronice www.servicii.fisc.md.
    5. În scopul obţinerii accesului online, contribuabilii trebuie să solicite Operatorului conectarea la serviciul electronic respectiv.
    6. Conectarea contribuabililor la serviciul electronic se asigură de către Operator, în mod gratuit, în baza acordului de conectare la serviciile fiscale electronice. Modelul acordului de conectare la serviciile fiscale electronice se aprobă de IFPS şi se publică pe portalul serviciilor fiscale electronice www.servicii.fisc.md.
    7. Contribuabilii care sînt deja conectaţi la serviciul „Declaraţie electronică” vor putea accesa serviciul în cauză în baza acordului de conectare la serviciul „Declaraţie electronică”.
    8. La încheierea acordului de conectare la serviciile fiscale electronice, contribuabilii trebuie să prezinte documentele solicitate de Operator în scopul confirmării identităţii lor sau a împuternicirilor legale de accesare a datelor din cadrul sistemului informaţional al Serviciului Fiscal de Stat. Pe baza documentelor depuse, Operatorul verifică realitatea datelor prezentate, iar copia şi/sau, după caz, originalul documentelor se anexează la acordul de conectare la serviciile fiscale electronice.
    9. Operatorul va asigura activarea contului de utilizator al contribuabilului doar după verficarea şi confirmarea realităţii datelor conţinute în documentele prezentate. Activarea contului de utilizator presupune alocarea şi rezervarea tuturor elementelor conţinute de acesta (nume de utilizator, parolă etc.). La accesarea serviciului electronic, contribuabilul va folosi numele de utilizator şi parola proprie, atribuită în urma înregistrării pe portalul www.servicii.fisc.md.
    10. Operatorul acordă acces contribuabilului la serviciul respectiv,  incontinuu (zilnic, 24 din 24 de ore), exceptînd cazurile de forţă majoră, lucrările de deservire tehnică planificate, precum şi cazurile extreme şi de remediere a defecţiunilor tehnice.
    11. Pentru exploatarea corectă şi eficientă a serviciului electronic, contribuabilii vor respecta instrucţiunile tehnice şi ghidul de utilizare publicate pe portalul www.servicii.fisc.md.
III. Organizarea evidenţei obligaţiilor
faţă de bugetul public naţional

    12. Lista obligaţiilor reflectate în sistem este indicată în anexa nr.1 la prezenta Instrucţiune. Lista se actualizează pe măsura operării modificărilor în legislaţia în vigoare. Operatorul va efectua permanent actualizarea listei în sistem la solicitarea IFPS.
    13. Organizarea evidenţei obligaţiilor faţă de bugetul public naţional este întemeiată pe următoarele proceduri:
    a) orice înscriere în sistem ce ţine de naşterea, modificarea sau stingerea obligaţiei fiscale se efectuează în temeiul documentelor justificative (dărilor de seamă fiscale şi/sau documentelor fiscale interne emise de organele fiscale);
    b) înscrierile în conturile personale ale contribuabilului se fac permanent şi continuu, cu actualizare zilnică;
    c) înscrierile în conturile contribuabilului se fac în ordine cronologică de efectuare a operaţiunilor privind naşterea, modificarea şi stingerea obligaţiei fiscale, fiecărei tranzacţii fiindu-i atribuite data/termenul de stingere, data determinării şi data efectuării înscrierii în sistem, acestea la rîndul lor fiind ataşate la o perioadă de raportare;
    d) reflectarea înscrierilor în conturile personale ale contribuabililor se efectuează pe Debit aferent tranzacţiilor de calculare şi pe Credit aferent tranzacţiilor de stingere.
    14. Înscrierile în conturi privind naşterea obligaţiilor fiscale se efectuează în temeiul următoarelor documente:
    a) dările de seamă fiscale prezentate de către contribuabil şi recepţionate de către organul fiscal conform cerinţelor art.187 din titlul V al Codului fiscal;
    b) dările de seamă fiscale corectate prezentate de către contribuabil conform cerinţelor art.188 din titlul V al Codului fiscal;
    c) dările de seamă prezentate de către serviciile de colectare a impozitelor şi taxelor locale;
    d) documentele fiscale interne elaborate în modul stabilit de IFPS în scopul reflectării în sistem a deciziilor emise de organele fiscale asupra cazurilor de încălcare fiscală;
    e) documentele fiscale interne elaborate în modul stabilit de IFPS în scopul reflectării în sistem a deciziilor emise de organele competente;
    f) documentele fiscale interne emise de organele fiscale în scopul anulării sau înscrierii repetate a documentelor indicate la punctele a), b), c), d), e).
    15. Înscrierile în conturi privind modificarea obligaţiei fiscale se efectuează în temeiul documentelor fiscale interne, emise în temeiul actelor normative, precum şi în temeiurile reglementate de IFPS.
