LPM847/1996*
ID intern unic:  313299
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 847
din  24.05.1996
privind sistemul bugetar şi procesul bugetar*
Publicat : 30.05.2003 în Monitorul Oficial Nr. 91     art Nr : 420
LP224-XV din 01.07.04, MO132-137/06.08.04 art.700; în vigoare 01.01.2005
LP141-XV din 06.05.04, MO88-90/04.06.04 art.459
LP482 din 04.12.03, MO6-12/01.01.04 art.48


    Notă:
    cuvintele “hîrtii de valoare” se înlocuiesc cu cuvintele “valori mobiliare” prin  LP231-XVI din 02.11.07, MO180-183/23.11.07 art.693


     *Republicată
*Republicată în temeiul Hotărîrii Parlamentului Republicii Moldova nr. 1546-XIII din 25.02.98 - Monitorul Oficial, 1998, nr. 26-27, art. 170.
Modificată prin Legea Republicii Moldova nr. 1101-XIV din 30.06.00 - Monitorul Oficial, 2000, nr. 109-111, art. 795.

Parlamentul adoptă prezenta lege.
T i t l u l  I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Noţiuni principale
În sensul prezentei legi se utilizează următoarele noţiuni:
Lege bugetară  anuală  -  lege anuală prin care Parlamentul aprobă bugetul de stat, care cuprinde sursele  de venituri şi destinaţia cheltuielilor pentru un an bugetar.
Anexă - parte  componentă  a  legii bugetare anuale,  în care sînt detaliate  veniturile şi cheltuielile bugetului de stat, precum şi alte elemente ale bugetului de stat.
Notă explicativă  -  materiale adiţionale despre strategiile şi obiectivele Guvernului.
An bugetar -  douăsprezece luni consecutive  pentru  care se elaborează, se aprobă, se execută şi se  raportează  bugetul  public naţional.
Alocaţie - mijloace  aprobate în bugetele de toate nivelurile pentru efectuarea de cheltuieli, cu respectarea dispoziţiilor legale.
Alocaţie permanentă  - mijloace bugetare destinate pentru  un scop specific, prevăzut de legislaţie, care se alocă  în termenele şi condiţiile obligaţiunilor asumate.
Trezoreria de Stat - unitate structurală a Ministerului Finanţelor, care exercită executarea de casă a bugetului de stat şi a bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale, bugetului asigurărilor sociale de stat şi a fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală.
    
[Art.1 noţiune modificată prin LP172-XVI din 10.07.08, MO134-137/25.07.08 art.543]
Cont trezorerial  -  cont deschis la Trezoreria de Stat  pentru evidenţa analitică a executării de casă a bugetului de stat şi a bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale, a bugetului asigurărilor sociale de stat şi a fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală.
   
[Art.1 noţiune modificată prin LP172-XVI din 10.07.08, MO134-137/25.07.08 art.543]
Executor de buget -  conducător al  instituţiei,  împuternicit  cu dreptul de a efectua cheltuieli în conformitate cu alocaţiile aprobate.
Plan de finanţare  - repartizare lunară a alocaţiilor aprobate, care permite  deschiderea conturilor trezoreriale şi efectuarea cheltuielilor de către executorul de buget.
Instituţie publică - autoritate (instituţie) care se finanţează de la bugetul public naţional.
   
Bună administrare – mod de a conduce instituţia publică prin care executorul de buget asigură, prin politici şi proceduri adecvate, îndeplinirea obiectivelor în baza respectării principiilor de transparenţă şi răspundere, eficienţă şi eficacitate, legalitate şi echitate, etică şi integritate.
     Managementul riscurilor – proces de depistare, evaluare, gestiune şi control al evenimentelor şi situaţiilor posibile care ar afecta realizarea obiectivelor instituţiei
     [Art.1 noţiuni introduse prin LP172-XVI din 10.07.08, MO134-137/25.07.08 art.543, în vigoare 01.01.09]

      [Art.1 modificat prin LP224-XV din 01.07.04, MO132-137/06.08.04 art.700, în vioare la 01.01.2005]
    Articolul 2. Sistemul bugetar
Sistemul bugetar este un sistem unitar de bugete şi fonduri, care constituie bugetul public naţional, cuprinzînd:
a) bugetul de stat;
b) bugetul asigurărilor sociale de stat;
c) bugetele unităţilor administrativ-teritoriale;
d) fondurile asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală.

    [Art.2 modificat prin LP224-XV din 01.07.04, MO132-137/06.08.04 art.700, în vioare la 01.01.2005]
   
[Art.2 al.(1) lit.b) în redacţia LP482 din 04.12.03, MO6-12/01.01.04 art.48]

    Articolul 3. Procesul bugetar
    Procesul bugetar reprezintă etape consecutive de elaborare, aprobare, executare şi raportare a executării bugetului.
[Art.3 în redacţia LP172-XVI din 10.07.08, MO134-137/25.07.08 art.543]
Articolul 4. Anul bugetar
Anul bugetar pe teritoriul Republicii  Moldova  începe la 1 ianuarie şi se termină la 31 decembrie ale fiecărui an.
Articolul 5. Intrarea în vigoare şi publicarea legii bugetare  anuale
Legea bugetară  anuală intră în vigoare la 1 ianuarie a fiecărui  an sau  la o altă dată prevăzută în textul ei şi se publică  în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Articolul 6. Politica bugetar-fiscală
(1) Îndeplinindu-şi responsabilităţile în condiţiile prezentei legi, Ministerul Finanţelor, Guvernul şi Parlamentul  acţionează  pentru asigurarea:
a) elaborării unui buget în condiţiile:
- stabilităţii monedei naţionale;
- stabilităţii la preţuri şi salarii;
- dezvoltării stabile a economiei;
b) echilibrului  în  timp  al colectării veniturilor  şi  efectuării cheltuielilor.
(2) Îndeplinindu-şi responsabilităţile în condiţiile alin.(1), Ministerul Finanţelor  coordonează activitatea sa cu Banca Naţională  a Moldovei.
Articolul 7. Clasificaţia bugetară
(1) Bugetele se elaborează şi se execută în baza unui sistem unic de clasificaţie bugetară.
(2) Clasificaţia bugetară include clasificaţia veniturilor bugetare, clasificaţia funcţională, clasificaţia organizaţională şi clasificaţia economică a cheltuielilor bugetare, după cum urmează:
a) clasificaţia veniturilor bugetare grupează veniturile bugetare în baza legislaţiei ce determină sursele de venituri;
b) clasificaţia funcţională a cheltuielilor bugetare grupează cheltuielile bugetare ce reflectă utilizarea mijloacelor financiare  în scopul implementării funcţiilor de bază ale statului;
c) clasificaţia organizaţională a cheltuielilor bugetare sistematizează cheltuielile bugetare pe tipuri de întreprinderi, instituţii, organizaţii şi măsurile ce reflectă distribuirea alocaţiilor între beneficiarii direcţi de mijloace din buget;
d) clasificaţia  economică  a  cheltuielilor bugetare  grupează  şi detaliază cheltuielile bugetare în conformitate cu destinaţia concretă a acestora.
(3) Sursele interne şi externe de finanţare a deficitului  bugetar, precum  şi datoria de stat internă şi  externă sînt componente ale clasificaţiilor menţionate la alin.(2).
(4) Clasificaţia bugetară asigură:
a) sistematizarea indicilor bugetari pentru elaborarea, aprobarea şi executarea bugetelor;
b) comparabilitatea internaţională a indicilor bugetari, conţinînd similitudini cu sistemele  de clasificaţie utilizate de organismele financiare internaţionale.
(5) Clasificaţia bugetară se elaborează şi se aprobă de Ministerul Finanţelor. După aprobare, clasificaţia bugetară se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
      [Art.7 al.(5) în redacţia LP172-XVI din 10.07.08, MO134-137/25.07.08 art.543]
Articolul 8. Veniturile bugetare
(1) Veniturile  bugetare se  constituie din impozite, taxe, alte incasări, care sînt specificate de legislaţie.
(2) Veniturile bugetare nu includ împrumuturile de stat.
(3) Lista veniturilor  bugetare se aprobă ca anexă la legea bugetară anuală.
Articolul 9. Alocaţii
(1) Legea bugetară  anuală include alocaţii ce permit autorităţilor publice să efectueze cheltuieli.
(2) Autorităţile publice nu pot admite efectuarea de cheltuieli adiţionale neprevăzute în legea bugetară anuală, cu excepţia cheltuielilor legate de achitarea sumelor conform titlurilor executorii eliberate în baza hotărîrilor rămase definitive ale instanţelor judecătoreşti.
(3) Cheltuielile pentru serviciul datoriei de stat, inclusiv pentru obligaţiunile provenite din acordarea garanţiilor de stat, sînt alocaţii permanente şi se efectuează în termenele stabilite.
  [Art.9 al.(2) modificat prin L141-XV din 06.05.04, MO88/04.06.04 art.459]
   
