*HGO387/2014 Versiunea originala
ID intern unic:  376777
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 387
din  28.05.2014
pentru aprobarea Regulamentului cu privire la
achiziţionarea serviciilor financiare de către întreprinderile
de stat/municipale şi societăţile comerciale cu capital integral
sau majoritar public
Publicat : 03.06.2014 în Monitorul Oficial Nr. 142-146     art Nr : 431
    În vederea stabilirii unei proceduri de selectare a prestatorilor de servicii financiare în baza unor criterii prestabilite (norme prudenţiale), precum şi în scopul protejării agentului economic de potenţialele fluctuaţii ale sectorului bancar, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul cu privire la achiziţionarea serviciilor financiare de către întreprinderile de stat/ municipale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar public (se anexează).
    2. Ministerele şi alte autorităţi administrative centrale vor asigura, prin intermediul reprezentanţilor săi în consiliile de administraţie a întreprinderilor de stat şi consiliile societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, adoptarea deciziilor de achiziţionare a serviciilor financiare, în conformitate cu Regulamentul aprobat.
    3. Se recomandă autorităţilor administraţiei publice locale să asigure luarea deciziilor privind efectuarea achiziţiilor de servicii financiare de către întreprinderile municipale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar al unităţilor administrativ-teritoriale, în conformitate cu Regulamentul aprobat.
    4. Contractele de achiziţie a serviciilor financiare aflate în curs de derulare la data intrării în vigoare a prezentei Hotărîri vor fi finalizate în conformitate cu procedurile aplicabile la data iniţierii acestora.

    PRIM-MINISTRU                                                   Iurie LEANCĂ

    Contrasemnează:
    Ministrul finanţelor                                                  Anatol Arapu

    Nr. 387. Chişinău, 28 mai 2014.

Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr. 387
din  28 mai 2014

REGULAMENT
cu privire la achiziţionarea serviciilor
financiare de către întreprinderile de stat/ municipale şi
societăţile comerciale
cu capital integral sau majoritar public
    Regulamentul cu privire la achiziţionarea serviciilor financiare de către întreprinderile de stat/ municipale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar public (în continuare – Regulament) reglementează modul de desfăşurare a procedurilor de achiziţie a serviciilor financiare de către întreprinderile de stat/ municipale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar public.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
    1. În sensul prezentului Regulament, se folosesc următoarele noţiuni principale:
    operator economic – instituţie financiară care, în condiţiile prezentului Regulament, ar putea să-şi depună oferta în cadrul unui concurs; 
    concurs – procedură de achiziţie în cadrul căreia orice operator economic poate participa pentru a-şi depune oferta;
    ofertă – act juridic prin care operatorul economic îşi manifestă voinţa de a se angaja din punct de vedere juridic într-un contract de achiziţie de servicii financiare;
    ofertant – orice operator economic care a prezentat o ofertă în condiţiile stabilite de prezentul Regulament;
    autoritate contractantă – întreprindere de stat/ municipală sau societate comercială  cu capital integral sau majoritar public care desfăşoară un concurs pentru a selecta operatorul economic care să-i presteze servicii financiare;
    servicii financiare – servicii necesare autorităţii contractante în vederea desfăşurării activităţii sale, prestate de către o instituţie financiară ce deţine licenţă eliberată de către Banca Naţională a Moldovei.
    2. Prezentul Regulament stabileşte temeiurile juridice de organizare şi desfăşurare a procedurii de achiziţie a serviciilor financiare efectuate de către autorităţile contractante, în scopul asigurării participării pe scară largă a instituţiilor financiare şi asigurării transparenţei în procesul de selectare a acestora.
    3. Contractul de achiziţie a serviciilor financiare se încheie pe o perioadă de cel mult 2 ani de  autoritatea contractantă reieşind din necesităţile acesteia.
    4. În scopul achiziţionării serviciilor financiare, precum şi diminuării riscului de concentrare a mijloacelor financiare proprii,  autoritatea contractantă poate încheia contracte cu mai multe instituţii financiare, reieşind din necesităţile sale.
