HBNC1/2014
ID intern unic:  351300
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
BANCA NAŢIONALĂ
HOTĂRÎRE Nr. 1
din  16.01.2014
cu privire la modificarea şi completarea Instrucţiunii
privind modul de întocmire şi prezentare de către bănci
a rapoartelor în scopuri prudenţiale
Publicat : 24.01.2014 în Monitorul Oficial Nr. 17-23     art Nr : 98     Data intrarii in vigoare : 30.03.2014
    În temeiul art.5 lit.d), 11, 44 lit.a) din Legea nr.548-XIII din 21 iulie 1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.56-57, art.624), cu modificările şi completările ulterioare, şi art. 25, 33, 37, şi 40 din Legea instituţiilor financiare nr.550-XIII din 21 iulie 1995 (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.78-81, art.199), cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei
HOTĂRĂŞTE:
    1. Instrucţiunea privind modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor în scopuri prudenţiale, aprobată prin Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.279 din 1 decembrie 2011 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr. 216 - 221, art. 2008), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1) Pe tot parcursul textului cuvintele „în comun” se substituie cu cuvîntul „concertat”;
    2) La punctul 1:
    a) lit.g) după cuvîntul „lichiditatea” se completează cu textul „pe termen lung - principiul I”;
    b) lit.m) se exclude;
    c) se completează cu subpunctul r) cu următorul cuprins:
    „r) Raportul privind situaţia financiară a debitorilor „mari” (anexa nr.18).”;
    3) Se completează cu punctul 61 cu următorul cuprins:
    „61. Sumele în rapoarte se reflectă în lei moldoveneşti, dacă în modul de întocmire a raportului nu este prevăzut altfel.”;
    4) Punctul 11 se completează cu textul: „dacă în modul de întocmire a raportului nu este prevăzut altfel”;
    5) În anexa nr.1:
    a) Formularul Raportului va avea următorul cuprins:

    formular

    b) În compartimentul Modul de întocmire a Raportului privind clasificarea activelor şi angajamentelor condiţionale:
    la punctele 3, 4, 5, 6 şi 7 textul „6, 7, 8, 9 şi 10”, „12, 13, 14, 15 şi 16” şi „coloana 11”, la toate cazurile, se substituie, respectiv, cu textul „7, 8, 9, 10 şi 11”, „14, 15, 16, 17 şi 18” şi „coloana 13”, iar în final se completează cu textul „În coloanele 6, 12 şi 19 se reflectă totalul pentru coloanele din compartimentele respective.”;
    se completează cu punctul 12 cu următorul cuprins:
    „12. Periodicitatea prezentării raportului – lunar.”;
    6) În anexele nr.2 (ORD 3.1B), nr.9 (ORD 3.3B şi ORD 3.3C) şi nr.16, în formularul raportului, înainte de textul „Notă” se completează cu textul:
    „Executorul şi numărul de telefon _______________ ”;
    7) În anexa nr.2:
    a) Formularul Rapoartelor ORD 3.1A Expunerile „mari” şi ORD 3.1B Notă la raportul privind expunerile „mari” vor avea următorul cuprins:

    formular

    b) În compartimentul „Modul de întocmire a Raportului privind expunerile „mari”:
    la punctul 1 textul „Regulamentul nr.3/09 cu privire la expunerile “mari”, aprobat de Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei la 1 decembrie 1995, proces-verbal nr.37 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.70, art.31), cu modificările şi completările ulterioare” se substituie cu textul „Regulamentul cu privire la expunerile “mari”, aprobat prin Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr. 240 din 9 decembrie 2013”;
    la punctul 8 textul:
    „7 - altele.”
    se substituie cu textul:
    „7 - angajamente de plasare a depozitelor;
    8 - mijloace plasate/credite acordate overnight;
    9 - mijloace băneşti înregistrate în conturile „Nostro”;
    10 - altele.”
    la punctul 9, alineatul L, textul „din poziţiile 10 şi 16” se substituie cu textul „din poziţiile N şi S”;
    punctul 11 va avea următorul cuprins:
    „11. La Expunerea totală (coloana 1) se reflectă expunerea totală (la data raportării) pe fiecare debitor/contraparte determinată conform Regulamentului cu privire la expunerile “mari”.
    Parţial conturile 1032, 1034 şi 1035, conturile 1062, 1063, 1075, grupa de conturi 1090 (cu excepţia plasărilor la BNM), grupele de conturi 1150, 1160 şi 1180 (cu excepţia celor emise de BNM, ale statului şi deţinute temporar de bancă în nume propriu, dar pe contul altor persoane), 1220, 1230, 1240, 1260, 1290, 1310, 1320, 1330, 1340, 1350, 1360, 1370, 1380, 1390, 1410, 1420, 1430, 1440, 1450, 1460, 1470, 1490, 1510, 1530, 1560, parţial 1805 (în partea în care se reflectă în poziţia 053 „Credite şi avansuri” din FIN 1), parţial 6202, 6501, 6601, 6603, 6700, 6802, 6803, precum şi alte conturi în care sînt reflectate mijloace care după esenţă corespund definiţiei de credit conform art.3 din Legea instituţiilor financiare şi expunerii totale conform Regulamentului cu privire la expunerile “mari”.”;
    la puntul 12 sintagma „capitolul Prevederi generale lit. E din Regulamentul nr.3/09 cu privire la expunerile “mari”” se substituie cu textul „Regulamentul cu privire la expunerile “mari””;
după punctul 16 se completează cu punctul 161 cu următorul cuprins:
    „161 La Scadenţă (coloana 7) se indică „1” - pentru expunerile cu termen de scadenţă determinat şi „0” – pentru expunerile care nu au scadenţă determinată (de ex. carduri de credit, cote de participare în capitalul persoanelor juridice şi alte expuneri la vedere).”;
    la punctul 17 cifra „7” se substituie cu cifra „8”, iar în final se completează cu o propoziţie cu următorul cuprins „Coloana dată se va completa doar în cazurile în care în coloana 7 se va indica cifra „1”.”;
    la punctul 18 litera b) va avea următorul cuprins:
    „b) În rîndul 1.2 Portofoliul total de credite se reflectă portofoliul total de credite calculat în conformitate cu noţiunea stipulată în Regulamentul cu privire la expunerile „mari”;”;
    la punctul 18 după litera b) se completează cu punctul b1) cu următorul cuprins:
    „b1) În rîndul 1.3 Angajamente condiţionale incluse la cele zece mai mari datorii se reflectă angajamentele condiţionale incluse la cele zece mai mari datorii;”;
    la punctul 18 litera c) va avea următorul cuprins:
    „c) Suma rîndului 1.4 Raportul dintre suma celor zece mai mari datorii nete la credit şi portofoliul total al creditelor şi angajamentele condiţionale incluse la cele zece mai mari datorii se obţine prin împărţirea cifrei din rîndul 1.1. la suma rîndurilor 1.2. şi 1.3. şi înmulţirea la 100;”;
    la punctul 18 litera e) sintagma „la capitolul I, litera F. din Regulamentul nr.3/09 cu privire la expunerile “mari”” se substituie cu textul „în Regulamentul cu privire la expunerile “mari””;
    8) În anexa nr.3:
    a) Formularul Raportului ORD 3.2 Expunerile băncii faţă de persoanele afiliate va avea următorul cuprins:

    formular

    b) În compartimentul „Modul de întocmire a Raportului privind expunerile băncii faţă de persoanele afiliate”:
    la punctul 4 propoziţia a doua se exclude;
    după punctul 9 se completează cu punctul 91 cu următorul cuprins:
    „91 La Scadenţă (coloana 7) se indică cifra „1” pentru expunerile cu termen de scadenţă determinat şi „0” – pentru expunerile care nu au scadenţă determinată (de ex. carduri de credit, cote de participare în capitalul persoanelor juridice şi alte expuneri la vedere).”;
    la punctul 10 cifra „7” se substituie cu cifra „8” iar în final se completează cu o propoziţie cu următorul cuprins: „Coloana dată se va completa doar în cazurile în care în coloana 7 se va indica cifra „1”.”;
    9) La anexa nr.4:
    a) Formularul Raportului privind depozite va avea următorul cuprins:

    formular

    b) la compartimentul „Modul de întocmire a Raportului privind depozitele”:
    la punctul 1, după cuvîntul „depozitelor overnight” se completează cu textul „ale băncilor”;
    punctele 7-26 vor avea următorul cuprins:
    „7. Rîndul 1.0 Depozite la vedere fără dobîndă, reprezintă suma totală a depozitelor la vedere pentru care nu se calculează dobînda la banca raportoare şi trebuie să fie egal cu suma rîndurilor 1.1 - 1.5. din prezentul raport.
    8. În rîndul 1.1 Depozitele persoanelor fizice se reflectă depozitele persoanelor fizice consumatori, pentru care nu se calculează dobînda.
    9. În rîndul 1.2 Depozitele bugetului Republicii Moldova şi ale bugetelor locale se reflectă depozitele statului şi ale altor organe ale statului pentru care nu se calculează dobînda.
    10. În rîndul 1.3 Depozitele băncilor se reflectă depozitele altor bănci pentru care nu se calculează dobînda.
    11. În rîndul 1.4 Depozitele instituţiilor financiare nebancare se reflectă depozitele instituţiilor financiare nebancare pentru care nu se calculează dobînda.
    12. În rîndul 1.5 Depozitele altor persoane juridice se reflectă depozitele persoanelor juridice şi depozitele persoanelor fizice care practică activitate de întreprinzător sau alt gen de activitate pentru care nu se calculează dobînda, cu excepţia organelor statului, băncilor şi instituţiilor financiare nebancare.
    13. Rîndul 2.0 Depozite la vedere cu dobîndă, reprezintă suma totală a depozitelor la vedere pentru care se calculează dobînda la banca raportoare şi trebuie să fie egal cu suma rîndurilor 2.1 - 2.5. din prezentul raport.
    14. În rîndul 2.1 Depozitele persoanelor fizice se reflectă depozitele persoanelor fizice consumatori, pentru care se calculează dobînda.
    15. În rîndul 2.2 Depozitele bugetului Republicii Moldova şi ale bugetelor locale se reflectă depozitele statului şi ale altor organe ale statului pentru care se calculează dobînda.
    16. În rîndul 2.3 Depozitele băncilor se reflectă depozitele altor bănci pentru care se calculează dobînda.
    17. În rîndul 2.4 Depozitele instituţiilor financiare nebancare se reflectă depozitele instituţiilor financiare nebancare pentru care se calculează dobînda.
    18. În rîndul 2.5 Depozitele altor persoane juridice se reflectă depozitele persoanelor juridice şi depozitele persoanelor fizice care practică activitate de întreprinzător sau alt gen de activitate pentru care se calculează dobînda, cu excepţia organelor statului, băncilor şi instituţiilor financiare nebancare.
    19. Rîndul 3.0 Depozite la termen fără dobândă, reprezintă suma totală a depozitelor la termen pentru care nu se calculează dobînda la banca raportoare şi trebuie să fie egal cu suma rîndurilor 3.1 - 3.5. din prezentul raport.
    20. În rîndul 3.1 Depozitele persoanelor fizice se reflectă depozitele persoanelor fizice consumatori la termen pentru care nu se calculează dobînda.
    21. În rîndul 3.2 Depozitele bugetului Republicii Moldova şi bugetelor locale se reflectă depozitele statului şi altor organe ale statului la termen pentru care nu se calculează dobînda.
    22. În rîndul 3.3 Depozitele băncilor. Depozitele altor bănci la termen pentru care nu se calculează dobînda se reflectă în acest rînd.
    23. În rîndul 3.4 Depozitele instituţiilor financiare nebancare. Depozitele instituţiilor financiare nebancare la termen pentru care nu se calculează dobînda se reflectă în acest rînd.
    24. În rîndul 3.5 Depozitele altor persoane juridice se reflectă depozitele persoanelor juridice şi depozitele persoanelor fizice care practică activitate de întreprinzător sau alt gen de activitate la termen pentru care nu se calculează dobînda, cu excepţia organelor statului, băncilor şi instituţiilor financiare nebancare.
    25. Rîndul 4.0 Depozite la termen cu dobîndă, reprezintă suma totală a depozitelor la termen pentru care se calculează dobînda la banca raportoare şi trebuie să fie egal cu suma rîndurilor 4.1 - 4.5. din prezentul raport.
    26. În rîndul 4.1 Depozitele persoanelor fizice se reflectă depozitele persoanelor fizice consumatori la termen, pentru care se calculează dobînda.”;
se completează cu punctele 27-32 cu următorul cuprins:
    „27. În rîndul 4.2 Depozitele bugetului Republicii Moldova şi ale bugetelor locale se reflectă depozitele statului şi ale altor organe ale statului la termen pentru care se calculează dobînda.
    28. În rîndul 4.3 Depozitele băncilor se reflectă depozitele altor bănci la termen pentru care se calculează dobînda.
    29. În rîndul 4.4 Depozitele instituţiilor financiare nebancare se reflectă depozitele instituţiilor financiare nebancare la termen pentru care se calculează dobînda.
    30. În rîndul 4.5 Depozitele altor persoane juridice se reflectă depozitele persoanelor juridice şi depozitele persoanelor fizice care practică activitate de întreprinzător sau alt gen de activitate la termen pentru care se calculează dobînda, cu excepţia organelor statului, băncilor şi instituţiilor financiare nebancare.
    31. Rîndul 9.9 Total depozite reprezintă suma totală a depozitelor şi trebuie să fie egal cu suma rîndurilor 1.0, 2.0, 3.0 şi 4.0 din prezentul raport.
    32. Periodicitatea prezentării raportului – lunar.”;
    10) În Anexa nr.5:
    a) Formularul Raportului va avea următorul cuprins:

    formular

    b) În compartimentul „Modul de întocmire a Raportului privind calculul capitalului normativ total”:
    punctul 1 va avea următorul cuprins:
    „1. În acest raport se reflectă informaţia cu privire la mărimea capitalului normativ total, inclusiv pe fiecare componentă în parte, conform Regulamentului cu privire la suficienţa capitalului ponderat la risc, aprobat prin Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.269 din 17 octombrie 2001 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.130 din 26.10.01), cu modificările şi completările ulterioare.”;
    punctul 2, alineatul unu va avea următorul cuprins:
    „În rîndul 1.0. Capitalul de gradul I se reflectă capitalul de gradul I, care este componenta de bază a capitalului normativ total. Suma rîndului 1.0. este egală cu suma rîndurilor 1.1, 1.2., 1.3 şi 1.4 minus suma rîndului 1.5. şi minus suma rîndului 1.6. din prezentul raport.”;
    la punctul 2, litera g) se exclude;
    punctul 3, alineatul unu va avea următorul cuprins:
    „În rîndul 2.0. Capitalul de gradul II se reflectă capitalul de gradul II, care este componenta suplimentară a capitalului normativ total. Suma rîndului 2.0. este egală cu suma rîndurilor 2.1, 2.2, 2.3. şi 2.4 minus suma rîndului 2.5 din acest raport. În cazul în care suma rîndului 2.0. este mai mare decît capitalul de gradul I se înscrie suma capitalului de gradul I din rîndul 1.0. În cazul în care capitalul de gradul I este negativ, în acest rînd se înscrie cifra zero. La calculul capitalului normativ total, capitalul de gradul II este limitat la 100% din capitalul de gradul I.”;
    la punctul 3, litera f) se exclude;
    la punctul 4, textul „1.9 şi 2.9” se substituie cu textul „1.0 şi 2.0”;
    la punctul 5, alineatul doi după textul „1162,” se completează cu textul „1168 (în partea reevaluărilor cotelor de participare în capitalul altor bănci),”;
    se completează cu punctul 8 cu următorul cuprins:
    „8. Periodicitatea prezentării raportului – lunar.”;
    11) În Anexa nr.6:
    a) Formularul Raportului va avea următorul cuprins:

    formular

    b) În compartimentul Modul de completare a Raportului privind evaluarea suficienţei capitalului ponderat la risc:
    la punctul 1 primele două propoziţii vor avea următorul cuprins: „În acest raport se reflectă informaţia cu privire la calculul coeficientului suficienţei capitalului ponderat la risc, menţinut în conformitate cu prevederile Regulamentului cu privire la suficienţa capitalului ponderat la risc, cu divizarea activelor şi conturile condiţionale (în continuare active) în funcţie de ponderea de risc a fiecărui activ.”;
    la punctul 10 sintagma „la capitolul I, litera E din Regulamentul nr.3/09” se substitue cu textul „în Regulamentul cu privire la expunerile „mari””;
    la punctul 22, alineatul al doilea textul „conturile 1815 şi 1816 nu se includ” se substituie cu textul „contul 1815 nu se include”;
    se completează cu punctul 26 cu următorul cuprins:
    „26. Periodicitatea prezentării raportului – lunar.”;
    la Notă, tabelul „Coeficienţii de conversie creditară”, la poziţia a cincia, după cuvîntul „rezervă” se completează cu cuvintele „angajamente de plasare a depozitelor,”, iar după numărul „6601,” se completează cu numărul „6603,”;
    12) În Anexa nr.7:
    a) Formularul Raportului va avea următorul cuprins:

    formular

    b) La compartimentul Modul de completare a Raportului privind lichiditatea:
    în denumirea compartimentului după cuvîntul „lichiditatea” se completează cu textul „pe termen lung (principiul I)”;
    la punctul 3:
    litera a) va avea următorul cuprins:
    „a) În rîndul 1.0 Active cu termenul rămas pînă la rambursare 2 ani şi mai mult (A)” se reflectă toate activele băncii cu termenul rămas pînă la rambursare 2 ani şi mai mult. Suma acestui rînd este egală cu suma rîndurilor 1.1. - 1.6 minus suma rîndului 1.7;”;
    la litera c) textul „1.1.2” se substituie cu textul „1.2.”, iar alineatul al doilea după textul „1293,” se completează cu textul „1312, 1313,”;
    la litera d) textul „1.1.3” se substituie cu textul „1.3.”;
    la litera e) textul „1.1.4” se substituie cu textul „1.4.”, textul „agenţilor economici, întreprinderilor fiice, întreprinderilor asociate, altor părţi legate” se substituie cu textul „investiţii în sucursale, entităţi asociate, asocieri în participaţie”, iar după textul „1162” se completează cu textul „1168”;
    litera g), alineatul unu, va avea următorul cuprins „În rîndul 1.6 Imobilizări corporale se reflectă suma tuturor investiţiilor imobiliare şi a mijloacelor fixe.”;
    la litera h) textul „1.1.7.”, „1.1.1.-1.1.6” şi „1.1.1–1.1.5” se substituie, respectiv, cu textul „1.7.”, „1.1-1.6” şi „1.1–1.5”;
    litera i) se exclude;
    litera j) va avea următorul cuprins:
    „j) În rîndul 2.0 Resurse financiare (P) se reflectă suma tuturor resurselor financiare cu termenul rămas pînă la rambursare 2 ani şi mai mult şi o parte a resurselor financiare cu termenul rămas pînă la rambursare până la 2 ani. Suma acestui rînd este egală cu suma rîndurilor 2.1 – 2.10;”;
    la literele b), f), k), l), m), n), o), p), q), r), s) şi t) textul „1.1.1”, „1.1.5”, „1.2.1”, „1.2.2”, „1.2.3”, „1.2.4”, „1.2.5”, „1.2.6”, „1.2.7”, „1.2.8”, „1.2.9” şi „1.2.10” se substituie, respectiv, cu textul „1.1.”, „1.5.”, „2.1”, „2.2”, „2.3”, „2.4”, „2.5”, „2.6”, „2.7”, „2.8”, „2.9” şi „2.10”;
    literele u) şi v) se exclud;
    litera w) va avea următorul cuprins:
    „w) Rezultatul rândului 3.0. KPI = A/P se obţine prin împărţirea sumei rândului 1.0 la suma rândului 2.0.”;
    punctul 4 va avea următorul cuprins:
    „4. Periodicitatea prezentării raportului - lunar.”;
    13) În Anexa nr.8:
    a) Formularul Raportului va avea următorul cuprins:

    formular

    b) În Compartimentul Modul de completare a Raportului privind informaţia operativă:
    punctul 2 va avea următorul cuprins:
    „2. În rîndul 1.0 Active lichide (AL) se reflectă toate activele lichide - numerar, metale preţioase monetare, depozite la Banca Naţională a Moldovei, valori mobiliare lichide, precum şi mijloacele interbancare nete curente. Rezultatul acestui rând se obţine prin însumarea valorilor indicate în rândurile 1.1 - 1.4.
    a) în rîndul 1.1 Numerar se reflectă numerarul în monedă naţională şi valută străină aflată în casa băncii, inclusiv în filialele şi oficiile secundare ale băncii. De asemenea se reflectă categoriile de numerar în drum, aflat în bancomate şi în alte dispozitive, cecuri de călătorie, monede comemorative şi jubiliare.
    Grupa de conturi 1000.
    b) în rîndul 1.2 Depozite la Banca Naţională a Moldovei se reflectă soldul mijloacelor băneşti în contul “Nostro”, mijloacele plasate overnight, mijloacele pieţei monetare plasate pe termen scurt, precum şi rezervele obligatorii plasate la BNM.
    Conturile 1031, 1036, 1061, 1091, 1092, 1097.
    c) în rîndul 1.3 Valori mobiliare lichide se reflectă valorile mobiliare lichide ce reprezintă valorile mobiliare de stat emise de Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova şi valorile mobiliare emise de Banca Naţională a Moldovei, care nu sunt grevate cu sarcini şi sunt libere de interdicţii, precum şi valorile mobiliare de stat cumpărate conform acordurilor „REPO invers” minus valorile mobiliare de stat vândute conform acordurilor „REPO” şi la obţinerea facilităţilor de „lombard”.
    Parţial conturile (în partea valorilor mobiliare care nu sunt grevate cu sarcini şi sunt libere de interdicţii) 1151, 1153 (în partea valorilor mobiliare emise de BNM) , 1161, 1163 (în partea valorilor mobiliare emise de BNM), 1181, 1182, 1183, 1184, precum şi parţial contul 1220 minus parţial contul 2150.
    d) în rîndul 1.4 Plus/minus mijloace interbancare nete curente se reflectă mijloacele interbancare nete curente care reprezintă diferenţa dintre suma creditelor acordate altor bănci şi a mijloacelor băneşti datorate de bănci cu termenul rămas pînă la rambursare de 1 lună şi mai puţin şi suma împrumuturilor şi a mijloacelor băneşti datorate băncilor cu termenul rămas pînă la rambursare de 1 lună şi mai puţin. În acest rînd nu se includ mijloacele băneşti în conturile deschise de bancă în alte bănci care nu pot fi utilizate de către aceasta (de ex., mijloacele băneşti interbancare care sunt grevate de sarcini şi nu sunt libere de interdicţii, care sunt plasate în contul unei bănci căreia i-a fost retrasă licenţa etc.).
    Parţial conturile 1032, 1034, 1035, 1062, 1063, 1093-1096, 1102-1106, 1331, 1332, 1341, 1351-1356, 1531, 1806, minus parţial conturile 2032, 2033, 2034, 2035, 2062, 2095-2098, 2331, 2332, 2341-2349, 2531, 2806, minus parţial conturile 1154, 1164, 1185 (în partea valorilor mobiliare de stat puse în gaj pentru datoriile faţă de bănci).”;
    punctul 3 se exclude;
    punctul 6 va avea următorul cuprins:
    „6. În rîndul 4.0 Depozite fără dobîndă se reflectă suma tuturor depozitelor atrase de către bancă de la persoanele fizice, juridice, cu excepţia depozitelor overnight ale băncilor, inclusiv ale statului şi ale altor organe ale statului pentru care nu se plăteşte dobânda. Suma acestui rînd pentru ultima zi lucrătoare a lunii gestionare trebuie să fie egală cu suma rîndului 1.0 şi 3.0. din Raportul privind depozitele.”;
    la punctele 9 şi 14 după cuvîntul „juridice” se completează cu cuvintele „, cu excepţia băncilor”;
    punctul 10 se exclude;
    punctul 11 va avea următorul cuprins:
    „11. În rândul 5.0 Depozite cu dobîndă se reflectă suma tuturor depozitelor atrase de către bancă de la persoanele fizice, juridice, cu excepţia depozitelor overnight ale băncilor, inclusiv ale statului şi ale altor organe ale statului pentru care se plăteşte dobânda. Suma acestui rînd pentru ultima zi lucrătoare a lunii gestionare trebuie să fie egală cu suma rîndului 2.0 şi 4.0. din Raportul privind depozitele.”;
    punctele 15 şi 16 vor avea următorul cuprins:
    „15. Suma rîndului 6.0 Total depozite, altele decît overnight este egală cu suma rîndurilor 4.0 şi 5.0 din prezentul raport. Suma acestui rând pentru ultima zi lucrătoare a lunii gestionare trebuie să fie egală cu suma rândului 9.9. din Raportul privind depozitele.
    16. În rîndul 7.0. Depozite şi împrumuturi overnight se reflectă suma depozitelor overnight plasate de bănci, precum şi a împrumuturilor overnight obţinute de la BNM şi de la alte bănci.
    Conturile din grupele de conturi 2060 şi 2330.”;
    la punctul 17 textul „În rîndul 7.0” se substituie cu textul „În rîndul 8.0”;
    punctul 18 se exclude;
    la punctul 19 cuvintele „prezentate zilnic” şi „pe parcursul a 3 zile lucrătoare din data gestionară” se substituie, respectiv, cu cuvintele „raportate conform prezentului raport” şi „în decurs de cel mult 3 zile lucrătoare din data efectuării modificărilor”;
    se completează cu punctul 20 cu următorul cuprins:
    „20. Periodicitatea prezentării raportului – zilnic, nu mai tîrziu de ora 13.00 a următoarei zile lucrătoare.”;
    14) În anexa nr.9:
    a) Formularul Raportului ORD3.3A Raportul privind informaţia diversă va avea următorul cuprins:

    formular

    b) La formularul raportului ORD 3.3B Măsurile întreprinse de bancă pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului:
    denumirea rîndului 58 va avea următorul cuprins: „Operaţiunile persoanelor fizice ce depăşesc limitele stabilite de legislaţia în vigoare, raportate Serviciului Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor”;
    denumirea rîndului 59 va avea următorul cuprins: „Operaţiunile persoanelor juridice ce depăşesc limitele stabilite de legislaţia în vigoare, raportate Serviciului Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor”;
    c) Formularul Raportului ORD 3.3D Informaţie privind activităţile/operaţiunile externalizate va avea următorul cuprins:

    formular

    d) La compartimentul „Modul de întocmire a Raportului privind informaţia diversă”, Capitolul I „Informaţie diversă”:
    punctul 3 va avea următorul cuprins:
    „3. În rîndul 3.0 se răspunde la întrebarea dacă în capitalul băncii deţin cote de participare proprietari (beneficiari) direcţi sau indirecţi care sunt persoane rezidente în jurisdicţiile ce nu implementează standardele internaţionale de transparenţă (prin „da”-1 sau „nu”-0).”;
    la punctul 4 textul „au fost efectuate transferuri ale unei cote la capitalul băncii” se substituie cu textul „a fost dobîndit dreptul de proprietate asupra unei cote de participare la capitalul social al băncii”, iar în propoziţia a doua cuvîntul „transferuri” se substituie cu cuvîntul „tranzacţii”;
    punctele 5-7 vor avea următorul cuprins:
    „5. În rîndul 5.0. se reflectă numărul de persoane angajate cu contract individual de muncă conform situaţiei la ultima zi a perioadei de raportare, cu excepţia contractelor individuale de muncă suspendate prin acordul părţilor, precum şi cele la iniţiativa uneia dintre părţi. Suspendarea acestor contracte presupune suspendarea prestării muncii de către angajat şi a plăţii dreptului acestuia (salariu, sporuri, alte plăţi) de către angajator.
    6. În rândul 6.0 se reflectă suma rândurilor 6.1. – 6.4.
    a) În rândul 6.1. se reflectă numărul de filiale înscrise în registrul de stat al persoanelor juridice;
    b) În rândul 6.2. se reflectă numărul de reprezentanţe înscrise în registrul de stat al persoanelor juridice;
    c) În rândul 6.3 se reflectă numărul de agenţii incluse în regulamentele filialelor băncii înregistrate la Camera Înregistrării de Stat;
    d) În rândul 6.4. se reflectă numărul punctelor de schimb valutar incluse în regulamentele filialelor băncii înregistrate la Camera Înregistrării de Stat.
    7. În compartimentul 8.0 se reflectă informaţia cu privire la creditele acordate funcţionarilor băncii.
    71. În rîndul 8.1 se reflectă expunerea totală în lei a băncii faţă de funcţionarii băncii.
    72. În rîndul 8.2 se reflectă raportul expunerii totale a băncii faţă de funcţionarii băncii la capitalul normativ total al băncii.”;
    la punctul 8 textul „conform conturilor indicate mai jos şi care este egală cu suma rândurilor 9.1.-9.3” se exclude;
    punctul 9 se exclude;
    la punctele 10, 11 şi 12 textul „9.2”, „9.3” şi „9.4” se substituie cu textul „9.1”, „9.2” şi „9.3”;
    la punctul 13 cuvintele „unităţilor economice” se substituie cu textul „persoanelor juridice”, iar după textul „1.0” se completează cu textul „şi 2.0”;
    punctele 14-16 vor avea următorul cuprins:
    „14. În rîndul 11.1 se reflectă valoarea medie lunară a activelor care se calculează ca sumă a activelor din bilanţurile zilnice ale băncii (neluînd în calcul ajustările de valoare şi reducerile pentru pierderi din depreciere (pierderea de valoare)) raportată la numărul de zile calendaristice din luna gestionară.
    15. În rîndul 11.2 se reflectă valoarea medie lunară a activelor generatoare de dobîndă care reprezintă suma de bază a tuturor activelor băncii (neluînd în calcul dobînzile, ajustările de valoare şi reducerile pentru pierderi din depreciere (pierderea de valoare) la activele respective) care generează venituri din dobînzi, reflectate în bilanţurile băncii pentru luna gestionară împărţit la numărul de zile calendaristice din luna gestionară. Suma acestui rînd este egală cu suma rîndurilor 11.3. - 11.5. Pentru calculul valorilor specificate în rîndurile 11.3. - 11.5 se va utiliza metoda descrisa la punctul dat.
    16. În rîndul 11.3 se reflectă valoarea medie lunară a creditelor generatoare de dobîndă.
    se completează cu punctele 17-18 cu următorul cuprins:
    „17. În rîndul 11.4 se reflectă valoarea medie lunară a mijloacelor plasate în bănci generatoare de dobîndă.
    18. În rîndul 11.5 se reflectă valoarea medie lunară altor active generatoare de dobîndă.”;
    la punctul 24 ultima propoziţie se exclude;
    la punctul 31, după cuvintele „adresa juridică” se completează cu textul „ , data obţinerii permisiunii”, iar după prima propoziţie se completează cu propoziţiile cu următorul cuprins: „În coloana „Data obţinerii permisiunii” se reflectă data obţinerii permisiunii scrise a Băncii Naţionale pentru externalizarea de către bancă a activităţii/operaţiunii de importanţă materială. Pentru poziţiile aferente activităţii/operaţiunii care nu este de importanţă materială coloana respectivă nu se completează.”;
    la punctele 33 şi 34 textul „valoarea brută a” se substituie cu textul „soldul”;
    punctele 35 şi 36 vor avea următorul cuprins:
    „35. În rîndul 17.3 se reflectă concentrarea creditelor pentru primii 10 debitori din categoria ÎMM, care reprezintă raportul soldului creditelor acordate primilor zece debitori din categoria ÎMM la soldul total al creditelor acordate ÎMM-urilor. În cazul în care un debitor din categoria ÎMM a primit de la bancă mai multe credite, soldurile acestora se sumează.