    16. Înscrierile în conturi privind stingerea obligaţiilor fiscale se efectuează:
    a) în cazul achitării – în temeiul documentelor de plată;
    b) în cazul anulării – în temeiul documentelor fiscale interne, elaborate în modul stabilit de IFPS în scopul reflectării actelor legislative cu caracter general sau individual;
    c) în cazul prescripţiei – în temeiul documentelor fiscale interne elaborate în modul stabilit de IFPS în scopul reflectării deciziei scrise a conducerii organului fiscal sau organelor competente privind stingerea obligaţiei fiscale prin prescripţie. În cazul serviciului de colectare a impozitelor şi taxelor locale – în baza deciziei adoptate de către consiliul local;
    d) în cazul stingerii prin scădere – în temeiul documentelor fiscale interne, elaborate în modul stabilit de IFPS în scopul reflectării deciziei conducerii organului fiscal sau consiliului local privind stingerea obligaţiei fiscale prin scădere;
    e) în cazul stingerii prin compensare:
    – cu executare de casă – în temeiul documentelor de plată;
    – fără executare de casă (pentru obligaţiile aferente unui cont trezorerial de venituri în cadrul unui buget) – în temeiul documentelor fiscale interne, elaborate în modul stabilit de IFPS;
    f) în cazul executării silite – în temeiul documentelor de plată trezoreriale privind încasările veniturilor bugetare obţinute în urma acţiunilor de executare silită.
    17.Tranzacţiile utilizate în scopul reflectării obligaţiilor în sistem sînt indicate în anexa nr.2 la prezenta Instrucţiune.
    18. Corectarea erorilor admise de către organele fiscale la reflectarea în sistem a naşterii, modificării şi stingerii obligaţiei fiscale se efectuează de către organele fiscale fără implicarea contribuabilului.
    19. Documentele privind naşterea, modificarea şi stingerea obligaţiilor se reflectă:
    - la codul fiscal fictiv 999, în cazurile imposibilităţii determinării codului fiscal din operaţiile / tranzacţiile parvenite în sistem şi/sau în cazurile nerespectării razelor de deservire ale organelor fiscale;
    - la codul compartimentului clasificaţiei veniturilor bugetare 100 01 ”Capitolele şi paragrafele inexistente în clasificaţia bugetară – în cazurile înscrierii operaţiilor / tranzacţiilor la clasificaţiile veniturilor bugetare inexistente la moment în sistem.
Organele fiscale vor analiza zilnic înscrierile înregistrate eronat cu întreprinderea măsurilor de rigoare de corectare a informaţiei respective.
    20. Înscrierea în sistem a datelor privind naşterea, modificarea şi stingerea obligaţiilor faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat se efectuează în corespundere cu informaţia prezentată în mod electronic de către Casa Naţională de Asigurări Sociale.
IV. Administrarea perioadelor de raportare
    21. Perioada de raportare poate fi închisă sau deschisă.Perioada de raportare se închide la o dată determinată. Determinarea datei de închidere a perioadei de raportare ţine de competenţa IFPS.
    22. Perioada de raportare închisă include tranzacţiile, al căror termen de calculare, modificare şi stingere revine perioadei corespunzătoare, cît şi tranzacţiile de calculare, modificare şi stingere aferente perioadelor de raportare precedente, acestea fiind procesate pînă la data închiderii perioadei de raportare respective.
    23. La închiderea perioadei de raportare se fixează majorarea de întîrziere şi soldurile obligaţiilor aferente perioadei respective, care ulterior rămîn neschimbate.
    24. La închiderea perioadei de raportare se recalculează soldurile istorice (anuale).
    25. Pe parcursul perioadei de raportare deschise majorarea de întîrziere şi soldurile sînt variabile şi se modifică în funcţie de actualizarea informaţiilor în sistem.
V. Administrarea termenelor
    26. Transferarea termenelor de prezentare a dării de seamă fiscale/de stingere a obligaţiei fiscale în sistem se efectuează în mod automat.
    27. În conformitate cu art. 228 alin.(2) din Codul fiscal, majorarea de întîrziere (penalitatea) se calculează pentru perioada care începe după scadenţa plăţii de bază şi care se încheie în ziua plăţii ei efective inclusiv.
    28. Scadenţa reprezintă termenul de stingere a obligaţiei fiscale, astfel încît calcularea majorării de întîrziere (penalităţii) derulează din ziua imediat următoare termenului de stingere a obligaţiei fiscale.
    29. Dacă în condiţiile art.129 pct. 8 din Codul fiscal a avut loc transferarea termenului de plată, se transferă respectiv şi data derulării calculării majorării de întîrziere (penalităţii).
    30. Dacă data derulării calculării majorării de întîrziere (penalităţii) revine pentru o zi de odihnă, transferarea datei de calculare a majorării de întîrziere (penalităţii) nu se efectuează.
VI. Administrarea soldurilor
    31. Soldul se calculează pentru plăţile care cad sub incidenţa pct.14 din prezenta Instrucţiune.
    32. Soldul se calculează:
    a) pe codul fiscal al contribuabilului / codul subdiviziunii contribuabilului;
    b) pe codul organului fiscal al contribuabilului / subdiviziunii contribuabilului;
    c) pe buget şi pe codul compartimentului clasificaţiei veniturilor bugetare;
    d) pe tip de plată în cadrul unei clasificaţii bugetare (plată de bază, majorare de întîrziere).
    33. Treapta inferioară de calculare a soldului reprezintă în calitate de obiect: codul fiscal al contribuabilului, codul organului fiscal, codul statistic al localităţii, codul subdiviziunii; în calitate de subiect: clasificaţia veniturilor bugetare aferentă unui buget şi tipul de plată.