Capitolul II
CONDIŢII DE APLICARE
    5. Achiziţionarea serviciilor financiare prin concurs se aplică de orice autoritate contractantă, care doreşte să achiziţioneze servicii financiare, necesare pentru desfăşurarea activităţii sale.
    6. Achiziţionarea serviciilor financiare prin concurs se efectuează de către autorităţile contractante, indiferent de valoarea viitorului contract, prin intermediul unui grup de lucru creat în acest sens.
Capitolul III
ACTIVITATEA GRUPULUI DE LUCRU
    7. Grupul de lucru reprezintă un grup de specialişti în cadrul autorităţii contractante care iniţiază şi desfăşoară proceduri de achiziţie a serviciilor financiare pentru satisfacerea necesităţilor autorităţii contractante.
    8. Grupul de lucru se formează printr-o decizie specială (ordin) sau dispoziţie a autorităţii contractante, din cel puţin 5 membri, inclusiv preşedintele şi secretarul grupului de lucru, acesta din urmă avînd drept de vot.
    9. În procesul creării grupului de lucru, fiecare membru care va fi inclus în componenţa acestuia urmează să depună în scris o declaraţie cu privire la interesele personale şi lipsa sau existenţa unui conflict de interese cu ofertanţii, conform anexei nr.1 la prezentul Regulament.
    10. Autoritatea contractantă este obligată să atragă în grupul de lucru, în calitate de membri cu drepturi depline, unul sau mai mulţi reprezentanţi ai fondatorului. Grupul de lucru poate fi desfiinţat, iar componenţa acestuia poate fi modificată numai de către autoritatea contractantă care l-a creat, prin emiterea unei decizii speciale (ordin) sau dispoziţie a autorităţii contractante.
    11. Grupul de lucru îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile prezentului Regulament, cu respectarea principiilor transparenţei, obiectivităţii, imparţialităţii şi eficienţei realizării achiziţiilor.
    12. Şedinţa grupului de lucru se consideră deliberativă dacă la aceasta sînt prezenţi majoritatea membrilor grupului de lucru.
    13. În cazul în care unul din membrii grupului de lucru absentează motivat, el este înlocuit (fără emiterea unei decizii speciale (ordin) sau dispoziţii suplimentare) cu persoana care exercită funcţiile acestuia pentru perioada de absenţă. Efectuarea unei asemenea înlocuiri se consemnează în procesul-verbal de deschidere a ofertelor.
    14. Grupul de lucru îndeplineşte următoarele funcţii:
    a) analizează şi concretizează necesităţile de servicii financiare a autorităţii contractante;
    b) întocmeşte şi înaintează spre publicare invitaţia de participare la concurs;
    c) stabileşte criteriile de evaluare a ofertelor;
    d) concretizează şi iniţiază procedura de achiziţie corespunzătoare;
    e) examinează, evaluează şi compară ofertele operatorilor economici prezentate la concurs;
    f) desemnează cîştigătorul;
    g) pregăteşte, pentru a fi încheiate, contractele de achiziţii cu operatorii economici desemnaţi cîştigători, în strictă conformitate cu cerinţele stipulate în invitaţia de participare;
    h) întocmeşte procesele-verbale privind procedurile de achiziţie.
    15. Fiecare membru al grupului de lucru este obligat să semneze procesul-verbal de deschidere a ofertelor şi procesul-verbal de evaluare a ofertelor. În cazul în care un membru al grupului de lucru nu este de acord cu decizia luată în cadrul şedinţei, el este obligat să-şi expună opinia separată în procesul-verbal, cu indicarea motivelor clare privind dezacordul cu decizia luată.
    Decizia grupului de lucru este adoptată cu majoritatea voturilor membrilor grupului de lucru.
    16. Grupul de lucru examinează ofertele în mod confidenţial şi nu divulgă informaţia privind examinarea, evaluarea şi compararea ofertelor ofertanţilor.
    17. Membrii grupurilor de lucru şi persoanele care se fac vinovate de încălcarea prevederilor prezentului Regulament poartă răspundere conform legislaţiei în vigoare.