Articolul 10. Cheltuielile bugetare
(1) Cheltuielile bugetare sînt determinate de alocaţiile specificate în legea bugetară anuală.
(2) Cheltuielile includ:
a) fondul de salarii al angajaţilor autorităţilor publice;
b) alte cheltuieli operaţionale ale autorităţilor publice;
c) cheltuielile pentru  învăţămînt, ştiinţă, cultură şi  artă, ocrotirea  sănătăţii, sport,  protecţia socială, protecţia  mediului înconjurător;
d) susţinerea unor programe de cercetare ştiinţifică fundamentală;
e) investirea programelor de stat pentru dezvoltarea  ramurilor economiei naţionale aprobate de Guvern;
f) transferuri  pentru  autorităţile administraţiei publice  locale, instituţiile finanţate de la buget, întreprinderile de stat;
g) investirea  în  infrastructura publică şi în fondurile fixe care aparţin Guvernului sau societăţii;
h) asigurarea apărării  ţării, ordinii publice şi a securităţii naţionale;
i) serviciul datoriei de stat;
j) plata cotizaţiilor în organisme internaţionale;
k) implementarea  altor  strategii  şi  programe  guvernamentale  în condiţiile legislaţiei.
1) cheltuielile legate de achitarea sumelor conform titlurilor executorii eliberate în baza hotărîrilor rămase definitive ale instanţelor judecătoreşti.
(3) Cheltuielile  bugetare nu includ rambursările sumei de principal pentru datoria de stat.
   
[Art.10 al.(3) modificat prin L224-XV din 01.07.04, MO132-137/06.08.04 art.700, în vigoare 01.01.2005]
   
[Art.10 al.(2) lit.l) introdusă prin L141-XV din 06.05.04, MO88/04.06.04 art.459]
Articolul 11. Balanţa bugetului
(1) Balanţa bugetului  este echilibrul dintre totalul veniturilor şi totalul cheltuielilor.
(2) Dacă veniturile depăşesc cheltuielile, rezultă excedent bugetar.
(3) Dacă cheltuielile depăşesc veniturile, rezultă deficit bugetar.
(4) Proiectul legii bugetare  anuale  include  nivelul  limită  al excedentului sau deficitului bugetar.
(5) După adoptarea legii bugetare anuale:
a) nici un proiect de lege, altul decît privind modificări la legea bugetară anuală, care are drept urmare majorarea cheltuielilor bugetului de stat sau reducerea veniturilor bugetului de stat nu poate fi examinat de Parlament, dacă acesta nu include sursa reală de acoperire  a pierderilor, în scopul menţinerii nivelului deficitului bugetar stabilit;
b) nici o lege, alta decît privind modificări la legea bugetară anuală,  care prevede reducerea excedentului bugetului de stat  aprobat sau majorarea deficitului bugetului de stat aprobat nu poate fi adoptată.
Articolul 12. Mijloacele speciale ale instituţiilor publice
(1) Se consideră mijloace speciale ale instituţiilor publice veniturile acestora obţinute, în condiţiile stabilite prin acte normative, de la efectuarea lucrărilor şi  prestarea serviciilor contra plată, precum şi din donaţii, sponsorizări şi din alte mijloace băneşti, intrate legal în posesia instituţiei publice.
(2) Mijloacele speciale ale instituţiilor publice se includ în bugetele respective, se consideră venituri şi sînt direcţionate pentru cheltuielile legate de desfăşurarea activităţii statutare a acestor instituţii, în conformitate cu  principiile şi regulile de elaborare, aprobare şi executare a bugetelor corespunzătoare.
(3) Nomenclatorul lucrărilor şi serviciilor contra plată, efectuate şi prestate de instituţiile publice, şi mărimea taxelor la servicii, precum şi modul şi direcţiile de utilizare a mijloacelor speciale pe tipuri se stabilesc de către Guvern, dacă actele normative nu prevăd altfel, sau de către autorităţile administraţiei publice locale, conform competenţei lor.
[Art.12 al.(3), în partea ce se referă la Guvern, intră în vigoare la 01.01.2006 prin L224-XV din 01.07.04, MO132-137/06.08.04 art.700]
(4) Excedentele de mijloace speciale la finele anului bugetar sînt accesibile spre utilizare, în aceleaşi scopuri, pentru anul bugetar următor, dacă actele normative nu prevăd altfel.