    Compensarea între soldurile debitoare şi creditoare se efectuează la nivelul celei mai inferioare trepte.
    34. Soldurile iniţiale încărcate în sistem reprezintă solduri formate la situaţia din 31 decembrie 2012.
    Ulterior datei indicate, soldul se stabileşte ca diferenţă între totalul sumelor debitoare şi totalul sumelor creditoare.
    35. Atunci cînd totalul sumelor debitoare este mai mare decît totalul sumelor creditoare, contul prezintă sold debitor, iar valoarea acestuia – restanţă.
    Atunci cînd totalul sumelor debitoare este egal cu totalul sumelor creditoare, contul prezintă sold debitor cu valoarea zero.
    Atunci cînd totalul sumelor creditoare este mai mare decît totalul sumelor debitoare, contul prezintă sold creditor, iar valoarea acestuia – sumă plătită în plus.
    36. Măsurile de asigurare a încasării şi/sau măsurile de executare silită pot fi aplicate asupra soldului debitor doar în cazul satisfacerii concomitente a următoarelor condiţii:
    a) soldul debitor nu este determinat de situaţiile enumerate la pct.82 din Instrucţiune;
    b) soldul debitor nu poate fi stins prin compensare din contul soldului creditor.
VII. Administrarea majorării de întîrziere (penalităţii)
    37. În conformitate cu art. 228 alin. (1) din Codul fiscal, în sistem majorarea de întîrziere se calculează în mod electronic fără a fi emisă vreo decizie. Majorarea de întîrziere se calculează pentru perioada de timp care începe după scadenţa (termenul stabilit pentru stingerea) plăţii de bază şi care se încheie în ziua plăţii ei efective sau cu data stingerii, stabilită de legislaţia fiscală, în funcţie de modul de stingere a obligaţiei fiscale.
    38. Majorarea de întîrziere reprezintă produsul (înmulţirea) dintre cuantumul plăţii de bază, nestins în termenul stabilit, numărul de zile întîrziate şi cota zilnică a majorării de întîrziere (%).
    39. Cota zilnică a majorării de întîrziere se determină ca raport dintre rata de bază (rotunjită pînă la următorul procent întreg), stabilită de Banca Naţională a Moldovei în luna noiembrie a anului precedent anului fiscal de gestiune, aplicată la operaţiunile de politică monetară pe termen scurt, majorată cu 5 puncte şi numărul de zile în anul fiscal.
    Cota zilnică a majorării de întîrziere se determină pînă la sutimi de procent, utilizînd regula de rotunjire.
    40. Pentru plăţile, aferent cărora calcularea majorării de întîrziere nu este reglementată de legislaţia fiscală, majorarea de întîrziere se calculează conform actelor legislative, care reglementează administrarea plăţilor respective.
    41. Majorarea de întîrziere se calculează în raport cu soldul debitor, avîndu-se în vedere particularităţile pct.32-33 din Instrucţiune.
    42. Sistemul nu calculează majorarea de întîrziere pentru plăţile de bază aferente bugetului asigurărilor sociale de stat. Aceste date se reflectă în temeiul informaţiilor transmise în mod electronic de către Casa Naţională de Asigurări Sociale.
    43. Sistemul calculează majorarea de întîrziere atît la data închiderii perioadei de raportare, cît şi în cadrul perioadei de raportare deschise.
    44. Valoarea majorării de întîrziere pentru o perioadă de raportare închisă este determinată de valoarea neachitată a plăţii de bază, cota zilnică a majorării de întîrziere (%) şi numărul de zile de întîrziere. Pentru perioadele de raportare închise majorarea de întîrziere are valoare fixată.
    45. În cadrul perioadei de raportare deschise majorarea de întîrziere are valoare variabilă, modificîndu-se zilnic în funcţie de tranzacţiile înscrise în sistem.
    46. În cazul în care are loc modificarea obligaţiei fiscale (plăţii de bază) în sensul majorării / diminuării pentru perioadele fiscale precedente (perioadele de raportare închise), sistemul în cadrul ultimei perioade de raportare deschise asigură calcularea / recalcularea majorării de întîrziere. Valoarea majorării de întîrziere calculate/ recalculate la închiderea perioadei de raportare respective este determinată de valoarea recalculată a plăţii de bază, cota zilnică a majorării de întîrziere (%) şi numărul de zile, cu specificarea calculelor / recalculelor pentru perioadele fiscale precedente (perioadele de raportare închise).
    47. Sistemul asigură recalcularea majorării de întîrziere în mod electronic pentru perioadele fiscale începînd cu 1 ianuarie 2013. Pentru perioadele fiscale de pînă la 1 ianuarie 2013 recalcularea majorării de întîrziere se efectuează în temeiul documentelor fiscale de uz intern, întocmite în modul reglementat de IFPS.
    48. La întocmirea documentelor fiscale de uz intern, în scopul asigurării recalculării majorării de întîrziere în mod electronic, la rubricile „Termen de plată” în mod obligătoriu se va indica scadenţa reală a plăţii de bază.