    36. În rândul 17.4 se reflectă media ponderată a maturităţii reziduale pentru creditele acordate ÎMM-urilor. Aceasta reprezintă un coeficient şi se calculează în felul următor:
    Maturitatea reziduală = (Ponderea 1*Maturitatea 1)+(Ponderea 2*Maturitatea 2)+...+(Ponderea n*Maturitatea n),
    unde
    ponderea 1, 2,... n reprezintă soldul fiecărui credit din categoria de credite acordate ÎMM-urilor raportat la portofoliului total de credite acordate categoriei date;
    maturitatea 1, 2,... n presupune maturitatea, calculată în ani, pe fiecare credit al categoriei de credite acordate ÎMM-urilor.”;
    se completează cu punctele 39-42 cu următorul cuprins:
    „39. În rîndul 18.0 se răspunde la întrebarea dacă au fost identificate acţiuni de fraudă împotriva băncii (atît de factorii externi, cît şi de cei interni), la data raportării (prin “da” – 1 sau “nu” – 0), cu excepţia fraudelor cu carduri bancare. În cazul în care răspunsul este “da”, se va completa informaţia conform punctului 40 şi 41 şi, după caz, informaţia conform punctului 42. În sensul prezentului raport, frauda reprezintă înşelăciune, act de rea-credinţă, săvârşit de cineva, de obicei pentru a realiza un profit material de pe urma drepturilor altuia (de ex. sumă sustrasă prin înşelăciune, prin defraudare).
    40. În rîndul 18.1 se reflectă numărul total al fraudelor identificate.
    41. În rîndul 18.2 se reflectă valoarea totală a prejudiciului cauzat de aceste fraude.
    42. În cazul în care o fraudă a prejudiciat banca cu 1 la sută şi mai mult din capitalul de gradul I al băncii, banca va prezenta pe suport hîrtie o notă informativă detaliată aferentă acestei fraude, care va include informaţia cu privire la frauda identificată, tipul fraudei, denumirea / numele persoanei (persoanelor) care a comis frauda (dacă se cunoaşte), numărul de identificare de stat al persoanei juridice, al persoanei fizice care practică activitate de întreprinzător sau alt gen de activitate (IDNO), numărul de identificare de stat al persoanei fizice (IDNP) sau codul fiscal atribuit de organul fiscal /seria şi numărul actului de identitate în cazurile în care acestea, conform legislaţiei în vigoare, sunt utilizate/atribuite în calitate de număr personal de identificare, valoarea prejudiciului suportat în urma fraudei, precum şi altă informaţie pe care banca o consideră necesară a fi specificată în raport în funcţie de fiecare caz în parte.”;
    e) La compartimentul „Modul de întocmire a Raportului privind informaţia diversă”, Capitolul II „Măsurile întreprinse de bancă pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului” punctele 19-23 şi 25-29 vor avea următorul cuprins:
    „19. În rândul 58 În acest compartiment se reflectă operaţiunile ce depăşesc limitele stabilite de legislaţia în vigoare efectuate de către persoane fizice şi care au fost raportate Serviciului Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor în perioada lunii gestionare cu divizarea acestora în numerar şi prin virament.
    20. În rândul 58.1 se reflectă numărul operaţiunilor cu o valoare de cel puţin 100 de mii de lei (sau echivalentul acesteia) efectuate în numerar de către persoane fizice, care au fost raportate Serviciului Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor în perioada lunii gestionare.
    21. În rândul 58.2 se reflectă suma operaţiunilor cu o valoare de cel puţin 100 de mii de lei (sau echivalentul acesteia) efectuate în numerar de către persoane fizice, care au fost raportate Serviciului Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor în perioada lunii gestionare.
    22. În rândul 58.3 se reflectă numărul operaţiunilor cu o valoare ce echivalează sau depăşeşte 500 de mii de lei efectuate prin virament de către persoane fizice, care au fost raportate Serviciului Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor în perioada lunii gestionare.
    23. În rândul 58.4 se reflectă suma operaţiunilor cu o valoare ce echivalează sau depăşeşte 500 de mii de lei efectuate prin virament de către persoane fizice, care au fost raportate Serviciului Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor în perioada lunii gestionare.
    25. În rândul 59 În acest compartiment se reflectă operaţiunile ce depăşesc limitele stabilite de legislaţia în vigoare efectuate de către persoane juridice, care au fost raportate Serviciului Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor în perioada lunii gestionare cu divizarea acestora în numerar şi prin virament.
    26. În rândul 59.1 se reflectă numărul operaţiunilor cu o valoare de cel puţin 100 de mii de lei (sau echivalentul acesteia) efectuate în numerar de către persoane juridice, care au fost raportate Serviciului Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor în perioada lunii gestionare.
    27. În rândul 59.2 se reflectă suma operaţiunilor cu o valoare de cel puţin 100 de mii de lei (sau echivalentul acesteia) efectuate în numerar de către persoane juridice, care au fost raportate Serviciului Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor în perioada lunii gestionare.
    28. În rândul 59.3 se reflectă numărul operaţiunilor cu o valoare ce echivalează sau depăşeşte 500 de mii de lei efectuate prin virament de către persoane juridice, care au fost raportate Serviciului Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor în perioada lunii gestionare.
    29. În rândul 59.4 se reflectă suma operaţiunilor cu o valoare ce echivalează sau depăşeşte 500 de mii de lei efectuate prin virament de către persoane juridice, care au fost raportate Serviciului Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor în perioada lunii gestionare.”;
    15) Anexa nr.10 va avea următorul cuprins:

    anexa nr.10

    16) În Anexa nr.11:
    a) Formularul Raportului va avea următorul cuprins:

    formular

    b) La compartimentul „Modul de întocmire a Raportului privind cotele de participare în capitalul unităţilor economice”:
    pe parcursul textului, inclusiv în denumirea compartimentului cuvintele „unităţi economice” se substituie cu cuvintele „persoane juridice”, la cazul şi numărul respectiv;
    la punctul 1 în final se completează cu textul „şi reflectate în bilanţul contabil al acesteia”;
    la punctul 6 cuvintele „capitalul social al unităţii economice” se substituie cu textul „social al persoanei juridice. În cazul în care capitalul social al persoanei juridice este constituit în valută străină, mărimea acestuia se va reflecta conform cerinţelor pct.7 din prezenta Instrucţiune.”;
    după punctul 9 se completează cu punctul 91 cu următorul cuprins:
    „91. În coloana (8) se indică poziţia de influenţă a băncii asupra persoanei juridice, inclusiv bancă, utilizînd următoarea codificare:
    1 control
    2 asociere
    3 participaţie.
    La determinarea codificărilor menţionate banca se va conduce de Standardele Internaţionale de Contabilitate relevante.”;
    punctul 14 va avea următorul cuprins:
    „14. Periodicitatea prezentării raportului – trimestrial.”.
    17) În Anexa nr.12:
    a) Formularul Raportului va avea următorul cuprins:

    formular

    b) La compartimentul „Modul de întocmire a Raportului privind portofoliul de credite acordate şi angajamentele de creditare asumate”:
    punctul 6 se completează cu o propoziţie nouă cu următorul cuprins: „Pentru persoanele juridice rezidente se recomandă utilizarea denumirii abreviate înregistrate a persoanelor juridice (sursa – pagina web a Serviciului Fiscal de Stat: https://servicii.fisc.md/contribuabil.aspx).”;
    punctul 12 se completează cu o propoziţie nouă cu următorul cuprins: „În cazul creditelor acordate prin intermediul cardurilor de credit fără maturitatea (carduri de credit pe viaţă) se va indica maturitatea peste 10 ani de la data de raportare (Ex.: Data de raportare - 31.03.2014, maturitatea indicată 31.03.2024).”;
    punctul 33 se exclude;
    la punctele 34 şi 35 numerele „40” şi „41” se substituie, respectiv, cu numerele „28” şi „29”;
    la punctul 36 cuvîntul „trimestrial” se substituie cu cuvîntul „lunar”;
    se completează cu punctul 37 cu următorul cuprins:
    „37. Termenul de prezentare a raportului – cel tîrziu data de 15 a lunii următoare după perioada gestionară.”;
    18) Anexa 13 se abrogă;
    19) La Anexa nr.14:
    a) Formatul Raportului va avea următorul cuprins:

    formular

    b) La compartimentul Modul de completare a Raportului privind persoanele afiliate băncii:
    la punctul 8 cuvintele „criteriului de afiliere” se substituie cu cuvîntul „afilierii”;
    punctele 9 şi 10 vor avea următorul cuprins:
    „9. În coloana 7 Pierderea criteriului de afiliere se indică „1” - în cazul în care a fost pierdut criteriul de afiliere şi „0” - în cazul în care persoana afiliată băncii nu a pierdut criteriul de afiliere pe parcursul perioadei de raportare.
    10. În coloana 8 Data pierderii afilierii se indică data pierderii afilierii faţă de bancă. În cazul în care în coloana 7 este indicat „0”, coloana 8 nu se completează. Persoanele care au pierdut criteriul de afiliere se indică în raport doar o singură dată, la următoarea dată de raportare după data pierderii afilierii.”
se completează cu punctele 11-19 cu următorul cuprins:
    „11. Coloanele 9-15 se completează doar pentru administratori băncii. Pentru restul persoanelor afiliate coloanele respective nu se completează.
    12. În coloana 9 Nivelul de conducere se indică nivelul de conducere din care face parte administratorul, după codificarea de mai jos:
    1  Consiliul băncii
    2  Organul executiv
    3  Comisia de cenzori
    4  Conducător al filialei
    5  Alţi administratori.
    13. În coloana 10 Funcţia ocupată se indică funcţia/funcţiile ocupate de administrator în bancă, inclusiv cea de angajat al băncii. De exemplu: preşedintele Consiliului băncii; membru al Consiliului băncii; membrul comitetului de conducere al băncii, şef al Departamentului ___________, directorul filialei _________  etc.
    14. În coloana 11 Data numirii se indică data numirii sau alegerii administratorului în funcţia respectivă de către organul împuternicit.
    15. În coloana 12 Data confirmării se indică data confirmării scrise a Băncii Naţionale a administratorului în funcţia respectivă.
    16. În coloana 13 Deţinerea de acţiuni în capitalul băncii se indică cifra „1” în cazul în care administratorul băncii deţine acţiuni în capitalul social al acesteia şi „0” în cazul în care nu deţine acţiuni în capitalul social al băncii.
    17. În coloana 14 Mărimea cotei deţinute se reflectă mărimea în procente a cotei deţinute de către administratorul băncii în capitalul social al băncii. Coloana dată se completează doar în cazul în care în coloana 13 s-a indicat cifra „1”.
    18. În coloana 15 Comentariu se reflectă informaţia pentru membrii consiliului băncii şi comisiei de cenzori privind locul de muncă de bază după cum urmează: denumirea entităţii, adresa juridică, telefonul, funcţia ocupată. În cazul în care există şi alte locuri de muncă informaţia respectivă se indică în acelaşi rînd cu separarea informaţiei prin simbolul „/”.
    19. Periodicitatea prezentării raportului – trimestrial.”;
    20) În Anexa nr.15:
    a) Formularul Raportului va avea următorul cuprins:

    formular

    b) La compartimentul Modul de întocmire a Raportului privind portofoliul acreditivelor şi garanţiilor eliberate:
    după punctul 6 se completează cu punctul 61 cu următorul cuprins:
    „61. În coloana 4 Tipul beneficiarului garanţiei se indică tipul beneficiarului garanţiei după criteriul:
    „R” – rezident;
    „N” - nerezident.”;
    la punctele 7-9 textul „coloana 4”, „coloana 5” şi „coloana 6” se substituie, respectiv, cu textul „coloana 5”, „coloana 6” şi „coloana 7”;
    la punctul 8 după cuvîntul „contractului”, în ambele cazuri, se completează cu textul „/tranzacţiei”;
    după punctul 9 se completează cu punctul 91 cu următorul cuprins:
    „91. În coloana 7 Termenul de valabilitate a contractului se indică „1” pentru contractele cu termen de valabilitate determinat şi „0” pentru contractele care nu au termen de valabilitate determinat.”;
    la punctul 10 ultima propoziţie va avea următorul cuprins „Coloana dată se va completa doar în cazurile în care în coloana 7 se va indica cifra „1”.”;
    la punctele 10-16 textul „coloana 7”, „coloana 8”, „coloana 9”, „coloana 10”, „coloana 11”, „coloana 12” şi „coloana 13” se substituie, respectiv, cu textul „coloana 8”, „coloana 9”, „coloana 10”, „coloana 11”, „coloana 12”, „coloana 13” şi „coloana 14”;
    după punctul 16 se completează cu punctul 161 cu următorul cuprins:
    „161. În coloana 15 Tipul tranzacţiei se indică dacă informaţia din rîndul respectiv se referă la acreditiv (cu specificarea tipului acreditivului) sau la garanţie după codificările de mai jos:
    1 acreditiv;
    2 acreditiv stand-by;
    3 garanţii.”;
    La punctul 17 textul „coloana 14” se substituie cu textul „coloana 17”;
    21) La Anexa nr.16:
    a) La Formularul Raportului ORD 3.7 „Imobilizările corporale transmise în schimbul rambursării creditelor sau a datoriilor” coloana 9 va avea denumirea „Valoarea de piaţă a activului” iar coloana 10 va avea denumirea „Valoarea activului”;
    b) La compartimentul Modul de întocmire a Raportului privind imobilizările corporale transmise în schimbul rambursării creditelor sau a datoriilor:
    la punctul 1 după cuvîntul „corporale” se completează cu textul „(bunuri imobile)”;
    punctul 5 se completează cu o propoziţie nouă cu următorul cuprins: „În cazul în care în schimbul rambursării creditelor sau a datoriilor au fost transmise toate încăperile izolate ale unei construcţii în rîndul dat se va indica numărul cadastral al construcţiei. În cazul în care au fost transmise o parte din încăperi izolate – se va indica separat numărul cadastral al fiecărei încăperi izolate.”;
    punctele 13-15 vor avea următorul cuprins:
    „13. În coloana 9 Valoarea de piaţă a activului se indică valoarea de piaţă a imobilizării corporale conform ultimei evaluări determinată de către o companie de evaluare licenţiată.
    14. În coloana 10 Valoarea activului se indică valoarea brută a imobilizării corporale (parţial contul 1811 – în partea imobilizărilor corporale).
    15. În coloana 11 Categoria de clasificare se indică categoria de clasificare a activului la data raportării în funcţie de clasificarea acestuia conform prevederilor Regulamentului cu privire la clasificarea activelor şi angajamentelor condiţionale. Se indică categoria de clasificare după cum urmează:
    3 – substandard
    4 – dubios (îndoielnic)
    5 – compromis (pierderi)”;
    22) La Anexa nr.17:
    a) Formularul Raportului va avea următorul cuprins:

    formular

    23) La Anexa nr.17, compartimentul Modul de întocmire a Raportului privind depozitele „mari”:
    a) punctul 2 se completează cu textul „cu excepţia cazurilor în care dobînzile se capitalizează.”;
    b) punctul 6 se completează cu textul „recalculat în lei.”;
    c) după punctul 9 se completează cu punctul 91 cu următorul cuprins:
    „91 La Maturitate (coloana 7) se indică „1” - pentru depozitele cu termen de scadenţă determinat şi „0” – pentru depozitele ce nu au termen de scadenţă determinat (la vedere).”;
    d) la punctul 10 textul „coloana 7” se substituie cu textul „coloana 8”,, iar ultima propoziţie va avea următorul cuprins: „Coloana dată se va completa doar în cazurile în care în coloana 7 se va indica cifra „1”.”;
    e) la punctele 11 şi 12 textul „coloana 8” şi „coloana 9” se substituie, respectiv, cu textul „coloana 9” şi „coloana 10”;
    24) Se completează cu anexa 18 cu următorul cuprins:

    anexa nr.18

    2. Prima prezentare a rapoartelor conform prezentei hotărîrii se va efectua pentru situaţia din 31 martie 2014.
    3. Prezenta hotărîre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi intră în vigoare la data de 30 martie 2014.

    PREŞEDINTELE
    CONSILIULUI DE ADMINISTRAŢIE
    AL BĂNCII NAŢIONALE A MOLDOVEI                                    Dorin DRĂGUŢANU

    Nr. 1. Chişinău, 16 ianuarie 2014.