      [Art.12 modificat prin L224-XV din 01.07.04, MO132-137/06.08.04 art.700, în vgoare la 01.01.2005]
   
Articolul 13. Controlul şi auditul veniturilor şi cheltuielilor bugetare
(1) Controlul financiar şi  auditul veniturilor şi cheltuielilor bugetului de stat se exercită de către Curtea de Conturi.
(2) Controlul  financiar şi administrativ asupra veniturilor şi cheltuielilor bugetare se exercită de către Serviciul fiscal de stat şi organele de control financiar ale Ministerului Finanţelor.
T i t l u l  II
BUGETUL DE STAT
Capitolul 1
ELABORAREA BUGETULUI DE STAT
Articolul 14. Scopurile bugetului de stat
Scopurile bugetului de stat sînt:
a) implementarea strategiilor şi obiectivelor economice, sociale şi de altă natură ale Guvernului;
b) formarea fondurilor băneşti necesare pentru finanţarea acţiunilor Guvernului;
c) asigurarea echilibrului  bugetar necesar pentru menţinerea  unei situaţii macroeconomice stabile a statului;
d) asigurarea  administrării efective, calitative şi responsabile  a finanţelor aflate la dispoziţia Guvernului;
e) expunerea în  mod explicit a strategiilor şi obiectivelor Guvernului, care vor fi realizate de buget.
Articolul 15. Procedura de elaborare a bugetului de stat
(1) Procedura  de elaborare şi adoptare de către Parlament a  legii bugetare anuale face obiectul exclusiv al prezentei legi.
(2) În termenul stabilit de Guvern, Ministerul Finanţelor prezintă Guvernului  proiectul legii bugetare pentru anul bugetar viitor, care include anexele şi nota explicativă.
(3) Pînă la 1 octombrie a  fiecărui  an Guvernul prezintă Parlamentului:
a) proiectul  legii  bugetare pentru anul bugetar viitor  şi  nota explicativă;
b) lista modificărilor  în  legislaţie, care rezultă  din proiectul legii bugetare anuale.
(4) Adiţional  la materialele  prevăzute la alin.(3) se prezintă estimările de venituri şi cheltuieli ale bugetului consolidat.
Articolul 16. Bazele elaborării bugetului de stat
Ministerul Finanţelor, în condiţiile art.15  alin.(2),  elaborează proiectul bugetului de stat bazat pe:
a) scopurile prevăzute la art.14;
b) sursele de venituri şi destinaţia cheltuielilor;
c) propunerile de cheltuieli detaliate ale autorităţilor publice;
d) propunerile  de venituri ale autorităţilor administraţiei publice locale prezentate în condiţiile titlului III;
e) propunerile privind finanţarea deficitului bugetar, dacă cheltuielile depăşesc veniturile;
f) propunerile privind utilizarea  excedentului  bugetar, dacă veniturile depăşesc cheltuielile.
Articolul 17. Elaborarea estimărilor preliminare de venituri
                     şi cheltuieli de către Ministerul Finanţelor
(1) Datele economice de bază, necesare pentru elaborarea proiectului bugetului de stat, se prezintă Ministerului  Finanţelor  în  termenul stabilit de Guvern şi includ în special:
a) prognoza indicatorilor  macroeconomici şi sociali pe anul bugetar viitor, care  este determinată, elaborată şi prezentată de Ministerul Economiei;
b) prognoza indicatorilor şi  cerinţelor bugetului asigurărilor sociale de stat, care este determinată, elaborată şi prezentată de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
c) prognoza indicatorilor fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală, determinată, elaborată şi prezentată de Ministerul Sănătăţii.
(2) Banca Naţională a  Moldovei determină, elaborează şi prezintă prognoza balanţei de plăţi, a creditelor, a obligaţiunilor externe şi a altor indicatori ce caracterizează politica monetar-creditară a statului.
[Art.17 modificat prin L224-XV din 01.07.04, MO132-137/06.08.04 art.700, în vigoare la 01.01.2005]
Articolul 171. Cadrul bugetar pe termen mediu
În temeiul estimărilor Ministerului Finanţelor, efectuate în baza prevederilor art.17, Guvernul, în fiecare an, pînă la data de 1 mai, stabileşte obiectivele politicii bugetar-fiscale pe anul bugetar imediat următor şi pe încă cel puţin 2 ani ulteriori, precum şi cadrul de resurse şi de cheltuieli publice pe anii respectivi, inclusiv limitele de cheltuieli pe autorităţi ale administraţiei  publice centrale.
[Art.17/1 introdus prin L224-XV din 01.07.04, MO132-137/06.08.04 art.700, în vigoare la 01.01.2005]
Articolul 18. Emiterea de note metodologice privind elaborarea
                     proiectului bugetului de stat
Ministerul Finanţelor  emite  pentru  autorităţile  publice  note metodologice detaliate referitoare la elaborarea proiectului  bugetului de stat.
Articolul 19. Prezentarea propunerilor de buget Ministerului Finanţelor
(1) Autorităţile  publice prezintă Ministerului Finanţelor propuneri de buget, la data stabilită de ministrul finanţelor.
(2) Propunerile de  buget ale autorităţilor publice,  structura  şi conţinutul cărora se determină de Ministerul Finanţelor, includ:
a) veniturile şi cheltuielile realizate în anul bugetar precedent;
b) veniturile şi cheltuielile estimate pentru anul bugetar curent;
c) veniturile şi cheltuielile estimate pentru anul bugetar viitor;
d) veniturile  şi cheltuielile estimate pentru cel puţin un an  după anul bugetar viitor;
e) justificările cerinţelor referitoare la estimările preliminare de venituri şi cheltuieli distribuite de Ministerul  Finanţelor  potrivit art.17 alin.(4),  şi rezultatelor estimate ale programelor  incluse  în aceste cerinţe.
(3) Pentru elaborarea  proiectului  bugetului  de stat, Ministerul Finanţelor poate solicita orice informaţie adiţională la alin.(2), ce este asigurată în mod obligatoriu de către autorităţile publice.
Articolul 20. Examinarea propunerilor de buget de către  Ministerul Finanţelor
(1) Ministerul Finanţelor examinează  propunerile de buget  ale autorităţilor publice, care includ:
a) propunerile de venituri şi cheltuieli, prevăzute la art.16 lit.b);
b) informaţia şi justificările,  prevăzute  la  art.17  şi  art.19 alin.(2) lit.e).
(2) Deciziile Ministerului Finanţelor referitoare la partea de venituri şi la partea de cheltuieli ale bugetului pentru anul bugetar viitor se examinează în comun cu autorităţile publice la data stabilită de ministrul finanţelor.
(3) Dacă autorităţile publice nu sînt  de acord cu deciziile specificate la alin.(2), divergenţele existente se soluţionează  în ultimă instanţă de Guvern.
[Art.20 modificat prin L224-XV din 01.07.04, MO132-137/06.08.04 art.700, în vigoare la 01.01.2005]
Articolul 21. Cheltuielile pentru investiţii capitale
(1) Cheltuielile pentru investiţiile capitale şi alte cheltuieli de investiţii, care se finanţează potrivit legislaţiei din bugetul de stat, se fixează  în propunerea de buget în baza devizului de cheltuieli, elaborat de autoritatea publică, şi cuprind:
a) evaluarea tehnică a fiecărei investiţii sau achiziţii;