VIII. Generarea rapoartelor
    49. În funcţie de statutul utilizatorului, sistemul asigură accesarea şi generarea următoarelor rapoarte:
    a) pentru contribuabili:
    CC 01 Contul curent detaliat;
    CC 01MI Calculul majorării de întîrziere (penalităţii);
    CC 02 Contul curent generalizat;
    CC 03 Soldul/restul istoric;
    CC 19TP Tranzacţiile pasive;
    b) pentru autorităţile administraţiei publice, investite cu competenţele respective:
    CC04AE  Certificatul privind lipsa sau existenţa restanţelor faţă de buget;
    c) pentru organe fiscale:
    CC 01 Contul curent detaliat;
    CC 01 MI Calculul majorării de întîrziere (penalităţii);
    CC 02 Contul curent generalizat;
    CC 03 Soldul/restul istoric;
    CC 04 AE  Certificatul privind lipsa sau existenţa restanţelor faţă de buget;
    CC04 BI  Certificatul privind lipsa sau existenţa restanţelor faţă de buget aferent bunului supus înstrăinării / gajului;
    CC 19TP Tranzacţiile pasive;
    precum şi alte rapoarte statistice, ce ţin de executarea atribuţiilor de serviciu.
IX. Generarea Raportului CC 01
    50.Raportul CC 01 Contul curent detaliat (în continuare – Raportul CC 01) este destinat prezentării informaţiei aferente unui cod fiscal pentru o valoare a clasificaţiei veniturilor bugetare (anexa nr.3).
    51. Raportul CC 01 conţine următoarele compartimente:
    a) informaţia privind contribuabilul;
    b) date privind emiterea;
    c) criteriile de extragere a contului curent;
    d) condiţii suplimentare de extragere;
    e) informaţie privind soldul/restul istoric la începutul perioadei;
    f) informaţie privind tranzacţiile pentru perioada selectată (separat pentru plăţi de bază/amenzi şi majorare de întîrziere);
    h) informaţie privind soldul/restul istoric la finele perioadei.
    52. Informaţia privind contribuabilul include următoarele date: codul fiscal actual, denumirea, adresa juridică, organul fiscal de la locul de înregistrare, informaţie dacă contribuabilul este sau nu identificat ca mare contribuabil, codul fiscal deţinut anterior.
    53. Datele privind emiterea raportului se generează de sistem la momentul solicitării acestuia în funcţie de utilizator.
    54. Informaţiile privind criteriile de extragere a contului curent şi condiţiile suplimentare de extragere sînt afişate corespunzător criteriilor selectate de utilizator, avîndu-se în vedere următoarele particularităţi:
    a) din rubrica ”Obligaţie (impozit, taxă şi altă plată)”sînt afişate obligaţiile corespunzător clasificaţiilor veniturilor bugetare, aferent cărora pentru contribuabil sînt înregistrate solduri şi/sau tranzacţii/operaţii. Rubrica oferă posibilitatea de afişare a apartenenţei bugetare pentru clasificaţiile veniturilor bugetare selectate. Pentru obligaţiile regularizatorii selectarea apartenenţei bugetare se va efectua în funcţie de cadrul legal privind aplicarea defalcărilor (repartizarea veniturilor) pentru perioada de timp supusă evaluării. În cazul în care obligaţia pentru perioada selectată reprezintă o sursă de venit a bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale, din rubrica ”Bugetul” se va marca opţiunea respectivă. În cazul în care obligaţia pentru perioada selectată reprezintă o sursă de venit atît a bugetului de stat, cît şi a bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale, din rubrica ”Bugetul” se va marca opţiunea ”Consolidat”. Se recomandă a nu selecta în scopul evaluării perioadei de timp, care includ diferite aplicări ale defalcărilor (repartizării veniturilor);
    b) din rubrica „Organul fiscal” pot fi afişate /selectate organele fiscale în care sînt înregistrate solduri sau tranzacţii pentru contribuabilul selectat şi/sau pentru subdiviziunile acestuia;
    c) din rubrica „Subdiviziunea” poate fi afişată /selectată lista subdiviziunilor contribuabilului (inclusiv cu afişarea localităţilor de amplasare), în cazul în care aferent subdiviziunilor sînt înregistrate solduri;
    d) în funcţie de combinarea cîmpurilor cu identificatorul „Cu divizarea pe organe fiscale” şi cu identificatorul „Cu divizarea pe subdiviziuni” pot fi obţinute următoarele versiuni ale Raportului CC 01:
    - per contribuabil, cu indicarea cumulativă a datelor pe organe fiscale şi subdiviziuni;
    - per contribuabil, cu specificarea totalurilor pe organe fiscale;
    - per contribuabil, cu specificarea totalurilor pe subdiviziuni;
    - per contribuabil, cu specificarea totalurilor pe organele fiscale şi pe subdiviziuni;
    e) selectarea identificatorului „Cu sold/rest istoric” oferă posibilitatea:
    - afişării informaţiei privind soldul/restul istoric la începutul perioadei selectate cu specificarea datelor pentru anii fiscali din cadrul perioadei de prescripţie, deteminate de legislaţie, începînd cu 31 decembrie 2012;
    - afişării informaţiei privind soldul/restul istoric la sfîrşitul perioadei selectate cu specificarea datelor pentru anii fiscali din cadrul perioadei de prescripţie în funcţie de modificarea acestora ca urmare a tranzacţiilor înregistrate în cadrul perioadei de raportare selectate;
    f) deselectarea identificatorului „Cu afişarea tranzacţiilor nule” oferă posibilitatea afişării în raport a tranzacţiilor fără valoarea zero în scopul micşorării volumului raportului pentru tipar.