Capitolul IV
ÎNTOCMIREA ŞI TRANSMITEREA INVITAŢIEI
    18. Grupul de lucru întocmeşte şi publică anticipat o invitaţie de participare, conform modelului prezentat în anexa nr.2 la prezentul Regulament, în orice mijloc naţional sau local de informare în masă, inclusiv pe pagina web a autorităţii contractante, sau pe pagina web a fondatorului autorităţii contractante, în cazul în care nu dispune de pagină web proprie. Invitaţiei de participare i se atribuie un număr de înregistrare cu data corespunzătoare.
    19. Concomitent cu publicarea invitaţiei de participare, aceasta se transmite, în mod gratuit, tuturor operatorilor economici, conform listei publicate pe pagina web a Băncii Naţionale a Moldovei.
    20. Invitaţia de participare conţine, în mod obligatoriu, cel puţin următoarea informaţie:
    1) denumirea şi sediul autorităţii contractante;
    2) descrierea tipului de servicii financiare solicitate;
    3) informaţia privind modalitatea întocmirii ofertelor;
    4) modul, locul şi termenul-limită de prezentare a ofertelor;
    5) termenul de valabilitate al ofertelor;
    6) lista documentelor de calificare ale ofertanţilor conform pct.22 al prezentului Regulament;
    7) criteriile de evaluare a ofertelor;
    8) menţiunea cu privire la limba de prezentare a ofertelor.
    21. Operatorul economic poate solicita grupului de lucru explicaţii pe marginea invitaţiei de participare la concurs, cu cel puţin 7 zile calendaristice pînă la expirarea termenului de prezentare a ofertelor. La orice demers de acest fel, grupul de lucru va răspunde în termen care să permită operatorului economic să depună oferta la timp, însă nu mai puţin de 6 zile calendaristice, pînă la expirarea termenului de prezentare a ofertelor. Fără a indica sursa de la care provine demersul, grupul de lucru va furniza explicaţiile în cauză tuturor operatorilor economici cărora le-a fost înaintată invitaţia.
Capitolul V
PREZENTAREA OFERTELOR ŞI
EXAMINAREA LOR

    22. În calitate de documente de calificare a ofertanţilor se va prezenta:
    1) informaţia privind denumirea, adresa juridică, datele de contact ale ofertantului;
    2) extrasul din Registrul de stat;
    3) copia licenţei eliberată de către Banca Naţională a Moldovei.
    4) împuternicirea de a încheia contractul de achiziţii.
    23. În invitaţia de participare se stabileşte un termen-limită de prezentare a ofertelor, astfel încît operatorii economici să dispună de timp suficient pentru întocmirea ofertei şi a celorlalte documente solicitate.
    24. Termenul-limită de prezentare a ofertelor este de cel puţin 10 zile calendaristice din momentul publicării şi transmiterii invitaţiei de participare. Ofertele prezentate cu întîrziere se returnează ofertanţilor fără a fi deschise şi fără a fi luate în considerare la etapa de evaluare.
    25. În cazul în care, pînă la expirarea termenului-limită de prezentare a ofertelor, a apărut necesitatea modificării ofertei depuse de către un ofertant, acesta poate solicita grupului de lucru returnarea ofertei în vederea operării modificărilor necesare.
    26. Grupul de lucru va accepta solicitarea de returnare a ofertei în cazul în care aceasta a fost efectuată nu mai tîrziu de 5 zile pînă la expirarea termenului-limită de prezentare a ofertelor, în caz contrar, grupul de lucru va respinge solicitarea.
    27. Oferta modificată se va depune repetat nu mai tîrziu de 3 zile pînă la expirarea termenului-limită de prezentare a ofertelor, în caz contrar, aceasta va fi respinsă.
    28. Grupul de lucru examinează şi evaluează ofertele conform criteriilor prevăzute în invitaţia de participare.
    29. Dacă după expirarea termenului-limită de prezentare a ofertelor, se constată că a fost depusă doar o singură ofertă, concursul se anulează şi se organizează în mod repetat.
    30. Dacă, la evaluarea ofertelor, se constată că toate ofertele prezentate nu corespund cerinţelor de calificare solicitate în invitaţie, concursul se anulează şi se organizează în mod repetat.