b) evaluarea  financiară a costului total al fiecărei investiţii sau achiziţii;
c) estimarea cerinţelor de cheltuieli anuale ale fiecărei investiţii sau achiziţii;
d) estimarea  veniturilor anuale sau a cotizaţiilor, dacă  acestea există,  posibile de a  fi colectate de către Guvern  ca  rezultat  al investiţiei sau al achiziţiei.
(2) În temeiul informaţiei prevăzute la alin.(1), Ministerul Finanţelor examinează fiecare investiţie sau achiziţie propusă, pentru a determina:
a) conformitatea ei strategiilor şi obiectivelor Guvernului;
b) prioritatea  ei  în  cadrul limitelor totale  de cheltuieli  ale bugetului de stat;
c) existenţa  surselor de  finanţare pentru a o completa  în anii viitori.
[Art.21 modificat prin L224-XV din 01.07.04, MO132-137/06.08.04 art.700, în vigoare la 01.01.2005]
Articolul 22. Fondul de rezervă
(1) Fondul de rezervă se aprobă prin lege bugetară anuală.
(2) Cuantumul fondului de rezervă se stabileşte de Guvern în baza propunerilor Ministerului  Finanţelor şi în condiţiile  prevederilor art.16-20.
Articolul 23. Prezentarea proiectului legii bugetare anuale Guvernului
(1) În definitivarea  procedeelor  expuse în  art.16-20, Ministerul Finanţelor elaborează  proiectul legii bugetare anuale, care  cuprinde anexele, şi îl prezintă Guvernului împreună cu nota explicativă.
(2) Anexele proiectului legii bugetare anuale includ:
a) veniturile şi cheltuielile estimate pentru anul bugetar viitor;
b) datele adiţionale, prevăzute de legea bugetară anuală.
(3) Nota explicativă  la proiectul legii bugetare anuale include prognozele prevăzute la art.17 alin.(1), precum şi următoarele strategii ale Guvernului:
a) strategiile de dezvoltare socială şi economică;
b) strategiile politicii bugetar-fiscale;
c) strategiile datoriei de stat;
d) strategiile de sprijin financiar;
e) strategiile  relaţiilor bugetului de stat cu bugetele  unităţilor administrativ-teritoriale.
[Art.23 al.(2) modificat prin L224-XV din 01.07.04, MO132-137/06.08.04 art.700, în vigoare la 01.01.2005]
Articolul 24. Aprobarea proiectului legii bugetare anuale  
                     de către Guvern
(1) Guvernul examinează proiectul  legii bugetare anuale şi nota explicativă. La solicitarea Guvernului, Ministerul Finanţelor prezintă informaţii sau explicaţii adiţionale referitoare la  proiectul  legii bugetare anuale şi la nota explicativă.
(2) Guvernul stabileşte procedura de apelare de către autorităţile publice a proiectului legii bugetare anuale şi a notei explicative.
(3) Guvernul decide includerea amendamentelor la proiectul legii bugetare  anuale şi la nota explicativă şi controlează  operarea amendamentelor respective de către Ministerul Finanţelor.
(4) După includerea amendamentelor,  dacă acestea există,  Guvernul aprobă proiectul legii bugetare anuale.
Capitolul 2
EXAMINAREA ŞI ADOPTAREA LEGII BUGETARE
ANUALE DE CĂTRE PARLAMENT
Articolul 25. Prezentarea proiectului legii bugetare  anuale Parlamentului
(1) Guvernul prezintă Parlamentului pînă la 1 octombrie a fiecărui an proiectul legii bugetare anuale.
(2) Proiectul  legii bugetare anuale include anexele şi este însoţit de nota explicativă, specificate la art.23.
(3) Adiţional la proiectul  legii  bugetare anuale, Ministerul Finanţelor prezintă calculele veniturilor şi cheltuielilor bugetare.
(4) Proiectul legii bugetare  anuale este examinat  de Curtea  de Conturi, care prezintă Parlamentului un aviz la data stabilită de acesta.
Articolul 26. Examinarea proiectului legii bugetare anuale  în comisiile Parlamentului
(1) Comisiile  permanente ale Parlamentului examinează proiectul legii bugetare anuale în condiţiile stabilite de Parlament.
(2) La data stabilită de Parlament, comisiile permanente  prezintă avizele  la  proiectul  legii bugetare anuale Comisiei pentru  buget  şi finanţe.
(3) În baza avizelor comisiilor permanente şi a propriei sale examinări, Comisia pentru buget şi finanţe întocmeşte raportul şi lista de recomandări asupra proiectului legii bugetare anuale şi le  prezintă Parlamentului la data stabilită de acesta.
Articolul 27. Examinarea proiectului legii bugetare anuale în Parlament
(1) Parlamentul  examinează  proiectul legii bugetare  anuale, de regulă, în trei lecturi.
(2) În fiecare lectură  Parlamentul  examinează proiectul legii bugetare anuale şi nota explicativă conform prevederilor art.28-30.
(3) Legea bugetară anuală poate fi adoptată şi în a doua lectură, cu condiţia examinării chestiunilor, prevăzute la art.30.
Articolul 28. Examinarea în prima lectură
(1) În decursul primei lecturi, Parlamentul  audiază  raportul Guvernului şi coraportul Comisiei  pentru buget şi finanţe asupra proiectului legii bugetare anuale şi examinează:
a) direcţiile principale ale politicii bugetar-fiscale;
b) concepţiile de bază ale proiectului.
(2) Parlamentul  aprobă, în prima lectură, proiectul legii  bugetare anuale şi îl remite Comisiei pentru buget şi finanţe pentru  pregătirea de examinare în a doua lectură.
(3) În caz de  respingere,  Parlamentul stabileşte un termen  pentru îmbunătăţire  şi prezentare repetată a proiectului legii bugetare anuale în prima lectură.
Articolul 29. Examinarea în a doua lectură
(1) În decursul   lecturii  a  doua,  Parlamentul,  la   prezentarea Comisiei pentru buget şi finanţe, examinează:
a) veniturile estimate sub formă de calcule şi structura lor;
b) cheltuielile estimate, structura şi destinaţia lor;
c) deficitul sau excedentul bugetului de stat.
(2) Parlamentul  aprobă, în a doua lectură, proiectul legii bugetare anuale  şi îl remite Comisiei pentru buget şi finanţe pentru  pregătirea de examinare în a treia lectură.
(3) În caz de  respingere, Parlamentul stabileşte un termen  pentru îmbunătăţire şi prezentare repetată a proiectului legii bugetare anuale în a doua lectură.
Articolul 30. Examinarea în a treia lectură
(1) În decursul lecturii a treia, Parlamentul,  la  prezentarea Comisiei pentru buget şi finanţe:
a) examinează alocaţiile detaliate pentru autorităţile publice;
b) stabileşte alocaţiile care vor fi finanţate în mod prioritar;
c) examinează alte detalieri din legea bugetară anuală.
(2) Pînă la 5 decembrie a fiecărui an, Parlamentul  adoptă  legea bugetară anuală.
Capitolul 3
EXECUTAREA BUGETULUI DE STAT
Articolul 31. Responsabilitatea pentru executarea  bugetului de stat
Responsabilitatea   pentru  executarea  bugetului  de  stat   revine Guvernului.
Articolul 32. Repartizarea lunară a veniturilor şi cheltuielilor
(1) În termen de 10  zile după adoptarea  legii  bugetare  anuale, Ministerul Finanţelor:
a) solicită de la autorităţile  publice centrale planurile de finanţare ale acestora, precum şi ale instituţiilor subordonate;