    55. Informaţia afişată privind tranzacţiile pentru perioada solicitată pe plaţi de bază/ amenzi şi majorări de întîrziere include:
    - soldul la început de perioadă;
    - tranzacţiile din perioada solicitată;
    - suma tranzacţiilor din perioada solicitată;
    - soldul din perioada solicitată;
    - soldul la sfîrşit de perioada solicitată.
    56. Informaţia privind tranzacţiile pentru perioada solicitată la rubrica „Majorare de întîrziere” în cazul perioadelor de raportare închise oferă posibilitatea prin intermediul referinţei să fie accesat Raportul CC 01 MI Calculul majorării de întîrziere (penalităţii).
X. Generarea Raportului CC 01 MI
    57. Raportul CC 01 MI Calcul majorării de întîrziere (penalităţii) (în continuare - Raportul CC 01MI) este destinat detalizării majorării de întîrziere (penalităţii) pentru perioadele de raportare închise (anexa nr.4).
    58. Raportul CC 01 MI poate fi afişat:
    a) prin accesarea referinţei (link-ului) din Raportul
    CC 01 la rubrica „Majorarea de întîrziere”;
    b) prin selectarea raportului (din interfaţă) după numărul tranzacţiei, indicat în Raportul CC 01 la rubrica „Majorarea de întîrziere”.
    59. Antetul raportului conţine date de identificare a contribuabilului, a obligaţiei fiscale  şi date privind emitentul.
    60. Raportul CC 01 MI conţine calculul detalizat al majorării de întîrziere, care la rîndul său include:
    a) baza de calcul (valoarea neachitată a plăţii de bază /valoarea recalculată a plăţii de bază);
    b) perioada/perioadele de raportare închise (cu delimitările „De la” şi „Pînă la”), aferent cărora a fost calculată /recalculată majorarea de întîrziere;
    c) cota zilnică a majorării de întîrziere;
    d) numărul de zile de întîrziere;
    e) detalizarea pe organ fiscal şi subdiviziune.
    61. Particularităţile calculării /recalculării majorării de întîrziere sunt expuse la compartimentul „Administrarea majorării de întîrziere (penalităţii)”.
XI. Generarea Raportului CC 02
    62. Raportul CC 02 Contul curent generalizat (în continuare – Raportul CC 02) este destinat prezentării informaţiei totalizatoare aferente unui cod fiscal pentru clasificaţiile veniturilor bugetare administrate de Serviciul Fiscal de Stat (anexa nr.5).
    63. Raportul CC 02 conţine următoarele compartimente:
    a) informaţia privind contribuabilul;
    b) datele privind emiterea;
    c) criteriile de extragere a contului curent;
    d) condiţiile suplimentare de extragere;
    e) informaţia totalizatoare privind situaţia calculării, modificării, stingerii obligaţiilor aferente bugetului public naţional pentru perioada solicitată.
    64. Selectarea şi afişarea compartimentelor indicate la lit. a) – lit. d) se efectuează în mod analogic celui reglementat pentru Raportul CC 01 Contul curent detaliat.
    65. Informaţia totalizatoare privind situaţia obligaţiilor aferente bugetului public naţional pentru perioada solicitată include următoarele date:
    a) codul compartimentului, denumirea clasificaţiei veniturilor bugetare, cu specificarea apartenenţei bugetare a acesteia;
    b) soldul obligaţiei pe Debit / Credit la începutul perioadei selectate;
    c) suma tranzacţiilor pe Debit / Credit aferente perioadei selectate;
    d) soldul obligaţiei pe Debit / Credit la sfîrşitul perioadei selectate;
    e) pentru clasificaţiile veniturilor bugetare utilizate atît pentru plăţi de bază, cît şi pentru majorări de întîrziere, informaţia în raport este prezentată cu specificarea pe feluri de plăţi şi cu total cumulativ;
    f) pentru clasificaţiile bugetare, aferent cărora sistemul nu calculează solduri, se afişează doar suma tranzacţiilor din perioada solicitată.
    66. Selectarea identificatorilor „Cu divizarea pe bugete” şi „Cu defalcări” oferă posibilitatea afişării Raportului CC 02 cu rezultatele totalizatoare pe compartimentele bugetului public naţional.
XII. Generarea Raportului CC 03
    67. Raportul CC 03 Soldul/restul istoric (în continuare – Raportul CC 03) este destinat prezentării informaţiei aferente unui cod fiscal pentru una, mai multe sau toate clasificaţiile bugetare pentru perioadele fiscale din cadrul perioadei de prescripţie reglementate de Codul fiscal (anexa nr.6) la data solicitată.
    68. Raportul CC 03 conţine următoarele compartimente:
    a) informaţia privind contribuabilul;
    b) date privind emiterea;
    c) criteriile de extragere a raportului;
    d) condiţii suplimentare de extragere;
    e) informaţia totalizatoare privind soldul/restul istoric.