    31. Grupul de lucru va desfăşura concursul pentru selectarea ofertantului cîştigător, pînă cînd nu va fi desemnat ofertantul cîştigător.
    32. În cazul în care la concurs nu a fost înaintată nici o ofertă, precum şi în cazul anulării concursului, grupul de lucru organizează un nou concurs.
    33. Ofertele depuse de către operatorii economici se înregistrează, în mod obligatoriu, de către grupul de lucru la momentul depunerii.
    34. Fiecare operator economic va depune o singură ofertă de preţuri, fără dreptul de a fi modificată atît după termenul-limită de prezentare, cît şi pe întreaga perioadă de executare a contractului, dacă oferta acestuia este recunoscută cîştigătoare.
    35. Grupul de lucru, după expirarea termenului-limită de prezentare a ofertelor, va deschide ofertele prezentate de operatorii economici şi va da citire tuturor documentelor prezentate în cadrul acestei proceduri, inclusiv a ofertei, cu menţionarea preţurilor expuse în oferta operatorului economic, după care oferta prezentată va fi semnată de către toţi membrii grupului de lucru. La momentul deschiderii ofertelor, grupul de lucru nu ia nici o decizie privind respingerea sau determinarea ofertei ca fiind cîştigătoare.
    36. Rezultatele deschiderii ofertelor se consemnează într-un proces-verbal, întocmit, conform modelului expus în anexa nr.3 la prezentul Regulament.
    37. Grupul de lucru va exclude din concurs ofertantul, dacă va constata că documentele de calificare pe care acesta le-a prezentat nu corespund realităţii, sînt în esenţă eronate, neveridice, false, incomplete sau dacă refuză să prezinte informaţia suplimentară solicitată, care este strict necesară pentru confirmarea documentelor de calificare a ofertantului sau pentru evaluarea ofertei prezentate.
    38. Grupul de lucru, în termen de 3 zile din momentul iniţierii procedurii de evaluare a ofertelor, poate solicita explicaţii şi documente suplimentare de la ofertanţi, în scopul confirmării datelor iniţial prezentate, acestea fiind ulterior prezentate grupului de lucru, dar nu mai tîrziu de 5 zile din momentul solicitării explicaţiilor de rigoare.
    39. În cazul în care grupul de lucru va solicita careva explicaţii suplimentare asupra ofertei prezentate, acesta aplică principiul nediscriminării, solicitînd în scris documente sau explicaţii necesare de la toţi ofertanţii participanţi.
    40. Termenul de examinare a ofertelor depuse şi de desemnare a cîştigătorului nu va depăşi termenul de valabilitate al ofertei stabilit de către autoritatea contractantă în invitaţia de participare.
    41.  În cazul în care termenul indicat la pct.40 al prezentului Regulament nu este suficient dat fiind amploarea şi complexitatea ofertelor depuse, grupul de lucru va informa participanţii cu privire la prelungirea termenului de valabilitate indicat în invitaţia de participare.
    42. Ofertanţii sînt în drept să accepte sau să refuze prelungirea termenului de valabilitate indicat în invitaţia de participare.
    43. În cazul refuzului de prelungire a termenului de valabilitate, ofertantul va informa în scris grupul de lucru cu privire la refuzul acestuia, iar acesta va exclude din concurs oferta respectivă.
    44. În procesul de evaluare a ofertelor şi desemnării cîştigătorului, grupul de lucru va consulta, în mod obligatoriu, informaţia privind instituţiile financiare, valoarea indicatorilor prudenţiali ai acestora, precum şi normativul–limită stabilit de legislaţie a indicatorilor respectivi.
    45. Banca Naţională a Moldovei va publica lunar şi anual, pe pagina web proprie, informaţia privind instituţiile financiare, valoarea indicatorilor prudenţiali ai acestora, precum şi normativul–limită stabilit de legislaţie a indicatorilor respectivi.
    46. Informaţia specificată la pct.45 al prezentului Regulament va reflecta evoluţia în dinamică a indicatorilor prudenţiali, perioadele de referinţă fiind finele perioadei de gestiune precedente şi luna anterioară celei de prezentare a ofertelor.