b) întocmeşte repartizări lunare ale veniturilor prevăzute de legea bugetară anuală şi de alte acte legislative.
(2) În termen de 45 de zile după publicarea legii bugetare anuale, Ministerul  Finanţelor aprobă repartizarea lunară a veniturilor şi cheltuielilor bugetului de stat conform Clasificaţiei bugetare. Ministerul Finanţelor poate aproba alocaţii  pentru  fiecare program guvernamental.
(3) Repartizarea lunară se semnează de ministrul finanţelor sau de o persoană  autorizată din Ministerul Finanţelor, care aprobă cererea  de cheltuieli pentru un scop specific.
(4) Nici o autoritate publică nu poate efectua cheltuieli fără autorizaţia semnată de ministrul finanţelor sau de persoana  autorizată din Ministerul Finanţelor.
(5)Adiţional la repartizarea lunară menţionată la alin.(2), Ministerul Finanţelor, printr-o autorizaţie adăugătoare, poate plasa oricare alte condiţii pentru efectuarea cheltuielilor de către autorităţile publice, dacă aceste condiţii corespund prevederilor legii bugetare anuale şi altor acte legislative. Regulamentul privind statutul drepturile şi obligaţiunile ordonatorilor de credite se aprobă de Ministerul Finanţelor.
Articolul 33. Executarea de casă a bugetului
(1) Executarea de casă a bugetului de stat se efectuează de Ministerul Finanţelor prin Trezoreria de Stat.
(2) Ministerul  Finanţelor poate angaja băncile, care activează  pe teritoriul  Republicii Moldova, în calitate de agenţi pentru  efectuarea operaţiunilor ce ţin de executarea de casă a bugetului
(3) În realizarea  funcţiilor  prevăzute  la  alin.(1),  Ministerul Finanţelor este responsabil de:
a) asigurarea evidenţei  stricte a veniturilor în baza încasărilor efective în ordinea colectării;
b) efectuarea  de cheltuieli, în caz de existenţă a autorizaţiei, în conformitate cu art.9, şi art.32 alin.(3) şi (4);
c) administrarea veniturilor şi cheltuielilor prin conturi distincte bazate pe Clasificaţia bugetară;
d) asigurarea serviciului datoriei de stat;
e) efectuarea  în  contul  autorităţilor publice  a  oricăror  altor operaţiuni financiare prevăzute în legea bugetară anuală şi în alte acte legislative.
(4) La data de  31 decembrie a fiecărui an, Ministerul Finanţelor închide  toate  conturile  deschise în decursul anului  bugetar  curent, pentru a întocmi raportul anual în conformitate cu art.43.
(5) Suma mijloacelor  defalcate  din veniturile generale de stat  şi transferurile virate în bugetele unităţilor administrativ-teritoriale în ultimele zile ale anului de gestiune, dar intrate la conturile bugetelor menţionate în anul următor anului de gestiune, se reflectă în executarea de  casă  a  bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale în  anul  de gestiune.
(6) Sumele defalcărilor calculate din veniturile generale de stat în ultima zi a anului de gestiune se transferă în bugetele unităţilor administrativ-teritoriale în anul următor anului de gestiune, din contul soldului mijloacelor bugetului de stat la sfîrşitul anului de gestiune, cu  reflectarea în executarea de casă a bugetului de stat şi a bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale în anul de gestiune.
(7) Sumele veniturilor încasate în ultima zi a anului de gestiune, destinate transferului în fonduri cu destinaţie specială, se transferă în fondurile respective în anul următor anului de gestiune, din contul soldului mijloacelor bugetului de stat la sfîrşitul anului de gestiune, cu  reflectarea în executarea de casă a bugetului de stat în  anul  de gestiune.
Articolul 34. Colectarea veniturilor
(1) În buget se  percep impozitele, taxele şi alte  încasări  numai dacă au fost stabilite prin lege.
(2) Toate veniturile  stabilite  prin lege se acumulează  la  contul trezorerial în ordinea colectării.
(3) Toate veniturile neîncasate pînă la 31 decembrie se încasează în contul bugetului pe anul viitor.
Articolul 35. Efectuarea cheltuielilor
(1) În procesul executării bugetului de stat, autorităţile publice pot face cheltuieli pentru diverse programe guvernamentale, cu condiţia ca  aceste  alocaţii  să corespundă  legii bugetare anuale şi să se efectueze în conformitate cu art.32 alin. (4).
(2) Alocaţiile  aprobate pentru utilizări specifice nu  pot  fi redistribuite între destinatari.
(3) Alocaţiile  incluse în repartizarea lunară  pentru  utilizări specifice  nu pot fi transferate pentru alte utilizări fără  notificarea şi aprobarea ministrului finanţelor.
(4) Se interzice acoperirea  cheltuielilor bugetului de stat  prin recurgerea  la emisiunea bănească directă sau prin finanţarea directă de către bănci.
(5) Se interzice dezafectarea incontestabilă a resurselor financiare din conturile bancare ale Trezoreriei de Stat.
(6) Titlurile executorii, eliberate în baza hotărîrilor rămase definitive ale instanţelor judecătoreşti, ce ţin de dezafectarea incontestabilă a mijloacelor băneşti nemijlocit de la bugetul de stat se transmit spre executare Ministerului Finanţelor, iar cele ce ţin de dezafectarea incontestabilă a mijloacelor băneşti ale instituţiilor finanţate de la bugetul de stat se transmit spre executare autorităţilor administraţiei publice centrale, care, în comun cu instituţiile bugetare respective din subordine, sînt responsabile de prezentarea, spre achitare, în unităţile Trezoreriei de Stat a documentelor de plată.
(7) Titlurile executorii, eliberate în baza hotărîrilor rămase definitive ale instanţelor judecătoreşti, ce ţin de dezafectarea incontestabilă a mijloacelor băneşti nemijlocit de la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale se transmit spre executare autorităţilor executive locale, iar cele ce ţin de dezafectarea incontestabilă a mijloacelor băneşti ale instituţiilor finanţate de la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale se transmit spre executare autorităţilor executive locale, care, în comun cu instituţiile bugetare respective din subordine, sînt responsabile de prezentarea, spre achitare, în unităţile Trezoreriei de Stat a documentelor de plată.
[Art.35 al.(6)-(7) modificate prin L141-XV din 06.05.04, MO88/04.06.04 art.459]
Articolul 36. Închiderea alocaţiilor
(1) Toate alocaţiile se închid la finele anului bugetar, cu excepţia cazurilor în care, conform actelor normative, soldurile sînt accesibile spre utilizare în anul bugetar imediat următor.
(2) Dacă anumite  cheltuieli  sînt  stabilite pentru  un  termen  ce depăşeşte  un an,  sumele necesare sînt prevăzute  în  legile  bugetare anuale ulterioare.
(3) Eventualele disponibilităţi rămase neutilizate la finele anului bugetar pot fi realocate în anul bugetar viitor.
[Art.36 al.(1) modificat prin L224-XV din 01.07.04, MO132-137/06.08.04 art.700, în vigoare la 01.01.2005]