    69. Selectarea şi afişarea compartimentelor indicate la lit. a) – lit. d) se efectuează analogic modurilor reglementate pentru Raportul CC 01 şi Raportul CC 02.
    70. Informaţia totalizatoare privind soldul/restul istoric include soldurile istorice aferente anilor fiscali cu specificare pe cod al compartimentului, denumire şi aparteneţă bugetară a clasificaţiei veniturilor bugetare. În cazurile reglementate, datele pe o clasificaţie bugetară sînt specificate pe plată de bază, majorare de întîrziere/amendă.
    71. Soldul / restul istoric specificat ca majorare de întîrziere se afişează doar pentru clasificaţiile veniturilor bugetare, pentru care legislaţia în vigoare determină obligaţia calculării majorării de întîrziere.
    72. Soldul / restul istoric se calculează avîndu-se în vedere particularităţile pct.32-33 din Instrucţiune.
    73. În Raportul CC03 sînt incluse doar clasificaţiile veniturilor bugetare, pentru care în sistem este determinată obligaţia calculării soldurilor.
XIII. Generarea certificatelor privind lipsa
sau existenţa restanţelor faţă de buget

    74. Modelele  certificatelor utilizate în scopul atestării lipsei sau existenţei restanţelor faţă de buget sînt prezentate în anexele nr.7, nr.8, nr.9 la Instrucţiune.
    75. Raportul CC 04 AE Certificatul privind lipsa sau existenţa restanţelor faţă de buget (în continuare - Certificatul CC 04 AE) se generează:
    1) de către autorităţile administraţiei publice, investite cu competenţele respective, în scopul executării atribuţiilor lor de serviciu;
    2) de către organele fiscale la solicitarea contribuabililor.
    76. Certificatul CC 04 AE generat de către autoritatea publică din sistem va conţine următoarele date:
    a) numărul şi data;
    b) destinatarul;
    c) date despre contribuabil;
    d) estimarea lipsei sau existenţei restanţelor conform datelor sistemului.
    77. Certificatele CC 04 AE generate de către autorităţile publice sînt înregistrate şi păstrate într-un registru electronic în cadrul sistemului.
    78. În cazul în care contribuabilul, urmare a examinării înscrierilor în conturile sale din sistem, consideră că suma neachitată a obligaţiilor faţă de buget nu reprezintă restanţă, acesta poate solicita emiterea şi perfectarea certificatului CC 04 AE de către organul fiscal de la locul de deservire.
    79. Certificatul CC 04 AE generat de organul fiscal conţine următoarele date:
    1) completate de sistem:
    a) numărul şi data;
    b) destinatarul;
    c) date despre contribuabil;
    d) estimarea lipsei sau existenţei restanţelor conform datelor sistemului;
    2) completate de inspector, suplimentar la cele indicate la pct.1):
    a) menţiunile organului;
    b) autentificarea organului fiscal.
    80. Solicitarea contribuabilului privind eliberarea certificatului CC 04 AE se va întocmi în formă liberă cu indicarea obligatorie a codului fiscal al solicitantului şi a destinaţiei certificatului.
    81. Solicitarea se va examina în cel mult 2 zile lucrătoare, incluzînd ziua depunerii solicitării.
    82. La cazurile în care suma neachitată a obligaţiilor faţă de buget nu reprezintă restanţă pot fi atribuite următoarele:
    a) restanţa constituie obiect al concilierii acordului de amînare/eşalonare, încheiat conform cerinţelor art.180 din Codul fiscal şi pentru care la data solicitării certificatului nu a parvenit termenul de scadenţă;
    b) restanţa urmează a fi stinsă din contul plăţilor în plus şi/sau a sumelor a căror restituire este reglementată de Codul fiscal şi pentru care la data solicitării certificatului au fost perfectate documentele de plată trezoreriale privind stingerea prin compensare şi remise organului corespunzător (ierarhic superior /competent) spre executare în conformitate cu art.175 alin.(8) din Codul fiscal;
    c) restanţa este determinată de neanularea dării de seamă fiscale precedente în legătură cu prezentarea dării de seamă fiscale corectate şi/sau neacceptarea acesteia în conformitate cu art.188 din Codul fiscal;
    d) restanţa urmează a fi stinsă din contul mijloacelor băneşti ridicate conform art.198 din Codul fiscal;
    e) restanţa reprezintă o amendă, pasibilă anulării în condiţiile executării de către contribuabil a cerinţelor art.234 din Codul fiscal;
    f) restanţa este stinsă conform documentelor de plată trezoreriale reflectate în sistemul informaţional al Serviciului Fiscal de Stat;
    g) restanţa urmează a fi stinsă ca urmare a aplicării altor măsuri de administrare fiscală şi/sau ca urmare a executării pct.18 din Instrucţiune.
    83. Situaţiile descrise la pct.82 se constată de către inspectorul fiscal – executor al cererii depuse prin perfectarea unei note de serviciu pe numele şefului subdiviziunii, în cadrul căreia acesta activează.
    În temeiul rezoluţiei aplicate de către şeful subdiviziunii pe nota de serviciu, executorul, după caz, asigură înscrierile necesare în compartimentele 4 şi 5 din certificat cu aplicarea ştampilei umede a organului fiscal.