    47. Un criteriu obligatoriu de desemnare a cîştigătorului este conformarea operatorului economic, în ambele perioade de referinţă, la normele indicatorilor prudenţiali reflectate în informaţia specificată în pct.45 al prezentului Regulament, în special, conformarea la normele capitalului normativ total, gradul de suficienţă a capitalului ponderat la risc, indicatorii de lichiditate după principiul I şi II.
    48. În cazul în care în cel puţin una dintre cele 2 perioade de referinţă, unul dintre indicatorii prudenţiali ai ofertantului, menţionaţi la pct.47 al prezentului Regulament, vor avea înregistrate valori sub limita normativului în vigoare, acesta va fi descalificat din concurs.
    49. Pe durata evaluării ofertelor prezentate, între grupul de lucru şi operatorii economici nu se vor purta nici un fel de negocieri.
    50. Cîştigătoare este oferta care satisface toate cerinţele stabilite conform criteriilor de evaluare prevăzute în invitaţie şi reprezintă oferta cu cel mai mic preţ.
    51. În cazul în care toate ofertele depuse satisfac toate cerinţele stabilite conform criteriilor de evaluare prevăzute în invitaţie şi reprezintă avantaje economice egale, cîştigătoare este oferta instituţiei ce înregistrează rezultatul cel mai bun în raport cu normativul indicatorilor prudenţiali stabilit de Banca Naţională a Moldovei.
    52. Rezultatele evaluării se consemnează într-un proces-verbal, întocmit conform modelului expus în anexa nr.4 la prezentul Regulament.
    53. Informaţia specificată în pct.45 al prezentului Regulament urmează a fi anexată, în mod obligatoriu, la procesul-verbal de evaluare a ofertelor.
Capitolul VI
ÎNCHEIEREA CONTRACTULUI
    54. Grupul de lucru, în termen de 3 zile după stabilirea ofertei cîştigătoare, va informa toţi participanţii despre rezultatele concursului desfăşurat.
    55. Grupul de lucru va întocmi procesul-verbal privind evaluarea ofertelor pentru achiziţia serviciilor financiare şi o va prezenta ulterior consiliului de administraţie/ consiliului societăţii, spre informare.
    56. Dosarul de achiziţie se va menţine în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului nr.9 din 17 ianuarie 2008 „Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la întocmirea şi păstrarea dosarului achiziţiei publice”.
    57. Contractul va fi încheiat în condiţiile prevăzute în invitaţia de participare şi pentru perioada de timp specificată la pct.3 al prezentului Regulament.
    58. Autoritatea contractantă, în baza deciziei grupului de lucru, încheie contractele de achiziţie a serviciilor financiare cu ofertantul, desemnat cîştigător.
    59. Contractul de achiziţie a serviciilor financiare încheiat între părţi va fi publicat în aceleaşi mijloace de informare în masă în care a fost publicată invitaţia de participare.
    60. Apariţia unor costuri ascunse pe parcursul derulării contractului constituie temei de nulitate absolută.
    61. La data expirării termenului indicat la pct.3, autoritatea contractantă poate, fie să prelungească termenul contractului pentru încă 2 ani, fie să organizeze un nou concurs de achiziţie a serviciilor financiare.
    62. În cazul prelungirii termenului contractului, autoritatea contractantă va consulta, în mod obligatoriu, informaţia publicată conform pct.45 al prezentului Regulament.
    63. În cazul conformării, în ambele perioade de referinţă, a indicatorilor publicaţi la normele prudenţiale, autoritatea contractantă, va încheia un nou contract cu operatorul economic pentru o perioadă de cel mult 2 ani, în caz contrar, va organiza un nou concurs pentru achiziţionarea serviciilor financiare.
    64. Termenul contractului de achiziţie a serviciilor financiare se va prelungi, doar în condiţiile prevăzute la pct.62 şi 63 ale prezentului Regulament, precum şi în funcţie de disponibilitatea şi acceptul părţilor contractante.
    65. Soluţionarea litigiilor aferente procedurii de achiziţie ţine de competenţa instanţelor judecătoreşti.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4