Articolul 37. Utilizarea fondului de rezervă
(1) Fondul de rezervă se utilizează de Guvern, în baza regulamentului aprobat de Parlament, în cazuri justificate de utilizare a mijloacelor bugetare potrivit dispoziţiilor legale pentru  finanţarea unor acţiuni sau sarcini noi intervenite pe parcursul anului.
(2) Mijloacele din fondul de rezervă se  alocă  numai  în  baza deciziilor  Guvernului, emise sub formă de hotărîri, cu indicarea destinaţiei, beneficiarului şi sumei concrete în monedă naţională.
(3) Deciziile  Guvernului privind alocarea mijloacelor din fondul de rezervă se contrasemnează de ministrul finanţelor.
Articolul 38. Finanţarea cheltuielilor în caz dacă legea bugetară
                     anuală nu este adoptată şi publicată pînă la 31 decembrie
(1) Dacă legea bugetară anuală nu este adoptată şi publicată pînă la 31 decembrie, finanţarea cheltuielilor pentru anul curent se efectuează lunar în mărime de a douăsprezecea parte din suma cheltuielilor prevăzute pentru anul bugetar precedent.
(2) Ministerul Finanţelor poate propune Guvernului, iar Guvernul Parlamentului, efectuarea oricăror cheltuieli adiţionale, în cazul cînd legea bugetară anuală  nu este adoptată pînă la 31 decembrie şi în situaţii excepţionale (calamităţi naturale sau război). Dacă Parlamentul aprobă propunerea Guvernului sau nu întreprinde nici o acţiune în decurs de  15  zile  lucrătoare de la  prezentarea  propunerilor,  cheltuielile adiţionale se efectuează.
(3) Orice alocaţii, efectuate  conform  prevederilor  alin.(2),  se consideră nule odată cu adoptarea legii bugetare anuale.
Articolul 39. Blocarea cheltuielilor
(1) Dacă în procesul executării bugetului de stat sporeşte nivelul deficitului, Ministerul Finanţelor poate bloca cheltuieli  în cuantum suficient pentru  menţinerea nivelului deficitului aprobat prin legea bugetară anuală.
(2) Blocarea cheltuielilor se efectuează prin reduceri proporţionale lunare ale tuturor cheltuielilor, cu excepţia celor de la articolele sau capitolele scutite de blocare prin legea bugetară anuală.
(3) Ca excepţie de la prevederile alin.(2), Ministerul Finanţelor poate propune Guvernului, iar Guvernul Parlamentului, blocări care nu sînt reduceri lunare ale tuturor cheltuielilor. Dacă Parlamentul aprobă propunerea Guvernului sau nu întreprinde nici o acţiune în decurs de 15 zile lucrătoare de la prezentare, blocarea propusă produce efect.
(4) În funcţie de evoluţia încasării veniturilor în bugetul de stat, Ministerul Finanţelor poate modifica, cu 5 zile pînă la sfîrşitul lunii curente, estimările de cheltuieli pentru perioada gestionară ulterioară, punînd la curent autorităţile publice respective.
Articolul 40. Rectificarea bugetului de stat
În caz de necesitate, Ministerul Finanţelor prezintă Guvernului, iar Guvernul  Parlamentului, un  proiect de rectificare a  legii  bugetare anuale. Rectificarea include:
a) estimări revizuite de venituri, de cheltuieli obligatorii (inclusiv serviciul datoriei  de stat) şi de deficit sau  de  excedent rezultant;
b) estimări revizuite de rambursări ale sumei de principal  asupra datoriei de stat;
c) repartizarea  soldurilor de mijloace băneşti constituite în  urma executării bugetului în anul bugetar precedent;
d) estimări şi descrieri revizuite, dacă acestea există, la anexele şi nota explicativă prevăzute în art.23.
Articolul 41. Alocaţii adiţionale în cazul rectificării bugetului de stat
(1) Autorităţile  publice pot înainta Ministerului Finanţelor cereri pentru alocaţii adiţionale în decursul anului bugetar.
(2) Fiecare cerere  trebuie să  includă o justificare pentru cheltuielile adiţionale şi propuneri de compensări sub formă de venituri majorate sau cheltuieli reduse.
(3) Ministerul Finanţelor examinează cererea de cheltuieli adiţionale şi, în caz de acceptare a cererii, propune Guvernului să aprobe o alocaţie adiţională pentru cheltuielile solicitate şi propunerile de compensare a acestora.
(4) Guvernul, în caz de acceptare a propunerii Ministerului Finanţelor, propune Parlamentului să aprobe alocaţii adiţionale pentru cheltuielile solicitate şi propunerile de compensare a acestora sub formă de modificări la legea bugetară anuală şi, dacă este necesar, la alte acte legislative.
(5) Parlamentul examinează  modificările propuse de Guvern şi întreprinde una din următoarele acţiuni:
a) respinge modificările pentru cheltuieli adiţionale;
b) aprobă modificările pentru cheltuieli adiţionale, precum şi propunerile  de compensări sub formă de venituri majorate sau cheltuieli reduse;
c) aprobă modificările  pentru cheltuieli adiţionale, cu modificarea concomitentă a nivelului deficitului sau a excedentului bugetar.
Articolul 42. Deficitul şi excedentul bugetar în legea bugetară anuală
(1) Orice decizie de a majora deficitul bugetar sau de a reduce excedentul bugetar se realizează printr-o modificare separată la legea bugetară  anuală, cu condiţia să fie conformă obligaţiunilor interne şi externe ale Republicii Moldova.
(2) Orice modificare a deficitului bugetar în legea bugetară anuală este însoţită de o decizie a Parlamentului privind modificarea altor acte legislative, ce ţin de modul de finanţare a deficitului majorat, în conformitate cu art.131 alin.(5) al Constituţiei.
(3) În caz de excedent bugetar, Parlamentul la propunerea Guvernului decide în ce măsură şi în ce scopuri se va utiliza acesta.
Articolul 43. Raportul anual despre executarea bugetului de stat
(1) Ministerul Finanţelor întocmeşte raportul anual despre executarea bugetului de stat şi, pînă la data de 1 mai a anului imediat următor anului de gestiune, îl prezintă Guvernului spre examinare şi aprobare, iar Guvernul, după aprobare, îl prezintă, pînă la data de 1 iunie, Parlamentului.
(2) Structura raportului se stabileşte de ministrul finanţelor.
(3) Raportul despre executarea bugetului de stat pe anul de gestiune se examinează şi se aprobă de către Parlament.
[Art.43 al.(1) modificat prin L224-XV din 01.07.04, MO132-137/06.08.04 art.700, în vigoare la 01.01.2005]
Titlul III
BUGETELE UNITĂŢILOR ADMINISTRATIV-TERITORIALE
Articolul 44. Bugetele unităţilor administrativ-teritoriale
(1) Bugetele unităţilor administrativ-teritoriale asigură cu resurse financiare efectuarea măsurilor pentru satisfacerea necesităţilor social-economice şi culturale ale populaţiei şi pentru dezvoltarea teritoriului din subordine, în condiţiile Legii privind  administraţia publică locală şi ale altor acte legislative.
(2) Procesul elaborării şi executării  bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale  se reglementează prin Legea privind finanţele publice locale.