    84. Certificatul CC 04 AE, accesat de către organul fiscal din sistem şi perfectat în modul expus la punctele 78 – 83, se emite în două exemplare.
    Primul exemplar este destinat contribuabilului, iar al doilea, avînd anexate solicitarea contribuabilului, nota de serviciu, documentele confirmative şi extrasele de conturi din sistem, se îndosariază în dosarul contribuabilului.
    85. Certificatele CC 04 AE emise de organele fiscale sînt înregistrate într-un Registru pe suport de hîrtie, în care sînt consemnate următoarele date:
    a) numărul, data certificatului;
    b) codul fiscal, denumirea solicitantului;
    c) destinatarul;
    d) semnătura solicitantului privind recepţionarea certificatului.
    86. Raportul CC 04 BI Certificatul privind lipsa sau existenţa restanţelor faţă de buget aferent bunului supus înstrăinării/gajului (în continuare – Certificatul CC 04 BI) este destinat prezentării în cazul înregistrării notariale a contractelor de înstrăinare/gajare a bunurilor de către persoanele juridice şi/sau persoanele fizice ce practică activităţi de întreprinzător.
    87. Certificatul CC 04 BI se emite şi se perfectează doar de organul fiscal, conţinînd următoarele date:
    1) completate de sistem:
    a) numărul şi data;
    b) destinatarul;
    c) date despre contribuabil şi/sau subdiviziunea contribuabilului la care este ataşat bunul supus înstrăinării / gajului;
    d) estimarea lipsei sau existenţei restanţelor conform datelor sistemului;
    2) completate de inspector,suplimentar la cele indicate la pct.1):
    a) menţiunile organului;
    b) valabilitatea certificatului;
    c) autentificarea organului fiscal.
    88. Certificatelor CC 04 BI sînt aplicabile cerinţele expuse la punctele 80 – 85 din Instrucţiune.
    89. Rubrica ”Valabil pîna la” din certificatul CC 04 BI se va completa doar în cazurile lipsei restanţelor faţă de buget. În calitate de termen de valabilitate se va indica primul termen de achitare ce urmează să parvină pentru impozitele pe proprietate aferente bunului supus înstrăinării / gajului în ordine cronologică în raport cu data solicitării certificatului.
    90. Raportul CC 04 CET Certificatul privind lipsa sau existenţa restanţelor faţă de buget aferent bunului supus înstrăinării/gajului – proprietate a cetăţeanului (în continuare – Certificatul CC 04 CET) este destinat prezentării în cazul înregistrării notariale a contractelor de înstrăinare/gajare a bunurilor de către persoanele fizice – cetăţeni.
    91. Certificatul CC 04 CET se perfectează exclusiv în mod manual (fără a fi generat din sistem), incluzînd următoarele informaţii:
    a) numărul şi data;
    b) destinatarul;
    c) date despre contribuabil şi bunul imobil;
    d) menţiunile organului;
    e) valabilitatea certificatului;
    f) autentificarea organului fiscal.
    92. Certificatului CC 04 CET îi sînt aplicabile cerinţele expuse la punctele 80 – 85din Instrucţiune.
    93. Rubrica ”Valabil pîna la” din certificatul CC04CET se va completa doar în cazurile lipsei restanţelor faţă de buget. În calitate de termen de valabilitate se va indica primul termen de achitare ce urmează să parvină pentru impozitele pe proprietate aferente bunului supus înstrăinării / gajului în ordinea cronologică în raport cu data solicitării (15 august sau 15 octombrie).
    94. Conlucrarea inspectoratelor fiscale teritoriale cu serviciile de colectare a impozitelor şi taxelor locale se efectuează, după cum urmează:
    a) în condiţiile în care bunul imobil, cu referinţă la care se solicită eliberarea certificatului respectiv, se impozitează din valoarea estimată de către organul cadastral, informaţia cu privire la obligaţiile aferente impozitului pe bunurile imobiliare calculate, stinse sau existente ce vizează acest bun este vizualizată de către inspectoratul fiscal de stat teritorial, în raza de administrare a cărui este amplasat bunul imobil, prin intermediul SIA „Cadastrul fiscal”. În vederea eliberării certificatului, administratorul local al SIA „Cadastrul fiscal” sau altă persoană împuternicită din cadrul inspectoratului fiscal de stat teritorial va asigura verificarea plenitudinii calculării de către serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale a obligaţiilor fiscale aferente impozitului pentru acest bun imobiliar. În aceste situaţii certificatul privind lipsa sau existenţa restanţelor faţă de buget se va elibera de către organul fiscal fără a fi solicitată prezentarea certificatului eliberat de serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale;
    b) în cazul în care bunul imobil nu se impozitează din valoarea estimată, informaţia cu privire la obligaţiile aferente impozitului pe bunurile imobiliare stinse sau existente ce vizează acest bun urmează a fi solicitată de către contribuabil de la Serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei, în raza administrativă a căreia este amplasat bunul imobiliar, în conformitate cu Instrucţiunea privind modul de calculare, evidenţă şi achitare a impozitelor şi taxelor locale administrate de serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.998 din 28 august 2003 (Monitorul Oficial, nr.191-195, 5 septembrie 2003).