(3) Veniturile  şi cheltuielile bugetelor unităţilor administrativ- teritoriale se sistematizează în conformitate cu Clasificaţia  bugetară prevăzută la art.7.
T i t l u l IV
BUGETUL ASIGURĂRILOR SOCIALE DE STAT
Articolul 45. Bugetul asigurărilor sociale de stat
((1) Veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat provin din contribuţii de asigurări sociale, transferuri de la bugetul de stat şi din alte venituri (dobînzi, majorări de întîrziere) prevăzute de legislaţie.
(2) Repartizarea şi  utilizarea mijloacelor bugetului  asigurărilor sociale de stat se efectuează în condiţiile legislaţiei.
(3) Executarea de casă a veniturilor bugetului asigurărilor sociale de stat se efectuează prin Trezoreria de Stat.
[Art.45 al.(1),(3) modificate prin L224-XV din 01.07.04, MO132-137/06.08.04 art.700, în vigoare la 01.01.2005]
Articolul 46. Elaborarea, examinarea şi aprobarea bugetului
                     asigurărilor sociale de stat
(1) Bugetul asigurărilor sociale de stat se elaborează concomitent cu bugetul de stat în conformitate cu prevederile  capitolului 1 al titlului II.
(2) Elaborarea proiectului  bugetului asigurărilor sociale de stat este  responsabilitatea Guvernului şi se efectuează de către  Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi Ministerul Finanţelor.
(3) Bugetul asigurărilor sociale de stat se examinează şi se aprobă de Parlament  concomitent  cu bugetul  de  stat  în  conformitate  cu prevederile capitolului 2 al titlului II.
[Art.46 al.(2) modificat prin L224-XV din 01.07.04, MO132-137/06.08.04 art.700, în vigoare la 01.01.2005]
Titlul V
FONDURILE ASIGURĂRILOR OBLIGATORII
DE ASISTENŢĂ MEDICALĂ
Articolul 461. Fondurile asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală
(1) Fondurile asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală se constituie din primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi din alte încasări prevăzute de legislaţie.
(2) Elaborarea proiectului fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală este responsabilitate a Guvernului şi se efectuează de către Ministerul Sănătăţii de comun acord cu Ministerul Finanţelor.
(3) Fondurile asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală se examinează şi se aprobă de Parlament, concomitent cu bugetul de stat, în conformitate cu prevederile capitolului 2 al titlului II.
(4) Gestionarea mijloacelor fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală se efectuează conform legislaţiei.
(5) Executarea de casă a veniturilor fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală se efectuează prin Trezoreria de Stat.
[Titlul V introdus prin L224-XV din 01.07.04, MO132-137/06.08.04 art.700, în vigoare la 01.01.2005]
[Titlurile V-VII devin VI-VIII prin L224-XV din 01.07.04, MO132-137/06.08.04 art.700, în vigoare la 01.01.2005]
Titlul VI
FONDURILE SPECIALE
Articolul 47. Fondurile speciale
(1) Fondurile speciale sînt fonduri în care se colectează veniturile cu destinaţie specială pentru realizarea unor scopuri şi programe ale Guvernului sau ale autorităţilor administraţiei publice locale.
(2) Crearea fondurilor speciale, sursele de venituri şi destinaţia lor se stabilesc prin legi aparte sau prin decizii ale autorităţilor reprezentative şi deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale.
(3) Fondurile speciale se includ în bugetele respective în conformitate cu principiile şi regulile de elaborare, aprobare şi executare a acestor bugete.
(4) Fondurile speciale, detaliate pe venituri şi cheltuieli, se aprobă ca anexă la legea bugetară anuală sau la deciziile autorităţilor reprezentative şi deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale cu privire la aprobarea bugetelor respective.
(5) Excedentele fondurilor speciale la finele anului bugetar sînt accesibile spre utilizare, în aceleaşi scopuri, pentru anul bugetar următor, dacă actele normative nu prevăd altfel.
[Titlul VI modificat prin L224-XV din 01.07.04, MO132-137/06.08.04 art.700, în vigoare la 01.01.2005]
T i t l u l VII
SERVICIUL DATORIEI DE STAT
Articolul 48. Datoria de stat şi garanţiile de stat
(1) Guvernul poate contracta împrumuturi pe piaţa financiară internă şi externă în condiţiile legislaţiei.
(2) Acordarea  garanţiilor de stat pentru  creditarea  persoanelor juridice se efectuează de Guvern în condiţiile legislaţiei.
Articolul 49. Includerea informaţiei despre datoria de stat
                     şi a garanţiilor de stat în bugetul de stat
În nota explicativă la proiectul legii bugetare anuale se includ:
a) suma cumulativă  a  datoriei de stat, estimările  majorării  sau diminuării  datoriei de stat, rambursările sumei de principal şi suma de cheltuieli pentru serviciul datoriei de stat pentru anul bugetar viitor;
b) estimarea  sumei totale de împrumut al statului propusă de Guvern pentru anul bugetar viitor;
c) suma cumulativă a garanţiilor de stat acordate, riscul estimat al acestor garanţii şi suma mijloacelor utilizate pentru onorarea garanţiilor de stat, inclusiv a celor nerestituite de către beneficiarii de credite, pînă la începutul anului bugetar viitor;
d) suma totală  a  garanţiilor de stat estimate pentru anul  bugetar viitor şi  prognoza mijloacelor bugetare, care vor fi  necesare  pentru acoperirea riscului estimat al acestor garanţii.
Articolul 50. Limitările datoriei de stat şi garanţiilor de stat
(1) Limitările  datoriei de stat se includ în proiectul bugetului de stat.
(2) La elaborarea limitărilor datoriei  de stat,  Ministerul Finanţelor  ia  în  considerare  oricare  factori  relevanţi,  inclusiv următoarele:
a) cerinţele de refinanţare a datoriei de stat interne;
b) cerinţele de finanţare a deficitului bugetar;
c) prognozele următorilor indicatori macroeconomici:
- raportul datoriei de stat faţă de produsul intern brut;
- raportul cheltuielilor  pentru serviciul datoriei de stat faţă  de produsul intern brut;
- împrumuturile  de  la  sistemul  bancar,  inclusiv  de  la  Banca Naţională a Moldovei, sub garanţia hîrtiilor de valoare de stat;
- împrumuturile interne pe termen scurt;
- datoria de stat externă.
(3) Limitările  garanţiilor de stat se includ în proiectul bugetului de stat.
(4) La elaborarea  limitărilor garanţiilor de stat, Ministerul Finanţelor ia  în  considerare  toţi factorii  relevanţi  prevăzuţi  de legislaţie.
(5) Parlamentul  adoptă  limitări  ale  datoriei  de  stat  şi  ale garanţiilor de stat pentru anul bugetar prin legea bugetară anuală.
Articolul 51. Serviciul datoriei de stat şi onorarea garanţiilor de stat
(1) Cheltuielile pentru serviciul  datoriei de  stat  şi  onorarea garanţiilor de stat sînt alocaţii permanente în cadrul prezentei legi.
(2) Cheltuielile pentru serviciul datoriei de stat nu  pot  fi revizuite în procesul  executării legii bugetare anuale, cu  excepţia acomodării la modificările în angajamentele actuale ale datoriei de stat interne şi externe.
(3) Prevederile art.32  şi  39 nu se extind  asupra  cheltuielilor pentru serviciul datoriei de stat şi onorarea garanţiilor de stat.
T i t l u l VIII
RELAŢIILE FINANCIAR-BUGETARE INTERNAŢIONALE
Articolul 52. Relaţiile financiar-bugetare internaţionale
(1) Relaţiile  financiar-bugetare  internaţionale se reglementează prin acordurile  bilaterale încheiate între Republica Moldova şi alte state sau organisme financiare internaţionale.
(2) Angajamentele financiare ale Guvernului fixate în acordurile bilaterale şi ajutorul financiar acordat altor state, precum şi alte venituri  şi  cheltuieli  referitoare la  relaţiile financiar-bugetare internaţionale, se includ în legea bugetară anuală.
T i t l u l IX
RESTRICŢII ŞI RESPONSABILITĂŢI
Articolul 53. Restricţii
(1) Se interzice dezafectarea de la buget a mijloacelor pentru acordarea de credite şi împrumuturi agenţilor economici. Prezintă excepţie creditele şi granturile acordate Republicii Moldova, în scopuri investiţionale, de alte state sau de instituţii financiare internaţionale, pe un termen nu mai mic de 10 ani, în baza unor acorduri ratificate de Parlament, care pot fi acordate agenţilor economici cu asigurarea  obligatorie prin garanţii de plată faţă de Ministerul Finanţelor.
(2) De la persoanele juridice şi fizice care au primit din partea instituţiilor publice mijloace financiare sub formă de plată prealabilă, inclusiv pentru mărfuri şi servicii (cu excepţia lucrărilor de construcţie şi de reparaţie capitală), pentru perioada care depăşeşte termenul prevăzut în contract, se percepe la bugetul respectiv o sumă echivalentă cu rata de bază aplicată de Banca Naţională a Moldovei la refinanţarea băncilor comerciale prin operaţiuni REPO de cumpărare, în termen de 2 luni, a hîrtiilor de valoare de stat. Termenul, stipulat în contract, de onorare a obligaţiilor persoanei juridice sau fizice faţă de instituţia publică nu poate depăşi 30 de zile de la data primirii mijloacelor financiare la contul de decontare.  Concomitent, la buget, se percep şi mijloacele financiare neutilizate (datoria debitoare) la momentul controlului. Prevederile prezentului alineat se aplică şi persoanelor juridice pentru care au fost rambursate de la buget împrumuturile bancare acordate cu garanţie de stat pentru perioada în care mijloacele respective nu sînt restabilite la buget.  
(3) Mijloacele bugetare, inclusiv cele exprimate prin bunuri materiale, utilizate de către instituţiile publice, contrar prevederilor actelor normative, pentru acordare de împrumut sau de ajutor financiar persoanelor juridice şi fizice se percep integral de la acestea şi se varsă la bugetul respectiv fără a fi restabilite ulterior pe conturile creditorilor. Pentru întreaga perioadă de utilizare a acestor mijloace, de la persoanele menţionate se percepe la bugetul respectiv o sumă echivalentă cu rata de bază aplicată de Banca Naţională a Moldovei la refinanţarea băncilor comerciale prin operaţiuni REPO de cumpărare, în termen de 2 luni, a hîrtiilor de valoare de stat.  
(4) Sancţiunile specificate la alin.(2) şi (3) se aplică de Curtea de Conturi, de Departamentul control financiar şi revizie de pe lîngă Ministerul Finanţelor şi de alte organe abilitate cu dreptul de control financiar, în baza rezultatelor controalelor (reviziilor) efectuate de organele respective.
(5) Acordarea garanţiilor de stat agenţilor economici la împrumuturi interne şi externe se interzice.
(6) În caz de nerambursare la scadenţă a împrumuturilor acordate de la bugetul de stat autorităţilor administraţiei publice, inclusiv a împrumuturilor interne şi externe cu destinaţie specială, acordate, conform actelor normative, prin intermediul Ministerului Finanţelor, a dobînzilor aferente, precum şi a mijloacelor dezafectate de la bugetul de stat pentru stingerea împrumuturilor acordate cu garanţie de stat, organele abilitate cu dreptul de suspendare a operaţiunilor în conturile bancare ale contribuabilului, de executare silită, de sechestrare a mijloacelor băneşti din conturile bancare (trezoreriale) şi de percepere, în mod incontestabil, a mijloacelor băneşti din conturile bancare vor percepe, în mod prioritar şi incontestabil, de la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale şi de la agenţii economici respectivi suma nerambursată. Stingerea datoriilor expirate, aferente împrumuturilor acordate de Ministerul Finanţelor, se va efectua în următoarea succesiune: suma principală a împrumutului, dobînda, penalitatea.
Articolul 54. Responsabilităţi
Pentru nerespectarea prevederilor legale privind formarea şi utilizarea mijloacelor bugetare se aplică sancţiunile prevăzute de art.53 din prezenta lege, de Codul penal al Republicii Moldova, de Codul cu privire la contravenţiile administrative şi de alte acte legislative.
[Titlul IX introdus prin L224-XV din 01.07.04, MO132-137/06.08.04 art.700, în vigoare la 01.01.2005]
T i t l u l X
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 55. Delegarea atribuţiilor
Ministrul finanţelor poate delega orice atribuţii  sau responsabilităţi,  garantate  sau  impuse  lui  prin  prezenta   lege, viceministrului responsabil de problemele bugetului.
Articolul 56. Intrarea în vigoare a prezentei legi
Prezenta lege  intră  în  vigoare la data  publicării,  cu  excepţia art.19  alin.(2) lit.d) şi art.23 alin.(2) lit.b) care intră în  vigoare la 1 ianuarie 1998.
Articolul 57. Abrogarea legilor contradictorii
La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă:
a) Legea nr.381-XII  din  29 noiembrie 1990 cu privire la sistemul bugetar;
b) Legea nr.983-XII  din 25 martie 1992 cu privire la modificarea şi completarea Legii cu privire la sistemul bugetar;
c) Legea nr.218-XIII  din  22  septembrie  1994  pentru  completarea articolului 3 din Legea cu privire la sistemul bugetar;
d) Legea nr.250-XIII din 2 noiembrie 1994 privind modul de examinare şi aprobare a bugetului de stat.
Articolul 58. Aducerea legislaţiei în conformitate cu prezenta lege
Guvernul în termen de 2 luni:
a) va prezenta   Parlamentului  propuneri  referitoare la aducerea legislaţiei în vigoare în conformitate cu prezenta lege;
b) va aduce actele sale normative în conformitate cu prezenta lege;
c) va prezenta Parlamentului spre aprobare Clasificaţia bugetară.
[Titlul VIII devine X, art.53-56 devin 55-58 prin L224-XV din 01.07.04, MO132-137/06.08.04 art.700, în vigoare la 01.01.2005]

PREŞEDINTELE
PARLAMENTULUI                                   Petru LUCINSCHI

Chişinău, 24 mai 1996.
Nr. 847-XIII.