    Certificatul în cauză va servi temei pentru eliberarea de către organul fiscal a certificatului corespunzător destinat notarului.
XIV. Generarea Raportului CC 19 TP
    95. Raportul CC 19TP Tranzacţiile pasive este destinat afişării tranzacţiilor cu termen de stingere în perioadele ulterioare, care nu participă la formarea soldurilor la data curentă (anexa nr. 10).
XV. Responsabilităţile utilizatorilor şi ale Operatorului
    96. În procesul de utilizare a sistemului, utilizatorii trebuie să respecte obligaţiile referitoare la condiţiile tehnice, de comunicaţii, de confidenţialitate şi securitate a datelor, după cum urmează:
    a) să deţină tehnica de calcul adecvată pentru utilizarea normală a sistemului;
    b) să asigure conexiunea la internet şi să utilzeze tipurile de browsere conform cerinţelor recomandate de Operator;
    c) să asigure utilizarea sistemului pus la dispoziţie de Operator la parametrii definiţi de către acesta;
    d) să nu permită accesul terţilor la contul său de utilizator;
    e) să nu utilizeze sistemul în numele altor contribuabili;
    f) să nu întreprindă tentative de verificare a stării de protecţie şi presupusei vulnerabilităţi în accesul la sistem;
    g) să nu utilizeze alte produse informatice pentru accesul la sistem;
    h) să ia toate măsurile ce se impun pentru a nu afecta securitatea sistemului;
    i) să asigure confidenţialitatea datelor şi informaţiilor de care ia cunoştinţă prin utilizarea sistemului;
    j) să nu divulge altor persoane neautorizate numele de utilizator şi parola ce asigură accesul la sistem.
    97. În procesul de administrare, menţinere, dezvoltare şi funcţionare a sistemului, Operatorul are responsabilităţi referitoare la condiţiile tehnice, de comunicaţii, de confidenţialitate şi securitate a datelor, după cum urmează:
    a) să deţină platforma software şi echipamentele de calcul adecvate pentru funcţionarea normală a sistemului;
    b) să asigure conexiunea la internet a sistemului în conformitate cu condiţiile stabilite prin prezenta Instrucţiune;
    c) să asigure suportul tehnic necesar pentru utilizarea şi funcţionarea normală a sistemului;
    d) să asigure personalul calificat în domeniul informatic capabil să consulte contribuabilii la utilizarea sistemului;
    e) să asigure la solicitare, instruirea tehnică a contribuabililor în domeniul utilizării sistemului;
    f) să asigure securitatea sistemului, astfel încît să prevină accesul neautorizat al persoanelor terţe la informaţia confidenţială a contribuabilului.
XVI. Asigurarea securităţii
 informaţionale

    98. Accesul online la sistem se admite exclusiv în scopul exercitării de către utilizatori a drepturilor/atribuţiilor prevăzute de Codul fiscal.
    99. Sistemul include acţiuni organizatorice speciale, precum şi mijloace tehnice, de program şi criptografice pentru protecţia informaţiei în timpul procesării şi accesării datelor din sistem.
    100. Operatorul este responsabil de asigurarea stabilităţii şi eficienţei sistemuluişi de respectarea cerinţelor faţă de asigurarea securităţii datelor cu caracter personal la prelucrarea acestora în cadrul sistemelor informaţionale de date cu caracter personal, aprobate prin Hotărîrea Guvernului  nr. 1123 din 14.12.2010 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr. 254-256, art. 1282).
    101. În scopul protejării sistemului, Operatorul va deconecta temporar accesul utilizatorilor la sistem, în cazul în care constată că este ţinta unor atacuri informatice, pînă la soluţionarea acestei probleme.
XVII. Dispozitii tranzitorii şi finale
    102. Din data punerii în aplicare a sistemului, procedurile de administrare fiscală se efectuează în temeiul datelor oferite de acest sistem.
    103. Sistemul asigură, începînd cu 1 ianuarie 2014 trecerea în mod automat a soldurilor obligaţiilor fiscale în cazul înregistrării modificării sediului contrubuabilului de către organele competente de înregistrarea de stat, care transmit informaţia respectivă către IFPS în modul prestabilit.
    104. Organele fiscale vor lua în consideraţie că obligaţiile fiscale care, conform procedurilor stabilite, au fost excluse din conturile contribuabililor ale aplicaţiei de program ”Impozit” se restabilesc, după necesitate, în conturile sistemului doar în limita restanţelor existente, fără a fi create plăţi în plus neîntemeiate.
    105. Dezacordurile contribuabililor generate de divergenţele dintre datele aplicaţiei de program ”Impozit” şi sistem vor fi examinate de o comisie a IFPS, instituită în acest scop.
    106. În cazul operării unor modificări în structura rapoartelor în cadrul sistemului, utilizatorii acestuia vor fi informaţi printr-un mesaj electronic în cadrul portalului www.servicii.fisc.md.
    107. IFPS în comun cu Operatorul este responsabil de corectitudinea şi veridicitatea informaţiilor din rapoartele generate prin intermediul sistemului.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4

    anexa nr.5

    anexa nr.6

    anexa nr.7

    anexa nr.8

    anexa nr.9

    anexa nr.10